abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57497250
Ik vroeg me af he, omdat ik op het nieuws zag dat de belasting op erfenissen omlaag gaat,

Stel je laatst levende ouder gaat dood en jij bent de enige erfgenaam en je beheert de rekening van je ouder.
Kan je dan snel nog even gaan pinnen zodat je de successierechten kan omzeilen?

Of bv. even snel via internet bankieren even de rekening leeghalen en alles op jouw rekening storten.

Heeft de belastingdienst toegang tot medische gegevens waarin staat "pa/ma van TS overleden om 13:00"
terwijl om 13:05 geld is overgestort naar rekening TS?

Gaat de belastingdienst dan moeilijk doen?
pi_57497279
Wat is dit nou weer voor kuttopic..?? Ga je je pa of ma opruimen?
pi_57497309
Het zou opzich wel kunnen.
Als je nou weet dat je pa of ma stervende is, moet je dat soort dingen natuurlijk van te voren regelen.

Ik vind het sowieso belachelijk, successierechten. De persoon in kwestie heeft al jaren betaald aan de belasting, en dan moet er over dat geld NOG een keer belasting betaald worden.
pi_57497311
Jij bent wel van de kwaliteitstopics he?
pi_57497318
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 11:58 schreef Dezzzperado het volgende:
Heeft de belastingdienst toegang tot medische gegevens waarin staat "pa/ma van TS overleden om 13:00"
Wat voor harteloze figuur ben jij, dat jij, 5 minuten nadat 1 van je ouders is overleden, je hun geld naar jouw rekening gaat overmaken?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:01:25 #6
203115 Devious69
Je bent een doos, kan je open?
pi_57497322
Zit je hier de hele dag al mee in je hoofd?
Maar ik kan je verwarring begrijpen xDD
If you must choose between two evils, pick the one you've never tried before.
pi_57497329
Alsof je daar op zo'n moment aan denkt
pi_57497337
ne okuyon, bokmu var?
pi_57497344
Heb je binnen 5 minuten antwoord nodig?
pi_57497346
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:00 schreef vrouwtje het volgende:
Het zou opzich wel kunnen.
Als je nou weet dat je pa of ma stervende is, moet je dat soort dingen natuurlijk van te voren regelen.

Ik vind het sowieso belachelijk, successierechten. De persoon in kwestie heeft al jaren betaald aan de belasting, en dan moet er over dat geld NOG een keer belasting betaald worden.

uiteraard, als je ouder nog maar 3 maanden te leven heeft o.i.d. kan je dat van te voren wel regelen.
Maar stel je ouder is nog springlevend maar loopt per ongeluk onder de bus of trein....

Dan heeft m'n truukje wellicht wel zin.
pi_57497363
Reken maar dat de belastingdienst vragen gaat stellen...
Als er veel geld is dan weet de belastingdienst dat. Als het dan ineens is overgemaakt op de dag dat je ouder overlijdt, dan zullen ze heus niet zeggen "Wat toevallig! Nou ja, kan gebeuren!"
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:06:57 #12
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_57497384
grote transacties worden zowiezo al in de gaten gehouden en zodra je boven de 4000,- zit, zit je boven het schenkingsrecht en wordt er alsnog belasting geheven
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:07:00 #13
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_57497386
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:04 schreef OA het volgende:
Reken maar dat de belastingdienst vragen gaat stellen...
Als er veel geld is dan weet de belastingdienst dat. Als het dan ineens is overgemaakt op de dag dat je ouder overlijdt, dan zullen ze heus niet zeggen "Wat toevallig! Nou ja, kan gebeuren!"
Dat! En van tevoren regelen heeft ook weinig zin aangezien een ouder maar een beperkt bedrag per jaar mag 'schenken' aan het kind.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_57497394
alsof op schenkingen geen hoge belasting zit...
pi_57497406
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:01 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wat voor harteloze figuur ben jij, dat jij, 5 minuten nadat 1 van je ouders is overleden, je hun geld naar jouw rekening gaat overmaken?
iemand met een praktische insteek. Diegene die overleden is, heeft er niks meer aan, en zag denk ik liever dat hun hard verdiende geld naar iemand ging die het kan geb ruiken, in plaats van belasting, waarna het toch weer verkwanseld word aan nutteloze projecten, of om een raamambtenaar te betalen. Dat vind ik vele malen schunniger, eigenlijk
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:08:19 #16
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_57497412
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:01 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Lutser. Het is harteloos van onze overheid dat ze 68% belasting willen hebben over de erfenis
pi_57497413
je ouders kunnen toch zo ie zo maar 1 keer in hun leven een "gift" geven van 20.000 euro aan hun kiddo's zonder belasting te betalen... daarna moet dat wel...

dus denkt dat het maar beperkt opgaat de redenatie van TS
I'm not the man you think I am!
pi_57497415
Nou ik weet niet bij wat voor geldbdrag je het hele idee in gedachten had, maar dacht jij dat paps en mams jouw even ineens 10.000,-- euro konden geven zonder er belasting over te betalen dan terwijl ze leven zelfs?
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  Donald Duck held donderdag 20 maart 2008 @ 12:10:11 #19
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_57497452
Gewoon het geld verspreid over een bepaalde periode uit een automaat trekken en contant houden. Dan kunnen ze echt niks vinden en je niks maken
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:11:02 #20
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_57497471
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:08 schreef l3laster het volgende:
je ouders kunnen toch zo ie zo maar 1 keer in hun leven een "gift" geven van 20.000 euro aan hun kiddo's zonder belasting te betalen... daarna moet dat wel...

dus denkt dat het maar beperkt opgaat de redenatie van TS
belasting op giften is ook best aardig. Je mocht iemand maximaal 8000 euro belasting vrij schenken? Ik weet het bedrag niet meer precies.
pi_57497474
Kan je niet zeggen dat je ouder nog voor z'n dood nog effe snel een leuke advertentie van me op marktplaats zag en wel 20.000 overhad voor m'n gsm en het snel effe overmaakte?
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:10 schreef __Saviour__ het volgende:
Gewoon het geld verspreid over een bepaalde periode uit een automaat trekken en contant houden. Dan kunnen ze echt niks vinden en je niks maken
wordt de rekening na een paar dagen niet geblokkeerd als je ouder overleden is ?

edit, je ouders mogen toch ook geld aan je lenen, belastingsvrij.
hoef je dan ook nooit meer terug te betalen want ze zijn toch dood.

dit lijkt me een goeie oplossing.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:12:15 #22
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_57497507
Tijdig beginnen met estate-planning, dan heb je die problemen niet.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_57497549
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:11 schreef Dezzzperado het volgende:
Kan je niet zeggen dat je ouder nog voor z'n dood nog effe snel een leuke advertentie van me op marktplaats zag en wel 20.000 overhad voor m'n gsm en het snel effe overmaakte?
[..]

wordt de rekening na een paar dagen niet geblokkeerd als je ouder overleden is ?
Ja, ze zijn gek dus daar trappen ze in.
pi_57497553
TS is ziek.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
pi_57497570
Belasting vrije bedrag ligt onder de 5000,-- voor de duidelijkheid. En het gaat je niet lukken om die succesie rechten zomaar te ontduiken. Beste is dat je pa+ma even een paar weken voor tijd naar spanje emigreert dacht ik, dan krijg je al je geld zonder belasting betaling.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
pi_57497573
Ik vind het belachelijk dat de belasting met zn tengels aan jou erfenis zou komen..
maar ik vind het zeker belachelijk dat jij er ook maar denkt dat je 5 minuten na overlijden geld moet overmaken!
You don't mind the fall until your face hits the ground..
pi_57497617
je ouders mogen je niet zomaar belastingvrij geld schenken. over giften moet ook belasting worden betaald. ze mogen je wel eenmalig een gift geven die belastingvrij is, het bedrag ben ik vergeten, 10,000 of zo geloof ik. maar goed, als je je erfenis een beetje handig plant, krijg je die gift al voor ze de pijp uit gaan
pi_57497921
http://www.belastingdiens(...)ken/schenken-19.html
quote:
Schenkingen kort voor het overlijden
Schenkingen die door de erflater binnen 180 dagen voor het overlijden zijn gedaan, worden voor de berekening van het successierecht gezien als verkrijging uit de nalatenschap. Deze schenkingen worden opgeteld bij de eventuele overige verkrijgingen uit de nalatenschap. Het schenkingsrecht dat over deze schenkingen is betaald, kan in bepaalde gevallen worden verrekend met het successierecht. Dergelijke schenkingen worden niet gezien als verkrijgingen uit de nalatenschap als het gaat om:

• schenkingen door een ouder aan een kind, waarbij een beroep is gedaan op de voor een kalenderjaar verhoogde vrijstelling;
  • giften waarover bij de verkrijger inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, loon- of dividendbelasting wordt geheven;
  • schenkingen die gedaan zijn om te voldoen aan een natuurlijke verbintenis.
  • Helaas dus
    pi_57497985
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:11 schreef Dezzzperado het volgende:
    [..]

edit, je ouders mogen toch ook geld aan je lenen, belastingsvrij.
    hoef je dan ook nooit meer terug te betalen want ze zijn toch dood.

dit lijkt me een goeie oplossing.
    Rekening moet je zelf laten blokkeren (heb je akte van overlijden voor nodig)
    Hij zal daarna op naam van de erven van worden gezet.

Als je nog thuis woont en meer dan 5 jaar samen een huishouden hebt met de laatst levende is je vrijstelling rond de 517.000 euro. (mocht je vader / moeder je dus 500.000 nalaten hoef je geen belasting te betalen)
    pi_57498014
    je kunt et gewoon zonder probleem pinnen hoor. Mits het binnen het maximale bedrag per dag valt.
    Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
    pi_57498045
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:08 schreef Daniel1976 het volgende:

Lutser. Het is harteloos van onze overheid dat ze 68% belasting willen hebben over de erfenis
    Als je dan dit soort uitspraken gaat doen, zorg dan in ieder geval dat je goed geinformeerd bent. Successierecht voor kinderen is een progressieve schaal, beginnend bij 5% en oplopend tot 27% voor het deel van de erfenis boven een bepaald bedrag (enkele tonnen, heb de exacte bedragen niet bij de hand). De 68% die jij noemt is het toptarief voor niet-familie.

@TS: Neen, je kunt niet kort voor de dood van je ouders nog even een groot bedrag overmaken om onder successierecht uit te komen. Alle schenkingen binnen 180 dagen voor het overlijden worden meegeteld bij de successierechtgrondslag.

Wat wel tot de mogelijkheden behoord, is een jaarlijkse belastingvrije schenking (dat bedrag zit ergens rond de E4400). Ook kunnen je ouders een eenmalige schenking doen van ~E20000 zolang de kinderen jonger dan 35 zijn. Voor al deze schenkingen geldt dus ook de hierboven genoemde 180 dagen regel.
      donderdag 20 maart 2008 @ 12:40:38 #32
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_57498194
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
      donderdag 20 maart 2008 @ 12:42:55 #33
    20716 tonja
    twitch.tv/tonjatekenshow
    pi_57498237
    Lukt inderdaad niet. Toen mijn pa wist dat hij zou overlijden heeft hij ons met zijn pas geld op laten nemen. Dat had geen zin vertelde zijn accountant ons later.
    Wij hebben trouwens destijds helemaal geen successie betaald, maar dat is weer een ander verhaal
    ►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
    pi_57498335
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:42 schreef tonja het volgende:
    Lukt inderdaad niet. Toen mijn pa wist dat hij zou overlijden heeft hij ons met zijn pas geld op laten nemen. Dat had geen zin vertelde zijn accountant ons later.
    Wij hebben trouwens destijds helemaal geen successie betaald, maar dat is weer een ander verhaal
    ik ook niet bij het overlijden van ons mam
    plus dat dan erbij kwam bij het overlijden van ons pap 16 jaar later dat je weer dat inclussief rente mag overtrekken van het geen wat we toen uiteindelijk erfden
    pi_57498337
    wat veel voordeliger is, is wanneer je een groot bedrag leent van je ouders en dat de rente die je over deze lening moet betalen, geschonken krijgt.

Jij blij, je ouders blij alleen de belasting niet.
      Donald Duck held donderdag 20 maart 2008 @ 12:50:46 #36
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_57498400
    quote:
    Waarom werkt dat niet? Als je het geld contant en verborgen houdt, hebben ze toch geen enkel bewijs waar het is?
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      donderdag 20 maart 2008 @ 12:54:05 #37
    20716 tonja
    twitch.tv/tonjatekenshow
    pi_57498488
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:48 schreef draculettetje het volgende:

[..]

ik ook niet bij het overlijden van ons mam
    plus dat dan erbij kwam bij het overlijden van ons pap 16 jaar later dat je weer dat inclussief rente mag overtrekken van het geen wat we toen uiteindelijk erfden
    Mijn pa was de laatste ouder die overleed. Het was een foutje van de belastingen dat we niet hoefden te betalen, er was net een nieuwe erfrechtwet ingevoerd, en bij de belastingen hadden ze dat niet helemaal door.
    Na een hoop heen en weer geschrijf tussen belastingdienst en notaris is er vastgelegd dat we niets hoefden te betalen.
    Grote mazzel dus. Hoe het precies zat weet ik niet meer, het is alweer bijna 5 jaar geleden.
      donderdag 20 maart 2008 @ 12:55:16 #38
    20716 tonja
    twitch.tv/tonjatekenshow
    pi_57498519
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:50 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waarom werkt dat niet? Als je het geld contant en verborgen houdt, hebben ze toch geen enkel bewijs waar het is?
    Tsja, dat weet ik ook niet. Onze accountant zei dat destijds.
    pi_57498601
    klopt, volgens mij moet je successierechten betalen over al het geld dat je 180 dagen voor iemands dood hebt gegeven. En pinnen na de dood is zowieso een misdrijf!
    quote:
    pi_57498643
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:59 schreef LaTiNo het volgende:
    klopt, volgens mij moet je successierechten betalen over al het geld dat je 180 dagen voor iemands dood hebt gegeven.
    Zie linkje en quote van mij eerder in het topic
      donderdag 20 maart 2008 @ 13:01:21 #41
    68591 twentemeisje
    Onmeunig Twents
    pi_57498652
    Ik weet dat het een nutteloze opmerking is, maar het is toch gewoon godsgeklaagd dat het geld waar je ouders hun leven lang hard voor hebben gewerkt (laten we daar dan even voor het gemak vanuit gaan) zomaar zonder pardon voor een deel door de overheid wordt opgeslokt. En dan die 180-dagen regeling, dat is toch echt ook te gek om los te lopen? Een nalatenschap is toch pas een nalatenschap als iemand dood is? Dit is puur en alleen omdat ze bang zijn evt. wat stuivers mis te lopen...
      donderdag 20 maart 2008 @ 13:04:04 #42
    68591 twentemeisje
    Onmeunig Twents
    pi_57498718
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:59 schreef LaTiNo het volgende:
    En pinnen na de dood is zowieso een misdrijf!
    [..]
    Geldt dat ook als TS beheerder van die rekening is?
    pi_57498794
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 13:01 schreef twentemeisje het volgende:
    En dan die 180-dagen regeling, dat is toch echt ook te gek om los te lopen? Een nalatenschap is toch pas een nalatenschap als iemand dood is? Dit is puur en alleen omdat ze bang zijn evt. wat stuivers mis te lopen...
    Nee, dat is gewoon om fraude te voorkomen, bijvoorbeeld icm euthenasiewet
    Eerst al je geld overboeken, en een dag later een spuitje krigen is ook niet helemaal eerlijk tov mensen die een natuurlijke dood sterven
      donderdag 20 maart 2008 @ 13:09:19 #44
    68591 twentemeisje
    Onmeunig Twents
    pi_57498863
    Ik geef toe, het is ook gewoon een gevoelskwestie dat hele successieverhaal, het gevoel dat er gewoon geld van mensen wordt ingepikt komt al snel om de hoek kijken bij de meeste mensen.

Om hoeveel geld voor de staatskas zou dat jaarlijks eigenlijk gaan?
    pi_57498898
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:54 schreef tonja het volgende:

[..]

Mijn pa was de laatste ouder die overleed. Het was een foutje van de belastingen dat we niet hoefden te betalen, er was net een nieuwe erfrechtwet ingevoerd, en bij de belastingen hadden ze dat niet helemaal door.
    Na een hoop heen en weer geschrijf tussen belastingdienst en notaris is er vastgelegd dat we niets hoefden te betalen.
    Grote mazzel dus. Hoe het precies zat weet ik niet meer, het is alweer bijna 5 jaar geleden.
    ook iets "positiefs" zeg maar
      donderdag 20 maart 2008 @ 13:17:13 #46
    109065 sungaMsunitraM
    Fancybox is not a function
    pi_57499033
    Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
    :9~
    pi_57499063
    kan je in NL niet werken met een gelijkaardige constructie van het belgische systeem waarin je vb met een naamloze vennootschap kan werken (kost wel rond de 5k aan notaris/acte/dossierkosten om het te regelen, maar je haalt er uiteindelijk wel dik winst op); of verkoop van het huis aan de kinderen maar inkoop van het vruchtgebruik ervan?
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_57499146
    Wat als je nou zou zeggen dat het geld wat je van je ouders krijgt een terugbetaling is van een lening die je aan hun hebt verstrekt? Dan is het geen gift /schenking, maar een betaling van iets wat ze jou nog verschuldigt zijn.
    .
    Is dat misschien een methode om de succesie rechten te ontduiken ?
    "Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
    pi_57499164
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 13:07 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, dat is gewoon om fraude te voorkomen, bijvoorbeeld icm euthenasiewet
    Eerst al je geld overboeken, en een dag later een spuitje krigen is ook niet helemaal eerlijk tov mensen die een natuurlijke dood sterven
    Er zou helemaal geen fraude gepleegd hoeven worden. Die belasting op erfenissen is al godsgeklaagd.
    "Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
    "A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
    pi_57499233
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 13:22 schreef Phoenix78 het volgende:
    Wat als je nou zou zeggen dat het geld wat je van je ouders krijgt een terugbetaling is van een lening die je aan hun hebt verstrekt? Dan is het geen gift /schenking, maar een betaling van iets wat ze jou nog verschuldigt zijn.
    .
    Is dat misschien een methode om de succesie rechten te ontduiken ?
    dan moet jij kunnen bewijzen dat je die lening ooit aan hen gegeven hebt.

Op dit vlak is BE dan weer zéér relaxed; als ouder geef je aan je kinderen wat je wil. Als je de eerste 3 jaar daarop niet sterft dan worden daar nooit meer erfenisrechten over berekend.
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
      donderdag 20 maart 2008 @ 13:30:20 #51
    98593 KlappernootatWork
    Tot mijn strot in het genot..
    pi_57499316
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 11:58 schreef Dezzzperado het volgende:
    Ik vroeg me af he, omdat ik op het nieuws zag dat de belasting op erfenissen omlaag gaat,

Stel je laatst levende ouder gaat dood en jij bent de enige erfgenaam en je beheert de rekening van je ouder.
    Kan je dan snel nog even gaan pinnen zodat je de successierechten kan omzeilen?

Of bv. even snel via internet bankieren even de rekening leeghalen en alles op jouw rekening storten.

Gaat de belastingdienst dan moeilijk doen?
    Dan kom je in de problemen, mijn pa is afgelopen november overleden en toen ik de rekening van de crematie/uitvaart betaalde namen ze gelijk het pasje in, met het verzoek om een notaris in te schakelen om iemand een volmacht te verlenen om het resterende geld te innen. Mocht er in die tussentijd toch geld opgenomen zijn van die rekening, zou je in problemen kunnen komen verklaarde de bank.

Na inschakelen van een notaris (duur!, je zou het ook via een accountantskantoor kunnen regelen) kan het geld opgenomen worden.

je hebt een verklaring van erfrecht nodig dus..
    Shit! werken zuigt...
    Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')