Nou woon ik toch echt in het buitengebied en de verwaarloosde stukken die ik ken zijn zonder uitzondering: landbouwgrond waar geen donder meer mee wordt gedaan.quote:Op donderdag 27 maart 2008 12:01 schreef bernarde het volgende:
Veel mensen die zo graag in landelijke/natuurlijk gebied willen wonen, en persé een tuintje willen hebben, blijken tegen het behoud van de omgeving en het onderhoud van de tuin op te zien.
Ik gaf al aan dat ik mij wellicht heb laten meeslepen. Maar toch: de prijzen zijn al niet gebaseerd op de produktwaarde, maar gebaseerd op een markt waar een structureel tekort heerst. En dan stijgen elk jaar de prijzen aanzienlijk, grotendeels weer als gevolg van dat tekort. Dat is dus een spiraal die niet eindigt (i.i.g. niet de laatste 60 jaar...)quote:Op donderdag 27 maart 2008 08:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Per JAAR.
Alleen verschijnt per maand wat de stijging was tov het jaar daarvoor. Maar 4-5% per maand, dan zou de huizenprijs jaarlijks met 70% toenemen (vervijfvoudigen in 3 jaar tijd!)....
Het is dan heel interessant om te weten waarvoor die landbouwgrond dan wel nodig isquote:Op donderdag 27 maart 2008 10:04 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik ben net terug van een skivakantie met iemand die koeiestalinrichtingen verkoopt compleet met vergunningen en advies en die beroepsgek zit sávonds de oren van je hoofd te kletsen dus ik ben weer helemaal bijgepraat en geloof me Landbouwgrond is niet nodig voor de koeien, misschien wel voor de biohype mais enzo maar dat kan dan in de Flevopolder en Noordoostpolder
Dus ik pleit nogmaals voor een landschappelijke heroriëntatie van het midden van Nederland compleet met bossenaanleg en enkele modelboerderijen gefinancierd door kaveluitgifte van woningen,
Waarbij de zeggenschap komt bij een samenwerking van de drie provincies
Je hebt zeker wel een punt dat niet alles moet kunnen. Maar aan de andere kant: waarom zou je als huiseigenaar niet zelf de kleuren van je kozijnen mogen bepalen? Omdat jouw straat toevallig, zo'n 50 jaar geleden, is ontworpen door een architect (die destijds maar wat blij was dat ie werk had)? Of omdat 'het zo mooi staat'? Veel mensen denken daar toch echt anders over.quote:Op donderdag 27 maart 2008 12:01 schreef bernarde het volgende:
[..]
Neen, nu sla jij door. Mij gaat het er alleen om, dat er voorschriften zijn, zodat de mensen die zo persé een huis-met-tuintje willen hebben in landelijk/natuurlijk gebied die ruimte niet verrotzooien.
Net zoals vele verhuurders en VVE's regels stellen (alleen zus-en-zo erfafscheidingen toegestaan; verboden kippen te houden in de tuin, balkons in zelfde kleur, etc. geen was op voorbalkon, etc. etc.).
Veel mensen die zo graag in landelijke/natuurlijk gebied willen wonen, en persé een tuintje willen hebben, blijken tegen het behoud van de omgeving en het onderhoud van de tuin op te zien. Die kunnen wat mij betreft net zo goed gelaagd gaan wonen (met mooi balkon). Oha is het woonoppervlak van een appartment veel groter (en ook veel beter benutbaar) dan dat van een huis in dezelfde prijsklasse.
Niet, mogelijk als onderpandquote:Op donderdag 27 maart 2008 22:17 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het is dan heel interessant om te weten waarvoor die landbouwgrond dan wel nodig is![]()
[..]
Hé, maar zijn dat niet ook de partijen die aan de andere kant van de markt zitten (hypotheek, investeringen in projectontwikkelaars)?quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:05 schreef henkway het volgende:
[..]
Niet, mogelijk als onderpand
Voor het melkquotum
Of om hooi af te halen als bijvoer voor krachtvoer
Nog voor graan of suikerbieten
Overigens is veel grond in handen van grondbank en banken (Fortis)
ja maar als de provincieambtenaar het bestemmingsplan niet aanpast blijft het gewoon landbouwgrondquote:Op donderdag 27 maart 2008 23:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Hé, maar zijn dat niet ook de partijen die aan de andere kant van de markt zitten (hypotheek, investeringen in projectontwikkelaars)?
Het is toch echt de gemeenteraad die bestemmingsplannen wijzigt...quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:22 schreef henkway het volgende:
ja maar als de provincieambtenaar het bestemmingsplan niet aanpast blijft het gewoon landbouwgrond
Dat klopt, maar dan moet het wel mogen van het provinciale bestemmingsplan (want ook die zijn er). Daarin staan vaak de verbindingen tussen verschillende gebieden (wonen, werken, groen, etc.); een gemeente mag niet zomaar ergens huizen bouwen omdat dan 'het plan' niet meer klopt... Als het van de provincie mag, dan moet het ook nog eens van het gemeentelijke bestemmingsplan mogen (alhoewel dat verbazingwekkend gemakkelijk kan worden aangepast als een projectontwikkelaar of woningbouwvereniging langs komt).quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is toch echt de gemeenteraad die bestemmingsplannen wijzigt...
Streekplan heet zoiets.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:50 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dan moet het wel mogen van het provinciale bestemmingsplan (want ook die zijn er). Daarin staan vaak de verbindingen tussen verschillende gebieden (wonen, werken, groen, etc.); een gemeente mag niet zomaar ergens huizen bouwen omdat dan 'het plan' niet meer klopt... Als het van de provincie mag, dan moet het ook nog eens van het gemeentelijke bestemmingsplan mogen (alhoewel dat verbazingwekkend gemakkelijk kan worden aangepast als een projectontwikkelaar of woningbouwvereniging langs komt).
Niemand heeft het over volbouwen of niet bouwen, het gaat om een landschappelijke heroriëntatie van het hele gebied gefinancierd door beperkt landelijke kaveluitgiftequote:Op vrijdag 28 maart 2008 07:52 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En als je ziet hoeveel bezwaren er vanuit de bevolking zijn als er eens een plan is dat in het open gebied woningen wil neerzetten, dan is er nog een behoorlijk draagvlak voor dat beleid ook. (dat zie je trouwens ook in dit topic, waar er ongeveer net zo hard wordt gepleit voor het openhouden als voor het volbouwen, alhoewel Fok! natuurlijk geen afspiegeling is van de samenleving en je daar geen conclusies uit kunt trekken).
Ik heb het ook niet over volbouwen. Ik zeg alleen dat zodra je een woningbouwplan hebt in het buitengebied, je alvast een dossierkast kunt bestellen om de bezwaren in op te bergen (ok, dat is wat overdreven).quote:Op vrijdag 28 maart 2008 08:24 schreef henkway het volgende:
[..]
Niemand heeft het over volbouwen of niet bouwen, het gaat om een landschappelijke heroriëntatie van het hele gebied gefinancierd door beperkt landelijke kaveluitgifte
Zodat ontoegankelijk Landelike Gebied de bestemming BOS / Vrije natuur / water krijgt en ook zo wordt ingericht, compleet met vrije toegang overal.
Nee, niet echt. Bij het vaststellen van het bestemmingsplan, moet deze voldoen aan het streekplan. Maar als b.v. het bestemmingsplan uit 2000 regelt dat er mag worden gebouwd en het streekplan van 2002 meent dat er niet mag worden gebouwd, dan is toch het bestemmingsplan leidend...quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:50 schreef Stupendous76 het volgende:
Dat klopt, maar dan moet het wel mogen van het provinciale bestemmingsplan (want ook die zijn er).
Mag ik weten welk bestemmingsplan dat is?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 07:52 schreef Wombcat het volgende:
(ik ken situaties waar een bestemmingsplan uit 1934 nog bepaalt wat er in een gebied mag).
Bestemmingsplan blijft wel geldig. Alleen mag de gemeente geen leges meer heffen als het bestemmingsplan over de datum is.quote:Omdat binnenkort een bestemmingsplan nog maar 10 jaar geldig is, zijn vrijwel alle gemeenten nu druk bezig met het actualiseren van de bestemmingsplannen.
Er kan zo'n beetje niets zonder dat er bezwaar komt...quote:En ik geef je op een briefje dat omwonenden bijna per definitie tegen het plan zijn.
Maar dat geldt zeker ook voor inbreidingslocaties (zet voor de grap maar eens een appartementencomplex tegen een wijk met grondgebonden woningen). Wat zeg ik: de meest simpele verbouwingen leiden tot bezwaren van omwonenden. Niet zelden ingegeven door burenruzies overigens, dan wel leidende tot burenruzies.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 08:32 schreef Wombcat het volgende:
Ik zeg alleen dat zodra je een woningbouwplan hebt in het buitengebied, je alvast een dossierkast kunt bestellen om de bezwaren in op te bergen (ok, dat is wat overdreven).
, doe ik even via PM.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mag ik weten welk bestemmingsplan dat is?
Klopt, bestemmingsplan blijft geldig. Volgens mij mag je dan niet meer afwijken via een artikel 19-procedure (dus het bestemmingsplan is écht geldig.quote:Bestemmingsplan blijft wel geldig. Alleen mag de gemeente geen leges meer heffen als het bestemmingsplan over de datum is.
Ik heb de nWro nog niet helemaal goed in de vingers, maar wat ik weet is dat de art. 19 een "projectbesluit" wordt en dat je bij een projectbesluit jezelf dwingt om binnen een jaar een nieuw ontwerpplan ter inzage te leggen (verlenging mogelijk).quote:Op vrijdag 28 maart 2008 16:29 schreef Wombcat het volgende:
Klopt, bestemmingsplan blijft geldig. Volgens mij mag je dan niet meer afwijken via een artikel 19-procedure (dus het bestemmingsplan is écht geldig.
Misschien nog wel de belangrijkste: mestrechten.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:05 schreef henkway het volgende:
[..]
Niet, mogelijk als onderpand
Voor het melkquotum
Of om hooi af te halen als bijvoer voor krachtvoer
Nog voor graan of suikerbieten
Overigens is veel grond in handen van grondbank en banken (Fortis)
Art 19 verdwijnt idd en projectbesluit komt in de plaats.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 17:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb de nWro nog niet helemaal goed in de vingers, maar wat ik weet is dat de art. 19 een "projectbesluit" wordt en dat je bij een projectbesluit jezelf dwingt om binnen een jaar een nieuw ontwerpplan ter inzage te leggen (verlenging mogelijk).
Ze willen af van de lappendeken die art. 19 is geworden.
Ja ik heb wel begrepen dat stronthandel goede business is, je moet het maar willenquote:Op vrijdag 28 maart 2008 20:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Misschien nog wel de belangrijkste: mestrechten.
Nou door jou, maar wat belangrijker is: bijvoorbeeld door bouwondernemingen en door al te gretige gemeentebesuurders (zie onderstaand artikel van Nu.nlquote:Op donderdag 27 maart 2008 08:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is ik weet niet hoeveel landbouwgrond waar de boeren niet mee weten wat ze er mee aan moeten en die al jarenlang niet meer agrarisch ingezet worden. Dus gaarne een onderbouwing van jou waarom er te weinig van is.
Er is te weinig van, omdat veel mensen erover klagen dat ze niet meer op redelijk korte afstand van hun woning kunnen recreëren in onbebouwd gebied.
[..]
Woningnood is een leugen verzonnen door...?
Ik heb het over mensen die opzien tegen het onderhoud van de tuin en die daarom grotendeels verharden. In verstedelijkt gebied levert dat tijdens warme zomers een verhoging van de temperatuur op, het verergert geluidshinder (groen of gras dempt geluid)Die mensen kunnen net zo goed gelaagd gaan wonen met een ruim balkon.quote:Op donderdag 27 maart 2008 16:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou woon ik toch echt in het buitengebied en de verwaarloosde stukken die ik ken zijn zonder uitzondering: landbouwgrond waar geen donder meer mee wordt gedaan.
Tuinen zijn stuk voor stuk netjes, dan wel acceptabel.
Ze hebben gelijk als ze stellen dat je niet moet bouwen voor de leegstand.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:31 schreef bernarde het volgende:
[..]
Nou door jou, maar wat belangrijker is: bijvoorbeeld door bouwondernemingen en door al te gretige gemeentebesuurders (zie onderstaand artikel van Nu.nl
'Gemeenten moeten inspelen op bevolkingsdaling'
Uitgegeven: 31 maart 2008 17:35
DEN HAAG - Gemeenten moeten zich bewuster voorbereiden op een dalend aantal inwoners. Het is verleidelijk om de krimp tegen te gaan door meer woningen te bouwen. Maar zo'n groeistrategie is contraproductief, leidt tot concurrentie met omliggende gemeenten en kan leiden tot "bouwen voor de leegstand".
Dat stellen de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) en de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) in een advies dat maandag is aangeboden aan staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken.
Zij had hun gevraagd de bestuurlijke en financiële gevolgen van de bevolkingsdaling in kaart te brengen. "Nederland is nog niet klaar voor de krimp", concludeerde Rob-lid en hoogleraar bestuurskunde A. Korsten bij de presentatie.
Hoezo kun je recreëren op landbouwgrond? Daar mag je niet komen... Is voor de koe.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:31 schreef bernarde het volgende:
Er is te weinig van, omdat veel mensen erover klagen dat ze niet meer op redelijk korte afstand van hun woning kunnen recreëren in onbebouwd gebied.
Dat iig niet, dan ben ik hoogstens voorgelogen.quote:Nou door jou,
Het is juist de woningnood en de rigide bouwmogelijkheden die hier het probleem geven. De bevolkingsdaling die hier wordt bedoeld is de bevolkingsdaling in de kleinere gemeenten. En die daalt omdat er niet genoeg gebouwd mag worden, waardoor je vergrijzing krijgt. Dus in een huis woont een bejaarde, ipv een gezin.quote:maar wat belangrijker is: bijvoorbeeld door bouwondernemingen en door al te gretige gemeentebesuurders (zie onderstaand artikel van Nu.nl[/i]
'Gemeenten moeten inspelen op bevolkingsdaling'
Herken ik niet. Het is groen wat de klok slaat alhier.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:42 schreef bernarde het volgende:
Ik heb het over mensen die opzien tegen het onderhoud van de tuin en die daarom grotendeels verharden.
We hadden het over buitengebied...quote:In verstedelijkt gebied
Ik geloof niet, dat de overheid er enig belang bij heeft, als de huizenmarkt krap is.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:49 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ze hebben gelijk als ze stellen dat je niet moet bouwen voor de leegstand.
Tussendoor: hebben ze zulk advies ook uitgebracht over bedrijventerreinen of kantorencomplexen?
Maar: door minder te bouwen, blijft de huizenprijs kunstmatig hoog (en dus blijf je een verziekte markt houden). Als ik deze tekst lees, staat er volgens mij: "de overheid heeft er veel belang bij als de huizenmarkt te krap blijft, dus moeten we zorgen dat de markt krap blijft".
Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd?
Volgens mij staat er dat als er teveel gebouwd wordt, deze woningen binnen afzienbare tijd leeg staan vanwege dat de bevolking gaat krimpen.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:49 schreef Stupendous76 het volgende:
Als ik deze tekst lees, staat er volgens mij: "de overheid heeft er veel belang bij als de huizenmarkt te krap blijft, dus moeten we zorgen dat de markt krap blijft".
Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |