abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 februari 2009 @ 08:32:50 #251
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_66075852
Nouja, dat vind ik nog niet eens het belangrijkste. Gaat mij meer om de bezienswaardigheden, en het algemene prijspeil.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  zondag 15 februari 2009 @ 08:41:07 #252
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_66075878
Ik woon zelf een deel van het jaar in Zwitserland, ben dus wel wat gewend, maar Noorwegen is nog een flink stukkie duurder. De Noorse kroon is wel aardig gezakt tov. bv. vorig jaar. 1000 Kroon was vorig jaar zomer ¤125, momenteel ¤115.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 20 februari 2009 @ 01:11:35 #253
203994 xavera
Good For You.
pi_66262699
Lees ook gezellig mee hier,
Zou eigenlijk na de zomer een halfjaar naar Dublin gaan maar dankzij school, ga ik nu een halfjaar in Trondheim studeren! Heb er ontzettend veel zin aan en ga me de komende periode vast goed inlezen, hier en verder op internet... Alle tips zijn natuurlijk welkom, maar echte vragen zullen pas enkele weken voordat ik vertrek opkomen, haha
pi_66266575
Ik ben inmiddels al een paar dagen terug, maar nog geen tijd gehad om hier uitgebreide reactie neer te zetten. Het was in ieder geval geweldig mooi (en koud haha) maar ik post hier binnenkort nog wel even wat meer fotootjes/details.
  Moderator vrijdag 20 februari 2009 @ 09:46:43 #255
45833 crew  Fogel
pi_66267111
Xavera, wat ga je studeren?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:16:40 #256
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_66274366
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 09:28 schreef Impry het volgende:
Ik ben inmiddels al een paar dagen terug, maar nog geen tijd gehad om hier uitgebreide reactie neer te zetten. Het was in ieder geval geweldig mooi (en koud haha) maar ik post hier binnenkort nog wel even wat meer fotootjes/details.
Zag deze week iets van die Rally Norge op Eurosprt ofzo; iig. genoeg sneeuw.
Kom maar op met de pics.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 20 februari 2009 @ 13:30:53 #257
203994 xavera
Good For You.
pi_66274801
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 09:46 schreef Fogel het volgende:
Xavera, wat ga je studeren?
In Nederland doe ik International Business and Management, wat je uiteindelijk een Bachelor in Business Administration oplevert, volgens mij is dat ook hoe ze het noemen in Noorwegen... Het is in ieder geval op de Trondheim Business School.
  Moderator vrijdag 20 februari 2009 @ 15:02:44 #258
45833 crew  Fogel
pi_66278782
TBS woon ik niet zo ver vandaan.
Heb je je al ingeschreven bij SIT of ga je op de privemarkt een kamer huren?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  vrijdag 20 februari 2009 @ 15:10:31 #259
203994 xavera
Good For You.
pi_66279155
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 15:02 schreef Fogel het volgende:
TBS woon ik niet zo ver vandaan.
Heb je je al ingeschreven bij SIT of ga je op de privemarkt een kamer huren?
Wij krijgen accomodaties aangeboden via de school heb ik begrepen, ik neem aan dat dit dus via SIT in die Student Village zal zijn. Wat ik wel begrepen heb ik dat je met 4 man een badkamer etc deelt, ben hier zelf niet zo heel kapot van (Na enkele keren dit meegemaakt te hebben bij vrienden van me ) ... Dus mocht het tegenvallen dan zal ik prive voor een appartement oid gaan kijken
  Moderator vrijdag 20 februari 2009 @ 21:14:11 #260
45833 crew  Fogel
pi_66293004
Voor de privemarkt kijk je hier: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/browse1
Zoeken op "Moholt" en je zit in de juiste buurt, eventueel Trondheim Øst of Trondheim Sentrum.

Voor wonen in Noorwegen hebben we ook Neder-Noren: Nederlanders in Noorwegen of omgekeerd (voor het geval de mods gaan zeuren dat dit niet meer reis-gerelateerd is )
  zondag 22 februari 2009 @ 20:08:06 #261
203994 xavera
Good For You.
pi_66350865
En weer bedankt voor de tip Gooi hem zeker in de bookmarks.. Misschien inderdaad verstandig om dit niet helemaal te volspammen met slowchat, maarja het was toevallig het eerste wat ik zo tegenkwam.

Zoals het er nu voorstaat ga ik erheen een week of 2-3 voordat school begint om nog even de tijd te hebben om te acclimatiseren en vast wat rond te kijken. Misschien in deze periode ook maar wat leuke tripjes naar Oslo oid. bekijken, aangezien er dan nog tijd voor is. Blijf dus gewoon weer lekker meelezen
pi_66374773
Ik ga met Damzkie mee in augustus dus even een ordinaire tvp.
Nog even over die hutten, heb je dan vaak een eigen douche en toilet of maak je gebruik van het sanitair op de camping??
  maandag 23 februari 2009 @ 22:41:47 #263
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_66390915
De kleine hutjes zijn vaak alleen voorzien van 4 bedden, 4 stoelen + tafel en een keukentje.
De grotere hebben over het algemeen wel eigen sanitair.
  zondag 26 april 2009 @ 14:12:15 #264
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_68390599
Ik ben van plan om in de zomer vakantie met een aantal vrienden naar Noorwegen te gaan voor een aantal weken. Graag zouden wij ook willen gaan wildkamperen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt mij echt vet in ieder geval. Zijn er ook nog dingen waaraan je goed moet denken als je gaat wildkamperen?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_68608745
Ik wil deze zomer (waarschijnlijk eind juni / begin juli) een weekje naar Noorwegen. Oslo staat op het programma, maar 4 dagen in Oslo is misschien wat veel van het goede. Nou is het natuurlijk mogelijk om een andere plaats te bekijken. Fogel kwam al met het idee om naar Bergen te gaan. En Oslo - Bergen kan met de nachttrein, scheelt weer een hotelovernachting.

Maar uiteraard zou ik hier niet posten als ik niet ook nog wat vragen heb

Zijn er must-see / must-do dingen in Oslo? En in Bergen?

Ik heb ondertussen ook uitgevonden dat er een (nacht)treinverbinding van Oslo naar Trondheim is, dus daar zou ik ook kunnen kijken

Het grootste vraagstuk is de reis van en naar Noorwegen. Voor lopen is het wat te ver, dus ik wil vliegen. Vanaf Schiphol. Maar wat is wijsheid? Volgens mij is Amsterdam - Olso retour een stuk goedkoper dan Amsterdam - Oslo en dan Bergen (of Trondheim) - Amsterdam weer terug. Maar de retour Amsterdam - Oslo heeft wel als nadeel dat ik weer in Oslo moet zien te komen.

Ow, en weet iemand nog een website waar ik hotels kan boeken voor een schappelijke prijs? (Ja, ik weet dat Noorwegen niet het goedkoopste land is, maar de hotels zijn niet allemaal even duur.)
  Moderator zondag 3 mei 2009 @ 11:28:42 #266
45833 crew  Fogel
pi_68613324
De prijs voor AMS-OSL en BGO-AMS is met de KLM 270¤, valt niks van te zeggen (ter vergelijking normale prijs AMS-Trondheim-AMS is ca 320¤). De SAS zal vast een vergelijkbare prijs hebben, maar ik heb een hekel aan ze dus dat mag je zelf uitzoeken
quote:
Uw keuze tot nu toe:
Van Amsterdam (Schiphol) naar Oslo
Vertrektijd 09:30 Za 27 Jun 09 11:15 Za 27 Jun 09
Van Bergen naar Amsterdam (Schiphol)
Vertrektijd 12:00 Zo 5 Jul 09 13:45 Zo 5 Jul 09
Prijs
Prijs EUR 270,28
Passagiers 1 volwassene(n)
Op www.nsb.no kan je "minipris" tickets boeken (als je er vroeg genoeg bij bent) en dan kan je voor 199 of 299 kroon van Oslo naar Bergen komen (+ eventueel toeslag voor een slaapcabine als je dat wil ipv een stoel).

Je zou ook goedkoop met Ryanair van Weeze naar Trop kunnen vliegen en vanaf daar de trein/bus naar Oslo en dan met de SAS een one-way kopen vanaf Bergen naar Amsterdam. Hoe goedkoop of nuttig dat is hangt er nogal vanaf of je in de buurt van Weeze woont en of je van plan bent om met de auto te gaan.

Een voordeel van in juli reizen: de hotels/hotelketens hebben aanbiedingen om toeristen te lokken, ze hebben namelijk overcapaciteit want zakelijk Noorwegen is in juli op vakantie. Ook huurautos zijn stukken goedkoper in juli.

Must see in Oslo: Vigelandsparken, de nieuwe opera, de nieuwe Holmenkollen (als die al af is, al een tijdje niet meer in het nieuws geweest nadat de vorige gesloopt was), de oude stad, Gressholmen, Hovedøya, Aker Brygge. Karl Johansgate moet je natuurlijk ook even over heenlopen, maar daar ben je in 10 minuten mee klaar.

In Bergen: Fløybanen en de oude bebouwing van Bryggen.
  zondag 3 mei 2009 @ 11:30:58 #267
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_68613369
Jaaaa tvp! Gaan de laatste 2,5 week van augustus op de bonnefooi naar Noorwegen .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_68617601
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:28 schreef Fogel het volgende:
De prijs voor AMS-OSL en BGO-AMS is met de KLM 270¤, valt niks van te zeggen (ter vergelijking normale prijs AMS-Trondheim-AMS is ca 320¤). De SAS zal vast een vergelijkbare prijs hebben, maar ik heb een hekel aan ze dus dat mag je zelf uitzoeken
Als ik vandaag of morgen bij de KLM een retour AMS - OSL - AMS boek met vertrek in juni dan kan dat voor 139 euro (excl. 10 euro boekingskosten). Maar de keuze uit de dagen wordt wel snel kleiner.
quote:
[..]

Op www.nsb.no kan je "minipris" tickets boeken (als je er vroeg genoeg bij bent) en dan kan je voor 199 of 299 kroon van Oslo naar Bergen komen (+ eventueel toeslag voor een slaapcabine als je dat wil ipv een stoel).
Die slaapcabines heb ik nog niet gevonden. En hoeveel ruimte heb je in zo'n cabine?
quote:
Je zou ook goedkoop met Ryanair van Weeze naar Trop kunnen vliegen en vanaf daar de trein/bus naar Oslo en dan met de SAS een one-way kopen vanaf Bergen naar Amsterdam. Hoe goedkoop of nuttig dat is hangt er nogal vanaf of je in de buurt van Weeze woont en of je van plan bent om met de auto te gaan.
Weeze is voor mij geen handige optie.
quote:
Een voordeel van in juli reizen: de hotels/hotelketens hebben aanbiedingen om toeristen te lokken, ze hebben namelijk overcapaciteit want zakelijk Noorwegen is in juli op vakantie. Ook huurautos zijn stukken goedkoper in juli.
Da's wel interessant. Moet ik alleen die hotels nog zien te vinden.
quote:
Must see in Oslo: Vigelandsparken, de nieuwe opera, de nieuwe Holmenkollen (als die al af is, al een tijdje niet meer in het nieuws geweest nadat de vorige gesloopt was), de oude stad, Gressholmen, Hovedøya, Aker Brygge. Karl Johansgate moet je natuurlijk ook even over heenlopen, maar daar ben je in 10 minuten mee klaar.

In Bergen: Fløybanen en de oude bebouwing van Bryggen.
Dat ga ik noteren En de kust moet ik natuurlijk ook bekijken, en een late zonsondergang is mss ook leuk om eens te zien.
  zondag 3 mei 2009 @ 14:12:19 #269
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_68617769
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:30 schreef XcUZ_Me het volgende:
Jaaaa tvp! Gaan de laatste 2,5 week van augustus op de bonnefooi naar Noorwegen .
Nice .
  zondag 3 mei 2009 @ 14:13:49 #270
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_68617806
Jaa, heb er ook veel zin in! 2 jaar geleden naar Zweden geweest en dat vond ik echt prachtig. Nu gaan we voor de wat ruigere natuur.

We gaan met de auto met zo kort mogelijke overtochten, want ik word al groen op een veerboot over een rivier .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  Moderator zondag 3 mei 2009 @ 15:28:11 #271
45833 crew  Fogel
pi_68620602
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:06 schreef Light het volgende:

[..]

Als ik vandaag of morgen bij de KLM een retour AMS - OSL - AMS boek met vertrek in juni dan kan dat voor 139 euro (excl. 10 euro boekingskosten). Maar de keuze uit de dagen wordt wel snel kleiner.
[..]

Die slaapcabines heb ik nog niet gevonden. En hoeveel ruimte heb je in zo'n cabine?
[..]

Weeze is voor mij geen handige optie.
[..]

Da's wel interessant. Moet ik alleen die hotels nog zien te vinden.
[..]

Dat ga ik noteren En de kust moet ik natuurlijk ook bekijken, en een late zonsondergang is mss ook leuk om eens te zien.
OK, best een groot verschil in prijs. Je kan eventueel een retour AMS-OSL-AMS boeken en dan vanaf BGO met SAS of Norwegian naar OSL vliegen, als je er vroeg bij bent zal het niet meer dan 400NOK kosten (minder dan 50¤).

Ik heb zelf nooit een slaapcabine gebruikt, maar mijn collegas vinden het een betere optie dan vroeg opstaan en naar Oslo vliegen (vanaf Trondheim). Een 360 graden view van zo'n cabine kan je hier zien (evt eerst java installeren): http://www.zentuvo.com/no/viewing.html?tour=65985

De ketens Rica, Best Western en Choice hebben in ieder geval zo'n zomeracties. Wat de voorwaardes zijn weet ik zo niet. Er staat me iets bij dat je na 5 overnachtingen de 6e gratis krijgt. Kijk ook op www.hotels.no voor prijzen, zou zomaar kunnen dat je via die site de kamers goedkoper krijgt dan bij de hotels zelf.
In Bergen kan je in de zomer ook studentenkamers huren voor heel weinig geld, scheelt aanzienlijk tov hotel, maar je moet wel je ontbijt zelf klaarmaken, lakens huren, etc etc.
  zondag 3 mei 2009 @ 18:39:09 #272
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_68628655
Norwegian vliegt nu ook AMS-OSL, vanaf ongeveer 30 euro per ticket enkele reis!! stukken voordeliger dan klm of sas, je komt alleen wel 23.35 aan (treinen gaan tot 01.56 als ik me niet vergis (www.flytoget.no)

Ik woon nu in Oslo en dingen die ik aan zou raden zijn (afhankelijk waar je van houdt):

Vikingschip museum (even mijn werk promoten)
Zondag 's avonds naar gratis band in Blå (brenneriveien, www.fzq.no)
Barbequen op een van de eilanden (bijv hovedøya, te bereiken met openbaar vervoer-boot... weggooibbq kopen, worstjes en grillen maar)
Bovenstaande is ook erg gezellig in vigelandsparken, met hele mooie beelden en een hoop volk.
Grünnerløkka, gezellige wijk met veel (goedkopere) restaurants en bars, en kleine winkeltjes
Munch Museum, met de gestolen en gelukkig teruggevonden Schreeuw en Madonna
Het dak op van het nieuwe schitterende operagebouw aan de haven, met mooi uitzicht over de fjord en stad
Lekker in de zon zitten, winkelen en rondhangen, mooie boten kijken op Aker Brygge

En er is nog ontzettend veel meer leukste doen. Als je meer wil weten moet je maar zeggen
  Moderator zondag 3 mei 2009 @ 19:28:59 #273
45833 crew  Fogel
pi_68630278
Flybussen is een stuk goedkoper dan Flytoget (maar met studentenkorting kan je beter Flytoget pakken), en afhankelijk van waar je moet zijn in de stad kan het vaak ook handiger zijn om met de bus te gaan.

Openluchtmuseum is ook de moeite waard als je toch al op Bygdøy bent voor het vikingschipmuseum.
pi_68639958
quote:
Op zondag 3 mei 2009 18:39 schreef MevrouwLili het volgende:
Norwegian vliegt nu ook AMS-OSL, vanaf ongeveer 30 euro per ticket enkele reis!! stukken voordeliger dan klm of sas, je komt alleen wel 23.35 aan (treinen gaan tot 01.56 als ik me niet vergis (www.flytoget.no)
Aankomst is om 23:25 en de laatste trein om 00:56. De laatste bus gaat om 00:59. (Tenminste, op zondag. En mijn voorlopige plan is wel om op zondag aan te komen, maar dat kan nog veranderen.)
quote:
Ik woon nu in Oslo en dingen die ik aan zou raden zijn (afhankelijk waar je van houdt):

Vikingschip museum (even mijn werk promoten)
Ah, wat doe je dan? Rondleidingen geven?
quote:
Zondag 's avonds naar gratis band in Blå (brenneriveien, www.fzq.no)
Barbequen op een van de eilanden (bijv hovedøya, te bereiken met openbaar vervoer-boot... weggooibbq kopen, worstjes en grillen maar)
Bovenstaande is ook erg gezellig in vigelandsparken, met hele mooie beelden en een hoop volk.
Grünnerløkka, gezellige wijk met veel (goedkopere) restaurants en bars, en kleine winkeltjes
Munch Museum, met de gestolen en gelukkig teruggevonden Schreeuw en Madonna
Het dak op van het nieuwe schitterende operagebouw aan de haven, met mooi uitzicht over de fjord en stad
Lekker in de zon zitten, winkelen en rondhangen, mooie boten kijken op Aker Brygge

En er is nog ontzettend veel meer leukste doen. Als je meer wil weten moet je maar zeggen
Zo te zien is er genoeg te doen En dan heb ik ook nog het plan om naar Bergen te gaan, 'k ben immers in de buurt 3 dagen Oslo, 2 dagen Bergen. Ofzo. Daar ga ik nog even over nadenken
pi_68642279
quote:
Op zondag 3 mei 2009 15:28 schreef Fogel het volgende:

Ik heb zelf nooit een slaapcabine gebruikt, maar mijn collegas vinden het een betere optie dan vroeg opstaan en naar Oslo vliegen (vanaf Trondheim). Een 360 graden view van zo'n cabine kan je hier zien (evt eerst java installeren): http://www.zentuvo.com/no/viewing.html?tour=65985
Ah Dat krijg ik dus als ik NSB Sove selecteer ipv Økonomi. Met een toeslag van NOK 850, maar dan heb ik wel een bed.
quote:
De ketens Rica, Best Western en Choice hebben in ieder geval zo'n zomeracties. Wat de voorwaardes zijn weet ik zo niet. Er staat me iets bij dat je na 5 overnachtingen de 6e gratis krijgt. Kijk ook op www.hotels.no voor prijzen, zou zomaar kunnen dat je via die site de kamers goedkoper krijgt dan bij de hotels zelf.
In Bergen kan je in de zomer ook studentenkamers huren voor heel weinig geld, scheelt aanzienlijk tov hotel, maar je moet wel je ontbijt zelf klaarmaken, lakens huren, etc etc.
Ik ga eens puzzelen
  Moderator maandag 4 mei 2009 @ 09:13:00 #276
45833 crew  Fogel
pi_68645797
quote:
Op maandag 4 mei 2009 00:33 schreef Light het volgende:

[..]

Ah Dat krijg ik dus als ik NSB Sove selecteer ipv Økonomi. Met een toeslag van NOK 850, maar dan heb ik wel een bed.
Klopt, en NSB Sove is te combineren met een minipris ticket, de toeslag blijft hetzelfde, maar het ticket zelf is een stuk goedkoper.
  maandag 4 mei 2009 @ 09:32:25 #277
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_68646115
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:32 schreef Light het volgende:

[..]

Ah, wat doe je dan? Rondleidingen geven?
[..]

Nee, ik werk aan een nieuwe gids van de tentoonstelling. Die ze nu hebben is van 1984, dus iets aan de oude kant. Dus ik zoek foto's en schrijf teksten over de schepen en vorowerpen daar.

Je zou ook een hostel kunnen proberen. vaak stukken voordeliger dan hotels. Ik ken Anker hostel, midden in de stad, en laatst liep ik voorbij een ander hostel, nog dichter in het centrum, dat ik nog nooit eerder had gezien. De naam is me ontschoten, maar googelen levert vast een hoop op.
  Moderator maandag 4 mei 2009 @ 09:41:06 #278
45833 crew  Fogel
pi_68646285
ML, ben je bij het concert geweest dat tijdens pasen in het museum was? En woon je tegenwoordig permanent in Oslo? (meen me te herinneren dat je er eerder gestudeerd hebt)
  maandag 4 mei 2009 @ 10:11:26 #279
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_68646908
quote:
Op maandag 4 mei 2009 09:41 schreef Fogel het volgende:
ML, ben je bij het concert geweest dat tijdens pasen in het museum was? En woon je tegenwoordig permanent in Oslo? (meen me te herinneren dat je er eerder gestudeerd hebt)
Nee, was met pasen heel Noors op ski's in Valdres. Woon er nu voor een paar maanden voor een stage in het museum. Niet permanent dus, maar zit er wel aan te denken... 't is fijn hier
pi_68675955
quote:
Op maandag 4 mei 2009 09:32 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Nee, ik werk aan een nieuwe gids van de tentoonstelling. Die ze nu hebben is van 1984, dus iets aan de oude kant. Dus ik zoek foto's en schrijf teksten over de schepen en vorowerpen daar.
Oh, da's wel een oude gids idd.
quote:
Je zou ook een hostel kunnen proberen. vaak stukken voordeliger dan hotels. Ik ken Anker hostel, midden in de stad, en laatst liep ik voorbij een ander hostel, nog dichter in het centrum, dat ik nog nooit eerder had gezien. De naam is me ontschoten, maar googelen levert vast een hoop op.
Op hetzelfde adres als het Anker Hostel zit ook het Anker Hotel. Ook wel grappig, die zitten aan de Storgata. Afgelopen zomer zat ik in een hotelletje aan de Storgatan, maar dat was niet in Noorwegen.
  Moderator maandag 4 mei 2009 @ 23:34:00 #281
45833 crew  Fogel
pi_68676127
Anker heeft een geweldige locatie als je drugs of sex wil kopen, of als je veel zin hebt om tijdens een avondwandeling langs de rivier overvallen wil worden.
  maandag 4 mei 2009 @ 23:35:08 #282
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_68676170
Anker Hostel is zeker aan te raden, erg prettig hostel.
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
pi_68676495
quote:
Op maandag 4 mei 2009 23:34 schreef Fogel het volgende:
Anker heeft een geweldige locatie als je drugs of sex wil kopen, of als je veel zin hebt om tijdens een avondwandeling langs de rivier overvallen wil worden.
Ja, daar gaat m'n idee van een rustige vakantie
Anker slaan we maar over, zowel hotel als hostel.
pi_68678454
quote:
quote:
Op maandag 4 mei 2009 23:35 schreef teirnon het volgende:
Anker Hostel is zeker aan te raden, erg prettig hostel.
 FR
  dinsdag 5 mei 2009 @ 08:02:58 #285
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_68681205
quote:
Nou dat valt ook wel mee hoor, zeker sinds prostitutie verboden is, wordt je als jongen niet meer constant lastiggevallen. En ja er is wat drugshandel, maar hebben we dat in Amsterdam ook niet? Dat is in elke grote stad, en als echt vervelend heb ik het nooit ervaren..

Dat andere hostel heet Sentrum Pensjonat, en ligt in de Tollbugata, dichter in het centrum dan Anker.
  Moderator dinsdag 5 mei 2009 @ 08:39:53 #286
45833 crew  Fogel
pi_68681548
OK, misschien dat het de laatste 3 jaar beter is geworden... maar ik zie nog regelmatig in de media dat het niet bepaald veilig is langs Akerselva 's avonds. Ik ervaar de verslaafden en vooral de dealers in Oslo als veel vervelender dan in Amsterdam.
Sentrum Pensjonat is lekker centraal (heb er vlakbij gewoond), maar ik hoop dat ze wat aan hun renommee hebben gedaan, ze kregen namelijk wel erg regelmatig politiebezoek (dealers en pooiers vinden het blijkbaar een erg prettig pensjon).
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:03:24 #287
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_68683161
quote:
Op zondag 26 april 2009 14:12 schreef henkde_j het volgende:
Ik ben van plan om in de zomer vakantie met een aantal vrienden naar Noorwegen te gaan voor een aantal weken. Graag zouden wij ook willen gaan wildkamperen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt mij echt vet in ieder geval. Zijn er ook nog dingen waaraan je goed moet denken als je gaat wildkamperen?
Niemand ervaring met wildkamperen in Noorwegen?
Jij begrijpt _O_
  Moderator dinsdag 5 mei 2009 @ 10:18:17 #288
45833 crew  Fogel
pi_68683458
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:03 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Geen ervaring mee, maar let er wel op dat je vaak wegens droogte geen open vuur mag gebruiken in de bossen.
Verder moet je minimaal 150 meter van bebouwing afstaan en je mag niet meer dan 2 dagen op dezelfde plek blijven.
En misschien wel de belangrijkste regel: Je laat de plek achter zoals je hem vond, geen zooi achterlaten en niks kapotmaken!

Hier kan je wat meer informatie vinden in het Engels: http://www.turistforeningen.no/english/article.php?ar_id=7091&fo_id=3622

[ Bericht 15% gewijzigd door Fogel op 05-05-2009 10:31:54 ]
  dinsdag 5 mei 2009 @ 14:55:56 #289
130803 Gripper
Get a grip
pi_68693426
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:03 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Ja, heel veel ervaring.

Bijna alles wat Fogel hieronder zegt onderschrijf ik. Pas op met vuur, niet in iemand zn voortuin tenzij met toestemming, en maak er geen compleet meerdaags kamp van met waslijnen, messen in bomen gestoken of andere survivaltechnieken geintjes. Geen bomen kappen, voor een vuurtje, dat doe je met sprokkelhout.
"Leave nothing but traces, take nothing but memories"

Tot slot ga je natuurlijk op pad met deugdelijke kleding, tent en slaapzak, voldoende eten en de nodige kennis van het gebied waar je gaat lopen (ga je vaker met de rugzak op pad?)
Noorwegen is niet de Veluwe, en als je je enkel verzwikt in een beekje staat er niet binnen 5 minuten een Ambulance voor je neus.
Met de juiste voorbereiding voorkom je een natte, vervelende en koude kampeertrip.
Veel plezier tot slot!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator donderdag 7 mei 2009 @ 12:29:41 #290
45833 crew  Fogel
pi_68767424
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 14:55 schreef Gripper het volgende:

[..]

Noorwegen is niet de Veluwe, en als je je enkel verzwikt in een beekje staat er niet binnen 5 minuten een Ambulance voor je neus.
Mooie spreuk!

1 voordeel in Noorwegen, bijna ongeacht waar je bent, heb je dekking voor je GSM. Moet je natuurlijk wel weten waar je ongeveer bent, dat maakt het werk van het rode kruis wat makkelijker.
  donderdag 7 mei 2009 @ 21:37:13 #291
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_68787761
Ik ga de laatste 3 weken van juli naar Noorwegen.
Zat eerst te twijfelen tussen Noorwegen en het "zonnige" zuiden (waar ik afgelopen jaar takke weer had). Toch besloten naar Noorwegen te gaan. Zonnige zuiden is ook wel mooi maar Noorwegen is toch meer mijn ding.

Ik ga alleen niet met een tentje maar met een provisorisch tot halve "camper" verbouwde oldtimer Volvo ambulance
Goedkoop gaat het dus in elk geval niet worden

Waar ik precies in Noorwegen heen ga weet ik nog niet. Misschien wat plekken langs waar ik al eens eerder geweest ben.
  Moderator donderdag 7 mei 2009 @ 23:27:13 #292
45833 crew  Fogel
pi_68792799
Sla(?)olie in de tank en tuffen maar, scheelt weer een paar euro
(er zijn Duitsers die dat vorig jaar of twee jaar geleden deden in een oude golf... supermarktolie was goedkoper dan diesel en de motor vond het allemaal wel best)
  zaterdag 9 mei 2009 @ 23:23:29 #293
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_68858563
Hij rijdt helaas op geloode benzine
  Moderator zaterdag 9 mei 2009 @ 23:30:56 #294
45833 crew  Fogel
pi_68858853
Volgens mij is benzine met lood al een paar jaar niet meer te koop hier (maar als ik het goed herinner werd er gereclameerd voor flesjes vloeistof wat je dan bij de 95 kon gooien zodat de motor het toch fatsoenlijk deed).
  zondag 10 mei 2009 @ 13:45:18 #295
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_68869296
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 23:30 schreef Fogel het volgende:
Volgens mij is benzine met lood al een paar jaar niet meer te koop hier (maar als ik het goed herinner werd er gereclameerd voor flesjes vloeistof wat je dan bij de 95 kon gooien zodat de motor het toch fatsoenlijk deed).
Ik rij momenteel inderdaad op 95 met loodvervanger.
  zondag 10 mei 2009 @ 15:56:28 #296
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_68874050
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 14:55 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ja, heel veel ervaring.

Bijna alles wat Fogel hieronder zegt onderschrijf ik. Pas op met vuur, niet in iemand zn voortuin tenzij met toestemming, en maak er geen compleet meerdaags kamp van met waslijnen, messen in bomen gestoken of andere survivaltechnieken geintjes. Geen bomen kappen, voor een vuurtje, dat doe je met sprokkelhout.

Tot slot ga je natuurlijk op pad met deugdelijke kleding, tent en slaapzak, voldoende eten en de nodige kennis van het gebied waar je gaat lopen (ga je vaker met de rugzak op pad?)
Met de juiste voorbereiding voorkom je een natte, vervelende en koude kampeertrip.
Veel plezier tot slot!
Bedankt! Al had was een deel van de info die je geeft mij al bekend .
Ik vraag mij alleen af waar wij de auto moeten laten als we gaan wildkamperen. Hoe pakten jullie dat aan?

Ik zou trouwens ook graag iedereen de wandeltocht over de beseggen ridge willen aanraden. Dat is echt een fantastische tocht.
Jij begrijpt _O_
  maandag 11 mei 2009 @ 10:53:06 #297
130803 Gripper
Get a grip
pi_68897720
quote:
Op zondag 10 mei 2009 15:56 schreef henkde_j het volgende:

Ik vraag mij alleen af waar wij de auto moeten laten als we gaan wildkamperen. Hoe pakten jullie dat aan?
Meestal vliegen wij naar Oslo, en nemen daarvandaan de trein naar een mooi gebied. Mijn vriendin vindt namelijk vakantie pas echt vakantie als de auto ook in Nederland achterblijft. (Niet altijd praktisch, omdat je met alleen een rugzak wat minder kunt meenemen dan wanneer je een auto hebt om zooi in achter te laten. Je kunt dan in zo'n vakantie alleen maar lopen, en niks anders doen.)

Maar, als we wel met de auto zijn: gewoon ergens in een dorpje op een parkeerplaats zetten, bij een treinstation of de parkeerplaats van een supermarkt. Je hoeft niet zo gauw bang te zijn dat tijdens je week afwezigheid je ruiten worden ingetikt ofzo. Ik loop niet graga op asfalt, dus als ik mn auto op een parkeerplaats kwijt kan vlak bij een wandelgebied, des te beter
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator maandag 11 mei 2009 @ 11:36:20 #298
45833 crew  Fogel
pi_68899135
De ruiten zullen niet zo snel ingetikt worden nee, maar waar je wel rekening mee moet houden is dat het parkeren niet altijd gratis is en dat veel supermarkten een wegsleepregeling hebben voor autos die meer dan X uur geparkeerd staan. Als je op straat parkeert, hou er dan rekening mee dat er tijdelijke parkeerverboden kunnen zijn (bijvoorbeeld omdat ze de straat willen vegen). Je bent als automobilist verplicht om iedere 24u te kijken of er iets aan de situatie veranderd is qua borden. "ja maar dat bord stond er niet toen ik wegging" helpt dus niet als argument als je je auto op mag halen bij een parkeerplek voor weggesleepte autos.
pi_69050010
Eind juni vertrekken we voor 3 weken (+ evt een paar bufferdagen) naar Noorwegen.

Is het de moeite waard om helemaal naar Nordkapp te rijden in die drie weken of kun je je tijd beter ergens anders langer besteden?

Graag suggesties!

bvd
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 11:39:54 #300
45833 crew  Fogel
pi_69050461
Boven Lofoten is er in het noorden eigenlijk weinig te zien en te doen. Je kan via Zweden rijden om wat tijd te besparen als je perse naar Nordkapp wil.
Kijk in de eerste twee delen van deze reeks voor tips over routes, zowel naar het noorden als voor zuid/west/midden. Vooral in het westen zijn de fjorden erg mooi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')