abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57589518
quote:
Op maandag 24 maart 2008 18:39 schreef ASroma het volgende:
toevallig vanavond ene reportage bij radar over dit onderwerp! om 20:15

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1212
''Als je geen rijke ouders hebt moet je wel lenen''
Linkse televisie
Kinderbijslag op door de coffeeshop nigga.
pi_57589675
quote:
Op maandag 24 maart 2008 22:55 schreef Rutgerr het volgende:

[..]

''Als je geen rijke ouders hebt moet je wel lenen''
Linkse televisie [afbeelding]
Want ze kunnen makkelijk studeren van 250e de maand?

maandag 24 maart 2008 @ 23:02:50 #153
50490 wjschreuder
-------------------
pi_57589716
wat krijgt iedereen idioot weinig (of niks) van zijn ouders zeg... had daar geen idee van eigenlijk
pi_57589723
Nee, maar als je dus de studie, kamer en dergelijke essentiele shizzle voor je kind betaald, ben je direct rijk. Ik zou niet eens denken aan kinderen nemen als ik dergelijke essentiele shizzle niet kon betalen voor m'n kind.
pi_57590648
Wellicht ben jij dan gewoon in een heel ander milieu opgegroeid ( no offense at all! ), maar mijn ouders hebben allebei geen geweldige studie gehad. Ze verdienen dan ook geen jackpot, terwijl ze er wel hard voor werken ( om het idee van ouders die geen flikker uitvoeren meteen weg te vegen ). Ik kan echter goed leren en ik zal ook gaan studeren. Waarschijnlijk ga ik dit buitenshuis doen. Ik zal dus naast mij studiefinanciering gewoon moeten werken en/of eventueel lenen. Ik weet dat mijn ouders geen 100en euro's per maand kunnen missen en derhalve zou ik dat ook helemaal niet willen.

Dit is overigens ook geen 'kijk-mij-zielig-zijn-post', maar ik wil alleen aangeven, dat ik het punt wat jij maakt, dat als je je kind zijn studie niet kunt betalen, je maar geen kinderen moet nemen, een beetje onzin vind.
pi_57590727
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:03 schreef Rutgerr het volgende:
Nee, maar als je dus de studie, kamer en dergelijke essentiele shizzle voor je kind betaald, ben je direct rijk. Ik zou niet eens denken aan kinderen nemen als ik dergelijke essentiele shizzle niet kon betalen voor m'n kind.
? Voor gezinnen met een modaal inkomen kan ik het me voorstellen dat de studiekosten van hun kind (of misschien wel 2 kinderen) tegenwoordig niet altijd op te brengen is..
pi_57590805
Nee, maar vind het 'raar' dat zij die dat wel kunnen direct als rijk worden bestempeld. Ik begrijp ook wel dat sommige ouders het niet kunnen of willen betalen, prima hoor, maar om nou een stel dat 2 x ¤700,- o.i.d. (weet niet hoe duur het is) extra wel kan missen direct rijk te noemen, vind ik te kort door de bocht. Het klinkt jaloers en creeert een kloof tussen degene die alles wel betaald krijgt en degene die dat niet krijgt.
pi_57590963
Nee goed, wellicht is dat voor sommigen een manier om een bepaalde vorm van frustratie te uiten, omdat men zelf het niet al te makkelijk heeft met de centjes. Rijk vind ik dan inderdaad een groot woord. Rijk noem ik een topvoetballer, om maar even wat te noemen.
pi_57590995
Precies, daarom vind ik het erg zwart-wit gezegd door Radar.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 00:33:13 #160
50490 wjschreuder
-------------------
pi_57591440
Overigens lijkt mij dat als je niks van je ouders krijgt je ook makkelijk rond kan komen - zolang je maar niet gaat zeuren over lenen. De IBG heeft bizar relaxe voorwaarden (zoals: als je niks of weinig verdient hoef je ook haast niks terug te betalen), dus een groot risico zit niet aan zo'n lening.

Ik zeg: wil je serieus je studie halen? Leen dan gewoon lekker E800 bij, werk één dag in de week (met een beetje baantje) en je krijgt daar nog E300 bij. E1100 per maand is toch wel rond van te komen denk ik?
pi_57592276
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:33 schreef wjschreuder het volgende:
Overigens lijkt mij dat als je niks van je ouders krijgt je ook makkelijk rond kan komen - zolang je maar niet gaat zeuren over lenen. De IBG heeft bizar relaxe voorwaarden (zoals: als je niks of weinig verdient hoef je ook haast niks terug te betalen), dus een groot risico zit niet aan zo'n lening.

Ik zeg: wil je serieus je studie halen? Leen dan gewoon lekker E800 bij, werk één dag in de week (met een beetje baantje) en je krijgt daar nog E300 bij. E1100 per maand is toch wel rond van te komen denk ik?
idd gaat prima. Ik ben aan het kijken naar de subsidies die ik kan vangen omdat ik 'laag inkomen' heb en een eigen huisje huur (als student) en dat is niet mis allemaal, bij elkaar al snel 300e per maand. Of ik daar recht op heb is nog wat onduidelijk, maar het geeft wel aan hoe goed het in Nederland geregeld is, financieel gezien kan elke ouder relax leven en kinderen laten studeren.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 09:37:08 #162
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_57594373
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 00:33 schreef wjschreuder het volgende:

Maar dan heb je straks wel een torenhoge studieschuld... Allemaal leuk en aardig dat er regelingen zijn voor wanneer je te weinig verdient na je studie, maar dat is nou toch juist wat ik probeer te voorkomen door te studeren? Ik ken genoeg verhalen van mensen die het de paar jaar na het afronden van hun studie nog flink moeilijk hebben gehad met het afbetalen van de studieschuld. Het is zeker allemaal mogelijk en als je geen andere keuze hebt, zeg ik absoluut doen. Maar om het nou makkelijk te noemen..
pi_57597430
Deze jongeman wilt zodra hij gaat studeren ook op kamers gaan wonen. Maar hebben jullie ook allemaal gespaard voordat jullie het huis uitgingen? Ik lees eigenlijk alleen maar stukjes over lenen, lenen en lenen. Is het voor de meeste niet handiger om gewoon nog een aantal jaartjes langer in ouderlijk huis door te brengen?
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:44:16 #164
97934 ASroma
Flamboyant
pi_57597599
je moet ook wel een beetje creatief zijn hoor, wat is er mis met 8-12 uur in de week erbij werken, 1 avond en een dag ofzo. En in de zomervakantie/vakanties gewoon een maand lang 40 uur per week werken.... dan kan je echt wel die 1500 euro collegegeld betalen over bepaalde termijnen. Boeken zoveel mogelijk kopieen van maken ( bij ons heb je gekke studenten die complete boeken kopieren, dus kwestie van nogmaals door de machine te gooien voor 10 euro) of anders 2e hands kopen.......

snap echt niet waarom mensen bijlenen, krijg je straks allemaal toch weer op je bordje.... ik zeg niet dat je op een houtje hoeft te bijten..... maar goed dan maar geen MAC of Xbox 360 of iets dergelijks of een compleet nieuwe inrichting voor de kamer
pi_57597774
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 12:35 schreef hallowereld het volgende:
Deze jongeman wilt zodra hij gaat studeren ook op kamers gaan wonen. Maar hebben jullie ook allemaal gespaard voordat jullie het huis uitgingen? Ik lees eigenlijk alleen maar stukjes over lenen, lenen en lenen. Is het voor de meeste niet handiger om gewoon nog een aantal jaartjes langer in ouderlijk huis door te brengen?
Naast de studie werken is veel efficienter dan van tevoren sparen. Vooral omdat je als 16/17 jarige veel minder verdient dan 19/20, en tijdens de studie is er meestal zat tijd over om te werken. Bij lenen bij IBgroep is het zo dat je achteraf terug betaalt tegen hele goede voorwaarden (lage rente) en weinig risico. In de praktijk zul je ook merken dat vrijwel elke student (weleens) rood staat, en dan is het een kwestie van zuinig aandoen. Met een hoge spaarrekening heb je de neiging veel uit te geven, en zal het snel gaan..
  dinsdag 25 maart 2008 @ 13:42:55 #166
50490 wjschreuder
-------------------
pi_57598596
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 09:37 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Maar dan heb je straks wel een torenhoge studieschuld... Allemaal leuk en aardig dat er regelingen zijn voor wanneer je te weinig verdient na je studie, maar dat is nou toch juist wat ik probeer te voorkomen door te studeren? Ik ken genoeg verhalen van mensen die het de paar jaar na het afronden van hun studie nog flink moeilijk hebben gehad met het afbetalen van de studieschuld. Het is zeker allemaal mogelijk en als je geen andere keuze hebt, zeg ik absoluut doen. Maar om het nou makkelijk te noemen..
Nouja die "torenhoge" schuld is niet zo erg, aangezien je :
- met een laag inkomen bijna niks af hoeft te lossen
- met een hoog inkomen veel moet aflossen, maar dan kan je dat toch ook makkelijk?

Trouwens, als je gewoon je studie in 4 jaar afmaakt, dan heb je een schuld van ¤500x12x4 = ¤24.000. Als je dat over 10 jaar terugbetaald is dat ¤200 per maand. Dat is toch zeer makkelijk te betalen als je eenmaal een baan op WO-niveau hebt?
En als je dat niet meteen hebt, dan hoef je de eerste jaren maar zo'n ¤50 per maand af te betalen.
Nounou wat eng allemaal
pi_57598692
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:42 schreef wjschreuder het volgende:

[..]

Nouja die "torenhoge" schuld is niet zo erg, aangezien je :
- met een laag inkomen bijna niks af hoeft te lossen
- met een hoog inkomen veel moet aflossen, maar dan kan je dat toch ook makkelijk?

Trouwens, als je gewoon je studie in 4 jaar afmaakt, dan heb je een schuld van ¤500x12x4 = ¤24.000. Als je dat over 10 jaar terugbetaald is dat ¤200 per maand. Dat is toch zeer makkelijk te betalen als je eenmaal een baan op WO-niveau hebt?
En als je dat niet meteen hebt, dan hoef je de eerste jaren maar zo'n ¤50 per maand af te betalen.
Nounou wat eng allemaal
Matje-1989 zegt:
pi_57599163
Denk je dat je al schoolverlater (al dan niet op WO niveau) gelijk een topsalaris hebt ofzo? Als je eenmaal van school komt wil je denk ik ook snel op jezelf gaan wonen. Als starter, en met alle bijkomende kosten is 200 Euro per maand, 15 jaar lang best wel een grote last hoor..
pi_57599203
Zwarkijker
pi_57600754
Mijn paps en mams betalen mee aan m'n huur

Maar dat is dan ook wel het enige, ik leen trouwens ook niet bij en kom prima rond. Snap niet waar iedereen die 700 euro van de IBG voor nodig heeft...
Sweet and innocent...
pi_57601066
Het terugbetalen van een lening valt me trouwens alleszins mee: http://www.ib-groep.nl/pa(...)oop_en_aflosfase.asp

In het slechtste geval dus nog geen 320 per maand en dan zal je daar ook naar verdienen.

Ik doe het zelf alleen liever niet. Ik vind m'n studententijd wat dat betreft een investering in je toekomst. Liever nu een paar jaar flink zuinig doen en dan daarna echt klaar zijn en genieten van alle voordelen van een goede baan. Moet er niet aan denken om dan nogmaals voor een veel langere periode zuinig te gaan doen.

Al wordt het in het geval van studievertraging natuurlijk onvermijdelijk, dat is voor mij dan een noodgeval.
Sweet and innocent...
pi_57601783
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 14:14 schreef Matje-1989 het volgende:
Zwarkijker
Omdat hij het niet met jou eens is?

Ik vind dat hij best wel een punt heeft, als vers afgestudeerde krijg je geen topsalaris en zijn die 200 euro per maand een aardige kostenpost...
  dinsdag 25 maart 2008 @ 16:42:47 #173
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_57602350
Ik woon nog thuis, dus eten betalen mn ouders en huur heb ik dus niet. Ik zit redelijk vaak bij mijn vriend en daar doe ik gewoon boodschappen Rijlessen dok ik zelf, boeken dok ik zelf, zorgverzekering, telefoon, en mn hond die elke maand pillen e.d moet dok ik ook zelf
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_57602752
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 16:17 schreef Bartaz het volgende:

[..]

Omdat hij het niet met jou eens is?

Ik vind dat hij best wel een punt heeft, als vers afgestudeerde krijg je geen topsalaris en zijn die 200 euro per maand een aardige kostenpost...
WO afgestudeerden Rechten ( Ahum ) verdienen netto 2700 als beginsalaris..
pi_57602791
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 17:02 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

WO afgestudeerden Rechten ( Ahum ) verdienen netto 2700 als beginsalaris..
Onzin.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')