abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57741812
Lees maar. Ik ga niet voorlezen
pi_57742345
quote:
Op maandag 31 maart 2008 17:40 schreef Gold het volgende:
Zij zouden graag willen dat jullie ongelovig werden, zoals zij dat zijn, dan zouden jullie gelijk zijn. Neemt van hen dus niemand als medestander zolang zij niet uitwijken op Allah's weg

De letterlijke tekst is:
Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van God werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Dit pleit dan weer voor Wilders, want hier geeft Wilders een mildere versie weer dan van wat er in de Koran staat.
en daar ben het dus niet met je eens .. in de eerste zin vervlakt Wilders de afbakening van hetgeen bedoelt wordt en in de tweede zegt die dat je je moet bekeren tot de Islam voor je vriendjes kan worden ..

En dat klopt mi dus niet, de Koran heeft het niet over ongelovigen, alleen over mensen die willen dat zij Allah verwerpen, dat zouden dus best eens andersgelovigen kunnen zijn, christenen bvb ..
En van deze mensen moet je dus ver blijven, niet tot vriend nemen, mi heel verstandig advies, ik blijf ook ver van mensen die mij willen bekeren tot iets .. En tja, 'voor de zaak van God werken' is iets totaal anders dan naar Allah's weg uitwijken of te wel je tot de Islam te bekeren .. voor het werken voor de zaak van God hoef je namelijk niet gelovig te zijn, gewoon een goed mens zijn is genoeg, de rest beoordeeld Allah later .. net als in bijbel
pleased to meet you
  maandag 31 maart 2008 @ 18:49:22 #203
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_57742433
quote:
Op maandag 31 maart 2008 18:45 schreef moussie het volgende:

[..]

en daar ben het dus niet met je eens .. in de eerste zin vervlakt Wilders de afbakening van hetgeen bedoelt wordt en in de tweede zegt die dat je je moet bekeren tot de Islam voor je vriendjes kan worden ..

En dat klopt mi dus niet, de Koran heeft het niet over ongelovigen, alleen over mensen die willen dat zij Allah verwerpen, dat zouden dus best eens andersgelovigen kunnen zijn, christenen bvb ..
En van deze mensen moet je dus ver blijven, niet tot vriend nemen, mi heel verstandig advies, ik blijf ook ver van mensen die mij willen bekeren tot iets .. En tja, 'voor de zaak van God werken' is iets totaal anders dan naar Allah's weg uitwijken of te wel je tot de Islam te bekeren .. voor het werken voor de zaak van God hoef je namelijk niet gelovig te zijn, gewoon een goed mens zijn is genoeg, de rest beoordeeld Allah later .. net als in bijbel
Bespreking van vers 5:51

http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert10.htm
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_57742455
Sjongejonge jonge... Whahaa!

Gaat toch nergens over..
pi_57742571
quote:
Op maandag 31 maart 2008 18:05 schreef Wokkel het volgende:

Jammer genoeg zijn er ook imans en moslims die deze verzen wel bijzonder letterlijk nemen. Deze link tussen verzen en geweld zie je terug in de film van Wilders.
neem dan ook even de context mee .. die verzen in de koran gaan over hoe te handelen met de vijand die je land binnendringt .. en kijk dan nog eens goed waar dat extreme geweld plaatsvindt en tegen wie
pleased to meet you
pi_57742786
quote:
Op maandag 31 maart 2008 18:55 schreef moussie het volgende:

[..]

neem dan ook even de context mee .. die verzen in de koran gaan over hoe te handelen met de vijand die je land binnendringt .. en kijk dan nog eens goed waar dat extreme geweld plaatsvindt en tegen wie
ah vrouwen en homo's zijn de moskee binnen gerend in iran,hebben de onafhankelijkheid uitgeroepen?

de problemen met moslims hier komt door wat er gebeurd in iran?
pi_57742939
quote:

[..]

OK, doe ik voor je maar ik kom er niet uit.

Wat hadden de mensen in de Twin Towers te maken met vijandigheden?
Wat hadden mannen, vrouwen en kinderen die naar hun werk / school gingen in een Madrileense spitstrein te maken met vijandigheden?
Wat hadden Australische discogangers op Bali te maken met vijandigheden?
Wat hebben 'ontrouwe' vrouwen die onthoofd / gestenigd worden te maken met vijandigheden?
Wat hebben homo's te maken met vijandigheden?
Wat heeft Theo van Gogh te maken met vijandigheden?

Zijn de extremisten te bang voor echte tegenstand en pakken ze liever onschuldigen? Over generaliseren gesproken...
pi_57743091
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:05 schreef leefmeuit het volgende:

[..]

ah vrouwen en homo's zijn de moskee binnen gerend in iran,hebben de onafhankelijkheid uitgeroepen?

de problemen met moslims hier komt door wat er gebeurd in iran?
als de vrouwen en homo's in Iran het zat zijn doen ze er wel wat aan denk'k ? Zo is het hier niet al te lang geleden ook gegaan immers ..

en wat hebben de problemen die wij hier hebben te maken met die problemen die zij daar hebben ?
wtf heeft een marokkaanse hangjongere te maken met een extremistische fundamentalist uit Afghanistan ?
pleased to meet you
pi_57743261
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:19 schreef moussie het volgende:

[..]

als de vrouwen en homo's in Iran het zat zijn doen ze er wel wat aan denk'k ? Zo is het hier niet al te lang geleden ook gegaan immers ..

en wat hebben de problemen die wij hier hebben te maken met die problemen die zij daar hebben ?
wtf heeft een marokkaanse hangjongere te maken met een extremistische fundamentalist uit Afghanistan ?
ah ja, onze oma's werden ook onthoofd en gestenigd toen ze voor hun rechten op kwamen.
nog meer slimme opmerkingen?

an daarnaast, vertel eens hoe lichamelijk zwakke vrouwen en een minderheid aan homosexuelen iets kunnen doen aan een grotere groep extreem geweldadige agressor.
jouw retoriek is hetzelfde als zeggen dat we niks aan de concentratiekampen in duitsland hadden moeten doen omdat de joden vanzelf wel er iets aan zouden doen en zo het probleem oplossen.
quote:

[..]

de verzen in de koran beinvloeden dus niet alleen moslims in oorlogssituaties maar ook in normale situaties.
als die koran zo geweldig en vredelievend is verklaar dan de ellende met dat geloof eens overal in de westerse wereld?
pi_57743520
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:19 schreef moussie het volgende:

[..]

quote:
Wat voormannen in het Midden-Oosten preken, schreeuwen ook boze Marokkaantjes op het schoolplein: ”Wacht maar tot ik groot ben.”

Bron
Dit soort quotes van boze Marokkaantjes zijn helaas werkelijkheid. Marokkaanse hangjongeren zijn al lastig genoeg om mee om te gaan, we kunnen haatzaaiende imans wel missen als kiespijn.
pi_57743852
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:11 schreef Wokkel het volgende:

[..]

OK, doe ik voor je maar ik kom er niet uit.

Wat hadden de mensen in de Twin Towers te maken met vijandigheden?
Wat hadden mannen, vrouwen en kinderen die naar hun werk / school gingen in een Madrileense spitstrein te maken met vijandigheden?
Wat hadden Australische discogangers op Bali te maken met vijandigheden?
Wat hebben 'ontrouwe' vrouwen die onthoofd / gestenigd worden te maken met vijandigheden?
Wat hebben homo's te maken met vijandigheden?
Wat heeft Theo van Gogh te maken met vijandigheden?

Zijn de extremisten te bang voor echte tegenstand en pakken ze liever onschuldigen? Over generaliseren gesproken...
Je hebt het nu over 2, nee 3, verschillende dingen .. terroristische aanslagen, hun wetgeving en 1 gek

aangaande het eerste, niet dat ik iets goed wil praten (!!) maar je begint wel halverwege het verhaal .. hoe dat nou echt zat met het WTC zullen we waarschijnlijk nooit weten, maar ook daaraan gaat al geschiedenis vooraf .. en al die andere aanslagen, waren die niet bedoeld om ons te bewegen om onze troepen van hun grondgebied te halen ? En hoeveel onschuldige burgers zullen er gestorven zijn door onze troepen daar denk je .. ?
Nogmaals, ik wil hun handelen beslist niet goed praten, ik wil er alleen maar aan herinneren dat wij ook niet geheel onschuldig zijn aan het hele gebeuren .. waar halen wij het recht vandaan om middels geweld te bepalen hoe hun moeten leven ?

hun wetgeving, ja, die is barbaars .. maar is het aan ons om hun daarvan te 'bevrijden', desnoods met geweld, of moeten ze dat zelf doen ?
Ik bedoel maar, kijk maar naar wat er gebeurd is in Iran, waar de godsdienst door de Sjah onderdrukt werd, met steun van de Amerikanen, daar heeft het volk de ayatollah's terug gehaald omdat de sprong te groot was en het is nu een van de striktste landen ..

en theo, tja, die kreeg te maken met een gek, net zoals pim fortuyn, of john lennon of gianni versace
pleased to meet you
pi_57743914
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:41 schreef Wokkel het volgende:

[..]

[..]

Dit soort quotes van boze Marokkaantjes zijn helaas werkelijkheid. Marokkaanse hangjongeren zijn al lastig genoeg om mee om te gaan, we kunnen haatzaaiende imans wel missen als kiespijn.
je kan ook gewoon zorgen dat er geen grond is om dat zaaigoed te laten ontkiemen, als er geen voedingsbodem is kan die namelijk niet groeien
pleased to meet you
pi_57744195
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:27 schreef leefmeuit het volgende:

[..]

ah ja, onze oma's werden ook onthoofd en gestenigd toen ze voor hun rechten op kwamen.
nog meer slimme opmerkingen?
mwah, je moest eens de verhalen lezen van de eerste feministes, komt er wel dicht in de buurt
quote:
an daarnaast, vertel eens hoe lichamelijk zwakke vrouwen en een minderheid aan homosexuelen iets kunnen doen aan een grotere groep extreem geweldadige agressor.
jouw retoriek is hetzelfde als zeggen dat we niks aan de concentratiekampen in duitsland hadden moeten doen omdat de joden vanzelf wel er iets aan zouden doen en zo het probleem oplossen.
met behulp van de grote massa die het ook zat is en aan verandering toe ..

en fyi, wij hebben ook niets gedaan aan de concentratiekampen, dat hebben de Joden zelf gedaan
[..]
quote:
de verzen in de koran beinvloeden dus niet alleen moslims in oorlogssituaties maar ook in normale situaties.
als die koran zo geweldig en vredelievend is verklaar dan de ellende met dat geloof eens overal in de westerse wereld?
en wat heeft die ellende hier met het geloof te maken en dan specifiek de door Wilders aangehaalde verzen .. we hebben hier te maken met jeugd zonder toekomstvisie in een almaar onvriendelijker wordend klimaat ..
pleased to meet you
pi_57744443
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:54 schreef moussie het volgende:

[..]

Je hebt het nu over 2, nee 3, verschillende dingen .. terroristische aanslagen, hun wetgeving en 1 gek
Met allemaal dezelfde beweegreden...de Koran. Zou het dan niet aan de dubbelzinnige, multi interpretabele verzen kunnen liggen denk je?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 31 maart 2008 @ 20:21:34 #215
862 Arcee
Look closer
pi_57744538
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_57744609
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:17 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Met allemaal dezelfde beweegreden...de Koran. Zou het dan niet aan de dubbelzinnige, multi interpretabele verzen kunnen liggen denk je?
Nee dat ligt aan die mensen. Zou anders niet elke moslim met een explosievengordel om rondlopen?
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_57744791
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:24 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Nee dat ligt aan die mensen. Zou anders niet elke moslim met een explosievengordel om rondlopen?

Dus ik moet maar blij zijn dat de teksten multi-interpretabel zijn?
pi_57745777

Kurt Westergaard, de Deense cartoonist die met zijn Mohammedcartoon in de krant Jyllands-Posten de halve moslimwereld in rep en roer zette, heeft voor P-magazine deze Wilders-cartoon gemaakt.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_57747193
quote:
Op maandag 31 maart 2008 19:57 schreef moussie het volgende:

[..]

je kan ook gewoon zorgen dat er geen grond is om dat zaaigoed te laten ontkiemen, als er geen voedingsbodem is kan die namelijk niet groeien
De multi interpretabele Koran aanpassen bedoel je? Salafistische moskeeën in Nederland per direct sluiten? Schotels verbieden die tv zenders ontvangen met haatzaaiende imans vanuit andere staten? Grenzen stellen aan onze tolerantie, niet meer pappen en nathouden? Irak opdelen in omheinde provincies zodat soennieten en sjiieten elkaar niet aanvallen?

