Oh, ja, maar dat is de baansoort, niet de hoogte, denk ik.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:16 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Zo hebben de commentatoren het steeds verteld en het klopt ook wel, want Federer stond zijn backhands tegen Nadal niet boven zijn schouder te raken maar een stuk lager. Hoe dat precies komt, weet ik niet, want ik ben geen deskundige, maar zo zit het volgens mij wel.
Zeker weten. Ik heb geen bron, maar visueel komt het ook zo over, maar er ligt veel minder gravel op deze baan, en de onderlaag schijnt ook anders te zijn dan bij bv MC en RG. Dat samen met een wellicht miniem effect van de hoogte zorgt ervoor dat deze gravelbaan gewoon als een hardcourtbaan speelt. Het enige voordeel (uit gravelspelers oogpunt gezien) voor spelers als Nadal dat nog overblijft is dat je kan glijden en dat er wellicht af en toe een rare stuit is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:17 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Oh, ja, maar dat is de baansoort, niet de hoogte, denk ik.
Omdat het gras van eind jaren 80 zo snel was dat je er zo ongeveer servicevolley op móést spelen. Op een gegeven moment is het gras langzamer geworden en was het langzamer dan een snelle hardcourtbaan. Daarom zegt de snelheid van de baan volgens mij meer dan het type baan. Een baseliner zal liever spelen op een hele langzame grasbaan dan op een supersnelle gravelbaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom niet mee eens? Verklaar je nader? Hardcourt is en blijft toch hardcourt, en tuurlijk is de ene baan sneller dan de andere, maar dat geldt voor iedere baansoort. Ene grasbaan is ook sneller dan de andere, maar het blijft gras.
Je snapt me niet, maar oke...quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:20 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Omdat het gras van eind jaren 80 zo snel was dat je er zo ongeveer servicevolley op móést spelen. Op een gegeven moment is het gras langzamer geworden en was het langzamer dan een snelle hardcourtbaan. Daarom zegt de snelheid van de baan volgens mij meer dan het type baan. Een baseliner zal liever spelen op een hele langzame grasbaan dan op een supersnelle gravelbaan.
Dat is dus waarom je er cijfers over nodig hebt; anders kunnen we er wel over speculeren maarr weten we toch niet wie er gelijk heeft.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:15 schreef tja77 het volgende:
[..]
En ik denk dat het snelheidsverschil tussen toen en nu, ook vooral in de ballen is terug te vinden.
BBC had vorig jaar een computeranimatie van de slag en voorbereiding op het gravel van RG en het gras van Wimbledon. Dan mag Wimbledon welliswaar veel trager zijn dan in de jaren 80, maar het verschil in stuit, en snelheidsbehoud van de bal was enorm ten opzichte van RG. Ik weet ook wel dat er snellere gravel banen zijn dan RG, maar ik denk dat geen enkele gravelbaan sneller is dan Wimbledon. Een bal stuit op gras zoveel anders dan op gravel.
Natuurlijk snap ik wat je schrijft. Letterlijk heb je natuurlijk ook gelijk. Gravel is gravel. Hardcourt is hardcourt. Gras is gras. Maar het is volgens mij belangrijker hoe die banen zich feitelijk tot elkaar verhouden dan wat de naam van de ondergrond is. Je zou de banen volgens mij beter kunnen onderscheiden qua snelheid dan qua naam. Het gaat er in het algemeen toch om hoe snel de baan is en die kun je niet afleiden uit de naam van de ondergrond.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je snapt me niet, maar oke...
Snel gravel, traag gravel, het blijft gravel.
Gras en hardcourt idem dito.
Ja. Qua snelheid zullen verschillende baansoorten misschien niet voor elkaar onderdoen. Maar verschillen als hoe spin er effect op heeft, dat je kan glijden, wegstuitende ballen, hoe je er op kan bewegen en wat je gewend bent etc etc zijn nog wel van onderscheidende betekenis.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je snapt me niet, maar oke...
Snel gravel, traag gravel, het blijft gravel.
Gras en hardcourt idem dito.
Computeranimatie niet goed genoeg?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:21 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dat is dus waarom je er cijfers over nodig hebt; anders kunnen we er wel over speculeren maarr weten we toch niet wie er gelijk heeft.
en ook hoe de bal op stuit, heel snel omhoog stuiten is anders dan heel snel rechtdoor stuiten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:17 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dat zou best weleens kunnen ja. Maar goed, daar zou je dan cijfers over moeten hebben - een eenheid waarin je de snelheid van de baan kunt uitdrukken.
Die is er wel hoor, iets van snelheid bal voor stuit delen door snelheid bal na stuit (voor hoogte valt hetzelfde te doen). Hoe dichter bij 1, hoe sneller de baan. Zou een interessante statistiek zijn om gewoon bij elk toernooi weer te geven, snap niet dat ze dat niet doen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:17 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dat zou best weleens kunnen ja. Maar goed, daar zou je dan cijfers over moeten hebben - een eenheid waarin je de snelheid van de baan kunt uitdrukken.
Heb je ook gelijk in, maar de speeleigenschappen blijven gelijk, zij het de ene keer wat extremer dan de andere keer. Snelheid, glijden, eventueel effect.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:23 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik wat je schrijft. Letterlijk heb je natuurlijk ook gelijk. Gravel is gravel. Hardcourt is hardcourt. Gras is gras. Maar het is volgens mij belangrijker hoe die banen zich feitelijk tot elkaar verhouden dan wat de naam van de ondergrond is. Je zou de banen volgens mij beter kunnen onderscheiden qua snelheid dan qua naam. Het gaat er in het algemeen toch om hoe snel de baan is en die kun je niet afleiden uit de naam van de ondergrond.
Ja, precies.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Die is er wel hoor, iets van snelheid bal voor stuit delen door snelheid bal na stuit (voor hoogte valt hetzelfde te doen). Hoe dichter bij 1, hoe sneller de baan. Zou een interessante statistiek zijn om gewoon bij elk toernooi weer te geven, snap niet dat ze dat niet doen.
Dat hangt enigszins af van de spin die je aan de bal meegeeft, lijkt me?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Die is er wel hoor, iets van snelheid bal voor stuit delen door snelheid bal na stuit (voor hoogte valt hetzelfde te doen). Hoe dichter bij 1, hoe sneller de baan. Zou een interessante statistiek zijn om gewoon bij elk toernooi weer te geven, snap niet dat ze dat niet doen.
Lijkt me inderdaad totaal geen interessante statistiek. Ze geven al die snelheidsstatistieken niet voor niks nooit.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:00 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Dat hangt enigszins af van de spin die je aan de bal meegeeft, lijkt me?
Bal komt lager op, maar schieten meer door dan op bijv. gravel dat meer een remmende werking heeft.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:09 schreef Komakie het volgende:
Zullen we even duidelijk stellen dat gras alles behalve snel is. Bij gras stuit de bal lager op. Dat is waarom er lastig op te spelen is. Het is niet een hele snelle ondergrond.
Hij slaat niet vaak 30 of meer aces, maar zijn service is echt wel 1 van zijn wapens. En als je boven de 140 mph slaat, vind ik je een behoorlijk service kanon.quote:
Wel eens op echt gras getennist? Het valt namelijk heel erg mee. Zeker als je het vergelijkt met kunstgras.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bal komt lager op, maar schieten meer door dan op bijv. gravel dat meer een remmende werking heeft.
Hardcourt is daarentegen nog sneller, maar om te zeggen dat gras alles behalve snel is gaat me te ver.
Het is vooral dat zijn 2e service waardeloos is. Als zijn 1e service percentage boven de 50% zit (wat ie zelden zit) is ie wel een servicekanon hoorquote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Hij slaat niet vaak 30 of meer aces, maar zijn service is echt wel 1 van zijn wapens. En als je boven de 140 mph slaat, vind ik je een behoorlijk service kanon.
Ik heb een aantal jaar geleden op een goed onderhouden grasbaan getennist. Baan was mooi vlak, maar wat me het meest bij is gebleven, is de lage stuit, en dat je met je voorbereiding eerder moest beginnen, omdat ze bal sneller bij je was dan dat ik gewend was. Ik tenniste toen normaliter op kunst gravel, bruine rubbere banen, met een soort van rubber granulaat. Ik vond het een flink verschil.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:51 schreef Komakie het volgende:
[..]
Wel eens op echt gras getennist? Het valt namelijk heel erg mee. Zeker als je het vergelijkt met kunstgras.
Dat zegt iedereen dat zijn 2e service slecht is, maar als je de statistieken erop naslaat, zul je zien dat hij een behoorlijk groot percentage van de punten wint welke hij met zijn 2e service in het spel brengt. Verschil is slechts een paar procent met mannen als Federer en Nadal.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:53 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het is vooral dat zijn 2e service waardeloos is. Als zijn 1e service percentage boven de 50% zit (wat ie zelden zit) is ie wel een servicekanon hoor
Dat komt gewoon omdat hij 1 van de beste spelers is. Het verschil met Fed en Nadal zegt wat mij betreft dat hij een slechte tweede service heeft...quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat zegt iedereen dat zijn 2e service slecht is, maar als je de statistieken erop naslaat, zul je zien dat hij een behoorlijk groot percentage van de punten wint welke hij met zijn 2e service in het spel brengt. Verschil is slechts een paar procent met mannen als Federer en Nadal.
Als een 2e service slecht is (ja echt slecht) dan moet een willekeurige top 20 speler die bal zo weg kunnen slaan, dat zelfs Murray het niet kan belopen. Als een top 20 speler dat niet kan, is die service misschien nog niet zo slecht. Tuurlijk is hij stukken minder dan de service van Nadal en Federer, maar dat geldt voor vrijwel iedere topspeler.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:01 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dat komt gewoon omdat hij 1 van de beste spelers is. Het verschil met Fed en Nadal zegt wat mij betreft dat hij een slechte tweede service heeft...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |