Mijn ouders betalen daarom alles voor mij. Willen niet dat ik leen.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 16:09 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
Als je net bent afgestudeerd, heb je toch behoorlijk wat aan je hoofd financieel gezien. Dan zit je niet te wachten op tienduizenden euro's die je nog moet afbetalen.
Tja oke.. maar als je leest wat sommigen bij de IBG krijgen (700 euro) en toch nog alles betaald krijgen... dan ga je wel bij jezelf nadenken wat ik zelf of diegene fout doetquote:Op donderdag 20 maart 2008 00:57 schreef FranticDJ het volgende:
Euhm.. Niet iedereen krijgt een dikke aanvullende beurs enzo he.. En niet iedereen heeft de behoefte om na z'n studie 20 jaar aan een lening vast te zitten
Ik moet t met 255 ib-g doen.. (basis uitwonend), vang geen aanvullende beurs.
15 jaar is nu ook nog de max lieverdquote:Op donderdag 20 maart 2008 00:57 schreef FranticDJ het volgende:
En niet iedereen heeft de behoefte om na z'n studie 20 jaar aan een lening vast te zitten
dan krijg je ook nog zorgtoeslag & geld terug van belastingdienst voor je bijbaanquote:Op woensdag 19 maart 2008 23:40 schreef Renesite het volgende:
Maar begrijpen sommige ouders niet dat je met 700 ibg heus wel rond kan komen wanneer je zelf je huur betaald?
Studie betalen, alla, zorgverzekering laat ik buiten beschouwing. Maar waarom zouden je ouders je huur gaan betalen als je zoveel aan stufi krijgt? Als je kijkt naar de bijstandsnormen moet je fatsoenlijk van dat bedrag kúnnen rondkomen. Als je nog een paar uurtjes ernaast werkt kan je je eigen kroegentochten ook betalen. Wanneer je ouders dat ook nog betalen mag je je ouders op de blote knieën danken...
Ja goed, maar die zullen dan ook niks van hun ouders krijgen.. Of vast zitten aan een lening.. Daarbij vind ik het idd niet reeel dat deze mensen 700 KRIJGEN zonder dat zij een baan hebben. (ok een lening tot daar aan toe.. maar een aanvullende beurs :x)quote:Op donderdag 20 maart 2008 01:18 schreef Renesite het volgende:
[..]
Tja oke.. maar als je leest wat sommigen bij de IBG krijgen (700 euro) en toch nog alles betaald krijgen... dan ga je wel bij jezelf nadenken wat ik zelf of diegene fout doet
Sommige mensen gaan ook op kamers omdat de afstand anders niet te overbruggen isquote:Op donderdag 20 maart 2008 15:24 schreef MvDrunen het volgende:
Kan je niet rondkomen van je beurs en kan je je kamer b.v. niet betalen dan is de oplossing vrij simpel. Ga gewoon weer thuis wonen! Geen geld, jammer dan. Elke student kan naar mijn mening wel minimaal 1 dag in de week werken. Met een beetje moeite heb je heus wel een leuk betaalde bijbaan.
Mee eens! Dat dan even terzijdequote:Op donderdag 20 maart 2008 15:29 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
Sommige mensen gaan ook op kamers omdat de afstand anders niet te overbruggen isDan kan je moeilijk weer thuis wonen.
Ja, als jongen van 22 trek je natuurlijk gezellig terug in bij je ouders als na een jaartje blijkt dat het niet luktquote:Op donderdag 20 maart 2008 15:24 schreef MvDrunen het volgende:
Kan je niet rondkomen van je beurs en kan je je kamer b.v. niet betalen dan is de oplossing vrij simpel. Ga gewoon weer thuis wonen! Geen geld, jammer dan. Elke student kan naar mijn mening wel minimaal 1 dag in de week werken. Met een beetje moeite heb je heus wel een leuk betaalde bijbaan.
Lekker is dat hè. Mijn ouders verdienen samen net te veel, zodat er flink gesnoeid wordt in mijn stufi. Als ik dan hoor van thuiswonende vrienden die al 300 per maand aan stufi binnenhengelen, en dat ik het dan met mijn uitwonende beurs van 250 moet doen...quote:Op maandag 10 maart 2008 15:42 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik betaal alles zelf en wacht nu al 8 maanden op mijn aanvraag tot het buiten beschouwing laten van het inkomen van mijn ouders. Ondertussen dus toch aan het lenen (en werken)..
De helft van de mensen die daarom op kamer gaat heeft óf geen zin om iedere dag 3 uur te reizen (dat doe ik nu en is goed te doen), óf is expres dusdanig ver weg gaan studeren om op kamers te kunnen (mensen uit Rotterdam die in Groningen rechten gaan doen).quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:29 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
Sommige mensen gaan ook op kamers omdat de afstand anders niet te overbruggen isDan kan je moeilijk weer thuis wonen.
Ach man ga weg joh.. Sommige studies zijn gewoon alleen in die plaats te vinden. Ik moest bv. wel naar Delft. En als ik dan zou reizen zou het voor mij niet eens mogelijk zijn om de projectgroepen van half 9 te halen. De eerste bus gaat gewoon eenvoudigweg te laat. Om maar niet te spreken over de mensen die 3 uur moeten reizen om ergens te komen.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:51 schreef Bartaz het volgende:
[..]
De helft van de mensen die daarom op kamer gaat heeft óf geen zin om iedere dag 3 uur te reizen (dat doe ik nu en is goed te doen), óf is expres dusdanig ver weg gaan studeren om op kamers te kunnen (mensen uit Rotterdam die in Groningen rechten gaan doen).
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:51 schreef Bartaz het volgende:
[..]
De helft van de mensen die daarom op kamer gaat heeft óf geen zin om iedere dag 3 uur te reizen (dat doe ik nu en is goed te doen), óf is expres dusdanig ver weg gaan studeren om op kamers te kunnen (mensen uit Rotterdam die in Groningen rechten gaan doen).
Maargoed, ik geef toe, als ik eenmaal een jaar op kamers zou wonen en het dan niet zou kunnen redden, zou ik óf meer gaan werken (eerste keuze) óf gaan lenen. Terug naar mijn ouders zou ik waarschijnlijk niet eens overwegen...
In principe wel, als degene een even zo grote opbrengst heeft uit werk + een vergelijkbare huurquote:Op vrijdag 21 maart 2008 18:52 schreef Elwood1802 het volgende:
ja
Daarom zeg ik ook dat de helft van de mensen die op kamers zit zo is. Personen als jij, die geen keuze hebben uit waar ze gaan studeren vallen daar dus niet onder. Ik bedoel de personen die op kamers gaan in een geheel andere stad, terwijl twee straten van het ouderlijk huis de eigen universiteit gevestigd is.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:21 schreef Tuinboon het volgende:
[..]
Ach man ga weg joh.. Sommige studies zijn gewoon alleen in die plaats te vinden. Ik moest bv. wel naar Delft. En als ik dan zou reizen zou het voor mij niet eens mogelijk zijn om de projectgroepen van half 9 te halen. De eerste bus gaat gewoon eenvoudigweg te laat. Om maar niet te spreken over de mensen die 3 uur moeten reizen om ergens te komen.
Ja... Mijn onderwijsgroepen beginnen dit blok om 8.30 en om daar op tijd te kunnen zijn sta ik dus om 6.30 op. Half uur met de bus, half uur met de trein, half uur lopen, als ik dat kan, kan iedereen het.quote:
je hebt wel aparte hobbiesquote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:01 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat de helft van de mensen die op kamers zit zo is. Personen als jij, die geen keuze hebben uit waar ze gaan studeren vallen daar dus niet onder. Ik bedoel de personen die op kamers gaan in een geheel andere stad, terwijl twee straten van het ouderlijk huis de eigen universiteit gevestigd is.
[..]
Ja... Mijn onderwijsgroepen beginnen dit blok om 8.30 en om daar op tijd te kunnen zijn sta ik dus om 6.30 op. Half uur met de bus, half uur met de trein, half uur lopen, als ik dat kan, kan iedereen het.
Hm, ik snap jouw visie wel, maar het is een beetje kortzichtig imo: sommige mensen vinden een stad helemaal geweldig en als ze liever in die stad zitten, laat ze tochquote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:01 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat de helft van de mensen die op kamers zit zo is. Personen als jij, die geen keuze hebben uit waar ze gaan studeren vallen daar dus niet onder. Ik bedoel de personen die op kamers gaan in een geheel andere stad, terwijl twee straten van het ouderlijk huis de eigen universiteit gevestigd is.
Ze zijn het niet verplicht volgens mij.. M'n ouders hebben tot 2 HBO het collegeld, en mijn zorgverzekering betaald. Mijn broertje gaat nu ook studeren, en mijn ouders willen hem uiteraard hetzelfde geven als wat ik heb gekregen. Twee studerende kinderen bekostigen werd wat teveel, dus betaal ik nu alles zelfquote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:11 schreef Hexagon het volgende:
Mijn ouders stopten me iedere maand 250 euro toe en voor de rest kon ik het van mn stufi en werk doen
Overigens vraag ik me af of die studenten die hier alles zefl betalen ook allemaal van die arme ouders hebben die echt niet kunnen betalen. Want als ze dat wel kunnen zijn ze het eigenlijk ook verplicht.
Nadeel idd bij mij ook. Mochten mijn broer en ik op kamers gezeten hebben. Er zit 1 studiejaar tussen, en mijn ouders wil de een niet tekort doen tegenover de ander... probleempjeeequote:Op zaterdag 22 maart 2008 19:54 schreef JAY-T het volgende:
[..]
Ze zijn het niet verplicht volgens mij.. M'n ouders hebben tot 2 HBO het collegeld, en mijn zorgverzekering betaald. Mijn broertje gaat nu ook studeren, en mijn ouders willen hem uiteraard hetzelfde geven als wat ik heb gekregen. Twee studerende kinderen bekostigen werd wat teveel, dus betaal ik nu alles zelf
M'n ouders zijn niet arm, maar voor twee studerende kinderen het collegeld en verzekering betalen is al gauw zo'n 500-600 per maand. Tikt aardig aan dus, ook als je een bovenmodaal inkoment hebt..
Mijn moeder kan het niet! Maar vind het onzin dat je het verplicht bent... Leer maar eens werken voor je geldquote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:11 schreef Hexagon het volgende:
Mijn ouders stopten me iedere maand 250 euro toe en voor de rest kon ik het van mn stufi en werk doen
Overigens vraag ik me af of die studenten die hier alles zefl betalen ook allemaal van die arme ouders hebben die echt niet kunnen betalen. Want als ze dat wel kunnen zijn ze het eigenlijk ook verplicht.
Ja, je hebt 't zwaar.. ik hoor het al.quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:35 schreef Ryon het volgende:
Mijn pap en mam betalen de boeken, studies, huur en nog wat dingen daar buiten om.
Toch krijg ik het voor elkaar elke maand 700 euro (IBG lening) in bier, eten en reizen om te zetten
Jammer genoeg ben ik mooi de sjaak als ik ook maar een beetje studievertraging oploop. Wat er op neer komt dat ik een significant deel van mijn week verplicht moet doorbrengen in de UB
Hoezo ben je de sjaak als je studievertraging oploopt??quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:35 schreef Ryon het volgende:
Mijn pap en mam betalen de boeken, studies, huur en nog wat dingen daar buiten om.
Toch krijg ik het voor elkaar elke maand 700 euro (IBG lening) in bier, eten en reizen om te zetten
Jammer genoeg ben ik mooi de sjaak als ik ook maar een beetje studievertraging oploop. Wat er op neer komt dat ik een significant deel van mijn week verplicht moet doorbrengen in de UB
hij is sowieso de sjaak met zijn 700 euro bijlenen per maandquote:Op zondag 23 maart 2008 11:41 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Hoezo ben je de sjaak als je studievertraging oploopt??
700 kan niet eens, ik leen volledig en dat komt op 500 per maand terug te betalen zeg maar.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:10 schreef ASroma het volgende:
[..]
hij is sowieso de sjaak met zijn 700 euro bijlenen per maand
Is het niet zo dat die 500 max lenen jouw max is omdat je ouders "teveel verdienen"? Ik dacht iig dat 't zo zat.. nooit bij stilgestaan dat 500 gewoon de max is die iedereen bij kan lenenquote:Op zondag 23 maart 2008 14:12 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
700 kan niet eens, ik leen volledig en dat komt op 500 per maand terug te betalen zeg maar.
Dus dat is over 4 jaar:
12x500x4 = 24.000 euro studieschuld
Valt me nog wel mee..
Hmm, ja mijn ouders verdienen inderdaad 'te veel'. Maar dat krijg ik terug van hen door ouderbijdrage.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:30 schreef hetzusjevan het volgende:
[..]
Is het niet zo dat die 500 max lenen jouw max is omdat je ouders "teveel verdienen"? Ik dacht iig dat 't zo zat.. nooit bij stilgestaan dat 500 gewoon de max is die iedereen bij kan lenen.
Je moet toch ook binnen 10 jaar je diploma halen oid? Bachelordiploma is dan toch genoeg?
Maak je niet druk, als je een normale baan krijgt, dan kan je dat met gemak terug betalen.quote:Op zondag 23 maart 2008 22:54 schreef Fha het volgende:
Ik betaal alles zelf. Huur, alle andere rekeningen, schoolboeken, eten etc.
In totaal krijg ik tegenwoordig iets van 800 euro van de IB, maar daar zit ook een volledige lening bij van 270 euro en Collegegeld krediet lening. Bleg.. dure grap allemaal. Ik heb nu al geen zin om dat allemaal terug te gaan betalen.
Weet ikquote:Op zondag 23 maart 2008 23:19 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Maak je niet druk, als je een normale baan krijgt, dan kan je dat met gemak terug betalen.
Krijg je geen baan, dan wordt het kwijtgescholden.
Duszz
Ik ga er vanuit dat ik minimaal 200 euro per maand kwijt ben aan IBG aflossen, met een verwachte studieschuld van rond de 32.000, nadat ik klaar ben met mijn studie(s). Tot nu toe is dat voor de meeste van mijn vrienden en familie geen probleem geweest, dus er ligt wel een kleine druk op mij om dat ook te halen. Ik heb wel al bekeken dat ik me er makkelijker van af kan maken, zeker als je zometeen 25 jaar mag doen over het aflossen, maar dat zou eigenlijk geen optie moeten zijn.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:10 schreef ASroma het volgende:
[..]
hij is sowieso de sjaak met zijn 700 euro bijlenen per maand
zeg 450 dus bijlenen bovenop de basisbeurs = 450 x 12 x 4 jaar (dus zonder studievertraging)
kleine 22.000 studieschuldbegin je lekker aan je werkcarriere..... bijna gelijk (2jaar uitstel max) je salaris (minimum 45 euro pm onafhankelijk van salaris) weer inleveren bij de IBG
terecht overigens. De leen-cultuur
Dus in het ergste geval ben je over 40 jaar nog bezig met het afbetalen van je studie!
![]()
Oftewel hij is wel de sjaak![]()
http://www.ib-groep.nl/pa(...)oop_en_aflosfase.aspquote:Op maandag 24 maart 2008 17:36 schreef m-materazzi het volgende:
Hoe zit dat met terugbetalen van leningen? Ik lees net iets dat je 45 euro per maand terug moet betalen ? Als je toch een master hebt betaald, dan krijg je meestal wel een baan waar bij 45 euro per maand wel te missen valt en ook al doe je er dan 30 jaar over, who cares ?
Ik denk dat mijn voorstelling hiervan iets te gemakkelijk is. Kan iemand mij even een beetje uitleggen hoe dit wel werkt ?
Alleen als je een absoluut paupersalaris verdient mag je die 45e per maand aflossen. Anders moet je natuurlijk veel meer dokkenquote:Op maandag 24 maart 2008 17:36 schreef m-materazzi het volgende:
Hoe zit dat met terugbetalen van leningen? Ik lees net iets dat je 45 euro per maand terug moet betalen ? Als je toch een master hebt betaald, dan krijg je meestal wel een baan waar bij 45 euro per maand wel te missen valt en ook al doe je er dan 30 jaar over, who cares ?
Ik denk dat mijn voorstelling hiervan iets te gemakkelijk is. Kan iemand mij even een beetje uitleggen hoe dit wel werkt ?
''Als je geen rijke ouders hebt moet je wel lenen''quote:Op maandag 24 maart 2008 18:39 schreef ASroma het volgende:
toevallig vanavond ene reportage bij radar over dit onderwerp! om 20:15
http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1212
Want ze kunnen makkelijk studeren van 250e de maand?quote:Op maandag 24 maart 2008 22:55 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
''Als je geen rijke ouders hebt moet je wel lenen''
Linkse televisie [afbeelding]
? Voor gezinnen met een modaal inkomen kan ik het me voorstellen dat de studiekosten van hun kind (of misschien wel 2 kinderen) tegenwoordig niet altijd op te brengen is..quote:Op maandag 24 maart 2008 23:03 schreef Rutgerr het volgende:
Nee, maar als je dus de studie, kamer en dergelijke essentiele shizzle voor je kind betaald, ben je direct rijk.Ik zou niet eens denken aan kinderen nemen als ik dergelijke essentiele shizzle niet kon betalen voor m'n kind.
idd gaat prima. Ik ben aan het kijken naar de subsidies die ik kan vangen omdat ik 'laag inkomen' heb en een eigen huisje huur (als student) en dat is niet mis allemaal, bij elkaar al snel 300e per maand. Of ik daar recht op heb is nog wat onduidelijk, maar het geeft wel aan hoe goed het in Nederland geregeld is, financieel gezien kan elke ouder relax leven en kinderen laten studeren.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:33 schreef wjschreuder het volgende:
Overigens lijkt mij dat als je niks van je ouders krijgt je ook makkelijk rond kan komen - zolang je maar niet gaat zeuren over lenen. De IBG heeft bizar relaxe voorwaarden (zoals: als je niks of weinig verdient hoef je ook haast niks terug te betalen), dus een groot risico zit niet aan zo'n lening.
Ik zeg: wil je serieus je studie halen? Leen dan gewoon lekker E800 bij, werk één dag in de week (met een beetje baantje) en je krijgt daar nog E300 bij. E1100 per maand is toch wel rond van te komen denk ik?
Maar dan heb je straks wel een torenhoge studieschuld... Allemaal leuk en aardig dat er regelingen zijn voor wanneer je te weinig verdient na je studie, maar dat is nou toch juist wat ik probeer te voorkomen door te studeren? Ik ken genoeg verhalen van mensen die het de paar jaar na het afronden van hun studie nog flink moeilijk hebben gehad met het afbetalen van de studieschuld. Het is zeker allemaal mogelijk en als je geen andere keuze hebt, zeg ik absoluut doen. Maar om het nou makkelijk te noemen..quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:33 schreef wjschreuder het volgende:
Overigens lijkt mij dat als je niks van je ouders krijgt je ook makkelijk rond kan komen - zolang je maar niet gaat zeuren over lenen. De IBG heeft bizar relaxe voorwaarden (zoals: als je niks of weinig verdient hoef je ook haast niks terug te betalen), dus een groot risico zit niet aan zo'n lening.
Ik zeg: wil je serieus je studie halen? Leen dan gewoon lekker E800 bij, werk één dag in de week (met een beetje baantje) en je krijgt daar nog E300 bij. E1100 per maand is toch wel rond van te komen denk ik?
Naast de studie werken is veel efficienter dan van tevoren sparen. Vooral omdat je als 16/17 jarige veel minder verdient dan 19/20, en tijdens de studie is er meestal zat tijd over om te werken. Bij lenen bij IBgroep is het zo dat je achteraf terug betaalt tegen hele goede voorwaarden (lage rente) en weinig risico. In de praktijk zul je ook merken dat vrijwel elke student (weleens) rood staat, en dan is het een kwestie van zuinig aandoen. Met een hoge spaarrekening heb je de neiging veel uit te geven, en zal het snel gaan..quote:Op dinsdag 25 maart 2008 12:35 schreef hallowereld het volgende:
Deze jongeman wilt zodra hij gaat studeren ook op kamers gaan wonen. Maar hebben jullie ook allemaal gespaard voordat jullie het huis uitgingen? Ik lees eigenlijk alleen maar stukjes over lenen, lenen en lenen. Is het voor de meeste niet handiger om gewoon nog een aantal jaartjes langer in ouderlijk huis door te brengen?
Nouja die "torenhoge" schuld is niet zo erg, aangezien je :quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:37 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Maar dan heb je straks wel een torenhoge studieschuld... Allemaal leuk en aardig dat er regelingen zijn voor wanneer je te weinig verdient na je studie, maar dat is nou toch juist wat ik probeer te voorkomen door te studeren? Ik ken genoeg verhalen van mensen die het de paar jaar na het afronden van hun studie nog flink moeilijk hebben gehad met het afbetalen van de studieschuld. Het is zeker allemaal mogelijk en als je geen andere keuze hebt, zeg ik absoluut doen. Maar om het nou makkelijk te noemen..
Matje-1989 zegt:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:42 schreef wjschreuder het volgende:
[..]
Nouja die "torenhoge" schuld is niet zo erg, aangezien je :
- met een laag inkomen bijna niks af hoeft te lossen
- met een hoog inkomen veel moet aflossen, maar dan kan je dat toch ook makkelijk?
Trouwens, als je gewoon je studie in 4 jaar afmaakt, dan heb je een schuld van ¤500x12x4 = ¤24.000. Als je dat over 10 jaar terugbetaald is dat ¤200 per maand. Dat is toch zeer makkelijk te betalen als je eenmaal een baan op WO-niveau hebt?
En als je dat niet meteen hebt, dan hoef je de eerste jaren maar zo'n ¤50 per maand af te betalen.
Nounou wat eng allemaal
Omdat hij het niet met jou eens is?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 14:14 schreef Matje-1989 het volgende:
Zwarkijker
WO afgestudeerden Rechten ( Ahumquote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:17 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Omdat hij het niet met jou eens is?
Ik vind dat hij best wel een punt heeft, als vers afgestudeerde krijg je geen topsalaris en zijn die 200 euro per maand een aardige kostenpost...
Onzin.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:02 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
WO afgestudeerden Rechten ( Ahum) verdienen netto 2700 als beginsalaris..
Dat is inderdaad het minimum voor een advocaat-stagairquote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:08 schreef Matje-1989 het volgende:
Oké kut, ik had het fout. Het was 1750 netto per maand
Haha
http://www.seo.nl/binarie(...)07/989_bijlagewo.pdf
neuh. Ik krijg 340 en woon thuis. Ligt aan het inkomen van je ouders. Mijn ma is minder gaan werken, dus ik kreeg meer.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:27 schreef Jesse_ het volgende:
370e voor een thuis wonende![]()
Dat is echt veel
Mijn moeder is weduwe en daarom kreeg ik 370quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:27 schreef Jesse_ het volgende:
370e voor een thuis wonende![]()
Dat is echt veel
quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:08 schreef Matje-1989 het volgende:
Oké kut, ik had het fout. Het was 1750 netto per maand
Haha
http://www.seo.nl/binarie(...)07/989_bijlagewo.pdf
Het minimum is iets van 2000 euro bruto (en daar hou je er netto maar 1500 of zo van over) maar dat loopt snel op. Die 200 euro extra die je moet betalen per maand zijn na 10 jaar natuurlijk niet meer zo interessant, maar de eerste paar jaren hakken die aardig in op je budget.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:11 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het minimum voor een advocaat-stagair
nah goed je kan het ook zo zien dat je je beide ouders nog hebt. Die 370 euro zal wel een goeie reden voor zijn..... weduwe als moeder die zelf geen werk heeft?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:33 schreef ChRoNiC het volgende:
Jezus, ik krijg als uitwonende 250 euro. Ik snap wel dat je rondkomt als je bij pappie en mammie blijft wonen tot in de eeuwigheid met 370 euro stufi per maand..
Ja, en andere mensen willen wat van de wereld zien en gaan reizen en weer andere mensen gaan meteen op kamers om zelfstandig te worden en weer andere mensen gaan pas uit huis als ze gaan trouwen en andere mensen gaan pas trouwen wanneer hun ouders over de 60 jaar zeggen dat ze het huis uit moeten..quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:19 schreef hallowereld het volgende:
Maar de meeste mensen die gaan gelijk op zichzelf wonen, zodra ze gaan studeren. Maar is dit ook altijd noodzakelijk? Als ik ga studeren dan blijf ik nog een jaar thuis wonen en dan wil ik ook wel eens gaan rondkijken. Dan kan ik ondertussen toch nog even doorsparen.
Toen ik 1e jaars was en begon aan mijn opleiding, zeiden al mn klasgenoten, op 3 of 4 na, dat ze het nog wel prima hadden thuis.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:19 schreef hallowereld het volgende:
Maar de meeste mensen die gaan gelijk op zichzelf wonen, zodra ze gaan studeren. Maar is dit ook altijd noodzakelijk? Als ik ga studeren dan blijf ik nog een jaar thuis wonen en dan wil ik ook wel eens gaan rondkijken. Dan kan ik ondertussen toch nog even doorsparen.
Iedereen verklaarde mij ook voor gek, want ik hoefde 'maar' 1 uur te reizen naar college.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:47 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Toen ik 1e jaars was en begon aan mijn opleiding, zeiden al mn klasgenoten, op 3 of 4 na, dat ze het nog wel prima hadden thuis.
Aan het eind van dat jaar woonde ruim 80% van de complete opleiding op kamers.
k moest meer dan een uur reizen, maar vond dat niet echt een reden om op kamers te gaan.. Voor mij was het echt puur het sociale aspect en alles wat daaraan verbonden zatquote:Op woensdag 26 maart 2008 00:02 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Iedereen verklaarde mij ook voor gek, want ik hoefde 'maar' 1 uur te reizen naar college.
Ben benieuwd hoeveel er op kamers zitten na dit jaar
Justem!quote:Op woensdag 26 maart 2008 01:10 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
k moest meer dan een uur reizen, maar vond dat niet echt een reden om op kamers te gaan.. Voor mij was het echt puur het sociale aspect en alles wat daaraan verbonden zat
Nou is het wel zo dat nu ik in de stad woon waar ik studeer ik het echt een enorm stuk relaxter heb, maar das bijzaakNiet afhankelijk zijn van het ov ruled
Is dat niet erg zwart-wit? Mijn ouders geven mij 300 euro in de maand (=bijna mijn huur van 340/maand), niet omdat ze niet meer kunnen betalen maar omdat ze ook vinden dat ik best een deel zelf kan betalen, zelfstandig worden ofzoiets hoor ik ze dan mompelen.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:03 schreef Rutgerr het volgende:
Nee, maar als je dus de studie, kamer en dergelijke essentiele shizzle voor je kind betaald, ben je direct rijk.Ik zou niet eens denken aan kinderen nemen als ik dergelijke essentiele shizzle niet kon betalen voor m'n kind.
Je hebt een inkomen van pak 'm beet 1100 euro en nog heb je moeite om rond te komen als student? Ik ken mensen met dat loon die ook nog kinderen hebben. Jij moet wel een hele hoop bier zuipen in de maand.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 22:43 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Is dat niet erg zwart-wit? Mijn ouders geven mij 300 euro in de maand (=bijna mijn huur van 340/maand), niet omdat ze niet meer kunnen betalen maar omdat ze ook vinden dat ik best een deel zelf kan betalen, zelfstandig worden ofzoiets hoor ik ze dan mompelen.
Daarnaast leen ik gemiddeld 300 euro bij (totaal 550 stufie dus in de maand) en werk ik gemiddeld 25 uur in de maand bij (voor 10 euro per uur).
En NOG heb ik niet genoeg geld om mijn bier te betalen
Hier zie ik dus een jongen die trots is dat ie student isquote:Op vrijdag 28 maart 2008 22:43 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Is dat niet erg zwart-wit? Mijn ouders geven mij 300 euro in de maand (=bijna mijn huur van 340/maand), niet omdat ze niet meer kunnen betalen maar omdat ze ook vinden dat ik best een deel zelf kan betalen, zelfstandig worden ofzoiets hoor ik ze dan mompelen.
Daarnaast leen ik gemiddeld 300 euro bij (totaal 550 stufie dus in de maand) en werk ik gemiddeld 25 uur in de maand bij (voor 10 euro per uur).
En NOG heb ik niet genoeg geld om mijn bier te betalen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |