abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zaterdag 22 maart 2008 @ 00:46:09 #101
7889 tong80
Spleenheup
pi_57532751
Sorry verkeerde topic. Kut geheugen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 22 maart 2008 @ 00:50:20 #102
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57532841
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 00:46 schreef tong80 het volgende:
Sorry verkeerde topic. Kut geheugen

Korsakov en geheugen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 zaterdag 22 maart 2008 @ 00:52:07 #103
7889 tong80
Spleenheup
pi_57532871
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 00:50 schreef golfer het volgende:

[..]

Korsakov en geheugen.
Waar is Harold Wapenaar als je hem nodig hebt ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 22 maart 2008 @ 00:52:30 #104
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57532876
Mijn deelneming, Tong
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  Trouwste user 2022 zaterdag 22 maart 2008 @ 00:52:42 #105
7889 tong80
Spleenheup
pi_57532880
Zo heet ie toch ?

zaterdag 22 maart 2008 @ 00:54:19 #106
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57532911
Willem Wagenaar, de man die groepsverkrachtingszaken heropent.
pi_57535434
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:57 schreef golfer het volgende:
De Ashton Brothers zijn echt goed.
Geweldig fysiek theater en als je die gozers bezig ziet begrijp je dat ze zulke gespierde lichamen hebben.
Ik ga eens even opzoeken wanneer we ze in het theater kunnen zien.
Net voordat dit item begon zat mijn woonwijk zonder stroom, heb ze in de HH gezien en heb me kostelijk vermaakt. Ik had nog nooit van ze gehoord, waarschijnlijk een uit de hand gelopen populair studentengroepje die van nonsens een enorme act hebben gemaakt, heb me bescheurd, gaat dat zien!
pi_57583085
Vanavond is ook gewoon P&W te gast zijn: Cees Geel, Mark Rutte en Boudewijn Chabot.
Meer info

Mark Rutte komt ook weer langs met ze knipkaart
Volgens mij zullen de christenen weer aardig afgezeken worden vanavond
............................
  maandag 24 maart 2008 @ 23:16:47 #109
3185 Adelante
To let it go now
pi_57590052
gezellig: vrijwillige levensbeeindiging met de pasen
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_57590070
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:16 schreef Adelante het volgende:
Ja, echt een afzichtelijk onderwerp.
  maandag 24 maart 2008 @ 23:23:33 #111
3185 Adelante
To let it go now
pi_57590206
mark rutte komt weer lekker uit zijn woorden
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 24 maart 2008 @ 23:30:45 #112
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57590357
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:16 schreef Adelante het volgende:
Zeker, vrjdag stond er nog een stukje van de WOZZ op de voorpagina van de volkskrant. Het materiaal dat ze verzameld hebben om zelfdoding uit te voeren is uit de tijd, het moet hernieuwd worden en het zou gratis beschikbaar worden. Een goed teken, want niemand zou via een gruwelijke lijdensweg moeten sterven
pi_57590566
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:30 schreef Aoristus het volgende:
Een goed teken, want niemand zou via een gruwelijke lijdensweg moeten sterven
Ik blijf het echt heel erg fout vinden dat artsen handelingen verrichten die tot de dood van mensen kunnen leiden. Dat staat zo haaks op het doel wat hun werk normaliter heeft en gaat bovendien in tegen de eed van Hippocrates.
  maandag 24 maart 2008 @ 23:44:43 #114
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57590622
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik blijf het echt heel erg fout vinden dat artsen handelingen verrichten die tot de dood van mensen kunnen leiden. Dat staat zo haaks op het doel wat hun werk normaliter heeft en gaat bovendien in tegen de eed van Hippocrates.
Volgens mij is die eed daar heel erg vaag over. Maar in dit geval gaat het over zelfdoding he, de meeste artsen bedenken zich wel 2x voordat ze aan zoiets beginnen. De pocedures en de juridische haken en ogen zijn vervelend en langdradig.
quote:

Zelfdoding is in Nederland niet strafbaar maar hulp daarbij is dat soms wel

Artikel 294 in het Wetboek van Strafrecht (art 294 Sr) stelt hulp bij zelfdoding strafbaar:

"Hij die opzettelijk een ander tot zelfmoord aanzet, hem daarbij behulpzaam is of hem de middelen daartoe verschaft, wordt, indien de zelfmoord volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren."

Uit dit wetsartikel is nog niet duidelijk welke vormen van hulp precies onder ‘behulpzaam’ vallen. Door de ministers van Justitie (Korthals en Donner) is een uitspraak van de Hoge Raad over hulp bij zelfdoding uit 1995 als uitgangspunt genomen (De zaak tegen mw Mulder-Meiss, gepubliceerd in Nederlandse Jurisprudentie 1996, nr 322).

Beide ministers hebben in navolging van de Hoge Raad gesteld dat niet als strafbare hulp bij zelfdoding kan worden beschouwd:
- informatie geven,
- gesprekken voeren over zelfdoding en
- het bieden van morele steun (door erbij aanwezig te zijn).

Dit komt bijvoorbeeld naar voren in een citaat van Minister Donner aan de Tweede Kamer in antwoord op de vraag of het WOZZ boek van 2003 strafbaar gesteld kan worden.

"Uit Jurisprudentie van de Hoge Raad (NJ 1996 nr 322) valt op te maken dat onder het begrip behulpzaamheid bij zelfdoding in de zin van artikel 294 Sr niet kan worden verstaan het verschaffen van informatie, het voeren van gesprekken en het geven van morele steun. Dergelijk handelen is derhalve niet strafbaar. Wel strafbaar is in beginsel degene die middelen verschaft en duidelijke, op naleving gerichte instructies geeft tijdens de uitvoering van de zelfdoding. [...] Het verstrekken van het boek ‘Humane zelfdoding’ aan artsen of aan andere personen is op grond van het bovenstaande derhalve niet strafbaar (Handelingen Tweede Kamer 2002-2003 nr 1067)."
http://www.wozz.nl/wozz-de_wet-de_wet.html
  maandag 24 maart 2008 @ 23:45:24 #115
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57590634
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

Ik blijf het echt heel erg fout vinden dat artsen handelingen verrichten die tot de dood van mensen kunnen leiden.
Ik heb liever dat een arts het op verzoek doet dan een kwakzalver.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_57590748
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:45 schreef golfer het volgende:
Ik heb liever dat een arts het op verzoek doet dan een kwakzalver.
Waar heb ik het over een kwakzalver? Het enige wat ik zeg is dat ik vind dat artsen niet het doden van mensen mogen begeleiden, een arts moet juist alles in het werk stellen om een leven te behouden, dat is zijn werk en ligt ook besloten in de eed die zij afleggen. De eed van Hippocrates laat trouwens weinig ruimte voor twijfel (vertaling vanuit het Grieks):
quote:
I will neither give a deadly drug to anybody who asked for it, nor will I make a suggestion to this effect.

[ Bericht 22% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-03-2008 23:57:20 ]
  dinsdag 25 maart 2008 @ 00:22:32 #117
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57591270
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

Waar heb ik het over een kwakzalver? Het enige wat ik zeg is dat ik vind dat artsen niet het doden van mensen mogen begeleiden, een arts moet juist alles in het werk stellen om een leven te behouden, dat is zijn werk en ligt ook besloten in de eed die zij afleggen. De eed van Hippocrates laat trouwens weinig ruimte voor twijfel (vertaling vanuit het Grieks):
Die eed is dan ook nogal achterhaald.
Zeker na de abortus- en euthanasiewetgeving in Nederland.
Poef.....gone! ©golfer
pi_57601414
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:22 schreef golfer het volgende:
Die eed is dan ook nogal achterhaald.
Een eed kan niet achterhaald zijn, dan moet je gewoon die eed niet meer afleggen. Als je de eed van Hippocrates gaat herschrijven naar iets anders is het de eed van Hippocrates niet meer dus kun je het ook niet meer de eed van Hippocrates noemen.
quote:
Zeker na de abortus- en euthanasiewetgeving in Nederland.
Dat veranderd niks aan de eed van Hippocrates. Artsen die die eed hebben afgelegd en medewerking verlenen aan abortus en euthanasie handelen dus in strijd met hun belofte. Een eed is natuurlijk niet zomaar een verhaaltje uit de oudheid wat je voor de show voorleest.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 16:11:50 #119
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57601662
sinds 2003 wordt de eed van Hippocrates niet meer algemeen gebruikt, maar is er plaatsgemaakt voor een hernieuwde eed:

Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.

Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.

Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen.

Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden.

Dat beloof ik.

of

Zo waarlijk helpe mij God* almachtig.

(Gekozen is voor de algemene formulering "God", waarbij studenten afhankelijk van hun geloofsovertuiging de naam van hun God in gedachten kunnen invullen.)
pi_57601803
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 16:11 schreef Aoristus het volgende:
sinds 2003 wordt de eed van Hippocrates niet meer algemeen gebruikt, maar is er plaatsgemaakt voor een hernieuwde eed:
Hmmm, ik lees het ja op Wikipedia, het eerste wat in mij opkomt is hoe het dan zit met artsen die voor 2003 arts zijn geworden. Zij moeten hun afgelegde (oude) eed breken, ook als zij de nieuwe eed afleggen want beide eden staan haaks op elkaar in sommige gevallen. Er blijft dus een dubieus sausje zitten over het uitvoeren van euthanasie en alles wat daar op lijkt door artsen.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 16:21:03 #121
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57601868
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 16:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hmmm, ik lees het ja op Wikipedia, het eerste wat in mij opkomt is hoe het dan zit met artsen die voor 2003 arts zijn geworden. Zij moeten hun afgelegde (oude) eed breken, ook als zij de nieuwe eed afleggen want beide eeden staan haaks op elkaar in sommige gevallen.
Waarschijnlijk kunnen ze zich beroepen op de nieuwe eed. Een arts leert natuurlijk ook vanalles bij, je kan ook niet zeggen dat de oude kennis boven de nieuwe aanbevolen wordt. Het is een soort jurisprudentie.
pi_57602030
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 16:21 schreef Aoristus het volgende:
Waarschijnlijk kunnen ze zich beroepen op de nieuwe eed. Een arts leert natuurlijk ook vanalles bij, je kan ook niet zeggen dat de oude kennis boven de nieuwe aanbevolen wordt. Het is een soort jurisprudentie.
Hmmm, dan is het eed argument een beetje aan erosie onderheving (hoewel het mij als beta steekt dat er zo lichtvoetig omgesprongen wordt met het veranderen van een eed). Maar goed ik blijf het principieel onjuist vinden dat artsen zich met het doden van mensen bezig houden. Allereerst ontstaat er een rare machtspositie van de arts, zij kunnen zowel helpen bij doden als bij genezen, hooghartig gedrag waarbij een niet arts wordt afgeschilderd als een ondeskundige ligt dus op de loer.

Verder maken artsen nogal wat medische fouten, hoe leg je aan de familie Jansen uit dat mevr. Jansen is omgebracht terwijl het eigenlijk mevr. Janssen had moeten zijn? Een dergelijke fout wordt in de hand gewerkt door een arts die zich zowel men genezen als doden bezig houdt. De bezwaren tegen euthanasie kunnen dus ook meer van praktische aard zijn.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 17:50:25 #123
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57603771
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 16:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hmmm, dan is het eed argument een beetje aan erosie onderheving (hoewel het mij als beta steekt dat er zo lichtvoetig omgesprongen wordt met het veranderen van een eed). Maar goed ik blijf het principieel onjuist vinden dat artsen zich met het doden van mensen bezig houden. Allereerst ontstaat er een rare machtspositie van de arts, zij kunnen zowel helpen bij doden als bij genezen, hooghartig gedrag waarbij een niet arts wordt afgeschilderd als een ondeskundige ligt dus op de loer.

Verder maken artsen nogal wat medische fouten, hoe leg je aan de familie Jansen uit dat mevr. Jansen is omgebracht terwijl het eigenlijk mevr. Janssen had moeten zijn? Een dergelijke fout wordt in de hand gewerkt door een arts die zich zowel men genezen als doden bezig houdt. De bezwaren tegen euthanasie kunnen dus ook meer van praktische aard zijn.
Absoluut, ik kan dit denk ik zelfs naar de praktijk vertalen. Mijn vader was hartpatient en moest daarvoor geregeld een week of twee naar het ziekenhuis. Ik vermoed dat een van de zusters 'een foutje' heeft gemaakt, want van een levendige kerel met hulp van de beademing veranderde hij na toediening van een medicijnenprikje in wat je vermoedelijk een hoestende kettingroker zou noemen. Twee dagen later was hij dood. Heeft het ziekenhuis juist gehandeld?
  dinsdag 25 maart 2008 @ 21:02:19 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57608335
Vanavond met Nicolien Sauerbreij, Francine Houben, Ruud Smeehuijzen en Wim Jansen.
En helaas, die Wim Jansen is niet de ex-voetballer maar een PVV-er en het gaat dus weer over die film van Wilders.
Poef.....gone! ©golfer
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 25 maart 2008 @ 21:08:13 #125
862 Arcee
Look closer
pi_57608461
Begint mij ook te vervelen, ja. Het is wel een hele lange aanloop aan het worden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_57608590
Laat in godsnaam die film uitkomen dan kan de tv een week uit en zijn we er vanaf.
kut film
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 25 maart 2008 @ 21:14:32 #127
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_57608648
Weer zo'n pvv'er , die zal het alleen maar over integratie hebben, alles heeft hij de schuld aan de integratie
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_57610945
Golfer, volgens mij vergis je je in Jansen:
quote:
Wim Jansen

De Partij voor de Vrijheid (PVV) wil dat de subsidie aan de Wereldomroep wordt stopgezet. Bij Geert Wilders en consorten is een film van de Wereldomroep over 'Fitna' in het verkeerde keelgat geschoten. Via de website 'About Fitna The Movie' is een negen minuten durende film te zien waarin iemand uit de islamitische wereld afreist naar Nederland om te zien hoe het hier nu zit met de vrijheid van meningsuiting, de multiculturele samenleving en de film van Wilders. U kunt de Engelse variant van deze film hieronder bekijken. De film wordt ook aangeboden in het Arabisch en Indonesisch. Volgens PVV-woordvoerder Martin Bosma gaat het om een anti-Fitna-film. "De Wereldomroep zet ons weer eens weg als racisten en verknipte mensen en geneert zich voor Nederland", aldus Bosma.
Wim Jansen is waarnemend hoofdredacteur van de Wereldomroep. Wat beoogt Jansen met bekritiseerde film en wat vindt hij van de reactie van de PVV?
Zie:
http://pauwenwitteman.vara.nl/uitzending.php?id=332

In tegenstelling tot gisteren hebben ze vanavond wel een mooie tafel.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:04:22 #129
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57611523
nou, dat wordt me het p&w avondje weer.
pi_57611627
Paul Witteman kon niet eens de naam van Sauerbreij uitspreken wat een desrespect weer
Hoi.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:11:46 #131
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57611680
Ik zou willen dat de heren zo kritisch waren op de EO
pi_57611810
Ik vind dit wel een interessante insteek op het Wildersverhaal.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_57611910
Blij toe dat ze even uitleggen wat snowboarden is, ik had geen enkele voorstelling er bij.
pi_57611986
Nou weet ik eigenlijk nog niet waarom ze nou professioneel is gaan snowboarden en hoe dat is gegaan.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:25:57 #135
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57611997
ja, het zijn echte sporters, die pauw en witteman. Is zo'n ding duur?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 25 maart 2008 @ 23:28:19 #136
862 Arcee
Look closer
pi_57612058
P&W waren kritisch op 't filmpje van de Wereld Omroep, dus dat zegt genoeg.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:28:23 #137
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_57612060
Waar gaat dit over!???.. De serviceman!?..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_57612071
Ik blijf me afvragen hoe ze bij de PVV willen verkopen dat Wilders wél de vrijheid moet hebben om te zeggen wat hij wilt en om een film te maken, maar dat ze de vrijheid om een andere mening te laten horen willen inperken door meteen een omroep te willen verbieden die een film uitzond waarin een enigzins afwijkend standpunt werd verkondigt.

Jammer dat P&W daar niet verder op door gingen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_57612103
Zucht, materiaalman ~ klusjesman. Natuurlijk is dat belangrijk. Dat vraag je toch ook niet aan een wielrenner?
pi_57612146
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 23:29 schreef ijsbrekertje het volgende:
Zucht, materiaalman ~ klusjesman. Natuurlijk is dat belangrijk. Dat vraag je toch ook niet aan een wielrenner?
Ze zijn wel vaker een beetje denigrerend over sporten waar ze eigenlijk niks vanaf weten en dat eigenlijk ook niet willen weten.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:31:54 #141
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57612149
hoe vaak zou die vader nu denken dat zijn zoon opgeblazen is in Afghanistan? Wat een uitstekende vraag.
pi_57612187
wat een heerlijk droog figuur is die pa.
pi_57612207
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 23:28 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik blijf me afvragen hoe ze bij de PVV willen verkopen dat Wilders wél de vrijheid moet hebben om te zeggen wat hij wilt en om een film te maken, maar dat ze de vrijheid om een andere mening te laten horen willen inperken door meteen een omroep te willen verbieden die een film uitzond waarin een enigzins afwijkend standpunt werd verkondigt.

Jammer dat P&W daar niet verder op door gingen.
Dat is inderdaad een interessant punt. Alleen hebben ze nu natuurlijk geen gasten aan tafel met wie ze dat bediscussiëren kunnen. Ze zouden het punt kunnen aansnijden, maar dan is iedereen het met ze eens en dan was dat het..
pi_57612336
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 23:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ze zijn wel vaker een beetje denigrerend over sporten waar ze eigenlijk niks vanaf weten en dat eigenlijk ook niet willen weten.
Ja, dat klopt wel. Al zou ik het woord denigrerend niet meteen kiezen, maar het is inderdaad niet erg respectvol om je eigenlijk zo weinig in het onderwerp te verdiepen. Er komt nu echt zo weinig uit zo'n gesprek. Ook wanneer je er rekening mee houd dat het publiek weinig van snowboarden weet, kun je toch nog wel iets te weten komen dan in dit interviewtje.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:40:28 #145
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57612392
120.000 euri om een school te bouwen. Best een goed idee, nu nog een docent die het minimaal 5 jaar wil volhouden.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:52:23 #146
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57612679
best een leuk mens, die architect/zakenvrouw van het jaar
pi_57612983
Aardige en originele gasten, jammer genoeg waren er niet echt discussies tussen gasten onderling. Alhoewel daar toch weinig tot geen ruimte voor is.
  Trouwste user 2022 woensdag 26 maart 2008 @ 00:41:21 #148
7889 tong80
Spleenheup
pi_57613442
Leuk dat oude filmpje van Sauerbreij.

pi_57632344
Vanavond aan tafel bij Jeroen Pauw en Paul Witteman: SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan spreekt vandaag de Hofstadlezing uit, het thema hiervan zal zijn: 'zuinig op Nederland'. Filmmaakster Klaartje Quirijns volgde jarenlang mensenrechtenadvocaat Reed Brody in zijn jacht op de voormalige Tsjadische dictator Hissène Habré. Voormalig Amerikacorrespondent Max Westerman neemt de schade op nadat Hillary Clinton niet helemaal eerlijk was over haar aankomst op een Bosnisch vliegveld. Filmpje van Hillary op de P&W-site Ik kijk wel of ik uh...kijk, Alexander Rinnooy Kan is wel interessant, IMO onverwacht de boeienste verteller/gast vorig jaar in Zomergasten.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 maart 2008 @ 21:38:21 #150
862 Arcee
Look closer
pi_57633071
Westerman.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')