Huntelaar verkeert in bloedvormAMSTERDAM - Dat verleden, dat ongelooflijke verleden van de club, Amsterdam vindt de historie van Ajax veel interessanter dan het grauwe heden.
afbeelding vergroten Luis Suarez en Klaas-Jan Huntelaar vieren feest. FOTO ANP
Het liefst zet de hoofdstad de tijd stil of draait het de klok terug en zodat het applaus voor helden als Johan Cruijff en Marco van Basten eeuwig kan duren. Op de huidige generatie Ajacieden wordt vooral gemopperd, zo werd gistermiddag maar weer eens duidelijk.
Ajax wordt namelijk dit jaar weer geen kampioen en dat maakt het verlangen naar het verleden blijkbaaralleen maar vuriger. Gisteren was een middag vol contrasten in de Arena. Terwijl historische clubvoetballers in de pauze werden geëerd door de shirtsponsor – ABNAMRO maakt volgend seizoen na achttien jaar plaats voor Aegon, vandaar dat in de rust alle trofeeën uit die periode door bekende spelers nog eens uit de kast waren gehaald, waaronder de
Champions League en de wereldbeker uit 1995 – was de lichting van nu niet bij machte een galavoorstelling op de mat te leggen. De tegenstander zou dat wel hebben toegelaten, De Graafschap verdedigde immers als een stel bange wezels. Na tien minuten stond het al 2-0. Als Ajax echt gewild had, zou er een monsterscore zijn gerealiseerd, maar bij aanvang van de tweede helft was de geest al uit de fles.
Voor de rust was het in principe nog wel gezellig in Amsterdam. Dat had vooral te maken met Klaas-Jan Huntelaar die voor zijn 100ste eredivisiedoelpunt tekende. Na vier minuten legde de Achterhoeker de bal bij zijn streekgenoten in het doel en vijf minuten later kopte hij een voorzet van Luis Suárez snoeihard achter De Graafschap-goalie Jim van Fessem.
Omdat Ajax daarna zonder reden gas terug nam, konden de gasten uit het niets voor 2-1 zorgen. Een inworp van Cerezo Fung a Wing belandde in een groepje Ajacieden, maar niemand werkte de bal weg zodat de Fin Niklas Tarvajärvi zomaar in de karakteristiek was terug te vinden.
Ajax liet het niet verder komen. ,,En dat kwam vooral door het fenomeen Huntelaar,’’ zei De Graafschap-trainer Jan de Jonge. ,,Ik kan het niet anders zeggen.’’
Daardoor loopt Huntelaar na 32 competitiewedstrijden één op één. Maar zijn 32 treffers zijn waarschijnlijk niet genoeg voor de Gouden Schoen, de prijs voor Europees topscorer. Die gaat bijna zeker naar Ronaldo, aanvaller van Manchester United hoewel die minder trefzeker is (27). Doelpunten in
Engeland worden vanwege de zwaarte van de competitie met twee vermenigvuldigd, die in Nederland met slechts anderhalf.
,,Leuk, al die doelpunten vandaag,’’ was Huntelaar nuchter, ,,maar ik had er liever meer gemaakt. Na zo’n eerste helft verwacht je in de tweede helft ook veel. Maar dat was een tegenvaller. Dat Ronaldo’s doelpunten zwaarder wegen dan die van mij, vind ik wel logisch. De Engelse competitie is ook zwaarder. Ik vind alleen dat de jury nog een keer moet kijken naar het aantal wedstrijden. In Engeland duurt de competitie langer dan hier. Dat is dus niet eerlijk.’’
Huntelaar verkeert in topvorm, jammer dat zijn ploegmaats hem daarom niet nog meer in stelling brachten, gisteren. De enige die nog scoorde in de tweede helft was Kenneth Perez. Perez had dat in de eerste helft ook al kunnen doen, maar toen stond Huntelaar nota bene in de weg. Hij blokkeerde per ongeluk een poging van Perez.
,,Toch is dit de beste spits bij Ajax die ik heb meegemaakt,’’ vertelde John Heitinga. ,,Op de training bijvoorbeeld gaat geen bal over of naast, alles is op doel. En hoe hij vrijloopt, dat zie ik maar weinig spitsen doen. Hij heeft een neusje voor doelpunten. Dat hij nu één op één loopt, is echt fenomenaal.’’Huntelaar zelf bleef stoïcijns onder zijn mijlpalen. Want hij schaarde zich gisteren ook nog in een illuster rijtje Ajax-spitsen. Het rijtje dat in een seizoen dertig treffers of meer maakten. Op die erelijst staan onder meer Cruijf, Van Basten, Ruud
Geels en Wim Kieft. ,,Ik was liever kampioen geworden,’’ zei de spits van nu. Zijn voorgangers beleefden inderdaad allen minimaal één titelfeest. Wellicht is dat een reden voor hem nog een jaar in Amsterdam te blijven. Zijn zaakwaarnemer zat inmiddels om de tafel met Ajax. Maar die weet ook, nu Huntelaar jaar in jaar uit een garantie is voor veel doelpunten, dat buitenlandse clubs hem nog meer willen dan bijvoorbeeld vorige week. De strijd om Huntelaar is gisteren alleen maar verder op de spits gedreven.