Vertel het me maar, hoe zorg je er gewoon voor dat moslim extremisme voor eens en voor altijd ophoudt? De suggestie om de Koran / islam wat meer aan te laten passen aan de tegenwoordige tijd en normen is misschien wel de meest gemakkelijke...
pi_57747357
Wat een illusie ook om te denken dat 'het westen' de islam aan kan passen. Dat soort hervormingen kunnnen imo alleen van binnenuit komen.
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_57747373
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:31 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dus ik moet maar blij zijn dat de teksten multi-interpretabel zijn?
Alles is mulit-interpretabel.
pi_57747390
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:58 schreef Neuroscience het volgende:
Wat een illusie ook om te denken dat 'het westen' de islam aan kan passen. Dat soort hervormingen kunnnen imo alleen van binnenuit komen.
Exact.
pi_57747743
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:58 schreef Neuroscience het volgende:
wordt ook aan gewerkt.
http://secularislam.org/blog/SI_Blog.php
http://www.reformislam.org/

http://www.irshadmanji.com/
http://www.youtube.com/irshadmanjitv
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_57747836
Weet ik wel.
pi_57747998
Salah Edin eist internationale rectificatie Wilders
quote:
Salah Edin eist dat Geert Wilders ten overstaan van de wereldpers aangeeft dat hij in zijn film 'Fitna' per abuis een beeltenis van de rapper heeft gebruikt waar hij doelde op Mohammed B. "Er is een brief van mijn advocaat de deur uitgegaan", vertelt hij aan Novum Nieuws. "Als hij daar morgen niet op heeft gereageerd, klagen we hem aan."

De PVV-leider, die 'Fitna' donderdag op het internet zette, kondigde maandag aan dat hij de film zou aanpassen wanneer hij deze opnieuw zou publiceren. Een schrale troost, meent Edin. "Die film is al acht miljoen keer bekeken. Die kun je niet eens meer van het internet halen", zegt hij. "We nemen daarmee geen genoegen." Naast de rectificatie eist Edin een schadevergoeding.

De muzikant beklaagt zich niet slechts over de schending van zijn portret- en auteursrecht. "Mensen denken nu misschien dat ik samenwerk met Wilders", legt hij uit. Bovendien maakt de rapper zich zorgen over het effect van de film op de verkoop van zijn nieuwe album. "Mijn plaat komt over een paar maanden uit. Niet alleen in Nederland, maar ook in Amerika en het Midden-Oosten. Ik wil niet dat winkeliers mijn album dadelijk weigeren."

Zijn advocate Margriet Koedooder heeft inmiddels contact gehad met Wilders. "Ik heb het idee dat hij zich de afgelopen maanden vooral heeft beziggehouden met de politieke consequenties van zijn film", stelt Koedooder. "Het lijkt wel of hij nog nooit van het auteursrecht heeft gehoord." Met een concreet voorstel is de politicus volgens Koedooder nog niet gekomen. "Als dat niet snel genoeg gebeurt, volgt een kort geding."

Volgens de advocate heeft Wilders, die maandag de hele dag onbereikbaar was voor commentaar, slordig gehandeld. "Als je een film online zet die al maanden wordt aangekondigd, dan moet je zorgvuldig zijn. Dit is zeer onzorgvuldig gedaan." Juist de internationale impact van 'Fitna' zorgt volgens Koedooder voor een unieke situatie. "Nederland staat bekend om lage schadevergoedingen waar het nationale kwesties betreft. Dit is een apart geval omdat het wereldwijd speelt."

Hoewel Edin benadrukt dat de kwestie hem in zijn persoonlijke leven niet raakt, maakt Koedooder zich zorgen over de veiligheid van haar cliënt. "Ik weet nog niet wat Salah Edin gaat meemaken als hij van grens naar grens gaat", zegt ze. "Zijn veiligheid is in gevaar gebracht en ook zijn reputatie als muzikant. Ik studeer nog op de hoogte van de schadevergoeding die we eisen."
pi_57748293
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:14 schreef Caesu het volgende:

[..]

wordt ook aan gewerkt.

http://www.reformislam.org/

Nu nog even die 1,2 miljard moslims, of bijna 1 miljoen in Nederland overtuigen van dat manifest. Wat mij betreft krijgt elke Nederlander die pagina op een printje in de brievenbus.
quote:
The need for reform
Islam, in its present form, is not compatible with principles of freedom and democracy. Twenty-first century Muslims have two options: we can continue the barbaric policies of the seventh century perpetuated by Hassan al-Banna, Abdullah Azzam, Yassir Arafat, Ruhollah Khomeini, Osama bin Laden, Muslim Brotherhood, al-Qaeda, Hizballah, Hamas, Hizb-ut-Tahrir, etc., leading to a global war between Dar al-Islam (Islamic World) and Dar al-Harb (non-Islamic World), or we can reform Islam to keep our rich cultural heritage and to cleanse our religion from the reviled relics of the past. We, as Muslims who desire to live in harmony with people of other religions, agnostics, and atheists choose the latter option. We can no longer allow Islamic extremists to use our religion as a weapon. We must protect future generations of Muslims from being brainwashed by the Islamic radicals. If we do not stop the spread of Islamic fundamentalism, our children will become homicidal zombies.

Sharia
Sharia Law must be abolished, because it is incompatible with norms of modern society.

Outdated practices
Any practices that might have been acceptable in the Seventh Century; i.e., stoning, cutting off body parts, marrying and/or having sex with children or animals, must be condemned by every Muslim.
pi_57748295
Wilders biedt Muntz excuses aan
quote:
Geert Wilders heeft zijn excuses aan programmamaker Rob Muntz aangeboden voor het ongevraagd gebruiken van zijn stem in zijn antikoranfilm 'Fitna'. Dat heeft Muntz maandag gezegd. Woensdag gaan Wilders en Muntz in overleg. "Misschien dat we tot een geldschikking kunnen komen."

De stem van Muntz is in de film te horen in een gesprek dat hij had met de in 2004 vermoorde cineast Theo van Gogh. Muntz is kwaad dat zijn naam niet in de aftiteling staat. Wilders was maandag niet bereikbaar voor commentaar.
pi_57748368
President maant Indonesiërs tot kalmte na 'Fitna'
quote:
De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono heeft Indonesiërs die het niet eens zijn met de strekking van Geert Wilders' film 'Fitna' tot kalmte gemaand. "Ik dring er bij alle Indonesiërs op aan zich niet te buiten te gaan aan vandalisme. Wij moeten laten zien dat de islam het niet eens is met geweld." Tevens drong de president, die voor zijn steun in het parlement is aangewezen op islamitische partijen, er bij internetproviders op aan de toegang tot websites die de film vertonen te blokkeren.

Een veertigtal demonstranten riep maandag bij de Nederlandse ambassade in de Indonesische hoofdstad Jakarta op tot het vermoorden van Wilders. Er was veel politie bij de demonstratie, die was georganiseerd door het Front van Verdedigers van de Islam, een radicale splintergroep.

Een woordvoerder van de groep, Soleh Mahmud, riep de regering op de banden met Nederland wegens Wilders' film te verbreken. "De Nederlandse regering moet hem arresteren. Wilders moet worden gedood, omdat hij de moslims de oorlog heeft verklaard", aldus Mahmud, die ook zei dat hij 'Fitna' nog niet heeft gezien.
pi_57748705
niet helemaal ontopic

Koningin Rania wil dialoog over islam
quote:
Koningin Rania van Jordanië roept jongeren via YouTube op door middel van een wereldwijde dialoog de stereotypen over de islam en de Arabische wereld te doorbreken.

Ze heeft daarvoor een speciale website in het leven geroepen. "Ik wil dat mensen de echte Arabische wereld leren kennen", zegt de koningin. "Ongemonteerd, zonder script en ongefilterd".

Rania vraagt iedereen zijn mening te geven over het Midden-Oosten, Arabieren en moslims. "Want", zo zegt ze, "er is nog teveel afstand tussen ons."
pi_57748788
Voorzitters voeren Fitna-debat
quote:
Het debat dinsdag in de Tweede Kamer over de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders wordt gevoerd door de fractievoorzitters van de verschillende partijen.

Wilders zelf voert het woord namens zijn Partij voor de Vrijheid (PVV). Ook de vorige week gevallen Rita Verdonk wil aan het debat deelnemen.

De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie hebben het overleg met premier Jan Peter Balkenende aangevraagd. Kort na publicatie van Fitna op internet bracht het kabinet een verklaring uit waarin het stelde de film te betreuren en afstand nam van de inhoud. Ook de ministers Ernst Hirsch Ballin (Justitie), Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) en Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) zijn bij het debat.

De coalitiepartijen willen er bij het kabinet op aandringen om alert te blijven. De rellen over de Deense cartoons braken nu eenmaal ook pas maanden na publicatie uit.

Daarnaast willen ze graag in debat met Wilders om duidelijk te maken dat ze het oneens zijn met zijn visie op de islam. VVD-leider Mark Rutte wil vooral antwoord op de vraag waarom Wilders met de anti-Koranfilm is gekomen. Hij betitelde Fitna na verschijning al als een gemiste kans omdat er volgens de VVD geen oplossingen worden geboden voor problemen met radicale moslims.
pi_57748899
quote:
Op maandag 31 maart 2008 21:52 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De multi interpretabele Koran aanpassen bedoel je? Salafistische moskeeën in Nederland per direct sluiten? Schotels verbieden die tv zenders ontvangen met haatzaaiende imans vanuit andere staten? Grenzen stellen aan onze tolerantie, niet meer pappen en nathouden? Irak opdelen in omheinde provincies zodat soennieten en sjiieten elkaar niet aanvallen?

Vertel het me maar, hoe zorg je er gewoon voor dat moslim extremisme voor eens en voor altijd ophoudt? De suggestie om de Koran / islam wat meer aan te laten passen aan de tegenwoordige tijd en normen is misschien wel de meest gemakkelijke...
nee, nee, nee, nee en nee ..

doe je gewoon eens 'practice what you preach' .. individuele verantwoordelijkheid voor iedereen .. dus niet moslim B scheel aankijken omdat moslim A iets heeft geflikt, niet Antilliaan B op een afstand houden omdat Antilliaan A je handtas gejat heeft etc etc .. denk dat je dan al een flink stuk verder komt, als de sociale achterstand weg wordt gewerkt
pleased to meet you
  maandag 31 maart 2008 @ 23:16:50 #232
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57749639
Terugvindwilders.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57750267
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:54 schreef moussie het volgende:

[..]

doe je gewoon eens 'practice what you preach' .. individuele verantwoordelijkheid voor iedereen .. dus niet moslim B scheel aankijken omdat moslim A iets heeft geflikt, niet Antilliaan B op een afstand houden omdat Antilliaan A je handtas gejat heeft etc etc .. denk dat je dan al een flink stuk verder komt, als de sociale achterstand weg wordt gewerkt
Goeie.

Individuele verantwoordelijkheid houdt in dat je je kinderen onder controle houdt en niet op straat anderen laat lastigvallen. Het houdt in dat je positief meewerkt aan de omgeving waarin je woont. Het houdt in dat je moskeeen of personen waarvan je weet dat die radicaliseren afwijst.
Het houdt in dat je ook kan luisteren naar andersdenkenden en hun kritiek op jouw geloof zonder dat je gelijk in een (politie-aangifte)kramp schiet.

En het belangrijkste: Het constante slachtoffergevoel wat je jezelf, of wat anderen jou toedichten werp je verre van je af. Doe zelf iets aan je situatie in plaats van jammeren en schuldigen aanwijzen. Pro-actief in plaats van reactief.

Natuurlijk is het niet leuk als je wordt beoordeeld op het gedrag van anderen, maar helaas het gebeurt door de extremen die jouw geloof vernietigen.
Zorg er voor dat mensen weten dat jij en je geloof ergens anders voor staan. Kruip niet weg maar vertel en toon de positieve boodschap die de Islam volgens jou vertegenwoordigd. Pak die handreiking die je gelukkig in Nederland nog steeds krijgt!

Standaard disclaimer
Natuurlijk zijn er moslims op wie het geen betrekking heeft. Het gaat natuurlijk om de (helaas niet zo kleine) groep die buitengewoon asociaal gedrag vertoont.
  maandag 31 maart 2008 @ 23:43:29 #234
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57750472
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:36 schreef Wokkel het volgende:

Goeie.

Individuele verantwoordelijkheid houdt in dat je je kinderen onder controle houdt en niet op straat anderen laat lastigvallen. Het houdt in dat je positief meewerkt aan de omgeving waarin je woont. Het houdt in dat je personen waarvan je weet dat die radicaliseren afwijst.
Het houdt in dat je ook kan luisteren naar andersdenkenden en hun kritiek op jouw standpunt zonder dat je gelijk in een (fok!-moslim-bash)kramp schiet.

En het belangrijkste: Het constante slachtoffergevoel wat je jezelf, of wat anderen jou toedichten werp je verre van je af. Doe zelf iets aan je situatie in plaats van jammeren en schuldigen aanwijzen. Pro-actief in plaats van reactief.

Natuurlijk is het niet leuk als je wordt beoordeeld op het gedrag van anderen, maar helaas het gebeurt door anderen die jouw standpunt een zielige poging vinden om je eigen incompetentie te verhullen door op zoek te gaan naar een nog zwakkere partij.

Zorg er voor dat mensen weten dat jij en je standpunten ergens anders voor staan. Kruip niet weg maar vertel en toon de positieve boodschap die xenofobie volgens jou vertegenwoordigd. Pak die handreiking die je gelukkig in Nederland nog steeds krijgt!

Standaard disclaimer
Natuurlijk zijn er wildersaanhangers op wie dit alles geen betrekking heeft. Het gaat natuurlijk om de (helaas niet zo kleine) groep die buitengewoon asociaal gedrag vertoont.
Goed stuk. Wie de schoen past, etc.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57750709
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:43 schreef gronk het volgende:

[..]

Goed stuk. Wie de schoen past, etc.
Jammer dat je zo moet reageren.

In dit topic is al een aantal keren gezegd dat verandering van binnenuit moet komen. Wanneer ik hier concreet invulling aan probeer te geven komt Gronk even langs om mij te beschuldigen van xenofobie. In plaats van mee te discussieren en wellicht samen tot goede ideeën te komen kom je met standaard dooddoeners als 'moslim-bash', 'xenofobie' en 'wildersaanhangers'.

Het valt me nog mee dat je mijn post niet gelijk hebt verwijderd omdat jij er toevallig anders over denkt en geen zinnig weerwoord kan opstellen. Moet ik je daarvoor bedanken??
pi_57750784
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:36 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Goeie.

Individuele verantwoordelijkheid houdt in dat je je kinderen onder controle houdt en niet op straat anderen laat lastigvallen. Het houdt in dat je positief meewerkt aan de omgeving waarin je woont. Het houdt in dat je moskeeen of personen waarvan je weet dat die radicaliseren afwijst.
Het houdt in dat je ook kan luisteren naar andersdenkenden en hun kritiek op jouw geloof zonder dat je gelijk in een (politie-aangifte)kramp schiet.

Natuurlijk is het niet leuk als je wordt beoordeeld op het gedrag van anderen, maar helaas het gebeurt door de extremen die jouw geloof vernietigen.
Zorg er voor dat mensen weten dat jij en je geloof ergens anders voor staan. Kruip niet weg maar vertel en toon de positieve boodschap die de Islam volgens jou vertegenwoordigd. Pak die handreiking die je gelukkig in Nederland nog steeds krijgt!

Standaard disclaimer
Natuurlijk zijn er moslims op wie het geen betrekking heeft. Het gaat natuurlijk om de (helaas niet zo kleine) groep die buitengewoon asociaal gedrag vertoont.
ach kom nou zeg, zelfs als ruim een half miljoen moslims tegen je zegt : dat zijn geen moslims !! .. dan hoor je het niet, ze moeten geen onzin gaan verkopen, ze moeten afstand nemen, nadrukkelijker, duidelijker .. het maakt toch niet uit wat ze zeggen, je komt toch aankakken met een : ja maar ..

dus vindt je het gek dat de pubers in een slachtofferrol schieten, dat zijn ze immers ook, ze hebben geen f*ck te maken met de door Wilders geportreteerde moslim, het zijn kinderen, en dat die zich niet bepaald welkom voelen hier, tja, hoe zou dat nou toch komen
pleased to meet you
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:04:16 #237
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57751019
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:51 schreef Wokkel het volgende:

Jammer dat je zo moet reageren.

In dit topic is al een aantal keren gezegd dat verandering van binnenuit moet komen. Wanneer ik hier concreet invulling aan probeer te geven komt Gronk even langs om mij te beschuldigen van xenofobie. In plaats van mee te discussieren en wellicht samen tot goede ideeën te komen kom je met standaard dooddoeners als 'moslim-bash', 'xenofobie' en 'wildersaanhangers'.

Het valt me nog mee dat je mijn post niet gelijk hebt verwijderd omdat jij er toevallig anders over denkt en geen zinnig weerwoord kan opstellen. Moet ik je daarvoor bedanken??
Same to you. Ik zie hier veel te veel luitjes die zich druk maken over mensen waar ze -- volgens mijn inschatting-- nooit mee te maken hebben. In plaats van te genieten van 't mooie weer zie ik keer op keer dezelfde zure reacties. Ach, 't is maar welke invulling je aan je leven geeft.

Let wel, je hoort mij niet zeggen dat er geen issues zijn met moslims, allochtonen, kutmarokkanen, kankerantillianen en nog zo wat luitjes. Maar dat ligt allemaal wel een stuk genuanceerder dan dat jij zo postte, en dat heeft --voorzover ik kan zien-- geen ene kloot te maken met de islam of moslim zijn. Eerder met dingen als 'kansloze stakker zijn'.

Overigens, 't is een bekend verschijnsel dat populisten de ene kansloze groep tegen de andere, al even kansloze groep, opzetten. In extreemrechtse kringen (ik mag toch wel zeggen dat wilders in die hoek zit, niet, of is jouw politiek-correcte mening al zo ver heen dat zelfs dat al niet mag?) was en is dat een standaard methode. Nou jij weer.

[ Bericht 1% gewijzigd door gronk op 01-04-2008 00:13:39 ]
pi_57751473
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:54 schreef moussie het volgende:

[..]

ach kom nou zeg, zelfs als ruim een half miljoen moslims tegen je zegt : dat zijn geen moslims !! .. dan hoor je het niet, ze moeten geen onzin gaan verkopen, ze moeten afstand nemen, nadrukkelijker, duidelijker .. het maakt toch niet uit wat ze zeggen, je komt toch aankakken met een : ja maar ..
Ik zou meer dan iedereen graag op het nieuws een item zien dat een half miljoen moslims de straat opgaan om tegen het extremisme te betogen of een website maken met StopIslamExtremism.com. Zou het niet mooi zijn om een "Extremismevrije moskee" keurmerk te hebben?
Heck..10.000 moslims op de dam die betogen tegen Osama of de Iraanse premier vind ik al heel overtuigend. Natuurlijk ben ook ik afhankelijk van wat een journalist interessant genoeg vind om te melden, maar ik heb nog wel het vertrouwen dat de pers in Nederland dit soort zaken ook uitbundig zouden melden.

Als het meest heilige wat je hebt wordt beledigd, iets waar je al vanaf je geboorte van wordt overtuigd, is het verschrikkelijk als extremisten (niet moslims) jouw geloof direct beschadigen. Maar wat ik niet begrijp is waarom de reacties van ongelovigen tot zoveel meer zichtbare negatieve reacties leiden dan een film van Osama?

Tot nu toe zie ik ik vooral beledigde moslims in de kranten en op tv. Als je Balkenende moet geloven moeten we vooral blij zijn dat er nog geen geweld is gebruikt bij de protesten. Absurd dat je anno 2008 een angst moet hebben om pijnpunten aan te wijzen binnen een gemeenschap.
quote:
dus vindt je het gek dat de pubers in een slachtofferrol schieten, dat zijn ze immers ook, ze hebben geen f*ck te maken met de door Wilders geportreteerde moslim, het zijn kinderen, en dat die zich niet bepaald welkom voelen hier, tja, hoe zou dat nou toch komen
Kinderen zijn altijd het slachtoffer, laat daar geen onduidelijkheid over bestaan.
Mijn post over individuele verantwoordelijkheid sloeg dan ook op de meerderjarige ouders.

PS
Voordat ik weer als Wildersaanhanger wordt neergezet: Ik heb niets met die man. Zijn meningen en oplossingen zijn veel te bruut, zijn partij teveel one-issue. Zijn film is generaliserend, onvolledig en bizar geintroduceerd.

Die film daarentegen is echter, ondanks de belabberde vorm, wel een mooie discussiestarter gebleken. Niet alleen op fok, maar ook op de rest van het internet, de werkplek en op straat.
Probeer dus mijn posts niet altijd in te passen in het plaatje van Wilders of zijn film maar meer in het algemene probleem van omgaan met moslims en extremisten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wokkel op 01-04-2008 00:47:03 ]
pi_57751699

Geert Wilders krijgt alleen maar meer problemen - las zojuist op een hiphopblog dat rapper Salah Edin, die
wordt afgebeeld als Mohammed B. een ultimatum heeft gesteld voor Geert Wilders.

http://hiphop.blog.nl/nl-(...)m-voor-geert-wilders
pi_57751817
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:04 schreef gronk het volgende:

[..]

Same to you. Ik zie hier veel te veel luitjes die zich druk maken over mensen waar ze -- volgens mijn inschatting-- nooit mee te maken hebben. In plaats van te genieten van 't mooie weer zie ik keer op keer dezelfde zure reacties. Ach, 't is maar welke invulling je aan je leven geeft.
Het kost inderdaad teveel tijd om te reageren, maar ach het regent, er is niets op tv en het is voor een belangrijke zaak. Voor je informatie, mijn directe buren links, rechts en rechtsboven mijn flatje zijn praktiserende moslims met wie ik meer dan goed opschiet, al jaren lang. Ik kan je de diverse lekkernijen die ze me aanbieden absoluut aanraden. Helaas kan ik bij hun ook weinig pro-activiteit bespeuren voor wat betreft de extremen, ik heb zelf het idee dat het voor hun 'not done' is om in je eigen nest te poepen.
Voor de rest zitten er Antillianen, Polen (weinig contact mee, ik geef het toe) en Senegalezen. Allemaal even vriendelijk en altijd bereid om je te helpen als dat nodig is. Ik vermaak me wel
quote:
Let wel, je hoort mij niet zeggen dat er geen issues zijn met moslims, allochtonen, kutmarokkanen, kankerantillianen en nog zo wat luitjes. Maar dat ligt allemaal wel een stuk genuanceerder dan dat jij zo postte, en dat heeft --voorzover ik kan zien-- geen ene kloot te maken met de islam of moslim zijn. Eerder met dingen als 'kansloze stakker zijn'.

Overigens, 't is een bekend verschijnsel dat populisten de ene kansloze groep tegen de andere, al even kansloze groep, opzetten. In extreemrechtse kringen (ik mag toch wel zeggen dat wilders in die hoek zit, niet, of is jouw politiek-correcte mening al zo ver heen dat zelfs dat al niet mag?) was en is dat een standaard methode. Nou jij weer.
Natuurlijk is Wilders op punten extreemrechts. Maar waarom zou dat mij ervan weerhouden om de punten die hij aanstipt te volgen en te kijken wat daarop de reacties zijn. Ik noem niemand binnen Nederland een kansloze groep, omdat er hier zo ontzettend veel energie wordt gestoken in integratie.

Iedereen heeft een kans, niet om miljonair te worden, maar wel om mee te doen met de maatschappij tot ieders tevredenheid. Je moet die kans alleen wel herkennen en pakken. Wat mij betreft is de continue stroom aan negatieve berichten juist een kans om te laten zien waar je voor staat. Opboksen op een positieve manier.
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:41:55 #241
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57751862
Als je niet te beroerd bent om moeilijke artikelen te lezen:
Is Poverty Caused by Irrational Behavior?

Morgen overhoring
pi_57752316
Geert maakt hier een verkeerde inschatting in het brengen van deze beeldencompilatie. Het gaat niet om een geloofskwestie, maar meer om een verkeerde intepretatie van het geloof. Dit kan elke geloof zijn, ik vind de hokjesgeest om de islam te noemen erg laf.

De leidraad van een geloof is duizenden jaren geleden in schrift gezet / boekvorm. Deze verhaalvorm speelt zich af in een tijd waar normen en waarden op een andere manier worden gebruikt zoals nu. Niet alleen de tijdssetting is anders, maar ook de gebruiken e.d.

Nu jaren later is door de evolutie alles veranderd qua levensstandaard, de straffen en manier van leven zijn anders. Dit kan niet klakkeloos uit een bijbel, koran e.d. worden overgenomen, dit zou in mijn ogen aangepast gebruikt moeten worden naar de maatstaven van deze tijd.

De basisprincipes zijn gelijk aan vroeger, alleen toepassing is in mijn ogen niet altijd 1 op 1 over te nemen.
Dit kan joods, moslim, christen etc zijn die hun geloof nastreven.

Een goed voorbeeld is de KKK (Klu-Klux-Klan), die basseerden hun theorie op de Bijbel - de Bijbel is nu toch ook niet verboden?
  dinsdag 1 april 2008 @ 01:48:27 #243
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_57752799
Column Van de Ven: Fitna

Nou, daar was ie dan. De Film. Daar hebben we het dus wekenlang over gehad. Vroeger had je zo'n tv-reclame waarin een schilderpakket van het merk Ravensburger werd aangeprezen met de pakkende slogan "Iedereen kan schilderen met Ravensburger'. Een doos vol voorgedrukte schilderijtjes vol vlakjes met daarin kleine nummertjes. Die nummertjes corresponderen dan weer met een bepaalde kleur verf en aan het eind van de rit lijkt het of je echt zelf een schilderij hebt gemaakt."

Dat gevoel kreeg ik bij de film van Wilders. "Iedereen kan Fitna maken met Ravensburger". De kunst is wat heftige bewegende beelden van youtube te trekken, die te koppelen aan wat koranverzen en aan het eind van de rit lijkt het of je een zinnig statement hebt gemaakt over de moslims. Jan Peter heeft al die tijd gedacht dat Geert met een serieuze film bezig was, maar Geert zat dus op een verloren maandagavond ergens op een zolderkamertje met een van zijn schaarse vrienden wat filmpjes aan elkaar te prutsen.

Jammer van die paar foutjes, dat vindt Geert achteraf zelf ook. Hij was net twee grote glazen fristi aan het inschenken waardoor hij miste dat zijn vriend niet Mohammed B maar rapper Salah Edin in zijn film monteerde. En dat Geert er blindelings van uit was gegaan dat de Deense cartoontekenaar zou staan te juichen wanneer hij zou zien dat zijn befaamde spotprent in de film voorkwam, was een ongelukkige inschattingsfout.

De euforie van die avond had hen wellicht meegesleurd. Na een paar uur hadden ze al best een gave film met heuse titeltjes en geluidjes. "Hoeveel hebben we nu?" had Geert zijn vriend aan het eind van de avond gevraagd. Die had naar de timer gekeken, vervolgens naar Geert en toen met een lichte snik in zijn stem gezegd "Al vijftien minuten!". Een siddering ging door Geerts boxershort. Even geloofde hij echt dat hij een film had gemaakt
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  dinsdag 1 april 2008 @ 07:31:10 #244
3542 Gia
User under construction
pi_57754078
quote:
Op maandag 31 maart 2008 22:54 schreef moussie het volgende:

[..]

Hou dan zelf op met katholieken weg te zetten als pedo's, elke keer als er weer een pedopriester in het nieuws komt. Nee, katholieken moeten allemaal een brief naar Popi Benny sturen om hun ongenoegen kenbaar te maken over deze priesters. Katholieken zijn samen verantwoordelijk hiervoor.

Wmb hoeven moslims niets openlijk af te keuren, alleen walg ik ervan dat ze sommige zaken gewoon openlijk goedkeuren, met welke smoes dan ook.
Zoals die twee homo's die opgehangen werden, vanwege hun geaardheid. Wordt er gewoon even beweerd dat ze verkrachters zijn, wat niet waar scheen te zijn, en dan maakt dat alles goed.
Vrouwen die gestenigd worden? Ach ja, ze zullen die verkrachting wel uitgelokt hebben.

Nogmaals afkeuren hoeft nog niet eens, maar laat het goedkeuren achterwege, s.v.p.
pi_57754096
quote:
Malaysian supermarket chain marks Dutch products red to protest anti-Islam film
The Associated Press
Published: April 1, 2008

KUALA LUMPUR, Malaysia: A supermarket chain in mainly Muslim Malaysia has marked Dutch products with red labels, giving customers the option of boycotting them to protest an anti-Islam movie by a Dutch lawmaker.

"I think as a Muslim, we have to take a stand," Ali Mydin, managing director of Mydin Mohamed Holdings Bhd., told The Associated Press on Tuesday, adding that 40 of his stores would take part in the nationwide campaign.

Supermarkets would put up notices and posters to explain to customers how they could choose not to buy Dutch products, Ameer said. Mydin buys 60 million ringgit (US$18.8 million; ¤11.9 million) worth of Dutch goods a year, from dairy and cosmetics to electronics.

Several other Malaysian groups have also called on Muslims to boycott Dutch goods, saying the 15-minute movie by lawmaker Geert Wilders creates unnecessary tensions and misleads viewers to link Islam and violence.

Malaysia's Foreign Ministry has strongly condemned the film as disrespectful and insensitive. Some 60 percent of the country's 27 million people are Muslims.

The film, titled "Fitna," or "ordeal" in Arabic, was posted online Thursday. Though it was removed from the site, LiveLeak.com, on Friday, it has since been available on other file-sharing sites.
http://www.iht.com/articl(...)aysia-Quran-Film.php

Red sticker day: Shahrir on a tour of Mydin Hypermarket in USJ, Subang Jaya, after he launched “Product Malaysia Citarasa Kita” promotion Monday. Inset — the notice to inform customers which products are from the Netherlands.
pi_57755928
artikel hierboven in het Nederlandse nieuws:

Boycot Nederlandse producten in supermarkt Maleisië
quote:
Een grote Maleisische supermarktketen heeft opgeroepen tot een boycot van Nederlandse producten wegens de film Fitna van parlementariër van Geert Wilders. De supermarkten halen de producten echter niet uit de schappen om de keuzevrijheid van de klant te respecteren. Dat berichtte dagblad The New Straits Times dinsdag.

Nederlandse producten hebben rode labels gekregen om klanten te waarschuwen. Ook hangen posters in de supermarkten van Mydin Mohamed Holdings die klanten oproepen weg te blijven van Nederlandse waar. „Niemand heeft het recht andere religies te veroordelen”, aldus de directeur van de keten.
pi_57755955
Toon van het debat met PVV-leider is lastig te doorbreken
quote:
De Kamer worstelt al anderhalf jaar met de vraag hoe om te gaan met PVV-Kamerlid Geert Wilders. Vandaag krijgt de toeschouwer een nieuwe aflevering van die worsteling voorgeschoteld.

Dat de Kamer dat debat opnieuw zoekt, is niet meer dan logisch. De afgelopen maanden werd tot vervelens toe over zijn film, de mogelijke inhoud en de eventuele gevolgen gesproken: door Kamerleden, door ministers en, prominent, door de minister-president.

Het debat vandaag, dat vanaf 15.30 uur live te volgen is op Nederland 1, is een gelegenheid voor met name het kabinet zich te verantwoorden voor wat er in de weken voorafgaand aan ’Fitna’ in gang is gezet. Zo voerde de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, Tjibbe Joustra, onder politieke verantwoordelijkheid van minister Hirsch Ballin (justitie) gesprekken met Wilders om hem voor mogelijke effecten te waarschuwen.

Hirsch Ballin zelf wees Wilders eerder op mogelijke strafrechtelijke consequenties van wat hij in de film te berde zou willen brengen. Minister Ter Horst (binnenlandse zaken) betrok de burgemeesters op voorhand bij de crisisbeheersing door hen per brief te wijzen op mogelijke gevolgen. Hetzelfde deed minister Verhagen (buitenlandse zaken) in een brief aan de Nederlandse ambassadeurs in den vreemde.

Het hoogtepunt was de verklaring die premier Balkenende op 29 februari na de ministerraad voorlas. Het kabinet verwierp op voorhand de boodschap van Wilders’ film en hield wereld voor dat hij alleen staat in zijn afwijzing van de islam.

Toch is verantwoording door het kabinet voor de initiatiefnemer van het debat, CDA’er Van Haersma Buma, niet de belangrijkste, zij het wel de officiële, aanleiding voor het debat. Van Haersma Buma vindt nú het moment met Wilders in debat te gaan. Eerdere pogingen daartoe zijn in de afgelopen anderhalf jaar mislukt. De PVV-leider weigerde consequent met de rest van de Kamer in debat te gaan. Hij poneerde zijn stellingen en liet het daar bij.

Dat begon al bij het debat over de regeringsverklaring van het net aangetreden vierde kabinet-Balkenende. Wilders gebruikte zijn termijn met name om de benoeming van twee staatssecretarissen met een dubbele nationaliteit te laken. De premier verweerde zich niet al te krachtig en de toon voor de maanden daarna was gezet.

Het belangrijkste argument van andere fracties tegen Wilders’ stellingen vormde de afgelopen dagen ook de voornaamste kritiek op zijn film. En dat zal vandaag ook weer prominent naar voren komen. De PVV-leider scheert de hele islam en alle moslims over één kam. De verschrikkelijke voorbeelden uit zijn film, meent Wilders, zijn geen uitwassen van extremisme, maar zijn inherent aan de islamitische ideologie. De Kamer zal daar ook vandaag niet doorheen breken.
pi_57755979
interview / ’Het wordt tijd dat Wilders nu eens antwoord geeft’
quote:
CDA-Kamerlid Sybrand van Haersma Buma wil het debat met premier Balkenende over de anti-Koranfilm aangrijpen om Wilders aan de tand te voelen. „Het wordt tijd dat hij het debat in de Kamer aangaat.”

U wil vanmiddag met de premier debatteren over zijn verklaring naar aanleiding van Wilders’ film Fitna?

„Ja, ik wil informatie over de stand van zaken. We zijn blij met de hoopvolle reacties van moslimorganisaties, maar we moeten wel alert blijven. Ik wil weten hoe het kabinet deze situatie beoordeelt en wat we nu moeten doen. Daarnaast is dit natuurlijk een kans om met Wilders zelf over zijn film te spreken. Tot nu toe heeft hij die discussie steeds ontweken.”

Dus het is een verkapte manier om met Wilders in debat te kunnen?

„Het is een manier om met Wilders in debat te kunnen ja, want dat wordt wel eens tijd. Maar daar is niets verkapts aan. Formeel gezien debatteert de Kamer over stukken die ze heeft ontvangen van bewindspersonen. Het enige stuk dat naar ons is gestuurd, is de verklaring van de premier. Wilders heeft niets gestuurd en is dus ook niet verplicht om mee te debatteren of om antwoord te geven op onze vragen. Daar houd ik rekening mee, tenslotte was hij afgelopen zondag ook niet bij een debatbijeenkomst die naar aanleiding van de film was georganiseerd in het Amsterdamse Slotervaart.”

Wilders staat niet bekend om zijn opbouwende kritiek. Verwacht u dit keer wel inhoudelijke argumenten?

„Ik hoop dat hij niet alleen stellingen de wereld in zal gooien of andere mensen de schuld zal geven. En ik hoop dat hij antwoord geeft op onze vragen, want die zijn er genoeg. Wat hij beoogt met zijn film bijvoorbeeld, wat hij ermee wil bereiken.”

De door Balkenende gevreesde crisis bleef afgelopen weekeinde uit. Waarom negeert u de film niet in plaats van hem nu weer in de schijnwerpers te zetten?

„Negeren? Die optie had ik nog niet gehoord. Bij zoiets als dit kan dat natuurlijk ook niet. Nog voor er überhaupt reacties waren, was de film al de opening van alle actualiteitenrubrieken en kranten.”

Hoe gaat u voorkomen dat het beeld ontstaat dat de ’gevestigde politiek’ Wilders weer in een hoek zet?

„Ik kan niet vooruitlopen op hoe het debat zal verlopen, dat merken we vanzelf. Ik hoop dat het er volwassen aan toe zal gaan in plaats van dat hij voortdurend de bal naar anderen kaatst. Dat zou ik zonde vinden, al is het geen reden om het debat niet te voeren.”
pi_57756023
Opnieuw demonstratie tegen Wilders in Jakarta
quote:
Bij de Nederlandse ambassade in de Indonesische hoofdstad Jakarta hebben islamitische groeperingen dinsdag voor de tweede dag op rij gedemonstreerd tegen de film Fitna van Geert Wilders.

Betogers droegen spandoeken en hadden foto's van Wilders bij zich met daarop leuzen als 'doodstraf voor zij die de islam bekladden' en 'boycot Nederlandse producten'.

De demonstranten eisten excuses van de Nederlandse regering aan de moslims overal in de wereld. Ook moet de Nederlandse ambassade worden gesloten en moeten de diplomatieke betrekkingen met Nederland worden verbroken.

De Indonesische regering heeft inmiddels maatregelen getroffen om Fitna van internet in Indonesië te krijgen. Als iemand de rolprent via internet of op andere manier verspreidt, zal dat juridische gevolgen voor die persoon hebben, waarschuwde Arifin Muchtiar van het hooggerechtshof in de Indonesische hoofdstad.
===================================================================================

reportage / ’Leuzen moeten vooral symbolisch worden gezien’
quote:
Ruim vijftig radicale moslims staan voor de Nederlandse ambassade in Jakarta. Ze dragen spandoeken met de teksten ’Dood aan Geert Wilders’ en ’Pak de Nederlanders’. De in het wit geklede mannen zijn lid van het als radicaal bekend staande Islamitische Bevrijdingsfront (FPI). Aanvankelijk is het stil, de sfeer is grimmig. Maar na een tijdje in de brandende zon roept iemand: „Allahu Akbar” (Allah is groot), de rest volgt. Spreker Awid neemt het woord: „Ik roep alle moslims ter wereld op Wilders te doden.” Op de achtergrond klinken islamitische liederen. Het is de tweede demonstratie in Indonesië na het verschijnen van ’Fitna’.

Leerlingen van een islamitische school gingen zondag de straat op in West-Java, ze eisten dat de film van internet werd verwijderd. Din Syamsuddin, hoofd van de Muahmmadiyah, de een na grootste moslimbeweging in Indonesië, noemde ’Fitna’ een ’belediging’ voor de islam. „Het laat ook zien dat de westerse wereld helemaal niet tolerant en democratisch is”, aldus Syamsuddin.

Opiniemaker Julia Suryakusuma vindt de film saai en niet vernieuwend. „Moslims zouden zich hier niet druk over moeten maken. Ze moeten het negeren.” De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono riep zijn landgenoten gisteren op de rust te bewaren. Hij zei dat vandalisme en andere vormen van geweld ongepast zijn en niet worden getolereerd door de islam.

De deerde de FPI-leden niet. Ze voelen zich extreem beledigd. De oproep Nederlanders te grazen te nemen moet volgens FPI-lid Mohammed Marsudi trouwens vooral symbolisch worden gezien: „Het is een drukmiddel voor de regering iets te doen aan Wilders. Er is in Nederland nauwelijks protest geweest.”

Dan gooit een demonstrant een steen naar de ambassade. Eieren volgen, en waterbekertjes. De 200 opgetrommelde ME’ers zijn waakzaam, maar hun blik ontspant als de demonstranten al schreeuwend terug de snelweg oplopen. Twee ongebruikte waterkanonnen staan als stille getuigen voor de ambassade.
pi_57756081
Verdonk niet bij debat over Fitna
quote:
Rita Verdonk doet dinsdagmiddag niet mee aan het Tweede Kamerdebat over de film Fitna van PVV-leider Geert Wilders. Volgens haar woordvoerster heeft Verdonk nog te veel last van het spierscheurtje dat ze vorige week opliep bij een val in haar woning.

De woordvoerster gaat er vooralsnog wel van uit dat Verdonk op tijd hersteld is voor de presentatie van haar beweging Trots op Nederland, die donderdag in Amsterdam moet plaatsvinden. ,,Ik ben er zeker van dat ze alles op alles zal zetten om dat te laten doorgaan.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')