Waarom?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
Dat noemen we dan lectuur.
Er is geen Verbeelding voor nodig.quote:
Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is geen Verbeelding voor nodig.
'Groepsseks is slecht.'
'Tienerzwangerschap kun je voorkomen.'
'Gebruik een condoom.'
Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
De boeken die ik in mijn jeugd het liefste las waren boeken die aansloten bij mijn belevingswereld.
Daar is toch óók (jeugd)literatuur over?quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat heb ik gister ook te veel gehoord. 'Aansluitend bij de belevingswereld.' Wie helpt die jongeren in vredesnaam om nieuwe werelden te leren kennen en om de grenzen van hun beleving op te zoeken?
Maren Stoffels was er ook. Ze las een scene voor over twee meisjes die naakt gingen zwemmen (en natuurlijk kwam het van zoenen). Op elke zin volgde een vergelijking: 'Het was net alsof ze...'. Het was ondraaglijk.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat wel over boeken, hè, niet over voorlichtingsfolders.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
'Groepsseks is slecht.'
'Tienerzwangerschap kun je voorkomen.'
'Gebruik een condoom.'
Ik ook, Lienekien. Ik ook.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg bijna de indruk alsof er gisteren werd gepropageerd dat de kinderen alléén nog maar boeken over tienerseks en groepszwangerschappen mogen lezen.
Vind ik ook. Ik heb laatst een film van Harry gezien. Er zaten heel wat lekkere wijven in.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als adolescenten zich al iets mogen verbeelden, dan moet het om twee zoenende meisjes gaan. Daar word ik treurig van. Gelukkig zijn er ook nog jongeren die Harry Potter lezen. Ik ben helemaal om. Leve Harry Potter!
Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.quote:
Vandaag gaat het alweer wat beter. Ik heb drie jongeren het nut van eenquote:Op woensdag 19 maart 2008 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hebt 't echt zwaar gehad, gisteren. En nog.
Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:04 schreef LXIV het volgende:
Boeken die vooropgezet geschreven worden om over een bepaalde problematiek te informeren kunnen sowieso geen literatuur zijn. Hooguit een voorlichtingsfolder in verhaalvorm. Pretendeer dat dan ook niet, zou ik zeggen.
Zo las ik onlangs (dit weekend geloof ik) een stuk in de Volkskrant over het boek / de literatuur. Dat het een ouderwets medium is. Dat het lezen van boeken niet meer van deze tijd is. Dat de literaire verbeelding niet meer naar adem snakt in het boek, maar op msn, op webfora, op blogs. Ja ja.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:53 schreef LXIV het volgende:
Tja, Ollie. Daar zeg je weer wat. Ik maak gewoon soundbites, die jullie eventueel ook moogt gebruiken in de kroeg of 's avonds aan de eettafel. Het is niet de bedoeling dat jullie over mijn uitspraken gaan nadenken.
Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het prima dat er jeugdboeken zijn over dergelijke thema's. Ik zie ook niet in waarom jeugdliteratuur niet informatief zou mogen of behoren te zijn.
Ik wil altijd wel iets 'opsteken' van wat ik lees, ook van literatuur. Als puber was ik geïnteresseerd in een inkijkje in de innerlijke wereld van de personages, hun ervaringen en hun reacties daarop. En dan de spiegel die mij daarmee wordt voorgehouden. Dat is eigenlijk nog steeds wat me trekt in literatuur.
Biegel?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:24 schreef mane het volgende:
[..]
Ik had vroeger als kind/puber zo'n vreselijke hekel aan boeken die een informatieve ondertoon hadden, of van die maatschappelijke kwesties behandelden, zoals tienerzwangerschappen e.d.. Het is zo bedacht, gekunsteld, en ik had helemaal niets met zulke thema's. Ik wilde een goed verhaal waarbij ik kon wegdromen, of wat in ieder geval authentiek overkwam.
Ik W.F. Hermansquote:Op woensdag 19 maart 2008 20:26 schreef Lienekien het volgende:
Ach, ik klets ook maar wat. Ik las toen ik 13 was al Wolkers en Vestdijk.
Jeugdliteratuur - waarom niet?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:42 schreef LXIV het volgende:
Ik zou Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook niet als literatuur bestempelen, btw.
Ik was daar overigens nog geen maand geleden. Am Bahnhof Zoo. Zit er nu best goed uit allemaal.
Op míjn dertiende heb ik een manuscript geschreven onder het pseudoniem "Marek van der Jagt"quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:38 schreef mane het volgende:
Op mijn dertiende had ik al een hekel aan Harry M.
Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:40 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo ook als informatief bestempelen, btw.
Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:00 schreef mane het volgende:
[..]
Hè, ik dacht zojuist ook aan dat boek. Daar werd ik toen dus echt onpasselijk van. Wat een drama. En het werd op mijn middelbare school ook echt gepresenteerd als een boek dat je gelezen moest hebben.
Eerder een 'pamflet' zou ik zeggen. M. had een boodschap én was een goed schrijver. Het kan samengaan, maar dat is wel zeldzaam denk ik. Een ander voorbeeld in dezelfde categorie: De negerhut van Oom Tom. Bekend geworden omdat het een geweldig goed boek is, of vooral vanwege de thematiek en de tijd waarin het verscheen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:51 schreef OllieA het volgende:
Dat klinkt als een aardige stelling, bijna als een open deur. Maar wat te denken van de Max Havelaar dan? Dat is met vooropzet geschreven om de misstanden in Indië aan de kaak te stellen.
Is het daarmee een propagandafolder geworden, en geen literatuur meer?
En prostitutie is bad for you. Wat me eigenlijk het meest bij is gebleven: haar beschrijving van een concert van Bowie in Berlijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, goed zo, dat je er onpasselijk van werd. Say no to drugs enzovoorts.
Afschuwelijk, inderdaad.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".
Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
En zich verbazen, en verwonderenquote:Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:
Wie zei ook alweer dat de leerling moest stijgen? Bordewijk?
Wat zijn dat dan ook voor incapabele klapharken die dit soort lesboeken in elkaar mogen fröbelen? Het onderwijs gaat aan die debilisering ten onder. (Sprak zij optimistisch als altijd.)quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
De eigen belevingswereld maakt meer kapot dan je lief is. Er zijn lesboeken Latijn op de markt waarin de teksten gaan over een fictief Romeins gezin, waarvan de kinderen naar school gaan, huisdieren hebben en verliefd worden. Krijg je als leerling een tekst voor je kiezen: "o jee, Marcus is erg bezorgd, want Felix de kat is al een tijdje kwijt. Waar kan hij toch zijn?" "Cornelia is erg zenuwachtig, want misschien komt ze Lucius vandaag wel weer tegen op het Forum".
En zo maakte thaleia op de vroege ochtend de dierbare brugklasherinneringen van IR kapot. Bedankt, thaleia!quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:42 schreef thaleia het volgende:
Dan ben je een leergierige en nieuwsgierige brugklasser, kies je een exotische taal uit een ver verleden, juist om het mysterie, krijg je dit
Bint.quote:Op donderdag 20 maart 2008 00:00 schreef OllieA het volgende:
Wie zei ook alweer dat de leerling moest stijgen? Bordewijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |