Wordt tijd dat ze die ECU's elke race random gaan verdelen onder de teams. Dat deden ze in het verleden ook met de popoff-valves in de CART series. Soms had je inderdaad pech dat je een slecht exemplaar kreeg, maar de volgende race had je weer een andere.quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:10 schreef HPoi het volgende:
Ferrari suspects ECU to blame for Aus woes
Defending champions looking to find answers
19/03/08 08:57
With Ferrari-McLaren relations at an all time low, paddock gossip is inevitably doing the rounds that Ferrari is now unhappier than ever about tackling this season and beyond with the new McLaren-developed control electronics.
Following the investigation back at Maranello this week into Ferrari's two failed race engines in Australia, speculation suggests that the Italian team has found that the design of the team's V8 power plant itself was not responsible for the problems.
It is similarly being reported that Ferrari thinks the fuel pressure problem that stranded Kimi Raikkonen down the Melbourne grid last Saturday is also related to the McLaren ECU."This kind of thing can happen when you are working with one procedure that you do not know so well. Now we know that there is a conflict we can make sure it does not happen again," a team spokesman told GP Week.
Team boss Stefano Domenicali, meanwhile, also suggested that Ferrari's Albert Park dramas could be related to the new ECU, which is developed jointly by Woking based McLaren Electronic Systems and Microsoft, and awarded the tender to equip all F1 cars until 2010 by the FIA.
Domenicali said of the system: "We must still discover it in full."
BRON: http://en.f1-live.com/f1/(...)l/080319085743.shtml
quote:Analyse Ferrari-motoren bekend
De Ferrari-motoren die Kimi Raikkonen en Felipe Massa zondag in de steek lieten, zijn geanalyseerd in Maranello. De V8 van de Scuderia kampte met een benzinevoeding probleem. Dat lokte een defect uit aan de opvangventielen van elke motor.
De warme temperaturen in Melbourne speelden een rol. Het probleem met de benzine was deels te wijten aan de hoge temperaturen. Die zullen ook dit weekend van de partij zijn. “We vertrouwen erop dat dit een eenmalige gebeurtenis was”, zegt een woordvoerder van Ferrari aan autosport.com.
Die ontkende dat de defecten niets te maken hebben met koelingsproblemen of met de controle van de kwaliteit. ok is er geen verband met de standaard ECU. “De nieuwe eenheden zorgen er wel voor dat we nieuwe methodes moeten leren om de motor te laten opereren, maar de problemen hebben hier niets mee te maken.”
Omdat de motor niet meer ontwikkeld mag worden door de motorenbevriezing, kan Ferrari enkel de ligging verbeteren. De betrouwbaarheidsproblemen kostten Ferrari dure punten, al panikeert men nog niet na één race: ook vorig jaar was de Scuderia lange tijd op achtervolgen aangewezen en veroverde in extremis nog de wereldtitel.
“We moeten in Maleisië starten met een nieuw kampioenschap. Het kampioenschap is lang, we weten dat elk punt zeer belangrijk is maar we weten ook dat er elke race veel kan gebeuren”, zegt Massa.
In Maleisië zullen de F2008’s uitgerust zijn met een nieuwe motor. Kimi Raikkonen heeft vertrouwen voor de race in Sepang, want de wagen is zonder de betrouwbaarheidsproblemen wel snel gebleken.
“Het gebrek aan betrouwbaarheid is echt wel een probleem voor me”, geeft de regerend wereldkampioen toe. In de kwalificatie van Australië kwam de Fin ook al in de problemen met een benzineprobleem. Daardoor startte hij als 15de. “Ik maak me geen zorgen over de competitiviteit van de wagen.”
Raikkonen pakte na de diskwalificatie van Rubens Barrichello nog één punt. Op het einde van het seizoen misschien eentje van goudwaarde.
bron: www.f1media.be
Blijkbaar hebben de Ferrari problemen wel te maken met de ECU, maar is het niet de schuld van McLaren.quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:45 schreef NED het volgende:
Ach, andere sites melden iets heel anders:
[..]
quote:Domenicali: 'ECU is de oorzaak, maar McLaren Electronic Systems treft geen blaam.'
Uit Ferrari's technische analyse blijkt dat door de hoge temperatuur op Albert Park de ECU's van de auto's van Raikkonen en Massa oververhit raakten.
Vermoedelijk heeft Ferrari niettemin ten gunste van de optimale aërodynamische set-up van de auto wwwonvoldoende maatregelen getroffen om de koeling van de elektronische motordozen optimaal te regelen.
In de drinkfles.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:56 schreef Atreidez het volgende:
Amateurs! Dus, a.s. weekend, mocht het weer erg heet worden, dan zit bij Ferrari de ECU aan de buitenkant?
http://www.telesport.nl/c(...)tappen__.html?p=10,1quote:Lammers ' te min" voor Verstappen
door Jos Verstappen
AMSTERDAM - Doordat ik afgelopen weekeinde in Zuid-Italië bij een kartwedstrijd aanwezig was, heb ik maar met een schuin oog naar de Formule 1-race in Melbourne kunnen kijken. Jammer, want er gebeurde van alles. Ik weet echter alleen dat Hamilton gewonnen heeft en ik zag ook nog het tankincident met Barrichello, maar daar hield het ook mee op.
Het was overigens een fout van de lollypopman, die Barrichello liet wegrijden terwijl de tankman nog niet klaar was. Die werd ondersteboven gereden en of Barrichello daardoor afgeleid was, weet ik niet, maar het was natuurlijk een slechte actie van hem om door het rode licht in de pitsstraat te rijden. Gewoon stom en dat mag je van zo’n geroutineerde coureur toch niet verwachten. Aan de andere kant kun je ook zeggen dat racen nog altijd mensenwerk is en daar horen menselijke fouten bij.
Aanstaande zondag ga ik zeker kijken naar de Grand Prix van Maleisië. Ik heb mijn geld erop gezet dat Kimi Räikkönen zijn wereldtitel gaat prolongeren. Ik blijf daar nog steeds bij. In Australië stelde hij net als Ferrari teleur, maar van één race kun je niets zeggen. Ferrari heeft wel de snelheid, maar heel blijven hun wagens nog niet. Dat hebben ze bij McLaren dan beter voor elkaar. Maar geloof me, Ferrari slaat echt wel terug. Dat kan zo maar al komend weekeinde in Sepang zijn.
Bovendien heb ik gehoord dat er daar van de week al ’s middags buitjes zijn gevallen en iedereen weet dat regen altijd voor verrassende momenten in de Formule 1 zorgt. Ik weet er alles van. Tussen twee en drie uur ’s middags kan de regen er met bakken uit de hemel vallen. Dat heb ik in 2001 meegemaakt toen de éne na de andere coureur van de baan schoot door zo’n tropische stortbui. Nu de rijders het zonder elektronische hulpmiddelen moeten stellen, kan dat de Grand Prix nog wel eens heel spectaculair maken. En spektakel willen ze toch in de Formule 1?
Niet zeuren dus, al zijn er coureurs bij die vrezen dat regenraces zonder tractiecontrole gevaarlijker gaan worden, omdat de wielen dan veel meer doorslaan op een kletsnatte baan. Ze zouden dan passagier in hun eigen wagen worden. Ik zeg daarop dat ze zich dan maar moeten aanpassen aan de omstandigheden en voorzichtiger met het gaspedaal omgaan. Dat moesten de coureurs ook toen er nog geen tractiecontrole bestond. En het is nog altijd zo dat de coureur zelf moet beslissen om binnen te komen als hij denkt dat het te riskant gaat worden op zo’n spekgladde baan. Maar als iemand denkt dat het voor hem te tricky is, dan stap ik graag voor hem in, hoor!
Dat gaat zeker over een week of drie gebeuren als ik met het team Van Merksteijn Motorsport aan de 1000 km-race van Barcelona meedoe. We komen daar met onze Porsche RS Spyder goed voorbereid aan de start en ik sta te popelen om aan het seizoen te beginnen. Uit verschillende hoeken verneem ik dat er dan wordt uitgekeken naar mijn confrontatie met Jan Lammers, die ook aan die Le Mans Series deelneemt. Maar ik dénk niet eens aan hem als ik daar naartoe ga. In een sportmagazine heeft hij me zwart proberen te maken in een terugblik op onze A1GP-periode. Ik sta daarboven. Het typeert de persoon Lammers. Hij is klein en klein gebleven. Het is nog altijd zo dat de kijkcijfers vele malen hoger waren toen ik nog voor Team Nederland uitkwam, dan de kijkcijfers in dit seizoen. Als hij zo begaan is met zijn A1-team, waarom reed hij dan afgelopen weekeinde in Amerika? Maar meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen. Ik trek me niets van Jan aan. Hij is mij te min.
Verstappen die ergens zijn geld op zet ...quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:09 schreef Atreidez het volgende:
Even een crosspostje
[..]
http://www.telesport.nl/c(...)tappen__.html?p=10,1
Todt wordt dan weer genoemd als opvolger van Mosley...quote:Op dinsdag 18 maart 2008 19:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Geen Schumi, Geen Todt en geen Brawn.
oeioeioei
quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:33 schreef wimderon het volgende:
[..]
Todt wordt dan weer genoemd als opvolger van Mosley...
GOEDENdag! Ik heb ze gevonden hoor!quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:47 schreef Atreidez het volgende:
Fijn pasen allemaalGaan jullie nog eieren zoeken. Mark Webber weet ze iig te vinden
[ afbeelding ]
Haha, deze foto heb ik vroeger nog als poster laten hangen in me slaapkamer.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:47 schreef Atreidez het volgende:
Fijn pasen allemaalGaan jullie nog eieren zoeken. Mark Webber weet ze iig te vinden
[ afbeelding ]
Ook al is mijn verjaardag vlak na Pasen, deze wil ik dan nog wel.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:47 schreef Atreidez het volgende:
Fijn pasen allemaalGaan jullie nog eieren zoeken. Mark Webber weet ze iig te vinden
[ afbeelding ]
Nou ... nietquote:Op donderdag 20 maart 2008 14:57 schreef Bernard0s het volgende:
Dat dacht iedereen vorig jaar ook. En hoe kwam Ferrari terug..
Bronquote:F1 UK coverage returns to the BBC
Formula One television coverage in the UK will return next year to the BBC following 12 seasons with ITV, the Formula One Administration announced today.
The BBC lost its rights to Formula One after the 1996 season, and it was since covered by ITV, with Martin Brundle serving as commentator for the past 12 years, alongside former BBC commentator Murray Walker and later ITV commentator James Allen.
F1 supremo Bernie Ecclestone has now concluded a five-year deal that will see Formula One return to BBC Sports, which will also have exclusive rights to radio, mobile and internet broadcasting.
"I am delighted to conclude this new deal with the BBC," Ecclestone commented. "It is an exciting time in Formula One and the BBC has some innovative new ideas to consolidate and expand our UK fan base."
Dominic Coles, BBC Sport Director of Sport Rights, added: "The biggest motorsporting event in the world is returning home after 12 years.
"We were delighted when Bernie Ecclestone approached us about the return of F1 to the BBC. F1 is a crown jewel of sports broadcasting, so to bring the rights back to their traditional home from 2009 is tremendously exciting.
"Fans will be able to enjoy uninterrupted, state of the art and innovative coverage from BBC Sport, across all of our TV, radio and new media platforms, for the first time since 1996."
bbc heeft een hoop digitale zenders, meer als publieke zelfs. Door het geld wat er mee gemoeid is zal denk ik "BBC Prime - The BBC's general entertainment channel which is available across Europe, Middle east and Africa" de target worden. Maarja, het is voor mij alleen leuk als Brundle mee gaatquote:Op donderdag 20 maart 2008 18:27 schreef ElmarO het volgende:
En nu maar hopen dat het op BBC1 of 2 komt.
Niet eens gezien.quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:44 schreef Atreidez het volgende:
[..]
bbc heeft een hoop digitale zenders, meer als publieke zelfs. Door het geld wat er mee gemoeid is zal denk ik "BBC Prime - The BBC's general entertainment channel which is available across Europe, Middle east and Africa" de target worden. Maarja, het is voor mij alleen leuk als Brundle mee gaatHeb er wel vertrouwen in, tis toch nu de Olav Mol van de F1 in Engeland en een hoop andere Engels sprekende landen. Er is ook over gepost op eind vorige pagina
Andere sites melden Vettel voor Massa.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:34 schreef wimderon het volgende:
Volgens AS wil Ferrari volgend jaar Alonso halen. Massa zou dit jaar nog gebleven zijn op aandringen van Todt, maar die is nu dus weg. Massa zou dan eventueel naar Toyota of Toro Rosso gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |