Youtube filmpje:quote:Project 941 de Akula/Typhoon onderzeeër.![]()
De Russische Akula onderzeeër is 's werelds grootste onderzeeër ooit gebouwd.
De Akula is onder de NAVO landen beter bekend als de "Typhoon" en heeft deze naam gekregen nadat Leonid Brezhnev hem zo noemde bij het omschrijven van deze nieuwe onderzeeër tijdens zijn speech in 1974.
De Akula wordt nog wel eens verward met de Shchuka-B onderzeeër omdat de laatste volgens de NAVO benaming Akula heet. Akula betekent haai en Shchuka betekent snoek in het Russisch.
Inhoud:Achtergrond Technische details Ontwerp Wapens Sensoren Heden De toekomst De Typhoon in de media
Achtergrond
De Typhoon was het antwoord van de Sovjet Unie op de Verenigde Staten die in die tijd de Ohio onderzeeër ontwikkelden. Ze wilden een ballistisch raket-platvorm dat teen tot teen kon staan met de Ohio onderzeeër, de bijnaam 'boomer' is bij onderzeeërs wel op zijn plaats. De Typhoon is de grootste onderzeeër en een van de meest gevreesde wapens uit de koude oorlog. Elke onderzeeër was uitgerust met 20 lange afstand ballistische raketten met totaal 200 kernkoppen die in de Koude Oorlog op de VS gericht stonden.
De ontwikkeling van de project 941 grote strategische onderzeeër begon in december 1972 en op december 1973 gaf de regering officieel de opdracht om het ontwerp en de bouw van de Typhoon te realiseren. De ontwikkelaar was de Leningrad design bureau, deze gaat vandaag onder de naam Central Design Bureau voor Marine Engineering "Rubin" door het leven. Na intensieve tests was de 941-”TK-208” in september 1980 in de vaart genomen en op 12 december 1981 geïntroduceerd in de Noordelijke floot. Tussen 1981 en 1989 zijn er zes Typhoons in de vaart genomen. Er was een zevende Typhoon in aanbouw maar is door o.a. de val van de Sovjet Unie nooit afgemaakt.
Technische details![]()
Lengte: 171m - 175m;
Breedte: 23m;
Diepgang: 12m;
Test diepte: 400 meter;
Bemanning: 163 - 180 man;
Waterverplaatsing:
23,200 - 24,500 ton (aan het oppervlak);
33,800 - 48,000 ton (onder water);
Voortstuwing/krachtbron:
2 OK-650 kernreactoren goed voor 190 megawatt;
2 VV-type stoomturbines met elk 50.000pk;
2 assen met 7 bladige afgeschermde schroeven;
Snelheid:
12 knopen (~22km/u) aan het oppervlak;
25 - 27 knopen (~46 - 50 km/u) onder water;
Ontwerp
De Typhoon is een multi-romp ontwerp - vijf binnen-rompen zitten in twee druk-rompen. De druk-rompen hebben een diameter van 7,2m en lopen parallel met de bovenbouw/buitenkant van de onderzeeër. De bovenbouw/buitenkant is bedekt met geluid-absorberende tegels voor een stillere vaart, alles is ontworpen om zo min mogelijk geluid te produceren of geluid door te geven naar buiten. De Typhoon behoort daardoor tot één van de stilste onderzeeërs. Er zijn 19 compartimenten inclusief een versterkte module waar Command & Control zit en het compartiment voor de elektrische apparatuur. Deze bevindt zich boven de twee druk-rompen achter de raketinstallatie, onder de toren. De toren heeft een verstevigde 'kraag' om makkelijker door het ijs te breken. De Typhoon kan daardoor door 2,5 meter dik ijs breken.
Luxe:
Doordat de Typhoon zo groot is heeft het meer ruimte voor de bemanning dan op andere onderzeeërs. Zo is er een zwembad, een sauna, een lounge/relax ruimte, een fitness gedeelte en een rook kamer (roken is alleen daar toegestaan i.v.m. brandgevaar). De bemanning slaapt met vier man in aparte kamertjes. De bemanning leeft onder dezelfde omstandigheden, de kapitein/commandant heeft geen speciale kamer die luxer is ingericht of zoiets dergelijks. Dit is omdat volgens de visie iedereen net zo belangrijk is en iedereen zijn werk goed moet doen. Er zijn geen bevoorrechte posities op een Typhoon onderzeeër de hele bemanning moet als één werken om te overleven in de diepte.
Veiligheid:
De Typhoon is voorzien van zogenaamde noodcapsules waar de bemanning in geval van nood in kan klimmen om zo veilig naar de oppervlakte te gaan. Een reddingsmiddel die op de Kursk ontbrak met de bekende gevolgen als resultaat. Ook is er de optie om in een speciaal pak via de torpedobuizen te ontsnappen al hoewel dit logischerwijs wel meer risico met zich meebrengt.
Wapens
Raketten:![]()
De onderzeeër maakt gebruik van een D-19 lanceer systeem voor de 20 RSM-52 intercontinentale, vaste brandstof raketten. Elke raket is drie traps en bestaat uit 10 MIRV's, met elk met een 200kt kernkop (de bom op Hiroshima was 'maar' 16-17kt). De geleiding geschied 'Astroinertial'. Het bereik van de raket is 8,250 tot 10.000 km en heeft een precisie (CEP) van 500m. De raket weegt 84 ton en is ontworpen door de Makayev Design Bureau. De NAVO naam van deze raket is SS-N-20 Sturgeon.
Torpedo's:![]()
De Typhoon heeft een geautomatiseerd torpedo en missile loading systeem voor de zes torpedobuizen, vier van het kaliber 650mm en twee 533mm torpedobuizen. Hiermee kan de Typhoon niet alleen type 65K en 53k torpedo's afschieten maar ook Vodopad anti-schip raketten en RPK-2 Viyoga kruisraketten.
Overig:
De Typhoon beschikt over één 9K38 Igla SAM installatie.
Sensoren
De Typhoons zijn uitgerust met het 'Slope' hydro-akoestisch systeem dat uit vier hydro-akoestische stations bestaat. Dit systeem stelt de bemanning in staat om 10 tot 12 schepen gelijktijdig te volgen. De onderzeeër maakt ook gebruik van drijvende antenne-boeien om radio berichten, doelwit data en satelliet navigatie data op grote diepten en onder het ijs te ontvangen.
Heden
Het leven van de Typhoon onderzeeër was geen makkelijke, met de val van de Sovjet Unie was er in de jaren 90 vaak niet genoeg geld meer om deze reuzen in de vaart te ouden of om ze te moderniseren. De Typhoon onderzeeërs waren voor hun grootste gedeelte van hun leven naamloos en er werd alleen naar hun rompnummer (TK-xxx) gerefereerd. Tussen 2000 en 2002 kregen een aantal alsnog een naam.
Vandaag is er nog maar één Typhoon onderzeeër in de vaart en dat is de TK-208 (in 2002 omgedoopt tot de Dmitri Donskoi). TK-208 lag in 1990 in droogdok om te worden gerepareerd en te gemoderniseerd, maar door geldgebrek in de jaren 90 liep de modernisering grote vertragingen op. Uiteindelijk duurde het 12 jaar voordat de Dmitri Donskoi weer uit het droogdok kwam en kwam pas in juni 2002 weer in de vaart. Door zijn lange zit in het droogdok wordt deze onderzeeër onder de vierde generatie onderzeeërs geschaard (de nieuwste generatie) terwijl het eigenlijk een derde generatie onderzeeër is.
De Dmitri Donskoi doet nu dienst als testplatvorm voor Ruslands nieuwste ballistische raket de Bulava. De modernste raket dat Rusland op het moment bezit. Volgens de verhalen zou deze raket in staat zijn om raketschilden (ja, die dingen die je wel eens op het nieuws gehoord hebt) te ontwijken en resistent zijn tegen andere methoden van onderschepping. Deze claims zijn echter nog niet bevestigd (en ergens hoeft dat ook niet imo).
TK-12 (Simbirsk) en TK-13 liggen aan de kade wachtend op de sloophamer.
De TK-202 is in 1999 aan de ketting gelegd voor de sloophamer. Men is in 2002 begonnen om de reactoren van de TK-202 veilig te ontmantelen. De ontmanteling wordt medegefinancierd door de Defense Threat Reduction Agency onder 'Nunn-Lugar Cooperative Threat Reduction Programme'. Een initiatief om de hoeveelheid massavernietigingswapens te verminderen.
De TK-17 (Arkhangelsk) en TK-20 (Severstal) liggen ook aan de kade, het is nog niet bekend of deze gemoderniseerd gaan worden of (ook) naar de sloop gaan. Vooralsnog liggen ze in reserve.
De toekomst
De Dmitri Donskoi en de rest van the Akulas/Typhoons worden uiteindelijk vervangen door de eerste echte vierde generatie onderzeeër klasse, de Borei. Net als de amerikanen richten ze zich steeds meer op kleinere onderzeeërs die flexibeler inzetbaar zijn.
De Typhoon in de media
Er is in 1990 op basis van het boek 'The Hunt for Red October' (geschreven door Tom Clancy) een film gemaakt met dezelfde naam. Met sterren als Sean Connery, de kapitein van de 'Red October', Alec Baldwin als Jack Ryan, een CIA agent en James Earl Jones als Adm. James Greer.
Er is ergens in 2001 ook een documentaire uitgekomen dat de bemanning van de Serverstal op de voet volgt tijdens een missie van ongeveer vier weken. Dit is een zeldzaam iets, want de Russische marine is heel streng en laat gewoonlijk nooit cameraploegen toe op haar onderzeeërs. Iets waar de amerikanen toch minder moeite mee hebben.
Indien gewenst/toegestaan kan ik een rapid-share link posten naar deze documantaire. Helaas wel in het duits met engelse ondertitels en een niet al te beste kwaliteit.
Een aantal afbeeldingen van iemand die op de Typhoon mocht komen...
Wat overige afbeeldingen...
Fixed, de gebruikte informatie is afkomstig uit meerdere bronnen waar ik een beetje ordelijk verhaal van heb proberen te draaien. Dit was nog een hele klus om in een korte tijd te doen, mensen toch.quote:Op dinsdag 8 april 2008 14:55 schreef AgLarrr het volgende:
Mooi ding...
Ik weet trouwens niet waar je die tekst vandaan hebt maar "voerden deze reuzen" is bijzonder slecht Nederlands en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van het verhaal..
Zo kunnen ze langer wegblijven dacht ik (hoeven niet te tanken). Alleen voedselvoorraden ed. moeten dan bijgevuld worden oid.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:11 schreef De_Ananas het volgende:
Waarom hebben onderzeeërs een kernreactor nodig? Of is dat alleen als ze kernkoppen aan boord hebben?
Kernonderzeeërs hebben één of twee kernreactoren o.a. voor de aandrijving van de onderzeeër, dit biedt zoals Asgard al zei grote voordelen. Want met een kernreactor kan je jaren vooruit voordat de splijt-staven vervangen moeten worden. Men kan daarom net zo lang op zee blijven als de voedselvoorraad strekt, men kan net zo lang onderwater blijven als nodig is want met een kernreactor heb je genoeg energie om zelf een atmosfeer in stand te houden enz.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:11 schreef De_Ananas het volgende:
Waarom hebben onderzeeërs een kernreactor nodig? Of is dat alleen als ze kernkoppen aan boord hebben?
Dat zeg ikquote:Op woensdag 9 april 2008 01:44 schreef Pumatje het volgende:
Dieselsubs kunnen onderwater geloof ik ook diesels gebruiken, en zo hun accu;s opladen.
Enkel is dat kwetsbaar als je onderwater bent, want dat is niet voor niets.. dat je dan opgespoord kan worden door t geluid wat je maakt.
De Typhoon (heb niet kunnen achterhalen welke typhoon) ligt daar aan de kade voor onderhoud en reparaties en verder is chronisch achterstallig onderhoud één van de grote oorzaken. Er was heel lang niet genoeg geld (meer) om ze te onderhouden en te moderniseren. Als je ze daardoor voor jaren aan de kade laat wegroesten doet dit geen enkel schip goed.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:41 schreef Halvor het volgende:
Machtig ding zeg... Alleen ik vind het plaatwerk er een beetje kwetsbaar uit zien. Op de commandotoren bijvoorbeeld (hier) zie je dat er een soort van deuken in zitten. Maar kan natuurlijk ook de ouderdom zijn...
Die documentaire lijkt me wel wat trouwens![]()
sterker nog de gehele duikboot is een nederlandse uitvinding.quote:Op woensdag 9 april 2008 08:32 schreef MaxiTitan het volgende:
De snorkel (toegepast op onderzeeërs) is trouwens een Nederlandse uitvinding.![]()
Klopt niet de duitse type XXI had dat als eerstequote:Op woensdag 9 april 2008 08:32 schreef MaxiTitan het volgende:
De snorkel (toegepast op onderzeeërs) is trouwens een Nederlandse uitvinding. (
Nou, dat hebben ze afgekeken van ons , er lagen wat subs van ons in de havens en de duitsers besteedden er bij hun inval niet veel aamdacht aan. In de loop van de Krieg deden ze dit wel, en werd het ontwerp gekopieerd op de XXI onderzeeer.quote:Op zondag 13 april 2008 21:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt niet de duitse type XXI had dat als eerste
type en linkje dan ook graagquote:Op zondag 13 april 2008 21:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou, dat hebben ze afgekeken van ons , er lagen wat subs van ons in de havens en de duitsers besteedden er bij hun inval niet veel aamdacht aan. In de loop van de Krieg deden ze dit wel, en werd het ontwerp gekopieerd op de XXI onderzeeer.
Zo is Nederland de eerste geweest met een echte onderzeeër.. en waren de andere versies van de Wereld Duikboten.
wat ik zo gek vind is dat het zolang geduurd heeft, ik bedoel veel meer dan een snorkel of een rietje wat duikers al eeuwen gebruiken is het niet.quote:Op zondag 13 april 2008 22:08 schreef Pumatje het volgende:
Een onderzeeboot daarentegen blijft langer onder water en komt slechts aan de oppervlakte zodra dat nodig is. Dit werd pas mogelijk door de introductie van kernenergie omstreeks 1955 of door de toepassing van een snuiver installatie, al in 1939. Aangezien de Nederlandse marine de eerste was die de snuiver toepaste en zij zich er van bewust was dat haar duikboten daardoor langer onder water konden blijven dan de vaartuigen van andere mogendheden is zij dit onderscheid gaan maken.
Dit strikte onderscheid tussen duikboot en onderzeeboot is elders onbekend
Het was de Nederlandse luitenant-ter-zee Jan Jacob Wichers die in de jaren dertig op het idee kwam onderzeeboten te voorzien van een uitschuifbare pijp waarlangs lucht kon worden aangevoerd. Zo was de onderzeeboot in staat met weinig kans op ontdekking de accu's op te kunnen laden. Een langer verblijf onder water werd aldus mogelijk.
De eerste Nederlandse onderzeeboten, de O 19 en de O 20, werden in 1939 van dit apparaat voorzien. Merkwaardig genoeg liet de Royal Navy tijdens de Tweede Wereldoorlog de snuiver verwijderen. De Duitsers, die met het apparaat kennismaakten na de inval in Nederland (op de scheepswerven in Rotterdam lagen enkele onvoltooide exemplaren), verbeterden het en rustten al hun U-boten ermee uit. De Duitsers spraken van schnorchel. De Amerikanen ontdekten de snuiver aan het eind van de oorlog toen een Duitse onderzeeboot in hun handen viel. Zij hielden de snuiver dan ook lange tijd voor een Duitse uitvinding.
www.wikipedia.nl
de duitsers hebben hem er ook af geschroefdquote:Gedurende 1941 werd door de Duitsers proeven uitgevoerd met het getrimd diesel systeem [b](=snorkel) van de U-D4. Eind 1941 werd besloten het systeem te verwijderen bij de U-D3, U-D5 en U-D4. Dit verwijderen gebeurde tegen de wens van onderzeebootontwerper Christoph Aschmoneit in.[/b]
De eerste onderzeeër stamt uit de Amerikaanse Revolutie.quote:Op zondag 13 april 2008 21:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou, dat hebben ze afgekeken van ons , er lagen wat subs van ons in de havens en de duitsers besteedden er bij hun inval niet veel aamdacht aan. In de loop van de Krieg deden ze dit wel, en werd het ontwerp gekopieerd op de XXI onderzeeer.
Zo is Nederland de eerste geweest met een echte onderzeeër.. en waren de andere versies van de Wereld Duikboten.
quote:Op zondag 13 april 2008 22:24 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
De eerste onderzeeër stamt uit de Amerikaanse Revolutie.
quote:Op zondag 13 april 2008 22:26 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat is geen onderzeeer.. was een ton die wat dieper lag dan andere schepen.
http://www.sub-form-sub.n(...)oten/tijdschaal.htmlquote:1776
Tijdens de Amerikaanse Revolutie wordt de eerste aanval met een onderzeeër uitgevoerd. De Turtle probeert een Brits schip tot zinken te brengen met een buskruitbom. De aanval mislukt, maar de onderzeeër keert veilig naar de bais terug.
En dat geldt nog harder voor de nucleaire subs. Die moeten de reactor blijven koelen wat herrie maakt. De diesel/ elektrische subs zijn op het moment dat ze elektrisch varen muisstil. Dit itt de nucleaire subs.quote:Op woensdag 9 april 2008 01:44 schreef Pumatje het volgende:
Dieselsubs kunnen onderwater geloof ik ook diesels gebruiken, en zo hun accu;s opladen.
Enkel is dat kwetsbaar als je onderwater bent, want dat is niet voor niets.. dat je dan opgespoord kan worden door t geluid wat je maakt.
de stilste sub was toch een americaanse ? (ben de naam kwijt) maar zeker een nucleaire sub.quote:Op maandag 14 april 2008 01:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat geldt nog harder voor de nucleaire subs. Die moeten de reactor blijven koelen wat herrie maakt. De diesel/ elektrische subs zijn op het moment dat ze elektrisch varen muisstil. Dit itt de nucleaire subs.
Ik heb geen idee wat de stilste sub is, maar het zal zeker geen nucleaire sub zijn.quote:Op maandag 14 april 2008 17:19 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
de stilste sub was toch een americaanse ? (ben de naam kwijt) maar zeker een nucleaire sub.
ok ik heb geen verstand van subs laat ik dat vast voorop zeggen maar damn wat indrukwekkendquote:Op maandag 14 april 2008 17:28 schreef Future_Echo het volgende:
Nucleaire subs maken een pleurisherrie onder water zolang de reactor bij staat.
altijd anders krijg je een meltdown.quote:Op maandag 14 april 2008 17:59 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ok ik heb geen verstand van subs laat ik dat vast voorop zeggen maar damn wat indrukwekkend![]()
staat die reactor altijd aan? want hij moet natuurlijk de sub voortstuwen de electra opwekken dus zal meestal wel aan moeten staan![]()
naar mijn weten (kan er helemaal naast zitten) zijn alle moderne subs nucleair geen idee hoe vaak die reactor aan staat en al helemaal niet hoeveel lawaai hij maakt
Heb je daar een bron van?quote:Op maandag 14 april 2008 17:28 schreef Future_Echo het volgende:
Nucleaire subs maken een pleurisherrie onder water zolang de reactor bij staat.
Volgens mij was dat de Zweedse Gotland class onderzeeër, in een oefening met de amerikanen is het de zweedse onderzeeër gelukt om de USS Ronald Reagan op de foto te zetten (virtueel tot zinken te brengen voor de oefening). Mij staat nog een nieuwsbericht uit de VS bij waar ze tot de conclusie kwamen dat hun defence tegen Diesel-elektrische onderzeeërs onder de maat was en waar er toch wel een teleurstelling en enige angst op te merken was.quote:Op maandag 14 april 2008 17:29 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat de stilste sub is, maar het zal zeker geen nucleaire sub zijn.
Een reactor is niet iets wat je met een schakelaar uit kan zetten en weer aan, dat kost tijd.quote:Op maandag 14 april 2008 17:59 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ok ik heb geen verstand van subs laat ik dat vast voorop zeggen maar damn wat indrukwekkend![]()
staat die reactor altijd aan? want hij moet natuurlijk de sub voortstuwen de electra opwekken dus zal meestal wel aan moeten staan![]()
naar mijn weten (kan er helemaal naast zitten) zijn alle moderne subs nucleair geen idee hoe vaak die reactor aan staat en al helemaal niet hoeveel lawaai hij maakt
http://www.hps.org/publicinformation/ate/q5383.htmlquote:Op maandag 14 april 2008 19:57 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van?
Want deze uitspraken komen uit hun perspectief getrokken over.
Pleurisherrie, herrie en ga zo maar verder, ik wil het wat meer in perspectief lezen.
Oke, vergeleken met een diesel-elektrische onderzeeër dat op zijn accu's vaart dus, daar kan ik wel inkomen.quote:Op maandag 14 april 2008 20:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
http://www.hps.org/publicinformation/ate/q5383.html
Staat het 1 en ander over de voordelen en nadelen.
Diesels hoor je alleen als ze draaien, en dat zullen ze niet doen bij contact met vijandelijke eenheden.quote:Op maandag 14 april 2008 20:57 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Oke, vergeleken met een diesel-elektrische onderzeeër dat op zijn accu's vaart dus, daar kan ik wel inkomen.
Kernonderzeeërs zijn eenmaal complexere schepen dan duikboten en diesel-elektrische onderzeeërs, meer (bewegende) onderdelen en dus meer geluid.
Maar om het herrie of pleurisherrie te noemen vind ik dan weer overdreven, een diesel-elektrische onderzeeër op zijn diesels maakt pas een herrie, je moet daar met gehoorbeschermers de machinekamer binnen. Want daar ging de post van pumatje over, een onderzeeër dat zijn diesels onderwater kon gebruiken dmv een snuiver of snorkel installatie. De meeste sonars waren volgens je bron niet gevoelig genoeg om het reactor geluid op te pikken, diesels hoor je altijd.
De diesel wordt alleen aangezet om de accu's op te laden, vandaar het zg snuiveren. Voor de rest vaart hij onderwater altijd elektrisch.quote:Op maandag 14 april 2008 20:57 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Oke, vergeleken met een diesel-elektrische onderzeeër dat op zijn accu's vaart dus, daar kan ik wel inkomen.
Kernonderzeeërs zijn eenmaal complexere schepen dan duikboten en diesel-elektrische onderzeeërs, meer (bewegende) onderdelen en dus meer geluid.
Maar om het herrie of pleurisherrie te noemen vind ik dan weer overdreven, een diesel-elektrische onderzeeër op zijn diesels maakt pas een herrie, je moet daar met gehoorbeschermers de machinekamer binnen. Want daar ging de post van pumatje over, een onderzeeër dat zijn diesels onderwater kon gebruiken dmv een snuiver of snorkel installatie. De meeste sonars waren volgens je bron niet gevoelig genoeg om het reactor geluid op te pikken, diesels hoor je altijd.
Natuurlijk wanneer ze draaien, ik bedoel dat je ze altijd op de sonar hoort waar een kernreactor door de mindere sonars niet gehoord wordt.quote:Op maandag 14 april 2008 21:03 schreef Nobu het volgende:
[..]
Diesels hoor je alleen als ze draaien, en dat zullen ze niet doen bij contact met vijandelijke eenheden.
Weet ik, het ging mij om het perspectief waarin gereageerd werd...quote:Op maandag 14 april 2008 21:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
De diesel wordt alleen aangezet om de accu's op te laden, vandaar het zg snuiveren. Voor de rest vaart hij onderwater altijd elektrisch.
Uiteraard, maar omdat de diesels uitstaan op het moment dat de sub tot actie overgaat is de kans dat je opgemerkt wordt juist kleiner. De accu's opladen gebeurd natuurlijk op het moment dat er weinig dreiging is.quote:Op maandag 14 april 2008 21:58 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Natuurlijk wanneer ze draaien, ik bedoel dat je ze altijd op de sonar hoort waar een kernreactor door de mindere sonars niet gehoord wordt.
Wat dat betreft zijn nuclaire subs niet anders hoor.quote:Op maandag 14 april 2008 22:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Uiteraard, maar omdat de diesels uitstaan op het moment dat de sub tot actie overgaat is de kans dat je opgemerkt wordt juist kleiner. De accu's opladen gebeurd natuurlijk op het moment dat er weinig dreiging is.
boomers horen toch eigenlijk ook stil te liggen of zachtjes te varenquote:Op maandag 14 april 2008 22:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat dat betreft zijn nuclaire subs niet anders hoor.Wat de diesels zo gevaarlijk maakt is dat ze niet als een wolf op jacht hoeven, zoals de nucleaire subs dat wel doen. Die raggen de hele wereldbol over, en liefst zo hard mogelijk. Dat vreet stroom. Diesels daarentegen zijn meer defensief van aard. Als er een carrier jouw kan op komt dan leg je een of twee subs op je eigen stukje continentaal plat, en je wacht rustig af wat er jouw kant op komt. Dat is de manier waarop alle diesels de CBGs hebben verrast. Niet door een CBG over een oceaan te achtervolgen (dat zou hij nooit bijhouden), maar door hem op te wachten, en alleen het laatste stukje te besluipen.
ik wil niet weer beginnen met mijn verhaalquote:Op maandag 14 april 2008 19:57 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van?
Want deze uitspraken komen uit hun perspectief getrokken over.
Pleurisherrie, herrie en ga zo maar verder, ik wil het wat meer in perspectief lezen.
[..]
Volgens mij was dat de Zweedse Gotland class onderzeeër, in een oefening met de amerikanen is het de zweedse onderzeeër gelukt om de USS Ronald Reagan op de foto te zetten (virtueel tot zinken te brengen voor de oefening). Mij staat nog een nieuwsbericht uit de VS bij waar ze tot de conclusie kwamen dat hun defence tegen Diesel-elektrische onderzeeërs onder de maat was en waar er toch wel een teleurstelling en enige angst op te merken was.
[..]
Een reactor is niet iets wat je met een schakelaar uit kan zetten en weer aan, dat kost tijd.
Het uitzetten gaat relatief snel (moet ook wel in geval van nood) maar het aanzetten van de reactor is moeilijker. Er gaat een hele procedure aan vooraf in ieder geval, de reactoren zijn over het algemeen alleen echt uit als er onderhoud gepleegd wordt of wanneer de splijtstaven worden vervangen.
Of natuurlijk wanneer er een noodgeval is om wat voor reden dan ook, ook kernonderzeeërs hebben een grote battery-bank om het voor een tijdje uit te zingen zonder reactor. Men kan wel de reactor 'op een lager pitje zetten' wanneer niet alle power nodig is.
Een boomer is een missile-sub. Dat is een heel ander kunstje dan een hunter-sub. Boomers hebben maar één taak: onopgemerkt ergens stilletjes naar toe varen, en dan liggen wachten tot het tijd is om de lading overboord te zetten. Hunters gaan mee de strijd in, samen met een CBG bijvoorbeeld. Zij zoeken actief de oceanen af naar prooi. Daarom produceren ze herrie: ze moeten om actief te blijven jagen steeds de batterijen vullen. Boomers hoeven dat nauwelijks: hun reactor op standby produceert genoeg stroom om het leven aan boord vol te kunnen houden. Eigenlijk hoeven die gasten eenmaal uitgevaren nooit meer naar huis, maar bemanningen schijnen na een paar maanden honger te krijgen.quote:Op maandag 14 april 2008 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
boomers horen toch eigenlijk ook stil te liggen of zachtjes te varen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Nahjah, niet op een onderzeeër specifiek maar wel een reactor die op marine-schepen gebruikt wordt (dus ook onderzeeërs).quote:Op maandag 14 april 2008 22:42 schreef Pumatje het volgende:
wel erg intressant verhaal, heb je meer info hoe die kernreactor op een onderzeeër nu precies werkt.?
Zodan! Daar noem je mij eens een nostalgisch spel op zeg, die had ik ook, geniaal idd...quote:Op donderdag 24 april 2008 13:55 schreef EggsTC het volgende:
HAHA deze kreeg je vroeger als vijand tegen je in het spel "Silent Steel"
Incoming Akula-class submarine sir.
Geniaal spel.
Hahaquote:Op donderdag 24 april 2008 14:26 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Zodan! Daar noem je mij eens een nostalgisch spel op zeg, die had ik ook, geniaal idd...
Dat waren nog eens tijden, 4 CD's vol met avi files nog ver voor de tijd van DivX of xvid.
Ok, dat wist ik nietquote:Het spel sprak echter over de Shchuka-B onderzeeër want die wordt in het westen Akula genoemd (deze was een actieve jager op de ohio waar het spel zo'n beetje om draait).
Jazeker, de Kilo class is de NAVO benaming voor Project 877 Paltus (russisch voor Tarbot) class onderzeeër, later is er nog een 'upgrade' in de vaart gekomen Project 636 Varshavyanka. (NAVO naam: improved Kilo)quote:Op donderdag 24 april 2008 15:10 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Hahaja inderdaad ik heb die CD's pas geleden nog langs zien komen toen ik mn andere CD's aan het sorteren was. Dat was ongeveer in de tijd van Red Alert 1
[..]
Ok, dat wist ik nietZe hebben het in dat spel ook over de Kilo class submarine, weet je of die ook bestaat?
quote:Op dinsdag 6 mei 2008 03:14 schreef Martinaz het volgende:
maaar de koersk is natuurlijk wel de uitzondering op het gebied van rampen....
Gek he, enig idee hoeveel subs de Russen hadden?quote:Op woensdag 7 mei 2008 11:59 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
De Kursk was een van de recentere tragische rampen met een Russische onderzeeër maar ik zou het geen uitzondering willen noemen als je het vergelijkt met de Amerikaanse onderzeeër floot.
Ongeveer 17 Russische onderzeeërs tegen 4 amerikaanse (let op! na de tweede wereldoorlog/great patriotic war). Dat zijn er best veel en de lijst is dan niet eens compleet.
En het erge is, de ramp met de Kursk had makkelijk voorkomen kunnen worden...quote:Op woensdag 7 mei 2008 11:59 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
De Kursk was een van de recentere tragische rampen met een Russische onderzeeër maar ik zou het geen uitzondering willen noemen als je het vergelijkt met de Amerikaanse onderzeeër floot.
Ongeveer 17 Russische onderzeeërs tegen 4 amerikaanse (let op! na de tweede wereldoorlog/great patriotic war). Dat zijn er best veel en de lijst is dan niet eens compleet.
Dan nog steeds, hetgeen wat je laat zien is dat de Russen ongeveer twee keer zoveel onderzeeërs hebben/hadden vergeleken met de Amerikanen. En dan nog hebben ze (bijna) twee keer zoveel onderzeeërs verloren als de Amerikanen. In de Sovjet Unie sprong men gewoon anders om met bepaalde zaken waardoor ongelukken konden gebeuren.quote:Op woensdag 16 juli 2008 02:08 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Gek he, enig idee hoeveel subs de Russen hadden?
Zo'n 210 tegen 93 van de Verenigde Staten.
Is geen eerlijke vergelijking dus.
He? Hoezo dan nog steeds..quote:Op woensdag 16 juli 2008 08:35 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Dan nog steeds, hetgeen wat je laat zien is dat de Russen ongeveer twee keer zoveel onderzeeërs hebben/hadden vergeleken met de Amerikanen. En dan nog hebben ze (bijna) twee keer zoveel onderzeeërs verloren als de Amerikanen. In de Sovjet Unie sprong men gewoon anders om met bepaalde zaken waardoor ongelukken konden gebeuren.
In Amerika ging men veiliger/anders te werk waardoor er minder ongelukken plaatsvonden.
De Russen stonden meer onder druk in de wedloop, dat hielp ook niet echt.
De ramp niet, maar ze hadden wel de bemanning kunnen redden als die russische regering niet zo stijfkoppig was...quote:Op woensdag 16 juli 2008 07:51 schreef Erasmo het volgende:
[..]
En het erge is, de ramp met de Kursk had makkelijk voorkomen kunnen worden...
Eigenlijk de oefentorpedo zelf, die was lek. Maar dat type torpedo had eigenlijk vervangen moeten worden, de gevaren waren bekend.quote:Op woensdag 16 juli 2008 21:21 schreef Pumatje het volgende:
ramp ook, als die torpedo luiken beter waren onderhouden.
Eh, deze moet je mij even uitleggen...quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
He? Hoezo dan nog steeds..
nee het laat juist zien dat de zaken perfect in verhouding stonden en het allebei schijnbaar even onveilig was. 2 x zo veel subs = 2 x zoveel kans.
omdat het risico groter is geworden.quote:Op woensdag 16 juli 2008 22:19 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Eh, deze moet je mij even uitleggen...
Waarom vermenigvuldigt de kans met twee als je de hoeveelheid met twee vermenigvuldigt?
Dit zou betekenen dat er op een gegeven moment altijd een sub zou zinken als je er maar genoeg van hebt rondvaren.
klopt ja, iets met oxideren.quote:Op woensdag 16 juli 2008 21:39 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Eigenlijk de oefentorpedo zelf, die was lek. Maar dat type torpedo had eigenlijk vervangen moeten worden, de gevaren waren bekend.
In mijn wereld is twee keer vier nog altijd acht, en niet zeventien.quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
He? Hoezo dan nog steeds..
nee het laat juist zien dat de zaken perfect in verhouding stonden en het allebei schijnbaar even onveilig was. 2 x zo veel subs = 2 x zoveel kans.
Je mist mijn punt, ik dacht dat je meer info had en dat ik wat over het hoofd zag dus daarom wilde ik uitleg.quote:Op donderdag 17 juli 2008 02:45 schreef Pumatje het volgende:
[..]
omdat het risico groter is geworden.
w.s als de yanks met evenveel subs hadden gevaren, dat er ook dubbel zo veel ongelukken waren gebeurd. In fact, de soviets hadden 213 onderzeeers, en de yanks 93 .. en er zijn.. 17 ongelukken gebeurd bij de soviets.. en bij amerikanen in verhouding meer, bij een minder aantal subs.
Er is altijd een element van geluk, maar je kan verder niet achterhalen in hoeverre dit een rol gespeeld heeft.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 21:32 schreef vipergts het volgende:
Hebben de amerikanen gewoon niet meer geluk bij een ongeluk hadden. als zo'n onderzeer gewoon bovenkomt na een ongeluk dan hoor je er natuurlijk nooit wat van.
En die deuken van de beplating komt die ook niet van het door het ijs breken op de noordpool.
Je moest eens wetenquote:Op zaterdag 19 juli 2008 10:04 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Amerika zou ze niet meer gebruikt hebben als ze zoiets dergelijks hadden..
Ja, er is een soort afgedekte brug aanwezig met raampjes (voorin de toren) waar de bemanning doorheen kan kijken zonder dat ze hun hoofden helemaal boven de toren uit hoeven steken (dat is weer een trapje hoger). Het is echter geen afgesloten compartiment, ze moeten dus een luik door als ze droog willen blijvenquote:Op zondag 20 juli 2008 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zitten daar nu serieus ruiten in de toren
Een beetje cruiseschip is veel groter en een Typhoon zal nooit boven water komen naast een cruiseschip.quote:Op donderdag 24 juli 2008 19:39 schreef Rio het volgende:
Wat een ongelooflijk enorme dingen! Ik kan me nauwelijsk voorstellen hoe huge zo'n ding is! Geweldig mooi ding om te zien.
Moet je nagaan dat je lekker op een cruiseschip op reis bent en er komt een net zo grote onderzeeër bovendrijven
Het is ook geen wedloop wie de grootste onderzeeër kan bouwen (ik weet niet hoe je hierbij komt maar goed). Het is zoals jij zegt, het beste bouwen en het beste ermee omgaan. De Typhoon is voortgekomen uit de ontwerpeisen die de Sovjets er toen der tijd aan stelden. De Amerikanen waren met de Ohio class bezig en de russen hadden een antwoord nodig dat teen tot teen kon staan met de Amerikanen. Groot hoeft niet perse te betekenen 'niet onzichtbaar' want ondanks zijn grootte is de Typhoon een van de stilste kernonderzeeërs die er nu rondvaren.quote:Op donderdag 24 juli 2008 21:55 schreef Willy84 het volgende:
Tactisch gezien lijkt mij een onderzeeër met zo'n omvang helemaal niet zo slim. De kracht zit hem juist in de onzichtbaarheid en de altijd aanwezige dreiging naar andere landen toe.
Het lijkt me juist geen wedloop wie de grootste onderzeeër kan bouwen maar de beste. En er het beste mee kan omgaan.
Ja er zit een zwembad in een Typhoon al moet je er niet al te veel van verwachten.quote:Op donderdag 24 juli 2008 22:54 schreef Sinat het volgende:
Zat er ook geen zwembad in de dingen? En een sauna en een rokersruimte? Kan me zoiets herinneren van een documentaire op Discovery Channel. Maar de Russen denken altijd groot, kijk naar hun helicopters, transportvliegtuigen, etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |