Ik denk om de verkoop van huizen nog een beetje door te laten lopen.quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:08 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ohw....Ok...dus als de huizenprijzen stijgen, zakt de rente, maar waarom niet andersom dan? Ikke niet echt snappen.
Andersom als in 'als de rente stijgt, zakken de huizenprijzen'. Je koopt een huis op je maandlasten; als je lagere maandlasten kunt krijgen door een lagere rente, kun je een grotere hypotheek krijgen, en dus hoger bieden.quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:08 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ohw....Ok...dus als de huizenprijzen stijgen, zakt de rente, maar waarom niet andersom dan? Ikke niet echt snappen.
Oh ok...op deze manier snap ik het idd wel.quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:24 schreef gronk het volgende:
[..]
Andersom als in 'als de rente stijgt, zakken de huizenprijzen'. Je koopt een huis op je maandlasten; als je lagere maandlasten kunt krijgen door een lagere rente, kun je een grotere hypotheek krijgen, en dus hoger bieden.
Koopsubsidies?quote:Da's ook meteen de verklaring waarom al die koopsubsidies weggegooid geld zijn: iedere subsidie wordt meteen opgesoupeerd in een biedronde van kopers.
HRA en 'startersleningen' zijn niets anders.quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:33 schreef Semisane het volgende:
Koopsubsidies?Waar gaat dit land naar toe!
Ik betaal belastingen, zodat iemand anders een koopsubsidie kan krijgen...ik denk dat ik nu een beetje ga huilen.
Ach ja...ook al ben ik een appartementbezitter, ben ik wel weer voor de (geleidelijke) afschaf van de HRA en starterslening heb ik nooit gehad, doe ook niet aan hypotheekgarantie of meer van dat soort onzin.quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:35 schreef gronk het volgende:
[..]
HRA en 'startersleningen' zijn niets anders.
Hypotheek garantie is geen onzin hoor. Tenzij ik nu in de war ben met iets anders... NHG toch?quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:50 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach ja...ook al ben ik een appartementbezitter, ben ik wel weer voor de (geleidelijke) afschaf van de HRA en starterslening heb ik nooit gehad, doe ook niet aan hypotheekgarantie of meer van dat soort onzin.![]()
Allemaal onzin.
Desondanks zijn er het afgelopen jaar 'zomaar' 80.000 woningen bijgebouwdquote:Op vrijdag 11 april 2008 09:52 schreef DroogDok het volgende:
Dus de nederlandse huizenmarkt zakt alleen in als de overheid ineens > 100.000 huizen laat bijbouwen?
Zie ik niet gebeuren, dus niks om je zorgen over te maken toch?
Klopt niet helemaal met de realiteit. De laatste jaren is er namelijk een nieuw verschijnsel door iets waar je niet zo snel bij stilstaat -of juist wel eigenlijkquote:Op vrijdag 11 april 2008 10:02 schreef Semisane het volgende:
Och, zal het niet zijn dat als de prijzen van de huizen in Nederland in elkaar klappen, de meeste mensen hun huis gaan vast houden? Het zal hooguit vervelend zijn voor degenen die echt, voor wat voor een reden dan ook, moeten verkopen, maar het gros houd zijn huis/appartement aan en dat zal vanzelf wel weer krapte op de markt veroorzaken en stijgende prijzen.
Het structurele tekort blijft bestaan met deze productie.quote:Op vrijdag 11 april 2008 17:05 schreef watchers het volgende:
Desondanks zijn er het afgelopen jaar 'zomaar' 80.000 woningen bijgebouwd
Dat staat toch haaks op de ontwikkeling die we nu zien waarbij juist in Amsterdam de waarde daalt...quote:Aardig wat mensen schijnen zo genoeg te hebben van de ellenlange reistijden van en naar hun werk, dat ze de slaapsteden vaarwel zeggen en dichter gaan wonen bij hun werk (meestal in de Randstad). Zelfs als dit in de praktijk inhoudt dat ze hun huis met verlies moeten verkopen en een stuk duurder huis moeten kopen.
Dat klopt. Maar het was om aan te geven dat die 100.000 al snel gehaald zijn. Er zijn natuurlijk veel meer woningen nodig.quote:Op vrijdag 11 april 2008 17:10 schreef DS4 het volgende:
Het structurele tekort blijft bestaan met deze productie.
Wat daar de oorzaak van is, weet ik niet precies. Er kunnen tenslotte meerdere redenen zijn voor prijzendalingen. Zoals de NVM zelf al aangaf: wellicht een correctie op de juist extreme prijsstijgingen hiervoor in Amsterdam. Hoe dan ook: die andere ontwikkeling is al een tijdje aan de gang. Stond niet bij om hoeveel mensen het precies ging, maar de trend was zodanig dat het in ieder geval wel in de huizenprijzen terug te zien was, blijkbaar.quote:Dat staat toch haaks op de ontwikkeling die we nu zien waarbij juist in Amsterdam de waarde daalt...
(ik zeg niet dat het niet waar is, hoewel een nuance op zijn plaats is, maar wel dat het niet past bij wat we nu zien en hier bespreken)
Belangrijk hierbij is de vraag in hoeverre deze schaarste natuurlijke oorzaken kent. Een natuurlijke oorzaak van schaarste is bijvoorbeeld een beperkte hoeveelheid beschikbaar beton, en belangrijk kenmerk van deze schaarste is dat die schaarste niet zomaar zal verdwijnen.quote:In hoeverre krapte bij het aanbod van woningen is meegewogen, meldt de IMF-studie niet.
Bronquote:Bos: Nederlandse huizenmarkt niet in problemen[/i]
(Novum/Betten) - Op de Nederlandse huizenmarkt zal zich geen vergelijkbare crisis voordoen als in de Verenigde Staten. Minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) ziet hiervoor althans geen aanwijzingen, stelt hij donderdag in een verklaring. Bos reageert daarmee op de bevindingen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).
Volgens het IMF is de Nederlandse huizenmarkt overgewaardeerd. De Nederlandse huizenmarkt is echter onvergelijkbaar met de Amerikaanse, zegt de minister. "Er bestaat in Nederland geen bloeiende markt voor risicovolle hypotheekleningen zoals die in Amerika de grondslag bleken te zijn van de financiële crisis. Daarnaast is er beter toezicht op deze markt."
Ook vindt Bos het IMF te somber in zijn economische groeiverwachting, die voor dit jaar op 2,1 procent staat. "We hebben al 1,9 procent groei als overloop van 2007. Dan komt het IMF dus op 0,2 procent reële groei. Daarmee zitten ze aan de pessimistische kant van de bandbreedte", vindt Bos. "De industriële productie in februari was goed, de export naar de VS is wel afgenomen, maar we hebben daar nog een plus. Het beeld van een stilstaande economie wordt op geen enkele manier bevestigd door de cijfers die ik heb."
Minister Bos is komend weekeinde aanwezig bij de voorjaarsvergadering van het IMF in Washington
quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:02 schreef Semisane het volgende:
Och, zal het niet zijn dat als de prijzen van de huizen in Nederland in elkaar klappen, de meeste mensen hun huis gaan vast houden? Het zal hooguit vervelend zijn voor degenen die echt, voor wat voor een reden dan ook, moeten verkopen, maar het gros houd zijn huis/appartement aan en dat zal vanzelf wel weer krapte op de markt veroorzaken en stijgende prijzen.
Dat heb je bij een chonisch bestaande krapte op de huizenmarkt zoals in Nederland, althans denk ik dan, maakt ook niks uit, want ik houd mijn appartement echt wel aan als is deze niet met winst kan verkopen.
Klopt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:56 schreef pberends het volgende:
Ik zeg het al jaren
Lijkt mij wel eens aardig om uit te rekenen. Een aantal willekeurige huizen pakken en dan eens kijken wat het nou eigenlijk aan stenen, hout, installaties, bouwtijd, grondprijs (natuurlijk wel gecorrigeerd voor het kunstmatige tekort aan bouwgrond in Nederland) en een kleine winstmarge kost en dat vergelijken met de huidige marktwaarde. Ik denk dat het verschil zelfs meer dan 50 % is.quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:10 schreef LXIV het volgende:
intrinsieke waarde
Dat denk ik ook. Nu is het wel zo dat niet de intrinsieke waarde maar de marktprijs de waarde vertegenwoordigd. (Die overigens óók ónder de intrinsieke of herbouwwaarde kan liggen, theoretisch). Maar van die marktprijs kan toch zeker 40% af. Al zie ik dit kabinet er voor aan om middels belastinggelden de huizenprijzen nóg verder op te schroeven. In het algemeen belang van de huizeneigenaren natuurlijk.quote:Op zaterdag 12 april 2008 20:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Lijkt mij wel eens aardig om uit te rekenen. Een aantal willekeurige huizen pakken en dan eens kijken wat het nou eigenlijk aan stenen, hout, installaties, bouwtijd, grondprijs (natuurlijk wel gecorrigeerd voor het kunstmatige tekort aan bouwgrond in Nederland) en een kleine winstmarge kost en dat vergelijken met de huidige marktwaarde. Ik denk dat het verschil zelfs meer dan 50 % is.
Een kenmerk van een gezonde prijs vind ik een marktprijs die in de buurt van de kostprijs ligt (in markt van perfecte competitie is de marktprijs gelijk aan de kostprijs). Als de marktprijs sterk afwijkt van de kostprijs dan is er 'luchtbelpotentie' omdat de prijzen sterk kunnen dalen voordat zij onder de kostprijs komen en het aanbod in gaat krimpen.quote:Op zaterdag 12 april 2008 20:53 schreef LXIV het volgende:
Nu is het wel zo dat niet de intrinsieke waarde maar de marktprijs de waarde vertegenwoordigd. (Die overigens óók ónder de intrinsieke of herbouwwaarde kan liggen, theoretisch).
Kennelijk heb je geen enkel idee van de bouwkosten in NL, want anders zou je deze onzin niet hier op het forum mikken...quote:Op zaterdag 12 april 2008 20:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Lijkt mij wel eens aardig om uit te rekenen. Een aantal willekeurige huizen pakken en dan eens kijken wat het nou eigenlijk aan stenen, hout, installaties, bouwtijd, grondprijs (natuurlijk wel gecorrigeerd voor het kunstmatige tekort aan bouwgrond in Nederland) en een kleine winstmarge kost en dat vergelijken met de huidige marktwaarde. Ik denk dat het verschil zelfs meer dan 50 % is.
Ik denk dat zijn inschatting vrij conservatief is en heel aardig in de buurt komt.quote:Op zaterdag 12 april 2008 22:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kennelijk heb je geen enkel idee van de bouwkosten in NL, want anders zou je deze onzin niet hier op het forum mikken...
quote:We maken het volgende onderscheid:
* Ontwerpwerkzaamheden tot indiening bouwaanvraag: ongeveer ¤ 2.400,- incl BTW.
* Legeskosten bouwaanvraag: verschilt per gemeente en is gebaseerd op de bouwsom.
* De bouwkosten bedragen globaal ¤ 380,- per m3 incl BTW (inhoud gerekend tot de buitenkant van de constructie). Deze bouwsom is uiteraard afhankelijk van het afwerkingsniveau en de vormfactor van de woning.
Voorbeeldberekening:
* Een woning van 6 bij 10 m1.
* Goothoogte 3m1 en nokhoogte 7,5m1.
* Zadeldak haaks op de korte gevel.
* Aan de beide lange kanten een dakkapel van 5m1 breed.
* Totale inhoud tot buitenkant constructie: 364m3.
* Deze komt voor de bouw- en ontwerpkosten op ¤ 140.000,- incl BTW.
In de bouwsom inbegrepen:
* Tekenkosten.
* Milieutechnisch grondonderzoek.
* Sondering.
* Constructieve berekeningen.
* Bouw- en aansluitkosten.
Bij een afwerkingsniveau:
* Buitengevel stucwerk en voorzien van silicaatverf.
* Dak voorzien van pannen.
* Hardhouten buitenkozijnen dekkend geschilderd aan de buitenzijde.
* Dubbel glas HR+.
* Binnenwanden behangklaar.
* Houtwerk binnen gegrond.
* Plafonds spackspuitwerk.
* Houten binnenkozijnen met stompe paneeldeuren.
* Begane grondvloer vloerverwarming, overige ruimten met radiatoren.
* HR-combiketel.
* Electrische installatie voldoet aan NEN1010.
* Standaard sanitair (kan volledig worden weggelaten, zodat u deze na oplevering door uw eigen leverancier kan laten plaatsen).
De ontwerpkosten tot bouwaanvraag worden in rekening gebracht bij het indienen van de bouwaanvraag.
De legeskosten voor de bouwvergunning betaalt u aan de gemeente na verlening van de vergunning.
De bouwkosten worden gefaseerd in rekening gebracht tijdens de bouw.
Wanneer onderdelen als milieutechnisch onderzoek of sondering reeds aanwezig zijn, komen deze uiteraard niet in de bouwsom voor.
Om de dooie dood niet. Probeer maar eens te bouwen in eigen beheer (ik ben er zelf mee bezig) en dan significant goedkoper uit te zijn dan een bestaande woning. Dat is verdomd lastig.quote:Op zaterdag 12 april 2008 22:03 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat zijn inschatting vrij conservatief is en heel aardig in de buurt komt.
120K ruime woning op een groot kavel? Ik weet niet wat jij onder een ruime woning verstaat, maar stel dat jij bij 500 kuub al denkt een ruime woning te hebben. Tegen 200 euro per kuub kun je misschien in Friesland ofzo bouwen als je erg lage eisen stelt. Dan hebben we het al over 100K. Zonder grond. Zonder tuin aan te leggen. Zonder rentekosten bouw. Enz. enz.quote:Maar goed, anders sta je het toch gewoon toe dat mensen zelf een huisje neerzetten op hun eigen grond. Dan ben ik voor 120K al klaar met een ruime woning op een groot kavel.
Zonder grond zit deze kleine woning op 140K. Waar blijf je nu met je 120K?quote:
Nee. Bouwen is in de Randstad echt duurder. Dat mag jij vreemd vinden, het is wel een feit.quote:Op zaterdag 12 april 2008 22:18 schreef LXIV het volgende:
WTF maakt het uit of je zo'n cataloguswoning in de Randstad neerpleurt of in Groningen? Die prijzen blijven toch gelijk.
De genoemde woning is niet compleet. Gaat gewoon nog meer kosten. Het is daarnaast gewoon een kleine kutwoning, waar een gezin niet in past. Met z'n tweeën gaat het.quote:En genoemde woning was slechts een voorbeeld, er zijn er vast ook van 115K te vinden. Nog voor 5000 euro grond erbij (1000m2) en je bent toch helemaal het mannetje?
364 m3... Lezen...quote:Op zaterdag 12 april 2008 22:19 schreef LXIV het volgende:
En ruim of niet ruim is natuurlijk een subjectief begrip. Ik vind 500m3 (voor Nederlandse begrippen) vrij ruim.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |