oh leuk ook eens proberen deze, ik deed het altijd met witte wijn namelijk.quote:Op zaterdag 19 april 2008 21:36 schreef Tezz het volgende:
[..]
Het is eenvoudig, maar wel bewerkelijk zeg maar. Komptie:
Benodigdheden
750 gram aubergine
Zout peper
4 sjalotjes
3 teentjes knoflook
4 eetlepels olijfolie
400 gram rundergehakt
Een flinke scheut (droge) rode wijn
3 dl. Gepureerde tomaten
Snufje suiker
1 theelepel oregano
½ theelepel kaneel
½ heelepel cayennepeper
1 theelepel paprikapoeder
Sap van 1 citroen
500 gram aardappelen
5 takjes peterselie
Bechamelsaus (bloem, roomboter, melk, peper, zout, nootmuskaat)
200 gram feta kaas
2 eieren
Bereiding
De aubergines in plakken snijden en met zout bestrooid ongeveer 1½ uur in een vergiet laten uitlekken. De gesnipperde sjalotjes en teentjes knoflook in 2 eetlepels olie fruiten. Het gehakt toevoegen en rul bakken. De wijn, gepureerde tomaten, suiker en kruiden toevoegen en de massa een uurtje zacht laten pruttelen.
De aardappelen in plakjes snijden en kort voorkoken. De droog gedepte aubergineplakken naast elkaar op 2 bakplaten leggen. Met de rest van de olie bestrijken en 8 minuten goudbruin roosteren onder de grill. Na 4 minuten keren.
In een rechthoekige ovenschaal een bodem maken van gegrilde aubergine plakken en voorgekookte aardappelen. Dit met een beetje citroensap besprenkelen, wat gehakte peterselie erover en wat zout. Daarbovenop de gehaktvulling.
Als laatste weer een laag maken met aubergine/aardappel en ook daar weer citroensap, gehakte peterselie en zout overheen.
Maak een standaard bechamelsaus door een roux te maken van twee eetlepels gesmolten boter en twee eetlepels tarwebloem. Daar melk opgieten en zachtjes aan de kook brengen tot je de gewenste dikte hebt bereikt. Op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat. Verkruimel de feta door de saus en laat deze enigszins smelten. Neem de pan van het vuur en klop er nog twee eieren en een wat citroensap doorheen. Giet deze saus over de mousaka.
Zet de mousaka ongeveer 45 minuten in een oven van 180 graden. Klaar!![]()
quote:
deze ga ik onthoudenquote:Op zondag 20 april 2008 17:42 schreef Razztwizzle het volgende:
Gisteravond aten we courgettes gevuld met lamsgehakt/rozijnen/pijnboompitten met daarbij couscous met kikkererwten en paprika
[ afbeelding ]
En zometeen ga ik pannenkoeken bakken.
Dat ziet er zeer smakelijk uit!quote:Op zondag 20 april 2008 17:42 schreef Razztwizzle het volgende:
Gisteravond aten we courgettes gevuld met lamsgehakt/rozijnen/pijnboompitten met daarbij couscous met kikkererwten en paprika
[ afbeelding ]
En zometeen ga ik pannenkoeken bakken.
de appie heeft het ook af en toe in het halalschap liggen. 3 eu voor 4 gram ofzo geloof ikquote:Op zondag 20 april 2008 17:48 schreef motorbloempje het volgende:
lamsgehakt, hoe duur is dat eigenlijk?
Had gisteren een wrap met lamsgehakt, was erg lekker
quote:Op zondag 20 april 2008 19:20 schreef uniekhoorn het volgende:
sperzieboontjes uit blik
Oei, dat klinkt erg goed! Onthou ik!quote:Op zondag 20 april 2008 22:45 schreef MissyMirjaM het volgende:
heb cashewnootjes en amandelen fijngemalen in de vijzel, er honing en kaneel doorgemengd, en dat prutje in opengesneden dadels en vijgen gestopt, en dat ben ik nu aan het eten
Zo lekker zoet.quote:Op zondag 20 april 2008 23:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
dat is toch wel de minst geslaagde blik-groente die er bestaat. Ben geen vers-purist of zo, eet zeer regelmatig groente uit de diepvries, maar sperziebonen uit blik vind ik echt niet te vreten
klopt, ik gebruik het ook sinds een tijdje ( geen lactosequote:Op zondag 20 april 2008 22:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb vastgesteld dat AlproSoya Cuisine een aardige vervanger is voor room. Mijnheeft een hekel aan melk en alles wat een melkachtige smaak heeft, dus ik wilde dit eens proberen. Romigheid zonder melkige smaak. Binnenkort eens pasta carbonara ermee maken.
Oeii klinkt goed, die onthou ik even.quote:Op zondag 20 april 2008 22:45 schreef MissyMirjaM het volgende:
heb cashewnootjes en amandelen fijngemalen in de vijzel, er honing en kaneel doorgemengd, en dat prutje in opengesneden dadels en vijgen gestopt, en dat ben ik nu aan het eten
Bij "geen zin in moeilijk gedoe" denk ik aan een boterham met kaasquote:Op maandag 21 april 2008 11:12 schreef theKiD het volgende:
Net kipfilet in blokjes gesneden en aangebakken met veel peper, teentje knoflook, beetje sojasaus, en wat kerriepoeder. Voor vanmiddag op me werk, lekker makkelijk uit de magnetron met beetje rijst
Geen zin in moeilijk gedoe
Boterhammet kaas is dan weer voor tussen de middagquote:Op maandag 21 april 2008 11:16 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Bij "geen zin in moeilijk gedoe" denk ik aan een boterham met kaasof een kom soep o.i.d.
Het klinkt wel heel lekker!
Ontopic: Ontbeten met een pannenkoek met kwark en ananas, zometeen een mandarijntje en straks lunchen met couscoussalade.
IJsje! Dát is een goed idee!quote:Op maandag 21 april 2008 14:23 schreef coltje87 het volgende:
Net een raket op, blijft toch het allerlekkerste ijsje ooit gemaakt.
quote:Op maandag 21 april 2008 16:09 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
te laat, de boel staat al te pruttelen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |