abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57475216
Dat noemen we dan lectuur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:42:05 #202
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57475233
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
Dat noemen we dan lectuur.
Waarom?

(En ik had mijn post net geëdit.)
The love you take is equal to the love you make.
pi_57475265
De boeken die ik in mijn jeugd het liefste las waren boeken die aansloten bij mijn belevingswereld. Helaas behoren de thema's die Claudia noemde daartoe tegenwoordig, met een beetje pech. Maar ook zonder die extremen is seks iets waar je als gezonde puber nieuwsgierig naar bent, maar waar je je ouders niet altijd over durft te vragen. Dan zijn zulke boeken een uitkomst.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_57475308
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:42 schreef Lienekien het volgende:

Waarom?
Er is geen Verbeelding voor nodig.

'Groepsseks is slecht.'
'Tienerzwangerschap kun je voorkomen.'
'Gebruik een condoom.'

woensdag 19 maart 2008 @ 13:46:37 #205
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57475344
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er is geen Verbeelding voor nodig.

'Groepsseks is slecht.'
'Gebruik een condoom.'

Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.
pi_57475414
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
De boeken die ik in mijn jeugd het liefste las waren boeken die aansloten bij mijn belevingswereld.
Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:52:18 #207
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57475456
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?
Daar is toch óók (jeugd)literatuur over?

Ik krijg bijna de indruk alsof er gisteren werd gepropageerd dat de kinderen alléén nog maar boeken over tienerseks en groepszwangerschappen mogen lezen.
pi_57475489
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.
Maren Stoffels was er ook. Ze las een scene voor over twee meisjes die naakt gingen zwemmen (en natuurlijk kwam het van zoenen). Op elke zin volgde een vergelijking: 'Het was net alsof ze...'. Het was ondraaglijk.

Als adolescenten zich al iets mogen verbeelden, dan moet het om twee zoenende meisjes gaan. Daar word ik treurig van. Gelukkig zijn er ook nog jongeren die Harry Potter lezen. Ik ben helemaal om. Leve Harry Potter!
pi_57475521
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

'Groepsseks is slecht.'
'Gebruik een condoom.'

.
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:55:37 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57475526
Oh, dus de uitwerking was té plastisch. Ja, daar kan ik inkomen. Al vind ik dan nog steeds dat de thematiek best kan.
pi_57475529
Ik weet niet waarom, het doet me gewoon deugd dat je daarom moet huilen.
pi_57475543
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:52 schreef Lienekien het volgende:

Ik krijg bijna de indruk alsof er gisteren werd gepropageerd dat de kinderen alléén nog maar boeken over tienerseks en groepszwangerschappen mogen lezen.
Ik ook, Lienekien. Ik ook.
pi_57475558
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als adolescenten zich al iets mogen verbeelden, dan moet het om twee zoenende meisjes gaan. Daar word ik treurig van. Gelukkig zijn er ook nog jongeren die Harry Potter lezen. Ik ben helemaal om. Leve Harry Potter!
Vind ik ook. Ik heb laatst een film van Harry gezien. Er zaten heel wat lekkere wijven in.
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:57:18 #214
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57475568
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ook, Lienekien. Ik ook.
Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.
pi_57475570
Zelfs één in zwemkleding.
pi_57475638
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.
Vandaag gaat het alweer wat beter. Ik heb drie jongeren het nut van een woordenboek in doen zien.
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:04:26 #217
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57475725
Boeken die vooropgezet geschreven worden om over een bepaalde problematiek te informeren kunnen sowieso geen literatuur zijn. Hooguit een voorlichtingsfolder in verhaalvorm. Pretendeer dat dan ook niet, zou ik zeggen.
Net zoals schrijversechtparen nooit een echt boek zullen kunnen schrijven, of overheidsgesubsidieerde, politiek-correcte steuntrekkers, of mensen die enkel vanwege afkomst of geaardheid een beurs gekregen hebben, of Ludlum-teams van broodschrijvers die gezamelijk een verhaal in elkaar draaien, etc etc.
Het blijft wel kunst mensen. Eenzaam zwoegen onder een 40-watts peertje, dwars tegen de stroming en die Rest der Welt in.
The End Times are wild
pi_57476672
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 14:04 schreef LXIV het volgende:
Boeken die vooropgezet geschreven worden om over een bepaalde problematiek te informeren kunnen sowieso geen literatuur zijn. Hooguit een voorlichtingsfolder in verhaalvorm. Pretendeer dat dan ook niet, zou ik zeggen.
Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.
Is het daarmee een propagandafolder geworden, en geen literatuur meer?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_57476724
Of vrijwel het gehele oeuvre van Zola.
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:53:38 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57476741
Tja, Ollie. Daar zeg je weer wat. Ik maak gewoon soundbites, die jullie eventueel ook moogt gebruiken in de kroeg of 's avonds aan de eettafel. Het is niet de bedoeling dat jullie over mijn uitspraken gaan nadenken.
The End Times are wild
pi_57476818
Oh hé: Hugo Claus is dood.
  woensdag 19 maart 2008 @ 14:58:27 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57476837
Komt er iemand onder een steen vandaan.

Het RIP-familieledentopic is alweer bijna vol.
The End Times are wild
pi_57476872
Oh ja.. euh: RIP aan de nabestaanden!
pi_57477042
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 14:53 schreef LXIV het volgende:
Tja, Ollie. Daar zeg je weer wat. Ik maak gewoon soundbites, die jullie eventueel ook moogt gebruiken in de kroeg of 's avonds aan de eettafel. Het is niet de bedoeling dat jullie over mijn uitspraken gaan nadenken.
Zo las ik onlangs (dit weekend geloof ik) een stuk in de Volkskrant over het boek / de literatuur. Dat het een ouderwets medium is. Dat het lezen van boeken niet meer van deze tijd is. Dat de literaire verbeelding niet meer naar adem snakt in het boek, maar op msn, op webfora, op blogs. Ja ja.

Zomaar een soundbite van mijn kant.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 19 maart 2008 @ 15:16:17 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57477159
Prine bite!

Ach, soms -heel soms- lees ik op FOK! of ergens anders wel eens een stukje tekst dat wat mij betreft toch wel onder de literatuur geschaard zou kunnen worden. Eerder dan in zo'n glossy, Amerikaans boek dat je op vliegvelden en stations ziet liggen.
The End Times are wild
pi_57483735
Om de hoek is er een mooie boekenwinkel, laatst ging ik er binnen om te vragen of ze de Britse Vogue hadden. De vrouw achter de kassa keek me zo afkeurend aan, dat ik zo'n vraag vast nooit meer durf te stellen daar. Toen ik een boek van Joris Luyendijk kocht voor mijn broertje, kreeg ik een halve glimlach.
Ik vind het wel wat hebben, zo'n zelfingenomen winkeljuffrouw.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_57484165
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het prima dat er jeugdboeken zijn over dergelijke thema's. Ik zie ook niet in waarom jeugdliteratuur niet informatief zou mogen of behoren te zijn.

Ik wil altijd wel iets 'opsteken' van wat ik lees, ook van literatuur. Als puber was ik geïnteresseerd in een inkijkje in de innerlijke wereld van de personages, hun ervaringen en hun reacties daarop. En dan de spiegel die mij daarmee wordt voorgehouden. Dat is eigenlijk nog steeds wat me trekt in literatuur.
Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:26:20 #228
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57484218
Ach, ik klets ook maar wat. Ik las toen ik 13 was al Wolkers en Vestdijk.
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:36:07 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57484452
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:24 schreef mane het volgende:

[..]

Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.
Biegel?
The End Times are wild
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:36:26 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57484462
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:26 schreef Lienekien het volgende:
Ach, ik klets ook maar wat. Ik las toen ik 13 was al Wolkers en Vestdijk.
Ik W.F. Hermans
The End Times are wild
pi_57484519
Op mijn dertiende had ik al een hekel aan Harry M.
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:40:29 #232
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57484574
Ik zou Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook als informatief bestempelen, btw.
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:42:21 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57484622
Ik zou Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook niet als literatuur bestempelen, btw.

Ik was daar overigens nog geen maand geleden. Am Bahnhof Zoo. Zit er nu best goed uit allemaal.
The End Times are wild
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:43:11 #234
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57484645
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:42 schreef LXIV het volgende:
Ik zou Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook niet als literatuur bestempelen, btw.

Ik was daar overigens nog geen maand geleden. Am Bahnhof Zoo. Zit er nu best goed uit allemaal.
Jeugdliteratuur - waarom niet?
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:43:12 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57484646
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:38 schreef mane het volgende:
Op mijn dertiende had ik al een hekel aan Harry M.
Op míjn dertiende heb ik een manuscript geschreven onder het pseudoniem "Marek van der Jagt"
The End Times are wild
  woensdag 19 maart 2008 @ 20:48:52 #236
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_57484793
Op mijn dertiende trok ik me al af op de playboy's van m'n pa.
...dass wir fliegen.
pi_57485136
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:40 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook als informatief bestempelen, btw.
Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.
  woensdag 19 maart 2008 @ 21:02:42 #238
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57485195
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 21:00 schreef mane het volgende:

[..]

Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.
Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.
  woensdag 19 maart 2008 @ 21:05:43 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57485240
The End Times are wild
pi_57485304
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 14:51 schreef OllieA het volgende:

Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.
Is het daarmee een propagandafolder geworden, en geen literatuur meer?
Eerder een 'pamflet' zou ik zeggen. M. had een boodschap én was een goed schrijver. Het kan samengaan, maar dat is wel zeldzaam denk ik. Een ander voorbeeld in dezelfde categorie: De negerhut van Oom Tom. Bekend geworden omdat het een geweldig goed boek is, of vooral vanwege de thematiek en de tijd waarin het verscheen?
pi_57485365
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 21:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.
En prostitutie is bad for you. Wat me eigenlijk het meest bij is gebleven: haar beschrijving van een concert van Bowie in Berlijn. .
  woensdag 19 maart 2008 @ 21:40:54 #242
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_57486468
Ik heb wel Het Verrotte Leven Van Floortje Bloem gelezen toen ik een jaar of 12 was. Maar aangezien haar ellende erg ver van mijn toenmalige leven stond trok ik er weinig levenslessen uit.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_57490561
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".

Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
pi_57491030
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".

Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
Afschuwelijk, inderdaad.
Aansluiten bij de eigen belevingswereld is niet veel anders dan op je hurken gaan zitten en het kindje vriendelijk flauwekulletjes in het oor fluisteren.
Bij de heel kleinen houdt dat in dat een hond een woefwoef is en een auto een toettoet. En bij de wat oudere kindjes is het nu dat je literaire uitingen vindt op msn. Veel interactiever dan een boek.

Wie zei ook alweer dat de leerling moest stijgen? Bordewijk?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_57491125
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:
En zich verbazen, en verwonderen (Dat heeft ongetwijfeld ook al iemand groots gezegd)
pi_57491962
quote:
Wat zijn dat dan ook voor incapabele klapharken die dit soort lesboeken in elkaar mogen fröbelen? Het onderwijs gaat aan die debilisering ten onder. (Sprak zij optimistisch als altijd.)

Maargoed, ik heb me weer voldoende druk gemaakt voor vandaag. .
  donderdag 20 maart 2008 @ 01:50:28 #247
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_57492552

Heb ik hier moeite mee?- nee.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 20 maart 2008 @ 07:29:55 #248
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_57493211
quote:

En zo maakte thaleia op de vroege ochtend de dierbare brugklasherinneringen van IR kapot. Bedankt, thaleia!
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_57503550
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:

Bint.

Niet zo lang geleden herlezen, en twee weken geleden heb ik die gelukkige klas van Thijssen gelezen.

Op mijn dertiende las ik Christiane F en het verrotte leven van Floortej Bloem en Bordewijk en Theo Thijssen en verder ook alles wat los & vast zat. Als het maar niet uitleggerig of zweverig was.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 20 maart 2008 @ 18:44:23 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57505219
De gelukkige klas vond ik erg matig. Wat een bakvissentaaltje gebruikt Theo Thijssen daarin en wat een verder fantasieloos en langdradig verhaal. On-ver-ge-lijk-baar met Bint.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')