Bron: http://www.dag.nl/1011567(...)e-wegens-cholera.htmquote:Noodtoestand in Zimbabwe wegens cholera
(Novum/AP) - De minister van volksgezondheid van Zimbabwe, David Parirenyatwa, heeft woensdag de noodtoestand uitgeroepen in verband met de cholera-epidemie die het land teistert. Volgens de Verenigde Naties zijn inmiddels meer dan vijfhonderd mensen aan de ziekte bezweken.
De minister zei na afloop van een bijeenkomst van regeringsfunctionarissen en vertegenwoordigers van internationale hulporganisaties dat er dringend geld nodig is om artsen en verplegend personeel te betalen, alsmede voedsel en instrumenten voor de ziekenhuizen.
De cholera-uitbraak is het gevolg van gebrekkige waterzuivering en kapotte rioolleidingen, in combinatie met het begin van het regenseizoen. Bacteriën die de ziekte veroorzaken worden via uitwerpselen verspreid; door de regen worden deze weggespoeld en raken waterputten besmet. Cholera hoeft niet dodelijk te zijn als de ziekte op tijd wordt behandeld. Volgens artsen sterven veel mensen doordat de gezondheidszorg in Zimbabwe in elkaar is gestort. Walter Mzembi, de onderminister voor watervoorziening, heeft gezegd dat zijn ministerie nog voor twaalf weken chemicaliën voor waterzuivering heeft.
De Zimbabwaanse krant The Herald meldde donderdag dat VN-instellingen, hulporganisaties en individuele landen inmiddels hulp hebben toegezegd. De Europese Commissie zegde woensdag 9,5 miljoen euro toe voor medicijnen en waterzuivering. Ook het Internationale Rode Kruis stelt extra middelen ter beschikking om de epidemie te bestrijden.
De Zimbabwaanse regering is sinds de verkiezingen in maart verlamd. President Robert Mugabe en oppositieleider Morgan Tsvangirai zijn nog steeds in een strijd verwikkeld over deling van de macht in het ooit welvarende land.
Opdonderen met je misselijkmakend gebrabbel. Hier is niets grappig aan als je auto dagelijks wordt doorzocht door triggerhappy pple met AK 47's.quote:Op woensdag 3 december 2008 18:28 schreef waht het volgende:
[..]
Zeker weten. Niets is grappiger dan Mugabe die telkens anderen de schuld geeft van zijn eigen falen. De Zimbabwanen lossen het Mugabe-probleem maar eigenhandig op.
Ook iemand met een mening die jou (en mij) niet zint, mag die hier posten. Niemand hoeft dus op te donderen, zolang die mening op een normale manier wordt verwoord.quote:Op donderdag 4 december 2008 12:24 schreef Casparovvv het volgende:
Opdonderen met je misselijkmakend gebrabbel. Hier is niets grappig aan als je auto dagelijks wordt doorzocht door triggerhappy pple met AK 47's.
Weinig. De gemiddelde Zimbabwaan is zo geïntimideerd door alle geweld dat ze liever hun mond houden. Er valt niet te protesteren zonder het gevaar te lopen dat aanhangers van ZANU (de enigen die voedselhulp krijgen dat door de overheid wordt gedistribueerd) de familie in elkaar slaan of erger. Maar omdat dit vrijwel allemaal op het platteland gebeurd en journalisten niet toegelaten worden zie je hier in het internationale circuit weinig van.quote:Op woensdag 3 december 2008 18:29 schreef Masanga het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat Mugabe er weg moet. Ik denk dat veel landen wel willen helpen met de wederopbouw als die weg is. Ik denk niet dat er bij een vertrek van Mugabe sowieso veel bloedvergieten zal plaatsvinden.
Casperovvv, genieten de blanke boeren daar steun van de gewone Zimbabwaan op straat?
Die dat op een normale manier verwoord? Neem me niet kwalijk, het woord 'grappig' gebruik je bij een sarcastische opmerking van een komiek of een ludieke actie van iemand, maar niet voor de acties van een man die verantwoordelijk is voor de genocide op tienduizenden Ndebele's in Matabeleland (operatie Gukurahundi), 10 miljoen mensen met harde hand onderdrukt, mensen van de honger laat sterven en zelf in weelde leeft. De maker van die opmerking zou zichzelf eerst eens in de geschiedenis van dit land moeten verdiepen voordat hij zulke ondoordachte dingen zegt.quote:Op donderdag 4 december 2008 12:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ook iemand met een mening die jou (en mij) niet zint, mag die hier posten. Niemand hoeft dus op te donderen, zolang die mening op een normale manier wordt verwoord.
Ik ben het 100 procent met je eens, maar iets "grappig" vinden, is niet in strijd met de regels op dit forum. Juist door inhoudelijk te discussiëren, zoals je hierboven doet, maak je duidelijk dat de woordkeuze "grappig" erg slecht was gekozen. Deze post is veel beter dan die je net maakte. Hopelijk begrijp je wat ik daarmee bedoel.quote:Op donderdag 4 december 2008 12:35 schreef Casparovvv het volgende:
Die dat op een normale manier verwoord? Neem me niet kwalijk, het woord 'grappig' gebruik je bij een sarcastische opmerking van een komiek of een ludieke actie van iemand, maar niet voor de acties van een man die verantwoordelijk is voor de genocide op tienduizenden Ndebele's in Matabeleland (operatie Gukurahundi), 10 miljoen mensen met harde hand onderdrukt, mensen van de honger laat sterven en zelf in weelde leeft. De maker van die opmerking zou zichzelf eerst eens in de geschiedenis van dit land moeten verdiepen voordat hij zulke ondoordachte dingen zegt.
Ik begrijp wat je bedoeld. Normaal gesproken is het niet mijn stijl om in serieuze topics ongenuanceerd en -bediscussieerd te reageren, maar in dit geval leek het me (als de lezer tenminste op de hoogte is van wat eerder in het topic al was genoemd) overduidelijk dat deze user niet weet waar hij het over heeft.quote:Op donderdag 4 december 2008 12:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben het 100 procent met je eens, maar iets "grappig" vinden, is niet in strijd met de regels op dit forum. Juist door inhoudelijk te discussiëren, zoals je hierboven doet, maak je duidelijk dat de woordkeuze "grappig" erg slecht was gekozen. Deze post is veel beter dan die je net maakte. Hopelijk begrijp je wat ik daarmee bedoel.
waarom zouden wij? Wij (Europa/Amerika) wilden wel actie voor zover ik de geschiedenis heb gevolgd. Alleen in Afrika zelf vond men actie niet nodig.. in dat geval, zoek het maar uit.quote:Op donderdag 4 december 2008 13:19 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wanneer grijpt de wereld nu in? De mensen gaan er letterlijk dood van de honger
wij niet alleen, de wereld (staat ook in die quote) moet ingrijpenquote:Op donderdag 4 december 2008 20:08 schreef kawotski het volgende:
[..]
waarom zouden wij? Wij (Europa/Amerika) wilden wel actie voor zover ik de geschiedenis heb gevolgd. Alleen in Afrika zelf vond men actie niet nodig.. in dat geval, zoek het maar uit.
Heb je helemaal gelijk in. Bij deze excuses voor de misplaatste opmerking.quote:Op donderdag 4 december 2008 12:35 schreef Casparovvv het volgende:
De maker van die opmerking zou zichzelf eerst eens in de geschiedenis van dit land moeten verdiepen voordat hij zulke ondoordachte dingen zegt.
Lijkt me logisch dat Mugabe liever geen interventiemacht in zijn land heeft.quote:Op donderdag 4 december 2008 20:08 schreef kawotski het volgende:
waarom zouden wij? Wij (Europa/Amerika) wilden wel actie voor zover ik de geschiedenis heb gevolgd. Alleen in Afrika zelf vond men actie niet nodig.. in dat geval, zoek het maar uit.
Nou Bush heeft ook aardig zijn best gedaan en Mugabe heeft er twintig jaar over kunnen doen, Bush maar achtquote:Op maandag 28 april 2008 00:44 schreef __Saviour__ het volgende:
zimbabwe is een prachtig voorbeeldje van hoe je je land ontzettend verneukt.
niet dat ik geen interventie wens maar zo'n beetje heel links Nederland pepert het iedereen dagelijks in hoe fout de inval in Irak niet was.. dus vandaar laat links Nederland dan nu maar het initiatief nemen om het op een andere manier op te lossen. Kijken hoeveel slachtoffers er dan vallen.. tot nu toe voeren ze nog geen flikker uit behalve nog meer geld geven aan Mugabequote:Op donderdag 4 december 2008 20:29 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Lijkt me logisch dat Mugabe liever geen interventiemacht in zijn land heeft.
Dat had Saddam ook niet, daarom is het aan de rest van de wereld om in te grijpen.
In Zimbabwe is alleen een beetje goud, dus dat heeft niet de interesse van het westenquote:Op woensdag 3 december 2008 18:14 schreef sp3c het volgende:
de vraag is wat moet en wat kun je eraan doen om de situatie op korte termijn
militair ingrijpen?
iemand plannen?
Dan nog heeft Zuid-Afrika er belang bij ervoor te zorgen dat de situatie niet escaleert? Maar neen, dan ging Mbeki Mugabe een hand boven het hoofd houdenquote:Op donderdag 4 december 2008 20:39 schreef henkway het volgende:
[..]
In Zimbabwe is alleen een beetje goud, dus dat heeft niet de interesse van het westen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |