Uiteraard, maar soms bevind je je ineens buiten dat pashokje, met een jas, een handtas en een stapel lauwe kleren in je armen. "Even maar hoor". Gelukkig vraagt de teerbeminde het niet vaak van me.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:33 schreef Z het volgende:
Ik vind mannen die buiten het pashokje ongedurig wachten maar slappelingen. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt. Met bepaalde shopmissies ga ik niet mee, spijkerbroeken en schoenen (muv sneakers) bijvoorbeeld.
Ik ook! Ik ook!quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:11 schreef Lienekien het volgende:
Gellius. Een half uur in één kledingwinkel. Dat vind ik nou zelfs waanzin.
Jou.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:32 schreef DevilsAndDust het volgende:
Toevallig belde Do2 net, en ik ben er nu achter wat ie leuk vindt aan winkelen met mij.
Ja.quote:
Da's een beleidsvoorstel. Geen protocol.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:29 schreef Gellius het volgende:
Primo: afschaffen van grote, uniforme ketens met een verpestte atmosfeer en luide muziek.
Secundo: afschaffen van 'De Uitverkoop'.
Z noemde die ook al, dus dat is een mooie.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:00 schreef DevilsAndDust het volgende:
De 'heer' hoeft niet mee bij de aanschaf van een spijkerbroek. Dat vind ik in m'n eentje al vreselijk.
Goeie. Kan ook gebruikt worden door de dame om enigszins te peilen wat de heer leuk vindt, om vervolgens alleen te gaan shoppen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Z noemde die ook al, dus dat is een mooie.
De optie van het internetshoppen mag natuurlijk niet ontbreken. "Vind je dit een mooie trui/jurk/rok/BH?" "Ja, bestel maar!"
Ik weet niet of we de discussie die kant op moeten sturen, D. Ik vrees dat Gellius dan weer afhaakt.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Goeie. Kan ook gebruikt worden door de dame om enigszins te peilen wat de heer leuk vindt, om vervolgens alleen te gaan shoppen.
Een andere: kies bij voorkeur winkels waarbij de heer de dame in het pashokje mag vergezellen. Maakt 't toch weet net iets gezelliger.
Jaquote:Op donderdag 13 maart 2008 11:36 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ja..
En hey! Wíj winkelen óók al zo leuk samen!
Zie mijn voorstel voor de voorbereide aankoop. Ik vind dat 15 minuten het maximum moet zijn. Bij verwachte overscheiding van die limiet wordt een voorbereidende solosessie ingelast.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:21 schreef Z het volgende:
Niet langer dan 30 minuten in 1 winkel.
quote:I do pray every now and then, but only when I am so hungover I'm puking out of my ass. That doesn't make me a catholic.
Ja dáág. Het is voor mij al een hel. Leuk is: samen napraten over de libertarische twist in een Southpark-aflevering, een broodje serranoham eten in de binnentuin van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, een eitje koken voor hem, een kop koffie krijgen van hem, met de buurman praten over Irving, de katten knuffelen. Leuk is niet: samen winkelen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:37 schreef DevilsAndDust het volgende:
Je moet het als vrouw natuurlijk wel een beetje leuk maken voor de man.
Dan doe ik de voorbereidende solosessie.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:39 schreef DevilsAndDust het volgende:
En als je voor de man gaat winkelen?
Whehe, zo gaat dat hier ook. Man in pashokje, ik draag aan.quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan doe ik de voorbereidende solosessie.
En aan wiens/wier gebrek is dat te wijten?quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:29 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik maak zelfs 'dit heb je nodig'-lijstjes.
Sowieso ben ik dól op lijstjes en kan ik af en toe best dominant overkomen, maar de garderobe van Do2 was ook wel echt aan een update toe hoor.quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En aan wiens/wier gebrek is dat te wijten?
Blij dat ie is met z'n nieuwe kleren!quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:39 schreef Z het volgende:
Je moet de man niet te veel willen veranderen hè.
Je kan er zakken snoep halen, man!quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:43 schreef Z het volgende:
Waar ik echt de pest aan heb zijn drogisterijen en parfumerieën. Nergens voel ik me minder op m'n plaats dan daar, vooral parfumerieën. Die geuren, het personeel, walgelijk.
Noodgewongen (kind) kom ik nu regelmatig in de Etos, daar ben ik nu wel aan gewend, maar graag kom ik er niet.
Hoewel 'n drogist die zachtjes naar peperemunt en menthol tumtummetjes geurt wel gaat. Het àllerergste is natuurlijk wierook. Winkel, huis - waar wierook wordt gebrand zul je mij nimmer weer aantreffen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:43 schreef Z het volgende:
Waar ik echt de pest aan heb zijn drogisterijen en parfumerieën. Nergens voel ik me minder op m'n plaats dan daar, vooral parfumerieën. Die geuren, het personeel, walgelijk.
Noodgewongen (kind) kom ik nu regelmatig in de Etos, daar ben ik nu wel aan gewend, maar graag kom ik er niet.
30 graden in de wasmachine. 't Eerste waar ik naar keek toen ik thuis kwam.quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:41 schreef Lienekien het volgende:
Ja, moet het nou naar de stomerij of kan het in de wasmachine?
quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:42 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
30 graden in de wasmachine. 't Eerste waar ik naar keek toen ik thuis kwam.
Gaat het wel eens mis, dat je iets in de was gooit wat naar de stomerij had gemoeten?quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:47 schreef Gellius het volgende:
Daar kijk ik nu dus nooit naar.
Oh, jij komt ook echt bij de stomerij?quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:49 schreef Gellius het volgende:
Nou nee: zoiets voel je wel aan toch?
Ik ook. Jasjes kun je nu eenmaal niet wassen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:54 schreef Gellius het volgende:
Zeker. Met het goeie goed.
Ik draag (gelukkig) nooit dat soort jasjes.quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:59 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ik ook. Jasjes kun je nu eenmaal niet wassen.
Dat doe ik dan weer wel. Ik strijk zelfs mijn spijkerbroeken.quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:09 schreef thaleia het volgende:
Man, ik strijk niet eens. Ja, bloesjes. Daarom heb ik ook al tijden geen bloesje meer aangehad.
Ik doe een bloesje aan onder een trui. En soms onder een jasje (maar dan strijk ik natuurlijk alleen de kraag!)quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:09 schreef thaleia het volgende:
Man, ik strijk niet eens. Ja, bloesjes. Daarom heb ik ook al tijden geen bloesje meer aangehad.
En bedankt.quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:53 schreef Z het volgende:
Ik vind blousen strijken leuk, ben er ook goed in. Mensen die spijkerbroeken strijken zijn gek.
Ik heb er verder geen last van.quote:Op donderdag 13 maart 2008 20:50 schreef Z het volgende:
Doe er je voordeel mee.
Eigenlijk strijk je dat vooral zodat het netjes in de kast hangt. Als je een broek een half uur aan hebt, zit hij toch alweer vol met vouwen en kreukels.quote:Op donderdag 13 maart 2008 21:26 schreef Gellius het volgende:
Ik zou het overigens ook niet in mijn hoofd halen om een spijkerbroek te strijken, maar ja: ik strijk niet en ik draag geen spijkerbroeken.
Nee, ik heb echt een leidinggevende.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 10:16 schreef Gellius het volgende:
Dat was je vast zelf weer? Daar trap ik niet meer in hoor.
Oh wel, de baan is opgezegd, en de moestuin wordt momenteel gespit.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 07:53 schreef LXIV het volgende:
Hoe staat het nu met de autarkie, S?
Ik bedoel maarquote:Op zaterdag 15 maart 2008 08:04 schreef Z het volgende:
Is Stad een dorp?
Nou, ik heb al wel wat gesolliciteerd, maar het valt toch niet mee. Een functie als buurtmanager, om de leefbaarheid van achterstandswijken te verbeteren, leek me erg leuk. Niet altijd achter het bureau zitten, iets maatschappelijks doen en ook nog een goed plan er voor ontwikkelen. Het lijkt zelfs een beetje op hetgeen ik in A. gedaan heb. Maar er zijn meer mensen die hierop solliciteren, en een oud-politieagent, welzijnswerker oid heeft toch meer specifieke ervaring op dat vakgebied. Ik denk dat ik het ook goed kan, maar goed.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 08:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh wel, de baan is opgezegd, en de moestuin wordt momenteel gespit.
Ik moet vandaag studeren op de juiste wisselteelt, dan kan ik daarna bedden maken. Met wat meer of minder mest per bed.
Er is het goede voornemen een en ander ietwat fotografisch vast te leggen, om er verslag van te gaan doen in een F&F topic. Maar ja, eerst zien, dan geloven.
Hoe is het met jouw voornemens? Al een goedbetaalde baan waarvoor geen kwalificaties benodigd zijn en toch veel vrijheid laat opgeschept? En/of een nieuw huis met ruimte voor moestuin?
Of zit Prul nog driehoog achter met een godvergeten en vervaarlijke aanblik biedende vader?
Je klinkt buitengewoon geschikt om op een vmbo-school te werken. Buurtmanagen, leefbaarheid van achterstandswijken verbeteren, reclassering, nieuwe media, héél veel leidinggeven.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 08:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik heb al wel wat gesolliciteerd, maar het valt toch niet mee. Een functie als buurtmanager, om de leefbaarheid van achterstandswijken te verbeteren, leek me erg leuk. Niet altijd achter het bureau zitten, iets maatschappelijks doen en ook nog een goed plan er voor ontwikkelen. Het lijkt zelfs een beetje op hetgeen ik in A. gedaan heb. Maar er zijn meer mensen die hierop solliciteren, en een oud-politieagent, welzijnswerker oid heeft toch meer specifieke ervaring op dat vakgebied. Ik denk dat ik het ook goed kan, maar goed.
Iets met reclassering lijkt me ook wel leuk, maar daar geldt natuurlijk hetzelfde voor als bij bovenstaande.
Nu ben ik hiernaast ook nog afgestudeerd IT'er, alhoewel mijn kennis op dit gebied niet meer up-to-date is. Dit compenseer ik dan met een enorme berg aan managementervaring en leidinggeven. Een veelgezochte en goedbetaalde combinatie. Alleen vind ik dát weer niet zo interessant. Misschien dat ik dit ga doen als ik echt niets anders vinden kan.
Nou, die jongetjes daar kan ik wel aan. Met dat bijltje heb ik al vaker gehakt natuurlijk. Waren de ouders hogelijk verbaast dat ze bij ons wél hadden leren luisteren.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 08:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je klinkt buitengewoon geschikt om op een vmbo-school te werken. Buurtmanagen, leefbaarheid van achterstandswijken verbeteren, reclassering, nieuwe media, héél veel leidinggeven.
Herculaneum.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 23:01 schreef thaleia het volgende:
Dierenseks is momenteel hoogst actueel he. Maar dat gaat dan weer niet over seks tussen dieren onderling. Actueler is dus dit plaatje:
[ afbeelding ]
Maar je zou prima in een praatgroep passen.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 13:41 schreef Gellius het volgende:
Ik ben helemaal niet over kneuterigheid begonnen, Pope.
Oh noes! Jij behoort toch niet tot zo'n groep van cabrio/eend/motorrijders die dan, vooral zomers, massaal in één bepaald oord neerstrijkt en daar elkanders voertuigen gaat bewonderen?quote:Op zondag 16 maart 2008 20:29 schreef k_man het volgende:
Het was vandaag prachtig weer voor een tochtje met een cabrio. We waren met zo'n tweehonderd cabrio's in Lelystad. Genoten dat we hebben.
En dat van een filosofiestudent.quote:Op maandag 17 maart 2008 20:58 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wees realistisch man.
quote:Op maandag 17 maart 2008 21:22 schreef k_man het volgende:
Ja, maar da's net zo erg als een echtpaar op hetzelfde model fiets, of met dezelfde jassen.
Dat heeft vast ook te maken met de kater die je op dat moment ongetwijfeld hebt.quote:Op maandag 17 maart 2008 21:31 schreef thaleia het volgende:
Groepen huisvrouwen die allemaal met hetzelfde knalroze petje samen gezellig de Vierdaagse lopen, de hele weg zingend en mij bijkans tot suicide drijvend
Jij lijkt te denken dat filosofie zweverig is. Alleen mijn opa moet ik steeds weer uitleggen dat dat niet klopt.quote:
Ik heb er ook geen behoefte aan om dergelijke intimiteiten met anderen te delen.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 20:06 schreef thaleia het volgende:
Ik wil het vaak van andere mensen helemaal niet weten, en ga er daarom vanuit dat zij dat bij mij precies zo hebben. Binnen de relatie is iets anders inderdaad.
Hear, hear. Ik vind het echt vreselijk als mensen er eens even heel verlicht over gaan zitten klessebessen en je opgetrokken wenkbrauw wegwuiven met een "maar daar zijn wij heel open in hoor".quote:Op dinsdag 18 maart 2008 20:32 schreef mane het volgende:
Het is wat mij betreft geen kwestie van taboe, moeilijk doen of zoiets. Het is wel intiem, persoonlijk, iets van jezelf en van je geliefde. Het mooie vind ik nu juist dat het zo gevoelsmatig is, door er met veel mensen over te praten maak je het plat, ga je het rationaliseren, wordt het technisch en daarmee oninteressant (voor mij).
Handjes boven de dekens hè?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:25 schreef mane het volgende:
Genoeg frivoliteiten voor vanavond. Ik ga in bed liggen. Netjes slapen en morgen gezond weer op.
Bestaan die, en, zo ja, wat zijn dan die afmetingen?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 19:59 schreef DevilsAndDust het volgende:
...ideale penisafmetingen
--
...en wie iets vraagt krijgt antwoord.
Jij weet hoe slecht ik ben in het schatten van lengtes (en tijd, en diepte, en wat dan ook), en een centimeter heb ik nooit ergens bij gehouden, dus ik zou het je alleen kunnen vertellen door vergelijkingen te maken tussen m'n bedpartners.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:42 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Bestaan die, en, zo ja, wat zijn dan die afmetingen?
Ik vraag me vooral af hoe dat er nu eigenlijk aan toegaat,quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:51 schreef Z het volgende:
Onzekerheidje DO?!?
Als jij je nou überhaupt ergens in verdiept had, zou je misschien nog iets te zeggen hebben.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 08:42 schreef k_man het volgende:
Als je nou psychologie was gaan studeren had je misschien een beter idee van wat ik denk.
Om en nabij.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 20:33 schreef mane het volgende:
Wat een GELUL, jammieboy.
Ik heb daar nog een opname van. Dan zegt het ene meisje tegen het andere: 'Ik weet nog wel, toen ik - de een of andere Hindoestaanse naam - voor het eerst zag dacht ik écht dat'ie een kleine lul had.' Daarna gaan ze giechelen en zeggen ze me dat ik die opname niet aan anderen zou moeten laten horen.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:55 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af hoe dat er nu eigenlijk aan toegaat,
zo'n gesprek -van vrouwen onder mekaar- over ideale penisafmetingen.
Ik was gister naar een congres waarin jeugdliteratuur besproken werd. Een greep uit de thematiek: groepsseks en tienerzwangerschap. Ik werd er onpasselijk van.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:42 schreef Gellius het volgende:
Hear, hear. Ik vind het echt vreselijk als mensen er eens even heel verlicht over gaan zitten klessebessen en je opgetrokken wenkbrauw wegwuiven met een "maar daar zijn wij heel open in hoor".
Waarom?quote:Op woensdag 19 maart 2008 07:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik was gister naar een congres waarin jeugdliteratuur besproken werd. Een greep uit de thematiek: groepsseks en tienerzwangerschap. Ik werd er onpasselijk van.
Vandaar mijn waarom, inderdaad.quote:Op woensdag 19 maart 2008 12:25 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij hebben jullie het over verschillende dingen.
Ik ben 't met beide meningen/visies eensch.
En ben ook benieuwd waar Claudia zo onpasselijk van werd. Van het thema an sich, van de manier waarop erover gepraat werd?
Foucault draait dat om: de bekenner legt in het biechten de macht bij de ander en maakt zichzelf daarmee 'tot subject': "Het kunnen vertellen van de waarheid associëren we met vrijheid, maar als we kritisch kijken zien we dat haar productie doortrokken is van machtsverhoudingen." Dit vind ik een interessantere gedachte.quote:Op woensdag 19 maart 2008 11:52 schreef Gellius het volgende:
Omdat de vrijheid die anderen zich toe-eigenen om hun intiemste details prijs te geven een danige inperking van mijn eigen vrijheid betekent. Althans, zo ervaar ik dat. Vergelijk het moet iemand die luidkeels in een trein mobiel zit te bellen. Of iemand die in het openbaar boert en winden laat. Omdat hij of zij zich zo vreselijk vrij voelt.
Ik vind dat 'bespreekbaar maken' helemaal niet positief. Groepsseks en verkrachting zijn geen zaken die je te grabbel hoort te gooien, die onderdeel van 'het publieke debat' horen te zijn. Jongeren mogen wel wat zuiniger met zichzelf en het delen van intimiteiten omgaan. En als ze dat niet van hun ouders leren, dan horen ze dat op school te leren.quote:Op woensdag 19 maart 2008 12:03 schreef DevilsAndDust het volgende:
Maar de jeugdboeken die handelen over groepsseks en tienerzwangerschappen, zijn die erop gericht om maar zoveel mogelijk intieme details weer te geven? Dat lijkt me toch niet? Eerder zijn (volgens mij) die boeken bedoeld om thema's die spelen onder jongeren (en helaas doen groepsseks en tienerzwangerschappen dat) bespreekbaar te maken, en dat vind ik positief. Seks hebben ze toch wel, laat ze dan in ieder geval lezen over verantwoorde manieren om dat te hebben.
Maar goed, what do I know..
Boeren is OK.quote:Op woensdag 19 maart 2008 11:52 schreef Gellius het volgende:
Omdat de vrijheid die anderen zich toe-eigenen om hun intiemste details prijs te geven een danige inperking van mijn eigen vrijheid betekent. Althans, zo ervaar ik dat. Vergelijk het moet iemand die luidkeels in een trein mobiel zit te bellen. Of iemand die in het openbaar boert en winden laat. Omdat hij of zij zich zo vreselijk vrij voelt.
De functie van literatuur behoort m.i. niet informeren of opvoeden te zijn. Praktische seksdingen vogel je maar uit met je vriendje. Al wat je van je ouders hoeft te leren is dat je zuinig op jezelf moet zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik denk dat een goed jeugdboek, dat open en eerlijk handelt over een meisje dat zwanger raakt in de leeftijd van de doelgroep, meer bereikt dan een biologieleraar die blozend voor een klas giechelige pubers staat met een condoom in z'n handen om te vertellen dat je "het altijd veilig moet doen, hoor". Dat deed het bij mij in ieder geval. Ik heb alles wat ik over seks weet geleerd uit boeken en tijdschriften, en dan lees ik óók graag over wat er fout kan gaan en hoe ik mij daar tegen kan beschermen.
Waarom?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
Dat noemen we dan lectuur.
Er is geen Verbeelding voor nodig.quote:
Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is geen Verbeelding voor nodig.
'Groepsseks is slecht.'
'Tienerzwangerschap kun je voorkomen.'
'Gebruik een condoom.'
Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
De boeken die ik in mijn jeugd het liefste las waren boeken die aansloten bij mijn belevingswereld.
Daar is toch óók (jeugd)literatuur over?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?
Maren Stoffels was er ook. Ze las een scene voor over twee meisjes die naakt gingen zwemmen (en natuurlijk kwam het van zoenen). Op elke zin volgde een vergelijking: 'Het was net alsof ze...'. Het was ondraaglijk.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
'Groepsseks is slecht.'
'Tienerzwangerschap kun je voorkomen.'
'Gebruik een condoom.'
Ik ook, Lienekien. Ik ook.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg bijna de indruk alsof er gisteren werd gepropageerd dat de kinderen alléén nog maar boeken over tienerseks en groepszwangerschappen mogen lezen.
Vind ik ook. Ik heb laatst een film van Harry gezien. Er zaten heel wat lekkere wijven in.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als adolescenten zich al iets mogen verbeelden, dan moet het om twee zoenende meisjes gaan. Daar word ik treurig van. Gelukkig zijn er ook nog jongeren die Harry Potter lezen. Ik ben helemaal om. Leve Harry Potter!
Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.quote:
Vandaag gaat het alweer wat beter. Ik heb drie jongeren het nut van eenquote:Op woensdag 19 maart 2008 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.
Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:04 schreef LXIV het volgende:
Boeken die vooropgezet geschreven worden om over een bepaalde problematiek te informeren kunnen sowieso geen literatuur zijn. Hooguit een voorlichtingsfolder in verhaalvorm. Pretendeer dat dan ook niet, zou ik zeggen.
Zo las ik onlangs (dit weekend geloof ik) een stuk in de Volkskrant over het boek / de literatuur. Dat het een ouderwets medium is. Dat het lezen van boeken niet meer van deze tijd is. Dat de literaire verbeelding niet meer naar adem snakt in het boek, maar op msn, op webfora, op blogs. Ja ja.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:53 schreef LXIV het volgende:
Tja, Ollie. Daar zeg je weer wat. Ik maak gewoon soundbites, die jullie eventueel ook moogt gebruiken in de kroeg of 's avonds aan de eettafel. Het is niet de bedoeling dat jullie over mijn uitspraken gaan nadenken.
Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het prima dat er jeugdboeken zijn over dergelijke thema's. Ik zie ook niet in waarom jeugdliteratuur niet informatief zou mogen of behoren te zijn.
Ik wil altijd wel iets 'opsteken' van wat ik lees, ook van literatuur. Als puber was ik geïnteresseerd in een inkijkje in de innerlijke wereld van de personages, hun ervaringen en hun reacties daarop. En dan de spiegel die mij daarmee wordt voorgehouden. Dat is eigenlijk nog steeds wat me trekt in literatuur.
Biegel?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:24 schreef mane het volgende:
[..]
Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.
Ik W.F. Hermansquote:Op woensdag 19 maart 2008 20:26 schreef Lienekien het volgende:
Ach, ik klets ook maar wat. Ik las toen ik 13 was al Wolkers en Vestdijk.
Jeugdliteratuur - waarom niet?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:42 schreef LXIV het volgende:
Ik zou Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook niet als literatuur bestempelen, btw.
Ik was daar overigens nog geen maand geleden. Am Bahnhof Zoo. Zit er nu best goed uit allemaal.
Op míjn dertiende heb ik een manuscript geschreven onder het pseudoniem "Marek van der Jagt"quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:38 schreef mane het volgende:
Op mijn dertiende had ik al een hekel aan Harry M.
Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:40 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook als informatief bestempelen, btw.
Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:00 schreef mane het volgende:
[..]
Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.
Eerder een 'pamflet' zou ik zeggen. M. had een boodschap én was een goed schrijver. Het kan samengaan, maar dat is wel zeldzaam denk ik. Een ander voorbeeld in dezelfde categorie: De negerhut van Oom Tom. Bekend geworden omdat het een geweldig goed boek is, of vooral vanwege de thematiek en de tijd waarin het verscheen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:51 schreef OllieA het volgende:
Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.
Is het daarmee een propagandafolder geworden, en geen literatuur meer?
En prostitutie is bad for you. Wat me eigenlijk het meest bij is gebleven: haar beschrijving van een concert van Bowie in Berlijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.
Afschuwelijk, inderdaad.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".
Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
En zich verbazen, en verwonderenquote:Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:
Wie zei ook alweer dat de leerling moest stijgen? Bordewijk?
Wat zijn dat dan ook voor incapabele klapharken die dit soort lesboeken in elkaar mogen fröbelen? Het onderwijs gaat aan die debilisering ten onder. (Sprak zij optimistisch als altijd.)quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".
En zo maakte thaleia op de vroege ochtend de dierbare brugklasherinneringen van IR kapot. Bedankt, thaleia!quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
Bint.quote:Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:
Wie zei ook alweer dat de leerling moest stijgen? Bordewijk?
Via Nova!quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
Eh ja, het is dan ook niet ongebruikelijk om thematiek, of periode, of stijl, of een ander verbindend element te gebruiken om een werk naast een ander te zetten.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:05 schreef LXIV het volgende:
Ja, als de klasse er niet meer toe doet dan kan veel met elkaar vergeleken worden!
quote:'Is u Amsterdammer?', vroeg Bavink. 'Ja, Goddank,' zei Japi. 'Ik ook,' zei Bavink. 'U schildert niet?' vroeg Bavink. Het was een rare burgermansvraag, maar Bavink dacht aldoor maar: wat zou dat toch voor 'n kerel wezen? 'Nee, Goddank,' zei Japi, 'en ik dicht ook niet en ik ben geen natuurvriend en geen anarchist. Ik ben Goddank heelemaal niks.'
Dat kon Bavink wel bekoren.
Dat is zo. Ik luister er ook graag naar.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:45 schreef Z het volgende:
Het hoeft niet altijd alleen maar leuk te zijn hè!
Ik vind dit het mooiste stukje:quote:
Dit was ook de reactie van Theo Maasen toen MvN hem vroeg wat hij van de dierenleed vond.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:45 schreef Z het volgende:
Het hoeft niet altijd alleen maar leuk te zijn hè!
Zolang hij z'n ideeën maar voor zich houdt.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 15:30 schreef thaleia het volgende:
Theo Maassen is de koning
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |