abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58182466
Deel 2 alweer!
From scratch...

Wij zijn er na jaren achter gekomen dat onze zoon (7) extreem reageert op kleurstoffen, suikers en conserveringsmiddelen.

Heel blij dat dit eindelijk een beetje rust geeft, maar....
Het eten wat hier nu gemaakt moet worden is from scratch, helemaal terug naar basic dus...
Dus vleeswaren er al uit gedaan, zijn pil kleurstof vrij te laten maken, reform pindakaas op zijn broodje te smeren en basic maaltijden aan te bieden.

Aangezien dat dit het dus gaat worden wilde ik vragen of jullie mee willen denken voor het ontbijt, lunch en diner recepten te verzinnen, te posten....alles wat maar in zijn straatje past.
Zolang het maar bijna vanaf de grondstof opgebouwd kan worden.
Krijg binnenkort een sapcentrifuge, dus die moet ook ingewijd worden.

Wat absoluut verboden is, suiker, chocolade, alles wat maar enigszins azo-kleurstoffen en conserveringsmiddelen, vanille, MSG, aroma's bevat....(ook de natuurlijke kleurstoffen gaan niet)
Zoetstoffen gaan ook helaas niet zo best.
Er zijn een aantal fruit en groenten soorten die ook drukte veroorzaken, maar dat is te overzien.

Het gaat een lange weg voor hem worden, maar kan het een beetje verzachten door hem veel verschillende dingen aan te bieden.
Elke dag pindakaas op zijn brood komt op een gegeven moment ook zijn strotje uit.

Tijd om creatief te worden...
En natuurlijk krijgen jullie te horen of het werkt of niet.

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58182581
tuvuhpuh
Saartje
pi_58183019
Ik plaats ook even een hele laffe tvp. Ik heb denk ik wel recepten voor je, maar moet ze eerst even goed screenen en eerst goed lezen wat ie wel en niet mag hebben. Ik kom er nog op terug!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_58184401
Ja hoi. Ik denk mee!
pi_58184452

En wilde ook gelijk al even de mensen bedanken die al mee hebben gedacht!
pi_58186954
Ik vind dat bord op die foto in de OP echt briljant

En tvp dus
There is no love sincerer than the love of food.
pi_58191292
tvp
pi_58194325
Ik heb vandaag lekkere simpele soep gegeten: doperwtensoep met dille. Prachtig groen en erg lekker mild en zacht van smaak.

Fruit wat grofgehakte knoflook in een klein beetje olie, gooi er een zak diepvriesdoperwten bij en hete kippenbouillon tot 1 cm boven de erwtjes (ik gebruikte nu gewoon laf een blokje, maar jij neemt vast zelfgemaakte veel lekkerder). Even 5 min doorkoken, desgewenst een eetlepel creme fraiche erbij, pureren, terug in de pan, nog twee minuutjes koken, een flinke handvol verse dille erbij, nogmaals pureren, klaar. Ik at het in kleine kommetjes met een chip van uitgebakken pancetta.

Simpel, snel en gezond
pi_58195942
Hmm, dat is nog eens lekker wakker worden, ColdFeet!

*Op boodschappenlijst zet...
pi_58195984
Ik heb nog een lekker ontbijt gerecht, maar weet niet of het in jouw straatje past (fruit, yoghurt).....

Anyway, ik post het en mocht het niet volgens het from scratchprincipe zijn dan hoor ik het graag!

Bircher Musli
Dit gerecht moet je de avond van te voren klaarmaken (vanwege het weken van de havermout)

Doe in en kom 500 gram goede yoghurt.
Rasp twee groene zure appels en doe dit bij de yoghurt, inclusief eventueel aanhangend sap.
Sprenkel hier het sap van een halve citroen overheen (om verkleuring tegen te gaan).
Doe hier twee ruime eetlepels havermoutvlokken overheen en roer goed door.
Voeg dan geroosterde noten toe (wat je lekker vindt), ongeveer een flink handje vol.
Voeg vervolgens vers fruit toe. Ik zou wat zoeter fruit nemen, omdat je dit gerecht eigenlijk nog moet zoeten met honing of gecondenseerde melk, en volgens mij is dat not done bij jullie. Maar goed, ik denk als je wat zoeter fruit neemt (zoals rijpe kiwi, peer, banaan) dat het ook wel zoet genoeg wordt.
Goed, vers fruit dus in stukken er bij, afdekken met plasticfolie en minimaal 6 uurtjes laten weken in de koelkast.

Erg lekker en voedzaam ontbijtje!
pi_58196143
Dank je Tezz.
Dat zal ik moeten proberen op zoonlief.
Want in fruit zitten salicylaten en hij reageert wel op fruit. (Niet agressief, wel heel druk)
En het is gebleken dat zuivel na fruit dit gedrag versterkt!

Ik ga dit wel proberen in de vakantie.
Want dan kan hij lekker buiten spelen en zijn energie kwijt als het "verkeerd" aanslaat.
Let op! Ik zeg niet dat het verkeerd eten is, volgens mij is het hartstikke gezond, maar ja als je kind dan niet meer op een stoel kan blijven zitten.
Dan leert hij ook niet veel op school.
pi_58197688
Heb je er trouwens al eens aan gedacht om zelf rosbief te gaan braden? Dat is erg lekker vlees, en je kunt de leftovers gewoon op brood doen
pi_58198657
Ja, heb ik over zitten denken....
Dat is aanbraden, in de oven zetten en bedruipen toch?
Graadje of 180?
pi_58203804

Vanmiddag, een onbekende parkeergarage, hup erin en maar kijken waar we uitkomen...
Komen wij eruit wat zien ons oog? Een HELE GROTE NATUURWINKEL!
Val je dan met je neus in de boter?
Ik zag zoveel dat ik het even niet meer wist, maar heb wel meel voor pasta kunnen scoren...(Helder moment... )
En allerlei lekkere "veilige" dingetjes voor op brood 's ochtends.
  maandag 21 april 2008 @ 20:58:28 #15
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_58211004
Ik weet niet of je in de buurt van Den Haag woont, maar in de tramtunnel zit een EKO-supermarkt. Ik ga daar zelf naartoe om biologisch citrusfruit te halen (kun je de schillen nl. ook veilig gebruiken).
Het recept van de koekjes moet nog even wachten, want ik ben nog niet naar de Appie geweest voor bloem.
--> Dit is toch wel een hele goede verkapte TVP
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_58211129
Ja, dit was ook een supermarkt.
Helemaal bomvol DURE dingen...

1 Stronkje prei: 1,31...euro.
  maandag 21 april 2008 @ 21:08:24 #17
211040 Uccie
pi_58211258
Dat is het probleem met biologische producten, het is gelijk zo duur.
Ik heb geen bezwaar om wat meer te betalen als de kwaliteit ontzettend goed is, maar om heel eerlijk te zijn koop ik veel groenten ook bij de Aldi. Maar als ik sinaasappelschil ergens voor moet gebruiken, dan wil ik ze toch wel graag onbespoten.
pi_58211376
Zo is het maar net, weg met de rotzooi en euro's...

maandag 21 april 2008 @ 21:18:24 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58211514
Vraagje, wat versta je precies onder suikers?
  maandag 21 april 2008 @ 21:24:04 #20
211040 Uccie
pi_58211649
oh over de rosbief, mijn moeder gebruikt gewoon een juspan (ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd). Croma (best veel) in de pan, heet laten worden, rosbief in de pan en continue de gesmolten boter erover heen laten druipen. Dan wordt de buitenkant zo lekker knapperig. Zorg wel voor goed vlees, het moet een beetje zacht zijn als je er met je vinger in drukt.
pi_58211769
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:18 schreef Erasmo het volgende:
Vraagje, wat versta je precies onder suikers?
Geraffineerde suiker, druivensuiker, bruine suiker, fruit suikers en als er nog meer zijn, etc etc...

Bedoel je dit?
pi_58211813
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:24 schreef Uccie het volgende:
oh over de rosbief, mijn moeder gebruikt gewoon een juspan (ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd). Croma (best veel) in de pan, heet laten worden, rosbief in de pan en continue de gesmolten boter erover heen laten druipen. Dan wordt de buitenkant zo lekker knapperig. Zorg wel voor goed vlees, het moet een beetje zacht zijn als je er met je vinger in drukt.
Croma?
Kan dan toch ook in geklaarde boter?
pi_58216878
Maak je zelf pesto, Oblivion?

Sowieso: gebruik je veel verse kruiden? Ik vind die dingen zelf een ontdekking: heel veel smaak, en heel weinig narigheid (ook weinig calorieen trouwens ). Met peterselie en knoflook krijg je alles lekker, zo'n beetje.
pi_58216916
Ik heb het wel geprobeerd te maken, maar had niet het goede recept...
Heb jij een lekker recept?

Ja, ik gebruik zowel vers als gedroogd.
pi_58217004
Ik doe het altijd een beetje op de gok. Een bos basilicumblaadjes, een teen knoflook en een handvol pijnboompitten in de vijzel (of evt keukenmachine) fijnmaken. Handje superfijn geraspte parmezaan (wel de echte natuurlijk, van die strooikaas uit een zakje is echt inferieur spul, maar de punten kaas van AH vers zijn alleszins prima), scheutje olie totdat het een mooie substantie heeft, en naar smaak zwarte peper.
Extreem lekker, die grassige, verse smaak van basilicum, met het hartige van kaas en de pit van knoflook. Mmmm.
pi_58217021
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:29 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Croma?
Kan dan toch ook in geklaarde boter?
Graag zelfs!

Croma
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_58217050
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:12 schreef Oblivion het volgende:
Zo is het maar net, weg met de rotzooi en [ afbeelding ] euro's...

Jep, goed eten is kostbaar...
LinkedIn profiel
pi_58217065
Ik gebruik zelf geen croma, maar goed wat andere mensen doen, moeten ze zelf weten.

Klinkt goed ColdFeet, kennelijk heb ik er teveel olie al vanaf het begin in gegooid, was te bitter...
Bah, wat goor is dat dan.
pi_58217075
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 00:32 schreef beunkster het volgende:

[..]

Jep, goed eten is kostbaar...
Ja, een omgekeerde wereld.
Niet okay.
pi_58217412
Nee, idd erg jammer. Aan de andere kant wel begrijpelijk. Goede kwaliteit is altijd kostbaar.
Vroeger kon men ook niet aan de lopende band biefstukken kopen omdat ze toch geen drol kosten. Nu wel. Is de kwaliteit dan ook naar
Maar het blijft erg vervelend natuurlijk.
Misschien een tipje voor verse kruiden: koop een aantal plantjes en poot die in een stukje tuin (of bij gebrek aan tuin, in een kweekbak) en je hebt voor weinig geld altijd verse kruiden!
Zeker kruiden als bieslook, rozemarijn en tijm heb je geen omkijken naar. Ideaal.
LinkedIn profiel
pi_58219173
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 00:33 schreef Oblivion het volgende:
Ik gebruik zelf geen croma, maar goed wat andere mensen doen, moeten ze zelf weten.

Klinkt goed ColdFeet, kennelijk heb ik er teveel olie al vanaf het begin in gegooid, was te bitter...
Bah, wat goor is dat dan.
Tip: olie pas als allerlaatste toevoegen en beetje bij beetje. Je ziet vanzelf wel wanneer je pesto de juiste consistentie heeft!

Ik maak het regelmatig (mijn man kweekt heel enthousiast zelf kruiden, dus ik heb regelmatig een grote hoeveelheid basilicum) en gebruik dezelfde ingredienten als CF. Ik kan je ook geen hoeveelheden noemen, tis een beetje op gevoel.........
pi_58219215
Grinnik, daar hadden we het al over rosbief, Tezz...

Heb jij die PM nog gelezen? Want het PM systeem doet het niet meer.
pi_58219240
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 07:59 schreef Oblivion het volgende:
Grinnik, daar hadden we het al over rosbief, Tezz...

Heb jij die PM nog gelezen? Want het PM systeem doet het niet meer.
Oh ik dacht dat dat stukje over die bittere smaak over pesto ging!!!

En ja hoor, thx voor de PM, was nog goed aangekomen!
pi_58219246
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 00:54 schreef beunkster het volgende:
Nee, idd erg jammer. Aan de andere kant wel begrijpelijk. Goede kwaliteit is altijd kostbaar.
Vroeger kon men ook niet aan de lopende band biefstukken kopen omdat ze toch geen drol kosten. Nu wel. Is de kwaliteit dan ook naar
Maar het blijft erg vervelend natuurlijk.
Misschien een tipje voor verse kruiden: koop een aantal plantjes en poot die in een stukje tuin (of bij gebrek aan tuin, in een kweekbak) en je hebt voor weinig geld altijd verse kruiden!
Zeker kruiden als bieslook, rozemarijn en tijm heb je geen omkijken naar. Ideaal.
Helaas, ik heb een hond met een eigen deur naar de tuin.

Maar ik vind het niet kloppen hoor van die woekerprijzen, want eten is toch je eerste levensbehoefte.
Dat het geld kost is natuurlijk prima een ander heeft er moeite voor gedaan en moet ook zelf geld kunnen verdienen.
Maar goed, het is nou eenmaal zo.
Later als ik groot ben dan wil een joekel van een tuin! Een eigen moestuintje...
pi_58219258
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 08:05 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Helaas, ik heb een hond met een eigen deur naar de tuin.

Maar ik vind het niet kloppen hoor van die woekerprijzen, want eten is toch je eerste levensbehoefte.
Dat het geld kost is natuurlijk prima een ander heeft er moeite voor gedaan en moet ook zelf geld kunnen verdienen.
Maar goed, het is nou eenmaal zo.
Later als ik groot ben dan wil een joekel van een tuin! Een eigen moestuintje...
Wij hebben ook een hond die het liefste achter in de tuin een plekje zoekt, maar mijn man kweekt de groenten in kweekbakjes! ze staan dan eerst een paar weken op zolder te kiemen en verhuizen dan naar grote bloembakken die op hoogte hangen. Kan mijn inieminiehondje lekker niet bij!
pi_58219268
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 08:04 schreef Tezz het volgende:

[..]

Oh ik dacht dat dat stukje over die bittere smaak over pesto ging!!!

Ja, die zat erboven...
Vind sowieso dat olijfolie die extra nog wat, altijd te bitter...
quote:
En ja hoor, thx voor de PM, was nog goed aangekomen!
Okay.
pi_58219304
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 08:06 schreef Tezz het volgende:

[..]

Wij hebben ook een hond die het liefste achter in de tuin een plekje zoekt, maar mijn man kweekt de groenten in kweekbakjes! ze staan dan eerst een paar weken op zolder te kiemen en verhuizen dan naar grote bloembakken die op hoogte hangen. Kan mijn inieminiehondje lekker niet bij!
Ik heb er inderdaad wel eens aan gedacht om een tweedehands oude tafel te kopen en dan gewoon alles daar op te zetten.
Maar ja als je met het idee blijft rondlopen en niks doet, werkt het niet hč?
pi_58227228
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 08:12 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik heb er inderdaad wel eens aan gedacht om een tweedehands oude tafel te kopen en dan gewoon alles daar op te zetten.
Maar ja als je met het idee blijft rondlopen en niks doet, werkt het niet hč?
Gewoon doen! Het is echt super! Mijn man heeft er echt een hobby van gemaakt en ruilt nu ook al stekjes en zaadjes met anderen, hihi! En wij hebben echt een hele kleine achtertuin..........Bij ons staat er ook een oude tafel in een hoek waar hij de stekkastjes op zet. Als de plantjes wat groter worden verpot hij ze naar de bloembakken. Het kan dus best, ook in een kleine tuin!

Ik kom er trouwens achter dat het from scratch principe veel moeilijker is dan ik dacht! Ik verkondig altijd vrolijk dat ik zo veel mogelijk vers kook, maar in veel van mijn recepten zit toch een toevoeging of een blokje dit of een snufje dat. Hmmmmm......ik ga me er nog eens extra in verdiepen hoor!
  dinsdag 22 april 2008 @ 19:48:34 #39
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58234054
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:28 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Geraffineerde suiker, druivensuiker, bruine suiker, fruit suikers en als er nog meer zijn, etc etc...

Bedoel je dit?
Ah ok Want wat veel mensen niet weten is dat sacharose bestaat uit glucose en fructose en ook tot die 2 wordt afgebroken in je lichaam
pi_58234481
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:48 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ah ok Want wat veel mensen niet weten is dat sacharose bestaat uit glucose en fructose en ook tot die 2 wordt afgebroken in je lichaam
Vertel eens wat meer?
  dinsdag 22 april 2008 @ 20:15:00 #41
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58234641
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:08 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Vertel eens wat meer?
Wel je hebt dus sacharose('normale' suiker):

Maar dat kan niet zo door je lichaam worden opgenomen, daarom wordt het opgedeeld in een fructose-eenheid en een glucose-eenheid:

Glucose: ................................ Fructose:
pi_58234718
We hebben weer een kunstwerkje...

Ik heb zo'n ding gekocht (Soort mandoline) waar je heel makkelijk patatjes mee kan snijden, wat makkelijk!
Opbakken en klaar is klaartje!

Op dit bord is dus alles from scratch!

Romeinse sla, tomaat, patatjes, kofte, mayo en tomatenketchup....
Ooh de tomatenketchup is wel uit het potje...
Maar is die van Mc Donald die je kan kopen in de supermarkt, zit geen suiker en enge dingen in.
  dinsdag 22 april 2008 @ 20:33:19 #43
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58235144
In de ketchup van de mac zat toch wel suiker?
pi_58235272
Lekkere salade voor bij bijvoorbeeld de BBQ

couscous bereiden volgens de verpakking. Komkommer in blokjes, vruchtvlees van tomaat in blokjes,
veel verse munt en peterselie, citroensap en peper&zout naar smaak. Ik doe er soms ook nog wel eens feta bij in, net wat je wil
Saartje
pi_58235362
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:33 schreef Erasmo het volgende:
In de ketchup van de mac zat toch wel suiker?
Nope...verbaasde mij ook, want dat wilde ik als eerste weg gooien...
En in die van Heinz kids tomato ketchup zitten wel suikers.
pi_58235387
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:37 schreef Maneki.Neko het volgende:
Lekkere salade voor bij bijvoorbeeld de BBQ

couscous bereiden volgens de verpakking. Komkommer in blokjes, vruchtvlees van tomaat in blokjes,
veel verse munt en peterselie, citroensap en peper&zout naar smaak. Ik doe er soms ook nog wel eens feta bij in, net wat je wil
Hmmmm, klinkt dat lekker zeg...
En ik heb net gegeten...
  dinsdag 22 april 2008 @ 20:46:46 #47
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58235556
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:40 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nope...verbaasde mij ook, want dat wilde ik als eerste weg gooien...
En in die van Heinz kids tomato ketchup zitten wel suikers.
3g suiker per portieverpakking volgens de site
pi_58235950
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:46 schreef Erasmo het volgende:

3g suiker per portieverpakking volgens de site
Welke bedoel je? Het kuipje bij de Mc zelf?
  dinsdag 22 april 2008 @ 21:06:15 #49
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58236128
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 21:00 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Welke bedoel je? Het kuipje bij de Mc zelf?
Uhuh. Maar ik neem aan dat die bij de super niet zoveel verschilt toch?
pi_58236313
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 21:06 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Uhuh. Maar ik neem aan dat die bij de super niet zoveel verschilt toch?
Ik las de verpakking, 0,0 suiker.
Verbaasde mij ook hoor, heb 'm inmiddels weggegooid dus moet even een nieuwe halen.
Zal dan nog een keer kijken, maar weet het eigenlijk wel zeker...
pi_58241027
Ik heb vandaag onverantwoord gegeten, dus niet zoveel te delen. Maar ik wou maar even zeggen dat je echt een leuke creatieve moeder bent, Obli, en dat ik hier ook inspiratie opdie om beter te eten
pi_58241257
Schiet me ineens te binnen dat Harold McGee's 'Over eten en koken' nog wel eens een heel goed, informatief boek voor je zou kunnen zijn.
LinkedIn profiel
pi_58245814
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 23:49 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb vandaag onverantwoord gegeten, dus niet zoveel te delen. Maar ik wou maar even zeggen dat je echt een leuke creatieve moeder bent, Obli, en dat ik hier ook inspiratie opdie om beter te eten

Leuk om te horen!

Gisteren heeft zoonlief een wafel met chocolade geprobeerd...
Jaja we blijven proberen, maar ging weer faliekant mis....
Ik denk niet dat we ooit iets vinden met chocolade wat hij wel kan eten.
pi_58245856
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 23:59 schreef beunkster het volgende:
Schiet me ineens te binnen dat Harold McGee's 'Over eten en koken' nog wel eens een heel goed, informatief boek voor je zou kunnen zijn.
Oeh en wat een prijs...
Ik heb 'm gebookmarked, omdat ik er niet zeker van ben of we er wat aan hebben.
pi_58247920
McGee is een must voor iedereen die wat meer wil weten van koken! Supermooi boek.
pi_58248016
en pure cacao, kan hij dat wel hebben?
Saartje
pi_58248079
quote:
Op woensdag 23 april 2008 10:40 schreef Maneki.Neko het volgende:
en pure cacao, kan hij dat wel hebben?
Nee, ik had wafels van de biologische winkel dus heel puur.
pi_58248409
Jammer zeg! Anders had je zelf nog wat kunnen knutselen..
Saartje
pi_58256758
Dat is zeker jammer, maar helaas pindakaas...
Ik zie zelfs vandaag dat gedrag met vlagen terug...
Pff, zal blij zijn als het over is.

Vandaag voor het eerst brood gemaakt, staat af te koelen.
Risotto met zelfgemaakte bouillon en doperwten en basilicum.
Gemarineerde kippenpoten en kofte voor op de bbq!

Zal wel een plaatje schieten.
pi_58262861
Geen plaatjes, lukt niet met 7 kinderen die in en uit rennen...

Brood was heerlijk, recept van Jamie Oliver.
Pesto was ook goed gelukt!
Risotto ook van Jamie Oliver, met aanpassingen...
Kippenpoten waren prachtig van kleur en nog veel lekkerder qua smaak...
Kofte waren heel klein... (Althans dat is wat de dames en heren zeiden.)
Knoflooksaus was heel snel op!

Al met al een druilerige BBQ (had de parasol maar neergezet ivm regen) maar heerlijk qua smaak.

Laat de zomer maar beginnen!

En het mooie van alles: Geen reactie....
pi_58263223
Wat fijn Obli! Dan weet je tenminste zeker dat je het goed aanpakt allemaal
Saartje
pi_58263335
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:22 schreef Maneki.Neko het volgende:
Wat fijn Obli! Dan weet je tenminste zeker dat je het goed aanpakt allemaal
Ik heb wel de hele dag in de keuken gestaan.
Maar goed, ook daar krijg je op een gegeven moment routine in.

Dat brood maken is me een partij cool!
Krijgt ie morgen mee naar school!
pi_58266001
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:05 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Oeh en wat een prijs...
Ik heb 'm gebookmarked, omdat ik er niet zeker van ben of we er wat aan hebben.
En of je er wat aan hebt!
Iedere serieuze (hobby)kok heeft er iets aan en omdat er waanzinnig veel achtergrondinformatie in staat denk ik dat het juist bij zo'n situatie als die van jullie heel zinvol en verhelderend kan zijn om het eens te lezen en de informatie te gebruiken.
LinkedIn profiel
pi_58266551
Ik heb het maar gedaan...
Krijg 'm als het goed is over 2 dagen binnen.
pi_58306367
Hij is binnen!
Heb 'm snel weer dicht geslagen, wat een info...

Zal vanavond een foto maken.
Staan wel zeer interessante dingen in en erg leuk om te weten.

Bedankt voor de tip!
pi_58306533
Ik heb net broccolisoep gemaakt. Erg makkelijk en goed te doen in het from scratch principe.

Voor 4 personen (twee borden p.p.)
Fruit een flinke ui en een teen knoflook in roomboter. Doe er 500 gram in roosjes gesneden broccoli bij en fruit dit even mee. Dan anderhalve liter kippebouiilon erop en laten koken. Als de broccoli gaar is de hele handel purerern. Dan een hand verse peterselie erdoor.
Op smaak brengen met peper en zout en het sap van een halve limoen.

Dan aan tafel in elk bord een handje uitgebakken spek- of hamreepjes, een dot creme fraiche en wat parmezaanse kaas.

edit: ook lekker met courgette in plaats van broccoli.
pi_58307707

En ik heb al zo'n honger...
Ziet er lekker uit,Tezz!

Ik ken 'm nog eenvoudiger van Godron Ramsey, ook zeer lekker!

pi_58316085
pi_58316676
is het een idee om een hoofdstuk aan het fokkookboek toe te voegen?
Ik zie hier best veel lekkere recepten staan die straks een stuk moeilijker terug te vinden zijn. En we hebben een erg mooi kookboek.
pi_58316710
Is misschien wel een leuk idee ja!

-edit- Heb het gevraagd in Feedback...
  zaterdag 26 april 2008 @ 16:56:07 #71
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_58322717
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 09:53 schreef Oceanonix het volgende:
is het een idee om een hoofdstuk aan het fokkookboek toe te voegen?
Ik zie hier best veel lekkere recepten staan die straks een stuk moeilijker terug te vinden zijn. En we hebben een erg mooi kookboek.
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_58361468
Ik eet vanavond een soepje dat je misschien ook wel wat vind.

Courgettesoep met knoflook

Ingrediėnten
1 courgette (ongeveer 250 gr)
1 sjalotje
2 tenen knoflook (of meer natuurlijk )
4 dl. bouillon
kruiden, zout en peper naar smaak
beetje boter

Sjalotje en knoflook fijnsnijden en even fruiten in boter, courgette snijden en ook even meefruiten, bouillon toevoegen en even laten koken, pureren en op smaak brengen.

Edit: Ik vergeet helemaal dat hij een stuk lekkerder wordt met een dot crčme fraīche.

[ Bericht 14% gewijzigd door MinderMutsig op 28-04-2008 17:01:15 ]
pi_58366698
Dank je, MinderMutsig!
  dinsdag 29 april 2008 @ 19:18:17 #74
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_58386059
Ik bedacht me net nog wat. Vroegāh thuis aten we veel uit: Eten van moeder aarde. Maak zelf eruit nog wel de kerrie-eieren. Heel vaak Gierstsouflé vroeger. toen vond ik het niet te hachelen Nu vind ik het heerlijk.

Het is volgens mij op macro-biotische theorie gebasseerd. Misschien heb je er iets aan!

(en ik heb nu een Nigella- probeersel in de oven, knoflookkip. het ruikt dus als het echt zo lekker is gooi ik het recept hier nog wel even neer.)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_58386332
Hmmm, kerrie eieren klinkt zeer interessant...
Gierst soufflé? Wat is dat?

Doet maar recepten!
pi_58387485
Heb je wel eens risotto gemaakt?
Zag wat lekkere recepten voorbij komen in het Risotto topic

Je kunt de wijn weglaten (laat de Italianen dit maar niet horen) en eventueel de kaas ook als hij daar niet tegen kan. De bouillon is zelf te maken. De rest zijn allemaal eerlijke ingredienten.

Je kunt natuurlijk ook de Spaanse versie maken of te wel Paella.
  dinsdag 29 april 2008 @ 20:41:14 #77
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_58387704
gewoon te koop op Marktplaats!

Anders even in de bieb kijken? heb het recept van kerrie-eieren wel. Gierstsoufflé eet ik bij mams. (mijn kindjes vinden het op hun beurt ook weer vies )

Kerrie eieren
8 hardgekookte eieren
2 eetlepels margarine 3 eetlepels bloem
1 eetlepel kerrie (of naar smaak)
(1/4 kop sherry) dit gebruik ik zelf nooit
2 koppen melk
zout en peper
2 ons geraspte kaas (Gruyčre) maar gewoon goudse is ook heerlijk
(peterselie)

Smelt de margarine op laag vuur. Roer er de bloem en de kerriepoeder door (evt. Sherry) Voeg langzaam, steeds roerend de melk toe. Dan zout en peper
Kook de suas al roerend 5 minuten (deze lijkt nu te dun maar wordt dikker in de oven)
Doe de gehalveerde eieren in een ingevette vuurvaste schaal. Bedek ze met de kerriesaus. Strooi er de kaas over. Zet de schaal 20 minuten in een matig warme oven. Lekker op toast of met rijst. Bestrooi met gesnipperde peterselie.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_58388252
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 20:30 schreef Oceanonix het volgende:
Heb je wel eens risotto gemaakt?
Zag wat lekkere recepten voorbij komen in het Risotto topic

Je kunt de wijn weglaten (laat de Italianen dit maar niet horen) en eventueel de kaas ook als hij daar niet tegen kan. De bouillon is zelf te maken. De rest zijn allemaal eerlijke ingredienten.

Je kunt natuurlijk ook de Spaanse versie maken of te wel Paella.
Yep, dat maak ik wel eens...
Gewoon met wijn trouwens.
En vegetarische kaas, zit geen rommel in.
pi_58388319
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 20:41 schreef debuurvrouw het volgende:
gewoon te koop op Marktplaats!

Anders even in de bieb kijken? heb het recept van kerrie-eieren wel. Gierstsoufflé eet ik bij mams. (mijn kindjes vinden het op hun beurt ook weer vies )

Kerrie eieren
8 hardgekookte eieren
2 eetlepels margarine 3 eetlepels bloem
1 eetlepel kerrie (of naar smaak)
(1/4 kop sherry) dit gebruik ik zelf nooit
2 koppen melk
zout en peper
2 ons geraspte kaas (Gruyčre) maar gewoon goudse is ook heerlijk
(peterselie)

Smelt de margarine op laag vuur. Roer er de bloem en de kerriepoeder door (evt. Sherry) Voeg langzaam, steeds roerend de melk toe. Dan zout en peper
Kook de suas al roerend 5 minuten (deze lijkt nu te dun maar wordt dikker in de oven)
Doe de gehalveerde eieren in een ingevette vuurvaste schaal. Bedek ze met de kerriesaus. Strooi er de kaas over. Zet de schaal 20 minuten in een matig warme oven. Lekker op toast of met rijst. Bestrooi met gesnipperde peterselie.
Hmmm, ik ga het dan alleen wel met echte boter doen.
Ik koop geen margarine...
  dinsdag 29 april 2008 @ 21:23:07 #80
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_58388511
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 21:12 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Hmmm, ik ga het dan alleen wel met echte boter doen.
Ik koop geen margarine...
Dan is het toch ook veel lekkerder?!
Dit is het recept zoals voorgeschreven door de macro-chaotische kookbijbel. Ik varieer er ook mee. Echt lekker bij Broccoli dit trouwens

En de knoflookkip was ook errug lekker trouwens. Volgens het recept moet je de tenen van twee bollen knoflook opzetten met koud water en 10 minuten laten koken. Ze zijn dan zacht. Beetje uit laten lekken en uit de velletjes drukken. In een foodprocessor fijn maken. 4 dl olie erbij en tot een melkachtige substantie draaien. Sap van 2 citroenen erbij. Kip in een ovenschaal. knoflookprut over de kip gieten en 36 uur afgedekt in de koelkast laten intrekken (dit laatste gedeelte heb ik niet gedaan). Dan over in een braadslee en onder af en toe bedruipen 45 minuten op ongeveer 220 graden gaar bakken. Wel lekker dus....

[ Bericht 0% gewijzigd door debuurvrouw op 30-04-2008 08:19:20 ]
pi_58388568
4 dl neem ik aan?

Klinkt ook erg lekker die knoflookkip!
Gaat ook in de map!
pi_58391842
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 17:11 schreef Oblivion het volgende:
Hij is binnen!
Heb 'm snel weer dicht geslagen, wat een info...

Zal vanavond een foto maken.
Staan wel zeer interessante dingen in en erg leuk om te weten.

Bedankt voor de tip!
Mooi he
Ik lees iedere keer een stukje, prachtig boek. Echt geweldig. En juist omdat het allemaal zo diepgravend is, leek het me in jullie situatie erg handig.
LinkedIn profiel
  woensdag 30 april 2008 @ 08:19:42 #83
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_58394494
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 21:25 schreef Oblivion het volgende:
4 dl neem ik aan?

Klinkt ook erg lekker die knoflookkip!
Gaat ook in de map!
Mijn hoofdletter 4 doet raar!
pi_58423363

Zo vandaag voor het eerst pasta gemaakt!
En het is gelukt! Was heerlijk!

Had harde durum meel gekocht bij een biologische winkel, 5 eieren erbij en een snufje zout.
En kneden maar! Krijg je spierballen van!
Ook nog brood gemaakt en was alweer een stuk beter dan de vorige keer.

We komen er wel!
pi_58458070
OMG..ik ben nu toch lekkere chips aan het eten..
keek ik eens op de website, blijkt dat er echt helemaal niets aan conserveringsmiddelen of wat dan ook inzitten:

http://www.hoekschechips.nl/

Ik heb t bij super de boer gekocht.

edit: het ligt bij de super de boer bij de uien op de groenteafdeling
(:
pi_58458626
Weet je wat misschien ook wel iets voor jou is? Koop een spatzle zeef! Het gerecht Spatzle komt uit Duitsland (volgens mij). Tupperware heeft er een zeer handige zeef voor, maar in een goede kookwinkel hebben ze er vast ook en ook op marktplaats word je er mee doodgegooid.

Spatzle is een soort pasta/ mie/knoedels hoe je het ook wilt noemen. Je hebt diverse varianten in het beslag, maar het basisbeslag is tarwebloem, eieren, water en zout. (je kunt varieeren met bijvoorbeeld kwark, melk, aardappels, kruiden etc. etc.).

Je maakt het beslag en duwt dan met een spatel het deeg door een zeef. De 'wormpjes' die dan uit de zeef komen laat je vallen in een pan kokend water, een paar minuten koken en voila: spatzle! Het 'geknoei' valt reuze mee en het is verrassend lekker.

Ik heb het tot nu toe tweemaal gemaakt: eenmaal in een ovenschotel met gebakken uien, spek en kaas (echt op z'n Duits dus) en 1 keer in een wokgerecht met zoete paprika, uien en kipfilet.
pi_58459627
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 19:02 schreef nein het volgende:
OMG..ik ben nu toch lekkere chips aan het eten..
keek ik eens op de website, blijkt dat er echt helemaal niets aan conserveringsmiddelen of wat dan ook inzitten:

http://www.hoekschechips.nl/

Ik heb t bij super de boer gekocht.

edit: het ligt bij de super de boer bij de uien op de groenteafdeling
Die ken ik al...
Ziet er alleen niet zo appetijtelijk uit in de doorzichtige zak, maar is inderdaad vrij van zooi.
pi_58459638
@Tezz kan je er ook aardappelpuree maken met dat ding?
Want die heb ik al...
pi_58459807
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 20:29 schreef Oblivion het volgende:
@Tezz kan je er ook aardappelpuree maken met dat ding?
Want die heb ik al...
Nee, het is een heel specifiek gevalletje, meer zoiets.
pi_58459856
pompidompidom.

[ Bericht 94% gewijzigd door Tezz op 03-05-2008 20:52:27 (laat maar) ]
pi_58459991
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 20:38 schreef Tezz het volgende:

[..]

Nee, het is een heel specifiek gevalletje, meer zoiets.
AH, maar op die pagina staat dat het met zo'n aardappel ding ook gaat!
Moet ik maar een keer prutsen, alhoewel de naam me vreselijk tegen staat...
Gek hč?

Lijkt op spachtelputz...
pi_58460044
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 20:46 schreef Oblivion het volgende:

[..]

AH, maar op die pagina staat dat het met zo'n aardappel ding ook gaat!
Moet ik maar een keer prutsen, alhoewel de naam me vreselijk tegen staat...
Gek hč?

Lijkt op spachtelputz...
Ja, ik denk dat het in een aardappelknijper wel kan, maar dan worden de wormpjes zo dun.......
Het ziet er trouwens precies uit zoals het klinkt, haha! Maar geloof me, het is echt heel lekker! En buiten dat je kunt varieeren met het beslag, kun je ook eindeloos combineren!
pi_58460062
Hier een lurker die ook graag zonder pakjes en troep kookt. Ik heb even zitten denken en een paar ideetjes voor je. Verdraagt hij risotto? Daar kun je eindeloos mee variėren en voor kinderen lekker vanwege de zachte smaak en dito substantie Bijvoorbeeld met doperwtjes, rauwe ham (?) en lekkere kaas, of limoenrisotto met gegrilde groenten. Pizza is ook doodeenvoudig zelf te maken, zeker als je de goede tomatensaus al onder de knie hebt. Verder is falafel lekker, leuke burgertjes, met dipsausjes als tahin of babaganoush (auberginepuree). Roep maar als je recepten wilt, dan post ik ze even.

Edit: heb niet alle posts doorgelezen, dus als ik iets overbodigs zeg; sorry

[ Bericht 11% gewijzigd door Clubsoda op 03-05-2008 21:03:54 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_58460072
Ik zal mijn ogen open houden bij zo'n leuke keuken/kook winkel...
pi_58461716
Nog even wat gedachtenspinseltjes: zelfgemaakte pesto is erg lekker, op een stokbroodje bijvoorbeeld met mozzarella en tomaat (uit de oven) of door pasta. Gnocchi zijn ook erg lekker en je hoeft ze maar een paar minuten te koken. In de kant-en-klare zit vast ook zooi, maar je kunt ze ook zelf maken: receptje. Het is wel even een klus, maar je kan veel maken en invriezen.
pi_58462519
Oh ja, dat heb ik wel eens voorbij zien komen... Gnocchi...
*Recept opslaat!

Bedankt!

Pesto heb ik reeds onder de knie...
Duurde even, maar we zijn er...
pi_58476703
Ik had nóg weer wat ideetjes Misschien leuk om mee te nemen naar school of een dagje weg en weer eens wat anders dan brood; hartige muffins. Zijn natuurlijk ook met andere ingrediėnten te verzinnen. Of anders kleine quiches? Hartige taartdeeg kun je ook vrij eenvoudig zelfmaken, het is minder bewerkelijk dan bladerdeeg en veel minder vet.
Verder vind ik dit een lekkere zomerse salade. Alleen die kant-en-klaar gerookte kip vind ik rare, vieze gummiezooi, ik marineer zelf een (bio)kipfiletje, even in de grillpan en door de salade. Voor de wraps moet je wsl iets anders bedenken, (volkoren) pannekoekje of brood misschien.
Met couscous (AH verkoopt biologische) kun je ook eindeloos variėren, salade bijvoorbeeld met boontjes, feta, (zongedroogde) tomaten en olijven. Is dacht ik ook een recept van de AH.
pi_58476867
Die hartige muffins ga ik zeker een keer proberen!
De rest klinkt ook lekker!

Ik doe het allemaal in zijn map!
Dank je wel!
pi_58477140
Serieus Oblivion, als je map straks dikker en dikker wordt..moet je het gewoon uitwerken in een mooi boekje, en verkopen.
(:
pi_58477195

Zulke boeken zullen toch wel bestaan?
Ik laat er in ieder geval een boekje van maken, voor als hij op zichzelf gaat wonen.
Duurt nog wel even...
pi_58480004
quote:
Op zondag 4 mei 2008 19:47 schreef Oblivion het volgende:

Zulke boeken zullen toch wel bestaan?
Ik laat er in ieder geval een boekje van maken, voor als hij op zichzelf gaat wonen.
Duurt nog wel even...
Ik zou het kopen
Er is volgens mij een internetuitgever waar iedereen zijn boek kan publiceren.
pi_58480357
quote:
Op zondag 4 mei 2008 21:40 schreef MinderMutsig het volgende:
Er is volgens mij een internetuitgever waar iedereen zijn boek kan publiceren.
http://www.lulu.com ?
pi_58481049
quote:
Op zondag 4 mei 2008 21:55 schreef Trusten het volgende:

[..]

http://www.lulu.com ?
pi_58481196
*bookmarked!

You never know!
  zondag 4 mei 2008 @ 22:39:11 #105
112545 Muck
pi_58481312
* ook bookmarked
pi_58626942
Heb vandaag zelf bladerdeeg gemaakt.
Dat is nog best moeilijk...

Recept:

250 gram gezeefde meel.
250 gram boter...
5 gram zout
75 gram water.

En maar rollen...
In de koelkast leggen half uur, weer rollen, opvouwen, uitrollen.
Dan weer in de koelkast en dan weer rollen etc, etc...

Vanavond gelijk mijn nieuwe pan voor moederdag uitproberen, met een tarte tatin.
Met mango....

Zoonlief zal wel flippen, maar dat heb ik er dan voor over.
Hij doet redelijk zijn best "goede" dingen te eten.
De boog kan niet altijd gespannen staan.
pi_58629315
Ik weet niet precies wat wel en niet kan, maar misschien een idee?

Cordon bleu
1 haasfiletlapje
1 plakje ham
1 plakje kaas
losgeklopt ei of wat koffiemelk
paneermeel
zout, peper en nootmuskaat

Snijd het lapje in met een scherp mes zodat je een envelopje krijgt. Vul het met ham en kaas. Maak het dicht met een prikker en haal door het ei of de koffiemelk. Haal het dan door het paneermeel en bestrooi met zout, peper en nootmuskaat. Bakken tot het gaar is. (Sorry, ik weet dat nooit, ligt ook een beetje aan de dikte )

Een ribkarbonade op dezelfde manier vullen kan ook, dan heet het een cotelet suisse.

Variatie: neem salami ipv ham.

Een schnitzel kan je op dezelfde manier paneren, gebruik dan alleen zout en evt wat peper.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58630490
Met dit warme weer kan je misschien een keer gado-gado maken?

Ik wilde een recept voor perkedel djagoeng (maiskoekjes) neerzetten, omdat dat ook misschien lekker is als lunch. Maar ik heb geen precies recept.
Het idee is iig een blikje mais voor de helft fijnprakken. Alle mais mengen met een ei en wat bloem. Gesnipperde ui en knoflook en verse selderie erdoor met kruiden. Bakken in wat olie.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58631077
Thanks, Krakje!

Gaat in zijn mapje!
pi_58631238
YW en wat goed dat hij z'n best doet! Het zal voor hem best moeilijk zijn.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 12 mei 2008 @ 19:57:20 #111
111260 Charmian
a little joy
pi_58631933
quote:
Op maandag 12 mei 2008 18:43 schreef krakkemieke het volgende:

Ik wilde een recept voor perkedel djagoeng (maiskoekjes) neerzetten, omdat dat ook misschien lekker is als lunch. Maar ik heb geen precies recept.
Het idee is iig een blikje mais voor de helft fijnprakken. Alle mais mengen met een ei en wat bloem. Gesnipperde ui en knoflook en verse selderie erdoor met kruiden. Bakken in wat olie.
Veel meer is het inderdaad niet, ik zou alleen twee eieren nemen ipv één.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_58636755
Ik kon niet slapen en ik dacht aan:
Schotse eieren
ong. 200 gram gekruid gehakt
1 hardgekookt ei
paneermeel
olie

Klei het gehakt om het ei en rol door het paneermeel. Bak in de olie.
Omdat je dit koud kunt eten, is het misschien een idee voor op brood.

Aangezien je nu bladerdeeg kan maken:

Steak Wellington

Plakje bladerdeeg
gekruid tartaartje.

Vouw het bladerdeeg om het tartaartje en bak het ong 20 minuten in de oven. Lekker met kruidenboter.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58638900
Hmmm, dat klinkt ook lekker!

Ja! Dat eten we vanavond....
De Wellington!
En veel, heel veel broccoli!
pi_58659339
Hallo,

krijgt hij ook last van vlees of kan dat wel?
Got a sky that looks like heaven
Got an earth that looks like shit
And its getting hard to tell where
What I am ends
pi_58659391
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 09:18 schreef hhhpsycho het volgende:
Hallo,

krijgt hij ook last van vlees of kan dat wel?
Varkensvlees is het enige waar hij op reageert.
pi_58659465
Heb laatst voor vegetarische vrienden linzenburgers gemaakt.

Gedroogde linzen met een uitje, knoflook en laurier en wat zout gekookt.
na 30 a 40 minuten, als de linzen gaar zijn afgieten en goed laten afkoelen.

vervolgens naar smaak kruiden toevoegen, ik heb nog extra knoflook, paprikapoeder peper & zout toegevoegd.

ook kan je verse paprika (fijngesneden) en ui toevoegen.

ei toevoegen en goed gaan mengen, het mengsel is ws te nat, je kan dan paneermeel toevoegen todat je balletjes of burgers kan maken. (Als paneermeel een probleem is kan je ook beschuit of oud brood gebruiken)

Je kan bijv eerst een klein stukje bakken en even proeven en dan even proeven of je genoeg kruiden hebt gebruikt.

Ik weet niet of het goed in te vriezen is maar volgens mij moet dit goed kunnen.

P.s Mijn ervaring is dat als kinderen helpen bij het koken veel meer eten, omdat ze het zelf hebben klaargemaakt of geholpen hebben. Ik weet niet of dat ook een probleem is maar mocht dit het geval zijn dan helpt het altijd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
What I am ends
pi_58659533
Hmm, maar eens proberen!

Dank je wel!

En ja hij helpt wel eens mee in de keuken, als hij maar met een mes aan de slag mag...
En de mixer en roeren.
Maar over het algemeen eet hij best goed.
Sommige dingen die hij niet zo lekker vind, eet hij toch op.
En echt dwingen doe ik niet.
pi_58659619
en alterntief voor bladerdeeg kun je ook dit proberen, voor beef wellington wil het ws niet zo goed maar voor hartige taarten etc is het zeker goed te gebruiken en zeker minder werk.

175 gram (volkoren)bloem
75 gram boter
3 el water

goed kneden en klaar.

Je kan naar smaak en afhankelijk van het gerecht kruiden toevoegen.

Ik maak zelf ook veel klaar, eet zelf ook bijna geen suikers en kleurstoffen en ik merk bij veel kant en klaar producten dat ik hier toch niet heel gelukkig van wordt.
What I am ends
pi_58659703
Oh, dat recept is veul makkelijker!
Mooi! Naar zoiets was ik nog naar op zoek!

Nee, ik zie het om me heen dan mensen niet gelukkig worden van de rotzooi in de half fabricaten.
Maar ja, is toch iets om zelf achter te komen.
pi_58659809
Ik werd heel druk en agressief van zoet en kleurstoffen als kind, toen ik daar mee stopte zat ik veel lekkerder in mijn vel, sinds een jaar of vijftien eet ik bijna geen zoete dingen meer en gebruik ik zelf bijna geen suikers meer in mijn koken. En ik moet zeggen je smaak past zich aan en ik mis het helemaal niet meer.

wat ik wel kan hebben is honing, ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt maar als je toch een keer wat zoets wil maken kan honing eventueel als vervanger dienen.
What I am ends
pi_58659932
Fijn dat je er achter bent gekomen en dan je er naar gehandeld hebt!

Nee, honing, vanille, pure chocolade...
Het is allemaal niks... Helaas!

Hij kan wel tegen stevia.
Maar ik gebruik gewoon alles mondjes maat.
Hij kan bijvoorbeeld ook tegen de chips van lays, naturel en light, maar ook niet teveel.
Teveel van iets gaat ook bijna nooit goed.

We zitten in de fase dat hij nu weer eens wat anders wil eten... (zoet dus... )
Dat is altijd even doorbijten.
En vakantie helpt ook niet mee.
1 Raketje gaat wel, maar omdat hij dat mag denken de mensen die hier om ons heen wonen dat hij er gelijk 3 mag...
Dan gaat het dak eraf.
pi_58660198
Zoet wordt dan lastig,
je kan zelf een soort ketchup maken, door eerst uien goed te laten smoren, en er daarna tomatenpuree of tomatenblokjes toe te voegen. Stevia ken ik niet maar als het als zoetstof werkt kan je dit toevoegen.

Je kan zelf ook ijs gaan maken vers fruit koken, stevia toevoegen en er een soort siroop van maken. pureren zou ik zeggen dat het echt goed sterk wordt, water toevoegen en ja kan het met die mooie vormpjes invriezen.

Zelf roomijsmaken met room en vanille en evt stevia.

Het is idd lastig als iedereen (andere kinderen) in zijn omgeveving wel alles eten. feestjes en snoep op school zijn dan heel lastig, zie dat maar eens aan andere ouders uit te leggen.
Op mijn eerste basisschool mochten snoep en chips niet als traktaties. Dus mijn moeder maakte bootjes met appel en kaas en rozijnen. Wij verhuizen nieuwe school, na dan was je echt een loser als je niet met snoepzakjes danwel chips aankwam. voor kind erg vervelend en voor ouders frusterend.
What I am ends
pi_58660381
Ja, nu zit hij op een speciale school, wat denk je?
Ze geven snoepjes omdat de kinderen dan beter presteren...
Nu vraag ik je...
En het maar raar vinden dat de helft van de klas uit zijn/haar pannetje gaat.

In deel 1 staan tips voor ijs en ketchup!
pi_58660444
sorry nog niet gelezen.

hou het topic in de gaten en als ik wat bedenk zal ik het posten. Het is wel een hele uitdaging in onze half fabrikaat wereld van tegenwoordig. veel succes ermee. en top dat je er zo voor inzet.
What I am ends
pi_58660516
Geeft niks!

Dank je wel.
En graag, post wanneer je wilt.
Voorlopig heb ik al lekkere recepten van je gekregen!
Linzenburgers....je kan het zelf niet verzinnen.
pi_58670835
Champignonburgers?
Maak een dikke champignonragout zoals voor kroketten, paneren en bakken.
Die linzenburgers lijken me ook lekker. Volgens mij leek het recept van notenburgers (wat ik ooit had) daar een beetje op. Maar dan met gehakte noten ipv linzen.
Ik had ooit een mapje met uitgeknipte recepten, volgens mij is dat vanuit de la achter het beschot van de keuken gevallen.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58729116
Hoi! Ik lees al een tijdje mee, en ik vroeg me af of je Dr Gillian Mckeith kende?
Zij gebruikt alleen macro-biotische spullen en zonder suiker!
Volgens mij staan er op haar (engelse) site veel recepten, en ik wil ook nog wel wat uit het nederlandse boek overtypen als je daar behoefte aan hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door PluisigNijntje op 17-05-2008 17:46:16 ]
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_58729253
Ik heb hier een voorbeeldje voor als je de hele dag in de keuken wilt staan, want er gaat me toch een lading ingredienten in! Maar het resultaat mag er vast zijn.

Sweet Potato Shepherds Pie Weight Loss Recipe (niet naar het 'weight loss' kijken )

Ingredients:
2 tsp virgin olive oil
1 garlic clove, peeled and crushed
1 onion, peeled and sliced
2 sticks celery, washed and sliced
1 small butternut squash, peeled, halved, de-seeded and cut into small pieces
450ml vegetable stock (made with 1 vegetable cube or your own stock)
420g can 'no added salt' red kidney beans, rinsed in a colander under cold running water and drained
4 tomatoes washed and sliced in half
2 red or yellow peppers, washed, de-seeded and sliced
2 medium courgettes, sliced
2tbsp finely chopped fresh parsley
1tsp arrowroot (optional)
3 carrots washed and chopped into small pieces (optional)
1 head of broccoli chopped into small pieces (optional
4 sweet potatoes, steamed for 15 mins until soft, then mashed.

Method:
Heat a little water and the olive oil in a large saucepan. Add the garlic, onion celery and then simmer for approx 3 mins.
Add the squash and heat for a further 3 mins, stirring. At this point you can also add in the optional vegetables (carrots & broccoli) if you have chosen to use them.
Pour in the stock and bring to a boil over a medium heat.
Simmer gently for ten mins, stirring occasionally.
Add the kidney beans, peppers, tomatoes, and courgettes.
Simmer for a further 5 mins until the squash is just tender. Stir in the parsley. Add a little arrowroot to thicken, (though this is optional, you may not need it).
Transfer into baking dish/pan, add the sweet potato mash as a topping and bake for 15 mins at 200°c / 400of / gas 6. Just enough to set.
pi_58730794
Jeutje wat een recept!

Maar eerst even vertalen, klinkt verder wel lekker!
En kan in mijn nieuwe pan!
pi_58769632
De vakantie is aanstaande dus Provencaalse inspiratie:
Aioli!

Niet alleen de mayonaise, maar ook een gerecht.

Serveer op een bord gekookte aardappels, gekookt ei,stevige gekookte vis en leuke kleuren gekookte groente (warm).
Geef er aioli bij en dip naar hartelust!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58772506
Aioli:
quote:
* 4 teentjes knoflook
* 1 eierdooier
* 2,5 dl olijfolie
* zout
* enkele druppels citroensap

Bereidingswijze

De knoflookteentjes uitpersen of fijnmaken, de eierdooier toevoegen met een snuf zout. Al klutsend met een garde of een vork druppelsgewijs de olijfolie toevoegen met een paar druppels citroensap naar smaak.

Klinkt lekker, alleen laat ik de aardappels dan weg...
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:28:50 #132
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_58789229
Tovertruffels

3 koppen zachte, ontpitte en fijngehakte dadels
½ kop gehakte pecanoten
1 ½ rice crispies
½ tl kaneel
gedroogde kokos
gemalen amandelen
sesamzaadjes

kneed dadels, pecanoten, rice crispies en kaneelpoeder tot een stevig mengsel. Rol er balletjes van ter grootte van een walnoot. Verdeel ze over drie potjes. Rol de ene door de gedroogde kokos, de andere door de gemalen amandelen en de derde door sesamzaadjes.

Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_58792905
Hmmm, kaneel moet ik vervangen met iets anders.
Misschien speculaaskruiden.

Voor de rest is het een erg leuk recept, bedankt Vief!
pi_58792969
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 23:43 schreef Oblivion het volgende:
Hmmm, kaneel moet ik vervangen met iets anders.
Misschien speculaaskruiden.

Voor de rest is het een erg leuk recept, bedankt Vief!
In speculaaskruiden zit meestal ook kaneel.
En volgens mij nootmuskaat, en kruidnagel en nog wat specerijen die ik zo niet weet.
pi_58793152
Oh shit...niet aan gedacht...
Waar zou je het dan me kunnen vervangen?
Gewoon stevia? 1 of 2 druppeltjes?

Zal het gewoon moeten proberen.
pi_58793299
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 23:58 schreef Oblivion het volgende:
Oh shit...niet aan gedacht...
Waar zou je het dan me kunnen vervangen?
Gewoon stevia? 1 of 2 druppeltjes?

Zal het gewoon moeten proberen.
Ik zou om het 'pittige' van de kaneel te vervangen in ieder geval ook een beetje nootmuskaat en/of gemalen kruidnagel erdoor doen.

Gaat alles met kaneel eigenlijk mis? Dus niet alleen gemalen kaneel maar ook kaneelstokjes? Ik meen me te herinneren dat ik eens ergens gelezen heb dat in die potjes gemalen kaneel vaak ook iets anders zit. Je zou misschien eens kunnen proberen of een goede kwaliteit kaneelstokjes dezelfde uitwerking hebben?
Tenzij hij helemaal uit zijn plaat gaat van kaneel, dan zou ik het er niet op gokken denk ik.
pi_58793443
Ja, dingen zoals vanille, kaneel, eigenlijk al die lekkere zoete smaakmakers gaat ie wel van uit zijn pan.
Jammer hoor.

Blijf het knap vinden, hij snoept niet meer.
En dat voor een manneke van 7! Oh, bijna 8...
pi_58793600
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:18 schreef Oblivion het volgende:
Ja, dingen zoals vanille, kaneel, eigenlijk al die lekkere zoete smaakmakers gaat ie wel van uit zijn pan.
Jammer hoor.

Blijf het knap vinden, hij snoept niet meer.
En dat voor een manneke van 7! Oh, bijna 8...
Dus ook als je ze 'vers' gebruikt? Jammer.
pi_58793716
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dus ook als je ze 'vers' gebruikt? Jammer.
Ja, zeker jammer maar het is niet anders.
Gelukkig wordt het met de jaren minder.
Dan blijf ik 'm maar vertellen, anders is het helemaal zo uitzichtloos.
  woensdag 21 mei 2008 @ 10:08:22 #140
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_58797099
Heb net even boven mijn potjes met specerijen gehangen met mijn neus. Misschien is kardemom, kurkuma gember(wortel) en/of kruidnagel een vervanger?

Deze zitten vaak in een mix met kaneel viel mij op. (Behalve de kurkuma, maar dat vind ik zelf zo heerlijk!)

Misschien kan je dan toch een wat zoete kruidige smaak namaken. Of heeft hij van al deze toevoegingen last?
pi_58797477
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 10:08 schreef debuurvrouw het volgende:
Heb net even boven mijn potjes met specerijen gehangen met mijn neus. Misschien is kardemom, kurkuma gember(wortel) en/of kruidnagel een vervanger?

Deze zitten vaak in een mix met kaneel viel mij op. (Behalve de kurkuma, maar dat vind ik zelf zo heerlijk!)

Misschien kan je dan toch een wat zoete kruidige smaak namaken. Of heeft hij van al deze toevoegingen last?
Misschien als ik ze allemaal gemalen door de stevia doe?
Ik zal het moeten proberen.
Maar ben vandaag aan de grote schoonmaak!
Even niet in de keuken...
pi_58799427
Dat klinkt inderdaad als een goede combi.
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:33:07 #143
211040 Uccie
pi_58801301
Hey oblivion, heb een tijdje niet meer gelezen, maar hoe gaat het met je knulletje. Ik vind het fantastisch dat het het m lukt om niet te snoepen.
pi_58801537
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:33 schreef Uccie het volgende:
Hey oblivion, heb een tijdje niet meer gelezen, maar hoe gaat het met je knulletje. Ik vind het fantastisch dat het het m lukt om niet te snoepen.
Hoi Uccie!
Het ging downhill, maar dat is okay, dan valt hij dus terug in oud gedrag en ziet dat zelf ook.
Maar nu weer uphill!!
Al weer anderhalve week "goed" voer gehad en dan is hij erg aanspreekbaar.
pi_58839046
@ Charmian: Bedankt voor de tip van extra ei!

1 blikje mais van plm 250 gram
2 eieren
3 eetlepels bloem
halve gesnipperde ui
geperste teen knoflook
1 theelepel ketoembar
1 eetlepel fijngesneden selderie
peper en zout

Prak de helft van de mais fijn. Meng alles door elkaar tot een soort beslag. Verhit wat olie in een koekepan en doe per koekje een flinke eetlepel beslag in de pan. Bak goudbruin en laat uitlekken op keukenpapier.
Lekker als bijgerecht of als snack. (Werd ook bv bij de thee gegeten)

Ik had het jaren niet gemaakt en was weer aangenaam verrast. De gasten wilden ook het recept trouwens....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58839449
Leuk, een snack!

Morgen toch een kookdag, dus die kan er wel bij!
Bedankt, krakje.
pi_58840183
Graag gedaan Obli.
Weet je, ooit maakte ik een afspraak met een vriend en hij was vegetarisch geworden. Lees: macrobiotische vriendin. Hij vond het lastig maar ik zei: geen probleem, het is een creatieve uitdaging. Hij heeft zich rond gegeten aan indische gerechten en hij wist niet dat vegetarisch ook lekker kon zijn. De vriendin had dus geen fantasie.
Toen kreeg m'n vader een darmziekte en vond hij het een bezwaar als ik zou koken want dat zou moeilijk zijn. Ik heb een heerlijk diner gemaakt zonder vet, vezels of scherpe kruiden. Zelfde antwoord: het doet een beroep op m'n creativiteit.

Daarom lever ik graag een bijdrage. Ik vind het leuk en ik besef maar al te goed hoe moeilijk het is om elke dag met zo'n beperking rekening te houden.
Na 12 jaar kookt mijn moeder nog automatisch zonder ui, knoflook en vet........

Nogmaals een dik compliment aan je zoon en ik blijf brainstormen!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58843808
Kom je ook een keer als we een kookdag hebben?
We zouden je graag erbij hebben!

Je zit dat wel tussen veel kinderen...
pi_58843895
Ik ben dol op kinderen, als ze niet bij mij blijven slapen
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58886113
Tegenwoordig vind ik dit geweldig als snack:
Meng mayonaise en dikke yoghurt naar smaak. Voor 1 dessertschaaltje saus, doe er 1 teen geperste knoflook en zout naar smaak bij. Serveer met plakjes komkommer of toast.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58886238
Misschien kan je ook ijslollies maken van yoghurt en stevia, eventueel met fruit wat iets beter gaat?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58887354
Zo maak ik de knoflooksaus meestal..

En in deel 1 hebben we ijsjes gehad..
Daar heb ik speciale ijsjesdingus voor gekocht.
Silicone malletjes.
pi_58887440
Ok, ik roep gewoon wat en ik vergeet dingen. Ijsjusdingus zijn tof!
Opeens bedenk ik iets geks....... Tomatensoep ijs?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58887785
Ijslollies dus.

Kook een half pond rabarber met 100 ml water. Roer het door een zeef en voeg zoetstof naar smaak toe.

Sap van 2 blikjes mandarijntjes
half potje zure room
citroensap
zoetstof
Meng alles door elkaar enzo.

Ik meld het even, misschien kan je aanpassen als er verkeerde dingen inzitten.

Ik weet niet of banaan kan, ik zet het er toch bij:
2 flinke bananen
100 ml pindakaas
zoetstof
Prak de bananen en voeg de rest toe.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58887796
Ik denk niet dat ik dat erin krijg, krak...

We hebben wel weer wat nieuws gevonden: Afgekoelde zelf gemaakte munt thee met beetje honing.
pi_58887919
Lol!
Da's ook lekker!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58887938
Een halve bevroren banaan met een stokje erin ook niet?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58888304
Ja, maar ja, dan doe ik die liever in een shake...
Vind hij lekkerder.
pi_58888957
ok
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58895542
Obli, de vertaling van Dr Gillians recept

Ovenschotel van zoete aardappelen. (4 pers.)

4 tl extra vergine olijfolie
1 teen knoflook
1 ui, in ringen
2 stengels bleekselderij, plakjes
1 laurierblad
1 kleine pompoen, in blokjes
450 ml groentebouillon
1 blik kidneybonen (420g)
2 rode/gele paprika's, reepjes
4 tomaten, gehalveerd
2 courgettes, plakes
1 stronk broccoli, roosjes
3 wortels, plakjes
2 el peterselie, fijngehakt
2 tl aardappelmeel
4 zoete aardappelen, 15 min gestoomd, gepureerd.

Verhit wat water met de olijfolie in een braadpan,. Doe de knoflook erbij met de ui, bleekselderij en laurierblad en verwarm alles zachtjes 3 minuten. Voeg de pompoen toe en verwarm die al roerend 3 minuten. Schenk de bouillon erop en breng die op middelhoog vuur aan de kook. Laat alles onder af en toe roeren 10 minuten zachtjes doorkoken. Voeg kidneybonen, courgettes, paprika's, tomaten, broccoli en wortels toe, laat nog 5 minuten zachtjes koken. Roer de peterselie erdoor en bind het gerecht met wat aardappelmeel.
Doe het mengsel in een ovenvaste schaal. Meng de gepureerde zoete aardappelen met wat van het kookwater en dek de groenten ermee af. Zet de schaal 15 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven. Het gerecht moet stevig zijn.

Good luck!
pi_58895627
Ik heb nog een paar titels, als ze je aanspreken wil ik ze wel voor je overtypen:

Kip in folie
Quinoapap
Stoofschotel van Adukibonen
Uiensaus
Broccolicrčmesoep
Mungbonenschotel
Sperziebonensalade
Soep van pompoen en zoete aardappelen. (van evt. leftovers van de schotel?)
Sushirolletjes van groente
Avocadosaus
Stevige linzensoep
Gemarineerde zalm uit de oven
Groenteburgers
Koolraap-preisoep

Citroenpudding
Carobe-toffeerepen
Sesam-misodressing

Guacamole
Groentespreads.
pi_58898086
quote:
Op zondag 25 mei 2008 12:27 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ik heb nog een paar titels, als ze je aanspreken wil ik ze wel voor je overtypen:

Kip in folie
Quinoapap
Stoofschotel van Adukibonen
Uiensaus
Broccolicrčmesoep
Mungbonenschotel
[Sperziebonensalade
Soep van pompoen en zoete aardappelen. (van evt. leftovers van de schotel?)
Sushirolletjes van groente
Avocadosaus
Stevige linzensoep
Gemarineerde zalm uit de oven
Groenteburgers
Koolraap-preisoep

Citroenpudding
Carobe-toffeerepen
Sesam-misodressing

Guacamole
Groentespreads.
Ik denk: Ik ga kiezen....
Maar vind het allemaal wel zeer interessant!
Behalve de carobe-toffeerepen, daar kan hij niet tegen.

Hoeft niet allemaal tegelijk, toch?
Bedankt voor het vertalen van dat ene recept!
pi_58898237
quote:
Op zondag 25 mei 2008 14:28 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik denk: Ik ga kiezen....
Maar vind het allemaal wel zeer interessant!
Behalve de carobe-toffeerepen, daar kan hij niet tegen.

Hoeft niet allemaal tegelijk, toch?
Bedankt voor het vertalen van dat ene recept!
Geen probleem.
In de Carobe-toffeerepen zit geen toffee hoor! Beetje verraderlijke titel misschien,
maar de ingredienten zijn: dadels, rozijnen, carobepoeder, paranoten, water, zonnebloempitten, walnoten, sesamzaad.
pi_58905921
quote:
Op zondag 25 mei 2008 14:35 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Geen probleem.
In de Carobe-toffeerepen zit geen toffee hoor! Beetje verraderlijke titel misschien,
maar de ingredienten zijn: dadels, rozijnen, carobepoeder, paranoten, water, zonnebloempitten, walnoten, sesamzaad.
Nee, gaat niet om de toffee...
Maar om de carobe! Maar dat was in combo met Vanille... dus, wellicht zou het toch kunnen, want hij vond carobe erg lekker.

Vanavond heerlijk eenvoudig gegeten:

Voor de liefhebbers:

Romeinse sla, cherri tomaatjes, pijnboompitten, croutons, eitje, tilapita en dressing.

Croutons: parmazaanse kaas raspen, olijfolie en geperste knoflook. Mengen.
Op het brood smeren en in de oven doen op 180 graden. Tot hard.
Dressing: Mayo, ansjovis, knoflook, worcestershire sauce en dijon mosterd. In blender!
Tilapita zout en peper op doen, bakken in olijfolie.

En mayo kan je zelf maken en mosterd is zonder toevoegingen te koop.

Appeltje, eitje en beregezond!
pi_58909173
Snack idee!
Kletskoppen van kaas.
Hoopje iets belegen geraspte kaas op bakpapier op de bakplaat. Bakken tot krokant.

Beetje jammer dat ik geen recept heb....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 26 mei 2008 @ 13:55:22 #166
171890 Chicolate
Chemicals
pi_58918716
Komen hier erg lekkere recepten voorbij ! Ik ga zeker kijken of ik hier zelf ook wat van kan maken.

Ik heb zelf helaas geen recepten voor je, maar hoe doe je dat als je uit eten wil/moet ofzo? Kan hij dat nog wel of moet hij dan naar speciale restaurants? (die ik helaas nog niet heb kunnen vinden)
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  maandag 26 mei 2008 @ 13:58:13 #167
112545 Muck
pi_58918786
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:53 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nee, gaat niet om de toffee...
Maar om de carobe! Maar dat was in combo met Vanille... dus, wellicht zou het toch kunnen, want hij vond carobe erg lekker.
carobe? Wat is dat?
pi_58918833
quote:
Op maandag 26 mei 2008 13:55 schreef Chicolate het volgende:
Komen hier erg lekkere recepten voorbij ! Ik ga zeker kijken of ik hier zelf ook wat van kan maken.

Ik heb zelf helaas geen recepten voor je, maar hoe doe je dat als je uit eten wil/moet ofzo? Kan hij dat nog wel of moet hij dan naar speciale restaurants? (die ik helaas nog niet heb kunnen vinden)
Kijk altijd naar de kaart en zoek dan wat uit wat ik denk dat hij lekker vindt.
Uiteraard vraag ik het wel even...
Het is niet zo dat hij NIKS meer van die toevoegingen krijgt, soms kom je er niet onderuit.
pi_58918873
quote:
Op maandag 26 mei 2008 13:58 schreef Muck het volgende:

[..]

carobe? Wat is dat?
quote:
De johannesbroodboom (Ceratonia siliqua) is een plant uit de vlinderbloemenfamilie (Leguminosae). De soort komt voornamelijk voor in het Middellands Zeegebied. De plnt staat bekend om de hoge voedingswaarde van de peulen, die johannesbrood worden genoemd.

Een ander veelgebruikt product van de johannesbroodboom is het johannesbroodpitmeel, ook wel carob genoemd. Dit is een wit tot geelwit, haast reukloos poeder dat wordt verkregen door het malen van kiemende zaden van de johannesbroodboom. Het wordt als verdikkingsmiddel (emulgator) gebruikt in de voedingsindustrie. Een veelgebruikte toepassing is het indikken van babyvoeding met johannesbroodpitmeel om problemen met reflux (spugen) bij zuigelingen te voorkomen. Het johannesbroodpitmeel komt voor op de lijst van toegelaten voedingsadditieven van de Europese Unie onder E-nummer E410.

Omdat het gewicht van de vruchtjes van deze boom vrijwel constant is - te weten 0,2 g - werden zij gebruikt als gewichtjes bij precisiemetingen (van bij voorbeeld goud). Het woord karaat zou afgeleid kunnen zijn van het Oudgriekse woord keration = vrucht van de johannesbroodboom.

Ook een E nummer...
pi_58949870
Tja... Bietenrood en rozemarijn extract zijn ook e-nummers......Kan geen enkel e-nummer?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_58949892
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 21:00 schreef krakkemieke het volgende:
Tja... Bietenrood en rozemarijn extract zijn ook e-nummers......Kan geen enkel e-nummer?
Bijna niet nee, maar ik ga 'm laten testen.
Ik kom er niet helemaal uit.
  woensdag 28 mei 2008 @ 04:41:24 #172
112545 Muck
pi_58955594
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:02 schreef Oblivion het volgende:

[..]

[..]

Ook een E nummer...
weer wat geleerd
pi_58957257
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 21:01 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Bijna niet nee, maar ik ga 'm laten testen.
Ik kom er niet helemaal uit.
Allergietest? Met alle bestaande E-nummers?

Je kunt trouwens, als je een sapcentrifuge hebt, sommige 'kleurstoffen' prima zelf maken. voor hartige toepassingen, vooral.
pi_58957658
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:40 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Allergietest? Met alle bestaande E-nummers?

Ik heb werkelijk geen idee hoe dat te werk gaat.
Het is trouwens niet alleen E nummers waar deze kinderen op reageren.
Kunnen net zo goed aardappels zijn.
Zoonlief heeft eerst een second opinon bij een andere neuropsychiater die gespecialiseerd is epilepsie en ADHD.
Maar kijken wat daar uit komt.

Het belachelijke is, dat ritalin en al die andere rotzooi in grote getallen gegeven wordt aan de kinderen (ziekenfonds), maar als je dus begeleiding wilt hebben in dit soort dingen (basis behoefte nummer 1: eten)
Kan je even 730 euro dokken... (Voor 4 weken)
En ze angstvallig alle regels verborgen houden, uit angst dat ouders hun kinderen teveel of te kort aan iets geven...
Wat ik wel kan begrijpen, maar dit is waanzin!
Je wilt niet weten wat zoonlief de staat kost....
Ik zou zo alles inruilen voor de kennis die mensen hebben over de macht van het eten.

Maar goed, we ploeteren door...

quote:
Je kunt trouwens, als je een sapcentrifuge hebt, sommige 'kleurstoffen' prima zelf maken. voor hartige toepassingen, vooral.
Soms is een kleurstof helemaal niet nodig.
Dan heeft het maar de natuurlijke kleur.
Ook een kwestie van gewenning.
pi_58971630
Ik lurk ook al een tijdje mee in dit topic en heb een vraagje over de pastasaus uit het vorige topic.

Moet ik daar nog bang zijn voor tomatenvelletjes in de saus?
pi_58977437
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 20:20 schreef Weird- het volgende:
Ik lurk ook al een tijdje mee in dit topic en heb een vraagje over de pastasaus uit het vorige topic.

Ik ontvel ze voordat ze meegekookt worden.
Ben niet zo gek van velletjes...
pi_58980714
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 20:20 schreef Weird- het volgende:

Ik hield wel velletjes over dus ik ga ze de volgende keer ook ontvellen. Ik ben er ook niet zo'n fan van om fliebervelletjes in mijn saus tegen te komen.

Edit: Ik maak zelf ook regelmatig deze saus, echt een aanrader al sta je dan wel even in de keuken. Ik heb wel een paar aanpassingen in het recept gemaakt. Ik gebruik geen gelijke hoeveelheden wortel en bleekselderij maar doe op het oog ongeveer hetzelfde volume, dan heb je dus qua gewicht meer wortel dan bleekselderij. Verder gebruik ik gewoon rundergehakt en doe ik er rode wijn in, in plaats van witte.

[ Bericht 30% gewijzigd door MinderMutsig op 29-05-2008 08:55:13 ]
pi_58981463
Leuke site, MinderMutsig!
pi_58993562
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 09:37 schreef Oblivion het volgende:
Leuke site, MinderMutsig!
Zal ik je eens eerlijk vertellen dat ik de rest van die site nog nooit bekeken heb?
Ga ik gelijk even doen.
pi_58993685
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 18:12 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Zal ik je eens eerlijk vertellen dat ik de rest van die site nog nooit bekeken heb?
Ga ik gelijk even doen.
Staan ook kroketten op!
pi_59138771
Kip is al uit de vriezer.
Ik ga dit vanavond maken.
Ben zeer benieuwd!
quote:
Op maandag 7 april 2008 22:42 schreef Uccie het volgende:
Kroketten:

ong. 75 gram boter
ong. 75 gram bloem
0,5 liter bouillon
zout peper mosterd (van alles waar je het mee op smaak kan brengen)
Vlees (soepvlees, kip, wat je wilt)
eieren
paneermeel

De boter smelten, in een keer de bloem bijvoegen en met een houten lepel roeren tot een bal ontstaat.
Dan de "bloembal" een paar minuten doorwarmen om de bloem smaak weg te halen.
Voorzichtig steeds een beetje bouillon toevoegen tot je de gewenste dikte hebt (voor kroketten moet dat nog best stevig zijn). Het vlees toevoegen en op smaak maken. Dan af laten koelen. Vervolgens kroketten (of bitterballen) vormen.
Even door een losgeklopt eitje halen en dan door de paneer en in de frituur.
pi_59142448
Kipkroketten trekt mij om een of andere reden niet echt maar ik ben benieuwd wat je er van vindt.
pi_59143873
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 08:47 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik hield wel velletjes over dus ik ga ze de volgende keer ook ontvellen. Ik ben er ook niet zo'n fan van om fliebervelletjes in mijn saus tegen te komen.

Edit: Ik maak zelf ook regelmatig deze saus, echt een aanrader al sta je dan wel even in de keuken. Ik heb wel een paar aanpassingen in het recept gemaakt. Ik gebruik geen gelijke hoeveelheden wortel en bleekselderij maar doe op het oog ongeveer hetzelfde volume, dan heb je dus qua gewicht meer wortel dan bleekselderij. Verder gebruik ik gewoon rundergehakt en doe ik er rode wijn in, in plaats van witte.
Ben inmiddeld groot fan van het "originele" pastasaus recept van het eerste deel, maar deze gaat ook gemaakt worden, en dan waarschijnlijk in de vorm van de lasagne....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_59143903
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 13:13 schreef MinderMutsig het volgende:
Kipkroketten trekt mij om een of andere reden niet echt maar ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Oh, maar dit kan met alles soorten vis en vlees...etc etc...
pi_59149490
Sushirolletjes van groente.

velletjes nori
500 ml gepureerde avocado of avocadosaus
500 g zilvervliesrijst gekookt
dunne repen komkommer
125 g wortel geraspt
kiemgroenten, bijv klaver
125 g kool geschaafd
dille fijngehakt

Bestrijk de velletjes nori met de glanzende kant naar onderen met avocadopuree. Laat aan één kant ruim een centimeter over voor het oprollen. Leg in het midden in rijtjes naast elkaar: rijst, komkomer, wortel, kiemgroente, kool, dille. Rol de nori strak op, na het rollen moeten de rolletjes stevig zijn.

Avocadosaus.

3-4 el water
2 rijpe avocado's
2 bosuitjes, ringen
0.5 tl koriander
zout en peper
1 tl olijfolie

Doe het water in een blender en vervolgens de avocado, bosui, koriander, peper en zout, olijfolie en vervolgens nog een snuf zeezout en meng tot alles romig is.

Gemarineerde zalm uit de oven.

2 preien
2 zalmsteaks
grote hand spinaziebladeren
2 el olijfolie
2 teentjes knoflook, geperst
1 el gember geraspt
sap van 1 citroen
100 g fijngehakte koriander

Snijd de preien in circa 12 stukken en stoom of kook ze in 6 minuten beetgaar. Speol de zalm af en dep hem droog. Leg een royale hoeveelheid spinaziebladeren in een ondiepe vuurvaste schaal. Leg de prei erop, en daarop de zalm. Meng de olijfolie met de knoflook en geraspte gember en bestrijk de zalm ermee. Gebruik niet alle saus. Besprenkel de vis en spinazie met het citroensap. Zet de schaal circa 25 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven. Bestrijk de zalm tijdens bereiding elke 10 minuten met de resterende olijfoliesaus. Garneer het gerecht met de koriander en sprenkel er nog wat citroensap over.

Eens kijken, we hebben een voorgerecht. Een hoofdgerecht. Nu nog een nagerecht

Citroenpudding.

2 avocado's gepureerd
250 g citroenvruchtvlees
300 g dadels, pitloos
3 el ahornsiroop
2 el perensap
sap van halve citroen
sap van halve sinaasappel

Alles mengen en een uurtje laten opstijven in de koelkast (hoewel niet noodzakelijk).

pi_59149661
Oh ik ben wat vergeten te vermelden.
De sushi is voor 4 personen, de zalm voor 2 personen en bij de rest staat niets.
pi_59149727
En ik heb al zo'n honger!

Dank je wel PluisigNijntje! Cool!
pi_59152673
Ja, godver...

Nu wil ik nooit meer anders!
Wat is dat lekker zeg, kan geen snackbar kroket tegen op!
Uccie!
pi_59152694
Vergeet in mijn enthousiasme te vertellen hoe zoonlief het vond!

Ik word aanbeden...
  donderdag 5 juni 2008 @ 19:47:54 #190
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59152829
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 19:41 schreef Oblivion het volgende:
Ja, godver...

Nu wil ik nooit meer anders!
Wat is dat lekker zeg, kan geen snackbar kroket tegen op!
Uccie!
Ook geen van dobben?
pi_59152837
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 19:47 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ook geen van dobben?
Nope, die vond ik sowieso niet te eten..
pi_59154117
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 19:47 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ook geen van dobben?
Megadikke kroketten met nauwelijks vlees.
pi_59154165
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 20:45 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Megadikke kroketten met nauwelijks vlees.
Ieuw en dan van die dikke stukken vet erin...
*kippenvel heeft....

BLEEEEEEEERG!
pi_59165810
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 19:48 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nope, die vond ik sowieso niet te eten..
Dacht dat ik de enige was die die staven niet weg kreeg...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_59166745
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:30 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dacht dat ik de enige was die die staven niet weg kreeg...

Niet dus!

Heb je zelf wel eens geprobeerd kroketten te maken?
pi_59166875
Ik heb een keer kroketten gemaakt, maar ik had ze niet goed gepaneerd
Het vet kon ik weggooien

Obli, kan je zoon tegen parmezaanse kaas?
pi_59167262
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:09 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb een keer kroketten gemaakt, maar ik had ze niet goed gepaneerd
Het vet kon ik weggooien

Obli, kan je zoon tegen parmezaanse kaas?
pi_59167357
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:24 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Da's mooi! Het is namelijk de sterkste 'natuurlijke' smaakversterker, las ik gisteren in McGee. Prettig dat hij dat wel trekt dan, heb je toch nog een fatsoenlijke smaakversterker tot je beschikking!
pi_59167643
Ik heb kroketten uit de supermarkt zometeen, maar ik ga echt wel proberen om ze eens zelf te maken, zal wel veel lekkerder zijn! Thx voor het recept Obli!
pi_59168172
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:29 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Da's mooi! Het is namelijk de sterkste 'natuurlijke' smaakversterker, las ik gisteren in McGee. Prettig dat hij dat wel trekt dan, heb je toch nog een fatsoenlijke smaakversterker tot je beschikking!
Hij wordt er wel druk van, maar dat is okay.
Geen agressie. Als die agressie maar weg blijft.
En inderdaad het is een goede smaakversterker.
Niet teveel dus.
pi_59168418
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:38 schreef Tezz het volgende:
Ik heb kroketten uit de supermarkt zometeen, maar ik ga echt wel proberen om ze eens zelf te maken, zal wel veel lekkerder zijn! Thx voor het recept Obli!
Uccie dit compliment is voor jou!

En echt!
Ik dacht onderwijl het maken dat het helemaal fout was gegaan te zacht veel rotzooi...tot het bakken.
Je moet ook niet zo'n dikke korst en dikke vulling willen hebben zoals de "andere" kroketten die je bekend zijn.
Maar de smaak...damn...had ik veel eerder moeten doen.

Verdere tips:
Eerst in fijn paneermeel en dan in grover.
Dan nog even opstijven in de koelkast! Komt het helemaal goed!
Dit had ik allemaal niet gedaan, maar goed....volgende keer dus wel.
pi_59184384
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:29 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Trouwens:
quote:
Suiker en kleurstoffen

Hoewel suiker en kleurstoffen vaak genoemd worden in verband met gedragsproblemen, zijn meestal doodgewone voedingsmiddelen de oorzaak van ADHD. Uit diverse buitenlandse onderzoeken blijkt dat kinderen op meerdere voedingsmiddelen kunnen reageren.

Bron: http://www.pelsser.nl/

Deze mevrouw doet er dus onderzoek naar.
En kan dus echt alles zijn! Ook zoiets onschuldigs als bruine bonen.
pi_59184534
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:07 schreef Oblivion het volgende:

Verdere tips:
Eerst in fijn paneermeel en dan in grover.
Dan nog even opstijven in de koelkast! Komt het helemaal goed!
Dit had ik allemaal niet gedaan, maar goed....volgende keer dus wel.
Even aanvullen:

Als je de ragout gemaakt heb, kan je die beter laten opstijven (alleen dus)
Dan een fijne zeef nemen, beschuit erin fijn maken.
Dan bruine broodjes open breken en die lang (half uurtje om en nabij) in de oven leggen op een graad of 120.
Dat tot grof stampen.
Dan heb je dus 3 bordjes:
Fijn beschuit----geklutst ei-----grof broodjes.

Omdat de ragout stijf is, is het gemakkelijk om bolletjes of kroketten te draaien.
En dan de 3 bordjes af!

Vanavond zo gedaan en iedereen heeft gesmuld!
pi_59274361
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:06 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Niet dus!

Heb je zelf wel eens geprobeerd kroketten te maken?
nog niet, maar dat gaat veranderen na dit topic.. (al is de kans groot dat het met garnalen gaat gebeuren...)
C. Sagan
pi_59274402
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 12:32 schreef The_stranger het volgende:

[..]

nog niet, maar dat gaat veranderen na dit topic.. (al is de kans groot dat het met garnalen gaat gebeuren...)
Ja, die ga ik ook nog eens proberen!

Hollandse garnalen!
pi_59284329
Sperziebonensalade
4 personen

1 blik sperziebonen zonder zout
1 stengel bleekselderij, dunne plakjes
3 kleine augurken, kleingesneden
1 rode paprika, reepjes
1 gele paprika, reepjes
zuurkool
slabladeren
zonebloempitten
vinaigrettedressing voor serveren

Meng alles tot een luchtige salade.

Stoofschotel van adukibonen.
4 personen

1 groentebouillontablet
1 eetlepel misopasta
250 g adukibonen, geweekt
1 kleine pompoen, in stukjes
1 ui, ringen
2 wortels, plakjes
handje kervel
1 stronk witlof
1 radijsje per witlofblad

Breng 750 ml water aan de kook met het bouillontablet en de misopasta, doe de bonen erbij en laat ze 30 minuten zachtjes doorkoken. Voeg na 15 minuten de pompoen toe en 5 minuten later de ui en wortels. Roer de kervel erdoor en garneer met kiemgroente, witlof en radijsjes.
pi_59285609
Dank je wel!
pi_59929523
Deze vakantie heb ik een lunch hapje of voorgerecht gemaakt.

Gevulde champignons.
Voor 3 personen:
9 grote champignons, kleiner dan portobello's
9 eetlepels broodkruim
1 teentje knoflook
peper, zout, tijm
klontje boter
pittige kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Maak de champignons schoon en haal de steeltjes eruit. Hak de steeltjes fijn. Blancheer de hoeden en laat ze uitlekken.
Bak het broodkruim en de gehakte knoflook goudbruin. Voeg de gehakte stelen toe en laat ze gaar worden.
Maak op smaak met peper, zout en tijm. Vul de hoeden met het mengsel, doe er de kaas op en zet in de oven tot de kaas gesmolten is.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_59931061
Lekker recept, maar hij eet geen champignons meer, penicilline allergie...
Dan wordt dit afgeraden.
pi_59931279
Ok. Tomaatje dan?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_59932403
Dat zou inderdaad kunnen.
pi_59932769
Als groente serveer ik wel eens halve tomaten provencale. Dus knoflook, zout, peper en provencaalse kruiden en dan even grillen of in de oven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_59933550
quote:
Op zondag 6 juli 2008 19:24 schreef krakkemieke het volgende:
Ok. Tomaatje dan?
Kan ook met paprika's.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 15:48:34 #214
35189 Troel
scherp en bot
pi_59974321
Obli, ik weet niet of je inmiddels al bij de Makro of Sligro ofzo bent geweest, maar heel ver woon je niet bij me vandaan, dus als je een keer wilt, ik heb een pasje en ik kan je hem zo uitlenen of je een keer meenemen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_59985642
Waarvoor moet ik naar de Sligro of Markro?
Familie zelf heeft ook kaarten, bedankt voor je aanbod.
  woensdag 9 juli 2008 @ 18:55:26 #216
35189 Troel
scherp en bot
pi_60002239
Ze hebben daar van die gigantisch grote bussen kruiden waarop goed staat wat erin zit (eerst je eerste topic over de kibbeling enzo doorgelezen )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_63312866
We zijn inmiddels weer een aantal maanden verder...
Eten gaat nog steeds goed hier in huis! Hij is minder druk!
(De hele straat heeft inmiddels de regel "minder suiker en andere rotzooi" al toegepast.)
Ze zagen dat het werkte op zoonlief.

Echter, het geen concentratie hebben op school en het drukke (wat wel veel minder is door beter te eten)
is niet helemaal over.
Niet zo gek, want hij is de medische molen weer ingegaan in verband met zijn epilepsie en de dokter is zich kapot geschrokken van de uitslag.
Ondanks dat hij geen vallende epilepsie heeft is het zo frequent in zijn koppie, dat de arts het eigenlijk nog een wonder vindt dat hij redelijk mee kan komen op school.
Heeft weinig te maken met eten en CUL, maar wilde toch even een update geven.

Recepten worden nog dagelijks toegepast! Onze hartelijke dank daarvoor!
pi_63317392
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 12:07 schreef Oblivion het volgende:
We zijn inmiddels weer een aantal maanden verder...
Eten gaat nog steeds goed hier in huis! Hij is minder druk!
(De hele straat heeft inmiddels de regel "minder suiker en andere rotzooi" al toegepast.)
Ze zagen dat het werkte op zoonlief.

Echter, het geen concentratie hebben op school en het drukke (wat wel veel minder is door beter te eten)
is niet helemaal over.
Niet zo gek, want hij is de medische molen weer ingegaan in verband met zijn epilepsie en de dokter is zich kapot geschrokken van de uitslag.
Ondanks dat hij geen vallende epilepsie heeft is het zo frequent in zijn koppie, dat de arts het eigenlijk nog een wonder vindt dat hij redelijk mee kan komen op school.
Heeft weinig te maken met eten en CUL, maar wilde toch even een update geven.

Recepten worden nog dagelijks toegepast! Onze hartelijke dank daarvoor!
Fijn om te horen dat er verbetering is Obli! En heel veel succes met alles wat nog op jullie weg komt!
Misschien is deze nieuwe inpuls aan het topic wel een reden om weer nieuwe recepten te posten, wie weet!
pi_68623090
De verbetering is van zodanige aard dat meneer niet meer naar REC 4 hoeft!
Hij heeft een positieve beschikking gekregen naar een REC 3.
Op naar een nieuw begin dus.

Van de week flink gesnoept....
Dan gaat het dus finaal fout.
Dus bedenk goed wat je te eten geeft aan je kinderen, het verschil kan heel groot zijn.

Zover het klein updeetje..

Ik zat laatst BBC te kijken over het verschil in kippen die aangeboden werden.
En werd niet blij van de resultaten.
Het vlees van een kip dat geen zonlicht zag, met 1000ende in een schuur opgesloten zaten, was zo vet als het vlees van een hamburger...
Bevatte nauwelijks meer de aanbevolen omega 3 en 6 (geloof ik)
Nu is dat in Engeland, zijn er hier ook onderzoeken naar gedaan?
  zondag 3 mei 2009 @ 16:20:19 #220
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_68623167
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:19 schreef Oblivion het volgende:

Ik zat laatst BBC te kijken over het verschil in kippen die aangeboden werden.
En werd niet blij van de resultaten.
Het vlees van een kip dat geen zonlicht zag, met 1000ende in een schuur opgesloten zaten, was zo vet als het vlees van een hamburger...
Bevatte nauwelijks meer de aanbevolen omega 3 en 6 (geloof ik)
Nu is dat in Engeland, zijn er hier ook onderzoeken naar gedaan?
oh my, is dat zo?
en maar denken dat kip relatief gezonder is dan ander vlees...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 3 mei 2009 @ 16:21:19 #221
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68623244
Ik denk dat het voor een Engelse kip niet zo heel anders zal zijn dan voor een Nederlandse kip
Wil je omega 3 en 6 dan vette vis een goed alternatief(en nee, daar bedoel ik geen frituurvet mee )
pi_68623333
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:21 schreef Erasmo het volgende:
Ik denk dat het voor een Engelse kip niet zo heel anders zal zijn dan voor een Nederlandse kip
Wil je omega 3 en 6 dan vette vis een goed alternatief(en nee, daar bedoel ik geen frituurvet mee )
In de gekweekte zalm/vis zit bijna niks meer...
Weten mensen dat eigenlijk wel?
  zondag 3 mei 2009 @ 16:44:25 #223
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_68624575
niet alleen dierlijke producten hoor. In bijvoorbeeld sinaasappels zitten heel weinig vitaminen. Vroeger werden ze rijp geplukt en zaten ze door het zonlicht wel vol, maar omdat ze tegenwoordig groen geplukt worden stelt het weinig meer voor.

Ik blijf ze toch maar eten ben niet zo van de vitaminepillen ed
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 3 mei 2009 @ 16:45:45 #224
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_68624630
desillusie op desillusie
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 3 mei 2009 @ 16:52:01 #225
50936 The_Hives
pi_68624881
idd . Over de kip ben ik wel verbaasd trouwens. Maar als die net zo vet is als hamburgers (wat op zich niet erg is) hoe zit het dan met de eiwitten ed?

ookal is dit nogal offtopic
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_68625993
Goed nieuws Obli!
Ik hoop dat hij het naar zijn zin heeft straks op REC 3. Ik neem aan dat ze daar ook wat meer uitgedaagd worden qua lesstof?
  zondag 3 mei 2009 @ 17:35:05 #227
63722 z80
I fink you freaky
pi_68626549
het is weer tijd voor asperges.
kan hij deze wel hebben?
of de arme luizen uitvoering, schorseneeren.
beide zijn puur natuur en bij de meeste groente winkels te koop.
lekker klaar te maken, en zelfs zonder toevoegingen te eten.

offtopic
alles wat niet op een natuurlijke manier heeft kunnen groeien zal van mindere kwaliteit zijn.
een plofkip moet in zo kort mogelijke tijd zo dik mogelijk worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 3 mei 2009 @ 17:37:47 #228
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68626646
Asperges kun je in de meeste gevallen ook gewoon bij de teler kopen, er is er altijd wel een in de buurt.
pi_68627683
Wat fijn voor jullie Obli!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_68627692
Nou da's hard zoeken hier in Groningen hoor.
  † In Memoriam † zondag 3 mei 2009 @ 19:03:12 #231
34726 Fratz
Max
pi_68629359
quote:
Op zondag 3 mei 2009 18:07 schreef MinderMutsig het volgende:
Nou da's hard zoeken hier in Groningen hoor.
kijk hier eens http://www.meinardi-asperges.nl/index2.php
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_68630137
quote:
Op zondag 3 mei 2009 16:52 schreef The_Hives het volgende:
idd . Over de kip ben ik wel verbaasd trouwens. Maar als die net zo vet is als hamburgers (wat op zich niet erg is) hoe zit het dan met de eiwitten ed?

ookal is dit nogal offtopic
In dat programma, zal zo eens zoeken online, werden 3 kippen met elkaar vergeleken.
1 Zo'n gewone kip. (nou ja gewoon... )
1 Mais kip.
1 Biologische kip.

Ik vond het echt shocking wat ze te zeggen hadden....

Hebbes:

En het is niet echt off topic, ze praten hierover kinderen, kleine hersentjes en wat die eigenlijk nodig zouden hebben.
pi_68630188
quote:
Op zondag 3 mei 2009 17:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Goed nieuws Obli!
Ik hoop dat hij het naar zijn zin heeft straks op REC 3. Ik neem aan dat ze daar ook wat meer uitgedaagd worden qua lesstof?
Zeker! En wellicht een iets andere toekomst.
quote:
Op zondag 3 mei 2009 18:07 schreef krakkemieke het volgende:
Wat fijn voor jullie Obli!
Ja, vond ik ook!
  dinsdag 5 mei 2009 @ 19:31:22 #234
50936 The_Hives
pi_68703192
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:25 schreef Oblivion het volgende:

[..]

In dat programma, zal zo eens zoeken online, werden 3 kippen met elkaar vergeleken.
1 Zo'n gewone kip. (nou ja gewoon... )
1 Mais kip.
1 Biologische kip.

Ik vond het echt shocking wat ze te zeggen hadden....

Hebbes:

thnx . Zal het van het weekend even rustig bekijken
quote:
En het is niet echt off topic, ze praten hierover kinderen, kleine hersentjes en wat die eigenlijk nodig zouden hebben.
ja okay, maar omdat het topic vooral over recepten ging en dergelijke (ookal is het wel een ingrediėnt )
Fok! Federatie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')