The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)
Harry Caul (Gene Hackman) is een afluisterexpert, die zijn geld verdient met het afluisteren van andere mensen. Wanneer hij een flard van een gesprek opvangt, meent hij iets op het spoor te zijn. Hoe meer stukjes hij bij elkaar sprokkelt en hoe vaker hij zijn tapes beluistert, des te meer hij ervan overtuigd raakt dat er zich spoedig een drama zal afspelen. Of is het slechts zijn fantasie die op hol slaat? Op zich een prima film, al zie ik er geen absolute topper in zoals sommigen dat wel zien. Spanning en sfeertje zijn prima, maar toch viel mij het geprezen einde toch wat tegen. Beetje lastig uit te leggen waarom eigenlijk. Verder wel leuke bijrollen van Harrison Ford en Robert Duvall. Wat ik begreep is Enemy of the State een soort van vervolg op The Conversation, had die film al wel eens gezien maar die ga ik nu nog maar eens kijken.7.4
Thank You for Smoking (Jason Reitman, 2005)
Charmante Nick Naylor is het hoofd public relations van de Amerikaanse tabaksbranche. Hij verzint van alles om het beeld van zijn branche zo positief mogelijk te krijgen. Ook al is het tegenwoordig bijna onmogelijk om een relatie tussen roken en gezondheidsproblemen te ontkennen, Nick krijgt het voor elkaar. Dat valt nog niet mee als hij tegelijkertijd een rolmodel moet zijn voor zijn 12-jarige zoon. Leuke originele komedie van de regisseur die ons afgelopen jaar Juno bracht. Ook dit is een subtiele komedie en ik kijk zeker uit naar toekomstig werk van Jason Reitman. Vooral de scenes waarin de woordvoerders van de tabaks- alcohol- en wapenbranche met elkaar ruzie maken wat de meest dodelijke branche is zijn zeer vermakelijk. Net als in Juno ook hier een leuke bijrol voor J.K. Simmons. 7.8
Iron Man (Jon Favreau, 2008 )
Tony Stark (Robert Downey J.R.) is een multi-miljardair, industrialist en bovenal een geniale uitvinder. Hij wordt ontvoerd en gedwongen om een verschrikkelijk wapen te bouwen. In plaats daarvan construeert hij een ingenieus ijzeren pak waarmee hij weet te ontsnappen. Als hij terugkeert in de V.S ondekt hij een wereldwijd complot dat de stabiliteit van de wereld in gevaar brengt. Onder zijn alias, 'Iron Man', probeert hij het tij te keren. Klinkt als een zeer slecht verhaal, maar toch is Iron Man een zeer vermakelijke aktiefilm geworden die het vooral moet hebben van de droge humor van Downey, een ander acteur had ik met trouwens ook niet voor kunnen stellen in deze rol. De aktie ziet er gelikt uit en je kan wel zien dat de film over een aardig budget beschikt. Toch ook wel enkele minpuntjes. Het plot bevat wel enkele gaten en Gwyneth Paltrow doet niet veel meer dan het scherm vullen (al is dat ook niet heel erg). Verder viel de bad-guy me wat tegen, met name het personage zelf want Jeff Bridges zet de rol op zich goed neer. 7.2
Fetten Jahre sind vorbei, Die (Hans Weingartner, 2004)
Jan, Peter en Jule zijn in hun rebellerende jaren. Ze zijn bevriend omwille van hun passie om de wereld te verbeteren, zonder geweld. Complicaties volgen als Jule verliefd wordt op beide jongens en één van hun ludieke acties volslagen misloopt. Goede Duitse productie die ook bij een tweede kijkbeurt makkelijk overeind blijft. Wat me wel wat stoorde was het nummer Hallelujah van Jeff Buckley. Het wordt in veel films en series gebruikt maar hier is het wel een overkill, het komt wel een keer of vier voorbij. Neemt overigens niet weg dat het een prachtig nummer is, maar als regisseur moet je nu maar eens op zoek naar wat anders. 7.8
Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)
Bediende Marion Crane werkt hard, maar verdient te weinig. Op een dag krijgt ze van haar baas de opdracht een grote som geld naar de bank te brengen. In een vlaag van wanhoop besluit Marion zich het geld toe te eigenen en vervolgens slaat ze op de vlucht. Onderweg komt ze in een hevige storm terecht en moet ze noodgedwongen overnachten in het Bates Motel. Daar ontmoet ze Norman Bates, de mysterieuze, jonge eigenaar die een obsessie heeft voor zijn moeder. Wederom een prachtige film van Hitchcock die zijn tijd ver vooruit was. Het verhaal is sterk en dat gaat ook op voor de spanningsopbouw, de regie en het acteerwerk. Binnekort weer verder met de de Hitchcock box, ik heb nu een stuk of tien films van de beste man gezien en de eerste slechte moet ik nog tegenkomen. 8.0