Ik was aan het hardlopen!quote:
quote:'Water helpt alleen bij kater'
Uitgegeven: 3 april 2008 12:53
Laatst gewijzigd: 3 april 2008 16:06
LONDEN - Het drinken van veel water is alleen maar goed tegen een kater. Verder is het een illusie dat veel water drinken goed voor de gezondheid is. Het vormt eerder een gevaar. Dit stellen twee wetenschappers van de Universiteit van Pennsylvania.
Veel mensen in de westerse wereld denken dat het drinken van circa acht glazen water per dag voor bijvoorbeeld een gezondere huid zorgt of een goed middel is dat helpt bij een dieet of dat reinigend werkt onder de ledenen.
Dat is volslagen onzin, aldus de wetenschappers. Er is geen enkel bewijs dat veel water drinken goed voor een mens is. Het is een misvatting en wordt bevorderd door bedrijven die mineraalwater willen verkopen.
Medisch rapport
In 1945 werd een medisch rapport gelanceerd dat stelde dat volwassenen 2,5 liter water per dag zouden moeten drinken, ongeveer een milliliter voor elke geconsumeerde calorie.
Wat het rapport vervolgens beklemtoonde maar is genegeerd, is dat die hoeveelheid meestal al in de dagelijkse voeding voorkomt.
Misvatting
Die misvatting is in de loop der jaren nog groter geworden door de gedachte dat voor de 2,5 liter water andere dranken zoals thee, koffie, frisdrank of bier niet meetellen. Dat is ook lariekoek, menen de onderzoekers Dan Negoianu en Stanley Goldfarth.
Veel water is gevaarlijk bijvoorbeeld voor hardlopers die steeds vaker als gevolg van watervergiftiging ineenzakken. Het kan ook leiden tot een tekort aan zout in het lichaam, waarschuwen de Amerikaanse wetenschappers.
Relativeren
De Nederlandse drinkwaterbedrijven relativeren deze Amerikaanse bevindingen. Een mens moet nou eenmaal, afhankelijk van zijn gewicht en geslacht, vocht innemen, beklemtoonde donderdag woordvoerder Coen Sleddering van de drinkwaterbedrijven.
Het gaat om circa 1,5 liter. Het beste vocht in Nederland voor iemands lichaam is drinkwater omdat het van goede kwaliteit is en er geen calorieën inzitten, aldus Sleddering van de Vereniging van Waterbedrijven in Nederland (Vewin).
Die van de groenteboer in paddepoel zijn goedkoop en geniaal, dus als je die hebt, proficiatquote:Op zaterdag 5 april 2008 11:46 schreef teigan het volgende:
Goeiemorgen!
ik heb net 2 bakken aardbeien gehaald, nu eens kijken of ze ook lekker zijn...
Waarom geen melk meer?quote:Op zaterdag 5 april 2008 11:12 schreef yvette1982 het volgende:
Mijn BMI is nu 27.4 en ik weeg 92 kilo bij een lengte van 1.83.
Op het werk hebben we een weddenschap wie het meeste vet is kwijt geraakt. Op dit moment lig ik achter dus ik moet een inhaalslag maken.
Ik denk dat ik begin met avonds geen koolhydraten meer te eten, geen melk meer te drinken.
Wat kan ik het beste middags eten? En is komkommer goed als tussendoortje?
nee, ik heb ze bij de lidl vandaan, en ze zijn best goed te eten, al mochten ze nog wel wat rijper... Maar ze waren ook maar 1 euro voor 500 gramquote:Op zaterdag 5 april 2008 12:01 schreef freecell het volgende:
[..]
Die van de groenteboer in paddepoel zijn goedkoop en geniaal, dus als je die hebt, proficiat
quote:Anno 2007 gaan er wereldwijd meer mensen dood door overgewicht dan door ondervoeding (1 miljard zwaarlijvigen versus 820 miljoen ondervoeden). Wat is het toch dat we het niet kunnen laten ons dood te eten, koste wat het kost? Dit wrange gegeven vormt voor makers Britta Hosman en Jorien van Nes het startpunt van een speurtocht naar de relatie tussen onze vetzucht en hun honger. Met welke simpele ingrepen kunnen we onze eetgewoonten voor hen en onszelf minder schadelijk maken? Want mensen met onder- en overgewicht hebben te kampen met hetzelfde tekort: een gebrek aan vitaminen en mineralen, dit alles als gevolg van onze voedselproductie. Is deze grootschaligheid de reden dat we niet meer nadenken bij wat we eigenlijk eten? Hoe kan het dat er nog steeds honger is, terwijl er wereldwijd per dag bijna drieduizend calorieën per persoon worden geproduceerd? Waarom zijn steeds meer mensen te dik? Wat weten we eigenlijk van de herkomst van ons voedsel? Veroorzaakt onze manier van produceren elders honger? Kunnen we iets aan slechte productiemethodes veranderen en tegelijkertijd meer mensen voeden dan nu het geval is? Aan de hand van interviews, animaties, archiefmateriaal, YouTube-filmpjes wordt het onmodieuze probleem van honger gekoppeld aan het modieuze probleem van vetzucht. In de associatieve zoektocht naar de oorzaken van honger en vetzucht en de pogingen dit probleem op te lossen, komen verschillende mensen aan bod, zoals voormalig Unileverman Hans Eenhoorn, betrokken bij de hungertaskforce van de VN; Eelco Fortuyn van Fairfood; Louise Fresco; freegans (mensen die met eten uit prullenbakken koken); Marc Janssen van CBL en Vindi Banda van Unilever.
Ik gebruik het hoogst zelden, als ik merk dat het echt te moeizaam gaat. Lucht wel even op. Maar je moet er inderdaad geen gewoonte van maken om die middelen te gebruiken, volgens mijn huisarts krijg je dan luie darmen.quote:Op zondag 6 april 2008 18:57 schreef kwakveense het volgende:
oh en al jullie poeppraat: ik kan niet meermaar ik heb altijd geleerd dat laxeermiddel heel slecht is voor je natuurlijke darmwerking dus dat doe ik nog maar even niet...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |