abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57854320
De dienstplicht is dan wel afgeschaft maar zover ik weet heeft de overheid nog altijd de 'optie' om bijvoorbeeld mijzelf toch op te roepen in bepaalde gevallen.

Ik zelf ben fel tegen het idee dat een overheid zou bepalen of ik voor een land moet gaan vechten enkel omdat ik er toevallig geboren ben. Ik zie mezelf wel in staat dat als mij verplicht wordt om in dienst te gaan ik nog liever een eigen strijd met de overheid aanga dan met de vijand van dat moment.

Er ligt echter wel een verschil tussen welke situatie het betreft, of we bv aangevallen worden of zelf een oorlog zijn begonnen.

Maar iig no way dat ik strijd voor iets waar ik niet achter sta.

Hoe zouden jullie handelen? Hoever zouden jullie gaan om onder de verplichting proberen uit te komen? Gevangenisstraf van enkele maanden te doen, maar levenslang ook? Wat als de doodstraf weer ingesteld wordt voor de 'verraders'?

Of zou je ten alle tijden Nederland verdedigen, hoe de oorlog ook tot stand is gekomen?
pi_57854345
Ja.
pi_57854370
dit kutland ga ik iig niet verdedigen.. zelf vechten, terwijl balkenende veilig bij wilders in de schuilkelder zit?

Vroeger ging het nog wel eens anders, koningen vochten mee, en waren leiders in de legers..
  zaterdag 5 april 2008 @ 19:38:39 #4
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_57854393
Nee.
pi_57854604
quote:
[b]Op zaterdag 5 april 2008 19:37

Vroeger ging het nog wel eens anders, koningen vochten mee, en waren leiders in de legers..
over welk vroeger heb jij het?? 65 jaar geleden waren ze ook de k.. op naar veiliger oorden
  zaterdag 5 april 2008 @ 19:49:10 #6
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_57854618
Ik zou gaan.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  zaterdag 5 april 2008 @ 20:09:38 #8
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_57855036
Ligt eraan tegen welk land en om welke reden. Maar ik denk dat ik toch wel ja zeg oorlog is cool jeweets
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
  zaterdag 5 april 2008 @ 20:12:57 #9
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_57855096
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 20:09 schreef supersayan het volgende:
Ligt eraan tegen welk land en om welke reden. Maar ik denk dat ik toch wel ja zeg oorlog is cool jeweets
Ja betekent dat je weigert hé.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_57855438
Natuurlijk weiger ik, heb nog wat tegoed van NL . Kankerlijers.
pi_57856153
Ik kan me geen reden bedenken om het wel te doen.
pi_57856313
Nee, stel je voor dat je eens iets zou doen voor Nederland. Als het je hier niet bevalt(en de mensen hier boven moeten schijnbaar niks van NL hebben) dan rot je toch lekker op?

OT:
Ik zou niet weigeren, sterker nog ik ben vrijwillig opgekomen.
pi_57856758
Nee ik zou niet weigeren.
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 19:37 schreef MdMa98 het volgende:
dit kutland ga ik iig niet verdedigen.. zelf vechten, terwijl balkenende veilig bij wilders in de schuilkelder zit?

Stel je niet zo aan man. Dat jaloerse gezeik altijd, om te kotsen. En idd, Nederland is echt een kutland. Wat een hel is het om hier te leven he? Internet is zo langzaam, de koeler van je computer maakt zo'n herrie, je moet met je auto in de file staan, je moet in de rij staan bij de winkel met dat goedkope voedsel, de verwarming in je huis doet er te lang over om warm te worden, het licht in je kamer gaat een seconde te laat aan, het bereiden van je avondmaaltijd laat het huis zo stinken, je moet op een knopje duwen om je tv aan te doen.... wat een hel zeg.

Geniet ervan, stelletje zeikerds. Of willen jullie je anders bij de rest van de wereldbevolking voegen, die allemaal in een hemel op aarde leven? Ondertussen geven bepaalde helden hun leven zodat jullie in deze hel die we Nederland noemen kunnen leven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 5 april 2008 @ 21:45:56 #14
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57857081
Ik zou dus echt nooit meevechten in de frontlinies he, hooguit een beetje medkits uitdelen ofzo.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 april 2008 @ 21:47:16 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57857116
Soms.... vind ik het jammer dat de dienstplicht niet meer bestaat.
  zaterdag 5 april 2008 @ 21:53:08 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57857231
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:45 schreef Rosbief het volgende:
Ik zou dus echt nooit meevechten in de frontlinies he, hooguit een beetje medkits uitdelen ofzo.
Jij speelt te veel spelletjes
pi_57858169
Dienstplicht weigeren in geval van een serieuse oorlogssituatie lijkt mij echt onmogelijk. Dan heb je dus echt serieuse problemen. Als het voortbestaan van Nederland op het spel staat denk ik dat je gewoon tegen de muur gezet kan worden als "verrader". In het geval dat het voortbestaan van Nederland op het spel staat lijkt me dat ook legitiem. Je bent verplicht je vaderland te dienen.
Voor het geval het gaat om het verdedigen van Aruba of vechten in Afghanistan gaat bovenstaand verhaal uiteraard niet op. Dit zijn keuzes van de overheid en dan moeten ze die keuzes maar uitvoeren met mensen die daar zelf voor kiezen.
Ik zou in de eerste situatie dus ook nooit weigeren om in dienst te gaan.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 april 2008 @ 22:40:00 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57858281
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 22:33 schreef Willy84 het volgende:
Dienstplicht weigeren in geval van een serieuse oorlogssituatie lijkt mij echt onmogelijk. Dan heb je dus echt serieuse problemen. Als het voortbestaan van Nederland op het spel staat denk ik dat je gewoon tegen de muur gezet kan worden als "verrader". In het geval dat het voortbestaan van Nederland op het spel staat lijkt me dat ook legitiem. Je bent verplicht je vaderland te dienen.
quote:
Desertie is in Nederland, zoals in de meeste andere landen, een strafbaar feit. Het is als misdrijf strafbaar gesteld in artikel 100 van het Wetboek van Militair Strafrecht. Wanneer een ongeoorloofde afwezigheid langer dan 30 dagen duurt (in oorlogstijd 7 dagen), is sprake van desertie. Ook is sprake van desertie indien de verdachte het oogmerk had om zich aan zijn dienstplicht te onttrekken of zelfs over te lopen. Ten slotte spreekt men ook van desertie als de afwezigheid ertoe leidt dat de militair een buitenlandse reis misloopt. De straf is 2 jaar gevangenisstraf of een boete van de vierde categorie in vredestijd, en 7½ jaar gevangenisstraf of een boete van de vijfde categorie in oorlogstijd.
quote:
Voor het geval het gaat om het verdedigen van Aruba of vechten in Afghanistan gaat bovenstaand verhaal uiteraard niet op. Dit zijn keuzes van de overheid en dan moeten ze die keuzes maar uitvoeren met mensen die daar zelf voor kiezen.
Ik zou in de eerste situatie dus ook nooit weigeren om in dienst te gaan.
Desertie is desertie....
  zaterdag 5 april 2008 @ 22:55:02 #19
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_57858586
Nee, maar als ik serieuze twijfels had over de goede bedoelingen van de regering dan zou ik wel deserteren. Of "per ongeluk" in m'n voet schieten of een been breken of zo
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 5 april 2008 @ 23:22:58 #20
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_57859334
Aruba verdedigen Dat doen die Antillianen maar
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
pi_57860599
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:30 schreef waht het volgende:
Nee ik zou niet weigeren.
[..]

Stel je niet zo aan man. Dat jaloerse gezeik altijd, om te kotsenJe hebt gelijk. vechten is voor mietjes. En idd, Nederland is echt een kutland. Wat een hel is het om hier te leven he? Internet Fok! is zo langzaam, de koeler videokaart van je computer maakt zo'n herrie, je moet met je auto in de file staan 5 minuten naar je werk rijden, je moet in de rij staan bij de winkel met dat goedkope voedsel doet je boodschappen bij Deen, de verwarming in je huis doet er te lang over om warm te worden staat altijd uit, het licht in je kamer gaat een seconde te laat aan werkt uitstekend, het bereiden van je avondmaaltijd laat het huis zo stinken duurt maar 5 minuten, je moet op een knopje duwen om je tv aan te doen televisie staat standby.... wat een hel heerlijk leven zeg.

Geniet ervan, stelletje zeikerds. Of willen jullie je anders bij de rest van de wereldbevolking voegen, die allemaal in een hemel op aarde leven? Ondertussen geven bepaalde helden hun leven zodat jullie in deze hel die we Nederland noemen kunnen leven.
Geniet er van! Hier geen rellen en oorlog om geloof of een stukje land. Laat de andere landen maar lekker de boel uitzoeken. We betalen immers allemaal mee, aan wederopbouw van oorlogslanden. Jazeker en dat via de belastingcenten. Je weet wel, dat geld wat je kwijt raakt, terwijl je er wel hard voor werkt. Hoewel sommigen van ons niet, Helaas gaat je eigen geld ook naar die doelgroep.
pi_57860644
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 19:48 schreef john6 het volgende:

[..]

over welk vroeger heb jij het?? 65 jaar geleden waren ze ook de k.. op naar veiliger oorden
*roept iets met middeleeuwen*

Hoewel luie koningen liever de hele dag met de jonkvrouw gezellig op het toilet een drol naar beneden gingen mikken, waar hardwerkende boeren de kasteelmuur voorbij liepen..

Iets met.. ik schijt op je
  zondag 6 april 2008 @ 00:26:02 #23
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_57860899
Ik ben zelf net als TS enorm tegen het principe dienstplicht. Ook vaderlandsliefde kan niemand worden opgedrongen. Als je niet per sé je land wilt dienen betekent dat dan direct dat je niks met het land hebt? Tuurlijk wel, je hebt wat met waar je geboren bent. Maar sommige mensen denken verder nou eenmaal niet zo zwart-wit dat die liefde bij de grens ophoudt.

Ik vind 7.5 jaar overigens een absurde straf voor desertie. Voor overlopen geldt dat ook. Stel nou dat je het gevoel hebt dat de tegenstander neutraal gezien misschien wel de betere partij is? Wie kan jou dan dwingen hoe dan ook voor je 'eigen team' te blijven vechten?

Het blijft een vreemd gegeven, landen en vaderlandsliefde.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  zondag 6 april 2008 @ 01:03:43 #24
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_57861712
Ik ben homo, dus ik hoef niet op te komen dagen...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zondag 6 april 2008 @ 01:05:08 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57861744
Het leuke is dat mensen die een broertje dood aan gezag en dat soort zaken hebben, vaak uit eigen beweging het hardst knokken in verzetsbewegingen of andere voor de vijand irritante zaken. Ik hoop op meer van jullie!
  zondag 6 april 2008 @ 01:08:10 #26
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_57861809
Dat zou goed kunnen kloppen AchJa..dus wees er maar blij mee, met mensen als ons.
pi_57861980
quote:
Op zondag 6 april 2008 00:13 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Geniet er van! Hier geen rellen en oorlog om geloof of een stukje land. Laat de andere landen maar lekker de boel uitzoeken. We betalen immers allemaal mee, aan wederopbouw van oorlogslanden. Jazeker en dat via de belastingcenten. Je weet wel, dat geld wat je kwijt raakt, terwijl je er wel hard voor werkt. Hoewel sommigen van ons niet, Helaas gaat je eigen geld ook naar die doelgroep.
Dus je vindt Nederland niet een kutland en hebt het wel degelijk naar je zin hier?

En als de mogelijkheid zich aandringt datgene te verdedigen doe je dat niet? Of doe je dat liever naar eigen inzicht op eigen manier?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 6 april 2008 @ 01:27:45 #28
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_57862161
Waht, waarom zou het zo moeten zijn dat als je het ergens naar je zin hebt, je daar dan direct voor zou moeten vechten?

Kijk, als blijkt dat ik zou moeten vechten voor het dorp waar ik ben opgegroeid zou ik dat best doen..voor de mensen die ik daar ken, voor de omgeving..maar het land? Waarom zou een Duitser uit Dresden moeten vechten voor Dusseldorf maar bij ons houdt het op bij Venlo? Het slaat uiteindelijk toch ook nergens op?
  zondag 6 april 2008 @ 01:47:37 #29
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_57862437
quote:
Op zondag 6 april 2008 01:05 schreef AchJa het volgende:
Het leuke is dat mensen die een broertje dood aan gezag en dat soort zaken hebben, vaak uit eigen beweging het hardst knokken in verzetsbewegingen of andere voor de vijand irritante zaken. Ik hoop op meer van jullie!
Wat een geraaskal. De nee-roepers (ja in het geval van de TT) zijn lui, risico-vermijdend, voelen geen verbindtenis met het land, voelen zich niet verplicht tot actie. Dat soort mensen vullen geen verzetsgroep, in een oorlog zullen zij zich stil houden. Enkelen zullen misschien karakter tonen, omdat vijanden hun persoonlijke levensfeer binnenvallen, maar in het algemeen zullen zij nimmer het hardst knokken.
Zyggie.
  zondag 6 april 2008 @ 01:53:06 #30
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_57862495
ik ga echt wel. mijn grootouders hebben heel erg moeten lijden voor onze vrijheid, ik ga dan echt niet passen als ik er wat aan kan doen.

moet het landsbelang wel in gevaar zijn. Niet omdat bush extra militairen in weet-ik-veel-waar wil hebben ofzo
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')