Maar veel mensen met Wajong werken ook? De Wajong wordt dan betaald aan de werkgever, met een of andere toeslag/verdeelsleutel. Wajong is dan gewoon een vangnet voor als het niet gaat. Mijn vriend heeft een Wajong, maar heeft er jaren mee gewerkt. Wel via het UWV met begeleiding, maar dan val je dus nog onder de Wajong, terwijl je wel gewoon werkt.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:39 schreef Maeghan het volgende:Die mensen konden wél werken en/of studeren.
Dat zijn we ook en we nemen geen Wajong maar krijgen diequote:Op donderdag 17 april 2008 14:24 schreef Annique het volgende:
Een WaJong uitkering neem je niet voor de lol.
Ik ben autistisch en zal waarschijnlijk toch 4/5 dagen lego moeten plukken, om mijn uitkering maar te krijgen. Ik zal niet hoger komen dan leven in een begeleid driekamerapartementje (IN TOTAAL, niet slaapkamers) ik ben geboren als stuiver in een wereld van kwartjes, en ik wil aleen maar een dubbeltje zijn. Een bevredigende baan die voldoende verdiend om geheel zelfstandig te kunnen wonen.
Maar door die klote-handicap zal ik vastzitten in dit leven, en ik ben net 18 geworden.
En nu nog zeggen dat WaJongers uitkeringsstrekkers zijn
Ergens denk ik hier: waar een wil is....quote:Op donderdag 17 april 2008 14:24 schreef Annique het volgende:
Ik ben autistisch en zal waarschijnlijk toch 4/5 dagen lego moeten plukken, om mijn uitkering maar te krijgen. Ik zal niet hoger komen dan leven in een begeleid driekamerapartementje (IN TOTAAL, niet slaapkamers) ik ben geboren als stuiver in een wereld van kwartjes, en ik wil aleen maar een dubbeltje zijn. Een bevredigende baan die voldoende verdiend om geheel zelfstandig te kunnen wonen.
Maar door die klote-handicap zal ik vastzitten in dit leven, en ik ben net 18 geworden.
Dus als jij niet in Nederland geboren was, met zijn uitgebreide welvaartsstaat en alle begrip voor allerlei soorten handicaps, was je dus gewoon dood gegaan van de honger? Of zou je je er dan misschien tóch toe hebben kunnen zetten om op een fietstaxi of wat dan ook te gaan zitten om je eten te verdienen?quote:Op donderdag 17 april 2008 14:24 schreef Annique het volgende:
Ze heeft geen borderline, ze heeft autisme. En in Afrika was ze misschien al lang het bos ingestuurd, of anders in een of ander keldertje afgebeuld. Damn, lompe hork.quote:Op donderdag 17 april 2008 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus als jij niet in Nederland geboren was, met zijn uitgebreide welvaartsstaat en alle begrip voor allerlei soorten handicaps, was je dus gewoon dood gegaan van de honger? Of zou je je er dan misschien tóch toe hebben kunnen zetten om op een fietstaxi of wat dan ook te gaan zitten om je eten te verdienen?
Ik denk dat veel van die WaJongers, die uitstekend in staat zijn hier de hele dag in keurig Nederlands te reageren, een weekje honger zouden moeten lijden. En dan kijken hoe hard ze werken kunnen voor een boterham. Ik denk dat het wel zou lukken. In Afrika sterven toch ook geen mensen aan de gevolgen van borderline?
Bekend met de piramide van Maslow?quote:Op donderdag 17 april 2008 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat veel van die WaJongers, die uitstekend in staat zijn hier de hele dag in keurig Nederlands te reageren, een weekje honger zouden moeten lijden. En dan kijken hoe hard ze werken kunnen voor een boterham. Ik denk dat het wel zou lukken. In Afrika sterven toch ook geen mensen aan de gevolgen van borderline?
Nee hoor, in Afrika had ze gewoon met een kind in een doek gewikkeld op het veld maniok staan rooien. Geloof me, het is allemaal welvaartsproblematiek.quote:Op donderdag 17 april 2008 18:57 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ze heeft geen borderline, ze heeft autisme. En in Afrika was ze misschien al lang het bos ingestuurd, of anders in een of ander keldertje afgebeuld. Damn, lompe hork.
Uiteraard. En het blijkt dat dit soort "ziektes" zich enkel manifesteren in landen waar genoeg te eten is, sociale zekerheid en de meerderheid zich verveelt.quote:Op donderdag 17 april 2008 19:05 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Bekend met de piramide van Maslow?
En wat is je bron hiervoor? Nu weet ik het van autisme niet, maar het wordt van eetstoornissen bijvoorbeeld ook vaak gezegd en daarvan weet ik dat het niet waar is. Ik kan me zo voorstellen dat autisme en dergelijke ook gewoon voorkomen in derde wereldlanden, alleen dat ze onopgemerkt blijven of ten minste ongediagnosticeerd, of dat mensen daar dus gewoon dood gaan op jongere leeftijd.quote:Op donderdag 17 april 2008 19:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteraard. En het blijkt dat dit soort "ziektes" zich enkel manifesteren in landen waar genoeg te eten is, sociale zekerheid en de meerderheid zich verveelt.
Lees de theorie er nog eens op na of doe eens een poging het fatsoenlijk uit te leggen i.p.v. continue beledigen.quote:Op donderdag 17 april 2008 19:26 schreef LXIV het volgende:
Zelfontplooi\ing.
kom eens met een goede bron, dat verhelderd de discussie namelijkquote:Op donderdag 17 april 2008 19:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteraard. En het blijkt dat dit soort "ziektes" zich enkel manifesteren in landen waar genoeg te eten is, sociale zekerheid en de meerderheid zich verveelt.
quote:Op donderdag 17 april 2008 19:36 schreef Re het volgende:
[..]
kom eens met een goede bron, dat verhelderd de discussie namelijk
quote:Behoeftepiramide van Maslow
Het komt er op neer dat elk mens een bepaalde behoeftenopbouw, de zogenaamde Piramide van Maslow, doorloopt; je voldoet eerst aan je basisbehoeften, voordat je aan meer luxe, minder noodzakelijk behoeften kunt voldoen. Pas indien je aan alle ontberingsbehoeften voldaan hebt kan je aan zelfactualisatie gaan doen en ben je psychisch gezond.
De basis behoefte bestaan uit:
Primaire biologische behoeften ook wel fysiek behoefte (eten, drinken, kleding, onderdak)
Bestaanszekerheid (behoefte aan veiligheid)
Sociale behoefte (er bij horen)
Erkenning (zelf-imago, reputatie, eigendunk)
Zelfontwikkeling ook wel Self-actualization (zelfverwerkelijking, doen wat je roeping is)
Dit wordt ook wel de Behoeftenhiërachie van Maslow genoemd.
dat is geen bron voor je statement over het niet bestaan van ziektes in niet westerse landen...quote:
Ja, fijn, maar dit verklaart enkel waarom je niets hóórt over die ziektes in Afrika, omdat ze eerst de honger hebben waar ze zich druk over moeten maken. Dat zegt nog niet dat de ziektes niet bestaan. Wees blij dat mensen met autisme in Nederland gewoon wél een menswaardig bestaan hebben, in plaats van dat ze op straat geschopt worden oid.quote:
Prutser. Waarom kom je nou met die piramide aan, ik gaf jou juist aan je eens daar in te verdiepen.quote:
Hij wil aangeven dat een dergelijke ziekte het functioneren niet tot in den treure beïnvloedt, ondanks wat therapeutisch NL soms de patienten wil doen laten geloven.quote:Op donderdag 17 april 2008 20:00 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ja, fijn, maar dit verklaart enkel waarom je niets hóórt over die ziektes in Afrika, omdat ze eerst de honger hebben waar ze zich druk over moeten maken. Dat zegt nog niet dat de ziektes niet bestaan. Wees blij dat mensen met autisme in Nederland gewoon wél een menswaardig bestaan hebben, in plaats van dat ze op straat geschopt worden oid.
Hoe weet jij dat een dergelijke stoornis (het is geen ziekte, zucht) niet een werkleven sterk beïnvloed? Mensen hebben altijd zo;n grote mond als ze het niet snappen. Hoe kun jij dit nou voor een ander bepalen?quote:Op donderdag 17 april 2008 20:25 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Hij wil aangeven dat een dergelijke ziekte het functioneren niet tot in den treure beïnvloedt, ondanks wat therapeutisch NL soms de patienten wil doen laten geloven.
Het punt 'ziek zijn' wordt niet ter discussie gesteld.. wel wat men nog kan doen ondanks de ziekte
ik weet heel niksquote:Op donderdag 17 april 2008 20:37 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat een dergelijke stoornis (het is geen ziekte, zucht) niet een werkleven sterk beïnvloed? Mensen hebben altijd zo;n grote mond als ze het niet snappen. Hoe kun jij dit nou voor een ander bepalen?
En ja tuurlijk kan iemand met autisme gewoon 40 uur per week werken. Kans is echter bijzonder groot dat er een gignatische burn out oid na snelle tijd volgt omdat het psychisch te slopend is.
Je (te prijzen) doorzettingsvermogen geeft aan dat iemand met autisme meer kan dan schroefjes in bakjes leggen. Stuklopen op een fulltime opleiding is iets waar je geen autisme voor hoeft te hebben... maar wellicht is men in dat geval gevoeliger inderdaad..quote:Op donderdag 17 april 2008 21:00 schreef heaven7 het volgende:
Ja dat laatste is absoluut waar.
Hoe weet ik dat? Ik ga uit van mijn eigen situatie en dat is een lichte vorm van autisme en ik heb er al zoveel last van. Ik volg momenteel fulltime een opleiding en ik loop gewoon stuk. Ik ben in juni klaar dus moet even doorbijten maar mijn persoonlijke ervaring is gewoon dat ik dit niet trek. En nogmaals, waarom dan precies en hoe het werkt niet op het forum
Dat geldt natuurlijk voor heel veel andere dingen ook, geen stoornissen, maar leefomstandigheden, bijvoorbeeld, of karaktertrekken, of familie-omstandigheden. Dingen waar mensen ook lang niet altijd wat aan kunnen doen.quote:Op donderdag 17 april 2008 20:37 schreef heaven7 het volgende:
Hoe weet jij dat een dergelijke stoornis (het is geen ziekte, zucht) niet een werkleven sterk beïnvloed?
Maar daar valt toch geen explosieve stijging van te verwachten? Dat zijn andere categorieen.quote:Op vrijdag 18 april 2008 20:01 schreef Aoristus het volgende:
Het gaat dan vaak om mensen met een korte aandachtsspanne, mensen die afhankelijk zijn van medicijnen die het functioneren berpeken of mensen met fysieke beperkingen. In elk geval gaat het om mensen die niet interessant zijn voor een werkgever omdat ze teveel moeite en tijd vergen voor het reguliere arbeidsproces.
Waar komen die wajongers vandaan, denk je?quote:Op vrijdag 18 april 2008 20:05 schreef thaleia het volgende:
[..]
Maar daar valt toch geen explosieve stijging van te verwachten? Dat zijn andere categorieen.
Een wajong krijg je niet zomaar. Daar gaat vaak een heel therapeutisch traject aan vooraf. Men kijkt naar je benutbare mogelijkheden op basis van 3 criteria. Als een van de basiscriteria de schijn heeft van normaal functioneren, dan wordt het al lastig om een keuring af te maken en dan val je in een ander traject of in een gedeeltelijke vrijstelling.quote:Op vrijdag 18 april 2008 20:07 schreef thaleia het volgende:
Vertel het me!
Met de criteria niet nee. Ik denk dat er iets mis is met de maatschappij en daar zou ik graag onderzoek naar willen zien.quote:Op vrijdag 18 april 2008 20:34 schreef thaleia het volgende:
Mijn naieve optimisme wil er niet aan dat er in dit rijke Westerse land ZO veel mensen ZO ziek zijn. Jij denkt dat er echt niets mis is met die criteria?
Ben ik wel een klein beetje met je eens. Ik heb nu toevallig veel aan m'n hoofd en kan me op m'n werk niet concentreren, ik ben ongemotiveerd, heb overal pijn door de stress, slaap slecht, etc. en dan moet ik ook gewoon doorploeteren. Dan zegt er ook niemand dat ik wel 10 uur per week minder mag werken en dat ze het geld wel overmaken.quote:Op donderdag 17 april 2008 22:50 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk voor heel veel andere dingen ook, geen stoornissen, maar leefomstandigheden, bijvoorbeeld, of karaktertrekken, of familie-omstandigheden. Dingen waar mensen ook lang niet altijd wat aan kunnen doen.
Talloze mensen functioneren in een baan en hebben daar meer moeite mee dan een ander omdat er iets is dat hun werkleven 'sterk beinvloedt'. Sterker nog, het lijkt me vrij normaal. Hoeveel mensen zijn nou in volledig ideale gezondheid en daarbij ook nog eens volledig ideale omstandigheden?
De vraag is waar je de grens trekt tussen "iets wat je werkleven beinvloedt" en "totaal niet kunnen werken". Tachtig procent van werkend Nederland zit daar ergens tussenin. Het lijkt me niet handig om 80% van werkend Nederland een 'ondersteunende'/'compenserende' uitkering te geven. Je zal ergens een grens moeten trekken.
Nee, 160.000 mensen zijn tijdens hun jeugd geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt geworden of zijn zo geboren. Wajongers zijn niet alleen jongeren, ik ken een aantal wajongers die al ruim in de 40 zijn.quote:Op donderdag 17 april 2008 19:52 schreef SeLang het volgende:
160.000 Wajong uitkeringen....
Dus 160.000 jongeren zijn gehandicapt?
Wereldvrede, overal welvaart, en gezonde, blije mensenquote:Op vrijdag 18 april 2008 20:39 schreef Aoristus het volgende:
Met de criteria niet nee. Ik denk dat er iets mis is met de maatschappij en daar zou ik graag onderzoek naar willen zien.
Wat had jij liever gezien?
Neuken?quote:Op zaterdag 19 april 2008 18:38 schreef thaleia het volgende:
[..]
Wereldvrede, overal welvaart, en gezonde, blije mensen
heaven, je leest niet.
thaleia, je gaat niet in op wat ik zeg, leg het dan uit als ik het zo niet begrijp. Zal wel aan mijn ziekte liggenquote:Op zaterdag 19 april 2008 18:38 schreef thaleia het volgende:
[..]
Wereldvrede, overal welvaart, en gezonde, blije mensen
heaven, je leest niet.
Ik zou je IQ toch nog maar eens opnieuw laten testen, is zeer goed voor je zelfbeeld.quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:25 schreef Remexxy het volgende:
Hey,
, en ben ook nog eens moeilijk lerend persoon met een intelligentie Quote van 77
Daar zullen vast wel mensen over nagedacht hebben.quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:04 schreef LXIV het volgende:
Ik vind ook dat Remexxy erg lange zinnen maakt en een vrij samenhangend verhaal verteld voor iemand met zo'n laag IQ. Is het echt nodig dat je begeleid woont?
Ja doei, als je een IQ van 77 hebt dan ben je een kwijlerd. Remexxy schrijft daar veel te goed voor. Ergo, die test(uitslag) deugt niet.quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:12 schreef Toeps het volgende:
[..]
Daar zullen vast wel mensen over nagedacht hebben.
En als je intelligenter bent dan 77, maar toch zo laag scoort op de test, dan heb je op een bepaalde manier toch een score van 77. Als je op je werk alles wel weet, maar je slaat dingen toch verkeerd aan op de kassa oid, dan heeft men niet zo veel aan dat je het "wel weet", bijvoorbeeld.
Nou, zó laag dat je ervan gaat kwijlen is een IQ van 77 ook weer niet hoor! Er zijn hele landen met een IQ dat gemiddeld lager ligt!quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ja doei, als je een IQ van 77 hebt dan ben je een kwijlerd. Remexxy schrijft daar veel te goed voor. Ergo, die test(uitslag) deugt niet.
Of Bonnie StClairequote:Op dinsdag 22 april 2008 23:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ja doei, als je een IQ van 77 hebt dan ben je een kwijlerd.
Die testen zijn toch aangepast voor mensen met PPD-NOSquote:Op dinsdag 22 april 2008 23:24 schreef Re het volgende:
mensen met PDDs scoren gemiddeld nou eenmaal anders dan de "gewone" mensen omdat ze testen geheel anders interpeteren...
dat haal ik niet uit die post iig... en het is natuurlijk een stressvolle test voor sommigen, prestatiedruk etc...quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:27 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Die testen zijn toch aangepast voor mensen met PPD-NOS
Dat is absoluut waar maar 77 is gewoon extreem laag, zou toch niet slecht zijn als die testen nog eens overgedaan worden (je kunt ze uitsmeren over een aantal dagdelen...zodra de druk te hoog is rust nemen..)quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:29 schreef Re het volgende:
[..]
dat haal ik niet uit die post iig... en het is natuurlijk een stressvolle test voor sommigen, prestatiedruk etc...
Hier ben ik het 100% mee eens, maar toch even een kleine nuance. Men vergeet soms weleens dat je tot je 65e moet werken. Iemand met een <vul hier stoornis/ziekte in> kan vaak wel voor (relatief) korte tijd fulltime werken (uitzonderingen daargelaten). Als zo iemand 40 jaar lang fulltime zou moeten werken, komt dat ineens in een ander daglicht te staan natuurlijk.quote:Op donderdag 17 april 2008 20:42 schreef JaZekerZ het volgende:
Mijn mening: een werkleven zal wel degelijk beïnvloed worden..desalniettemin denk ik dat het beter is uit te gaan van wat men wel kan ipv niet kan.
Hoe kom je aan die cijfers en met welke test is dat gemeten?quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, zó laag dat je ervan gaat kwijlen is een IQ van 77 ook weer niet hoor! Er zijn hele landen met een IQ dat gemiddeld lager ligt!
Zambia 77
Congo (Brazz) 73
Uganda 73
Jamaica 72
Kenya 72
South Africa 72
Sudan 72
Tanzania 72
Ghana 71
Nigeria 67
Guinea 66
Zimbabwe 66
Congo (Zaire)65
Sierra Leone 64
Ethiopia 63
Equatorial Guinea 59
En in die landen werken de mensen dus ook zelfstandig. Terwijl meer dan de helft minder slim is dan jij!
--------------------------------------------------------------------------------
Daar ligt het probleem. Je voelt je te goed voor laaggeschoold werk.quote:Op donderdag 24 april 2008 18:21 schreef Remexxy het volgende:
Omdat die stel mafketels in de maatschappij minimaal HAVO of MBO van je willen eisen om gewoon fatsoenlijk aan de slag te kunnen komen. Schoffelen, zie echt ik liever ook niet zitten en werken in een fabriek waar je inpak werk moet uitvoeren. Geen denken aan
Ik wil gewoon een baantje wat bij me past, Of in de Techniek, ICT(computers), Of ik wil zelf een eigen atelier beginnen.
Maar als het werk wat ze voor je hebben niveau sociale werkplaats is, terwijl je veel beter kunt? Dat hou je niet vol, en dat moet je ook niet willen...quote:Op donderdag 24 april 2008 18:49 schreef 16meter het volgende:
[..]
Daar ligt het probleem. Je voelt je te goed voor laaggeschoold werk.
Waar een wil is, is een weg. En die wil lijkt bij jou te ontbreken. Sorry, maar in mijn ogen ben je dan gewoon een steuntrekker.
Ik wil ook wel CEO van Microsoft zijn, helaas heb ik daar noch de papieren noch de ervaring voor. Kwestie van genoegen nemen met minder.
Heb je er ooit bij stilgestaan dat wellicht niet iedereen dezelfde kansen en/of mogelijkheden hebben gehad door hun ziekte/stoornis? Nee? Dat dacht ik al.quote:Op donderdag 24 april 2008 18:49 schreef 16meter het volgende:
[..]
Daar ligt het probleem. Je voelt je te goed voor laaggeschoold werk.
Waar een wil is, is een weg. En die wil lijkt bij jou te ontbreken. Sorry, maar in mijn ogen ben je dan gewoon een steuntrekker.
Ik wil ook wel CEO van Microsoft zijn, helaas heb ik daar noch de papieren noch de ervaring voor. Kwestie van genoegen nemen met minder.
Dat is wel zo maar dat wil ik toch ook nuanceren: ik zie elk jaar nieuwe lichtingen leerilngen eindexamen doen op VWO, Havo en VMBO-niveau en daartussen zitten er altijd met stoornissen (autisme en ADHD vooral, maar ook depressiviteit, borderline), met chronische ziektes, met lichamelijke handicaps, met verschrikkelijke thuissituaties, traumatische gebeurtenissen.....quote:Op donderdag 24 april 2008 18:55 schreef dawg het volgende:
Heb je er ooit bij stilgestaan dat wellicht niet iedereen dezelfde kansen en/of mogelijkheden hebben gehad door hun ziekte/stoornis? Nee? Dat dacht ik al.
Voorspelbare reactie, die ik al 1000x gehoord heb. Helaas ben je niet alleen afhankelijk van je eigen wil en motivatie, maar ook van anderen, werkgevers, de maatschappij, etc. Als lerares weet je zelf ook wel hoe belangrijk een papiertje tegenwoordig is.quote:Op donderdag 24 april 2008 19:19 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar dat wil ik toch ook nuanceren: ik zie elk jaar nieuwe lichtingen leerilngen eindexamen doen op VWO, Havo en VMBO-niveau en daartussen zitten er altijd met stoornissen (autisme en ADHD vooral, maar ook depressiviteit, borderline), met chronische ziektes, met lichamelijke handicaps, met verschrikkelijke thuissituaties, traumatische gebeurtenissen.....
Geen twee mensen hebben dezelfde kansen gehad. Je zult het moeten doen met de kaarten die je krijgt. Dat er voor mensen met een rampzalige set kaarten ondersteuning is is hartstikke mooi, maar het is wel ondersteuning en niet een totaal overnemen van de verantwoordelijkheid om er zelf iets van te maken.
Dus ga je dat papiertje halen.quote:Op donderdag 24 april 2008 19:24 schreef dawg het volgende:
Voorspelbare reactie, die ik al 1000x gehoord heb. Helaas ben je niet alleen afhankelijk van je eigen wil en motivatie, maar ook van anderen, werkgevers, de maatschappij, etc. Als lerares weet je zelf ook wel hoe belangrijk een papiertje tegenwoordig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |