Dan heb ik bij deze mijn aangifte ingezonden.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan heeft het ook geen zin om te kijken wat het meest voordelige is.
Zoals al gezegd: de heffingskortingen zijn vaste bedragen en hebben dus geen invloed op het te betalen/ontvangen bedrag.
Volgens mij ben je als particulier een geukkig persoon want je krijgt naar mijn weten vrijwel nooit boetes vanwege t verkeerd invullen. Fouten maken is menselijk.quote:Op woensdag 30 april 2008 12:16 schreef Karina het volgende:
Over 2006 heb ik een voorlopige aanslag ontvangen, deze week ontving ik een brief van de Belastingdienst dat ik een aantal stukken moet opsturen (jaaropgaaf e.d.). Tijdens het verzamelen van de papieren ben ik erachter gekomen dat ik een gedeelte van mijn spaargeld vergeten ben op te geven (ik heb 2 spaarrekeningen, 1 had ik niet opgegeven).
De definitieve aanslag gaat nu (uiteraard) hoger uitvallen dan de voorlopige aanslag. Vraag: kan ik nu ook nog een boete verwachten omdat ik een gedeelte in eerste instantie niet heb aangegeven? Ik heb het nog even nagekeken: in 2005 en 2007 heb ik het wel aangegeven, dus het lijkt me duidelijk dat het om een vergissing gaat.
Ook als het een voorlopige aanslag betrof? Die kan sowieso afwijken van het uiteindelijk te betalen bedrag.quote:Op woensdag 30 april 2008 12:54 schreef Wexy het volgende:
[..]
Je zult uiteraard wel rente moeten betalen over de bedragen die je eerder te weinig hebt betaald
Ook op voorlopige aanslagen betaal je (helaas) rente.quote:Op woensdag 30 april 2008 13:40 schreef Karina het volgende:
[..]
Ook als het een voorlopige aanslag betrof? Die kan sowieso afwijken van het uiteindelijk te betalen bedrag.
Je zou het (als inspecteur) ook om kunnen draaien: omdat het in 2005 en 2007 wel is opgegeven lijkt het niet om een vergissing te gaan. Maar een boete,... ik denk het niet. Of het moet al om een erg groot bedrag gaan. Maar dat blijft aan de inspecteur om te beslissen. Bij een boete kun je uiteraard wel een bezwaarschrift indienen.quote:Op woensdag 30 april 2008 12:16 schreef Karina het volgende:
Over 2006 heb ik een voorlopige aanslag ontvangen, deze week ontving ik een brief van de Belastingdienst dat ik een aantal stukken moet opsturen (jaaropgaaf e.d.). Tijdens het verzamelen van de papieren ben ik erachter gekomen dat ik een gedeelte van mijn spaargeld vergeten ben op te geven (ik heb 2 spaarrekeningen, 1 had ik niet opgegeven).
De definitieve aanslag gaat nu (uiteraard) hoger uitvallen dan de voorlopige aanslag. Vraag: kan ik nu ook nog een boete verwachten omdat ik een gedeelte in eerste instantie niet heb aangegeven? Ik heb het nog even nagekeken: in 2005 en 2007 heb ik het wel aangegeven, dus het lijkt me duidelijk dat het om een vergissing gaat.
Even een vraag over het aftrekken van een laptop, mijn huidige is namelijk aan het overlijden. Is er maximum bedrag dat je uit mag geven aan een duurzaam goed om deze als aftrekpost te mogen opgeven? En hoe kan de belastingdienst controleren of jij hem bv. voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt, ik bedoel hoe moet je dat aannemelijk maken?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:55 schreef DonJames het volgende:
Ik heb even een algemene studiekostenaftrekpost-post in elkaar gezet: alles onder voorbehoud
Welke kosten mag ik aftrekken?
-Les- of collegegeld
-Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal
-Afschrijving duurzame zaken. Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.
Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.
Ik geloof (maar weet niet zeker) dat de bewijslast bij jou ligt om aan te tonen voor hoeveel % je de computer zakelijk gebruikt. Alles wat je niet aan kan tonen als zakelijk gebruik is dan dus prive.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:31 schreef SarahD. het volgende:
[..]
Even een vraag over het aftrekken van een laptop, mijn huidige is namelijk aan het overlijden. Is er maximum bedrag dat je uit mag geven aan een duurzaam goed om deze als aftrekpost te mogen opgeven? En hoe kan de belastingdienst controleren of jij hem bv. voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt, ik bedoel hoe moet je dat aannemelijk maken?
O, ik had de vraag even gemist.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:31 schreef SarahD. het volgende:
[..]
Even een vraag over het aftrekken van een laptop, mijn huidige is namelijk aan het overlijden. Is er maximum bedrag dat je uit mag geven aan een duurzaam goed om deze als aftrekpost te mogen opgeven? En hoe kan de belastingdienst controleren of jij hem bv. voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt, ik bedoel hoe moet je dat aannemelijk maken?
quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:45 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik geloof (maar weet niet zeker) dat de bewijslast bij jou ligt om aan te tonen voor hoeveel % je de computer zakelijk gebruikt. Alles wat je niet aan kan tonen als zakelijk gebruik is dan dus prive.
Dit zal onder andere afhangen van hoeveel uren per week je zelfstandig werkt.
Ah duidelijk.quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
O, ik had de vraag even gemist.
Er is geen maximum aan het bedrag, behoudens het maximum dat al van toepassing was (15.000 buiten de zgn. "standaardstudieperiode). Wel zal je, nadat een inspecteur daarom verzoekt, moeten aantonen dat je hem nodig hebt voor je studie. Je kan je voorstellen dat het moeilijk te bewijzen wordt dat je een hele dure supercomputer nodig hebt voor het tikken van een paar A4-tjes.
Zoals Dyna al zegt, de bewijslast ligt bij jou, als een inspecteur daarom vraagt zal jij het moeten aantonen. Hoe je dat doet is niet voorgeschreven. Ik kan me zo voorstellen dat als jij (bijvoorbeeld) een universitaire opleiding volgt, een studiegids kan overleggen waarin allerlei URL's staan, en nog de nodige werkstukken op je harde schijf hebt staan, dat een inspecteur het al gauw wel best vindt. Volg je daarentegen een opleiding MBO-palletsortering wordt het een moeilijk verhaal denk ik
is dat een waarschuwing of een belofte?quote:
Het is nu 'morgen'. We wachten vol spanning.quote:
Een belofte.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:19 schreef Wexy het volgende:
[..]
is dat een waarschuwing of een belofte?
Nee, je bent het niet verplicht. (Behalve als je een uitnodiging tot het doen van aangifte hebt gehad.)quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 18:54 schreef fotostarter het volgende:
Komt ie.
Ik las laatst dat het mogelijk is om belasting-geld terug te vragen is tot 2003.
Nu weet ik niet of dit digitaal kan, en of dit met een T of TJ biljet moet.
Volgende probleem...
Ik heb alleen een jaaropgaaf van 2002 - 2003 - 2005 - 2006
2004, en 2007 is om de een of andere rede niet meer te krijgen, of op te vragen.
Zelf ben ik deze kwijt
Maar goed.
Als ik van die jaren een terug gaaf vraag, ben ik dan verplicht dat ik van 2004 en 2007 ook een verzoek indien?
Ik heb wel een mogelijkheid maar die verdient niet een echte schoonheidsprijs. Let wel: het is een manier om mogelijk aan de gegevens te komen.quote:Dit heb ik zelf nog nooit gedaan, puur uit luiheid laten we maar zeggen.
Maar als ik dat allemaal zo lees, is het verrekte zonde
Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen?
Inderdaad, valt mee.quote:Desnoods wil ik met degene die me hiermee GOED wil helpen een leuke deal sluiten.
Laten we zeggen 20 / 80 % ?
Hoop dat iemand me hiermee kan en wil helpen.
Valt best wel mee, met lange vraag toch?
Heb je de ontvangstbevestiging opgeslagen? Dan heb je in ieder geval een bewijs dat je een aangifte hebt gegaan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:25 schreef richbitch het volgende:
Hier ook een vraagje.
Ik kreeg laatst een brief dat ik voor 1 okt. 2008 aangifte 07 moet doen. Dit heb ik dan ook voor 1 oktober gedaan, maar nog niks geen reactie of wat..
2007 was het jaar waarin ik 18 werd.
Overigens was berekend via het programma dat ik niks hoefde te betalen.
Iemand enig idee?
Dank!
je krijgt pas reactie zodra de belastingdienst zich met jouw aangifte heeft bezig gehouden. Ten denken dat dat binnen 3 weken gebeurt is minimaal naiefquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:25 schreef richbitch het volgende:
Hier ook een vraagje.
Ik kreeg laatst een brief dat ik voor 1 okt. 2008 aangifte 07 moet doen. Dit heb ik dan ook voor 1 oktober gedaan, maar nog niks geen reactie of wat..
2007 was het jaar waarin ik 18 werd.
Overigens was berekend via het programma dat ik niks hoefde te betalen.
Iemand enig idee?
Dank!
PDFje heb ikquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je de ontvangstbevestiging opgeslagen? Dan heb je in ieder geval een bewijs dat je een aangifte hebt gegaan.
Voor de rest is het gewoon afwachten. Ze moeten de stapel gewoon doorwerken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |