abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57330472

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten w�t er niet lukt en w�lke foutmelding je precies krijgt

Vorige delen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48,
49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56

Zie ook:
  • PHP Dataverwerking
  • Offici�le PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

Tutorials:
  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  • The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
      woensdag 12 maart 2008 @ 17:36:15 #2
    63192 ursel
    "Het Is Hier Fantastisch!
    pi_57330939
    Oe.. ga ook weer eens topic volgen..
    pi_57331393
    Kan iemand mij het voordeel uitleggen als je werkt met MySQL en MySQL wilt blijven gebruiken?
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
      woensdag 12 maart 2008 @ 18:21:00 #4
    187069 slacker_nl
    Sicko pur sang
    pi_57331878
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 17:58 schreef Chandler het volgende:
    Kan iemand mij het voordeel uitleggen als je werkt met MySQL en MySQL wilt blijven gebruiken?
    Jow, het voordeel is dat je MySQL al kent en dus kan blijven gebruiken...

-edit-

OWWWWW i get it.

PDO vs directe mysql stuff bedoel je zeker?

Perl kent DBI, wat erg lijkt op PDO (voor zover ik de docs gelezen heb). Basicly heb je 1 generieke interface om MySQL, Postgresql, Oracle, etc etc databases te kunnen gebruiken:

http://dbi.perl.org/about/

Voordeel is dat je een generieke manier hebt om te kunnen connecten met X databases. En zo kan je dus code wat generieker maken zodat het makkelijker is om te switchen tussen verschillende databases zonder al je code te hoeven aanpassen. Ik gebruik 't onder Perl en het werkt fantastisch.

[ Bericht 45% gewijzigd door slacker_nl op 12-03-2008 18:27:47 ]
    In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
      woensdag 12 maart 2008 @ 18:22:38 #5
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_57331912
    nog steeds op zoek naar locatie gedoe voor mn foon

slechte tvp
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_57332107
    Maar slacker_nl; er is dus niet echt een voordeel snap ik?
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_57333097
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 18:32 schreef Chandler het volgende:
    Maar slacker_nl; er is dus niet echt een voordeel snap ik?
    Ik zou zeggen dat het voordeel is dat je veel makkelijker kan overstappen naar een andere DB zonder je code te hoeven herschrijven.

Als jij een MySQL DB gebruikt dan is het voor mij simpel om het op Oracle te implementeren. Je kan nml die connection string mysql:user:passwd@host (of wat die syntax ook mogen zijn) heel makkelijk aanpassen naar oracle:user:password@host.

Voor jou bied het persoonlijk niet veel voordelen, maar als je een CMS maakt kan je op deze manier heel makkelijk meerdere databases supporten zonder al te veel moeite. Alleen zorgen dat je de juiste library gebruikt voor je DB, PDO gebruiken, connection string aanpassen en klaar. Dat is het grote voordeel van PDO als je het mij vraagt.

En die connection string kan je in een config file proppen waardoor je later helemaal geen code hoeft aan te passen om een andere DB te gebruiken. Als jij de native mysql methodes gebruikt van PHP zal iemand anders (of jijzelf) code moeten wijzigen om andere DB's te ondersteunen. Ondanks dat je alleen MySQL gebruikt zou ik je toch aanraken om PDO te gebruiken, vooral vanwege bovenstaande redenen. Uiteindelijk wordt het ook makkelijker voor jezelf omdat je je niet druk hoeft te maken over je backend aangezien de API generiek is en dus in principe geen kennis hoeft te hebben van je DB. Dat doet PDO wel voor je. Simpel en makkelijk. Het grote voordeel.

Zie deze documentatie voor Per DBI: http://search.cpan.org/~timb/DBI/DBI.pm , ik gok dat PDO dezelfde principes hanteert.
    quote:
    The DBI is a database access module for the Perl programming language. It defines a set of methods, variables, and conventions that provide a consistent database interface, independent of the actual database being used.

It is important to remember that the DBI is just an interface. The DBI is a layer of "glue" between an application and one or more database driver modules. It is the driver modules which do most of the real work. The DBI provides a standard interface and framework for the drivers to operate within.

Architecture of a DBI Application

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
                 |<- Scope of DBI ->|
                      .-.   .--------------.   .-------------.
      .-------.       | |---| XYZ Driver   |---| XYZ Engine  |
      | Perl  |       | |   `--------------'   `-------------'
      | script|  |A|  |D|   .--------------.   .-------------.
      | using |--|P|--|B|---|Oracle Driver |---|Oracle Engine|
      | DBI   |  |I|  |I|   `--------------'   `-------------'
      | API   |       | |...
      |methods|       | |... Other drivers
      `-------'       | |...

`-'

The API, or Application Programming Interface, defines the call interface and variables for Perl scripts to use. The API is implemented by the Perl DBI extension.

The DBI "dispatches" the method calls to the appropriate driver for actual execution. The DBI is also responsible for the dynamic loading of drivers, error checking and handling, providing default implementations for methods, and many other non-database specific duties.

Each driver contains implementations of the DBI methods using the private interface functions of the corresponding database engine. Only authors of sophisticated/multi-database applications or generic library functions need be concerned with drivers.

[ Bericht 49% gewijzigd door slakkie op 12-03-2008 19:18:27 (perl dbi link) ]
    pi_57333159
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 17:58 schreef Chandler het volgende:
    Ik neem aan dat je het over PDO hebt?
    Een voordeel van PDO is dat je met geparameteriseerde query's kunt werken. Daardoor heb je geen gevaar meer van SQL injection. Je hebt dus ook geen mysql_real_escape_string of addslashes nodig.

"oud"

1
    2
    3
    $sql = sprintf("SELECT code, name FROM mydata WHERE code LIKE '%s'", 
       mysql_real_escape_string($code))
    $q = mysql_query($sql);

"nieuw"

1
    2
    $stm = $db->prepare("SELECT code, name FROM mydata WHERE code LIKE :code");
    $stm->execute(array('code' => $code));

of

1
    2
    3
    $stm = $db->prepare("SELECT code, name FROM mydata WHERE code LIKE :code");
    $stmt->bindParam(':code', $code);
    $stm->execute();
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
      woensdag 12 maart 2008 @ 19:37:41 #9
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_57334306
    Duidelijk Sr, maar hoe veel servers ondersteunen PDO?
    Like trump...
    pi_57335079
    TijdVoorPhpen
    pi_57335420
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 20:05 schreef Chandler het volgende:
    Duidelijk Sr, maar hoe veel servers ondersteunen PDO?
    Het zit standaard bij PHP 5.1...
      woensdag 12 maart 2008 @ 21:02:39 #13
    85919 Likkende_Lassie
    Doe eens wat aan je ondertitel
    pi_57335550
    Waren er in t vorige topic niet wat posts over PDO ? , best boeiend iets!
    pi_57347292
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 20:56 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Het zit standaard bij PHP 5.1...
    Ok, maar is er geen lijst beschikbaar hoeveel (gemiddeld) van de huidige online servers php 5 of hoger draaien, want volgens mij draaien veel hosters nog steeds php 4.2x
    Like trump...
      donderdag 13 maart 2008 @ 23:04:49 #15
    85919 Likkende_Lassie
    Doe eens wat aan je ondertitel
    pi_57363809
    ajoh tijd voor een eigen server!
    pi_57366023
    Hoi,

ik heb subdomains aangemaakt. Nu wil ik graag dat mijn fotoscript op een ander backoffice.subdmain.nl de foto's wegschrijft in het andere foto.subdomain.nl Scrhijfacties op een ander domain staat de server niet toe. Hoe flik ik m dit?
      zondag 16 maart 2008 @ 22:10:42 #17
    71919 wonderer
    Hung like a My Little Pony
    pi_57421324
    Ik las in een artikel ergens "stop je script dat verbinding maakt met de database en wachtwoord en username bevat in een directory die niet vanaf het web is aan te roepen" en dat lijkt me best slim, maar hoe roep ik die dan aan (met require())? Ik dacht dat /home/username/mapje/bestand.php wel zou werken, maar neit dus
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
    "My brain is too smart for me."
    "We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
      zondag 16 maart 2008 @ 23:37:24 #18
    37634 wobbel
    Da WoBBeL King
    pi_57423564
    Wat zijn hele goede RegEx cursussen? Heb al zo'n PHPHulp.nl cursusje gevonden maar nog niet echt doorgebladerd....hebben jullie enige suggesties?

Kunnen jullie tot die tijd niet ff snel een Regex maken die kijkt of een $variable een #hexadeciamele kleur is? Dus: #FF00FF of #123ABC enzo, dus # en dan minimaal 6 tekens (ik gebruik geen3 kleurige hex codes)
      zondag 16 maart 2008 @ 23:38:46 #19
    37634 wobbel
    Da WoBBeL King
    pi_57423592
    quote:
    Op vrijdag 14 maart 2008 00:52 schreef beerten het volgende:
    Hoi,

ik heb subdomains aangemaakt. Nu wil ik graag dat mijn fotoscript op een ander backoffice.subdmain.nl de foto's wegschrijft in het andere foto.subdomain.nl Scrhijfacties op een ander domain staat de server niet toe. Hoe flik ik m dit?
    zou normaal gesproken moeten werken, omdat je niet buiten je eigen map komt.

/home/domeinnaam/subdomain/backoffice
    /home/domeinnaam/subdomain/foto

Je blijft in je eigen map "domeinnaam" dus er zou in princiepe niks fout moeten gaan

= edit =

Dat had ook wel in 1 reactie gekund
    pi_57424146
    quote:
    Op zondag 16 maart 2008 23:37 schreef wobbel het volgende:
    Wat zijn hele goede RegEx cursussen? Heb al zo'n PHPHulp.nl cursusje gevonden maar nog niet echt doorgebladerd....hebben jullie enige suggesties?
    Ik lees altijd de handleidingen...
    quote:
    Kunnen jullie tot die tijd niet ff snel een Regex maken die kijkt of een $variable een #hexadeciamele kleur is? Dus: #FF00FF of #123ABC enzo, dus # en dan minimaal 6 tekens (ik gebruik geen3 kleurige hex codes)
    1/^#[0-9a-f]{6}$/i

[ Bericht 0% gewijzigd door SuperRembo op 17-03-2008 07:22:19 ]
    pi_57426909
    Uit het Perl topic:

Reguliere expressies
    * Een quick start guide into Perl regexp'en
    * De regexp tutorial van Perl
    * Learning perl, hoofdstuk 7, regexpenp. Hier kan je zoveel uitleg als kleine oefeningen vinden om reguliere expressies onder de knie te krijgen.

Verder is het boek Mastering regular expressions een absolute aanrader als je meer wilt weten over reguliere expressies. Het leest prettig, en gaat dieper in op reguliere expressies dan de perl tutorials, en laten zien hoe het in andere talen dan Perl (Java en .Net) gebruikt kunnen worden. Dus ook voor de niet Perllers is het een aanrader.

http://xkcd.com/208/
      maandag 17 maart 2008 @ 09:46:25 #22
    37634 wobbel
    Da WoBBeL King
    pi_57427009
    @slakkie

Reguliere expressies zijn dus in elke programmeertaal "universeel" zeg maar?

@SuperRembo

Bedankt voor het mij even snel uit de brand helpen
    pi_57427208
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 09:46 schreef wobbel het volgende:
    @slakkie

Nee, er zijn meestal wel verschillen. Perl regexps en perl-stijl regexps in php (preg*) komen grotendeels overeen, maar php heeft wel een paar kleine extra's. In php heb je ook posix stijl regexps (ereg*), die zijn heel anders, en hebben minder mogelijkheden. Regexps in javascript lijken er op die van perl, maar hebben veel minder mogelijkheden. De basis van regexps in .NET lijken erg op perl, maar in de geavanceerdere opties zitten grote verschillen. Dan heb je ook nog de regexps in zoekfuncties in tools as UltraEdit en Visual Studio, die zijn weer anders. En ik kwam laatst regexps tegen voor een firewall, en die waren ook weer totaal anders.
      maandag 17 maart 2008 @ 10:50:36 #24
    187069 slacker_nl
    Sicko pur sang
    pi_57427944
    quote:
    Op maandag 17 maart 2008 09:46 schreef wobbel het volgende:
    @slakkie

Niet geheel, zie het commentaar van superrembo. Er zijn verschillende types regexp engines die door de verschillende talen gebruikt worden. Dat beinvloed hoe regexpen zich gedragen. Maar aangezien PHP perl-like regexpen kent vond ik de Perl docs wel een goed uitgangspunt om te beginnen met lezen. Maar dat boek "Mastering regular expressions" behandeld bijvoorbeeld ook Java en volgens mij ook PHP (maar dit weet ik niet zeker). Dat boek heeft mij enorm geholpen met het gebruik en het beter begrijpen van reguliere expressies.

Ik gok zo dat je 90% van de uitleg zoals in de Perl docs staat wel 1 op 1 kan toepassen in PHP. Alleen is de syntax wat anders preg_match($regexp, $input) ipv $input =~ m/$regexp/ en preg_replace($regexp, $replace, $input) ipv $input =~ s/$regexp/$replace/

Ik heb iig geen problemen mee om m'n perl regexp kennis te misbruiken in PHP, aangezien de regexp syntax van perl afgekeken is.

En hier nog wat cheatsheets:
    http://www.ilovejackdanie(...)essions-cheat-sheet/
    http://www.scottklarr.com(...)ssions-cheat-sheets/

Zie ook: http://nl2.php.net/manual/en/ref.pcre.php
    In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
    pi_57437600
    heb hem

[ Bericht 48% gewijzigd door Qunix op 17-03-2008 20:31:27 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')