quote:
Goed is dat er weer wat meer gekeken reeele waarden. Dat mensen eens leren dat een berg niet kan bestaan zonder een dal. Dat we een groot deel van het fictief gecreerde geld weer kwijt raken, wat weer groei mogelijk maakt.
quote:
gefrustreerd omdat mensen die speculeerden veel rendement behaalden?
Ik denk juist dat de speculanten nu gefrusteerd aan het worden zijn omdat ze hun geld als sneeuw in de zon zien verdampen. Mensen die dachten dat de bergen tot de hemel zouden reiken en helemaal niet naar de risico's wouden kijken. Hahaha, ik lach me er kapot om. Ben 1,5 jaar geleden uitgestapt omdat iedereen op zijn klompen aan kon voelen dat dit zou gaan gebeuren. En over een tijdje stap ik weer in. Ik wacht tot we onder de 400 punten gaan. Tel uit je winst als we dan weer gaan groeien.
quote:
wat denk je wat er gebeurd als deze recessie nog ergere vormen aan gaat nemen en de val van een grote amerikaanse bank slechts het begin is?
Tja, dan raken heel wat mensen hun spaargeld kwijt. Ook komt een deel van de penssioengelden in gevaar. er zullen wat bedrijven kapot gaan en wat mensen op straat komen te staan. Voor de rest zal een boel fictief geld verdampen, maar dat hoeft niet erg te zijn.
Zolang we niet allemaal in blinde paniek naar de bank rennen om ons spaargeld er af te halen zal het allemaal wel wat meevallen. Als we oons vertrouwen in de banken verliezen dan gaan we een probleem krijgen
quote:
paar weken geleden zaten nederlandse en europese ministers nog te blaten dat het in europa allemaal wel zou gaan mee vallen.
wereldwijd zie je nu dat amerika alles omlaag trekt, dat merken in eerste instantie beleggers maar daarna zeker ook consumenten

Ach, all die doemscenario's. Je moet je niet te druk maken. Zaolang de meerderheid van de bedrijven bliujft bestaan komt het allemaal wel goed. We krijgen gewoon enkele moeilijke jaren, so be it. We hebben jarenlang op de pof geleefd en nu moeten we betalen. We wisten allemaal dat het moment zou komen. Dus met zijn allen gaan huilen heeft weinig zin.
Misschien gaan mensen weer eens leren om wat te sparen ipv alles op de pof te doen.