Het probleem zit hem juist met zaken die een open einde hebben of niet de oplossing hebben gebracht wat het publiek had verwacht. Of dat we geen of onvoldoende content beschermers zijn op topic niveau (is ook een oplossing). FOK! is imo niet echt een "kennisplatforumquote:Op zaterdag 8 maart 2008 23:21 schreef Ryan3 het volgende:
Ik zie het nu weer gebeuren in JOR met topicreeks rebound. Eerder al met de Deventermoordzaak (BNW) en de Maddie McCannzaak (NWS). De incestueuze amplificatie, zo kenmerkend voor de weblogcultuur op internet, neemt langzaam ook grote fora over, en zal als een bospest over een tijdje heel internet overwoekeren. Dit maakt internet een uitermate onbruikbaar medium om aan kennis te komen. Desinformatie is wat de klok luidt op internet. Weblogs zijn het domein van de crackpots immers. Wat daar tegen te doen???
Qua kennisdeling en dan in het bijzonder bij langlopende reeksjes is een redelijk afgewogen antwoord al binnen 5 a 10 topics gevallen. Omdat het dan nog redelijk open-minded is. Daarna krijgt het een bias-effect waarbij de hardste en/of lolligste users het gesprek gaan domineren. Soms zijn die neven discussies weer grappig om te lezen als laatste stuiptrekkingen.quote:"Winning a discussion on the internet is like winning the special olympics; even when you win, you're still a retard..
In praktische zin ben ik nog niet voorstander van sluiten. Toch denk ik dat er actief gemodereerd moet worden. Wat niet meevalt, want een beetje crackpot heeft vele malen meer 'dossierkennis' dan een doorsnee scepticus. Het jaagt de scepticus op internet tot pseudo-scepsis (en eigenlijk wil hij geen pseudo-scepticus worden) en de crackpot tot steeds groffere beledigingen.quote:Op zondag 9 maart 2008 04:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Het probleem zit hem juist met zaken die een open einde hebben of niet de oplossing hebben gebracht wat het publiek had verwacht. Of dat we geen of onvoldoende content beschermers zijn op topic niveau (is ook een oplossing). FOK! is imo niet echt een "kennisplatforum" om dergelijke complexe/gevoelige discussies tot een aanvaardbaar einde te brengen. Snap je stelling overigens wel, vanuit een helikopter-view.
ff een leuk onderwerp aansnijden van pakweg een jaar geleden : "De Evolutietheorie" ook een [WFL] topic. Waarin voor- en tegenstanders met elkaar overhoop lagen met betrekking tot deze complexe materie. Erg leuke discussie overigens tijdje lang met plezier meegedaan. Maar met discussies op het internet win je vaak op de lange duur geen stelling of je krijgt er niet iedereen mee over de streep. Omdat er een shift gaat optreden tussen bron/informatie en de standpunten van een individuele user die eerst afgebroken moeten worden voordat de discussie weer vervolgd kan worden.
[..]
Qua kennisdeling en dan in het bijzonder bij langlopende reeksjes is een redelijk afgewogen antwoord al binnen 5 a 10 topics gevallen. Omdat het dan nog redelijk open-minded is. Daarna krijgt het een bias-effect waarbij de hardste en/of lolligste users het gesprek gaan domineren. Soms zijn die neven discussies weer grappig om te lezen als laatste stuiptrekkingen.911/Cartoonrellen/Evolutie/Joran van der Sloot & Maddy/Deventer moordzaak/Lucia de Berk/Wilders.
Allemaal kennen ze op hun manier een vergelijkwaardig verloop. Beetje jammer voor de nieuwe users die later in komen haken (die komen vaak terecht in een moerastechniek van discussievoeren). Maar ook dat is FOK! Soms helpt een nieuwe nieuwsbron en/of inzichten (zoals met betrekking tot de GO-Irak/Powell presentatie), maar soms ook niet. Vanaf onze kant kunnen we niet reeksjes gaan slotten omdat er geen consensus komt, dat lijkt me nu ook niet de meest vruchtbare weg.
http://zapruder.nl/forums/viewthread/8946/P0/quote:s het een idee om de komende tijd ‘ons nieuws’ ook maar eens te gaan posten op nujij.nl?
De hoogstscorende verhalen hebben 15-30 stemmen. Daar komen wij met een aantal zapruders toch wel overheen? Eens kijken hoe lang het duurt voordat nujij.nl gaat censureren.
Enige voorwaarde om te kunnen stemmen is dat je je moet registreren...maar ach...’ze’ weten toch al alles van je wink
Ik denk dat we met relatief weinig moeite behoorlijk wat exposure kunnen behalen.
Is hier animo voor? Ik ga alvast een accountje maken.
[big]Ik heb deze draad verhuisd om de buitenwacht niet wijzer te maken dan nodig en/of vanwege rare reacties van buitenaf.
Gr,
Antagonizer[/big]
http://zapruder.nl/forums/viewthread/9196/P0/quote:
Zeker niet, complotdenkers zijn ware papegaaiers. Het begint meestal met één iemand die een uitspraak uit de context trekt of een tekst op dubieuze wijze interpreteert, waarna de rest van de crackpots het buiten alle proporties opblazen, zelfs in zulke mate dat het een Self-fulfilling prophecy wordt. Immers, waar rook is zal ook wel vuur zijnquote:Op woensdag 12 maart 2008 02:04 schreef Salvad0R het volgende:
Beetje matig van je, Terecht.
Je spreekt over een "groep" terwijl het allemaal individuen zijn die onafhankelijk van elkaar spreken.
lastig he, als mensen de vrijheid hebben om te zeggen wat ze denken.
moet dat niet:quote:Op woensdag 12 maart 2008 02:14 schreef Terecht het volgende:
[..]
Zeker niet, complotdenkers zijn ware papegaaiers. Het begint meestal met één iemand die een uitspraak uit de context trekt of een tekst op dubieuze wijze interpreteert, waarna de rest van de crackpots het buiten alle proporties opblazen, zelfs in zulke mate dat het een Self-fulfilling prophecy wordt. Immers, waar rook is zal ook wel vuur zijn. Ik moet de eerste complotdenker nog tegenkomen die rationele afwegingen kan maken en eens kritisch kijkt naar zijn eigen argumenten.
Ik heb je reacties en openingsbetoog zitten lezen, maar wat is nou precies je punt? Dat het internet een podium bied aan iedereen en dat iedereen op zijn of haar beurt kritisch moet zijn op wat er allemaal te lezen valt?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In praktische zin ben ik nog niet voorstander van sluiten. Toch denk ik dat er actief gemodereerd moet worden. Wat niet meevalt, want een beetje crackpot heeft vele malen meer 'dossierkennis' dan een doorsnee scepticus. Het jaagt de scepticus op internet tot pseudo-scepsis (en eigenlijk wil hij geen pseudo-scepticus worden) en de crackpot tot steeds groffere beledigingen.
Eensch.quote:Op woensdag 12 maart 2008 02:14 schreef Terecht het volgende:
[..]
Zeker niet, complotdenkers zijn ware papegaaiers. Het begint meestal met één iemand die een uitspraak uit de context trekt of een tekst op dubieuze wijze interpreteert, waarna de rest van de crackpots het buiten alle proporties opblazen, zelfs in zulke mate dat het een Self-fulfilling prophecy wordt. Immers, waar rook is zal ook wel vuur zijn. Ik moet de eerste complotdenker nog tegenkomen die rationele afwegingen kan maken en eens kritisch kijkt naar zijn eigen argumenten.
Sind wanneer is op websites / weblogs posten een of ander fundamentele vrijheid?quote:Op woensdag 12 maart 2008 02:50 schreef Salvad0R het volgende:
Behalve dan dat het gaat om nogal doorzichtige fundamentele vrijheden die ons afgenomen worden en afhankelijkheden die ons opgelegd worden.
Teh NWO is coming to get you!quote:Op woensdag 12 maart 2008 02:50 schreef Salvad0R het volgende:
Behalve dan dat het gaat om nogal doorzichtige fundamentele vrijheden die ons afgenomen worden en afhankelijkheden die ons opgelegd worden.
De OP spreekt over crackpots, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering altijd complotdenkers. Zijn zien de wereld als een soort van matrix, waarin zij de rol van Neo spelen. Zij hebben de rode pil genomen en hebben de privilege om de gruwelijke werkelijkheid achter deze wereld te kennen. Het is aan hun de taak om de massa wakker te schudden van de droomwereld waarin ze leven. Het fanatisme waarmee dat gebeurd zou jehova's getuigen niet misstaan. Enkele users die aan dit profiel voldoen:quote:Op woensdag 12 maart 2008 08:44 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
moet dat niet:
Ik moet het eerste ego nog tegenkomen dat rationele afwegingen kan maken en eens kritisch kijkt naar zijn eigen argumenten.
zijn?
Je schuift het nu af op complotdenkers maar het is aan beide kanten zo natuurlijk.
Haal eerst de balk uit je eigen oog, voordat je de ander wijst op de splinter in zijn oog.
Je hebt ze ook in de vorm van ‘harrychristus’ of ‘ruudonline’. Dat is meer de categorie ‘quacks’ die Haushofer aanduidt. En je hebt ook mensen die een dusdanig door de Bijbel of Koran beïnvloed wereldbeeld hebben dat het ze niet meer lukt de evolutietheorie onbevangen te begrijpen, maar wel vinden dat ze kunnen stellen dat ze niet klopt.quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:49 schreef Terecht het volgende:
[..]
De OP spreekt over crackpots, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering altijd complotdenkers.
Bekend fenomeen idd, niet alleen in TRU/BNW.quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:49 schreef Terecht het volgende:
[..]
De OP spreekt over crackpots, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering altijd complotdenkers. Zijn zien de wereld als een soort van matrix, waarin zij de rol van Neo spelen. Zij hebben de rode pil genomen en hebben de privilege om de gruwelijke werkelijkheid achter deze wereld te kennen. Het is aan hun de taak om de massa wakker te schudden van de droomwereld waarin ze leven. Het fanatisme waarmee dat gebeurd zou jehova's getuigen niet misstaan. Enkele users die aan dit profiel voldoen:
http://forum.fok.nl/user/history/201616
http://forum.fok.nl/user/history/202198
http://forum.fok.nl/user/history/203548
Komen we bij nog zo'n typisch fenoneem van crackpots: klonen, heel veel klonen. ron1872 en Torah zijn een en dezelfde persoon, hetzelfde geldt voor Babyloniaa en abondance. De gedachte is dat hoe meer entiteiten schande spreken van het grote bedrog dat ons verkocht wordt, de boodschap beter aan zal komen. Als vervolgens de mallotige ideeen van deze figuren niet worden opgepakt door de massa zijn het schapen zonder eigen mening, verweekt door de indoctrinatie van het onderwijs en de mainstream media. En zo is het cirkeltje weer compleet, het is allemaal de schuld van het grote boze complot!![]()
Zo houden crackpots zich hele dagen bezig, en als hun complot niet wordt gelooft door de rest komt dat natuurlijk door het complot!Ipv dat ze eens kritisch kijken naar hun eigen argumenten wordt er een uitweg gezocht waarom hun waarheid, de enige waarheid, niet aan de man gesleten kan worden.
Ik vind dat je je hier nogal vervalt in een vorm van dramatiseren à la 'De jeugd zuipt, rookt en neukt alleen nog maar tegenwoordig. Vroeger was alles beter'. Daar zitten twee aspecten aan.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bekend fenomeen idd, niet alleen in TRU/BNW.
Mijn punt is dat dit soort activiteiten zich als een bospest aan het verspreiden is. Was eerder zo'n groot forum als Fok! redelijk bestand tegen dit fenomeen (omdat er meerdere mensen aan de knoppen zitten en de bias uitgemiddeld wordt), lijkt het nu zo te zijn dat ook grote fora aangetast worden. Wrs omdat idd zoals je beschreef de crackpots vanuit hun veilige weblogjes gezamenlijke acties ondernemen. Mocht het fenomeen idd groter worden, dan wordt (gechargeerd) opiniërend internet niets anders dan een grote hoop waardeloze text.
Er is weldegelijk een bepaalde ontwikkeling waarneembaar, volgens mij. Neem dat verhaal over Nu.jij en zapruder. En dat staat wrs niet op zichzelf. De topics uit OP, en bepaalde onderwerpen in POL/NWS (ook door Drugshond aangehaald).quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind dat je je hier nogal vervalt in een vorm van dramatiseren à la 'De jeugd zuipt, rookt en neukt alleen nog maar tegenwoordig. Vroeger was alles beter'. Daar zitten twee aspecten aan.
Ten eerste dat het allemaal schering en inslag is met complottheorietjes e.d. op grote fora. Dat valt volgens mij reuze mee. Daarnaast heeft Fok! subfora als BNW in het leven geroepen. Dat zou je kunnen zien als 'aangetast worden'. Door het echter te scheiden van de 'serieuze fora' geef je echter zelf al aan dat het sobforum niet al te serieus genomen moet worden.
Ten tweede is er het idee dat het vroeger allemaal beter was. Dat is persoonlijk een spruitjesmentaliteit waar ik nogal skeptisch tegenover sta, maar bovenal iets wat je dan toch enigszins zult moeten kwantificeren.
Maar je ziet in subfora als BNW en TRU ook dat er mensen een hand boven het hoofd wordt gehouden. Heb daar een tijd terug nog wat in de Feedback daar neergezet. Het is soms een beetje op het sneue af wat mensen daar verkondigen, maar het wordt allemaal getolereerd. "Op het sneue af" blijft een subjectief waarde-oordeel, en dat zien sommigen als rechtvaardiging om de meest bizarre uitspraken toe te laten.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:33 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat er op Fok! daartegenover een harder moderatiebeleid komt te staan. Er zijn nu al de BNW en TRU fora, en mensen als harrychristus en ruudonline hebben volgens mij een ban gekregen. Topics worden verplaatst, gebruikers wordt verteld op te hoepelen, en desnoods ontzeg je ze de toegang. Of er komt een systeem als ‘negeer posts van deze gebruiker’.
Maar wat moet je als FOK! zijnde hier tegen doen? Je kan alles wat crackpotterig overkomt wel gaan sluiten, maar dat kan ook strengere censuur in de hand helpen (glijdende schaal). Dat is natuurlijk koren op de molen van de crackpots en ook nadelig voor forummers. Een optie is om de diarree aan BS aan te merken als spam, de gelijkenissen met commerciele spam zijn nl treffend. Maar ook hier zit je weer met het probleem dat er niet echt een objectieve maatstaf is wanneer je iets als spam kunt aanmerken. Om als voorbeeld de hausse rond Ron Paul in POL te nemen, hoe kun je dat met een beetje fatsoen in de perken houden? Ik zou het niet zo 1,2,3 weten.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mijn punt is dat dit soort activiteiten zich als een bospest aan het verspreiden is. Was eerder zo'n groot forum als Fok! redelijk bestand tegen dit fenomeen (omdat er meerdere mensen aan de knoppen zitten en de bias uitgemiddeld wordt), lijkt het nu zo te zijn dat ook grote fora aangetast worden. Wrs omdat idd zoals je beschreef de crackpots vanuit hun veilige weblogjes gezamenlijke acties ondernemen. Mocht het fenomeen idd groter worden, dan wordt (gechargeerd) opiniërend internet niets anders dan een grote hoop waardeloze text.
quote:"Het mooie van internet: alles is meetbaar en traceerbaar. Met een beetje hogere wiskunde kun Nujij gemakkelijk meten of bij verhalen die verwijzen naar 1 bron (in dit geval Zapruder) in de eerste uren na plaatsing steeds een "zwerm" van dezelfde stemmers optreedt. Zo ja, dan zou je at random een percentage van door die zwerm afgegeven stemmen kunnen verwijderen. Dit percentage maak je afhankelijk van de consistentie van de zwerm: als steeds exact dezelfde mensen stemmen ligt het percentage zeer hoog... (bij.v 90%) als het verband losser is, dwz een minder coherent actieve groep van 100 "spammers" stemt gemiddeld in kleinere zwermen van 50, dan ligt het percentage op bijv. 50%. Stemt die persoon weer, elimineer je weer. Etc. En eind goed al goed: als Nujij straks echt groot is en de topartikelen hebben 500-1000 stemmen dan werkt dat buddy-voting toch niet meer."
Zoals ik al zei, is het beweren dat er een 'ontwikkeling waarneembaar is' iets dat je toch zult moeten kwantificeren. Dat betekent dus dat je niet alleen moet zeggen dat er op dit moment een X aantal crackpots rondlopen / posten, maar ook dat dit vroeger minder was. Daarnaast zul je ook rekening moeten houden met de groei van een forum als Fok! en de internetbevolking in het algemeen. Dit leidt natuurlijk inherent tot (onder andere) de toename van het aantal crackpots. Internetfora worden m.i. ook steeds meer een afspiegeling van de samenleving. In de beginperiode van internet(fora) bestond het publiek hoofdzakelijk uit hoger opgeleiden, die over het algemeen genomen toch iets minder geneigd zijn tot allerlei waanbeelden. Internetdiscussie gaan hierdoor minder lijken op een serieus debat, maar meer op discussies tijdens verjaardagen e.d.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er is weldegelijk een bepaalde ontwikkeling waarneembaar, volgens mij. Neem dat verhaal over Nu.jij en zapruder. En dat staat wrs niet op zichzelf. De topics uit OP, en bepaalde onderwerpen in POL/NWS (ook door Drugshond aangehaald).
Jep, ik denk ook dat internet een katalysator is voor lichtgelovingen die hen constant bevestiging geeft voor hun overtuigingen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:08 schreef Iblis het volgende:
Internet is natuurlijk wel een klankbord waardoor hetgeen wat vroeger borrelpraat en kroegwijsheden waren die zich niet zo vlot van kroeg naar kroeg verplaatsten, nu op het internet gemakkelijk verspreid wordt en een gewillig oor vindt bij iemand anders.
Carl Sagan zou verplichte kost moeten zijn op de middelbare school.quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:15 schreef Terecht het volgende:
[..]
Jep, ik denk ook dat internet een katalysator is voor lichtgelovingen die hen constant bevestiging geeft voor hun overtuigingen.
The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Darkquote:Op woensdag 12 maart 2008 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Carl Sagan zou verplichte kost moeten zijn op de middelbare school.
Doen wetenschappers niet hetzelfde?quote:Op woensdag 12 maart 2008 09:49 schreef Terecht het volgende:
[..]
De OP spreekt over crackpots, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering altijd complotdenkers. Zijn zien de wereld als een soort van matrix, waarin zij de rol van Neo spelen. Zij hebben de rode pil genomen en hebben de privilege om de gruwelijke werkelijkheid achter deze wereld te kennen. Het is aan hun de taak om de massa wakker te schudden van de droomwereld waarin ze leven. Het fanatisme waarmee dat gebeurd zou jehova's getuigen niet misstaan. Enkele users die aan dit profiel voldoen:
http://forum.fok.nl/user/history/201616
http://forum.fok.nl/user/history/202198
Komen we bij nog zo'n typisch fenoneem van crackpots: klonen, heel veel klonen. ron1872 en Torah zijn een en dezelfde persoon, hetzelfde geldt voor Babyloniaa en abondance. De gedachte is dat hoe meer entiteiten schande spreken van het grote bedrog dat ons verkocht wordt, de boodschap beter aan zal komen. Als vervolgens de mallotige ideeen van deze figuren niet worden opgepakt door de massa zijn het schapen zonder eigen mening, verweekt door de indoctrinatie van het onderwijs en de mainstream media. En zo is het cirkeltje weer compleet, het is allemaal de schuld van het grote boze complot!![]()
Zo houden crackpots zich hele dagen bezig, en als hun complot niet wordt gelooft door de rest komt dat natuurlijk door het complot!Ipv dat ze eens kritisch kijken naar hun eigen argumenten wordt er een uitweg gezocht waarom hun waarheid, de enige waarheid, niet aan de man gesleten kan worden.
Nee. Nee. Nee. De crackpots beschuldigt men er met name van dat hun theorieën aantoonbaar weerlegbaar zijn, intern niet consistent zijn of in het beste geval amper bewijs in hun voordeel kennen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:55 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Doen wetenschappers niet hetzelfde?
Onderling ook?
Doen jullie nu niet hetzelfde door de zogenaamde "crackpots" geen plaats te gunnen?
Mijn punt is alleen dat vaak de ene groep de andere ergens van beschuldigd terwijl ze zelf ook zulk gedrag vertonen.
Lees even het boek dat Terecht één post voor je aanhaalde. Een van de bekendste quotes van die auteur is erg treffend in deze kwestie, namelijk "Extraordinary claims require extraordinary evidence". In de wetenschap kent men het concept van 'peer reviewing'. Een artikel dat een wetenschapper opstuurt naar een vakblad, wordt eerst door collegawetenschappers beoordeeld op de kwaliteit van het onderzoek alvorens deze gepubliceerd wordt. Willekeurige theorietjes uit je duim zuigen die totaal niet stroken met de in een artikel beschreven experimenten en bijbehorende resultaten is er niet echt bij. Daarnaast is het juist zo dat de wat meer controversiële theorieën juist erg ter discussie zullen worden gesteld, terwijl in de samenzweringshoek 'hoe onwaarschijnlijker, des te beter' het credo lijkt te zijn.quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:55 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Onderling ook?
Doen jullie nu niet hetzelfde door de zogenaamde "crackpots" geen plaats te gunnen?
Mijn punt is alleen dat vaak de ene groep de andere ergens van beschuldigd terwijl ze zelf ook zulk gedrag vertonen.
Wetenschap is, mits goed uitgevoerd, een zelfcorrigerend systeem. Sterker nog, wetenschap is juist gestoeld op zulke mechanismen. Crackpots doen niet aan zelfcorrectie, zij zullen zich bijvoorbeeld nooit afvragen welk bewijs hun overtuigingen zou doen weerleggen. Het concept falsifieerbaarheid is crackpots onbekend, vandaar dat ze ook niet serieus genomen zullen worden door de wetenschap.quote:Op woensdag 12 maart 2008 13:55 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Onderling ook?
Meestal negeer ik discussies in TRU ook wel. Doch soms, als ze enige overlap hebben met WFL, zoals het laatste boek van Van Lommel, dan wil ik wel m'n mening ventileren.quote:Op woensdag 12 maart 2008 19:47 schreef Sp00k13 het volgende:
Duidelijk maar dan zijn plaatsen als tru en bnw toch een uitkomst?
Teminste lijkt mij, en als dat bekend is waarom dan jezelf pijnigen
door daar in onderwerpen steeds weer hetzelfde te zeggen en weerleggen?
En POL en NWS? En JOR?quote:Op woensdag 12 maart 2008 19:47 schreef Sp00k13 het volgende:
Duidelijk maar dan zijn plaatsen als tru en bnw toch een uitkomst?
Teminste lijkt mij, en als dat bekend is waarom dan jezelf pijnigen
door daar in onderwerpen steeds weer hetzelfde te zeggen en weerleggen?
WFL is ook erg veranderd hoor.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Meestal negeer ik discussies in TRU ook wel. Doch soms, als ze enige overlap hebben met WFL, zoals het laatste boek van Van Lommel, dan wil ik wel m'n mening ventileren.
In WFL is wel een gedegen front dat zich te weer weet te stellen als de W van WFL al te zeer verloren gaat.quote:
In C&H dan? Dat mis ik meestal, maar ik vind het uitermate verwerpelijk.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:05 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens wat denken jullie over de aanvallen op de Holocaust, die ook nu nog gewoon doorgaan... op Fok!?
Ik ben geruime tijd topposter geweest in WFT (later WFL), toen kwamen de gereligieuzen opzetten, en idem r-modjes.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
In WFL is wel een gedegen front dat zich te weer weet te stellen als de W van WFL al te zeer verloren gaat.
Er zijn slachtvelden geweest (quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
In C&H dan? Dat mis ik meestal, maar ik vind het uitermate verwerpelijk.
Misschien moet je niet censureren. Punt is alleen dat je gedwongen wordt om pseudo-scepticus te worden op internet.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:51 schreef Terecht het volgende:
[..]
Maar wat moet je als FOK! zijnde hier tegen doen? Je kan alles wat crackpotterig overkomt wel gaan sluiten, maar dat kan ook strengere censuur in de hand helpen (glijdende schaal). Dat is natuurlijk koren op de molen van de crackpots en ook nadelig voor forummers. Een optie is om de diarree aan BS aan te merken als spam, de gelijkenissen met commerciele spam zijn nl treffend. Maar ook hier zit je weer met het probleem dat er niet echt een objectieve maatstaf is wanneer je iets als spam kunt aanmerken. Om als voorbeeld de hausse rond Ron Paul in POL te nemen, hoe kun je dat met een beetje fatsoen in de perken houden? Ik zou het niet zo 1,2,3 weten.
Ook aan het kloongedrag van de crackpots kun je volgens mij weinig doen, je hebt namelijk met dezelfde subjectiviteit van de mensen achter de knoppen te maken. In zulke gevallen maken of breken de moderators het forum.
Voor social bookmarksites als digg en nujij is het tegengaan van crackpotspam stukken gemakkelijker. Mij lijkt dit wel een aardige optie (als het werkt tenminste):
[..]
Met evolutietheorie is het ook een bepaald slag dat zich nooit zal laten overtuigen. Veel Holocaustontkenners zijn dusdanig ideologisch bevooroordeeld op gelijke wijze (ik zeg met nadruk dat het niet dezelfde groep betreft) dat argumenteren ook niet helpt. Er wordt bij een detail gezegd: ‘dit klopt niet’ – dus de hele theorie klopt niet. Het is verschrikkelijk.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:21 schreef Ryan3 het volgende:
Er zijn slachtvelden geweest (. ), maar alweer paar jaar geleden.
Maar toch ook nu prijkt het weer, dit maal volgens mij in POL. Het gaat door en door.
Ja, en op gegeven moment hier ook. En dat komt dan niet van moslims, want die hebben het gewoon overgenomen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Met evolutietheorie is het ook een bepaald slag dat zich nooit zal laten overtuigen. Veel Holocaustontkenners zijn dusdanig ideologisch bevooroordeeld op gelijke wijze (ik zeg met nadruk dat het niet dezelfde groep betreft) dat argumenteren ook niet helpt. Er wordt bij een detail gezegd: ‘dit klopt niet’ – dus de hele theorie klopt niet. Het is verschrikkelijk.
Dat het echter langzamerhand ook in scholen leidt tot oproer onder bepaalde groepen is echt schokkend. Echter, in sommige landen in het MO is holocaustontkenning onder bepaalde groepen de norm.
Het is niet gewenst, maar om toch een weerwoord te bieden kun je je het eigenlijk niet veroorloven je zwak op te stellen in discussies met crackpots, omdat je dan onder de voeten gelopen zal worden. Dus het is een afweging die je moet maken:quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Misschien moet je niet censureren. Punt is alleen dat je gedwongen wordt om pseudo-scepticus te worden op internet.
Wil je dat?
De Israeli's onderdrukken nu de Palestijnen zoals ze zelf onderdrukt zijn. Het doet me denken aan incest slachtoffers die zelf dader worden. Ik snap heel goed dat mensen de holocaust willen ontkennen omdat dat direct of indirect, terecht of niet een soort excuus vormt voor de onderdrukking van de Palestijnen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:05 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens wat denken jullie over de aanvallen op de Holocaust, die ook nu nog gewoon doorgaan... op Fok!?
Dat is net zo iets als de tweede wereldoorlog ontkennen, omdat Duitsers gestigmatiseerd worden. Ik kan echt volstrekt niet begrijpen hoe je op basis van een ongewenst effect de werkelijkheid kunt ontkennen. Tenzijn je het IQ van een chimpanzee hebt natuurlijk, wat bij dergelijke mensen dikwijls het geval is.quote:Op donderdag 13 maart 2008 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De Israeli's onderdrukken nu de Palestijnen zoals ze zelf onderdrukt zijn. Het doet me denken aan incest slachtoffers die zelf dader worden. Ik snap heel goed dat mensen de holocaust willen ontkennen omdat dat direct of indirect, terecht of niet een soort excuus vormt voor de onderdrukking van de Palestijnen.
Ik snap ook niet hoe mensen de evolutie willen ontkennen, maar blijkbaar proberen ze een bepaalde religie te beschermen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 00:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is net zo iets als de tweede wereldoorlog ontkennen, omdat Duitsers gestigmatiseerd worden. Ik kan echt volstrekt niet begrijpen hoe je op basis van een ongewenst effect de werkelijkheid kunt ontkennen. Tenzijn je het IQ van een chimpanzee hebt natuurlijk, wat bij dergelijke mensen dikwijls het geval is.
Nou ja, daar kan ik deels nog wel begrijpen waar het uit voortkomt. Veel van dat soort mensen zien dat toch als de volledige omverwerping van hun beeld van de werkelijkheid. Als ze het zouden accepteren zouen ze hun religie moeten verwerpen en vervallen in nihilisme. Eigenlijk vind ik de meest frappante groep nog wel de global warming ontkenners. Elke respectabele wetenschappelijke organisatie heeft zo langzamerhand wel een statement uitgebracht over de acceptabele status van de theorie en bijbehorende urgentie, er zijn legio artikelen gepubliceerd, etcetera, maar toch blijft men ontkennen. Op zich niet vreemd, ware het niet dat de ontkenners vaak op zich geenszins domme mensen zijn die verder geen enkele moeite om 'minder zekere' wetenschappelijke theorieen te accepteren.quote:Op donderdag 13 maart 2008 00:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe mensen de evolutie willen ontkennen, maar blijkbaar proberen ze een bepaalde religie te beschermen.
Ik snap niet hoe ze in die evolutietheorie kunnen geloven. Blijkbaar om hun atheisme te beschermenquote:Op donderdag 13 maart 2008 00:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe mensen de evolutie willen ontkennen, maar blijkbaar proberen ze een bepaalde religie te beschermen.
Eigenaardig dat gelovigen niet willen snappen dat je niet in wetenschappelijke theorieën hoeft te geloven.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:10 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe ze in die evolutietheorie kunnen geloven. Blijkbaar om hun atheisme te beschermen
Vandaar dat het een breed gedragen theorie is onder zowel theistische als atheistische wetenschappers.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:10 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe ze in die evolutietheorie kunnen geloven. Blijkbaar om hun atheisme te beschermen
Sommige zekerheden zijn er gelukkig nog in deze veranderende wereld! Maar, kun je wel begrijpen hoe mensen in de relativiteitstheorie kunnen geloven?quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:10 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je gelooft er niet in?quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eigenaardig dat gelovigen niet willen snappen dat je niet in wetenschappelijke theorieën hoeft te geloven.
Ga je nu weer appels met peren vergelijken?quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Sommige zekerheden zijn er gelukkig nog in deze veranderende wereld! Maar, kun je wel begrijpen hoe mensen in de relativiteitstheorie kunnen geloven?
Appels groeien aan struiken en peren ook.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:21 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ga je nu weer appels met peren vergelijken?
Ach appels en peren, je begrijpt van beiden geen hol dus er is wel degelijk overeenkomst.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:21 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat voor iemand je bent Piet. Als ik naar je avatar, je nick en de opmerking onder je avatar kijkquote:Op donderdag 13 maart 2008 01:22 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Appels groeien aan struiken en peren ook.
Over jou stroman karikatuur gesproken...quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach appels en peren, je begrijpt van beiden geen hol dus er is wel degelijk overeenkomst.
Hier een overzichtje:quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:21 schreef kazakx het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 | ============================================ Things falling is an Fruit flies changing observation of the generation to pull of bodies generation is an towards each other. observation of generational organism change. Bodies pulling Organisms changing towards each other generation to is called gravity. generation is called evolution. -------------------------------------------- Gravity is a fact. Evolution is a fact. -------------------------------------------- An explanation for An explanation for the facts of the facts of gravity. evolution. -------------------------------------------- Aristotle and Lamarckism, Galileo created Transmutationism and explanations of the Orthogenesis were fact of gravity. created as These are now explanations of the obsolete fact of evolution. explanations. These are now discredited explanations. Newton's explanation Darwin's explanation of gravity is of evolution is approximately approximately correct but required correct, but refinement. required refinement. Einstein's The modern explanation is a evolutionary refinement of synthesis is a Newton's explanation refinement of of gravity. Darwin's explanation Einstein's of evolution. This explanation is modern synthesis is currently the most currently the most accepted explanation accepted explanation of the fact of of the fact of gravity. evolution. Einstein's The explanation of explanation of the the fact of fact of gravity is evolution provided called The General by the modern theory of synthesis is the relativity. latest and most widely accepted Theory of Evolution. -------------------------------------------- Gravity is a fact Evolution is a fact and a theory. and a theory. ============================================ |
Ach serieuze inhoudelijke reacties hebben bij jou weinig zin. In het creationisme topic liggen er nog een aantal op je te wachten. Het is echter natuurlijk lastig om daar op in te gaan als je uberhaupt geen idee hebt waar je over praat. Ik discussieer nou al een jaartje of acht met creationisten en de 'argumenten' waar je mee aan komt zijn de basale argumentjes waarvoor het predikaat pseudowetenschappelijk al teveel eer is. Ook op terreinen als filosofie heb je ruimschoots bewezen geen flauw benul te hebben waar je over praat. Maar goed, dat is hier allemaal offtopic. Ga serieus reageren in plaats van ononderbouwde oneliners als 'X is onzin'.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:28 schreef kazakx het volgende:
[..]
Over jou stroman karikatuur gesproken...
Ik heb gevaren uiteraard en wat van de wereld gezien, nu ben ik nog steeds schipper maar dan tussen alle regelgeving door.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:25 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat voor iemand je bent Piet. Als ik naar je avatar, je nick en de opmerking onder je avatar kijkBen je toevallig schipper
Nu zie ik zeker in dat die karikatuur op jou slaat.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach serieuze inhoudelijke reacties hebben bij jou weinig zin. In het creationisme topic liggen er nog een aantal op je te wachten. Het is echter natuurlijk lastig om daar op in te gaan als je uberhaupt geen idee hebt waar je over praat. Ik discussieer nou al een jaartje of acht met creationisten en de 'argumenten' waar je mee aan komt zijn de basale argumentjes waarvoor het predikaat pseudowetenschappelijk al teveel eer is. Ook op terreinen als filosofie heb je ruimschoots bewezen geen flauw benul te hebben waar je over praat. Maar goed, dat is hier allemaal offtopic. Ga serieus reageren in plaats van ononderbouwde oneliners als 'X is onzin'.
Wat zet jij je hier ongelovelijk te kijk, wel grappig dat het onderwerp van gesprek zich in dit topic laat zienquote:Op donderdag 13 maart 2008 01:43 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nu zie ik zeker in dat die karikatuur op jou slaat.
Wacht maar totdat het over het Ottomaanse Rijk gaat. Die 800 jarig durende heilstaat waarin de criminaliteit zo laag was dat er in 800 jaar maar twee handen zijn afgehakt, mensen tijdens het gebed zonder hun winkel af te sluiten naar de Moskee gingen, want diefstal was er niet en negatieve gegevens zijn het gevolg van de kruisvaarders. En zo is het, en niet anders.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:50 schreef Terecht het volgende:
[..]
Wat zet jij je hier ongelovelijk te kijk, wel grappig dat het onderwerp van gesprek zich in dit topic laat zien
wat ik dan wel weer apart vind is de kijk van de filosoof Alan Watts op de 2 theorieen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hier een overzichtje:
[ code verwijderd ]
Utopisch verhaal he als je alleen maar met een atheistisch wereldbeeld rondloopt en dat dat soort dingen niet voor kunnen komen. Lees je een beetje in man Iblis.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wacht maar totdat het over het Ottomaanse Rijk gaat. Die 800 jarig durende heilstaat waarin de criminaliteit zo laag was dat er in 800 jaar maar twee handen zijn afgehakt, mensen tijdens het gebed zonder hun winkel af te sluiten naar de Moskee gingen, want diefstal was er niet en negatieve gegevens zijn het gevolg van de kruisvaarders. En zo is het, en niet anders.
Het lijkt me 't beste dat je veel blijft lezen vooral.quote:Op donderdag 13 maart 2008 02:02 schreef kazakx het volgende:
[..]
Utopisch verhaal he als je alleen maar met een atheistisch wereldbeeld rondloopt en dat dat soort dingen niet voor kunnen komen. Lees je een beetje in man Iblis.
Nee. Ik vind het een uitstekende en logische verklaring voor het ontstaan van soorten. Er is op het ogenblik geen betere verklaring. Maar ik geloof er niet in. Wetenschap of Atheïsme is geen geloof.quote:
Niet helemaal waar.... als de discussie te ver van de nieuwswaarde af gaat staan dan gaan we wel een grens trekken. Maddy zal deze zomer zeker niet halen.... volgens mij de lente nog niet eens. Op een zeker moment is het weer tijd voor een andere focus. Bijna de spreekwoordelijke schop onder de kont.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, da's een goeie vergelijking. Jij doet net alsof mensen de evolutietheorie aanhangen om een idealisme kracht bij te zetten. Het is echter een wetenschappelijke theorie zoals alle andere, en dat wil er kennelijk bij jou niet zo in. Als je echt meent dat mensen de evolutietheorie aanhangen om een 'geloofsovertuiging' aan te halen ipv wetenschap te bedrijven, dan ben je denk ik nogal wereldvreemd.quote:Op donderdag 13 maart 2008 01:21 schreef kazakx het volgende:
[..]
Idd, ook gezien, sluit naadloos aan bij dit topic.quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:15 schreef Terecht het volgende:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/39405191/
Interessante aflevering van Tegenlicht gisteravond, over de waarheid van wikipedia en betrouwbaarheid van informatie op het web in het algemeen.
Net als Iblis vind ik dat de betrouwbaarheid van Wikipedia wel wat onderschat wordt. Met name de Engelstalige Wiki is heel behoorlijk. Bij het beoordelen van informatie dient men echter dit soort uitspraken van notoire skeptici in acht te nemen:quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Idd, ook gezien, sluit naadloos aan bij dit topic.
Internetgoeroe's lopen nog rond met het optimisme dat zich rond 1999/2000 ineens van menigeen meester maakte. Leidende tot Newconomy. Nou is dat newconomy al uiteengespat, maar langzamerhand wordt de onbetrouwbaarheid van wikipedia, ook zo'n geliefd project van internet optimisten, ook aan het licht gebracht.
Toch zijn de internetgoeroe's nog steeds invloedrijk; Rita Verdonk laat zich erdoor adviseren. Het resultaat is liederlijk amateurisme en vrijwel meteen ligt haar interactieve politiek 2.0 site eruit door de activiteiten van o.m. crackpots.
Ja, idd, moest wel lachen, want ik trok direct de vergelijking met de op Fok! bekende user Henri_Osewoudt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:57 schreef Terecht het volgende:
Wat ik wel een aardige observatie vond is dat crackpots in grote mate anti-autoritaire Libertariers zijn, die gespeend van enige kennis wel absoluut overtuigd zijn van hun gelijk. Die waarheid moet persé aan de man worden gebracht, waarbij vandalisme niet wordt geschuwd. De makke van projecten als wikipedia en weblogs is dat er geen controlemechanismen zijn die de waanzin kunnen filteren en tegenhouden.
De Ron Paul gekte op het web is een goed voorbeeld van hoe effectief de libertarische internetridders kunnen zijn.
Larry Sanger, mede-oprichter van wikipedia denkt een oplossing gevonden te hebben tegen de crackpots in de vorm van Citizendium, een online encyclopedie waar informatie wordt samengesteld door 'erkende' experts.
Volgens mij heeft Wikipedia genoeg controlemechanismen, zeker wat belangrijke onderwerpen betreft. De discussiepagina’s zijn wat dat betreft tamelijk handig. Op een gegeven moment moet je met een aantal bronnen, b.v. wetenschappelijke artikelen, of boeken over de brug komen om je punt te bewijzen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:57 schreef Terecht het volgende:
Wat ik wel een aardige observatie vond is dat crackpots in grote mate anti-autoritaire Libertariers zijn, die gespeend van enige kennis wel absoluut overtuigd zijn van hun gelijk. Die waarheid moet persé aan de man worden gebracht, waarbij vandalisme niet wordt geschuwd. De makke van projecten als wikipedia en weblogs is dat er geen controlemechanismen zijn die de waanzin kunnen filteren en tegenhouden.
De Ron Paul gekte op het web is een goed voorbeeld van hoe effectief de libertarische internetridders kunnen zijn.
Larry Sanger, mede-oprichter van wikipedia denkt een oplossing gevonden te hebben tegen de crackpots in de vorm van Citizendium, een online encyclopedie waar informatie wordt samengesteld door 'erkende' experts.
Het grappige aan die documentaire vond ik dat die twee critici alle punten opnoemden die je in het hoofd springen als je voor het eerst hoort over iets als Wikipedia. Elke gek kan opschrijven wat hij wil, er is geen poortwachter, waarheid wordt gedemocratiseerd, je biedt een platform voor complot-denkers etcetera.quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:15 schreef Terecht het volgende:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/39405191/
Interessante aflevering van Tegenlicht gisteravond, over de waarheid van wikipedia en betrouwbaarheid van informatie op het web in het algemeen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |