Omdat ze met het Westen kunnen/mogen handelen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Beter te werken op welk vlak? De systemen in China of bijv Dubai zijn alles behalve westers (net als india), maar ze gaan als een trein.
Cultureel niet, wat de Islam daar weer mee te maken heeft is een raadsel. Berbertradities zijn er ongeacht of de Islam er nu wel of niet zou zijn, gewoon behouden gebleven.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:19 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Cultuur niet? De islam is afkomstig van de Arabieren.
Waarom hebben jullie dan de taal van een minderheidsgroep?quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet taalkundig? Arabisch is de officele taal, dat is opgelegd.
En dus? Dat zegt geen drol over het systeem.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:19 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Omdat ze met het Westen kunnen/mogen handelen.
Religie en cultuur zijn nogal sterk met elkaar verbonden me dunkt.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Cultureel niet, wat de Islam daar weer mee te maken heeft is een raadsel. Berbertradities zijn er ongeacht of de Islam er nu wel of niet zou zijn, gewoon behouden gebleven.
quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Waarom hebben jullie dan de taal van een minderheidsgroep?
Cocaïne is natuurlijk eigenlijk geen harddrug.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:15 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Softdrugs wel. Cocaine schijnt dan weer vooral rechts te zijn, XTC en Speed zou ik zelf onder zeer rechts inschalen.
In jouw ogen wel ja, maar ik heb je al meerdere keren gezegd dat het onderscheid in veel opzichten heel sterk te maken valt.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:21 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Religie en cultuur zijn nogal sterk met elkaar verbonden me dunkt.
Jawel. Je ziet dat als een land ook maar een heel klein beetje verwesterd de economische groei enorm is. Om het van blijvende aard te laten zijn moet het land volledig verwesteren.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dus? Dat zegt geen drol over het systeem.
Denk niet dat dat nog zo is hoor.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:15 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Softdrugs wel. Cocaine schijnt dan weer vooral rechts te zijn, XTC en Speed zou ik zelf onder zeer rechts inschalen.
Op geen enkel vlak zijn deze landen "verwesterd". Het is dan ook een nergens op slaande term.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:23 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Jawel. Je ziet dat als een land ook maar een heel klein beetje verwesterd de economische groei enorm is. Om het van blijvende aard te laten zijn moet het land volledig verwesteren.
Ik zeg ook niet dat cultuur en religie 1-op-1 met elkaar zijn verbonden.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In jouw ogen wel ja, maar ik heb je al meerdere keren gezegd dat het onderscheid in veel opzichten heel sterk te maken valt.
Tuurlijk zijn landen als Dubai, India en China wel verwesterd.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Op geen enkel vlak zijn deze landen "verwesterd". Het is dan ook een nergens op slaande term.
Onzin van de bovenste plank, of ben jij van mening dat als iemand in Nederland muntthee drinkt, dat er dan sprake is van "vermarokkanisering?" De mentaliteit van dubai is en blijft nog steeds hetzelfde, net als die van China, hetzelfde geldt voor de cultuur en het politieke systeem.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:28 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn landen als Dubai, India en China wel verwesterd.
Er is eigenlijk uberhaupt geen duidelijke scheiding tussen soft- en harddrugs, maar volgens alle mensen die lijstjes van soft- en harddrugs maken schijnt cocaïne wel weer een harddrug te zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:21 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Cocaïne is natuurlijk eigenlijk geen harddrug.
Hmm, klopt niet helemaal. Zo zie je bijvoorbeeld dat traditionele berbertattoeages langzaam aan het verdwijnen zijn omdat het wel degelijk onder druk staat oor Arabisch-islamitische opvattingen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Berbertradities zijn er ongeacht of de Islam er nu wel of niet zou zijn, gewoon behouden gebleven.
De manier van handelen is wel degelijk Westers. Nog niet helemaal en zeker niet zoals in Nederland, maar het is wel degelijk Westers.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin van de bovenste plank, of ben jij van mening dat als iemand in Nederland muntthee drinkt, dat er dan sprake is van "vermarokkanisering?" De mentaliteit van dubai is en blijft nog steeds hetzelfde, net als die van China, hetzelfde geldt voor de cultuur en het politieke systeem.
Dubai staat echt compleet vol met vermaak, Westers vermaak om precies te zijn.quote:Of wil je zeggen dat handel alleen iets is van het "westen", das natuurlijk helemaal bullcrap. Dan zou je eerder kunnen zeggen dat Dubai terug gaat naar haar arabische roots, gezien arabieren altijd bekend hebben gestaan als handelaren en zij zelf handel nooit hebben geschuwd.
Ach ja, als je feministische, postmodernistische of andere niet al te serieus te nemen filosofen mag geloven dan is de wetenschap een product van blanke mannen uit het Westen. Toch een vrij succesvol staaltje imperialisme dan blijkbaar.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin van de bovenste plank, of ben jij van mening dat als iemand in Nederland muntthee drinkt, dat er dan sprake is van "vermarokkanisering?" De mentaliteit van dubai is en blijft nog steeds hetzelfde, net als die van China, hetzelfde geldt voor de cultuur en het politieke systeem.
Of wil je zeggen dat handel alleen iets is van het "westen", das natuurlijk helemaal bullcrap. Dan zou je eerder kunnen zeggen dat Dubai terug gaat naar haar arabische roots, gezien arabieren altijd bekend hebben gestaan als handelaren en zij zelf handel nooit hebben geschuwd.
Dat is dus juist het idiote. Lichamelijke verslaving is de graadmeter terwijl cocaïne dit absoluut niet is.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is eigenlijk uberhaupt geen duidelijke scheiding tussen soft- en harddrugs, maar volgens alle mensen die lijstjes van soft- en harddrugs maken schijnt cocaïne wel weer een harddrug te zijn.
Dat is dus complete nonsens, het westen heeft "handel" niet uitgevonden. En de manier van handelen zelf, is uiterst midden-oosten -like.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:35 schreef Fastmatti het volgende:
De manier van handelen is wel degelijk Westers. Nog niet helemaal en zeker niet zoals in Nederland, maar het is wel degelijk Westers.
Ah, je bedoelt grote gebouwen? Is dat "westers vermaak"? Of bedoel je het dragen van een spijkerbroek, zorgt dat voor verwestering? Of zijn die gasten gewoon slim, en trekken ze door het omploegen van hun land Westerlingen aan om daar hun geld neer te leggen in plaats van in hun eigen land... Dan zou ik zeggen, dat is duidelijk een methode van dubai.quote:Dubai staat echt compleet vol met vermaak, Westers vermaak om precies te zijn.
Een Maleisië of Singapore heeft al jaren een een partijdemocratie en een grote economische groei. Zegt zeker niet alles dus.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:23 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Jawel. Je ziet dat als een land ook maar een heel klein beetje verwesterd de economische groei enorm is. Om het van blijvende aard te laten zijn moet het land volledig verwesteren.
Een verwestering heeft niets te maken met het in stand houden van lokale gebruiken. Ik duid die landen toch ook niet aan als Westers?quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:30 schreef Mutant01 het volgende:
Nee maar dat hoor je mij dan ook niet zeggen. Handel in de ruimste zin van het woord is cultuur onafhankelijk hoewel sommige culturen meer handelen dan anderen.quote:Of wil je zeggen dat handel alleen iets is van het "westen", das natuurlijk helemaal bullcrap. Dan zou je eerder kunnen zeggen dat Dubai terug gaat naar haar arabische roots, gezien arabieren altijd bekend hebben gestaan als handelaren en zij zelf handel nooit hebben geschuwd.
En dat is dan weer (mijnsinsziens) een leugen. De claim dat berbertattoeages verdwijnen is waar, maar dat de verdwijning daarvan te maken heeft met de druk van "arabisch-islamitische opvattingen", is bullcrap. Nederlanders dragen nu ook amper klompen, een mooi boerenhollandse traditie. De reden voor verdwijning is niet 1 op 1 aan te wijzen, maar de urbanisering van de samenleving speelt daar een grote rol in. Marokko is in rap tempo aan het urbaniseren, daarmee raken plattelandstradities op de achtergrond.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hmm, klopt niet helemaal. Zo zie je bijvoorbeeld dat traditionele berbertattoeages langzaam aan het verdwijnen zijn omdat het wel degelijk onder druk staat oor Arabisch-islamitische opvattingen.
Ken je Asis Aynan?
Dus kunnen we concluderen dat globalisering mensen heeft verspreid, net als bedrijven en handel? En dat dit alles behalve Westers is.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Een verwestering heeft niets te maken met het in stand houden van lokale gebruiken. Ik duid die landen toch ook niet aan als Westers?
[..]
Nee maar dat hoor je mij dan ook niet zeggen. Handel in de ruimste zin van het woord is cultuur onafhankelijk hoewel sommige culturen meer handelen dan anderen.
Nou ja, wat die Aynan in zijn boek beschrijft zijn dus persoonlijke ervaringen waaruit blijkt dat mensen wel degelijk als reden opgeven dat het verboden is. Ik verzin dit niet en ik geloof niet dat hij andermans motivaties bij elkaar aan het liegen is.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dat is dan weer (mijnsinsziens) een leugen. De claim dat berbertattoeages verdwijnen is waar, maar dat de verdwijning daarvan te maken heeft met de druk van "arabisch-islamitische opvattingen", is bullcrap. Nederlanders dragen nu ook amper klompen, een mooi boerenhollandse traditie. De reden voor verdwijning is niet 1 op 1 aan te wijzen, maar de urbanisering van de samenleving speelt daar een grote rol in. Marokko is in rap tempo aan het urbaniseren, daarmee raken plattelandstradities op de achtergrond.
Dat is niet de graadmeter, dat is één van de criteria. Daarnaast worden bijvoorbeeld criteria als kans op overdosering en gezondheidsrisico's gehanteerd. Maar het is niet zo dat er sprake is van een functie F(criteria) waar netjes een 'softdrugs' of 'harddrugs' antwoord uit komt rollen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:36 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is dus juist het idiote. Lichamelijke verslaving is de graadmeter terwijl cocaïne dit absoluut niet is.
Ja goed, mijn persoonlijke ervaringen zijn anders.. duidelijk dus. Of moet ik ook een boek schrijven om zo meer status te verwekken en dus wat makkelijker te geloven ben.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:49 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nou ja, wat die Aynan in zijn boek beschrijft zijn dus persoonlijke ervaringen waaruit blijkt dat mensen wel degelijk als reden opgeven dat het verboden is. Ik verzin dit niet en ik geloof niet dat hij andermans motivaties bij elkaar aan het liegen is.
Je geeft trouwens nu zelf aan dat die tradities dus niet behouden zijn gebleven.
Jezus, wat ben je vinnig. Als zij zeggen dat ze dat doen omdat ze op die manier beïnvloed worden dan is dat waarschijnlijk gewoon zo (en geen "bullcrap", jij kent ze niet eens). En ja, andere mensen zullen dat om andere redenen doen. Je doet alsof het elkaar uitsluit.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja goed, mijn persoonlijke ervaringen zijn anders.. duidelijk dus. Of moet ik ook een boek schrijven om zo meer status te verwekken en dus wat makkelijker te geloven ben.
En inderdaad, niet ALLE tradities zijn behouden.. maar dat heeft niets te maken met de arabisering.
Dat zijn twee losse ontwikkelingen. Globalisatie ja maar ook verwestering.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus kunnen we concluderen dat globalisering mensen heeft verspreid, net als bedrijven en handel? En dat dit alles behalve Westers is.
Irritatie Autodidact. Ik ben geen Arabier, maar ik hoef geen leugens over Arabieren of enig ander volk aan te horen en ik hoor dat nu gewoon te vaak. Hetzelfde geldt voor religies of enig andere ideologie. Als iemand in Marokko tegen mij zegt dat ongelovigen altijd en per definitie gemeen zijn, zal ik hem tegenspreken omdat ik wel beter weet. Als iemand in Nederland tegen mij gaat zeggen dat moslims altijd en per definitie gemeen zijn, spreek ik dat ook tegen omdat ik wel beter weet. En nee, het was dus niet persoonlijk op jezelf gericht.quote:
Toon maar aan waar die verwestering ligt. Want je bent het er dus mee eens dat het niet op politiek vlak, niet op economisch vlak en ook niet sociaal vlak is.. ik vraag me dan af wat overblijft.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:54 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zijn twee losse ontwikkelingen. Globalisatie ja maar ook verwestering.
"Niet alle ongelovigen zijn gemeen, het is een kleine groep die het verpest voor de rest"?quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Irritatie Autodidact. Ik ben geen Arabier, maar ik hoef geen leugens over Arabieren of enig ander volk aan te horen en ik hoor dat nu gewoon te vaak. Hetzelfde geldt voor religies of enig andere ideologie. Als iemand in Marokko tegen mij zegt dat ongelovigen altijd en per definitie gemeen zijn, zal ik hem tegenspreken omdat ik wel beter weet.
Exact ja.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Niet alle ongelovigen zijn gemeen, het is een kleine groep die het verpest voor de rest"?
Dus even samenvattend. Berbers zijn boeren, Arabieren stedelingen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dat is dan weer (mijnsinsziens) een leugen. De claim dat berbertattoeages verdwijnen is waar, maar dat de verdwijning daarvan te maken heeft met de druk van "arabisch-islamitische opvattingen", is bullcrap. Nederlanders dragen nu ook amper klompen, een mooi boerenhollandse traditie. De reden voor verdwijning is niet 1 op 1 aan te wijzen, maar de urbanisering van de samenleving speelt daar een grote rol in. Marokko is in rap tempo aan het urbaniseren, daarmee raken plattelandstradities op de achtergrond.
Fastmatti is dom, ik ben slim.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dus even samenvattend. Berbers zijn boeren, Arabieren stedelingen.
Alsof de verwestering een duidelijk afgebakende aparte categorie vormt. Het penetreert de hele samenleving door de komst van westerse winkels, technologie, films etc etc.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Toon maar aan waar die verwestering ligt. Want je bent het er dus mee eens dat het niet op politiek vlak, niet op economisch vlak en ook niet sociaal vlak is.. ik vraag me dan af wat overblijft.
Westerse winkels? Wat heeft dat met "verwestering" te maken. Dus als Marokkanen spontaan Chineze automerken gaan kopen, is er sprake van Chinezisering van Marokko? We hebben hier ook talloze Chineze restaurants, chinezisering? En couscous natuurlijk. Zrogt ook voor Marokkanisering in Nederland. Onzin natuurlijk, het zijn producten die een bepaald land heeft uitgevonden (soms niet eens) en waar vraag naar is. Het aspect "Winkels" bestaat al eeuwen, vroeger was dat nog vaak nationale handel, door globalisering zijn grenzen aan het vervagen en is de markt groter geworden.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:06 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Alsof de verwestering een duidelijk afgebakende aparte categorie vormt. Het penetreert de hele samenleving door de komst van westerse winkels, technologie, films etc etc.
Op politiek en sociaal vlak valt er nog een hoop verwestering te bewerkstelligen.
Je gaat mij niet zeggen dat je samenvatting serieus was bedoelt, het is maar goed dat je geen boeken hoeft samen te vatten als je niet eens een post van een paar regels goed kan lezen.quote:
Je zegt het zelf hoor. Jij geeft urbaniseren als reden voor het arabiseren van Marokko. Het enige wat ik doe is jouw uitspraak een beetje uit zijn verband rukken.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je gaat mij niet zeggen dat je samenvatting serieus was bedoelt, het is maar goed dat je geen boeken hoeft samen te vatten als je niet eens een post van een paar regels goed kan lezen.
De @home nieuwsservers zijn onderhanden genomen. Ik trek het daar gratis vandaan.quote:Op donderdag 6 maart 2008 12:17 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Maar ja, je moet er wel voor dokken.
Ik geef helemaal niet urbaniseren als reden aan voor het arabiseren.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:16 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je zegt het zelf hoor. Jij geeft urbaniseren als reden voor het arabiseren van Marokko. Het enige wat ik doe is jouw uitspraak een beetje uit zijn verband rukken.
Wat betreft geïndustrialiseerde jodenvernietiging? Klopt.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ja. Er is geen systeem dat bewezen heeft beter te werken.
De auto zoals we hem kennen als vervoersmiddel is zo Westers als maar kan. Het feit dat Chinezen auto's zijn gaan maken is een bewijs dat China ook verwesterd.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Westerse winkels? Wat heeft dat met "verwestering" te maken. Dus als Marokkanen spontaan Chineze automerken gaan kopen, is er sprake van Chinezisering van Marokko? We hebben hier ook talloze Chineze restaurants, chinezisering? En couscous natuurlijk. Zrogt ook voor Marokkanisering in Nederland. Onzin natuurlijk, het zijn producten die een bepaald land heeft uitgevonden (soms niet eens) en waar vraag naar is. Het aspect "Winkels" bestaat al eeuwen, vroeger was dat nog vaak nationale handel, door globalisering zijn grenzen aan het vervagen en is de markt groter geworden.
Het is zelfs het belangrijkste Westerse statussymbool. Eentje die nu dus overgenomen wordt door de rest van de wereld.quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:23 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De auto zoals we hem kennen als vervoersmiddel is zo Westers als maar kan. Het feit dat Chinezen auto's zijn gaan maken is een bewijs dat China ook verwesterd.
Dan begrijp ik wel waarom je met termen als Arabisering gaat gooien in een land als Nederland. Als een persoon dat toevallig in een bepaald land, iets uitvind, is dat land gekoppeld aan de uitvinding..quote:Op donderdag 6 maart 2008 17:23 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De auto zoals we hem kennen als vervoersmiddel is zo Westers als maar kan. Het feit dat Chinezen auto's zijn gaan maken is een bewijs dat China ook verwesterd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |