Traject?Amsterdam - Jakarta
(FuelStop Kuala Lumpur)Maatschappij?KLM
Toestel?747-400
Vertraging?Neen
Vriendelijk personeel?Ja heel vriendelijk personeel, goede service etc.
Lekker eten?Ik reisde economy class, maar kreeg de business class maaltijd. (reden vertel ik later)
Entertainment?Geen eigen schermpje, gewoon een tv aan het plafond. Verder wel headsetje gekregen waarmee je radio kanalen kon selecteren. Ze hadden Arrow Classic Rock, geweldig dus
Algehele indruk?Wat ik van KLM verwacht had, gewoon goed en degelijk. Had ook genoeg beenruimte.
Maar nu komt het! Bij het instappen van het vliegtuig sprak mijn moeder de stewardess aan die bij de deur stond. Ze vertelde haar dat ik Aviation studeer in Amsterdam en of ik even een kijkje mocht nemen in de cockpit (wist ik niks van dat ze dat ging vragen), de stewardess antwoorde dat het na 11 september niet meer mag en dat het een kleine kans was dat het mocht.
Later..... Tijdens de vlucht om een uur of 11 savonds toen ik rustig op mijn plaats zag ik opeens de piloot aan komen lopen hij babbelde even tegen de steward (hele vriendelijke jongen moet ik er nog bij vermelden), ik zag ze al pratend naar mijn richting kijken. Mijn hartje begon al wat sneller te tikken, vervolgens kwam de piloot mijn richting op lopen en zei: "Hey jij studeert toch Aviation?" Ik: "Ja dat klopt!" Hij: "Okay...nou kom dan maar even mee een kijkje nemen in de cockpit. Ik: (Met een heel snel tikkend hart) "Ok!"
Inmiddels waren we naar boven langs de business class gelopen en kwam de cockpit deur inzicht. De deur werd geopend en we liepen naar binnen. Het was ontzettend cool om dit tijdens de vlucht mee te maken, ik heb gezellig met de piloten gebabbeld ,vragen gesteld en dingen over mijn studie verteld en mijn ambitie om piloot te worden. Leuk om te zien dat ze niet alleen het vlieggebeuren regelen maar ook het defecte flight entertainment system (hehe). De sfeer was zeer ontspannen, ze hadden borrelnootjes, koekjes en nog meer spul staan kheb een paar collatjes gedronken en ook met hun een business maaltijd genuttigd. Na drie in de cockpit geweest te zijn besloot ik maar afscheid te nemen omdat ik ook even slaap nodig had!
Iets over de luchthavens?Schiphol weet iedereen. Jakarta is een degelijke luchthaven, niet super lux of mooi. Het is gewoon goed en je hoeft nooit ver te lopen.
Oh btw we hebben nog een fuel stop gemaakt in Kuala Lumpur, vliegveld zag er zeer netjes uit, verder niet veel van gezien.
Traject?Jakarta - Ambon
Maatschappij?Lion Air
Toestel?737-900ER
Vertraging?Neen
Vriendelijk personeel?Ze zagen er zeer netjes Aziatisch uit, verder waren ze wel vriendelijk. Ze zeiden niet bepaald veel...
Lekker eten?Geen, moest je kopen.
Entertainment?Geen, nada niks nopes. Mijn raam en uitzich op de flaps was mijn entertainment.
Algehele indruk?Veels te weinig beenruimte. Die kist is echt ingericht voor kleine Aziaten. Ik ben zelf 1.88m dus dat was vrij krap. Vond het net een busrit, niet veel aan dus. Normaal vind ik de vlucht wel leuk, al die service etc maar deze mocht van mij snel over zijn.
Iets over de luchthavens?Jakarta, zie boven. Ambon, Pattimura Airport leuk vliegveldje ziet er netjes uit. Geen roltrap helaas wel een trap

Klein maar fijn, niks op aan te merken.
Traject?Ambon - Ujung Pandang(Sulawesi)
Maatschappij?Lion Air
Toestel?737-900ER
Vertraging?Neen
Vriendelijk personeel?Ze zagen er zeer netjes Aziatisch uit, verder waren ze wel vriendelijk. Ze zeiden niet bepaald veel...
Entertainment?Geen, nada niks nopes. EN DIT KEER OOK GEEN RAAM! Ik zat op zo'n rot plek waar net geen raam zat! Gelukkig viel ik als een blok in slaap, omdat het 7 uur sochtends was en ik die nacht niet had geslapen omdat we een afscheidsfeest van de familie hadden.
Algehele indruk?Zie boven.
Iets over de luchthavens?Zie boven.
Traject?Ujung Pandang - Denpasar (Bali)
Maatschappij?Lion Air
Toestel?737-400
Vertraging?Neen, transit.
Entertainment?Geen, nade niks nopes. Saai krot ding die 400. Weer geen beenruimte.
Iets over de luchthavens?Zie boven. Denpasar was een degelijke luchthaven niets bijzonders, geen problemen daar. Vond alleen die karretjes waar je bagages opzet zo krot die reden voor geen meter.
Traject?Denpasar - Jakarta
Maatschappij?Lion Air
Toestel?737-400 (dacht ik)
Vertraging?Neen
Entertainment?Geen, nada niks nopes. Saai krot ding die 400. Weer geen beenruimte.
Iets over de luchthavens?Zie boven
Traject?Jakarta - Yogyakarta
Maatschappij?Batavia
Toestel?737-800
Vertraging?Neen
Vriendelijk personeel?Vriendelijk, bereid voor een praatje. Niet zo traditioneel gekleed als lion air. Voelde me wel meer op me gemak. Zat op rij 1, lekker veel beenruimte dus.
Lekker eten?Een zoet bolletje met water. (Vlucht duurt ook maar een uur, al wel beter dan Lion air)
Entertainment?Niks, kom me wel vermaken dat ene uurtje.
Algehele indruk?Nice, beetje Transavia like.
Iets over de luchthavens?Yogyakarta, weer klein maar fijn. Niks op aan te merken
Traject?Yogyakarta - Jakarta
Maatschappij?Batavia
Toestel?737-800
Vertraging?Half uur
Vriendelijk personeel?Zie boven.
Lekker eten?Zie boven.
Entertainment?Zie boven.
Iets over de luchthavens?Zie boven.
Traject?Jakarta - Singapore
Maatschappij?Singapore
Toestel?777-300
Vertraging?Nee
Vriendelijk personeel?Iedereen weet het al, heel vriendelijk dus. Geen negatief puntje.
Lekker eten?Ja Nasi koening (Gele rijst dus) pasta salade en nog wat zoete broodjes. Was lekker.
Entertainment?Eigen entertainments schermpje. Beetje zitten spelen met dat ding, nog nooit gezien. Alles een beetje uitgetest en spelletjes zitten spelen. Vlucht duurde helaas maar 1,5 uur, mocht van mij langer duren.
Algehele indruk?Great! Veel beenruimte ik voelde me eindelijk helemaal thuis.
Iets over de luchthavens?Jakarta, zie boven. Singapore, mijn god dat is gigantisch volgens mij, moest een heel eind lopen en met de sky train (oid) naar mijn volgende vlucht. Zag er verder zeer goed uit! Free internet
Traject?Singapore - Amsterdam
Maatschappij?KLM
Toestel?777-200
Vertraging?Nee
Vriendelijk personeel?Ja gewoon weer Nederlandse degelijkheid, niks op aan te merken. Maar Singapore vind ik cooler.
Lekker eten?Ja weer van alles, vond alleen de salade niet te eten.
Entertainment?Weer eigen entertainment system. Eindelijk super lange vlucht dus nu kon ik goed dat ding gebruiken. Twee films gekeken, Batman Begins, (Had deel 2: Batman The Dark Knight daarvoor in Jakarta in de Bioscoop gekeken) en Narnia nogwattes. Leuke films heb me vermaakt, helaas met een rot gevoel weer naar Nederland.
Algehele indruk?Vlucht was gewoon goed niks op aan te merken, sinds gisteren weer terug. Het lieftst ga ik zo weer terug naar Ambon, Bali en Jakarta vakantie. Heb niks gemist hier in Nederland, behalfv mijn gitaar dan.
Iets over de luchthavens?Read above.
Thanks for reading, VOLGEND JAAR WEER MAAR DAN nog langer op vakantie... Mmmm...heb er al weer zin in.