Bron: RTLZquote:IMF slaat alarm
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF), meestal een toonbeeld van rust, doet beleggers versteld staan door te waarschuwen voor ''het ondenkbare''.
Toenemende crisis
Het IMF waarschuwt autoriteiten wereldwijd om plannen op te stellen voor het geval 'het ondenkbare'' werkelijkheid wordt. Landen moeten zich volgens het IMF voorbereiden op een situatie waarbij een uit de hand gelopen kredietcrisis uitmondt in een mondiale financiële systeemcrisis.
Overvloedige speculatie
Onder economen staat dit moment bekend als het Minsky-moment. Volgens een theorie van econoom Minsky kan er na jaren van overvloedige speculatie en steeds verder gestegen waarderingen een punt komen, waarop een zichzelf versterkende en alle vernietigende verkoopgolf van steeds meer verkopen tegen steeds lagere prijzen het financiële systeem verwoest.
Sterkere maatregelen
De gecoördineerde actie van de Fed, de ECB en andere centrale banken van afgelopen dinsdag had een positief gevolg, maar sterkere maatregelen zijn wellicht nodig om de crisis te bezweren, aldus het IMF.
Grote gevolgen
Het IMF waarschuwt ook dat de kredietcrisis, ondanks alle maatregelen, volledig uit de hand kan lopen. Hoewel de kand hierop zeer klein is zullen de gevolgen in dat geval enorm zijn. Vorige week waarschuwde de chefeconoom Han de Jongh van ABN Amro er in het Financieele Dagblad ook al voor, dat het risico op een systeemcrash niet meer verwarloosbaar klein is.
Zorgwekkende situatie, maar graag wel zonder het sensationele sausje van RTL-Z.quote:The IMF called for "decisive policy action" to strengthen the global financial system, buffeted by fallout from the subprime crisis, noting that authorities worldwide must also "think the unthinkable" so that they can better anticipate and react to potential global economic risks.
"By now, there is little doubt that risks of further escalation of this crisis are rising and decisive policy action will be required to put the global financial system and global economy on a firmer footing," said John Lipsky, First Deputy Managing Director of International Monetary Fund (IMF).
"The first priority must be to reverse the spreading strains in global financial markets, and to restore the normal functioning of the financial system in advanced economies," he stated in an address at the Peterson Institute for International Economics in Washington, DC.
"The actions taken yesterday [March 11]," Lipsky added, "by several central banks are helpful, as they reflect a recognition of this critical need to assure market liquidity."
Review of IMF thinking
Lipsky's speech "Dealing with the Financial Turmoil: Contingent Risks, Policy Challenges, and the Role of the IMF," outlines current IMF thinking on global economic and financial developments with the aim of focusing public attention on the importance of policy makers and regulators in advanced, emerging and developing countries taking steps to guard against contingent risks that could further deepen already significant policy challenges.
Though advanced economies are taking steps in the right direction, integration of financial markets globally implies more rapid and potent spillovers to other economies, Lipsky warned. Policy actions worldwide, so far, "may not prove to be adequate" to deal with the "low probability but high impact events" that may materialize and undermine global financial stability. "Policymakers as a matter of course need to `think the unthinkable,' and to consider how they would plan to react if contingencies arise. The need to prepare systematically for potential risks has been demonstrated amply during the past few months."
Lipsky pointed to the potential for a "global financial decelerator" that could amplify the impact of financial turmoil on the real economy.
"A downward credit spiral, driven by rising defaults or margin calls that forces asset sales even as the value of collateral deteriorates could produce new rounds of deleveraging and asset price deflation," he explained.
The senior IMF official underscored the role of the IMF in the current global environment, noting that that Fund has the expertise to help countries determine whether they have space for countercyclical policies. "At the IMF, we are giving serious thought to what can be done if contingent risks materialize," he said, adding that "we are using our expertise and many years of experience in helping our member countries weather crises to think about what policies might prove most effective."
Countercyclical policies
Lipsky stated that in the current environment, monetary policy may be less effective than in past episodes. For that reason, he explained, the IMF has looked at the role of countercyclical fiscal policy. "In the United States, where growth has slowed significantly, the temporary and targeted fiscal stimulus already enacted should help to support demand.
"Of course, the rest of the world will not be immune to the slowdown in the United States, especially if it becomes serious. In these circumstances, contingency planning is also required...we are advising our members to consider whether they have room to adopt temporary fiscal measures, if needed."
The financial crisis started in a relatively small part of the U.S. financial system—the subprime mortgage market—but has now become a global problem, he said. And even though the problem is essentially financial in origin, the complex interlinkages between financial markets and economic activity have put the global economy at risk.
The IMF has said that it expects global growth, affected by recent financial market turbulence and a weakening U.S. performance, will slow to 4.1 percent in 2008, down from an estimated 4.9 percent last year. But Lipsky said the world should be ready for a further deterioration.
Op zich is tabak natuurlijk een ideaal betaalmiddel. Het is licht, bederft niet, is op te delen in kleine hoeveelheden en je kunt het desnoods ook nog oproken. Helaas ben ik gestopt met roken, en vrees dat ik weer ga beginnen wanneer ik de hele dag met cigaretten op zak lopen moet.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 18:54 schreef Perrin het volgende:
Pakje sigaretten voor die zak aardappelen?
Sterke drank is anders ook een goed ruilmiddel, iets zwaarder wel..quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich is tabak natuurlijk een ideaal betaalmiddel. Het is licht, bederft niet, is op te delen in kleine hoeveelheden en je kunt het desnoods ook nog oproken. Helaas ben ik gestopt met roken, en vrees dat ik weer ga beginnen wanneer ik de hele dag met cigaretten op zak lopen moet.
Klopt gedeeltelijk, ik ben ook geen fan maar de impact van de oorlog moet ook niet overschat worden. Voor de economie van Irak was het rampzalig, maar het geld voor wapens e.d. blijft in de eigen economie circuleren.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:57 schreef Lubbert het volgende:
Met dank aan George Bush en z'n peperdure oorlog in Irak. Kolere wat hep die man er een puinhoop van gemaakt.
Ik denk het niet. Het bovenstaande plaatje is er niet van. Ik heb hem nog op ouderwets papier.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:19 schreef gronk het volgende:
Offtopic: is die aflevering ergens online te vinden?
Zoals ik al vaker gezegd heb: PBerends gaat uiteindelijk he-le-maal gelijk krijgen!quote:Het International Monetary Fund (IMF) waarschuwt autoriteiten wereldwijd om plannen op te stellen voor het geval 'het ondenkbare' werkelijkheid wordt. Landen moeten zich voorbereiden op een situatie waarbij een uit de hand gelopen kredietcrisis uitmondt in een wereldwijde financiële systeemcrisis, zo meldt RTL.
Sterkere maatregelen
De gecoördineerde actie van de Fed, de ECB en andere centrale banken van afgelopen dinsdag had een positief gevolg, maar sterkere maatregelen kunnen mogelijk zijn. Het IMF waarschuwt ook dat de kredietcrisis volledig uit de hand kan lopen. De kans hierop is zeer klein, maar de gevolgen zouden enorm zijn.
Daarentegen zei het IMF ook heeele verstandige (not!) dingen tijdens de Azie-crisis, in 97.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:22 schreef Yildiz het volgende:
Het IMF zei ook al dat de hypotheekrenteaftrek eruit moest. Mij leek dat het IMF wel beter wist dan de gemiddelde politicus met vaak niet eens een economische studie, maar hey, wie ben ik.
Lenen om te lenen.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:23 schreef tony_clifton- het volgende:
Aan de andere kant is geld inpompen geen redding uiteindelijk, er moet iets fundamenteels veranderen. Lenen om leningen af te betalen is geen goede manier.
En recessies en crashes zijn een normaal fenomeen. Ben ik nu de enige die vind dat zo'n periodes 'grote kuis' houden in de economie; kleine rommelbedrijven gaan failliet enz, er komt ademruimte om opnieuw sterk te kunnen groeien.
Dat lijkt mij toch iets anders dan vandaag de dagquote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:34 schreef IHVK het volgende:
[..]
Lenen om te lenen.
Volgens mij is me iets bijgebleven van een geschiedenis les. Jaren '20 '30. Economie stort in? Voedingsbodem voor NSDAP en dus WOII?
En nu doen we gewoon weer precies hetzelfde? Slim
Ja dat klopt. Maar volgens mij was er dus ook een wereldwijde crisis die het allemaal nog erger maakte?quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:45 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Dat lijkt mij toch iets anders dan vandaag de dag. Tijdens het interbellum hebben de overwinnaars (Frankrijk, USA, Commonwealth, België) eenzijdig beslist om alle kosten voor de oorlog op de Duiters te verhalen.
Niet alleen was dat een doodvonnis voor die economie, voor iedereen die daar woonde was het nog eens bijzonder frustrerend aangezien zij als 'verliezer' absoluut niets te zeggen hadden. Als er dan iemand komt die zegt wat men wil horen en dan nog eens een gemakkelijke zondebok kan aanduiden...
Na de legendarische crash van eind jaren '30 ging 't Amerika ook niet voor de wind inderdaad. Het is pas vanaf het moment dat Amerika overschakelde op een economie die volledig in het teken stond van de oorlog dat het is beginnen omslaan.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:47 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Maar volgens mij was er dus ook een wereldwijde crisis die het allemaal nog erger maakte?
En die crisis was dus ontstaan omdat mensen (in de VS ook vooral) leenden om te lenen. Wat leidde tot een piramide structuur die uiteindelijk instortte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Depression
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Depressie
Deze dus.
quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:55 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Na de legendarische crash van eind jaren '30 ging 't Amerika ook niet voor de wind inderdaad. Het is pas vanaf het moment dat Amerika overschakelde op een economie die volledig in het teken stond van de oorlog dat het is beginnen omslaan.
Vanaf dan is het ook snel gegaan. Amerika heeft maar 3,5 jaar echt meegedaan (Pear Harbor was in december '41, in Europa duurde het maar 2 jaar). Tegen de tijd dat Duitsland in zicht kwam was er echter al een flinke vooruitgang en groeide de reguliere economie al terug.
Alleen denk ik dat vandaag de dag eens géén oorlog meer goed zou doen.
De staatsinterventie die men in wikipedia bedoelt ten tijde van de Grote Depressie lijkt mij eerder ook praktischer gericht dan nu. Ipv geld in te pompen bouwde men vroeger bijvoorbeeld een brug of een nieuwe autosnelweg. Dat veroorzaakte een grote vraag naar werkkrachten, deze werden kapitaalkrachtiger en konden hun geld uitgeven, en nadien kon de staat hun investering terugverdienen door tolheffingen, ...
Maar ben geen expert op dat gebied.
Op geen enkel financieel gebied trouwens.
Eigenlijk op geen een gebied.
Ik was in de veronderstelling dat hun handelstekort vnml. veroorzaakt werd door de oorlog in Irak? Daardoor komen er steeds meer dollars in het systeem waardoor de prijs daalt en de dollar minder waard wordt.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:09 schreef tony_clifton- het volgende:
Klopt gedeeltelijk, ik ben ook geen fan maar de impact van de oorlog moet ook niet overschat worden. Voor de economie van Irak was het rampzalig, maar het geld voor wapens e.d. blijft in de eigen economie circuleren.
Daar hebben sowieso maar weinig Nederlanders last van. Om die reden is een huizenmarkt crisis ook niet zo vanzelfsprekend; een enorm deel van de Nederlanders financiert met een rentevaste periode van 10 jaar of langer.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 22:48 schreef Sakura het volgende:
Nou, dan blijf ik nog maar een tijdje in mijn koophuis met een hypotheek van 300 euro in de maand bruto wonen, heb ik iig geen last van rentestijging![]()
Ze consumeren meer dan ze produceren. Dus importeren ze meer dan ze exporteren. Dit wordt gefinancierd door leningen. Écht, de vergelijking met een tokkiegezin met een frisia-lening is niet zo vergezocht.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 22:58 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat hun handelstekort vnml. veroorzaakt werd door de oorlog in Irak? Daardoor komen er steeds meer dollars in het systeem waardoor de prijs daalt en de dollar minder waard wordt.
Waar ligt de oorzaak van het handelstekort dan
Natuurlijk, als je goed zit met een vast rentepercentage heb je helemaal niets te vrezen. Maar de markt kan wel volledig stagneren. Dus mensen met dubbele lasten, makelaars, projectontwikkelaars, mensen die moeten verhuizen etc. kunnen wel degelijk een probleem krijgen.quote:Daar hebben sowieso maar weinig Nederlanders last van. Om die reden is een huizenmarkt crisis ook niet zo vanzelfsprekend; een enorm deel van de Nederlanders financiert met een rentevaste periode van 10 jaar of langer.
Wat LXIV zegt, 't is maar een gedachtengang dat van mij (had ms iets duidelijker moeten zijnquote:Op vrijdag 14 maart 2008 22:58 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat hun handelstekort vnml. veroorzaakt werd door de oorlog in Irak? Daardoor komen er steeds meer dollars in het systeem waardoor de prijs daalt en de dollar minder waard wordt.
Waar ligt de oorzaak van het handelstekort dan
[..]
self-fulfilling dinges!quote:Op vrijdag 14 maart 2008 21:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Heerlijk altijd die ramptoeristen die vooraf roepen dat er een crisis komt, waarna iedereen meedoet!
En gisteren zei je nog dat Europa onafhankelijk was en dat de situatie in de VS niet van belang is?quote:Op vrijdag 14 maart 2008 18:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: RTLZ
Wouter Bos kan zijn borst nat maken...
Weet je wat Bear Stearns een dag voordat ze omvielen zeidenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 01:10 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
En gisteren zei je nog dat Europa onafhankelijk was en dat de situatie in de VS niet van belang is?
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 01:41 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Weet je wat Bear Stearns een dag voordat ze omvielen zeiden
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 10:20 schreef gronk het volgende:
[..]
[afbeelding]
"It's ridiculous, totally ridiculous," he told CNBC.
Idd, als de USA al zijn schulden zo afmoeten betalen is het land bankroetquote:Op zondag 16 maart 2008 09:48 schreef Chadi het volgende:
Dat krijg je als je alleen maar Dollars bij drukt zonder dat daar wat tegenover staat.
Vroeger toen ik nog een klein jongetje was, was Oom Dagobert altijd mijn grote idool waar ik tegenop keekquote:Op vrijdag 14 maart 2008 20:13 schreef LXIV het volgende:
Ik herinner me nog een aflevering uit de jaren 80 waarin bij een actie van de Zware Jongens al het geld van Dagobert over Duckstad verspreid raakte. Iedereen miljonair, dus niemand meer werken. Dagobert raakte echter niet in paniek en ging rustig kool en bieten telen. Na twee weken waren de prijzen in Duckstad gelijk aan die in het hedendaagse Zimbabwe. Al snel had Dagobert al zijn centjes weer terug.
Jammer genoeg is Dagobert een beetje softer geworden door de jaren heen. In Ducktales is hij al helemaal niet gierig meer, maar eerder een avontuurierlijke rijke oom. De beste verhalen zijn nog altijd die waarin hij belachelijk rijk en tevens belachelijk gierig was. Dat hij een wasmachine wegsleepte bij een arme wasvrouw omdat ze één dag te laat met betalen was (vijf cent).quote:Op zondag 16 maart 2008 20:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vroeger toen ik nog een klein jongetje was, was Oom Dagobert altijd mijn grote idool waar ik tegenop keek
Zo wou ik ook worden: slim, overal verstand van, wereldreiziger, tig talen spreken, initiatiefrijk en natuurlijk een kluis vol met geld om in te zwemmen ! En die gierigheid... ach, niemand is helemaal perfect.
quote:Op zondag 16 maart 2008 20:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jammer genoeg is Dagobert een beetje softer geworden door de jaren heen. In Ducktales is hij al helemaal niet gierig meer, maar eerder een avontuurierlijke rijke oom. De beste verhalen zijn nog altijd die waarin hij belachelijk rijk en tevens belachelijk gierig was. Dat hij een wasmachine wegsleepte bij een arme wasvrouw omdat ze één dag te laat met betalen was (vijf cent).
Zo duur is pleepapier toch niet?quote:Op zondag 16 maart 2008 17:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, als de USA al zijn schulden zo afmoeten betalen is het land bankroet
Gelukkig maar een korte week, misschien helpt hetquote:Op maandag 17 maart 2008 10:14 schreef raytwente het volgende:
pfff, wat een keiharde slag weer in azie en nu europa ook al weer vol onderuit.
beloofd weer een kutweek [afbeelding]
trouwens, spullen uit de vs worden wel lekker goedkoop.
gisteren geheugen gekocht voor mijn lappie.
in nederland rond de 60 euro en in de vs 15 [afbeelding]
De FED kan beter zijn persberichten beginnen met 'Er was eens...".quote:Op maandag 17 maart 2008 10:32 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Gelukkig maar een korte week, misschien helpt het
quote:Dit is een enorme crisis
Bron : DFT
Het nieuws volgt zich in ongekende snelheid op. De crisis in het financiële systeem heeft afgelopen weekend een voorlopige piek bereikt. De ernst van de impact van de huizenmarkt- en kredietmarktcrisis komt in toenemende mate naar de oppervlakte. Liquiditeit in het financiële systeem verdwijnt als sneeuw voor de zon op het moment. Zakenbank Bear Stearns is niet meer. Na afgelopen vrijdag in acute liquiditeitsproblemen te zijn gekomen, is de 85 jaar oude zakenbank gedurende het weekend overgenomen door bank JPMorgan voor $ 2 per aandeel. Vorig jaar mei noteerde Bear Stearns nog $ 160 per aandeel.
De Fed wierp initieel de reddingsboei nog afgelopen vrijdagmiddag aan Bear Stearns. De Centrale Bank stelde schatkistpapier beschikbaar via JP Morgan aan Bear Stearns om zo aan de noodzakelijke liquiditeit te kunnen komen. De klanten, aandeelhouders en shortende hedge funds brachten echter Bear Stearns enorme schade toe door het aandeel te verkopen op de beurs waardoor de zakenbank alleen vrijdag al 50 procent van zijn waarde verloor. Het vertrouwen van aandeelhouders, klanten en de totale financiële wereld in Bear Stearns is volledig kapot gemaakt. Het einde van het bedrijf was nabij, maar dat het zo ongekend snel zou gaan, zegt veel over de huidige intensiteit van de crisis.
De fall-out van de Bear Stearns teloorgang is enorm. De financiële wereld is in rep en roer. Zijn er nog meer gevallen a la Bear Stearns te verwachten? Volgens marktvolgers zijn er inderdaad nog diverse andere zakenbanken en/of hedge funds of andere financiële partijen die als gevolg van de meltdown van het financiële systeem in problemen komen door een acuut liquiditeitstekort. De Fed heeft afgelopen weekend in een speciaal belegde noodvergadering de discontorente verlaagd met 25 basispunten tot 3,25 procent om zo de banken makkelijker toegang tot cash te kunnen bieden.
Het vorige week dinsdag aangekondigde leen door omruilprogramma van de Fed start pas op 27 maart aanstaande. De Fed zal hoogstwaarschijnlijk morgen op de officiële Fed vergadering de federal funds rate met 100 basispunten verlagen van 3 naar 2 procent. Alle registers worden opengetrokken om de crises verder te bestrijden. De Fed accelereert in maatregelen om de aanzwellende crises te kunnen beteugelen. De gebeurtenissen van afgelopen weekend missen zijn uitwerking niet op de wereldwijde effectenbeurzen.
De aandelenkoersen denderen naar beneden, de Amerikaanse futures noteren 2 tot 3 procent lager. Azië koerst 2 tot 5 procent lager. De koers van de dollar neemt een verdere duikvlucht en noteerde vannacht een nieuw historisch dieptepunt van $ 1,5906 voor 1 euro en 95,76 yen voor een dollar. De goudkoers noteert $ 1026 per troy ounce en de olieprijs handhaaft zich op $ 111. De geruchten worden steeds sterker over een gezamenlijke interventie in de dollar door diverse centrale banken. Ook de ECB zal moeten schakelen met een noodverlaging van de ECB-rente. Dit is een supernoodgeval waar de werking van het wereldwijde financiële systeem belangrijker moet worden geacht als het bestrijden van de inderdaad te hoge inflatie in Europa.
De AEX zal een duikvlucht nemen op de opening vandaag waarbij de steunzone van 425-430 als sneeuw voor de zon zal verdwijnen. De 401 komt weer op het netvlies. Ik weet dat ik in de afgelopen periode heb geprobeerd om rationeel te blijven en voorzichtig optimistisch te worden. Maar wat er nu gebeurt, is ongekend en een verdieping van de moeilijkheden. Dit had ik absoluut niet verwacht. Probeer niet te panikeren maar bouw wel al te grote risico’s af in het huidige klimaat. Verkies de veiligheid van de zijlijn want er spelen ongekende krachten op het moment. de VIX, volatiliteitindex, is afgelopen vrijdag gestegen tot ruim 31. hou dan ook rekening met enorme uitslagen.
Het ziet er naar uit dat zaken eerst nog zullen verslechteren voordat zij zullen verbeteren. Zeer voorzichtig aan dus!
quote:IMF-directeur waarschuwt voor stagflatie
17-03-2008 | Gepubliceerd 12:58
De Europese regeringen moeten er alles aan doen om de schade als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis te beperken en het risico op stagflatie te verkleinen. Dat heeft de directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), Dominique Strauss-Kahn, maandag gezegd.
Email Print
De IMF-topman benadrukte dat de situatie in Europa moeilijk is, omdat stagflatie een reëel gevaar vormt. Dat is een situatie waarbij de prijzen stijgen maar de economische groei en de werkgelegenheid afnemen.
Centrale banken zijn als gevolg van de hogere prijzen gedwongen de rente hoog te houden, hoewel dat ongunstig is voor de economische groei. Dat geldt in het bijzonder voor de Europese Centrale Bank, die strikte inflatiedoelstellingen hanteert.
Strauss-Kahn maakte zijn opmerkingen tijdens een bijeenkomst van het IMF met de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Daar wordt gesproken over hervormingen in Europa.
De Fransman drong er bij de Europese regeringen op aan ondanks de huidige crisis op de financiële markten hervormingen te blijven doorvoeren. "In de huidige economische situatie zouden regeringen en burgers geïnteresseerd moeten zijn in hervormingen die groei bevorderen zonder het risico op inflatie te vergroten'', aldus Strauss-Kahn.
wat is er goed aan?quote:Op maandag 17 maart 2008 11:13 schreef Freak187 het volgende:
Goed om te zien dat het ongelimiteerd schuiven met geld toch een keer tot een halt geroepen wordt. Ik heb weinig verstand van de financiele wereld, maar het leek allemaal steeds gekker te worden met die grote sommen geld.
Goed is dat er weer wat meer gekeken reeele waarden. Dat mensen eens leren dat een berg niet kan bestaan zonder een dal. Dat we een groot deel van het fictief gecreerde geld weer kwijt raken, wat weer groei mogelijk maakt.quote:
Ik denk juist dat de speculanten nu gefrusteerd aan het worden zijn omdat ze hun geld als sneeuw in de zon zien verdampen. Mensen die dachten dat de bergen tot de hemel zouden reiken en helemaal niet naar de risico's wouden kijken. Hahaha, ik lach me er kapot om. Ben 1,5 jaar geleden uitgestapt omdat iedereen op zijn klompen aan kon voelen dat dit zou gaan gebeuren. En over een tijdje stap ik weer in. Ik wacht tot we onder de 400 punten gaan. Tel uit je winst als we dan weer gaan groeien.quote:gefrustreerd omdat mensen die speculeerden veel rendement behaalden?
Tja, dan raken heel wat mensen hun spaargeld kwijt. Ook komt een deel van de penssioengelden in gevaar. er zullen wat bedrijven kapot gaan en wat mensen op straat komen te staan. Voor de rest zal een boel fictief geld verdampen, maar dat hoeft niet erg te zijn.quote:wat denk je wat er gebeurd als deze recessie nog ergere vormen aan gaat nemen en de val van een grote amerikaanse bank slechts het begin is?
Ach, all die doemscenario's. Je moet je niet te druk maken. Zaolang de meerderheid van de bedrijven bliujft bestaan komt het allemaal wel goed. We krijgen gewoon enkele moeilijke jaren, so be it. We hebben jarenlang op de pof geleefd en nu moeten we betalen. We wisten allemaal dat het moment zou komen. Dus met zijn allen gaan huilen heeft weinig zin.quote:paar weken geleden zaten nederlandse en europese ministers nog te blaten dat het in europa allemaal wel zou gaan mee vallen.
wereldwijd zie je nu dat amerika alles omlaag trekt, dat merken in eerste instantie beleggers maar daarna zeker ook consumenten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |