bronquote:Suikerbieten.
De opbrengst van 1 hectare suikerbieten is 60.000 kilogram per jaar. Suikerbieten hebben een suiker percentage van 16%, wat neer komt op 9.600 kilogram suiker per hectare per jaar. Van 1 kilogram suiker kan 0,47 kilogram bio-ethanol worden gemaakt. Zo geeft 1 hectare suikerbieten 4.512 kilogram bio-ethanol. De soortelijke massa van bio-ethanol is 1,27 liter per kilogram dus 1 hectare suikerbieten levert per jaar ruim 5.700 liter bio-ethanol.
Op jaarbasis kunnen hiervan 2,6 auto's rijden.
Aardappelen.
De opbrengst van 1 hectare aardappelen is 45.000 kg. per jaar. Aardappelen hebben een zetmeel percentage van 19% wat neer komt op 8.850 kg. zetmeel per hectare per jaar. Van 1 kg. zetmeel kan 0,52 kg. bio-ethanol worden gemaakt. Zo geeft 1 hectare aardappelen 4.446 kilo bio-ethanol. De soortelijke massa van bio-ethanol is 1,27 liter per kg. dus 1 hectare aardappelen levert per jaar ruim 5.600 liter bio-ethanol.
Op jaarbasis kunnen hiervan 2,5 auto's rijden.
Graan.
De opbrengst van 1 hectare graan is 10.000 kg. per jaar. Graan heeft een zetmeel percentage van 70% wat neer komt op 7.000 kg. zetmeel per hectare per jaar. Van 1 kg. zetmeel kan 0,52 kg. bio-ethanol worden gemaakt. Zo geeft 1 hectare graan 3.640 kg. bio-ethanol. De soortelijke massa van bio-ethanol is 1,27 liter per kg. dus 1 hectare graan levert per jaar ruim 4.600 liter bio-ethanol.
Op jaarbasis kunnen hiervan 2,1 auto's rijden.
bronquote:PPO
Koolzaad is zeer geschikt voor de productie van puur plantaardige olie (PPO), waarbij na het zogenaamde 'koud persen' van de geoogste zaadkorrels de koolzaadolie wordt verkregen. Het rendement van het koudpersen komt uit op circa 35 tot 42 % aan olie. Het residu bevat veel eiwit en kan worden verwerkt in veevoeders. Het stro is erg populair bij veehouders en paardenliefhebbers. Koolzaad is daarmee een 'kringloop gewas', waarvan alle onderdelen kunnen worden gebruikt. De opbrengst van koolzaad ligt gemiddeld gezien tussen de 3,5 en 5 ton per hectare.
bronquote:Voor een brood van 750 gram is ongeveer 680 gram tarwemeel nodig. ...
Voor de productie van een kilo vlees is vier kilo graan nodig. ...
En wat kost dat? En hoeveel voedsel kan je op die Ha verbouwen?quote:
OKee, je hebt je post gewijzigd. Hier kun je iets meequote:
Dus 1 HA levert 45.000kg eten of 5600 liter bio-ethanol.quote:Aardappelen.
De opbrengst van 1 hectare aardappelen is 45.000 kg. per jaar. Aardappelen hebben een zetmeel percentage van 19% wat neer komt op 8.850 kg. zetmeel per hectare per jaar. Van 1 kg. zetmeel kan 0,52 kg. bio-ethanol worden gemaakt. Zo geeft 1 hectare aardappelen 4.446 kilo bio-ethanol. De soortelijke massa van bio-ethanol is 1,27 liter per kg. dus 1 hectare aardappelen levert per jaar ruim 5.600 liter bio-ethanol.
Op jaarbasis kunnen hiervan 2,5 auto's rijden.
Okee, ik eet 1 brood per dag...quote:Voor een brood van 750 gram is ongeveer 680 gram tarwemeel nodig. ...
Voor de productie van een kilo vlees is vier kilo graan nodig. ...
Als je vlees wilt gaat het verhaal niet op he??quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
OKee, je hebt je post gewijzigd. Hier kun je iets mee
[..]
Dus 1 HA levert 45.000kg eten of 5600 liter bio-ethanol.
Ik schat dat je 1 dag kunt eten van 1kg aardappelen en 15km kunt rijden op 1 liter bio-ethanol.
Dus met 1 HA kun je 45.000 dagen (123 jaar) leven of 84.000km rijden.
Oftewel, je kunt 1 dag eten of 1,9 km autorijden
Klopt dat een beetje ?
[..]
Okee, ik eet 1 brood per dag...
10.000/0,680 = 14705 dagen eten van 1 HA of 85.000km autorijden
Dus 1 dag eten of 5,8km autorijden.
Scheelt een factor 3 met het eerste antwoord, maar goed het zijn ook wel erg ruwe schattingen.
In elk geval heb ik nu wel een idee van grootte orde
Vlees is overbodige luxe (maar wel lekker natuurlijk).quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:39 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je vlees wilt gaat het verhaal niet op he??
Dat is het heel lang geweest natuurlijk. Alleen op zondag vlees! Thans zijn veel van de kosten van vlees (en sowieso van voedsel) wat weggestopt vanwege landbouwsubsidies, maar vlees is relatief duur om te produceren. Het word echter als een verworvenheid gezien dit te kunnen eten, en als armoedig om het niet te kunnen. Ook in China zal de vleesconsumptie door toenemende welvaart groter worden.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vlees is overbodige luxe (maar wel lekker natuurlijk).
In Taiwan heb ik kennis gemaakt met wel heel erg lekkere soja based vleesvervangers. Het is dus prima mogelijk om vlees uit te faseren als dat te duur wordt. Ik denk dat we daar uiteindelijk ook naartoe moeten: vlees als luxeproduct in plaats van een vanzelfsprekendheid.
Inderdaad, ik denk dat besparing meer vruchten afwerpt dan kostbare voedselproduktie opofferen aan het zinloos voortbewegen van 6 cilinders van 1200 kg.quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:27 schreef Schonedal het volgende:
Het kost dan ook weer biodiesel om biodiesel te maken want al die machines die nodig zijn voor de oogst en de verwerking draaien weer op brandstof.
Uiteindelijk is het effect dus nog ongunstiger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |