Alle argumenten draaien om de argumenten die ik daar noemde. SP'ers hebben een ander beeld van eerlijkheid dan VVD'ers, Groenlinks heeft een ander beeld van cultuur dan de PVV. Het is allemaal puur gevoel. Die kloof is evenmin met rationeel beargumenteren weg te krijgen.quote:Op maandag 17 maart 2008 00:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En je kan zelf niet eens een paar argumenten verzinnen voor die stellingen?
Hoe kom je erbij, dat mensen die denken dat er geen God is vrijheden van anderen inperken?quote:Op zondag 16 maart 2008 23:43 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Wel door iemand die denkt dat er géén God is? Vreemd.
Dat denk ik niet hoor. Je kan vinden dat het voor iedereen beter is als ze voor zichzelf leren zorgen, je kan ook beargumenteren dat de hele maatschappij (inclusief de economie) er van profiteert als er sociale zekerheid is. Het alleen maar op een gevoel gooien is echt iets te makkelijk.quote:Op maandag 17 maart 2008 00:12 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Alle argumenten draaien om de argumenten die ik daar noemde. SP'ers hebben een ander beeld van eerlijkheid dan VVD'ers, Groenlinks heeft een ander beeld van cultuur dan de PVV. Het is allemaal puur gevoel. Die kloof is evenmin met rationeel beargumenteren weg te krijgen.
In deze topic hebben we het over een film van Wilders en deze gaat over de islam. W.m.b. was de islam als sekte geklassificeerd en niet als een religie.quote:Op zondag 16 maart 2008 16:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tis toch niet dat het Wilders puur om religie te doen is zeker.
Let jij wel een beetje op meid?
Het is Wilders alleen te doen om 1 specifieke religie, hij is niet per se een criticus van 'religie als zodanig' zoals jij nu doet voorkomen.
Omdat je, wanneer je kritiek hebt op andere geloven, je niet onder hoeft te duiken.quote:Op zondag 16 maart 2008 16:30 schreef Ryan3 het volgende:
Tis toch niet dat het Wilders puur om religie te doen is zeker.
Let jij wel een beetje op meid?
Het is Wilders alleen te doen om 1 specifieke religie, hij is niet per se een criticus van 'religie als zodanig' zoals jij nu doet voorkomen.
quote:De kritiek die PVV-leider Geert Wilders heeft op moslims is te vergelijken met antisemitisme. De joodse televisiemaker Harry de Winter heeft maandag op de voorpagina van De Volkskrant een advertentie laten plaatsen. "Als Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme", stelt De Winter.
"Wij joodse mensen weten als geen ander waartoe dit soort discriminatie kan leiden", zegt De Winter in de krant. "Wilders betoogt dat dé moslim moet worden aangepakt en dat de koran een fascistisch boek is. Zo is ooit de vervolging van de joden begonnen, door het veralgemeniseren van zaken. Daarom is het tijd voor een harder geluid vanuit joodse kring." Volgens De Winter wordt iedereen die 'iets' roept over joden of Israël 'als antisemiet beschouwd en afgeserveerd."
Geert Wilders heeft een film gemaakt over de koran. Nog voordat die is vertoond leidt die al tot wereldwijde onrust. Ook Nederland is bezorgd over de mogelijke gevolgen van de antikoranfilm. Het kabinet heeft al aangegeven dat het in de film gaat om de mening van Wilders, niet om de mening van het kabinet.
Harry de Winter heeft de advertentie mede geplaatst namens Stichting de Initiatieven en Een Ander Joods Geluid. Zijn activiteiten voor Een Ander Joods Geluid, een organisatie die de staat Israël kritisch volgt, maken dat de Winter impopulair is bij andere Nederlandse joden.
Wilders bijvoorbeeld. Beperkt vrijheden, maar niet vanuit een religie.quote:Op maandag 17 maart 2008 00:24 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij, dat mensen die denken dat er geen God is vrijheden van anderen inperken?
Is dit gesteld vanuit een libertaristische gedachte? Belasting is diefstal?
Dan nog: "het staat in de Bijbel/Koran" is ook een argument. Wel een hele slechte, maar het blijft een argument.quote:Op maandag 17 maart 2008 00:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat denk ik niet hoor. Je kan vinden dat het voor iedereen beter is als ze voor zichzelf leren zorgen, je kan ook beargumenteren dat de hele maatschappij (inclusief de economie) er van profiteert als er sociale zekerheid is. Het alleen maar op een gevoel gooien is echt iets te makkelijk.
Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.quote:Op maandag 17 maart 2008 08:54 schreef FOKwa het volgende:
'Mening Wilders is gelijk aan antisemitisme'
[..]
Wilders heeft die ambitie, maar sommige van zijn standpunten zijn onuitvoerbaar, zelfs bij een tweederde meerderheid, omdat deze ingaan tegen democratische principes, juist vanwege de scheiding tussen kerk en staat.quote:Op maandag 17 maart 2008 09:11 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Wilders bijvoorbeeld. Beperkt vrijheden, maar niet vanuit een religie.
fijntjes op gewezen .. wat een understatement, ellenlange discussies die ondanks het aanslepen van achtergrondinformatie en cijfers afgesloten worden met : 'ja maar, het zijn wel hoofdzakelijk islamitische landen waar dat gebeurt, dus het is wel een islamitisch iets'quote:Op zondag 16 maart 2008 23:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wanneer dat gebeurt wordt er fijntjes op gewezen, dat het niet de islam betreft.
Dan kan het nu ineens niet een argument zijn. Niet waar?![]()
dat een verandering van denkbeelden nooit gebeurd door kritiek van buitenaf .. kijk bvb naar wat er nu gebeurd in voormalig communistisch Rusland waar geloof verboden wasquote:Geen idee wat je hiermee bedoelt.
en dat was nou juist de insteek van 'de leugen regeert', ze zijn er wel degelijk, maar je hoort er nooit iets van ..quote:Het enige dat ik stel is, dat er geen religie kritiek mogelijk is binnen de islamitische gemeenschap. Hervormers of liberale moslims kunnen koran teksten of geloofsopvattingen niet openlijk en rechtstreeks bekritiseren.
Wanneer de zelfreflectie binnen het islamitisch geloof onmogelijk is, is het niet vreemd dat een reformatie van buitenaf kan ontstaan; dat de kritiek van buitenaf komt.
Temeer islamitische culturele gebruiken regelmatig botsen met westerse gewoonten en dit vanzelfsprekend gespreksstof en discussie genereert.
Eerlijk gezegd vind ik 'het staat in de (grond)wet' net zo'n zwak argument.quote:Op maandag 17 maart 2008 09:14 schreef Dodecahedron het volgende:
Dan nog: "het staat in de Bijbel/Koran" is ook een argument. Wel een hele slechte, maar het blijft een argument.
En slechte argumenten vind je heus niet alleen bij gelovigen hoor.
Het zwaartepunt ligt besloten in het gegeven, dat je het nu onmogelijk als argument kan hanteren.quote:Op maandag 17 maart 2008 09:51 schreef moussie het volgende:
[..]
fijntjes op gewezen .. wat een understatement, ellenlange discussies die ondanks het aanslepen van achtergrondinformatie en cijfers afgesloten worden met : 'ja maar, het zijn wel hoofdzakelijk islamitische landen waar dat gebeurt, dus het is wel een islamitisch iets'
Je moet niet zonder meer ongelijke gevallen willen vergelijken.quote:dat een verandering van denkbeelden nooit gebeurd door kritiek van buitenaf .. kijk bvb naar wat er nu gebeurd in voormalig communistisch Rusland waar geloof verboden was
Dit is allemaal leuk en aardig, maar daadwerkelijke schriftkritiek is onmogelijk zonder verketterd danwel bedreigd te worden.quote:en dat was nou juist de insteek van 'de leugen regeert', ze zijn er wel degelijk, maar je hoort er nooit iets van ..
en welke culturele gebruiken botsen ? Bedoel je nou toevallig die culturele verschillen die we al eeuwen kennen van de joden .. geen handjes schudden, haren bedekken en ritueel slachten ?
zo ja, wat raar dan, gezien het feit dat we een joods-christelijke maatschappij schijnen te hebben, dus de acceptatie van dat soort culturele verschillen zit eigenlijk al ingebakken in onze cultuur
zo nee, welke verschillen bedoel je dan ?
Ik vind ook dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek op afkomst, maar je kan je wel afvragen of moslims dat zelf ook zo voelen. Een religie is een zodanig groot iets in een mensenleven dat het wel degelijk persoonlijk kan worden aangerekend.quote:Op maandag 17 maart 2008 09:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
Ik zou het graag wat breder willen trekken. In principe doe ik dat al door te zeggen, dat ook van binnenuit herinterpretatie van koranteksten, om bijvoorbeeld te komen tot een andere ethiek niet mogelijk is.quote:Op maandag 17 maart 2008 10:30 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind ook dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek op afkomst, maar je kan je wel afvragen of moslims dat zelf ook zo voelen. Een religie is een zodanig groot iets in een mensenleven dat het wel degelijk persoonlijk kan worden aangerekend.
Dat vind ik sowieso 'n slecht argument die hier de ronde gaat; 'het is maar een religie, dat bekritiseer ik tot een ons weeg en dat zij zich daar beledigd door voelen vind ik kinderachtig'. Dat geeft alleen maar aan hoe weinig begrip er tegenwoordig is voor religie en hoe groot de onwil is ook maar 'n beetje begrip te tonen voor iets als religie.
En dat is ook de kern van het probleem, stel dat Wilders een punt maakt, stel dat het enige wat hij wilde zeggen is; kijk hoe haatdragend er gereageerd wordt als je hun religie aan valt?
Wat dan?
Kunnen we dan met meer succes de discussie 'moet de Koran verboden worden' in gaan? Dacht het niet. Dat is het probleem wat ik heb met de situatie zoals die nu is, met de film die Wilders - een politicus die geacht wordt beleid te voeren - wil uitbrengen. Het doet niets, het maakt alleen maar troep. Wat willen mensen met al dat gezeur op religie, wat denken ze daarmee te bereiken. En dan constant in het argument blijven hangen 'boeiend wat er mee bereikt moet worden, het mág want er is vrijheid van meningsuiting', daar word ik zo gek van, dat is zo'n zwak argument.
Helemaal terechtquote:Op maandag 17 maart 2008 08:54 schreef FOKwa het volgende:
'Mening Wilders is gelijk aan antisemitisme'
[..]
Je erkent geen islaam je erkent geen moslims, je noemt het een ideologiequote:Op maandag 17 maart 2008 09:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |