abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57906151
quote:
Zeepbel huizenmarkt?

07-04-2008 | Gepubliceerd 12:05

De zeepbel op de Amerikaanse huizenmarkt is geknapt. Wie volgt? Nederland staat op de tweede plaats in de wereld als het gaat om onverklaarbare stijgingen van de huizenprijs, blijkt uit nieuwe berekeningen van het Internationaal Monetair Fonds.

Aanstaande woensdag publiceert het IMF nieuwe groeiprognoses voor de wereldeconomie, maar enkele hoofdstukken uit de zogenoemde World Economic Outlook zijn op internet al vrij gegeven. Waaronder een voor Nederland niet zo prettige analyse van de huizenmarkt.

Een team onder leiding van econoom Roberto Cardarelli concludeert dat in Nederland zo'n 29 procent van de gemiddelde prijsstijging op de huizenmarkt tussen 1997 en 2007 niet verklaard kan worden door fundamentele factoren. Dit kun je zien als een indicatie van overwaardering van de huizenmarkt, aldus het IMF.

Nederland staat in de ranglijst van het IMF op plaats twee in de wereld, net achter Ierland.

Volgens het IMF zijn prijsstijgingen van huizen in Oostenrijk, Zweden en Duitsland relatief evenwichtig. In de Verenigde Staten, waar prijzen in 2007 al zijn gedaald, zijn huizen nog 11,2 procent overgewaardeerd, aldus het IMF.

De onderzoekers van het IMF werken met een model dat de invloed van diverse factoren op de prijsstijging van huizen meet.

Het IMF kijkt onder meer naar de betaalbaarheid van koopwoningen, ofwel de verhouding tussen het besteedbare inkomen en huizenprijzen, de inkomensgroei per hoofd van de bevolking, rente-ontwikkelingen, de groei van de kredietverlening, aandelenprijzen en de leeftijdsopbouw van de werkende bevolking.

Het deel van de prijsstijging dat niet verklaard wordt door deze factoren kan een indicator zijn van overwaardering van de huizenmarkt, aldus het IMF.

Mogelijk is echter ook dat macro-economische invloeden, meer specifieke informatie over huishoudens en immigratie van invloed zijn op het onverklaarbare deel van de huizenprijsstijgingen, stellen de onderzoekers. In hoeverre krapte bij het aanbod van woningen is meegewogen, meldt de IMF-studie niet.
Bron: Z24

http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2008/01/pdf/c3.pdf

Ik zeg het al jaren, en nu zegt het IMF het ook: de Nederlandse huizenmarkt is totaal verkracht en de prijzen zwaar overgewaardeerd.
  dinsdag 8 april 2008 @ 11:02:02 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_57906305
Nou Nou dat moet dan nog wat worden, in de VS zou het volgens dit rapport maar 12% zijn, daar is er op dit moment veel meer aan de hand dan bij ons.

Vooral tekend is de laatste regel
quote:
In hoeverre krapte bij het aanbod van woningen is meegewogen, meldt de IMF-studie niet. .
Mijn reactie hierop: Nee want het imf gelooft in de vrije markt en dat er altijd een overaanbod bestaat om op die manier de prijs te laten vormen.

Ik vertrouw rapporten van het IMF sowieso al niet, dus ook hierbij heb ik mijn twijfels. Het imf wat alle ontwikkelingslanden welke schulden willen verminderen dwingt om de gehele markt vrij te maken, maar hierdoor moeten de arme landen concurrenen met het rijke westen die wel aan exportsubsidies en importheffingen doet, wat nou vrije markt
  dinsdag 8 april 2008 @ 11:10:47 #4
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57906393
Wat Basp1 en DH zeggen. Ik wil best geloven dat er in de periode 97-00 een 'bubbel'-tendens was, maar daar is de afgelopen 5-6-jaar wel wat lucht uitgelopen. Huizenprijzen (zeker van wat duurdere eensgezinswoningen) daalden zelfs rond 2002/2003.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57906502
De markt bepaald toch de prijs?

De enige nuttige vergelijking die je ten aanzien van huizenprijzen zou kunnen maken is de verkoop prijs en de waarde van materiaal, arbeid en grond die er aan ten grondslag ligt.

Ze baseren zich nu o.a. op de betaalbaarheid van huizen, dus als je een huis boud dat eigenlijk maar 10.000 euro waard is, maar dat je voor 50.000 euro verkoopt zou je als land toch "goed" scoren als iedereen dat huis kan betalen? Raar systeem van scoren hoor.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57906525
De krapte op de woningmarkt zal zeker een rol spelen, maar ik vrees dat de hypotheekrenteaftrek ook een prijsopdrijvende werking heeft. Het wordt echt eens tijd voor een regering die begint met het afbouwen van dit idiote systeem.
pi_57906802
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 11:17 schreef Elfletterig het volgende:
De krapte op de woningmarkt zal zeker een rol spelen, maar ik vrees dat de hypotheekrenteaftrek ook een prijsopdrijvende werking heeft. Het wordt echt eens tijd voor een regering die begint met het afbouwen van dit idiote systeem.
http://www.ey.nl/download(...)woningmarkt_2002.pdf

Een rapport uit 2002 geschreven voro onze overheid waarin staat dat er een structureel tekort in nederland is van 200.000 woningeenheden. De afgelopen 5 jaar hebben onze bouwers en overheden de door hun tot doel gestelde hoeveelheden huizen ook niet gehaald, dus de krapte op de woningmakrt blijft bestaan.

De HRA is een gedrocht, maar die zie ik nederland nog niet zo snel afschaffen. Net zoals men in veel landen tegenwoordig wel regelingen heeft om het eigen woning bezit te stimuleren. Kijk een HRA zou in mijn optiek best werkbaar kunnen zijn, maar die mag alleen maar gelden voor hypotheken die ook werkelijk worden afgelost in de gestelde periode. Geen aflossing op je hypotheek, geen HRA
  dinsdag 8 april 2008 @ 11:36:25 #8
178990 Burghardt
Gent-Wevelgem
pi_57906821
http://www.nrc.nl/economi(...)veert_de_huizenprijs

Over de grens halveert de huizenprijs
quote:
Gepubliceerd: 17 augustus 2007 00:00 | Gewijzigd: 17 augustus 2007 15:25
Dat de Duitse huizenprijzen niet mee stijgen met de Nederlandse is bekend. Onduidelijk is waarom niet. Is het de bevolkingskrimp? De woningbouw? De hereniging? Volgens makelaars is de Duitse economie de boosdoener.

Münster, 17 aug. Münster lijkt op het eerste gezicht net Nederland. Oppassen voor fietsers. Een winkelstraat met kledingwinkel H & M. Een buitje midden in de zomer en een uur later weer zon.

Dé grote verrassing van Münster zijn de huizenprijzen. Die zijn bijzonder veel lager dan in Nederland, niet meer dan 50 kilometer verderop. Een tweekamerwoning aan de rand van stad staat te koop voor 45.000 euro. Een ruime vierkamerwoning naast de prachtige botanische tuin in het stadscentrum voor 220.000 euro.

Het gaat hier om moderne, goed onderhouden huizen in een stad met de op twee na grootste universiteit van Duitsland. Een stad met een kloppend, historisch hart vol cafés en straatleven.

Soortgelijke woningen kosten in Nederland al snel het dubbele. Dit prijsverschil is te danken aan het feit dat de Duitse huizenprijzen in alle jaren sinds 1990 maar één keer boven de inflatie zijn uitgekomen en de Nederlandse huizenprijzen er maar één keer onder.

Waarom zijn de Nederlandse huizenprijzen wel gestegen en de Duitse niet?

Opvallend is dat het met de Duitse huizenprijzen niet meer goed is gekomen sinds de hereniging van Oost en West in 1990. Maakt dit de Duitse woningmarkt tot een apart geval?

Nee, de hereniging heeft vooral een negatieve invloed gehad op de Oost-Duitse huizenmarkt, zegt makelaar Gerald Kösters. Daar staan veel, ook nieuwe woningen leeg. Münster heeft daar geen last van. „De woningmarkt is regionaal. Wat in het oosten gebeurt, heeft hier geen invloed.”

Een ander verschil tussen Nederland en Duitsland zit in de bevolkingsgroei, of beter, bevolkingskrimp. De Nederlandse bevolking groeit nog zo’n 25 jaar door volgens de laatste prognoses, terwijl de Duitse bevolking al aan het krimpen is. Zijn hierdoor de Duitse huizenprijzen onder druk komen te staan?

Nee, ook niet. Voorlopig is er niets aan de hand, zegt Kösters. Het gaat niet om het aantal mensen, maar om het aantal huishoudens. En dat groeit de komende vijftien jaar gestaag door, althans in West-Duitsland. De groeiende groep alleenstaanden, zowel jonge als oude, wakkeren de vraag naar woningen nog aan.

Is het de woningbouw? Een populaire verklaring voor de hoge huizenprijzen in Nederland is dat er te weinig gebouwd wordt. Dorpen mogen niet groeien. In en rond de steden zijn de makkelijke plekken al volgebouwd.

In Duitsland is het makkelijk een kavel te kopen en een huis te bouwen. Vanuit de trein van Enschede naar Münster is dat goed te zien. Na de grens doemt het ene na het andere dorp op met nieuwe, nette bakstenen woningen. Altenberge bijvoorbeeld, 15 kilometer ten westen van Münster, zag het inwonertal sinds 1990 met een kwart toenemen tot bijna 10.000.

Toch zijn in deelstaat Noordrijn-Westfalen – waartoe Münster behoort – in de jaren 1995-2005 bijna evenveel nieuwe woningen gebouwd als in Nederland. Ruim 850.000. Het is natuurlijk moeilijk beide gebieden zo naast elkaar te leggen, maar Noordrijn-Westfalen lijkt wel sterk op Nederland. Het is bijna even groot qua oppervlakte, inwonertal en bruto binnenlands product.

Ook het aanbod van woningen lijkt daarmee geen goede kandidaat voor het verklaren van het verschil in huizenprijzen tussen Nederland en Duitsland. Wat dan wel?

Es ist die Wirtschaft, zegt Kösters. Een werkloosheid onder de 9 procent was in Duitsland na 1995 iets bijzonders, ook in Noordrijn-Westfalen. De slappe economie hield de huizenprijzen laag.

Ook makelaar Bernard Homann ziet de haperende economie als de grote boosdoener. De rente ging in de jaren negentig omlaag, maar in Duitsland gebeurde er niets, zegt hij hoofdschuddend. „Er werd niet extra geďnvesteerd, er kwamen geen banen bij. Pas nu er een regering zit die hervormingen doorvoert, komt er weer beweging in de economie – én druk op de huizenprijzen.”

Zowel de Nederlandse als de Duitse huizenprijzen bewegen mee met de economie. Als de werkloosheid stijgt, dan gaan de huizenprijzen omlaag, en andersom. Maar in Duitsland cirkelt de werkloosheid rond de 8 procent, in Nederland rond de 4 procent. Dat is terug te zien in de huizenmarkt, zeggen de makelaars. De nominale Duitse huizenprijzen stegen sinds 1990 jaarlijks gemiddeld met 0,7 procent, de Nederlandse met ruim 7 procent.

Dus waarom zijn de huizenprijzen in Nederland sinds 1990 zo hard gestegen? Duitsland geeft een mogelijk antwoord: het is de goed draaiende economie.

Iedereen die de jaren tachtig heeft meegemaakt weet dat ook de Nederlandse huizenprijzen jarenlang kunnen dalen bij economische tegenwind. In de jaren 1980-85 daalden de huizenprijzen met bijna 20 procent.

Nu de Duitse werkloosheid eindelijk wat lager uitkomt, zullen de huizenprijzen gaan oplopen. Zelfs nu de hypotheekrente weer wat stijgt, zegt Homann. „De huizenverkoop trekt al wat aan.”

Maar waar zijn dan de ‘te koop’-bordjes? „Daar schaamt men zich voor”, zegt collega-makelaar Thomas Beuvink. „Met zo’n bord in de tuin is het net of je je bankroet afkondigt. Als we erom vragen zeggen bijna alle klanten: Bitte nicht, kein Schild.”

Als de Duitse woningmarkt de Nederlandse achternagaat, dan zal dat heel discreet zijn.
Om even het verschil aan te geven tussen het relatief evenwichtige Duitsland en het 'dure' Nederland.
Yeasayer - Wait for the Summer
pi_57907402
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 10:56 schreef pberends het volgende:

Een team onder leiding van econoom Roberto Cardarelli concludeert dat in Nederland zo'n 29 procent van de gemiddelde prijsstijging op de huizenmarkt tussen 1997 en 2007 niet verklaard kan worden door fundamentele factoren.

Je titel klopt niet, want als je dit doorrekent, dan weet je dat niet 29% van de prijs "lucht" zou zijn volgens Cardarelli, maar 17,3%.

MAAR: in de periode 1996-2002 is de huizenprijs flink gestegen. Dit was met name zo omdat de huizenprijs relatief laag was. Anders gezegd: voor de periode waren huizen ondergewaardeerd.

Dit wetende maakt dat de stelling van Cardarelli niets zegt over de hoeveelheid "lucht" in de huizenprijzen in NL. Het zou net zo goed kunnen (afhankelijk dus van de hoogte van de onderwaardering in de periode vóór 1996 (of 1997, want dat neemt de goede man als startpunt)) dat de huizenprijs in NL ondergewaardeerd is.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 8 april 2008 @ 13:30:41 #10
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57908910
Whehehe.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:09:59 #11
46960 StefanP
polemicist
pi_57975574
Laat die klap maar snel komen. God wat zal ik lachen om al die kneusjes die met een inkomen van 30K een huis van 300K hebben gekocht, dat inmiddels nog maar 200K waard is.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:29:07 #12
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_57975866
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:09 schreef StefanP het volgende:
Laat die klap maar snel komen. God wat zal ik lachen om al die kneusjes die met een inkomen van 30K een huis van 300K hebben gekocht, dat inmiddels nog maar 200K waard is.
Eens
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:31:33 #13
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57975907
Knap onmogelijk in .nl. Met een inkomen van 30K kom je sowieso nergens. Schilderswijk, misschien.

Als je d'r nu van zo maken 'god, wat zal ik lachen om die kneuzen die met z'n tweeen een huis hebben gekocht van 250K en er na een half jaar achter komen 'dat ze toch niet zo bij elkaar passen.' ', dan lach ik vrolijk met je mee.
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:34:28 #14
46960 StefanP
polemicist
pi_57975963
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:29 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Eens
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:38:59 #15
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_57976042
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 11:16 schreef DroogDok het volgende:
De markt bepaald toch de prijs?

De enige nuttige vergelijking die je ten aanzien van huizenprijzen zou kunnen maken is de verkoop prijs en de waarde van materiaal, arbeid en grond die er aan ten grondslag ligt.

Ze baseren zich nu o.a. op de betaalbaarheid van huizen, dus als je een huis boud dat eigenlijk maar 10.000 euro waard is, maar dat je voor 50.000 euro verkoopt zou je als land toch "goed" scoren als iedereen dat huis kan betalen? Raar systeem van scoren hoor.
De markt bepaalt de prijs. Alleen is de huizenmarkt een markt waarin de overheid kunstmatig het aanbod beperkt dus schiet de prijs ongecontroleerd omhoog.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:40:25 #16
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_57976063
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:34 schreef StefanP het volgende:

[..]

Neem het er maar effe van
pi_57976251
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:09 schreef StefanP het volgende:
Hebben ze alleen last van als ze gaan verhuizen lijkt me.

Gevolg van een inzakkende huizenmarkt is volgens mij alleen dat niemand meer verhuist, omdat je minder krijgt dan je betaald hebt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57976271
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:38 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

De markt bepaalt de prijs. Alleen is de huizenmarkt een markt waarin de overheid kunstmatig het aanbod beperkt dus schiet de prijs ongecontroleerd omhoog.
Dus de nederlandse huizenmarkt zakt alleen in als de overheid ineens > 100.000 huizen laat bijbouwen?

Zie ik niet gebeuren, dus niks om je zorgen over te maken toch?
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:55:21 #19
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_57976342
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dus de nederlandse huizenmarkt zakt alleen in als de overheid ineens > 100.000 huizen laat bijbouwen?

Zie ik niet gebeuren, dus niks om je zorgen over te maken toch?
Waarom zie je dat niet gebeuren?
pi_57976358
Hoe zit dat eigenlijk met de belasting? Wanneer een gezin een huis heeft gekocht wat dan nu zo'n 100.000 minder waard zal worden (tijdelijk) verkoop je gewoon niet toch? Qua ontroerend goed belasting zal er dan ook wel wat veranderen.

Wat zal er nu precies er nu precies qua hypotheek gebeuren dan? Gaat de aflossing omhoog wanneer je huis minder waard is? Bedoel.....wat doet het nu precies met de rente qua aflossing?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_57976421
Bugje? Staat er in de wijziging maar één keer
quote:
Wat zal er nu precies er nu precies qua hypotheek gebeuren dan
voordat daar opmerkingen over komen
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  vrijdag 11 april 2008 @ 09:59:42 #22
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57976437
Eerste klopt; in de VS zien ze daardoor ook dat de banenmarkt bevriest. Mensen kunnen opeens niet meer verhuizen voor een andere baan, omdat ze dan 200K$ missen.
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:02:23 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57976504
Och, zal het niet zijn dat als de prijzen van de huizen in Nederland in elkaar klappen, de meeste mensen hun huis gaan vast houden? Het zal hooguit vervelend zijn voor degenen die echt, voor wat voor een reden dan ook, moeten verkopen, maar het gros houd zijn huis/appartement aan en dat zal vanzelf wel weer krapte op de markt veroorzaken en stijgende prijzen.

Dat heb je bij een chonisch bestaande krapte op de huizenmarkt zoals in Nederland, althans denk ik dan, maakt ook niks uit, want ik houd mijn appartement echt wel aan als is deze niet met winst kan verkopen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_57976545
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:59 schreef gronk het volgende:
Eerste klopt; in de VS zien ze daardoor ook dat de banenmarkt bevriest. Mensen kunnen opeens niet meer verhuizen voor een andere baan, omdat ze dan 200K$ missen.
Oké, die gaat dan vaak ook op voor mensen met een hoger inkomen die dus meer uit hun opleiding willen halen en vaak betere aanbiedingen krijgen. Een Jan met de pet is vaak wel honkvast qua baan

En qua ontroerend goed in Nederland zal er toch ook iets veranderen wanneer je huis/grond minder waard is? Denk dat dus ook de gemeenten dan de hand op de knip gaan houden en minder grond gaan verkopen zodat er minder zal worden gebouwd. Of moet ik dat los zien?
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:04:56 #25
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57976560
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:55 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Waarom zie je dat niet gebeuren?
Och de overheid heeft helemaal geen behoefte om de krapte op de huizenmarkt op te lossen...daarom alleen al zie ik het niet gebeuren dat de overheid op eens een sur-plus aan huizen opd e huizenmarkt gaat creeeren.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')