abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97171345
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:39 schreef Plankje55 het volgende:
Mag je een huisinstallatie, bij een gewone groep, dus geen fornuisgroep of zo, afzekeren tot 20A of zelfs 25A? Mag het nooit, mag het onder bepaalde condities? Het gaat in dit geval om een groep voor zonnepanelen, die meer leveren dan 3680 Watt.

Wat is de relevante norm hiervoor?
Zonnepanelen met een vermogen boven 600W dienen een eigen groep te krijgen. (Dat mag dus NERGENS mee gedeeld worden)

En op die eigen groep van 16A kun je tot 3680W gaan.

Een groep van meer dan 16A heeft namelijk een dikkere diameter van de bedrading nodig dan 2,5mm2
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator maandag 23 mei 2011 @ 18:42:36 #127
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97211527
In woonhuisinstallaties worden groepen niet groter afgezekerd dan 16 A.
Je hebt wel weer verschillende karakteristieken bij verschillende 16 A automaten, maar daar heb je alleen wat aan als je wilt voorkomen dat bij een te grootte aanloopstroom (van een motor van een machine oid.) de automaat onverhoopt uitschakeld.

2,5 mm² installatiedraad mag je maximaal maar 16 A doorsturen.

Ieder toestel boven de 2000 watt dient aangesloten te worden op een aparte groep, kun je de zonnepanelen daarom niet splitsen in twee groepen ?
pi_97211980
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Je hebt wel weer verschillende karakteristieken bij verschillende 16 A automaten, maar daar heb je alleen wat aan als je wilt voorkomen dat bij een te grootte aanloopstroom (van een motor van een machine oid.) de automaat onverhoopt uitschakeld.

Ieder toestel boven de 2000 watt dient aangesloten te worden op een aparte groep, kun je de zonnepanelen daarom niet splitsen in twee groepen ?
Bij zonnepanelen heeft het een andere reden dat je maar tot 600Watt in een WCD erbij mag prikken.

A ----------B --------------------------------------C

Punt A: Willekeurige WCD in je woning.
Punt B: De WCD waar jij de omvormer van je zonnepanelen insteekt.
Punt C: Je 16A zekering automaat.

Stel nu dat een apparaat, aangesloten op punt A sluiting maakt (of je probeert via die WCD 6000W te trekken) en dat je zonnepanelen van 2300W hebt aangesloten op punt B.

Dan kom je in de situatie dat er vanaf punt C zo'n 16A loopt richting A, en vanaf punt B er richting punt A nog eens 10A bijkomt. Oftewel, de bedrading tussen punt A en B overleeft dit niet.

Door de maximaal toegestane waarde van zonnepanelen op een bestaande groep te beperken tot 600W kan er nimmer wat misgaan. (2,5mm2 kan als ik het goed heb 21 a 22 Ampere aan)

Boven de 600W dient er dus altijd een aparte groep aangelegd te worden, die dan in de meterkast weer verdeeld wordt, maar wel via de bestaande automaten die de stroom begrenzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 23-05-2011 19:01:54 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99214836
Ik ben bezig met een hotelschakelaar aan te sluiten 1 boven 1 beneden.
Beneden zat er al , boven is vervangen, er komen 2 zwarte draden van onderen naar de schakelaar boven
1 zwarte en 1 blauwe gaan naar de lamp, krijg het niet werkend wat ik ook probeer.
of ik krijg hem alleen beneden aan of alleen boven wie weet hoe
pi_99220700
Op de schakelaar beneden, bruine draad op het P of L contact en op de andere twee contacten de twee zwarte draden die nar dezelfde contacten gaan van de schakelaar op de verdieping, de zwarte draad naar de lamp komt hier ook op het P of L contact.De P contacten zijn meestal uitgevoerd in een afwijkende kleur tenopzichte van de andere contacten
pi_99895212
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2008 20:26 schreef Vonkenboer het volgende:
7. Vereenvoudigde wisselschakeling / wisselschakeling met omloopdraad

[ afbeelding ]

Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars. Zodanig dat met zo min mogelijk draden er een mogelijk blijft om een wandcontactdoos erbij te plaatsen.

Schakeling : De schakeling wijkt af van de vorige wisselschakeling.
Hier is het eenvoudiger een zogeheten omloopdraad een wandcontactdoos aan te sluiten. De blauwe nuldraad gaat naar de lamp en kan vanaf daar doorlopen naar een wandcontactdoos. De bruine fasedraad komt op beide wisselschakelaars op een klem waarop normaal een zwarte wisseldraad wordt gemonteerd. De bruine fasedraad kan dan doorlopen naar de wandcontactdoos. De klemmen WS1 en WS2 die men normaal respectievelijk de bruine fasedraad en de lampendraad (de P-contacten) verbindt je nu door een zwarte draad met elkaar. De overblijvende klemmen zijn nu met elkaar en met de lamp verbonden.

De installatietekening laat zien dat in geen van de leidingdelen uit meer dan vier draden bestaat. Zou bij de vorige wisselschakeling ook een wandcontactdoos zijn aangesloten dan zijn vijf draden onvermijdelijk. Dit kan heel lastig zijn bij de aanleg.
Ik kom tot mijn schrik deze schakeling tegen in een bestaande situatie. Even nieuw voor mij omdat ik alleen, tot nu dus, de gewone hotel schakeling ken. Alleen hier zit er op W02 een dimmer (B&J 6513) . Nu kan je de lamp met W01 aan doen alleen werkt de dimmer dan niet meer, als je W01 uit zet werkt de dimmer weer prima. Dimmer aansluiting lamp uitgang nu de zwarte draad naar W01. op beide andere (pijltjes) de bruin en de zwart (lamp).

Kan dit ooit goed werken ??? Zo niet gaan we de directe draad tussen W01 en de Dimmer twee draads maken en een normale wisselschakeling er van maken.

Er zit ook een lampje in de dimmer nu gaat die wel goed functioneren bij een wisselschakeling met omloopdraad. Volgens het schema van B&J kan het niet bij een wisselschakeling.
Jeroentje.
pi_99899492
Nee, dat gaat niet werken met een adersparende schakeling,het word dus bedrading aanpassen of de wisselschakelaar vervangen voor een neventoestel voor fijnregeling hier bij heb je maar tweedraden tussen beide schakelaars en kan je ook nog op beide plaatsen de lamp dimmen.
Weet niet of dit ook verkrijgbaar is bij de uitvoering van busch & jaeger

Bij Jung Is het een draaidimmer artnr 254 UDIE1 met neventoestel artnr 254 NIE1
pi_99900473
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:

Is dat zo bij jullie ?

In Belgie zekeren we stopcontacten-kringen (2,5mm2) af met een automaat van 20A (max 8 SC's).
Verlichtingskringen (1.5mm2) worden met automaten van 16A afgezekerd.
pi_99901773
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 23:00 schreef frgh het volgende:

[..]

Is dat zo bij jullie ?

In Belgie zekeren we stopcontacten-kringen (2,5mm2) af met een automaat van 20A (max 8 SC's).
Verlichtingskringen (1.5mm2) worden met automaten van 16A afgezekerd.
Er zijn nog wel meer verschillen,oa
Verlichting en wandcontactdozen mogen op dezelfde groep
Toestellen van meer dan 2000 W moet op een eigen groep
Altijd beveiligen met een aardlekschakelaar van 30mA
Mogen er maar 4 eindgroepen op een aardlekschakelaar
pi_99902951

[ Bericht 100% gewijzigd door bobenjanneke op 25-07-2011 00:02:52 ]
pi_104280119
Ik ben zelf bezig met de elektriciteit om te leggen van mijn schuurtje echter ben ik aardig noob op dit gebied. Ik heb alle schema's van pagina 1 bekeken en snap deze aardig. Alleen zodra er meerdere componenten bij komen kijken raak ik de draad ;) kwijt. Hieronder heb ik een schema gemaakt van hoe ik de situatie graag zou willen. Wellicht kan iemand helpen hem aan te vullen.

Bij voorbaat dank!
pi_104280258

Eigenlijk moet er ook een geel/groene aardedraad naar de WCD's toe.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104280750
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 11:25 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]

Inderdaad.
En hoewel schematisch correct zou ik de blauwe nuldraad op de TL balk van de wcd/schakelaar aftakken ipv de dubbel wcd.
-
pi_104280899
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 11:56 schreef quo_ het volgende:

[..]
En hoewel schematisch correct zou ik de blauwe nuldraad op de TL balk van de wcd/schakelaar aftakken ipv de dubbel wcd.
Onzin, het gaat om het schema, niet om de actuele buizenloop.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 12 november 2011 @ 13:20:02 #140
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104283550
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 11:25 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]

Dit aansluit schema is prima; al moet er idd nog een aarde draad naar de wcd's EN naar de TL-lamp !
pi_104289322
Ok top! dank voor jullie hulp! Heb vandaag alles in huis gehaald zodat ik morgen aan de slag kan.
Schema is helemaal duidelijk. Ik laat even weten hoe het gelukt is!
pi_105489177
Weet iemand waar ik elektrotechnische schema's kan vinden?

ik zoek een dB volume meter met een lcd aan sturing

aangezien ik geen kant en klare oplossing kan vinden

(is voor in een studio)
I found the love but it didn't last
Wonderful Days belong to the past
I don't know where I stand, what I'm to do
tried to forget and i'll find someone new
pi_105494531
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_117641186
Mag ik dit topic nog een schopje geven?

Een aantal afdekplaatjes vervangen, maar die zooi was zo oud, dat het natuurlijk niet meer pastte met het binnenwerk. Voor de overloop dus ook nieuwe binnenwerken gehaald.

Ik krijg een simpele wisselschakeling niet niet voor elkaar. :') Met enkel schakelaars werkt het allemaal prima, nu wil ik er echter een stopcontact bij hebben (zoals de situatie tot voor kort). Dit veel te dure stukje metaal en plastic van Jung (schakelaar 1) heeft echter 4 aansluitingen; fase en nul (het stopcontact) en daarnaast 2 puntjes voor de schakeldraden van de schakelaar.

situatieschets

Voor zover mijn kennis reikt, heb ik dus een enkelpolige schakelaar en mis ik hiermee een aansluiting voor fasedraad maar ik zal vast iets over het hoofd zien... |:(

Help?! ^O^

(al nagevraagd aan een installateur van elektr. beveiligingsystemen, maar hij kon het me ook niet vertellen. Wanneer hij zoiets in elkaar knutselde wisselde 'ie net zo vaak draadjes uit tot het werkte. 8)7 )
pi_117641834
Wat wel eens wil helpen, is de blauwe en de bruine omwisselen. Niet zelden (ik spreek uit eigen ervaring) zet je de nul op de wisselschakelaar en dat werkt niet.

En uiteraard hoort er een verbinding van "stopcontact"naar wisselschakelaar te zijn. Een blank stukje metaal. Kan me niet voorstellen dat dat bij Jung ontbreekt.
pi_117642572
Nog een kleine aanvulling op de plaats waar de bruine draad moet worden aangesloten staat meestal de letter Paan de rechterzijde van de combinatie
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:49:26 #147
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_117645989
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:24 schreef exlurker het volgende:
Nog een kleine aanvulling op de plaats waar de bruine draad moet worden aangesloten staat meestal de letter Paan de rechterzijde van de combinatie
of P is het rode dopje
pi_117652458
En aarde bij "stopcontact" en lamp is ook wel fijn.
pi_117652582
quote:
17s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 09:17 schreef blomke het volgende:
En aarde bij "stopcontact" en lamp is ook wel fijn.
Dat er aarde bij de lamp en stopcontact zit is nog niet algemeen, komt pas de laatste 15 jaar voor bij de nieuwe installaties.
Ik zou niet graag de "doe het zelvers" de kost willen geven die het nu ook nog niet nodig vinden
pi_117692758
quote:
17s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:08 schreef blomke het volgende:
Wat wel eens wil helpen, is de blauwe en de bruine omwisselen. Niet zelden (ik spreek uit eigen ervaring) zet je de nul op de wisselschakelaar en dat werkt niet.
Dit dus. :')

Wat betreft die randaarde, helemaal mee eens. Hoe makkelijk het ook mag zijn, ik ga als hobbybob niet de verantwoordelijkheid nemen en het complete elek. circuit van andermans huis van randaarde voorzien.Ik heb het ze wel gemeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')