tong80 | donderdag 17 april 2008 @ 14:23 |
quote: ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door Frutsel op 20-02-2009 10:25:02 (plaatje toegevoegd) ] | |
BereNDD | donderdag 17 april 2008 @ 14:26 |
tering zeg... 600.000.000 meer.. Kleine miscalculatie? | |
Mutsaers__78 | donderdag 17 april 2008 @ 14:27 |
4 jaar vertraging en slechts 86 miljoen euro duurdeR? Koopje zeg, dat uitstel.... | |
#ANONIEM | donderdag 17 april 2008 @ 14:28 |
Waarom is het geld weggegooid? | |
worldpimber | donderdag 17 april 2008 @ 14:29 |
Ja dat snap ik ook niet echt, 300.000 posts weggegooid.. dat wel ja. | |
Damzkieee | donderdag 17 april 2008 @ 14:29 |
Voor die uitvoerders prachtig natuurlijk, meerwerk wordt altijd extra op verdiend. Daarom kunnen ze op de aanbesteding lager instappen. | |
tong80 | donderdag 17 april 2008 @ 14:31 |
quote:Lijkt mij dat als je beraming maakt hoeveel het gaat kosten je bij een overschrijding van zo'n 30 % je iets niet helemaal goed hebt gedaan. Met de eerste begroting kregen ze mensen achter zich. Was dat met die 600 miljoen extra ook gebeurd ? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 april 2008 @ 14:32 |
quote:Het kan heel goed zijn dat de beraming niet goed was. Daarnaast komt het wel vaker voor dat hele grote projecten (ver) over budget gaan. Maar waarom is het dan weggegooid geld? | |
tong80 | donderdag 17 april 2008 @ 14:38 |
quote:Idd misschien niet de juiste woordkeuze. Had een andere TT moeten verzinnen. Maar ik vind het overschreden bedrag extreem. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 april 2008 @ 14:52 |
quote:Het lijkt wel erg veel idd ![]() | |
worldpimber | donderdag 17 april 2008 @ 14:53 |
quote:Ok slotje dan voor je slechte woordkeus. | |
En1gma | donderdag 17 april 2008 @ 14:55 |
Sowieso wel een grappig project, de trilling die in het station wordt veroorzaakt door de werkzaamheden moet onder een bepaalde grens blijven, terwijl die grens al ruimschoots wordt overschreden als er een goederentrein door het station rijdt. ![]() Daarnaast werd door de gemeente het werk stilgelegd omdat er bentoniet tegen de gevel van het station waaide bij het aanbrengen van de diepwand. Dus er moesten maar schermen voor het station worden geplaatst terwijl dat spul makkelijk te verwijderen is met een hogedrukspuit. En aangezien de werkzaamheden bij het station niet vlot genoeg zouden verlopen t.o.v. de tunnel die de stad in gaat, moesten er (dure) versnellingsmethodes verzonnen worden. De tunnel die de stad in gaat liep echter ook uit qua tijdsplanning, waardoor die versnelmethodes compleet overbodig bleken. Zo gooi je wel geld weg ja. ![]() | |
mvdejong | donderdag 17 april 2008 @ 14:55 |
Een fors deel van de overschrijding komt door actie-groepen die, wetende dat het project hoe dan ook door zal gaan, toch de uitvoering zijn gaan ophouden en vertragen met rechtzaken. Een aannemer die onder contract met zijn handen op zijn rug moet gaat zitten, moet nog steeds doorbetaald worden, ook al wordt er geen korrel zand verplaatst. | |
Sangreal | donderdag 17 april 2008 @ 14:56 |
prutsers. ze kunnen echt geen enkel infrastructureel project goed laten verlopen | |
tomroes | donderdag 17 april 2008 @ 15:35 |
Waar komt deze info vandaan? Bronvermelding is altijd handig natuurlijk... | |
En1gma | donderdag 17 april 2008 @ 15:39 |
quote: quote: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/73745 quote:http://www.parool.nl/nieuws/2008/APR/17/p1.html | |
Pappie_Culo | donderdag 17 april 2008 @ 15:39 |
als je nu al denkt wat zonde, wacht dan maar tot de eerste calamiteit. De NZ lijn en de bijbehorende veiligheids protocollen zijn ondertussen een keer of 3 getoetst en onveilig bevonden. Maarja, we gaan gewoon lekker door! | |
HeatWave | donderdag 17 april 2008 @ 15:41 |
Vinden ze het gek dat het zo lang duurt? Er staan de hele dag 2 mensjes een beetje te kijken naar een machine de hele dag. Ja, dan schiet het lekker op. Ram er gewoon 5000 slaven op, volgende week klaar! ![]() | |
MrX1982 | donderdag 17 april 2008 @ 15:44 |
Incompetente gemeente. Zullen de parkeerkosten wel weer omhoog gaan. Iemand moet dat failliete idealisme betalen ![]() Geld uitgeven van een ander is zo makkelijk. Wanneer worden ambtenaren en politici eens verantwoordelijk gesteld voor hun laakbare gedrag? Het is de zoveelste misser. | |
Nasi | donderdag 17 april 2008 @ 19:36 |
Misschien een keer tijd om prestatiecontracten te tekenen met de aannemers, net als in het buitenland! Dat projecten bijv een bepaalde datum af moet zijn, bij verlenging een boete van 10.000 euries p/d moeten betalen. | |
Yildiz | donderdag 17 april 2008 @ 20:04 |
Het is juist positief te noemen dat projecten over budget gaan. Gezien dat voor vele mensen net zo raar aankomt als dat het positief is dat er enkele mensen werkeloos zijn -en tijdelijk een uitkering genieten- zal ik het even kort toelichten. Als je een project draait wat niet over budget gaat, weet je wel ongeveer zeker dat je teveel betaald heb. Het enige positieve hieraan is dan dat je het geraamde budget volgens planning kunt afschrijven, maar dat is dan ook echt het enige positieve eraan. Als een project over budget gaat, geeft dit -heel raar, wellicht- de opdrachtgever een betere onderhandelingspositie. De aannemer moet namelijk behoorlijke moeite doen om het te kunnen verkopen aan de opdrachtgever, die vast ook wel een 3e adviseur in dienst heeft, als hij verstandig is geweest. En bij een project op dit formaat lijk mij dat haast wel. De aannemer moet als het ware door het stof. Dat de kosten in deze mate hoog uitvallen is inderdaad erg jammer en raar, al lijkt een raming voor een nooit eerder vertoont project als deze ook erg lastig. Maar wie ben ik om dat te oordelen. quote:En dat is welgeteld geen euro goedkoper, durf ik nu al te wedden. Projecten als deze zijn namelijk nooit volledig te omschrijven. Of dacht je dat als men vraagt om een lap beton, en men dit eerst aanbiedt voor 'x', maar later de prijs verhoogt, men ermee wegkomt? | |
Nasi | donderdag 17 april 2008 @ 21:33 |
quote:Zelf heb ik geen verstand van dit soort projecten. Maar het lijkt me logisch dat een aannemer verstand heeft van inkoop en lijkt mij, vaste afspraken maakt met leverancier om later niet onverwachts flinke kosten moet maken. Waarom zou dat niet kunnen? Belonen met flinke bonus als het eerder klaar is en straffen met boetes als het niet op afgesproken datum klaar is. Misschien is het geen euro's goedkoper, maar scheelt wel verwante kosten voor de overheid/gemeente, denk ik! | |
En1gma | donderdag 17 april 2008 @ 21:50 |
quote:Die prijzen zijn zeer moeilijk vooraf in te schatten, met name de staalprijzen hebben de afgelopen jaren absurde prijsstijgingen gekend. Zo'n prestatiecontract is alleen mogelijk indien vooraf in te schatten is hoe lang kan duren. Bij de Noord-Zuidlijn worden technieken toegepast die nog nergens anders zijn toegepast waardoor vooraf niet in te schatten is hoe voorspoedig het werk zal verlopen. | |
Mr_Memory | donderdag 17 april 2008 @ 22:21 |
quote:Dat ligt eraan wat voor een contract is aangegaan, als het op regie is kan het duurder worden, als het een aangenomen klus is gaat de aannemer nat. 2 jaar langer vind ik wel erg lang, en aangezien de enorme bouwfraude van de laaste jaren krijg ik toch wel een nare nasmaak van dit project. ![]() | |
raptorix | vrijdag 18 april 2008 @ 15:56 |
Het is een grof schandaal, ben hun leugens ook meer als zat, van de GVB site: http://www.gvb.nl/overgvb(...)voer-in-cijfers.aspx Drukste metrolijn, lijn 50, 83.500 instappers per dag. Van de Noord-Zuid Lijn: http://www.noordzuidlijn.amsterdam.nl/live/main.asp?name=pagina&item_id=1013&selected_balkitem_id=842 V: Hoeveel passagiers zal de Noord/Zuidlijn per dag vervoeren? A: Naar verwachting zullen meer dan 200.000 passagiers per dag gebruik maken van de Noord/Zuidlijn. Goh, dus ze verwachten dat er in 1 keer 2 keer zoveel mensen mensen gebruik van gaan maken als de drukste lijn van a'dam? Wat ik ook helemaal niet terug zie in hun berekeningen is dat door het uitstel, er ook 3 jaar lang geen exploitatie plaats vind. | |
sander89 | vrijdag 18 april 2008 @ 20:13 |
Komt door teveel regeltjes in NL, waardoor alles heel lang duurt voordat het aangelegd word en dan ook vaak nog tegenslagen hebben. Maar wel erg belangrijk dat deze metrolijn er komt ![]() Omdat in de toekomst centrum van Amsterdam nog verder vast loopt door het vele verkeer en van metro lijnen onder de grond heb je geen last ![]() Het zal echt wel trouwens drukte metro lijn worden van Amsterdam in de toekomst. | |
static | vrijdag 20 juni 2008 @ 01:39 |
quote:Je zult er maar wonen.:{ | |
sjimz | vrijdag 20 juni 2008 @ 01:43 |
Ik dacht aan dodelijke ongevallen toen ik de TT las. | |
TC03 | vrijdag 20 juni 2008 @ 01:45 |
Lullig. Waar komt dit bericht vandaan trouwens? 'Bouwzooi', klinkt lekker objectief. ![]() | |
static | vrijdag 20 juni 2008 @ 02:06 |
http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=35817 http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=35818 http://teletekst.nos.nl/tekst/120-01.html Ook nog ergens op RTL. | |
Boswachtertje | vrijdag 20 juni 2008 @ 03:10 |
quote:Tering zeg.. tot 11 uur 's avonds.. en dan zeker 's ochtends om 7 uur weer beginnen. Kan me voorstellen dat die bewoners niet blij zullen zijn.. | |
DroogDok | vrijdag 20 juni 2008 @ 08:04 |
Meteen maar slopen dan die oude zooi. | |
DroogDok | vrijdag 20 juni 2008 @ 08:04 |
quote:Maar ze kunnen straks wel lekker met de metro | |
yvonne | vrijdag 20 juni 2008 @ 08:15 |
Geen instortingsgevaar? Waarom mogen de bewoners hun huizen niet in dan? Zie filmpje: http://www.campus.tv/index.php?action=showmovie&movieid=1263 © Campus TV | http://www.campus.tv | |
Pappie_Culo | vrijdag 20 juni 2008 @ 08:18 |
quote:Nou, lekker in die rijdende doodskist | |
Manono | vrijdag 20 juni 2008 @ 08:44 |
quote:Tja, je zal maar een zaak hebben in de Ferdinand Bol, bijna alle kleine zelfstandige ondernemers leggen het loodje doordat het zo lang duurt. Ik woon er dichtbij, richting Utrechtsestraat. De NZ lijn hangt iedereen hier de keel uit. Soms liggen de werkzaamheden een tijd stil maar we zitten al jaren in de troep en de bouwhuisjes en het is nog laaang niet klaar. Voor vier uur je raam open betekent dat je in de herrie zit. De tunnelboor legt maar 8 meter per dag af en daar is niets aan te doen maar ook de bovengrondse werkzaamheden verlopen tergend langzaam. Het ergste is dat de mooiste panden verzakken en niet die paar ondingen die er staan, zoals dat afgrijselijke roze blok op 57 of dat onding aan de overkant, beide gebouwen passen totaal niet in de rest van de oude gevelrij. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Basp1 | vrijdag 20 juni 2008 @ 08:48 |
quote:Zijn die panden nog niet door de unesco tot werelderfgoed gepromoveerd? | |
DroogDok | vrijdag 20 juni 2008 @ 08:49 |
quote:Net als de Anne Frank boom zeker? ![]() | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 20 juni 2008 @ 10:47 |
quote:jep dus die zullen wel omhoog gekrikt moeten worden | |
Mr.J | vrijdag 20 juni 2008 @ 10:55 |
Sjonge jonge de halve binnenstad verzakt, budgetten en tijdslimieten worden keer op keer overschreden en dan zal men toch nog stug volhouden dat dit een goed project is. Naja, als deze puinhoop ergens in 2014 eindelijk over is kan Amsterdam zich lekker gaan storen op 't volgende miljardenverslindende fiasco, het dokmodel (A10 zuid onder de grond). ![]() | |
static | woensdag 10 september 2008 @ 22:00 |
quote:Gaan we weer. ![]() | |
Ponco | woensdag 10 september 2008 @ 22:04 |
quote:Dat heb je met die | |
Mylene | woensdag 10 september 2008 @ 22:04 |
Een uitgebreid metronetwerk zal er wel niet komen ![]() | |
henkway | woensdag 10 september 2008 @ 22:12 |
zakken binnenkort vier huizen de bouwput in![]() | |
HiZ | woensdag 10 september 2008 @ 22:34 |
Het is echt ongelooflijk die noord-zuidlijn. Zelfs in Istanbul bouwen ze hun metro nog sneller. | |
Againzender | woensdag 10 september 2008 @ 22:52 |
quote:mijn servers, wat doe je? ![]() | |
Sanne | woensdag 10 september 2008 @ 23:43 |
quote:Dat kan er ook nog wel bij. ![]() | |
Sanne | woensdag 10 september 2008 @ 23:44 |
Ironisch om dit filmpje van gisteren nu terug te zien. http://www.at5.nl/media/at5nieuws_item.asp?newsid=37707 | |
Sanne | woensdag 10 september 2008 @ 23:52 |
Boze bewoners http://www.campus.tv/?p=5291 Campus TV meldt dat het om het huizenblok aan de Tweede Weteringsdwarsstraat gaat. Dat zijn niet de huizen naast de panden die al onbewoonbaar verklaard zijn, dat is verderop rond nummer acht. | |
DroogDok | donderdag 11 september 2008 @ 08:04 |
quote:Daar is de grondslag ook iets stabieler dan in het westen van Nederland. | |
Q. | donderdag 11 september 2008 @ 08:09 |
quote:Hierna zit Amsterdam weer voor 30 jaar met een metro-trauma. Ik blijf er bij dat deze lijn nodig is, alleen al om CS te ontlasten, bij Zuid is nog genoeg ruimte om dat op te vangen, CS zit op de grens van zn capaciteit en valt niet meer uit te breiden. Mogelijk dat ze over 30 a 40 jaar nog wel eens een oost-westlijn aan gaan leggen. Zolang die niet door de binnenstad hoeft kan dat heel makkelijk goed gaan. | |
kraakvandaal | donderdag 11 september 2008 @ 08:10 |
Dat wordt weer extra palen slaan. | |
Basp1 | donderdag 11 september 2008 @ 08:45 |
Zou het niet veel geodkoper geweest zijn als ze eerst alles lang het traject versterkt hadden door al van te voren palen te slaan voor die panden. | |
kraakvandaal | donderdag 11 september 2008 @ 08:49 |
quote:Het Hollandse tunnelbouwen staat voor niets, een kniesoor die op paar verzakte panden let. | |
HeatWave | donderdag 11 september 2008 @ 08:52 |
MIsschien moeten ze hier eens dat team uit Peking halen dat in 3 dagen en een beetje een heel Olympisch complex uit de grond heeft weten te rammen. In dit oh zo beschaafde land gaat er werkelijk niets meer goed op bouwgebeid. Rijksmuseum zou 3 jaar duren, duurt 10 jaar. de NZ-Lijn, 2015 mogen we instappen, als we mazzel hebben. Man ik had er al in moeten zitten! Prutsers.... | |
Megumi | donderdag 11 september 2008 @ 08:56 |
quote:Helemaal met je eens. Grote projecten zijn duidelijk niet in goede handen bij de overheid. Maar een oplossing daarvoor? Ik zou het niet weten. | |
Pappie_Culo | donderdag 11 september 2008 @ 08:57 |
De grond is erg moeilijk, de omgeving bijzonder delicaat. Dit is nog het minst erge aan het hele project. Als dat grafding straks rijdt kunnen we onze lol echt op met het revolutionaire calamiteiten concept ![]() | |
JohnDope | donderdag 11 september 2008 @ 09:02 |
Inderdaad, ik denk ook dat de echte problemen pas gaan ontstaan wanneer die metro door die tunnel gaat rijden. | |
kraakvandaal | donderdag 11 september 2008 @ 09:04 |
quote:Ik relativeer wat, de prutsers zitten in A'dam. | |
Basp1 | donderdag 11 september 2008 @ 09:17 |
Het is nog niet zo erg als in den haag ik wacht nog totdat een tunnelbuis gaat vollopen. | |
HeatWave | donderdag 11 september 2008 @ 09:21 |
quote:Je haalt de termen "relativeren" en "dom trollen" weer eens doorelkaar. | |
static | donderdag 11 september 2008 @ 09:23 |
quote:Ohwja, het Rijksmuseum; toeristentrekker numero 1. ![]() | |
nogeenmaarten | donderdag 11 september 2008 @ 09:37 |
quote:Eerste wat de chinezen zouden doen is die panden slopen voor een fatsoenlijk bouwterrein. Vervolgens zou er een 24/7 niets ontziend bouwbedrijf worden opgestart. Dus niet 10 keer naar de rechter om te bevechten dat je een paar weken van 7 tot 11 moet werken. De Amsterdamse metro moet bij wijze van spreken in een porseleinkast worden aangelegd, binnen krappe tijd en voor een dubbeltje. Logisch dat er een bouwer roept dat het kan om de klus binnen te krijgen, maar ook logisch dat er af en toe dingen mis gaan. En het verzaken van 4 panden moet je wel een beetje op waarde schatten, hoeveel drama de bewoners ook in hun verhaal leggen. | |
JohnnyKnoxville | donderdag 11 september 2008 @ 09:39 |
De klagers hebben blijkbaar geen kaas gegeten van bouwkunde danwel civiele techiek. Dan zouden ze wel weten hoe delicaat dit soort bouwprojecten zijn. Vergelijk met China (of andere landen) is niet echt fair, daar zijn heel andere omstandigheden en bodemgesteldheden. Om nog maar te zwijgen van goedkope arbeidskracht en bouwmaterialen. Maar goed, de beste stuurlui staan blijkbaar in Amsterdam ook langs de wal. ![]() | |
kraakvandaal | donderdag 11 september 2008 @ 09:40 |
quote:Heb je een diepe band met die stad? Dan zou dit soort gepruts toch diep ingrijpen op het vertrouwen in het bestuur daar. | |
Pappie_Culo | donderdag 11 september 2008 @ 09:40 |
Hoezo in A'dam? | |
Pappie_Culo | donderdag 11 september 2008 @ 09:41 |
quote:Whahaha, als je van gisteren bent misschien ![]() Maar voor anderen is het oud nieuws. | |
kraakvandaal | donderdag 11 september 2008 @ 09:44 |
quote:Er heeft al vanalles gezeten daar en misschien maakt de rest van Nederland zich wel zorgen om die stad. | |
Swetsenegger | donderdag 11 september 2008 @ 09:45 |
Mjah, rotterdam is mbt grondgesteldheid wel redelijk vergelijkbaar en daar werden aan de lopende band trein en metro tunnels aangelegd zonder verzakkingen. Goed.... Light rail verliep wat minder soepel, maar dat kwam gewoon door die hagenezen ![]() | |
Pappie_Culo | donderdag 11 september 2008 @ 09:47 |
quote:Niet nodig. We redden ons prima. Maar de PvdA mag er nu wel uit. Ik vind de VVD helemaal kut, maar op gemeenteniveau kunnen we die wel gebruiken denk ik. | |
JohnnyKnoxville | donderdag 11 september 2008 @ 10:07 |
quote:Met pijn aan mijn hart moet ik je helaas op de parkeergarage onder het Museumplein wijzen. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 11 september 2008 @ 10:10 |
quote:Ach, één blunderput op alle andere bouw- en graaf-werkzaamheden valt toch nog mee? | |
JohnnyKnoxville | donderdag 11 september 2008 @ 10:21 |
quote:Nu ja, af en toe valt er nog een kraan om, maar gezien de hoeveelheid bouwwerkzaamheden zijn het inderdaad peanuts. Misschien moet de metrolijn naar Nesselande wel doorgetrokken worden naar Amsterdam, ligt met gemak toch al tot Gouda. | |
static | donderdag 11 september 2008 @ 17:54 |
quote: Goh. ![]() | |
Againzender | donderdag 11 september 2008 @ 17:56 |
´De geloofwaardigheid staat onder druk´ Lijkt mij een understatement ±´' wtf is er met mijn toetsenbord aan de hand ±= | |
Martijn_77 | donderdag 11 september 2008 @ 19:28 |
quote:Idd, maar Cohen is goed in het maken van understatements ![]() | |
HiZ | donderdag 11 september 2008 @ 19:34 |
quote:Ja, en elke 10 meter een Byzantijns schip. | |
Samson | donderdag 11 september 2008 @ 20:29 |
De droevige conclusie is onderhand wel dat Nederlanders dus echt niet kunnen bouwen, en helaas zie je dat overal in het straatbeeld terug ook. Technisch slecht, kwalitatief slecht, goedkope troep en alleen maar problemen. En dan duurt elk project ook altijd nog 10x zo lang als gepland. De bouw is niet echt iets om trots op te zijn hier ![]() | |
henkway | donderdag 11 september 2008 @ 20:51 |
quote:ze moeten die oude stede met rust laten, restaureren en bewaren Nieuwe steden, met top of the bill infrastructuur, dat moeten we hebben | |
Bolkesteijn | donderdag 11 september 2008 @ 20:58 |
quote:Het is anders een zeldzaamheid dat bij projecten van deze omvang met zuiver Nederlandse aannemers en ingenieurs wordt gewerkt. Door de openbare aanbesteding zijn dit soort gigantische projecten tegenwoordig een volledig internationale onderneming. Van falen van de Nederlandse bouwsector zou ik dan ook niet willen spreken. | |
Q. | donderdag 11 september 2008 @ 21:00 |
quote:Rotterdam dus? Maar daar wil weer niemand wonen. | |
rubbereend | donderdag 11 september 2008 @ 21:03 |
en in deze stad willen ze dan de Olympische Spelen organiseren ![]() ![]() | |
Bolkesteijn | donderdag 11 september 2008 @ 21:04 |
quote:Inderdaad ja. In 5 jaar een volledige metrotunnel (3 km lang) op 25 tot 30 meter geboord onder de wijk Blijdorp door, zonder verzakkingen en andere vertragingen. Klinkt precies als de Noord-Zuidlijn. | |
henkway | donderdag 11 september 2008 @ 21:07 |
quote:Amsterdam is mooi, daar moet je uitblijven met je tunnels, dus de grachten restaureren en heel veel toeristen laten toeren Amsterdam is gebouwd op houten palen in het water Mooi trammetje, is genoeg, En een top new city bouwen 25 km verder, aan de andere kant met kant en klare supermetro naar Almere ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 12-09-2008 08:46:38 ] | |
Againzender | donderdag 11 september 2008 @ 21:21 |
quote:nou ken ik Rotterdam niet zo goed, maar is dat ook een 17de eeuwse wijk waar je het over hebt? Die bouwput bij de Vijzelgracht hier zorgt namelijk tot nu toe alleen voor verzakkingen bij de oude panden. Een kantoorpand dat daar ook staat, gebouwd rond 1980 en dus veel beter gefundeerd (mag ik hopen...) heeft nog geen schade, voor zover ik weet. | |
Bolkesteijn | donderdag 11 september 2008 @ 21:28 |
quote:De wijk Blijdorp is van begin jaren 20 dacht ik. Maar van het NOS Journaal begreep ik dat er een damwand lek was waardoor de grondwaterdruk wegviel en de bodem ging inklinken. Je zag dus ook dat de stoep verzakte, de oude huizen op palen verzakte (die zaten dus niet diep genoeg) en ook de weg was aan het verzakken, alleen de panden die goed gefundeerd zijn zakken niet maar ook die zullen schade hebben omdat de omgeving wel verzakt is. De schade is dus niet specifiek voor huizen uit de 17e eeuw en dus had deze schade ook weldegelijk in de wijk Blijdorp op kunnen treden bij het aanleggen van de metrotunnel voor Randstadrail. | |
static | donderdag 11 september 2008 @ 21:36 |
quote:Wel eens in Dubai geweest? | |
henkway | donderdag 11 september 2008 @ 21:53 |
is hetzelfde als een metrotunnel in Venetie bouwen. NIET DOEN. gewoon niet doen | |
Againzender | donderdag 11 september 2008 @ 22:22 |
quote:een lek in een damwand is natuurlijk te knullig voor woorden, zeker als net alles gecontroleerd is. De bodem klinkt in idd, en er spoelt oook gewoon grond die bouwput in, dus straat ed verzakt sowieso dan. En die oude panden staan niet zo diep gefundeerd, dus die gaan dan ook verzakken. Als je in een wat moderne wijk gaat graven zou je in dit geval vooral verzakkingen op de straat/stoep zien, en dat is wat makkelijker te herstellen. Maar ja, prutswerk is toch wel mijn conclusie. Er worden honderden damwanden geslagen in dit land, die moeten toch dicht kunnen zijn? | |
Bolkesteijn | donderdag 11 september 2008 @ 22:31 |
quote:Dat is ook wat ik mij afvroeg ja, een damwand wordt al decennia gebruikt, daar moet men toch wel voldoende ervaring mee hebben om precies te kunnen voorspellen hoe deze wanden zich gedragen zou je zeggen. | |
Samson | donderdag 11 september 2008 @ 22:40 |
quote:Ik sprak in het algemeen met dit drama als medevoorbeeld. Ik vind uberhaupt de Nederlandse bouwwereld niet iets om trots op te zijn de laatste tijd... | |
henkway | donderdag 11 september 2008 @ 22:42 |
Het stoppen van het project is nog niet eens zo'n gek alternatief zegt de omwonende | |
dekkered | donderdag 11 september 2008 @ 23:16 |
ik weet niet wat er aan de hand is met tunnels en bouwputten en water maar dat is niet alleen in amsterdam... | |
static | donderdag 11 september 2008 @ 23:17 |
quote:Je zegt het zelf al: quote: | |
dekkered | donderdag 11 september 2008 @ 23:20 |
quote:kijk maar in middelburg (als jullie dat kennen) de bouw put voor het "nieuwe" theater wat er nu geloof ik niet meer komt. dat is nu het zwembad van middelburg. | |
Bolkesteijn | vrijdag 12 september 2008 @ 01:13 |
quote:Toch niet vanwege de 'bouwfraude' hè? ![]() | |
henkway | vrijdag 12 september 2008 @ 08:30 |
Het punt is dat je eerst de infrastructuur moet bouwen en dan pas de stad, en niet andersom. Zeker niet bij een stad waarvan de huizen eigenlijk drijven op het grondwater | |
Q. | vrijdag 12 september 2008 @ 08:30 |
quote:Rond de 15e eeuw waren metrolijnen nog niet in de mode. ![]() | |
henkway | vrijdag 12 september 2008 @ 08:43 |
quote:Noord/Zuidlijn eist opnieuw slachtoffers. | |
zakjapannertje | vrijdag 12 september 2008 @ 08:50 |
quote:de situatie is niet vergelijkbaar, bij de Noord-Zuidlijn moeten ze namelijk nog met het boren beginnen, in de Vijzelgracht wordt van bovenaf een put gegraven waarin de metro wordt gebouwd | |
Samson | vrijdag 12 september 2008 @ 08:57 |
quote:Nee, vanwege dezelfde punten die ik hierboven ook al neerpende, slechte kwaliteit, slecht vakwerk, goedkope materialen, slechte planning, niets op tijd af en los daarvan slechte architectuur (al is dat laatste natuurlijk de architecten aan te rekenen). Maar misschien zijn in NL bijzondere maatstaven. Als het bijlmer arena station al een prijs krijgt voor mooiste gebouw dan weet ik het echt niet meer ![]() | |
Q. | vrijdag 12 september 2008 @ 09:06 |
quote:En vergeet niet dat Blijdorp veeeeeeel minder geschiedenis heeft dan de Amsterdamse binnenstad, er zit daar veel minder in de grond. Compleet onvergelijkbaar. | |
Megumi | vrijdag 12 september 2008 @ 09:07 |
Op AT5 werd er gezegd dat er meer zwakke plekken zijn. Dat belooft dus nog wat. Ik zie de munt al omvallen. | |
zakjapannertje | vrijdag 12 september 2008 @ 09:19 |
quote:in Rotterdam moet ook gegraven worden van bovenaf voor Station Blijdorp, daar zullen ze vast dankbaar gebruik maken van de expertise verkregen in Amsterdam ![]() | |
static | vrijdag 12 september 2008 @ 09:26 |
quote:Dan hebben we even onze eigen Pisa. ![]() | |
Q. | vrijdag 12 september 2008 @ 09:33 |
quote:Nogmaals, op die plek is veel meer ruimte en veel minder historie. Er zit daar zoooo veel minder in de grond en er staan geen 400-jaar oude gebouwen op houten palen naast. | |
zakjapannertje | vrijdag 12 september 2008 @ 09:41 |
quote:en op de Vijzelgracht komt het metrostation op 26 meter diepte, dat is veel dieper dan in Blijdorp want daar komt het station op 18 meter diepte, dat ook maakt de bouw gecompliceerder in Amsterdam | |
Freak187 | vrijdag 12 september 2008 @ 09:53 |
quote:Dat is out of the question. Tuurlijk is het lullig dat dit allemaal gebeurt, maar vergeleken met de schaal van het project vallen deze 4-tal huizen echt wel mee. En Amsterdam heeft deze metrolijn nodig. Het is nu even krom liggen, maar over 20 jaar heeft niemand het daar meer over en zoeven we vroljik met z'n allen onder de grond. | |
Sanne | vrijdag 12 september 2008 @ 10:21 |
Artikel Volkskrant over informeren bewoners | |
Pappie_Culo | vrijdag 12 september 2008 @ 10:24 |
quote:Het is ook een mooi gebouw. Mooie dak constructie, mooie voorkant. Met afstand het mooiste nieuwe station in Nederland. Enige misser is een bankje aan een van de uiteinden die precies daar staat waar het regenwater wordt afgevoerd. Volkomen nutteloos dus, 3 kwart van het jaar. | |
Swetsenegger | vrijdag 12 september 2008 @ 10:31 |
quote:Ja in rotterdam ligt natuurlijk geen enkele tunnel onder oudere wijken door. ![]() | |
Jernau.Morat.Gurgeh | vrijdag 12 september 2008 @ 10:57 |
quote:Hey, Amsterdam Is daarin uniek jeweets. In de rest van NL is nog nooit een spa de grond in gegaan ![]() Maar goed, ondertussen kan de rest van NL wel z'n tuin omspitten zonder dat er een huizenblok omflikkert ![]() | |
Sanne | vrijdag 12 september 2008 @ 11:05 |
Rotterdam heeft inderdaad ook 10 (!) oude gebouwen. Waarvan slechts 3 in het centrum. ![]() http://www.top010.nl/html/de_10_oudste_gebouwen_van_rott.htm | |
Swetsenegger | vrijdag 12 september 2008 @ 11:07 |
quote:right ![]() Het grootste gedeelte van Kralingen, waar een metrotunnel onder ligt is van de 17e en 18e eeuw. In het CENTRUM staat inderdaad weinig ouds meer. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | vrijdag 12 september 2008 @ 11:10 |
quote:Dus als iemand een lijstje maakt met de tien oudste gebouwen van Amsterdam, dan is het centrum daarna leeg? Dat ze daar bij de aanleg van die metrolijn nou niet aan gedacht hebben zeg! | |
Sanne | vrijdag 12 september 2008 @ 11:11 |
Lievies dit is geen Rotterdam bash. ![]() Ik ben wat ontdaan omdat mijn stad gesloopt wordt, door onkundige NoordZuidlijn bonzen. | |
Semisane | vrijdag 12 september 2008 @ 11:25 |
quote:Valt mee, de munt staat gewoon op een brug, daar de gehele "muntplein" gewoon een brug is. De metrolijn zal dan ook niet direct onder de brug komen, maar onder de gracht die daar loopt. ![]() Overigens dat het een brug is, is kennelijk zo onbekent dat ook het GVB er wel eens dwars door heen hebben geboord, om tot hun stomme verbazing de gracht daaronder te zien stromen...inclusief rondvaartboten. ![]() Hoewel..dat torentje staat natuurlijk op de fundering van die brug...dat kan natuurlijk wel verzakken. ![]() ![]() | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 11:33 |
De problemen zitten vooralsnog alleen bij station Vijzelgracht. De andere stations liggen op schema zonder noemenswaardige problemen. Het is natuurlijk extreem lullig als het je eigen huis betreft, maar van afblazen kan geen sprake zijn. | |
Sanne | vrijdag 12 september 2008 @ 11:34 |
quote:Dan wordt het nog drukker op de Munt. Krijgen we al die japanners die een scheve toren van amsterdam foto komen maken! ![]() | |
Q. | vrijdag 12 september 2008 @ 11:39 |
quote:Tuurlijk wel! | |
zakjapannertje | vrijdag 12 september 2008 @ 11:59 |
quote:mja, voor de aanleg van metro daar zijn er wel huizenblokken gesloopt die in de weg lagen en na de metroaanleg zijn er andere gebouwen voor in de plaats gekomen, in die tijd was dat ook zo het geval in Amsterdam in de buurt van de Stopera | |
Samson | vrijdag 12 september 2008 @ 12:25 |
quote:Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, als je al geen damwand kan slaan zonder lekken en niet van je fouten leert (het is niet de eerste keer dus), dan ben je wel ontzettend stom bezig. Vervolgens kost dat project ook nog ontzettend veel meer dan gebudgetteerd, moet ik op mn werk mee aankomen, dan kan ik morgen een andere baan zoeken. En er is dus helemaal geen gedegen onderzoek gedaan voordat overal mee begonnen is. Het is niet zo dat die oude panden er gisteren pas neergezet zijn, dus een beetje anticiperen had geen kwaad gekund bij zo'n megaproject... Het is gewoon om te janken zo slecht gepland, georganiseerd, gebudgetteerd ![]() | |
Swetsenegger | vrijdag 12 september 2008 @ 12:38 |
quote:Ja, en er zijn ook huizenblokken blijven staan. Je punt? | |
Jernau.Morat.Gurgeh | vrijdag 12 september 2008 @ 12:42 |
quote:Je kunt beter zeggen: "De huizenblokken die moesten blijven staan, zijn ook blijven staan." Dat maakt het verschil wat duidelijker ![]() | |
zakjapannertje | vrijdag 12 september 2008 @ 12:46 |
quote:bij de Noord-Zuidlijn is de bedoeling dat alle huizenblokken blijven staan | |
Q. | vrijdag 12 september 2008 @ 12:47 |
quote:Vooral in de Pijp slaat dat helemaal nergens op, daardoor moet in de Ferdinand Bol/Ceintuurbaan het metrostation op twee verdiepingen worden aangelegd. Ook drama. Zeker met die krotbouw er om heen. | |
nietzman | vrijdag 12 september 2008 @ 12:48 |
quote:Mjah, maar Rotterdam heeft de stevige oude gecomprimeerde fundamenten van een platgebombardeerde stad om onderdoor te tunnelen. ![]() | |
Swetsenegger | vrijdag 12 september 2008 @ 12:49 |
quote:Dat argument hadden we al gehad Nietzie beeb. Das alleen het CENTRUM. | |
Swetsenegger | vrijdag 12 september 2008 @ 12:54 |
Hier... de brandgrens. http://brandgrens.z3.zicht.nl/ | |
Bolkesteijn | vrijdag 12 september 2008 @ 12:54 |
quote:Het ging om verzakkingen, en feit is dat die in Blijdorp niet zijn opgetreden en dat de tunnel binnen vijf jaar klaar is. Trouwens, de werkzaamheden aan Rotterdam CS zijn ook zeer complex. Zo liggen er onder het stationsplein van Rotterdam CS trekankers voor het 150 meter hoge Delftse Poort gebouw. Echter om het nieuwe metrostation onder CS te kunnen bouwen moesten deze trekankers worden doorgesneden, waardoor een gebouw van 150 meter hoog en miljoenen tonnen zwaar onstabiel zou worden. Als oplossing heeft men eerst de bodem bevroren zodat daar de trekankers in gefundeerd konden worden, en nu is men bezig met het gereedmaken van het metrostation. En dat alles zonder een millimeter verzakking. quote:Ik ben de parameter voor 'het aantal oude panden boven de grond' nog nooit tegengekomen in allerlei grond-mechanische-stellingen. [ Bericht 16% gewijzigd door Bolkesteijn op 12-09-2008 13:06:17 ] | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 12:55 |
Bij station Ferdinand Bol komen ze amper problemen tegen en liggen ze dik 2 maanden voor op schema. Hetzelfde geldt voor CS. Noord gaat goed, Rokin ook. Het is echt alleen Vijzelgracht waar ze nu grote problemen hebben. | |
Swetsenegger | vrijdag 12 september 2008 @ 12:59 |
Welke aannemer is het eigenlijk? Ik bedoel, zoveel grote partijen zijn er nou ook weer niet die dit soort enorme klussen doen. | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 13:00 |
Max Bögl is leading. | |
Bolkesteijn | vrijdag 12 september 2008 @ 13:01 |
quote:En nog een hele rits andere aannemers, zoals gebruikelijk is bij dit soort projecten. | |
henkway | vrijdag 12 september 2008 @ 13:17 |
![]() | |
Sanne | vrijdag 12 september 2008 @ 13:39 |
Er is ook goed nieuws.quote:http://www.nrc.nl/binnenl(...)osten_Noord-Zuidlijn | |
HiZ | vrijdag 12 september 2008 @ 16:39 |
quote:Zeker nooit wat gehoord over de aanleg van de eerste metrolijn? Ga voor de grap eens kijken in de Nieuwmarkt buurt en stel je voor dat we nog een keer de kaalslag krijgen die ze in de jaren 70 hebben gepleegd in Amsterdam. De verantwoordelijken daarvoor verdienen het om postuum opgehangen te worden. | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 17:02 |
Ik lees net in Het Parool dat de werkzaamheden aan station Rokin ook zijn stilgelegd. Waarom staat er niet bij. ![]() Volgens deskundigen is dit nog maar het begin; het wordt nog veel erger.. | |
Aether | vrijdag 12 september 2008 @ 17:12 |
quote:Oorspronkelijke plan uit 1968: ![]() | |
HiZ | vrijdag 12 september 2008 @ 17:48 |
Ik woon trouwens in het centrum en ik zal gedurende mijn leven waarschijnlijk geen enkel voordeel ondervinden van die hele metrobouw. Het dichtstbijzijnde metro station zit op iets van anderhalve kilometer. Tenzij ik naar Zuid-Oost wil, en dat wil ik niet, kan ik beter gaan lopen naar mijn eindbestemming. | |
Q. | vrijdag 12 september 2008 @ 17:58 |
quote:Daar ben ik maar al te goed bekend mee. Maar de bebouwing in de Pijp is van veel waardelozere kwaliteit (en absoluut vervangbaar), dat was in de jodenbuurt toch een stuk anders. | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 18:00 |
quote: Voor mij zou het geweldig zijn, ik woon 100 meter van De Fles af. Maar ja, 2015 pas. Ik kan morgen wel onder tram komen.. ![]() | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 18:07 |
Trouwens, wat je zei over de Nieuwmarktbuurt; destijds stond mijn lagere school daar en die moest gesloopt. Wij met 6 klassen ukkies demonstrerend naar het stadhuis, ontvangen door Polak met limonade en cake. Er is niks veranderd. ![]() | |
Sanne | vrijdag 12 september 2008 @ 20:49 |
De gemeente Amsterdam wist dat er nieuwe lekkages konden ontstaan in de bouwput van de Noord-Zuidlijn. De gemeente is door deskundigen in een rapport gewezen op de risico's. RTV-NH beschikt over dit rapport van 6 augustus jl. http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=89965 ![]() vervolg: http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina2.jpg http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina3.jpg http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina4.jpg http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina5.jpg http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina6.jpg http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina7.jpg ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Sanne op 12-09-2008 21:04:19 ] | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 20:53 |
Volgens Het Parool al in 1991 en nog eens in 2004. ![]() | |
static | vrijdag 12 september 2008 @ 21:08 |
Staat nu ook bij de NOS. | |
static | vrijdag 12 september 2008 @ 21:10 |
quote: | |
sander89 | vrijdag 12 september 2008 @ 21:11 |
Weer hoop tegenvallers zoals gewoonlijk bijna tegenwoordig met grote infrastructuurprojecten. Is natuurlijk erg pijnlijk, vooral voor die mensen die hun huis hierdoor kwijt raken. Zelf ben ik wel overtuigd van dat verstandig is dat we meer metro aanleggen in Amsterdam ondanks alle problemen die het met zich mee brengt. Over 15 jaar zullen we zeker erg positief tegen aan kijken en gaan we hopelijk nog meer metro lijnen aanleggen. ![]() | |
static | vrijdag 12 september 2008 @ 21:13 |
quote:Als het dan af is. ![]() | |
Mylene | vrijdag 12 september 2008 @ 21:29 |
quote:Maar hoe kunnen die wanden ondergronds dan lekken? Van wat voor soort materiaal zijn die gemaakt? Ik snap het niet zo goed. Het is toch slim om voor iets te kiezen wat waterdicht is? | |
Xenomaniac | vrijdag 12 september 2008 @ 21:34 |
Ik krijg maar weinig info; ik woon op een ander eiland. | |
nogeenmaarten | vrijdag 12 september 2008 @ 21:45 |
quote:Er wordt gebruik gemaakt van diepwandtechniek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diepwand De voeg tussen de elementen lekt, de elementen zelf niet. De elementen zijn van beton. Je moet begrijpen dat het hier om een vrij moeilijk klusje gaat. De graafwerkzaamheden, aanbrengen van voegen en het storten van het beton gebeurt allemaal op diepte, 30 m onder de grond, onder een laag bentonietslurrie die als gatstabilisatie werkt. Je kan dus niet zien wat je doet. | |
Againzender | vrijdag 12 september 2008 @ 22:00 |
quote:Ach ja, zo gaat dat toch in de politiek: als de uitkomst van het rapport je niet aanstaat: hopla, in de onderste la, en de sleutel van de la weggooien.... | |
nogeenmaarten | vrijdag 12 september 2008 @ 22:14 |
quote:In het briefrapportje staat dat een afweging moet worden gemaakt tussen het risico op lekkage en de kosten van een lekkagecontrolesysteem. Allicht dat die afweging achteraf negatief uitvalt, maar ook dat is volgens mij niet met zekerheid te zeggen. Zo'n detecteisysteem hoeft ook niet onfeilbaar te zijn. | |
Sanne | zaterdag 13 september 2008 @ 12:05 |
'Bouw metro onderschat' Henk van Veldhuizen, die na vijf jaar vertrekt als directeur van Projectbureau Noord-Zuidlijn, twijfelt er soms aan of Amsterdam de bouw van de metrolijn in de hand heeft. "We hebben dit project met zijn allen enorm onderschat", aldus de metrobaas, wiens afscheidsfeestje dat gisteren was gepland, is afgelast. U viert geen feest? "Donderdag 19 juni was een zwarte dag." ... http://www.bndestem.nl/al(...)metro-onderschat.ece | |
henkway | zaterdag 13 september 2008 @ 12:21 |
quote:nieuw stad bouwen compleet met infrastructuur had meer opgeleverd. Amsterdam is een Venetie , daar moet je niet gaan rommelen en poeren Nieuwe stad naast het WTC is veel beter | |
Mr.J | zaterdag 13 september 2008 @ 12:34 |
quote:Het hele gebied rond het WTC is de komende 20 a 25 jaar nog vol in ontwikkeling. Er komen bedrijven, woningen, commerciele ruimte en de A10 zuid gaat onder de grond (plus spoor) waardoor er daarboven ook gebouwd gaat worden. Maar een hele nieuwe stad ernaast? Naar welke kant zou je dan willen uitbouwen? | |
zakjapannertje | zaterdag 13 september 2008 @ 12:55 |
quote:het centrum van Amsterdam is een 17e eeuws Venetie dat zich steeds aangepast heeft aan de eisen in de tijden erna zonder al teveel van het 17e eeuwse karakter te hoeven in te leveren, de aanleg van Noord-Zuidlijn verandert daar erg weinig aan | |
henkway | zaterdag 13 september 2008 @ 14:08 |
quote:ik bedoel Amsterdam heeft de noord-zuidlijn niet nodig, nieuwe economische activiteiten moet vooral buiten Amsterdam plaats gaan vinden. hoe meer infrastructuur, hoe groter de mierenhoop | |
Samson | zaterdag 13 september 2008 @ 14:11 |
quote:Dus volgens jou maakt het weinig uit dat daar heel waarschijnlijk authentieke wevershuisjes gesloopt moeten gaan worden? | |
zakjapannertje | zaterdag 13 september 2008 @ 14:22 |
quote:volgens mij is het nu niet noodzakelijk dat ze gesloopt moeten gaan worden, als ze alsnog door de gevolgen van de aanleg van de Noord-Zuidlijn gesloopt moeten worden zou ik dat zonde vinden | |
zakjapannertje | zaterdag 13 september 2008 @ 14:49 |
quote:de behoefte aan mobiliteit groeit nog steeds, ook in Amsterdam, dat kan niet langer opgevangen worden door het netwerk van trams en bussen in Amsterdam, daar is die Noord-Zuidlijn voor nodig nu om het centrum bereikbaar te houden voor iedereen. Amsterdam is aantrekkelijk omdat er heel veel economische activiteiten in het centrum aanwezig zijn zonder dat je al te veel hoeft te reizen, het zit allemaal dicht bij elkaar. De mensen in Amsterdam wonen, winkelen en werken het liefst nog steeds in en nabij het centrum, ondanks de nieuwste mogelijkheden in communicatie op afstand. De klok stil zetten in het centrum is onrealistisch, want dat zorgt op den duur voor versnippering van de economische activiteiten wat Amsterdam als geheel onaantrekkelijk zal maken omdat je teveel zal moeten reizen tussen de economische activiteiten. | |
henkway | zaterdag 13 september 2008 @ 14:54 |
quote:Joh, wordt wakker de economische activiteiten vinden allang plaats buiten het centrum, er is geen noodzaak voor die twee miljard kostende lijn, gewoon om Venetie heen met de infrastructuur. | |
dubidub | zaterdag 13 september 2008 @ 14:56 |
quote:Je bent bekend met hun bouwmethoden? ![]() | |
zakjapannertje | zaterdag 13 september 2008 @ 15:05 |
quote:sinds de 19e eeuw is er idd. het 1 en ander veranderd buiten de binnenstad maar dat heeft de binnenstad alleen maar nog aantrekkelijker gemaakt voor economische activiteiten dan het al was... | |
henkway | zaterdag 13 september 2008 @ 15:38 |
quote:ja, je komt weinig buiten zeker he. | |
Bolkesteijn | zaterdag 13 september 2008 @ 15:50 |
quote:Van een andere site: quote:Zou je voor zo'n lastig project als de aanleg van de Noord-Zuidlijn niet een zwaargewicht moet hebben die leiding neemt over een dergelijk project? Iemand die op de hoogte is van de stand van de techniek in de civiele techniek (en dus op zijn minst dat ook heeft gestudeerd), iemand die al eerder te maken heeft gehad met het aanleggen van een mega-infra-project. Dat de bouw van de Noord-Zuidlijn onderschat is is evident, de bezetting van de leiding over het project is daar naar. | |
zakjapannertje | zaterdag 13 september 2008 @ 15:59 |
quote:overtuigend... | |
henkway | zaterdag 13 september 2008 @ 17:11 |
quote:Amsterdam zelf heeft de economische activiteit van een streekdorp, als winkelgebied is het leuk. Mar het is geen 2 miljard euro waard voor een lijntje noord-zuid Beter een nieuwe stad maken naast tussen Amsterdam en Rotterdam in. | |
HiZ | zaterdag 13 september 2008 @ 18:49 |
Ik ben vandaag eens langs die huizen gelopen. Ze zien er echt heel slecht uit, een stuk erger dan die huizen die in juni verzakt waren. Ik zie niet goed hoe ze dit kunnen herstellen zonder complete deconstructie en reconstructie van die huizen. Het toerisme is goed voor ¤5 miljard per jaar in Amsterdam. Een metrolijn die helpt bij het verbeteren van de aantrekkingskracht van de stad door het weghalen van tramlijnen is daarbij geen gek idee. Maar dan moet je het wel een beetje handiger aanpakken. | |
zakjapannertje | zondag 14 september 2008 @ 14:20 |
quote:Amsterdam zal daardoor wel verpauperen, wie zal die enorme historische binnenstad immers in stand moeten houden als het economisch zwaartepunt naar buiten de gemeente wordt verplaatst er zijn meer mensen die de wevershuizen nu rijp voor de sloop achten, een makelaar ziet ook die huizen liever verdwijnen om er een 'mooier' pand neer te zetten ![]() quote:http://www.parool.nl/paro(...)gs-de-NZ-lijn-.dhtml [ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 14-09-2008 14:36:58 ] | |
Samson | zondag 14 september 2008 @ 17:29 |
Ik heb de wevershuisjes nu ook gezien en denk toch echt dat die niet meer te redden zijn. Ik kan me ook goed voorstellen dat sommige bewoners liever niet meer terugkeren en het helemaal niet meer vertrouwen. En dan meteen zo'n verhaal van een makelaar die natuurlijk direct het liefst een nieuw duur pand daar neerzet. Getuigt toch ook wel van 0.0 respect voor de historische waarde van de Amsterdamse binnenstad ![]() | |
Againzender | zondag 14 september 2008 @ 17:40 |
quote:Kom op zeg, dat is toch wat makelaars/projectontwikkelaars altijd doen. Die geilen op zo'n bouwplek, dus als die ouwe meuk instort, dan zijn ze daar alleen maar blij mee, want dan kunnen ze daar een peperduur afzichtelijk gebouw neerzetten. Dei gasten hebben echt schijt aan de historische waarde van zulke panden. | |
Semisane | maandag 15 september 2008 @ 08:59 |
quote:Ohw? Vertel? Wan tot nu toe is het het financieel centrum van Nederland, heeft het Schiphol, heeft het een enorme touristische economie, heeft het vele Europese hoofdkantoren van verschillende multinationals en is het de internethub van Europa. De AIX is zelfs de grootste internet exchange van de wereld Een willekeurige streekdorp heeft dat ook? ![]() ![]() Wellicht wil je je nader verklaren...dat kan ook natuurlijk. | |
Pappie_Culo | maandag 15 september 2008 @ 09:23 |
quote:Nou ja, uiteindelijk is A'dam een stad waarin gewerkt en gewoond moet worden. Alle andere dingen zijn en blijven bijzaak. Maar die geitenkaasvreters die zich 'vrienden van de binnenstad' noemen, die zien dat anders. Ze zijn overigens nergens te vinden wanneer fantastische Berlage blokken in de Indische Buurt gesloopt worden. Want daar wonen buitenlanders he, dus dat wordt toch niets meer waard. | |
Aether | maandag 15 september 2008 @ 09:47 |
![]() | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 11:32 |
quote:Die gebouwen staan ver buiten Amsterdam. Activiteit in de zin van belangrijk is absoluut niet aan de orde, de oude binnenstad is vooral toeristisch en winkelgebied. | |
Ashleyjw | maandag 15 september 2008 @ 14:24 |
Ze leren ook nooit van fouten uit het verleden. | |
Semisane | maandag 15 september 2008 @ 15:45 |
quote:AIX staat onder andere op de herengracht, de beurs van Amsterdam staat ook gewoon nog in het beursgebouw, welke naast de beurs van Berlage staat, toch ook wel centraal. Kantoren van veel financiele instellingen en ook hooftkantoren van multinationals staan op de Zuid-As, welke ook gewoon bij Amsterdam hoort. Zoals een andere user al aangaf zijn de toeristen goed voor 5 miljard en wat winkelgebied betreft, ondanks dat het in mijn ogen toch wat beperkt is, is de aantrekkingskracht op "dagjes-mensen" uit al die streekdorpjes, waarvan volgens jou de economie van amsterdam mee vergelijkbaar is ![]() In activiteit in die zin is Amsterdam van enorm belang, vandaar dat de Noord-zuid lijn ook van belang is, want die zal de steeds belangrijkere Zuid-As in directe connectie brengen met de rest van Amsterdam. Hoewel deze op dit moment nog goed te bereiken is met het overige OV, zal dat niet meer het geval zijn over een jaar of 10 a 20 als de Zuid-As volledig in gebruik is. Het enige wat "ver" buiten Amsterdam ligt is Schiphol en de bijbehorende Schiphol-rijk, maar ik rij daar vanuit Amsterdam-west zelfs in de spits binnen 20 minuten naar toe, dus echt ver is dat ook weer niet en het behoort toch echt tot het economisch plaatje van Amsterdam. Ik vind het prima als je zegt dat het noord-zuid project een aanfluiting is van hier tot zuid, maar de economische activiteiten van Amsterdam vergelijken met dat van een streekdorp = ![]() Economisch ligt Amsterdam op vergelijkbare hoogte als Rotterdam, enkel leveren ze andere diensten aan. | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 16:17 |
quote: quote:Ja de zuid as hoort bij Amsterdam maar heeft niks met die centrum Metro te maken De AEX trekt geen duizenden forenzen aan quote:Toeristen willen naar het Centrum met een koetsje of wandelen vanaf centraal en niet in een moderne metro quote:Schip hol heeft ook niks met amsterdam te maken quote:juist quote:Toerisme, ja en daar moet Amsterdam in Investeren. | |
Freak187 | maandag 15 september 2008 @ 16:30 |
Henkway: het centrum wordt toch een stuk beter bereikbaarder met de NZlijn? Je kan nu tenminste fatsoenlijk vanaf A'dam CS naar de Albert Cuyp bijvoorbeeld. Voor de rest zijn er heel veel Amsterdammers die vanuit het centrum naar de Zuidas willen om te werken. Volgens mij onderschat je alles een beetje en weet je niet waarover je spreekt. | |
Pappie_Culo | maandag 15 september 2008 @ 16:33 |
quote: ![]() | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 16:37 |
quote:Ja ik kom tientallen keren op Schiphol , zonder een keer in Amsterdam of Rotterdam te komen, met de auto of de trein | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 16:39 |
quote:Er zijn veeeeeeeel meer mensen die vanuit Amersfoort en Utrecht naar de zuidas moeten. Of denk jij dat daar alleen Amsterdammers werken????? Weet je wat nou het probleem is dat jullie denken dat, dat dorp Amsterdam het centrum van de wereld is , nou een streekdorp met capsones dat is het. ![]() | |
Pappie_Culo | maandag 15 september 2008 @ 16:40 |
quote:Hetgeen werkelijk volstrekt niet relevant is. | |
Semisane | maandag 15 september 2008 @ 16:41 |
quote:Niet met de metro in het centrum, maar de Noord-zuid lijn heet niet voor niets noord-zuid, het gaat erom dat de zuid-as bereikbaar blijft voor de vele kantoorpikkies die hun dagen gaan slijten op de zuid-as de komende 30 jaar. ![]() quote:De AEX niet nee, maar al die financiele instellingen die daarop handelen wel. Die zitten dan op de Zuid-As en daarvoor is de Noord-Zuid lijn ook mede voor bedoelt Hoewel er in het beursgebouw ook nog wat kleinere bedrijven zitten die handelen aan de AEX quote:Niet? Zeg dat dan ook even tegen de toeristen die in Noord verblijven? Want die zouden maar al te graag met de metro kunnen, want na 2 keer de pond heb je dat ook wel weer gezien. En daar Noord enorm in opkomst is, zullen er ook wel een groot aantal bewoners zijn die er graag gebruik van zouden willen maken. quote: ![]() quote:Zoals ik al aangaf is toerisme niet het enige economische factor van Amsterdam, maar goed je wilt het niet zien, wat jij wilt joh. ![]() | |
Semisane | maandag 15 september 2008 @ 16:45 |
quote:De enige die kapsones heeft ben jij....jij noemt Amsterdam namelijk een streekdorp, dat wijst toch op een redelijke arrogantie "Wij" wijzen je er enkel op dat Amsterdam economisch redelijk een grote speler is, maar goed wat jij wilt. | |
Semisane | maandag 15 september 2008 @ 16:46 |
quote:En miljoenen mensen die per jaar direcht van Schiphol naar Amsterdam gaan en ook weer anderom, maar die tellen niet. ![]() | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 16:51 |
quote:Kom je daar nou bij Zie je wel, volledig grootheidswaanzin | |
Freak187 | maandag 15 september 2008 @ 16:53 |
quote:Oke, zolang jij volhoudt dat Amsterdam een streekdorp is, dan hoeven we niet veel langer te praten. Er komen vanuit alle richtingen, mensen naar de Zuid-as, maar óók uit Amsterdam! Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen? En geloof mij maar dat het flinke aantallen zijn. De ringlijn die ook Amsterdam Zuid/WTC aandoet zit bomvol en kan eigenlijk geen passagier extra meer vervoeren. | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 16:55 |
quote:Nou de meeste kantoorpikkies stappen daar gelijk op de trein naar huis, omdat binnenkort Amsterdam zelfs geen Centraal Station meer heeft, alleen nog maar een halte ![]() De wereld speelt zich af buiten Amsterdam. echt waar in het centrum van Nederland Amsterdam heeft mooie grachten en de wallen en winkels maar economisch stelt het centrum geen ruk voor. [ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 15-09-2008 17:14:14 ] | |
Pappie_Culo | maandag 15 september 2008 @ 16:56 |
quote:Ben je vaak op je hoofd gevallen als kind? | |
static | maandag 15 september 2008 @ 17:40 |
quote:Ontzettend veel transit reizigers die langere tijd moeten wachten gaan nog even Amsterdam in, sterker nog, er komt een speciale amfibibus voor. | |
Samson | maandag 15 september 2008 @ 18:05 |
De mensen in Amsterdam Noord zullen wel blij zijn als deze lijn er ligt, dan gaan daar direct de huizenprijzen omhoog. Als je zo makkelijk kunt reizen zullen meer mensen er voor kiezen om daar te gaan wonen. Geen slechte investering om daar nu een huis te kopen al zou ik zelf toch steeds niet graag in noord wonen | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 18:12 |
quote:ja om even s'avonds naar de hoeren te gaan , maar dat heeft toch niets met de dure Metrolijn te maken. ![]() | |
henkway | maandag 15 september 2008 @ 18:14 |
quote:ik wil helemaal niet in Amsterdam wonen, in Zuid niet en in Noord niet Men had voor dat geld een brug of metro tussen Almere en Noord moeten maken Als de randstad provincie al bestaan had, dan was die lijn niet doorgegaan | |
Samson | maandag 15 september 2008 @ 18:29 |
quote:Los van deze hele discussie is het ons nu echt wel duidelijk dat je uberhaupt iets tegen Amsterdam hebt ![]() | |
static | maandag 15 september 2008 @ 18:35 |
Laat nu maar ja. | |
Sanne | maandag 15 september 2008 @ 19:41 |
Werkzaamheden Vijzelgracht voorlopig niet hervat De werkzaamheden aan de bouwput van de Noord-Zuidlijn bij de Vijzelgracht in Amsterdam worden voorlopig niet hervat. Verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema heeft vandaag gezegd dat de komende twee weken voorbereidingen zullen plaatsvinden voor reparatiewerkzaamheden. Daarna doen experts onderzoek. Het duurt minimaal vier weken voordat het werk wordt hervat. Dat geldt ook voor de bouwput bij het Rokin. Vorige week woensdagavond ontstond in de bouwput een lek in een diepwand, waardoor enkele woningen langs het tracé verzakten. Het is nog onduidelijk hoe het lek is ontstaan. Wel is bekend dat het bij het uitvoeren van herstelwerkzaamheden aan het eerdere lek in juni fout is gegaan. Wethouder Maarten van Poelgeest, die gaat over bouw- en woningtoezicht, kondigde vandaag opnieuw een onderzoek aan. Dit keer worden niet alleen experts van Deltares ingezet. Zij deden naar aanleiding van de eerdere problemen onderzoek. De gemeente benadert nu ook deskundigen uit het buitenland om er zeker van te zijn dat bij de werkzaamheden van vorige week geen fouten zijn gemaakt en om het vertrouwen bij alle betrokkenen te herstellen. Herrema herhaalde nog eens dat bewoners van de verzakte panden er rekening mee moeten houden dat zij maandenlang elders onderdak moeten vinden. De gemeente helpt hen daarbij. ,,De herstelwerkzaamheden zullen veel tijd nodig hebben'', aldus de wethouder. Hij gaf aan om tafel te willen met eigenaren van de verzakte panden die hebben aangegeven dat ze er vanaf willen. Burgemeester Job Cohen zei dat dinsdag twee bijeenkomsten plaatsvinden, één voor bewoners van de getroffen panden en eentje voor alle bewoners rondom de Vijzelgracht om uitleg te geven over de laatste stand van zaken. Cohen waarschuwde vorige week voor mogelijk verlies van vertrouwen in het 'megaproject'. Hij hoopt dat de extra onderzoeken dit kunnen voorkomen. ,,De vraag is niet of dat nodig is, maar we doen dat om zo veel mogelijk draagvlak te krijgen. Het blijft hoogst ingewikkeld. We proberen zoveel mogelijk risico's te vermijden maar die risico's blijven er wel.'' Herrema zei dat het geen reële optie is om te stoppen met de aanleg van de Noord-Zuidlijn, die Amsterdam-Noord uiteindelijk met de Zuidas moet verbinden. ,,Stoppen staat niet op ons lijstje'', aldus de wethouder. http://www.nrc.nl/binnenl(...)oorlopig_niet_hervat | |
Sanne | maandag 15 september 2008 @ 19:42 |
Gelukkig rijdt de tram wel weer gewoon door de Vijzelstraat/Vijzelgracht. Scheelt me een heeel eind omlopen. | |
static | maandag 15 september 2008 @ 20:27 |
Las net ergens dat de bewoners in princpe hun huis aan de gemeente kunnen verkopen. | |
Samson | maandag 15 september 2008 @ 20:45 |
quote:Klopt, zal ook wel de enige optie zijn, als je de huisjes ziet en de specialisten hoort is het onmogelijk om ze nog op te krikken, omdat ze ongelijkmatig zijn verzakt (alles staat schots en scheef). Dus kans is groot dat ze ze moeten afbreken. Toch doodzonde. Als er vantevoren over het hele project beter was nagedacht hadden ze voorzorgsmaatregelen kunnen treffen (meteen de huizen al beter funderen). Op deze manier gaat er toch een stuk geschiedenis verloren hetgeen ik altijd doodzonde vind ![]() | |
HiZ | maandag 15 september 2008 @ 22:02 |
Ze kunnen toch ook weer worden opgebouwd ? Zo uitzonderlijk zou dat echt niet zijn dat een pand helemaal wordt afgebroken en vervolgens weer in oude staat wordt herbouwd. | |
Sanne | maandag 15 september 2008 @ 22:04 |
quote:Dan zullen ze toch wat aan de grond moeten doen. En dat ook bij die andere tien, twintig huizen, die tot nu toe geen last hebben gehad van verzakkingen. | |
Againzender | maandag 15 september 2008 @ 22:28 |
quote:daar is volgens mij wel over gedacht, maar nieuwe fundamenten is erg duur natuurlijk, en de overheid zal wel niet erg toeschietelijk geweest zijn met subsidies. Achteraf gezien was je misschien wel goedkoper af geweest als je alle panden opnieuw gefundeerd had. | |
HiZ | dinsdag 16 september 2008 @ 01:22 |
quote:Waarschijnlijk wel. Maison Descartes heeft dat dus wel 5 jaar geleden gedaan en heeft eigenlijk nauwlijks last gehad van die lekkages. | |
Dutch_Nelson | dinsdag 16 september 2008 @ 01:27 |
quote:Linker control + linker shift tegelijk indrukken eenmalig. | |
Semisane | dinsdag 16 september 2008 @ 08:31 |
quote:Ah...toeristen zijn geen mensen...hebben we dat ook weer duidelijk gemaakt. ![]() | |
Semisane | dinsdag 16 september 2008 @ 08:35 |
quote:Nogmaals je negeert een zooi factoren die we al een paar keer hebben aangegeven, maar goed als jou dat verder jezelf goed laat voelen...prima. ![]() Jouw mening over Amsterdam en de economische factor die het speelt in Nederland zegt verder meer over jezelf dan Amsterdam. Ik laat het hierbij. ![]() | |
Sanne | vrijdag 19 september 2008 @ 10:02 |
Meer verzakkingen door lek Vijzelgracht De verzakkingen door het lek in een bouwput voor de Noord-Zuidlijn blijven niet alleen beperkt tot de panden aan de Vijzelgracht. Ook de bewoners van de Eerste Weteringdwarsstraat, een zijstraat van de Vijzelgracht, hebben schade aan hun woningen ontdekt. .... http://www.telegraaf.nl/1(...)_metro__.html?p=28,1 Filmpje AT5 http://www.at5.nl/media/at5nieuws_item.asp?newsid=37847 | |
DroogDok | vrijdag 19 september 2008 @ 10:09 |
quote:Wat ik heb gehoord is dat een aantal huizen op kosten van de gemeente voorzien zijn van nieuwe funderingen en dus ook nauwelijks verzakt zijn, terwijl andere bewoners dit aanbod van de hand hebben gewezen en nu met de gebakken peren zitten. | |
Sanne | zaterdag 20 september 2008 @ 10:57 |
Een quote uit een artikel van NRCquote:http://www.nrc.nl/binnenl(...)_onder_een_oude_stad | |
Mylene | zaterdag 20 september 2008 @ 11:10 |
quote:bron | |
henkway | zaterdag 20 september 2008 @ 12:37 |
quote:het hart van Amsterdam is voor toeristen goed bereikbaar, de rest hoeft nooit in het centrum te zijn verder zijn er taxis; genoeg voor die toerist die wil winkelen of naar de hoeren wil. De economie heeft niets met het centrum van Amsterdam te maken, verspilling die hele twee miljard en wat er nog bij komt Maar er zal goed verdient worden, dat wel. De WOZ zal fors omhoog moeten | |
Sanne | zaterdag 20 september 2008 @ 12:52 |
quote:Daar zijn ze al flink mee begonnen. Mijn WOZ is in zes jaar tijd verdubbeld. ![]() | |
ACT-F | zaterdag 20 september 2008 @ 19:09 |
Dat worden straks dure metrokaartjes, want op steun van de Rijksoverheid hoeven ze niet (meer) te rekenen ![]() | |
voyeur | zaterdag 20 september 2008 @ 20:45 |
quote:Klink natuurlijk leuk popi, maar de werkelijkheid is anders. De aanbevelingen uit dat rapport zijn juist allemaal uitgevoerd. | |
static | zaterdag 20 september 2008 @ 20:50 |
Ja, dat is te merken. | |
Samson | zaterdag 20 september 2008 @ 20:51 |
quote:Met dit fantastische miljoenenslurpende dramaproject als gevolg, fantastisch toch ![]() | |
static | donderdag 2 oktober 2008 @ 18:26 |
quote: | |
navigator | donderdag 2 oktober 2008 @ 18:53 |
Een brok ellende, die hele hoerige NZ lijn. Alsnog die Dales met zn scheve bek liquideren die verantwoordelijk is voor dit project. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 oktober 2008 @ 18:57 |
quote:Ach, gewoon laten zakken en een dak erboven. Heb je ook je tunnel ![]() | |
static | donderdag 2 oktober 2008 @ 19:23 |
![]() | |
Pappie_Culo | donderdag 2 oktober 2008 @ 19:32 |
Tremtunnol. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 oktober 2008 @ 19:34 |
Zullen we ergens in 2015 alvast een parlementair onderzoek inplannen? Nog even en Amsterdam moet financieel gered worden met een bedrag waarbij het reddingsplan van Fortis verbleekt. | |
qonmann | donderdag 2 oktober 2008 @ 19:37 |
quote:Erg goed in cijfers ben je niet ![]() | |
Sanne | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:13 |
Nondeju, weer raak. ![]() | |
Samson | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:27 |
Lekker weer, en dat zijn alleen nog maar die damwanden. Als de tunnelboor aan de slag gaat heb je er een hele nieuwe attractie bij. Amsterdam, de verzakte stad. Zouden ze destijds in Atlantis ook een Noord Zuid Lijn hebben willen bouwen ![]() | |
Q. | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:30 |
Gaat lekker. | |
Swetsenegger | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:33 |
Nou ja, er wordt al jaren beloofd dat Amsterdam langzaam het moeras inzakt. Nu is het dan eindelijk zo ver. | |
#ANONIEM | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:46 |
Wat is er mis met over het hele trace alles afbreken, gat graven, beton storten, en weer huisjes erop neerzetten. Het is Amsterdam, dus er staat toch niks dat het bewaren waard is ![]() | |
Samson | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:48 |
quote:Jij maakt geen vrienden in Amsterdam ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:50 |
De huidige aannemer wel? ![]() | |
Swetsenegger | donderdag 2 oktober 2008 @ 20:53 |
Maar als ze zo door gaan wordt er wel behoorlijk wat erfgoed om zeep geholpen. | |
Againzender | donderdag 2 oktober 2008 @ 21:05 |
quote:dat is dus bij de eerste metrolijn gedaan, wat enorme rellen en verzet gaf. Maar dat is er toen doorheen geramd. Vanwege die rellen is besloten om nu 'veilig' te gaan boren zodat alles kan blijven staan ![]() En je laatste zin negeer ik ![]() | |
Sanne | donderdag 2 oktober 2008 @ 21:22 |
Ze kunnen beter parkeergarages en ondergrondse discotheken maken van de stations die nu aangelegd worden. | |
Q. | donderdag 2 oktober 2008 @ 21:23 |
quote:Dan mag de gemeente Amsterdam elke cent rijkssubsidie terugbetalen. Veel plezier. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 2 oktober 2008 @ 21:27 |
quote:Alsof de boel niet verzakt als je er uiteindelijk een parkeergarage van maakt. ![]() | |
Sanne | donderdag 2 oktober 2008 @ 21:33 |
quote:Zonder verder te graven bedoel ik dan he. ![]() | |
Againzender | donderdag 2 oktober 2008 @ 21:42 |
quote:zal niet lukken want dat zorgt voor: - extra auto's en dus meer fijnstof uitstoot ![]() - geluidsoverlast door iets leuks, dus stadsdeel centrum ( ![]() ![]() | |
Sanne | donderdag 2 oktober 2008 @ 21:46 |
quote:Bars met fietsenstallingen waar alleen rokers mogen komen? Lossen we dat horecaprobleem ook meteen lucratief op. ![]() Ik heb het idee trouwens volgens mij van een filmpje van Theodor Holman op Youtube. Helaas is datzelfde filmpje (Theodor Holman over de Noord/Zuidlijn, seks, Job Cohen en Ajax) inmiddels alleen maar beschikbaar voor genodigden. ![]() | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:13 |
quote:Hey, ze zitten nu al op 2 miljard, en de boor moet de grond nog in. Nog kans genoeg voor 'verrassingen'. | |
Demophon | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:21 |
quote:Tjezus, kunnen ze dan helemaal niks in Amsterdam, wat een provinciale mentaliteit hebben ze daar zeg! ![]() Ze willen daar niks, en pas na vele actiegroepen en vertragingen. En als het dan uiteindelijk wat uitgevoerd wordt na vele onderzoekscommissies dan gebeurt het ook nog eens te weinig en ontzettend kneuterig! ![]() In Rotterdam lopen ze niet zo te miezel mauwen daar ligt regelmatig wel een gedeelte van de stad open, maar het gebeurt over het algemeen wel snel en efficiënt. | |
qonmann | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:32 |
quote:Yep, Redding van de Fortisbank kost nu al 11 miljard. Te zeggen dat deze in het niet vallen bij de kosten van de NoordZuid lijn is dus onzin.. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:35 |
quote:Waarvan 4 miljard voor Nederland. En ik zei niet dat de kosten tot nu toe de Fortis-redding doen verbleken he? | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:37 |
quote:Er wordt een stuk minder gemiept, da's waar. Maar 'snel en efficiënt' vind ik dan weer wat te optimistisch gesteld. | |
qonmann | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:45 |
quote: quote:Dat klopt, zelf al ga je van 4 miljard uit bij Fortis (11 miljard is het correcte bedrag), dan nog moet je uiteindelijk toch wel op het dubbele uitkomen om het bedrag te doen verbleken. Dat de NZ- lijn uiteindelijk 8 miljard gaat kosten geloof ik niet, jij toch ook niet ? (3 miljard lijkt wel een mooi bedrag, ongeveer het dubbele van de begroting is dat) | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:47 |
OK, sarcasme is duidelijk niet besteed aan sommige mensen ![]() | |
qonmann | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:49 |
quote:Ik vermoed dat je geen voorstander van de NZ-lijn bent ![]() | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 oktober 2008 @ 22:52 |
quote:Ik woon niet in Amsterdam, gebruik het OV daar zelden, dus of die lijn er komt of niet zal me werkelijk aan m'n reet roesten. Ik vind het alleen wel een gepruts van epische proporties, zowel financieel gezien, als kijkend naar de gevolgen voor de omgeving. En dat terwijl het echte werk nog moet beginnen. | |
Samson | vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:01 |
Ze zijn nu handtekeningen aan het verzamelen voor een nieuw referendum over de noord-zuid lijn, omdat de situatie toch wel een beetje anders is geworden dan vooraf ingeschat... | |
Againzender | vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:15 |
quote:God, gaan we meer met die kansloze referenda ![]() | |
henkway | vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:23 |
quote:Dat heeft nu geen zin meer, dat referendum had VOORAF plaats moeten vinden, maar zo is het hier, je mag pas meepraten als het fout gaat | |
qonmann | vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:26 |
quote:FYI: Er IS een referendum geweest .... ![]() | |
Samson | vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:53 |
quote:henkway is niet zo goed geinformeerd maar weet altijd wel precies hoe het zit ![]() | |
Mylene | maandag 15 december 2008 @ 19:59 |
Het is weer raak.quote:bron | |
Sanne | maandag 15 december 2008 @ 20:05 |
Wat zal het volgende pand zijn? | |
Sanne | maandag 15 december 2008 @ 20:20 |
L_auteur | donderdag 19 februari 2009 @ 12:11 |
Nieuw debacle bij Noord-Zuidlijn, Herrema treedt af AMSTERDAM - Het is onzeker of de Noord/Zuidlijn ooit wordt afgebouwd. Na nieuwe financiële tegenvallers is het werk vrijwel stilgelegd. Wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer (PvdA) is vandaag afgetreden. Een commissie onder leiding van voormalig landbouwminister Cees Veerman (CDA) moet alle kwesties rond de Noord/Zuidlijn opnieuw onderzoeken. Daarbij wordt gekeken naar de vraag of de kosten nog opwegen tegen de baten. De politieke partijen vinden, met uitzondering van de VVD, dat alle opties bekeken moeten worden, waaronder stopzetting van het project. De extra kosten bedragen de komende jaren naar schatting 290 miljoen euro, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw nu is begroot. Alle tegenvallers zijn voor rekening van Amsterdam, omdat het rijk zijn aandeel met een eenmalige bijdrage heeft afgekocht. Ook is duidelijk geworden dat de metro op zijn vroegst in 2017 gaat rijden. ''Met vijf jaar vertraging, en honderden miljoenen meerkosten in een tijd van economische crisis, is de grens van mijn politieke verantwoordelijkheid bereikt,'' stelde Herrema vanmorgen. Aanleiding voor de nieuwe prognose is onder meer de verzakking van historische panden aan de Vijzelgracht in de zomer en het najaar. De herstelkosten voor de damwand en de omliggende huizen zijn hoog. Een extra risicoanalyse voor het boorproces, uitgevoerd op verzoek van Herrema, wees bovendien uit dat extra voorbereiding nodig is. De risico's van verdere bouw zijn veel groter dan tot nog toe gedacht was. Daarom heeft het Amsterdams college besloten tweehonderd miljoen euro extra opzij te zetten. Herrema heeft zijn besluit om af te treden genomen nadat het college er diverse keren over heeft vergaderd. Een betrokkene: ''Tjeerd Herrema hoefde niet weg van zijn collega's. Hij heeft het besluit echt helemaal zelf genomen.'' Het Amsterdamse college zou geen moment hebben overwogen als geheel af te treden. Het gaat, zo is geredeneerd, om een falend project, zodat het vertrek van alleen de projectwethouder voldoende was. Herrema zei vanmorgen dat hij veel bereikt had. ''Maar de politieke verantwoording voor de Noord/Zuidlijn en mijn geloofwaardigheid moeten zwaarder wegen.'' Bron: Het Parool Ieder jaar 2 jaar uitstel erbij ![]() Dat wordt nog wel 2020 zo (als de lijn er uberhaupt nog komt). | |
Netsplitter | donderdag 19 februari 2009 @ 12:14 |
Dichtgooien en klaar. Gezeik heeft lang genoeg geduurd vind ik. | |
En1gma | donderdag 19 februari 2009 @ 12:19 |
quote:Geweldige oplossing. ![]() | |
Netsplitter | donderdag 19 februari 2009 @ 12:20 |
quote:Weet jij iets beters? | |
ShaoliN | donderdag 19 februari 2009 @ 12:21 |
Als je het maar snel genoeg zegt is het bijna niks. | |
L_auteur | donderdag 19 februari 2009 @ 12:22 |
De metro gewoon laten rijden van Noord tot CS (dit kan al over een jaar of 2). De rest ombouwen tot ondergrondse parkeergarages, is dat probleem ook meteen opgelost ![]() | |
En1gma | donderdag 19 februari 2009 @ 12:22 |
quote:In deze fase is er geen terugweg, maak hem dan maar gewoon af. Hoewel er ongetwijfeld nog nieuwe verzakkingen plaats gaan vinden. Beter waren ze er nooit aan begonnen, of op z'n minst met meer conventionele bouwmethoden. | |
Weltschmerz | donderdag 19 februari 2009 @ 12:23 |
Belachelijk: Mensen moeten hun huis uit vluchten omdat het te gevaarlijk is om in je eigen huis te blijven wonen omdat er opzettelijk onverantwoorde risico's worden genomen, en zo'n wethouder stapt op voor iets relatief onschuldigs en ingecalculeerds als een budgetoverschrijding. Voor de strafrechter met die man. | |
L_auteur | donderdag 19 februari 2009 @ 12:34 |
quote:Ach, hij zal wel een leuk burgermeestersbaantje aangeboden krijgen, net zoals z'n voorganger Geert Dales (die die klote-lijn er door heeft gedrukt). | |
Againzender | donderdag 19 februari 2009 @ 12:48 |
quote:Ze hadden er inderdaad nooit op deze manier aan moeten beginnen. Maar ja, de gemeente vond het een goed plan om de historische binnenstad als proeftuin te gaan gebruiken, want deze methode geeft zo weinig overlast voor de inwoners ![]() | |
sander89 | donderdag 19 februari 2009 @ 13:03 |
Gewoon door bouwen, ook al zit het erg tegen. Die extra infrastructuur kunnen we goed gebruiken. ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 19 februari 2009 @ 18:48 |
quote:Tjeerd Herrema heeft in ieder geval gehandeld voordat hij behandeld kon worden. Amsterdam wordt straks een tweede Charleroi: een metrolijn van 2 miljard euro voor 2 miljoen reizigers per jaar. ![]() | |
Againzender | donderdag 19 februari 2009 @ 18:53 |
quote:Herrema valt eigenlijk niet zoveel te verwijten, hij heeft de puinhopen van Geert Dales, en het complete college destijds, meegekregen. En die lijn gaat inderdaad als een molensteen om de nek van de stad hangen denk ik ![]() | |
Dirk-Kuijt | donderdag 19 februari 2009 @ 19:09 |
![]() Jezus zeg. Dit is toch niet normaal meer. Gewoon zand erover en er mee kappen. | |
Ofyles2 | donderdag 19 februari 2009 @ 19:29 |
quote:En ondertussen heeft Geert Dales een tweede vakantiehuis in Verweggistan. ![]() | |
henkway | donderdag 19 februari 2009 @ 20:53 |
ik zeg ophouden met die onzin, ga maar een mooi woningbouwgebied aanleggen in de lege weilanden | |
Roi | donderdag 19 februari 2009 @ 21:00 |
Wat een triest leven moet jij hebben zeg ![]() | |
Yildiz | donderdag 19 februari 2009 @ 21:39 |
Wat las ik, 300 miljoen extra voor alleen al de verzakking bij de Vijzelgracht? Kunnen ze dan niet beter old-school die huizen afbreken, grote put graven, tunnel bouwen, dichtstorten en exclusieve huizen erop terugzetten ofzo? 300 miljoen leek me al extreem veel... | |
Againzender | donderdag 19 februari 2009 @ 21:44 |
quote:bedrag zal ook wel komen door de vertraging van het gehele project. Maar ja, als je die huizen nu ziet (ik werk aan de Vijzelgracht) zou ik ook bijna zeggen: breek maar af, graaf alles open, leg de hele zooi aan, gooi dicht, en bouw nieuwe panden. | |
Boswachtertje | donderdag 19 februari 2009 @ 22:13 |
Tering.. een paar honderd miljoen boven budget nu al hoorde ik en pas aflevering in 2017.. Wethouder weg, die zijn conclusies heeft getrokken Goed project zeg ![]() | |
Lemmeb | donderdag 19 februari 2009 @ 22:42 |
![]() Ik zeg: doorgaan met dit geweldige project! Net zolang totdat die hele stad gesloopt en de gemeente Amsterdam failliet is. | |
henkway | donderdag 19 februari 2009 @ 22:42 |
quote:men kan toch beter iets mooi moderns bouwen dan een tunnel door de porseleinkast | |
dekkered | donderdag 19 februari 2009 @ 23:25 |
quote:je moet niet zo triest kicken bedoelt hij | |
Dutch_Courage | vrijdag 20 februari 2009 @ 09:44 |
Was het niet veel makkelijer geweest een monorail-netwerk aan te leggen (naar Aziatisch voorbeeld)? Oké, je hebt dan van die lelijke treintjes op 10 meter hoogte door de stad rijden, maar het hoeft niet ondergronds, en er is dus ook geen kans op verzakkingen aan huizen. Verder krijg je natuurlijk wat gezeik over "horizonvervuiling" of weet ik het wat, maar dat kan toch bijna nooit opwegen tegen de kosten die er nu gemaakt zijn? | |
Dezz | vrijdag 20 februari 2009 @ 09:50 |
Dat is pas echt idioot om een monorail door de historische binnenstad te leggen, zie je het al voor je..... | |
Frutsel | vrijdag 20 februari 2009 @ 10:23 |
Leuke kick ![]() ![]() TT maar ff aangepast + plaatje toegevoegd, naar wat algemeens, ik zie aankomen dat die lijn er echt nooit komt ![]() | |
Weltschmerz | vrijdag 20 februari 2009 @ 10:30 |
quote:Ja, laten we historische stukken stad die al honderden jaren bestaan opofferen aan politieke ambities. Die metro mocht er komen, omdat het zonder schade zou kunnen. Het kan niet zonder schade, mensen moeten hun huis uit en dat is al erg genoeg, dus gaat het niet door. Punt. De eerste voorwaarde voor aanleg is gewoon niet vervuld. Het punt is, als zo'n wethouder zelf 's nachts zijn huis uit moet vluchten met vrouw en kinderen als er iets fout gaat, dan komt dat hele project er niet. Het hele project kan bestaan omdat degenen die erover beslissen alleen de lusten hebben en de lasten elders terecht komen. | |
Harmen1984 | vrijdag 20 februari 2009 @ 10:32 |
quote:Inderdaad, net als in Rotterdam: ![]() Die rij panden links zijn afgebroken voor de bouw van de spoortunnel, hebben een paar jaar in stukjes ergens in een loods gelegen, en zijn daarna steen voor steen weer opgebouwd bovenop de spoortunnel. | |
Harmen1984 | vrijdag 20 februari 2009 @ 10:37 |
Maar goed, ik denk dat het gedeelte Noord-Centraal wel afgemaakt wordt, en heel misschien het gedeelte Zuid-Ceintuurbaan, maar dat de rest zal worden stilgelegd. Als de gemeente hiermee door gaat, zullen ze uiteindelijk onder curatele van het Rijk komen te staan, en in dat geval zal het ook wel worden stopgezet om de schade te beperken. | |
raptorix | vrijdag 20 februari 2009 @ 10:44 |
De hele lijn is overbodig, er is al een directe verbinding van Centraal naar Zuid-WTC, dit is puur prestige, en Herrema is KNETTER gek. | |
IHVK | vrijdag 20 februari 2009 @ 10:58 |
quote:Waarom is Herrema knettergek? | |
Tizitl | vrijdag 20 februari 2009 @ 11:43 |
Tijdje geleden iets over gelezen. Het kwam erop neer dat dergelijke projecten met opzet te laag begroot werden door aannemers om de opdracht te krijgen. Ook worden de kosten voor een dergelijk project doorgaans te laag begroot door de desbetreffende politiek verantwoordelijke omdat de kans dat de gemeenteraad/parlement ermee instemt dan een stuk groter is. Dat is ook de hoofdreden dat al die projecten stukken duurder uitvallen dan begroot. | |
IPdaily | vrijdag 20 februari 2009 @ 11:50 |
quote:De 300 miljoen is idd voor de Vijzelgracht, deels compenstatie bewoners maar voornamelijk verkleinen risico's. Ze gaan nu namelijk bij ALLE diepwanden aan de buitenzijde de grond bevriezen zodat ALS er EVENTUEEL een lek in de wand zit/ontstaat er geen water doorheen kan stromen (Het water kan zand meenemen dat onder de gebouwen vandaan komt waardoor deze kunnen gaan zakken). Lang niet alle diepwanden zijn slecht. Bij de Ceintuurbaan zijn ze ook toegepast en daar is reeds tot ruim 20 m diepte ontgraven, zonder problemen. Jammer dat niemand het lef heeft om de ingeslagen weg voort te gaan. Verbeter de controle tijdens het ontgraven en als er water gaat stromen NOG eerder maatregelen nemen. Mochten er ergens toch nog problemen ontstaan... Met 300 miljoen kom je een eind qua compensatie ![]() | |
IPdaily | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:02 |
quote:Een aannemer zal niet snel te laag begroten als hij tevens alle risico's van een project moet dragen. Hij wordt namelijk aan zijn contract gehouden, als je beloofd iets te bouwen voor bedrag x dan moet je dat ook leveren. Het is afhankelijjk van het contract of de aannemer verantwoordelijk is voor kosten die voortvloeien uit risico's en onvoorziene gebeurtenissen. Als hij dat niet is kunnen voor allelei zaken extra kosten in rekening worden gebracht. De eerste aanbiedingen voor de noord-zuidlijn waren veel hoger dan de 1,4 miljard waarvoor het werk uiteindelijk in 2002 is aangenomen. Weet niet hoe hoog die eerste aanbiedingen waren, maar vast richting de 2 miljard. Dit was destijds INCLUSIEF de risico's. Dit bedrag vonden de bestuurders te hoog, om de prijs te drukken zijn bepaalde risico's uit de contracten gehaald en voor rekening van Amsterdam gekomen. Het is een illusie dat een project daardoor ook werkelijk goedkoper wordt. | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:07 |
Lijkt me het ideale moment en een hele goede reden voor Job Cohen om het veld te ruimen. | |
HiZ | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:11 |
2017 ??? in sommige landen kunnen ze in die tijd een hele stad afbreken en weer opbouwen.. | |
henkway | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:15 |
amsterdam is geen normale stad, amsterdam staat in het water en is gebouwd op houten palen | |
Pappie_Culo | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:20 |
pffff... gelukkig heeft Apple patent op de Multitouch technologie ![]() | |
Weltschmerz | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:22 |
quote:De wederrechtelijkheid is misschien een probleem. De opzet niet. Iemand enig idee over de strafbaarheid van de opdrachtgevers inzake de vernieling? | |
Tizitl | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:25 |
quote:Job Cohen neemt dergelijke beslissingen niet, daarvoor moet je toch echt bij de gemeenteraad en wethouders zijn. | |
Lemmeb | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:27 |
quote:Doet er niet toe, hij is verantwoordelijk. Weg met die vent! ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Frutsel op 20-02-2009 12:28:42 (rest is offtopic) ] | |
Tizitl | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:30 |
quote:Nee, de wethouders zijn verantwoordelijk. Je kunt het best niet met Cohen eens zijn maar je kunt hem moeilijk verantwoordelijk houden voor beslissingen waar bij zelf geen invloed op had. | |
Frutsel | vrijdag 20 februari 2009 @ 12:31 |
Het debacle: De NoordZuid-lijn in Amsterdam #2 hier verder ![]() |