Ja, ik realiseer me nu ook dat het elkaar niet uitsluit. Djokovic had een superdag en ik dacht dat hij daarmee zijn spel oplegde aan Nadal. Maar inderdaad had Nadal geen geweldige dag. Als hij wel beter had gespeeld had de partij gewoon een nog hoger niveau gehad.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:57 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ik ook niet. Dat laatste kan prima, maar wat je daarvoor zegt klopt ook. Service is ook veel minder belangrijk op bijvoorbeeld RG en ik vond Nadal nogmaals zeker niet zijn beste spel spelen, forehand kwam maar matig door en de superballen die hij vaak slaat als hij zo onder druk staat (hij heeft wel vaker tegenstanders gehad die een erg goed niveau haalden zoals Federer enkele malen, Djokovic zelf al en in het verleden bijvoorbeeld een Coria) waren ook erg spaarzaam.
Nee, zeker, dit is niet nieuw en het is uberhaupt niet nieuw dat Nadal verliest in een of meer voorbereidingstoernooien. Maar op RG staat hij er altijd (behalve in 2009) dus ik hoop dat hij dat ook dit jaar doet.quote:We moeten niet vergeten dat Nadal het in 2009 al erg moeilijk had tegen Djokovic in Madrid en daarna vrij kansloos verloor van Federer en ook vorig jaar was het geen gemakkelijke toernooizege in Madrid voor zijn doen.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 08:21 schreef tja77 het volgende:
Moet het er perse bijstaan dat de condities op RG, Rome, en Monaco anders zijn?
Feit is gewoon dat Djokovic van Nadal heeft gewonnen op gravel. En dat doen weinig tennissers.
Zoals ik al zei, ben ik benieuwd naar het treffen tussen (een fitte) Del Potro en Djokovic.
Favoriet voor RG blijft in mijn ogen Nadal, met daarachter Federer, Djokovic, en misschien wel Del Potro.
quote:Op dinsdag 10 mei 2011 09:41 schreef tja77 het volgende:
Del Porto vervalt voor mij als 1 van de favorieten, heb net gelezen dat deelname aan RG voor Del Potro er hoogstwaarschijnlijk niet inzit.
Hij gaat er alles aan doen om zo snel mogelijk te revalideren van zijn heupblessure, om zo snel mogelijk fit te zijn. Maar deelname aan RG komt wellicht te vroeg.
Jammer....
Nu eerst kijken hoe het toernooi van Rome verloopt, met Djokovic. Zijn winning streak moet nou eenmaal ooit eindigen, en dat zou zomaar tijdens dit toernooi kunnen zijn.
Ja, omdat het relevant is. Het was een hele knappe overwinning van Djokovic en hij speelde geweldig, maar die hoogte maakt dat Madrid niet representatief is voor gravel. Djokovic zal ook in Rome en op RG wel kunnen winnen van Nadal, maar dat kun je niet automatisch afleiden uit een overwinning in Madrid.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 08:21 schreef tja77 het volgende:
Moet het er perse bijstaan dat de condities op RG, Rome, en Monaco anders zijn?
[...]
Ik denk dat iedereen zelf maar moet bepalen wat ze belangrijk vinden en waarover ze posten. Dit topic is juist bedoeld voor gedachtewisselingen daarover. Het is echt iet nodig dat iedereen het steeds maar met elkaar eens is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 09:36 schreef Komakie het volgende:
[..]
Maar we zullen het deze week zien. Als Djokovic nu weer van Nadal weet te winnen, wil ik niemand meer horen over andere condities dan andere toernooien.
[...]
Ik ben het er volledig mee eens. Nadal heeft niet voor niks altijd moeite op Madrid. Djoko won al eens eerder bijna van hem, Nadal werd 2 jaar terug met 6-4 6-4 op zijn plaats gezet en dat soort dingen zijn op geen enkel ander gravel toernooi gebeurd. Madrid is gewoon ongelooflijk snel omdat het zo hoog ligt. Zijn spin heeft veel minder effect dan in MC en Rome. Dat het een geweldige overwinning is van Djoko is natuurlijk een feit, want Nadal is natuurlijk overal the man to beat. Maar het einde van Nadal's gravel-hegemonie zie ik nog niet. Ben benieuwd naar Rome, maar ergens heb ik het idee dat en Djoko en Nadal er beiden niet vol voor zullen gaan. Die gaan op naar RG!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:27 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ja, omdat het relevant is. Het was een hele knappe overwinning van Djokovic en hij speelde geweldig, maar die hoogte maakt dat Madrid niet representatief is voor gravel. Djokovic zal ook in Rome en op RG wel kunnen winnen van Nadal, maar dat kun je niet automatisch afleiden uit een overwinning in Madrid.
Nee, want het is niet relevant, de schrijver van het stuk zegt gewoon:quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:27 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ja, omdat het relevant is. Het was een hele knappe overwinning van Djokovic en hij speelde geweldig, maar die hoogte maakt dat Madrid niet representatief is voor gravel. Djokovic zal ook in Rome en op RG wel kunnen winnen van Nadal, maar dat kun je niet automatisch afleiden uit een overwinning in Madrid.
Ik vind het bij hem ook wel mooi om naar te kijken, alleen irriteer ik me altijd zo aan de stijl van zijn forehand. Ik vind dat er om de een of andere manier zo lelijk uit zien.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:28 schreef tja77 het volgende:
Idd, Del Potro is 1 van de tennissers waar ik het liefst naar kijk qua tennis, vond het al super dat hij zo goed terugkwam na zijn polsblessure. Aan de ene kant wel fijn dat het niet zijn pols is die hem parte speelt, maar een blessure is altijd klote.
Klopt, maar hij kan er heerlijk mee uitdelen. Maar qua techniek, zijn er velen met betere....quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:56 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik vind het bij hem ook wel mooi om naar te kijken, alleen irriteer ik me altijd zo aan de stijl van zijn forehand. Ik vind dat er om de een of andere manier zo lelijk uit zien.
Niet de opmerking op zich te serieus nemen natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:28 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen zelf maar moet bepalen wat ze belangrijk vinden en waarover ze posten. Dit topic is juist bedoeld voor gedachtewisselingen daarover. Het is echt iet nodig dat iedereen het steeds maar met elkaar eens is.
Ja dat verschil merk je.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:51 schreef tja77 het volgende:
Zomaar een vraagje, wat heeft de hoogte plusminus 670 mtr boven zeeniveau allemaal voor invloeden op het gravel dan?
Dat er minder zuusrtof in de lucht zit, is algemeen bekend. Dus conditioneel is het zwaarder, de bal heeft minder luchtweerstand, dus zal fractioneel sneller gaan (ik betwijfel of je dat merkt)
Maar wat voor invloed heeft de hoogte op het gravel zelf?
Dat ben ik met je eens. Maar je schreef het zo stellig op - alsof discussie dat niet meer zou mogen wat jou betreft. Maar het figuurlijk lezend begrijp ik wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:02 schreef Komakie het volgende:
[..]
Niet de opmerking op zich te serieus nemen natuurlijk.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat als hij in Rome ook weet te weten (er vanuitgaande dat ze in de finale tegen elkaar komen) hij een constante factor is en dus op elke gravel baan van Nadal moet kunnen winnen.
Spinballen hebben juist wel minder effect, want die komen minder door en stuiteren minder hoog op. Dat betekent dat Nadals tegenstanders zijn forehands op hun backhand op heuphoogte kunnen slaan en niet op schouderhoogte hoeven te slaan. Dat is precies waarom Nadal zo moeilijk te bespelen is op het gravel van Monte Carlo, Barcelona, Rome en RG.quote:Nadal zal op een hoge baan iets meer moeite hebben, maar spinballen hebben niet minder effect alleen vlak geslagen ballen juist meer omdat ze harder doorkomen.
Nadal kan op elke baansoort heel goed uit de voeten maar dat laat onverlet dat gravel nog steeds zijn beste ondergrond is.quote:Ondertussen heeft Nadal natuurlijk al lang en breed bewezen dat hij op elke baansoort heel goed uit de voeten kan en vind ik de hele discussie een tikje overdreven. Hij heeft jarenlang Djokovic ook op hard court regelmatig gepakt. Dit jaar dus niet en nu ook niet in de eerste gravelconfrontatie.
Niet mee eens. Het gras op Wimbledon nu is veel langzamer dan het gras van Wimbledon bijvoorbeeld eind jaren 80. Nu is denk ik de snelste gravelbaan nog sneller dan daar. En de ene hardcourtbaan is bepaald de andere niet. Indian Wells is geloof ik supertraag (waardoor het meer op gravel lijkt) maar je hebt ook hele snelle hardcourtbanen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:39 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er zijn tig verschillende hard court banen, maar hard court is en blijft hard court.
Er zijn tig verschillende gras banen, maar gras is en blijft gras.
[...].
Leg dat eens even uit, waarom zouden spinballen minder door komen en minder hoog stuiten op 500 meter hoogte? Ballen gaan iets sneller in het algemeen (door ijlere lucht) en daardoor iets verder, maar de stuit heeft te maken met de ondergrond en die is nog steeds gravel, toch?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:59 schreef Federer-fan het volgende:
Spinballen hebben juist wel minder effect, want die komen minder door en stuiteren minder hoog op. Dat betekent dat Nadals tegenstanders zijn forehands op hun backhand op heuphoogte kunnen slaan en niet op schouderhoogte hoeven te slaan. Dat is precies waarom Nadal zo moeilijk te bespelen is op het gravel van Monte Carlo, Barcelona, Rome en RG.
Dat ligt dus vooral aan de baan, en niet zozeer aan de hoogte. De combinatie van een snelle baan met de 'grote' hoogte maakt Madrid zo snel.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:03 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Leg dat eens even uit, waarom zouden spinballen minder door komen en minder hoog stuiten op 500 meter hoogte? Ballen gaan iets sneller in het algemeen (door ijlere lucht) en daardoor iets verder, maar de stuit heeft te maken met de ondergrond en die is nog steeds gravel, toch?
Madrid is zeker sneller dan zowel Miami als Indian Wells.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:03 schreef Norrage het volgende:
Afgezien daarvan is de Madrid baan gewoon ook qua baan anders dan de andere gravel banen. De stuit is er lager, er ligt minder gravel op etc. Een baan als Miami is volgens mij gewoon zelfs bijna trager dan deze. Djoko sloeg minder winners in Miami dan in Madrid...Maar goed, dat kan natuurlijk toeval zijn
Waarom niet mee eens? Verklaar je nader? Hardcourt is en blijft toch hardcourt, en tuurlijk is de ene baan sneller dan de andere, maar dat geldt voor iedere baansoort. Ene grasbaan is ook sneller dan de andere, maar het blijft gras.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:02 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Niet mee eens. Het gras op Wimbledon nu is veel langzamer dan het gras van Wimbledon bijvoorbeeld eind jaren 80. Nu is denk ik de snelste gravelbaan nog sneller dan daar. En de ene hardcourtbaan is bepaald de andere niet. Indian Wells is geloof ik supertraag (waardoor het meer op gravel lijkt) maar je hebt ook hele snelle hardcourtbanen.
En ik denk dat het snelheidsverschil tussen toen en nu, ook vooral in de ballen is terug te vinden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:02 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Niet mee eens. Het gras op Wimbledon nu is veel langzamer dan het gras van Wimbledon bijvoorbeeld eind jaren 80. Nu is denk ik de snelste gravelbaan nog sneller dan daar. En de ene hardcourtbaan is bepaald de andere niet. Indian Wells is geloof ik supertraag (waardoor het meer op gravel lijkt) maar je hebt ook hele snelle hardcourtbanen.
Zo hebben de commentatoren het steeds verteld en het klopt ook wel, want Federer stond zijn backhands tegen Nadal niet boven zijn schouder te raken maar een stuk lager. Hoe dat precies komt, weet ik niet, want ik ben geen deskundige, maar zo zit het volgens mij wel.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:03 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Leg dat eens even uit, waarom zouden spinballen minder door komen en minder hoog stuiten op 500 meter hoogte? Ballen gaan iets sneller in het algemeen (door ijlere lucht) en daardoor iets verder, maar de stuit heeft te maken met de ondergrond en die is nog steeds gravel, toch?
Dat zou best weleens kunnen ja. Maar goed, daar zou je dan cijfers over moeten hebben - een eenheid waarin je de snelheid van de baan kunt uitdrukken.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:04 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Madrid is zeker sneller dan zowel Miami als Indian Wells.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |