quote:
Wil je nog een verslag van hoe saai dat stemmen is?
Nou alle partijen sturen je al voor gedrukte stembiljetten, dat is natuurlijk heel handig. Maar ik was dus zo handig om de mijne weg te gooien... Geen probleem, die dingen liggen ook @ het stembureau, de witte kaartjes (congreso = Spaanse tweede kamer) mooi klein en voor gedrukt. De roze (senado = Spaanse eerste kamer) was alleen niet voorgedrukt dus lekker ouderwets kruisjes zetten, om het een beetje modern te houden wel met een zwart schrijvende balpen. Behalve dat het niet voor gedrukt was, was ie ook niet voor gevouwen. Zul je zeggen vouw het een keer dubbel, mooi niet het stembiljet had men op minimaal A6 formaat gedrukt en die enveloppe was me toch een klein rot. Maar na een keer of 10 dubbelvouwen ging het er dan toch in. Op naar de twee plexiglazen bakken waar je je ID-kaart afgeeft, men noemt een paar keer je naam, een paar nummertjes en ze zetten wat kruisjes of zo. En dan is het tijd om afscheid te nemen van je envelopje.
Maar ik vindt het wel grappig dat eigenlijk alle cijfers tot in detail op te vragen zijn.
Zo waren er 2.788 kiesgerechtigden in onze gemeente.
2.345 (84,11%) witte enveloppen waarvan 1,15% blanco en 0,85% ongeldig was.
En 2.339 (83,90%) roze waarvan 1,88% blanco en 3,12% ongeldig.
Dat stemmen blijkt dus best moeilijk te wezen 20 personen hebben er teveel kaartjes in gestopt,
maar kruisjes zetten is toch wel het moeilijkste 73 personen hadden teveel kruisjes gezet....
Wel jammer dat je niet kunt zien wie waar op gestemd heeft, ik zou wel willen weten welke twee idiooten op
La Falange Española de las Jons gestemd hebben...
Maar dan de uitslag. Die staat voor zowel congresso (Spaanse tweede kamer) als senado (Spaanse eerste kamer) op 99,9%
In 2 provincies is men nog steeds niet klaar met tellen en blijft men op 99,x% steken, heb het idee dat ze daar in slaap gevallen zijn de laatste update is namelijk van 5:36.
In de Spaanse tweede kamer zijn 350 stoeltjes.
P.S.O.E. heeft 43,64% van de stemmen en daarmee 169 stoeltjes, 5 meer dan in 2004.
De PP heeft 40,11% en haalt daarmee 153 zitplaatsen, ook 5 meer dan in 2004.
Het Catalaanse CiU is goed voor 3,05% wat 11 plekken oplevert, 1 extra.
De overige zeven partijen halen slechts 6, 3, 2, 2, 2, 1 en 1, er zit één nieuwkomer tussen met 1 plekje.
In totaal hebben ze 11 plekken aan de top 3 verloren, naast die ene nieuwkomer zijn er twee partijen het Baskische EN en de CHA uit Aragon die mogen vertrekken.
De Spaanse eerst kamer heeft 208 plekken.
De PP is van 102 naar 101 gegaan dus 1 verlies.
De twee Catalaanse partijen hebben en hadden 12 en 4.
Het Baskische EAJ-PNV verliest er 4 en zakt naar 2.
CC-PNC van de Canarische eilanden gaat van 3 naar 0 en kan dus naar huis.
Alle verliezen zijn terecht gekomen bij de PSOE die van 81 naar 89 gaat.
Mijn mening dan ook maar... 
Gelukkig is de PSOE de grootste gebleven,
Ik kan niet zeggen dat de persoon Zapatero geweldig is, het gaat mij meer om het verkiezingsprogramma.
De standaard punten zoals de prijzen van het levensonderhoud, de prijzen de huizen en dat men meer te besteden moet hebben allemaal gezeur over de economie. Of er nu Rajoy er met de PP zit of Zapatero met de PSOE uiteindelijk zal het weinig uitmaken.
Het probleem zit hem meer dat Rajoy Spanje alleen als een natie wil zien.
En niet zoals Zapatero een Spanje voor iedere Spanjaard man, vrouw of seksuele voorkeur doen er niet toe. En als men bepaalde rechten die toch redelijk normaal zouden wezen niet heeft, dan krijgt men die. Dat is de laatste vier jaar wel duidelijk geworden.
Maar als ik de cijfers goed bekijk is het wel jammer dat de verliezen van de best wel tolerante kleintjes deels bij de PP terecht is gekomen.