abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57424183
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En je kan zelf niet eens een paar argumenten verzinnen voor die stellingen?
Alle argumenten draaien om de argumenten die ik daar noemde. SP'ers hebben een ander beeld van eerlijkheid dan VVD'ers, Groenlinks heeft een ander beeld van cultuur dan de PVV. Het is allemaal puur gevoel. Die kloof is evenmin met rationeel beargumenteren weg te krijgen.
  maandag 17 maart 2008 @ 00:24:00 #162
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57424346
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:43 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Wel door iemand die denkt dat er géén God is? Vreemd.
Hoe kom je erbij, dat mensen die denken dat er geen God is vrijheden van anderen inperken?
Is dit gesteld vanuit een libertaristische gedachte? Belasting is diefstal?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 17 maart 2008 @ 00:25:26 #163
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57424373
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:12 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Alle argumenten draaien om de argumenten die ik daar noemde. SP'ers hebben een ander beeld van eerlijkheid dan VVD'ers, Groenlinks heeft een ander beeld van cultuur dan de PVV. Het is allemaal puur gevoel. Die kloof is evenmin met rationeel beargumenteren weg te krijgen.
Dat denk ik niet hoor. Je kan vinden dat het voor iedereen beter is als ze voor zichzelf leren zorgen, je kan ook beargumenteren dat de hele maatschappij (inclusief de economie) er van profiteert als er sociale zekerheid is. Het alleen maar op een gevoel gooien is echt iets te makkelijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57425684
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Tis toch niet dat het Wilders puur om religie te doen is zeker.
Let jij wel een beetje op meid?
Het is Wilders alleen te doen om 1 specifieke religie, hij is niet per se een criticus van 'religie als zodanig' zoals jij nu doet voorkomen.
In deze topic hebben we het over een film van Wilders en deze gaat over de islam. W.m.b. was de islam als sekte geklassificeerd en niet als een religie.

Maargoed, kritiek hebben op de islam is gevaarlijk als je in gedachten houdt dat een teddybeertje al beledigend kan zijn, een paar cartoontjes dat wereldwijd levens heeft geeist, een man jaren ondergedoken door zijn boek, TvG het leven heeft gekost, tentoonstellingen afgezegd door bedreigingen, Wilders en AHA zwaar beveiligd en zo zijn er nog legio zaken te noemen die de religie van de vrede genaamd de islam veroorzaakt.

Toegeven aan de eisen van een stel onderontwikkelde haatbaarden op kamelen in verwegistan om de film te verbieden is buigen voor geweld.

Dus je praat zelf BS

[ Bericht 6% gewijzigd door Dr.Nikita op 17-03-2008 06:11:37 ]
pi_57425689
oeps dubbel
  maandag 17 maart 2008 @ 08:18:36 #166
3542 Gia
User under construction
pi_57426086
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:30 schreef Ryan3 het volgende:
Tis toch niet dat het Wilders puur om religie te doen is zeker.
Let jij wel een beetje op meid?
Het is Wilders alleen te doen om 1 specifieke religie, hij is niet per se een criticus van 'religie als zodanig' zoals jij nu doet voorkomen.
Omdat je, wanneer je kritiek hebt op andere geloven, je niet onder hoeft te duiken.

Je mag kritiek hebben op het Christendom, komt ook veel voor hoor, je mag kritiek hebben op het Jodendom, ook dat komt voor. Maar zo gauw je kritiek hebt op de Islam, ben je je leven niet zeker.

Of wil jij beweren dat je geen kritiek mag hebben op iemands levensovertuiging?

Als ik Feyenoord vergelijk met de pupillen, moet ik dan onderduiken omdat Feyenoord aanhangers dan beledigd zijn?
pi_57426413
'Mening Wilders is gelijk aan antisemitisme'
quote:
De kritiek die PVV-leider Geert Wilders heeft op moslims is te vergelijken met antisemitisme. De joodse televisiemaker Harry de Winter heeft maandag op de voorpagina van De Volkskrant een advertentie laten plaatsen. "Als Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme", stelt De Winter.

"Wij joodse mensen weten als geen ander waartoe dit soort discriminatie kan leiden", zegt De Winter in de krant. "Wilders betoogt dat dé moslim moet worden aangepakt en dat de koran een fascistisch boek is. Zo is ooit de vervolging van de joden begonnen, door het veralgemeniseren van zaken. Daarom is het tijd voor een harder geluid vanuit joodse kring." Volgens De Winter wordt iedereen die 'iets' roept over joden of Israël 'als antisemiet beschouwd en afgeserveerd."

Geert Wilders heeft een film gemaakt over de koran. Nog voordat die is vertoond leidt die al tot wereldwijde onrust. Ook Nederland is bezorgd over de mogelijke gevolgen van de antikoranfilm. Het kabinet heeft al aangegeven dat het in de film gaat om de mening van Wilders, niet om de mening van het kabinet.

Harry de Winter heeft de advertentie mede geplaatst namens Stichting de Initiatieven en Een Ander Joods Geluid. Zijn activiteiten voor Een Ander Joods Geluid, een organisatie die de staat Israël kritisch volgt, maken dat de Winter impopulair is bij andere Nederlandse joden.
pi_57426570
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:24 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij, dat mensen die denken dat er geen God is vrijheden van anderen inperken?
Is dit gesteld vanuit een libertaristische gedachte? Belasting is diefstal?
Wilders bijvoorbeeld. Beperkt vrijheden, maar niet vanuit een religie.
pi_57426600
quote:
Op maandag 17 maart 2008 00:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat denk ik niet hoor. Je kan vinden dat het voor iedereen beter is als ze voor zichzelf leren zorgen, je kan ook beargumenteren dat de hele maatschappij (inclusief de economie) er van profiteert als er sociale zekerheid is. Het alleen maar op een gevoel gooien is echt iets te makkelijk.
Dan nog: "het staat in de Bijbel/Koran" is ook een argument. Wel een hele slechte, maar het blijft een argument.

En slechte argumenten vind je heus niet alleen bij gelovigen hoor.
  maandag 17 maart 2008 @ 09:26:45 #170
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57426769
quote:
Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
  maandag 17 maart 2008 @ 09:31:06 #171
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57426829
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:11 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Wilders bijvoorbeeld. Beperkt vrijheden, maar niet vanuit een religie.
Wilders heeft die ambitie, maar sommige van zijn standpunten zijn onuitvoerbaar, zelfs bij een tweederde meerderheid, omdat deze ingaan tegen democratische principes, juist vanwege de scheiding tussen kerk en staat.
pi_57427058
quote:
Op zondag 16 maart 2008 23:58 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Wanneer dat gebeurt wordt er fijntjes op gewezen, dat het niet de islam betreft.
Dan kan het nu ineens niet een argument zijn. Niet waar?
fijntjes op gewezen .. wat een understatement, ellenlange discussies die ondanks het aanslepen van achtergrondinformatie en cijfers afgesloten worden met : 'ja maar, het zijn wel hoofdzakelijk islamitische landen waar dat gebeurt, dus het is wel een islamitisch iets'
quote:
Geen idee wat je hiermee bedoelt.
dat een verandering van denkbeelden nooit gebeurd door kritiek van buitenaf .. kijk bvb naar wat er nu gebeurd in voormalig communistisch Rusland waar geloof verboden was
quote:
Het enige dat ik stel is, dat er geen religie kritiek mogelijk is binnen de islamitische gemeenschap. Hervormers of liberale moslims kunnen koran teksten of geloofsopvattingen niet openlijk en rechtstreeks bekritiseren.
Wanneer de zelfreflectie binnen het islamitisch geloof onmogelijk is, is het niet vreemd dat een reformatie van buitenaf kan ontstaan; dat de kritiek van buitenaf komt.
Temeer islamitische culturele gebruiken regelmatig botsen met westerse gewoonten en dit vanzelfsprekend gespreksstof en discussie genereert.
en dat was nou juist de insteek van 'de leugen regeert', ze zijn er wel degelijk, maar je hoort er nooit iets van ..
en welke culturele gebruiken botsen ? Bedoel je nou toevallig die culturele verschillen die we al eeuwen kennen van de joden .. geen handjes schudden, haren bedekken en ritueel slachten ?
zo ja, wat raar dan, gezien het feit dat we een joods-christelijke maatschappij schijnen te hebben, dus de acceptatie van dat soort culturele verschillen zit eigenlijk al ingebakken in onze cultuur
zo nee, welke verschillen bedoel je dan ?
pleased to meet you
  maandag 17 maart 2008 @ 10:05:56 #173
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57427239
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:14 schreef Dodecahedron het volgende:

Dan nog: "het staat in de Bijbel/Koran" is ook een argument. Wel een hele slechte, maar het blijft een argument.

En slechte argumenten vind je heus niet alleen bij gelovigen hoor.
Eerlijk gezegd vind ik 'het staat in de (grond)wet' net zo'n zwak argument.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 17 maart 2008 @ 10:08:32 #174
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57427288
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:51 schreef moussie het volgende:

[..]

fijntjes op gewezen .. wat een understatement, ellenlange discussies die ondanks het aanslepen van achtergrondinformatie en cijfers afgesloten worden met : 'ja maar, het zijn wel hoofdzakelijk islamitische landen waar dat gebeurt, dus het is wel een islamitisch iets'
Het zwaartepunt ligt besloten in het gegeven, dat je het nu onmogelijk als argument kan hanteren.
quote:
dat een verandering van denkbeelden nooit gebeurd door kritiek van buitenaf .. kijk bvb naar wat er nu gebeurd in voormalig communistisch Rusland waar geloof verboden was
Je moet niet zonder meer ongelijke gevallen willen vergelijken.
Hier betreft het nu eenmaal een religie die door migratie in een andere setting terecht is gekomen en die zo allesomvattend is voor haar volgelingen, dat dit tot conflicten leidt in Europese samenlevingen waar democratische principes, zoals de scheiding van kerk en staat nu eenmaal het uitgangspunt zijn.
Cultureel religieus praktijken die in het land van herkomst algemeen geldend zijn worden in de migratielanden geconfronteerd met wetgeving of een heersende norm.
quote:
en dat was nou juist de insteek van 'de leugen regeert', ze zijn er wel degelijk, maar je hoort er nooit iets van ..
en welke culturele gebruiken botsen ? Bedoel je nou toevallig die culturele verschillen die we al eeuwen kennen van de joden .. geen handjes schudden, haren bedekken en ritueel slachten ?
zo ja, wat raar dan, gezien het feit dat we een joods-christelijke maatschappij schijnen te hebben, dus de acceptatie van dat soort culturele verschillen zit eigenlijk al ingebakken in onze cultuur
zo nee, welke verschillen bedoel je dan ?
Dit is allemaal leuk en aardig, maar daadwerkelijke schriftkritiek is onmogelijk zonder verketterd danwel bedreigd te worden.
Bovendien zal onderzoek of een andere interpretatie geven aan koranteksten direct het gezag van de onderzoeker de criticaster ondermijnen, waardoor deze nauwelijks invloed binnen de moslimgemeenschap kan bewerkstelligen.
pi_57427615
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:26 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Wilders heeft in beginsel kritiek op de islam en de koran en niet in het bijzonder moslims.
Dan vind ik, dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek die zich richt op etnische grondslag.
Daarnaast is de judeofobie in de islamitische wereld traditioneel. Anti-Joodse cartoons binnen de Arabische wereld zijn daar een exponent van, nog afgezien van wat menig islamitische school of madrassa hun kinderen/leerlingen over Joden onderwijzen.
Ik vind ook dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek op afkomst, maar je kan je wel afvragen of moslims dat zelf ook zo voelen. Een religie is een zodanig groot iets in een mensenleven dat het wel degelijk persoonlijk kan worden aangerekend.
Dat vind ik sowieso 'n slecht argument die hier de ronde gaat; 'het is maar een religie, dat bekritiseer ik tot een ons weeg en dat zij zich daar beledigd door voelen vind ik kinderachtig'. Dat geeft alleen maar aan hoe weinig begrip er tegenwoordig is voor religie en hoe groot de onwil is ook maar 'n beetje begrip te tonen voor iets als religie.
En dat is ook de kern van het probleem, stel dat Wilders een punt maakt, stel dat het enige wat hij wilde zeggen is; kijk hoe haatdragend er gereageerd wordt als je hun religie aan valt?

Wat dan?

Kunnen we dan met meer succes de discussie 'moet de Koran verboden worden' in gaan? Dacht het niet. Dat is het probleem wat ik heb met de situatie zoals die nu is, met de film die Wilders - een politicus die geacht wordt beleid te voeren - wil uitbrengen. Het doet niets, het maakt alleen maar troep. Wat willen mensen met al dat gezeur op religie, wat denken ze daarmee te bereiken. En dan constant in het argument blijven hangen 'boeiend wat er mee bereikt moet worden, het mág want er is vrijheid van meningsuiting', daar word ik zo gek van, dat is zo'n zwak argument.
  maandag 17 maart 2008 @ 10:48:16 #176
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57427904
quote:
Op maandag 17 maart 2008 10:30 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind ook dat kritiek op een ideologie wezenlijk verschilt met kritiek op afkomst, maar je kan je wel afvragen of moslims dat zelf ook zo voelen. Een religie is een zodanig groot iets in een mensenleven dat het wel degelijk persoonlijk kan worden aangerekend.
Dat vind ik sowieso 'n slecht argument die hier de ronde gaat; 'het is maar een religie, dat bekritiseer ik tot een ons weeg en dat zij zich daar beledigd door voelen vind ik kinderachtig'. Dat geeft alleen maar aan hoe weinig begrip er tegenwoordig is voor religie en hoe groot de onwil is ook maar 'n beetje begrip te tonen voor iets als religie.
En dat is ook de kern van het probleem, stel dat Wilders een punt maakt, stel dat het enige wat hij wilde zeggen is; kijk hoe haatdragend er gereageerd wordt als je hun religie aan valt?

Wat dan?

Kunnen we dan met meer succes de discussie 'moet de Koran verboden worden' in gaan? Dacht het niet. Dat is het probleem wat ik heb met de situatie zoals die nu is, met de film die Wilders - een politicus die geacht wordt beleid te voeren - wil uitbrengen. Het doet niets, het maakt alleen maar troep. Wat willen mensen met al dat gezeur op religie, wat denken ze daarmee te bereiken. En dan constant in het argument blijven hangen 'boeiend wat er mee bereikt moet worden, het mág want er is vrijheid van meningsuiting', daar word ik zo gek van, dat is zo'n zwak argument.
Ik zou het graag wat breder willen trekken. In principe doe ik dat al door te zeggen, dat ook van binnenuit herinterpretatie van koranteksten, om bijvoorbeeld te komen tot een andere ethiek niet mogelijk is.
Geloofsopvattingen kunnen niet zonder verkettering of bedreigingen worden bekritiseerd. De historiciteit van beweringen uit de Koran kunnen niet worden onderzocht zonder daarbij beschuldigd te worden van blasfemie.
Dit absolutisme is vreemd, vooral vanuit de liberale perspectief waar geen enkele ideologie of boek geïmmuniseerd is van kritische beschouwingen of historisch onderzoek.
Ik pleit niet voor bepaalde zaken te allen tijde buiten de discussie (in brede zin) te plaatsen. En al helemaal niet met argumenten die worden ontleend uit angstgevoelens.
pi_57428144
quote:
Helemaal terecht
hij vergelijkt het met Wilders als hitler
en dat heb ik al eerder gezegd
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_57428171
quote:
Op maandag 17 maart 2008 09:26 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Je erkent geen islaam je erkent geen moslims, je noemt het een ideologie
en jij zegt dan dat je respect hebt voor alles en al.

blijkbaar heb je respect voor alles maar voor Moslims totaal niet
pi_57428181
20 maart: de geboortedag van De Profeet. In de moslimwereld een vrije dag. Kan iedereen dus op straat Nederlandse vlaggen verbranden, of oprukken naar de ambassade om daar vernielingen aan te richten. Waarmee Wilders op zijn beurt zijn gelijk bewijst. Wellicht zelfs voor Wilders iets te boud.

- 28 maart: de dag waarop Wilders zijn persconferentie in Nieuwspoort had willen houden is tevens de eerste werkdag van de nieuwe burgemeester van Den Haag. Laat dat nu Jozias van Aartsen zijn, de man die Wilders in 2004 uit de VVD-fractie zette. Kan die meteen laten zien wat hij waard is als handhaver van de openbare orde en veiligheid in zijn stad.

- 1 april: want 1 april. Wilders schijnt ooit gevoel voor humor te hebben gehad.

- 3 april: de dag waarop Rita Verdonk haar Trots op Nederland lanceert, de ‘beweging die de Nederlandse politiek de komende jaren op z’n kop zal zetten’. Dit feestje valt in het water als Wilders op dezelfde dag Fitna presenteert.
  maandag 17 maart 2008 @ 11:07:08 #180
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57428224
Wanneer wordt die film gelanceerd???
Heb wel weer zin in een lekker tv avondje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')