Imam noemt Marcouch schijnpoliticusquote:Imam noemt Marcouch schijnpoliticus
Gepost door: Rob (R@b)
Bron: De Volkskrant / FOK!
Gepubliceerd op: zaterdag 19 april 2008 @ 11:09 op frontpage.fok.nl
De salafistische imam Fawaz Jneid van de omstreden As Soennah-moskee uit Den Haag heeft zich weer eens met de politiek bemoeid. Dit keer is de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch het lijdend voorwerp. De PvdA-bestuurder is volgens Fawaz ''een schijnpoliticus en een hypocriet, die vissend naar de stemmen van moslims leugens van ongelovigen vergoelijkt.''
De imam komt met zijn uitlatingen omdat hij boos is om wat Marcouch deze week zei in een uitzending van de Nederlandse Moslimomroep (NMO). De PvdA'er riep daarin onder meer moslimjongeren op zich uit te spreken tegen het gebruik van geweld uit naam van de islam en te laten zien dat die religie goed samengaat met het Nederlandse burgerschap. Verder sprak Marcouch over gelijkheid tussen man en vrouw, gebruik van geweld tegen de vrouw, radicalisering en extremisme.
Allemaal tegen het zere been van de Haagse imam, die zegt dat Marcouch nadrukkelijk de vinger legt op onderwerpen die vaak aangesneden worden door vele politici en een aantal westerse denkers ''met de intentie de islam en haar voorvechters zwart te maken''. Maar volgens Fawaz blijft de PvdA'er ''toch waardeloos in zijn beschuldigingen, waardeloos in zijn hypocrisie en machteloos in het misleiden van de moslims.''
'Waar is Fawaz op uit?'
Marcouch wil nu weten waar de imam op uit is: ''Fawaz’ reactie op de film van Wilders leek gematigd. Maar matigt hij zijn toon totdat de moslims meer power hebben, of is hij daadwerkelijk veranderd? Als dat zo is, moet Fawaz zich uitspreken voor de kernwaarden van de Nederlandse samenleving.''
Hij vindt dat Fawaz zich steeds meer manifesteert als ‘de theologische stem van Nederland’, en de grenzen van de wet aftast. ''Tot hoever kan hij gaan met zijn vrijheid van meningsuiting?''
Het is niet voor het eerst dat de imam kritiek uit op een politicus. Zo zette hij in 2006 PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb uit de islam, eiste hij vervolging van Kamerlid Geert Wilders en smeekte hij in een een preek om ernstige ziekten voor Ayaan Hirsi Ali alsook voor de toen nog levende Theo van Gogh.
In 2006 wilde toenmalig minister Rita Verdonk bekijken of Fawaz uitgezet kon worden, maar hij bleek toen al tien jaar een Nederlands paspoort te hebben. De Syriër vluchtte in 1991 naar Nederland omdat hij in de Verenigde Arabische Emiraten een preekverbod kreeg. Ondanks zijn lange verblijf in ons land, spreekt hij de taal overigens nauwelijks.
de ironiequote:De Syriër vluchtte in 1991 naar Nederland omdat hij in de Verenigde Arabische Emiraten een preekverbod kreeg. Ondanks zijn lange verblijf in ons land, spreekt hij de taal overigens nauwelijks.
Ik zou wel eens willen weten of dit bekend was bij het overhandigen van het paspoortquote:De Syriër vluchtte in 1991 naar Nederland omdat hij in de Verenigde Arabische Emiraten een preekverbod kreeg
Helemaal niets mis met deze woordenquote:De PvdA'er riep daarin onder meer moslimjongeren op zich uit te spreken tegen het gebruik van geweld uit naam van de islam en te laten zien dat die religie goed samengaat met het Nederlandse burgerschap. Verder sprak Marcouch over gelijkheid tussen man en vrouw, gebruik van geweld tegen de vrouw, radicalisering en extremisme.
Waarom?quote:Op zaterdag 19 april 2008 16:29 schreef Lkw het volgende:
Imams in het algemeen zijn deerniswekkend domme lieden, deze imam in het bijzonder is een agressieve idioot.
Eensch. Hij is een beetje opvolger voor Aboutaleb in A'dam. Mensen met een visie, en daarom worden ze door de extremistische mislims veracht..quote:Die Marcouch daarentegen vind ik wel okee, maar dat is dan ook iemand die over het algemeen van ratio uitgaat en niet slaafs van de achterlijkheden uit de koran.
Kunnen we het nu even bij Nederland houden?quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:05 schreef Elfletterig het volgende:
Wat die imam vindt van mensen als Marcouch vind ik gek genoeg van 'politici' in Iran, die precies uitvoeren wat de machtige geestelijken ze opdragen. Dat vind ik pas schijnpolitici. Verder vind ik het nogal frappant dat die man al een paar jaar bezig is met dit soort uitspraken, dat zijn moskee als 'omstreden' te boek staat, maar dat alles gewoon lekker doorgaat. Wanneer wordt er eens een grens bereikt? Wanneer wordt zo'n haatzaaier eens gestopt?
Ja, ik vraag mij dat ook wel af, maar vraag mij dit ook wel eens af bij haatzaaiers die alle moslims over één kam scheren. Ik vind die man dus ook eng, maar snap überhaupt niet dat hij binnengelaten werd terwijl ze in Saudi Arabië zijn preken al te extreem vonden. Ik zou wel eens willen weten hoe hij daar prediktequote:Verder vind ik het nogal frappant dat die man al een paar jaar bezig is met dit soort uitspraken, dat zijn moskee als 'omstreden' te boek staat, maar dat alles gewoon lekker doorgaat. Wanneer wordt er eens een grens bereikt? Wanneer wordt zo'n haatzaaier eens gestopt?
Een dictatuur legt iemand een spreekverbod op!quote:Op zaterdag 19 april 2008 16:17 schreef paddy het volgende:
Ik zou wel eens willen weten of dit bekend was bij het overhandigen van het paspoort.
Wanneer die haat predikt? Oproept tot haat en te haten? Ja, dan kan ik mij dat toch voorstellenquote:Op zaterdag 19 april 2008 17:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Een dictatuur legt iemand een spreekverbod op!
Een dictatuur is in theorie misschien wel de beste staatsvorm. Dit vereist echter een goede dictator en het risico op een slechte is te groot om het ook daadwerkelijk in te voeren.quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Een dictatuur legt iemand een spreekverbod op!
Dat kan, maar ik bedoel dat het feit dat deze man een preekverbod heeft gekregen op zich niets zegt. Wie weet, misschien heeft hij om meer democratie gevraagd. En nee, dat zal deze man zeer waarschijnlijk niet hebben gedaan,quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Wanneer die haat predikt? Oproept tot haat en te haten? Ja, dan kan ik mij dat toch voorstellenWanneer iemand gaat oproepen om alle moslims te haten zoals hij dat wil vanuit de moslims naar iedere ongelovige? Dan mag dat van mij bestraft worden.
Wat een dergelijke imam naar Nederland 'importeert' zijn invloeden van buitenaf. Daar kun je moeilijk omheen. Ik zie niet precies in waarom ik de hypocrisie van deze imam niet mag aantonen door te wijzen naar landen waar de islam gelijkstaat aan politiek. Dat is onder meer zo in Saoedi-Arabië, waar deze man vandaan komt en wat dus ook zijn referentiekader is. Dat is wat hij 'normaal' vindt. En ik denk ook dat hij datgene nastreeft.quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:10 schreef paddy het volgende:
Kunnen we het nu even bij Nederland houden?Ik denk dat dit ook de bedoeling van de TS is. De normen en waarden liggen daar anders...en volgens mij gaat het juist om een dergelijke imam in Nederland.
Ik scheer niet alle moslims en ook niet alle imam's over één kam, maar ik vind wel dat we keihard tegen terreur, extremisme en haatzaaien moeten optreden. Zero tolerance.quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:10 schreef paddy het volgende:
Ja, ik vraag mij dat ook wel af, maar vraag mij dit ook wel eens af bij haatzaaiers die alle moslims over één kam scheren. Ik vind die man dus ook eng, maar snap überhaupt niet dat hij binnengelaten werd terwijl ze in Saudi Arabië zijn preken al te extreem vonden. Ik zou wel eens willen weten hoe hij daar predikteEn nee, ik ga niet alle Imams over één kam scheren
![]()
Denk dat menig moslim deze wel met je eens is. Maar die gaat ook op voor het haat prediken tegen moslims.quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat een dergelijke imam naar Nederland 'importeert' zijn invloeden van buitenaf. Daar kun je moeilijk omheen. Ik zie niet precies in waarom ik de hypocrisie van deze imam niet mag aantonen door te wijzen naar landen waar de islam gelijkstaat aan politiek. Dat is onder meer zo in Saoedi-Arabië, waar deze man vandaan komt en wat dus ook zijn referentiekader is. Dat is wat hij 'normaal' vindt. En ik denk ook dat hij datgene nastreeft.
[..]
Ik scheer niet alle moslims en ook niet alle imam's over één kam, maar ik vind wel dat we keihard tegen terreur, extremisme en haatzaaien moeten optreden. Zero tolerance.
Okee, heb je gelijk in ook. Heb gepost in de FP Feedback, ben benieuwd naar het antwoordquote:
Ws is de Imam zelf een radicale kracht. Ik heb die Imam niet nodig om van drugs af te blijven en me normaal te gedragen.quote:Op zaterdag 19 april 2008 18:45 schreef Super7fighter het volgende:
Imam Fawaz is een goedlachse, toffe peer. Maar zijn kritiek raakt hier bij uitzondering noch kant nog wal. Waarschijnlijk is hem een slechte vertaling gegeven over wat Marmouch heeft gezegd en is hij opgehitsts door radicale krachten.
Zonder Imam Fawaz zouden nog vele Marokkaanse jongeren op het slechte pad begeven. Drugs, alcohol, vrouwen, mensen lastigvallen etc. Dankzij Fawaz zijn ze weer op het rechte pad, hij heeft ze uit de ellende gehaald, om volwaardige burgers te worden.
Een toffe peer is het niet echt.quote:Op zaterdag 19 april 2008 18:45 schreef Super7fighter het volgende:
Imam Fawaz is een goedlachse, toffe peer. Maar zijn kritiek raakt hier bij uitzondering noch kant nog wal. Waarschijnlijk is hem een slechte vertaling gegeven over wat Marmouch heeft gezegd en is hij opgehitsts door radicale krachten.
Zonder Imam Fawaz zouden nog vele Marokkaanse jongeren op het slechte pad begeven. Drugs, alcohol, vrouwen, mensen lastigvallen etc. Dankzij Fawaz zijn ze weer op het rechte pad, hij heeft ze uit de ellende gehaald, om volwaardige burgers te worden.
quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:10 schreef paddy het volgende:
Kunnen we het nu even bij Nederland houden?
uh uh.quote:maar snap überhaupt niet dat hij binnengelaten werd terwijl ze in Saudi Arabië zijn preken al te extreem vonden. Ik zou wel eens willen weten hoe hij daar predikte
Klopt, excuses. Ik was ondertussen ook bezig iets uit te leggen aan een user. Erg slordigquote:Op zaterdag 19 april 2008 23:35 schreef __________ het volgende:
[..]
[..]
uh uh.
Waarom begin je trouwens over Saudi Arabie terwijl we het hier over de Vereenigde arabische emiraten hebben? SA is Wasibi, ongeveer de meest extreeme vorm van de islam. De VAE zijn veel meer westers gericht (denk aan Dubai o.a.)
Heb meer medelijden met zijn publiek dan, wanneer hij die dubbele agenda heeftquote:Op zaterdag 19 april 2008 23:44 schreef Triggershot het volgende:
Fawaz heeft ook een dubbele agenda lijkt het soms reageert hij gematigd soms radicaal, voor Noureddine el F en Mohammed B is hij een softe schijn imam, voor politiek den haag is hij een radicale imam, arme imam
Het is waar dat hij vele goeie dingen heeft gedaan, vooral voor jongeren, maar om de ene of andere reden ben ik toch sceptisch over hem.quote:Op zaterdag 19 april 2008 23:54 schreef paddy het volgende:
[..]
Heb meer medelijden met zijn publiek dan, wanneer hij die dubbele agenda heeft
kan je die een of andere reden toch proberen te omschrijven?quote:Op zaterdag 19 april 2008 23:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is waar dat hij vele goeie dingen heeft gedaan, vooral voor jongeren, maar om de ene of andere reden ben ik toch sceptisch over hem.
Een beetje gezond mens is sceptisch tegenover iedereen die meent een religieuze reden tot haatdragendheid te moeten koesteren...quote:Op zaterdag 19 april 2008 23:58 schreef Triggershot het volgende:
Het is waar dat hij vele goeie dingen heeft gedaan, vooral voor jongeren, maar om de ene of andere reden ben ik toch sceptisch over hem.
In een democratie kun je zelf bepalen op wie je stemt. De vrijheid van godsdienst in onze grondwet geldt alleen om toe te treden tot de islam. Eruitgaan is een heel ander verhaal. En geen plezierig verhaal.quote:Op zondag 20 april 2008 01:45 schreef Alulu het volgende:
Maar aan de andere kant heeft Nederland vrijheid van meningsuiting en heel FOK gaat daarop prat wanneer Wilders allerlei zaken aanhaalt over Islam, dus waarom mag deheer Fawaz dat dan niet over ongelovigen of hypocriete mede-Moslims zeggen voglens dezelfde FOKkers? Laten wij dan ook gewoon consequent zijn.
Volgens de Nederlandse grondwet mag een ieder ook uit de Islam treden. Dat is een individuele keuze.quote:Op zondag 20 april 2008 02:11 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
In een democratie kun je zelf bepalen op wie je stemt. De vrijheid van godsdienst in onze grondwet geldt alleen om toe te treden tot de islam. Eruitgaan is een heel ander verhaal. En geen plezierig verhaal.
Ik vind dat je het prachtig verwoord, hoewel ik het niet op alle punten met je eens ben.quote:Op zondag 20 april 2008 02:11 schreef ArchEnemy het volgende:
Zolang deze hypocrisie bewust genegeerd moet worden gaat de vergelijking aan een politieke vrijheid volledig mank.
Democratische politiek is een kwestie van een vrije geest, die elk zelfgekozen moment een vrije keuze kan blijven maken, enkel gebonden aan het oordeel van het individuele geweten (en de grenzen van de rechtstaat). Het verplicht worden te volgen van de letterlijke woorden van Mohammed staat geen individuele vrijheid toe, alleen het uitvoeren van een in tijd gestolde religieuze opdracht.
Dat is geen 'vrijheid van godsdienst', dat is onderwerping aan een sektarische code. Waarbinnen in dit specifieke geval 'haat' een bindende functie heeft.
Een religie die haat cultiveert om de uitgang te bewaken kan onmogelijk een beroep doen op de 'vrijheid van godsdienst', laat staan die van de meningsuiting. Dat is een berekende, heimelijk gepresenteerde contradictie. En zeker geen 'consequentheid'...
Daar waar je de grens van vrijheid van meningsuiting bereikt. En die grens is wel vloeibaar.quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:05 schreef Elfletterig het volgende:
Wanneer wordt er eens een grens bereikt? Wanneer wordt zo'n haatzaaier eens gestopt?
quote:Olifant
Willem de Zwijger
Ahmed Marcouch schrijft in de Volkskrant een open brief aan de radicale imam Fawaz Jneid, die eerder Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali vervloekte. Fawaz had Marcouch een 'hypocriet' en vermomd ongelovige genoemd, in islamistisch lingo nog erger dan een afvallige - laat staan een ongelovige.
U heeft kennis van uw positie, want u weet dat Ahmed Aboutaleb tot op de dag van vandaag extra beveiligd moet worden, sinds u hem geëxcommuniceerd heeft. Nu misbruikt u uw positie opnieuw. Heer Fawaz, kunt u mij uitleggen wat u beoogt met uw oordeel?
Marcouch wil met Fawaz in discussie, maar de nog steeds voortdurende bedreiging van de brave bruggenbouwer Aboutaleb is de kern van de zaak. Marcouch is nu zelf ook schietschijf geworden, en kiest de aanval via het vrije woord. Woorden versus kogels. Als dat maar goed afloopt.
In diezelfde Volkskrant een prachtig stuk van Joost Zwagerman over de diverse nazi- en Hitler- analogieën die tegen Wilders worden ingezet. Hij liet zich inspireren door een moslima die zonder spoor van twijfel zei 'dat Wilders voor haar maar met één persoon was te vergelijken: Nazi-leider Adolf Hitler. Dezelfde haatzaaierij, het afzetten tegen een bevolkingsgroep, dezelfde manier om aan de macht te komen: democratisch'.
'Het woord jood' als middel tegenstanders het zwijgen op te leggen, en daarmee zijn we meteen bij Thom de Graaf die 'populisten' een gevaar voor de rechtstaat vindt. Een 'langzaam werkend gif', nog wel. de Graaf deed zijn uitspraak op een bijeenkomst van één van de vele comité's - in dit geval Eén land, eén samenleving - die het Kwaad Wilders willen neutraliseren.
de Graaf was ook degene die Anne Frank inzette ten behoeve van de demonisering van Fortuyn, en de gevolgen zijn bekend.
Een Haagse imam met een voorliefde voor te korte broekspijpen is in staat een staatssecretaris tot levenslange beveiliging te veroordelen, zonder zelf in dit vreedzame land van Wilders of zijn aanhangers enig gevaar te hoeven duchten. Ondertussen ziet de Graaf in het populisme een ondermijning van de rechtsstaat. Er zijn mensen vermoord door dierenvrienden en islamisten, een verscheidenheid aan spraakmakers en politici moet zwaar worden beveiligd in leven worden gehouden, en één van hen is al het land uit gejaagd, maar voor de Graaf zijn Wilders en Verdonk de grootste bedreiging voor de democratie.
Er staat een olifant in de kamer, maar gesproken wordt alleen over de muis. De rechtsstaat is al voor een belangrijk deel opgeheven, de vrijheid van meningsuiting is drastisch ingeperkt, en de kogel regeert. Marcouch neemt met zijn open brief een onwaarschijnlijk groot risico.
En waarom nemen wij niet Anne Frank, het kind maar tegelijk de briljante dagboekanier, de blogster zonder blog en de schrijfster met alleen een schrift, zij die haar leven verloor om wie ze was maar die niet capituleerde, als ons voorbeeld? Als ons icoon van het vrije woord.
deze imam is al verschillende landen uitgezet wegens zijn extremistische gedachtengoed. wat lul je nou met twee maten meten?quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:31 schreef Deadre het volgende:
Dit noemen we vrijheid van meningsuiting, elke mening die tegen de borst stuit van de gemiddelde Nederlander moet het land uit. Maar je hoort niemand roepen wanneer Wilders haat preken doet, dat hij de cel in moet en of dat ie aan het haatzaaien is etc.
Meten met 2 maten, wat zijn de Nederlanders daar goed in hé.
quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
deze imam is al verschillende landen uitgezet wegens zijn extremistische gedachtengoed. wat lul je nou met twee maten meten?
en haatzaaien noemen we geen vrijheid van meningsuiting. daarnaast willen we geen nederlandvreemde mensen in óns land die zorgen voor tweespalt.
anders verdiep je je even in het topic, de beste brave imam en bekijk je ff pauw en witteman.quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:37 schreef Getcarter het volgende:
[..]
Uit welke landen? Waar dictatuur heerst?
Nee dit valt niet onder haat zaaien, mensen een ziekte toewensen valt onder vrijheid van meningsuitng. Maar ik vind de ophef erg hypocriet. Theo van Gogh wenste Rosenmuller immers ook dood dmv. kanker, daar werd geen ophef over gemaakt. Dat krijgen we met vrijheid van meningsuiting he? Fortuyn, van Gogh, Wilders en Hirsi Ali zijn groot voorstander van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar zodra dit recht wordt gebruikt om een mening over één van hen te verkondigen schreeuwen ze moord en brand.quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
deze imam is al verschillende landen uitgezet wegens zijn extremistische gedachtengoed. wat lul je nou met twee maten meten?
en haatzaaien noemen we geen vrijheid van meningsuiting. daarnaast willen we geen nederlandvreemde mensen in óns land die zorgen voor tweespalt.
Het hypocriete is alleen dat jij met een extreem gekleurde bril naar deze zaak kijkt. Wat de imam zegt, noem jij 'vrijheid van meningsuiting', terwijl je kennelijk wilt dat we de opmerkingen (en flim) van Wilders betitelen tot haatzaaien.quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:31 schreef Deadre het volgende:
Dit noemen we vrijheid van meningsuiting, elke mening die tegen de borst stuit van de gemiddelde Nederlander moet het land uit. Maar je hoort niemand roepen wanneer Wilders haat preken doet, dat hij de cel in moet en of dat ie aan het haatzaaien is etc.
Meten met 2 maten, wat zijn de Nederlanders daar goed in hé.
Fortuyn en Van Gogh schreeuwen al een heel tijdje niet meer. Zeg, hoeveel moslims of laat ik het wat specifieker zeggen: haatzaaiende imams, zijn er in Nederland vermoord vanwege hun mening? Hoe veel moslims kunnen in Nederland niet meer veilig over straat en hebben permanente beveiliging nodig?quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:41 schreef Deadre het volgende:
Fortuyn, van Gogh, Wilders en Hirsi Ali zijn groot voorstander van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar zodra dit recht wordt gebruikt om een mening over één van hen te verkondigen schreeuwen ze moord en brand.
hij ontkent het, maar hij heeft gewoon een fatwa op maracouch gezet. nee dat is geen haatzaaien.quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:41 schreef Deadre het volgende:
[..]
Nee dit valt niet onder haat zaaien, mensen een ziekte toewensen valt onder vrijheid van meningsuitng. Maar ik vind de ophef erg hypocriet. Theo van Gogh wenste Rosenmuller immers ook dood dmv. kanker, daar werd geen ophef over gemaakt. Dat krijgen we met vrijheid van meningsuiting he? Fortuyn, van Gogh, Wilders en Hirsi Ali zijn groot voorstander van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar zodra dit recht wordt gebruikt om een mening over één van hen te verkondigen schreeuwen ze moord en brand.
van Gogh was, let wel WAS, een columnist, geen voorganger, geen imam, geen geestelijk leider, geen invloed, baseerde zijn al dan niet onwelgevallige praat puur op eigen hersenspinselen en niet op een heilig boek, dat wordt gezien als het directe woord van God, onaantastbaar en niet in de context vd tijd te plaatsen, en door velen gezien derhalve als DE waarheid, ergo, van Gogh was vermakelijk, scherp, zat er soms 'radikaal" naast, maar sprak enkel namens zichzelf.quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:41 schreef Deadre het volgende:
[..]
Nee dit valt niet onder haat zaaien, mensen een ziekte toewensen valt onder vrijheid van meningsuitng. Maar ik vind de ophef erg hypocriet. Theo van Gogh wenste Rosenmuller immers ook dood dmv. kanker, daar werd geen ophef over gemaakt. Dat krijgen we met vrijheid van meningsuiting he? Fortuyn, van Gogh, Wilders en Hirsi Ali zijn groot voorstander van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar zodra dit recht wordt gebruikt om een mening over één van hen te verkondigen schreeuwen ze moord en brand.
Met dank aan Speknek, die de column plaatste in dit topic Pakistan toetst Nederland op mensenrechtenquote:Door de ramen van de vergaderzaal zie ik het meer van Geneve. Buiten schijnt de zon. Hier binnen proberen we de wereld te verbeteren. Lokatie: het gebouw van de VN Mensenrechtencommissie. Onderwerp : het uitroeien van elke vorm van intolerantie of discriminatie, gebaseerd op religie of geloof. Nou, dat belooft wat.
De Portugese Sarah Martins zit de vergadering voor. Ze leest paragraaf 4.7 hardop voor. “ Iedereen heeft het recht een religie of geloof aan te nemen, te veranderen of af te zweren.” Streng kijkt ze de zaal rond in de hoop dat niemand reageert. Mis. De ambassadeur van Egypte steekt zijn hand op. En de ambassadeur van Pakistan schudt zijn hoofd en grijpt naar de microfoon. Egypte is hem te vlug af : “Namens de Organisatie van Islamitische Landen maak ik bezwaar. Het recht om een geloof af te zweren is een uitbreiding van de tekst. Daar gaan we niet mee akkoord.” Zijn stem buldert door de vergaderzaal. De ambassadeur van Pakistan knikt instemmend. Beide heren dienen het ene naar het andere wijzigingsvoorstel in. Het oorspronkelijke Europese voorstel over de intolerantie van religies tegen andersdenkenden wordt langzaam aan een wazige opsomming, waarbij Islamophobie, anti-semitisme en Christianophobie centraal staan.
Mismoedig fluistert Sarah Martins me na afloop van de vergadering toe : “Het recht om je geloof af te zweren gaan we bij de stemming verliezen. De Islamitische landen hebben een meerderheid.” Op de gang kom ik de ambassadeur van Egypte tegen. Ik vraag hem : “Waarom zijn de Islamitische landen erop tegen dat iemand zijn geloof afzweert ?” Hij zet zijn aktentas tussen zijn voeten op de grond. “En dan zeker a-theist worden? Eens een moslim, altijd een moslim.” “Ja, maar….” Hij onderbreekt me. : “Dat soort rechten horen niet in VN-documenten thuis.” Ik protesteer. De ambassadeur wijst met zijn vinger omhoog. “Dat recht kun je alleen opschrijven…. in de lucht.” En weg beent hij, vastberaden, naar een vergadering over vrouwenrechten. (Boris Dittrich)
mooi stukje maar hier ben ik het niet mee eens. jongeren zijn, vaak bij gebrek aan een deugdelijke vaderrol, heel gevoelig voor imams. als deze dan aantoonbaar haatzaait en uitgezet is door andere landen, wat is dan zijn kaarten-op-tafel rol nog? wachten op zijn grote troef als het te laat is?quote:Op vrijdag 25 april 2008 14:00 schreef milagro het volgende:
dus laat die middeleeuwse baard Fawaz maar blaten, hoe duidelijker het is waar de man voor staat, daar heeft iedereen baat bij, juist hen die hij het licht in de ogen niet gunt.
daarom zeg ik ook zolang het geen daden tot gevolg heeft , van hem of van anderen.. en het natuurlijk nog binnen de wet valt.. het verschil tussen haatdragen en aanzetten tot dus.quote:Op vrijdag 25 april 2008 14:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mooi stukje maar hier ben ik het niet mee eens. jongeren zijn, vaak bij gebrek aan een deugdelijke vaderrol, heel gevoelig voor imams. als deze dan aantoonbaar haatzaait en uitgezet is door andere landen, wat is dan zijn kaaten-op-tafel rol nog? wachten op zijn grote troef als het te laat is?
Fawaz.quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:15 schreef zoalshetis het volgende:
http://player.omroep.nl/?aflID=6918892&md5=cdc8a4699b5f38d9e1ee8359d0421512vanaf 3:10
kan iemand deze imam uit nederland verwijderen? lijkt me niet bevoordelijk voor de integratie to say the least.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |