abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57162987

(Gemaakt door Daywalk3r)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oude delen:
deel 1: hier
deel 2: hier
deel 3: hier
deel 4: hier
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inleiding/Spelregels
Bij het mafiaspel is het de bedoeling om alle mafialeden te vermoorden voordat ze er in grotere getalen zijn dan de dorpsmensen. Elke dag zullen er aanwijzingen zijn die leiden naar een mafialid, wat de dorpsleden kunnen analyseren. Hiermee moeten ze proberen de mafialeden te vinden en lynchen.

Dit spel zal iets anders werken dan andere Mafiaspellen; Eerst zal iedereen een rol aangewezen krijgen via PM, en daarna zal er een burgemeester gekozen worden via een democratische verkiezing. De burgemeester zal een aantal bodyguards hebben die zullen voorkomen dat hij s'nachts sterft aan de hand van de mafia. Hij kan wel gelynched worden.

S'nachts kunnen de mafialeden en mensen met speciale rollen mij een PM sturen met hun kills of andere abilities. Ik zal elke dag een datum zetten waarop we van dag naar nacht of omgekeerd gaan.

Gedurende de dag zullen er meerdere mensen sterven aan de handen van de mafia, waarna er aanwijzingen achtergelaten zullen worden. Aanwijzingen kunnen overal uit genomen worden; postcount, signature, avatar, etc. Elke dag zal er iemand gelynched worden, waarin zowel dorpsleden als mafia kunnen stemmen.

Als de mafia de overhand krijgt (het dorp heeft niet genoeg stemkracht meer om mafia te lynchen waardoor de mafia gewoon de stad kan uitmoorden), verliest de stad. Het dorp wint als alle mafia dood is.

De burgemeester zal in één dag naar zijn keuze een dubbele lynch kunnen instellen. Dit houdt in dat er die dag twee mensen gelynched worden. Men mag dan op twee mensen stemmen, en de twee mensen met de meeste stemmen worden gelynched. Dit moet van te voren aangekondigd worden door de burgemeester. Hij kan wel gelynched worden, en hij kan ook mafia zijn.
Stemregels:
1. Je moet duidelijk aangeven voor wie je stemt. Bijv: ##Ik stem voor Piet. Doe aub de ## ervoor zodat het voor mij makkelijk te vinden is wie waarop stemt.
2. Je mag niet stemmen a lá "ik stem nu voor piet, maar als het helpt om jan te redden stem ik op henk". Je kunt wel je stem veranderen door gewoon dit te posten: ##unvote jan, ##vote piet
3. Je mag niet op jezelf of iemand stemmen die dood is.
4. In het geval van twee man met evenveel stemmen zal degene die als eerste dit stemaantal heeft bereikt gelynched worden.
Algemene gameregels:
1. Zodra je dood bent mag je niets zeggen dat het spel kan beïnvloeden. Je mag gerust posten, maar let op wat je zegt.
2. Probeer aub de posts gerelateerd te houden aan het spel.
Inschrijving:
Stuur mij een PM om je in te schrijven, of post in deze thread.
Er zal wel een limiet zijn aan het aantal spelers; omdat dit nog een test is, zal ik maximaal 30 spelers toelaten.
Rollen:
Dorpsbewoner - Je hebt geen speciale krachten! Je kunt slechts meedoen en stemmen. Je wint als alle mafia dood is gegaan.

Mafia - Jouw doel is om de stad uit te moorden! Je zult te weten krijgen wie je mede-mafialeden zijn. Samen zullen jullie elke dag mij een aantal kills kunnen sturen, waarbij het aantal kills gelijk is aan het aantal mafia gedeeld door twee (naar boven afgerond).

Burgemeester - De burgemeester wordt aan het begin van het spel uitgekozen. Hij is de leider van het dorp. Zijn krachten zijn: Een grotere vote count (hij heeft 2 stemmen ipv. 1), kan één dag besluiten om een double lynch uit te voeren, en kan s'nachts niet vermoord worden door mafia zo lang er bodyguards leven. De burgemeester krijgt te weten wie de bodyguards zijn. Er is maar 1 burgemeester, en hij wordt niet herverkozen.

Bodyguard - Je bewaakt de burgemeester. Alleen de burgemeester kent je identiteit. Zo lang je leeft kan de burgemeester niet s'nachts vermoord worden. Als bodyguard kun je jezelf niet beschikbaar stellen om verkozen te worden als burgemeester. Je wint als alle Mafia dood zijn.

Nachtwaker - Je neemt het recht in eigen hand. Je kunt elke avond behalve de eerste avond iemand naar eigen keus vermoorden. Let op! Er zal een aanwijzing aanwezig zijn zodra je iemand vermoordt. Je wint als alle mafia dood is.

Rechercheur - Je mag mij elke avond één keer één van de volgende dingen vragen: Hoeveel mafia gestemd heeft om één bepaald persoon te lynchen, of of een bepaalde aanwijzing naar een bepaalde persoon leidt. (Let op dat dit ook kan leiden naar een dorpsbewoner met een speciale kracht). Je wint als alle mafia dood is.

Velddoctor - Je hebt de mogelijkheid elke avond één iemand te beschermen. Dit zal hem, indien er slechts één iemand hem getarget heeft, beschermen. Indien de mafia twee man stuurt, zullen jullie allebei sterven. Je wint als alle mafia dood is.
De volgende rollen komen alleen in 't spel voor als er 25 of meer man zijn:
Dorpsidioot - Je bent een beetje gek, maar je geniet van aandacht. Je wil in één big bang dood gaan. Je wint als je jezelf gelynched krijgt (let op: je wint niet als je door de mafia doodgemaakt wordt). Indien de dorpsidioot gelynched wordt, heeft het dorp de dag erna geen lynch.

Zombie - Je wraakgevoelens zijn altijd al hoog geweest, maar het blijkt dat ze zó hoog zijn dat je zelfs na je dood nog wraak wilt nemen. Wanneer je gekilled wordt, mag je de dag erna één iemand naar keuze doodmaken als je dat zou willen. De doodsoorzaak van jezelf maakt niet uit.

Voor men die wilt weten hoe het spel gaat, hier is een voorbeeld -> http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=66251
Voorlopige deelnemerslijst:
1. Tinkepink
2. Bartaz
3. SuperHarreGarre
4. Hawaii_Tim
5. -SG-
6. Harajuku. (Bodyguard)
7. tha_one
8. PrincePolly
9. Isdatzo
10. Wouser (Dorpsbewoner)
11. WackyDuck
12. Puntenslijpsel
13. Silver_Shark
14. SuperSheep (Dorpsbewoner)
15. Greenday (Dorpsbewoner)
16. Thieske
17. Ladidadida

Rollen:
Dorpsbewoners: 3/8 leven nog.
Mafia: 4/4 leven nog.
Bodyguards: 0/2 leeft nog.
Rechercheur: 1/1 leeft nog.
Nachtwaker: 1/1 leeft nog.
Velddoctor: 1/1 leeft nog.

Mafia killing power: 2.
Hoe je rol-PM er uit zal zien:
Jouw rol in FOK! Mafia spel is Dorpsbewoner.

Stuur mij een PM indien je een vraag hebt over hoe het spel gaat of over wat je rol is.
Jouw rol in FOK! Mafia spel is Speciale rol.

Stuur mij een PM indien je een vraag hebt over hoe het spel gaat of over wat je rol is.
Jouw rol in FOK! Mafia spel is Mafia.

Jouw mede-mafialeden zijn:
Mafialid1
Mafialid2
Mafialid3
etc.

Link naar belangrijke posts:
Dag 1 -> Hier
Nacht 1 -> Hier
Dag 2 -> Hier
Nacht 2 -> Hier

PS: Als er nog iemand anders is in dit spel met ervaring, PM mij indien je mede-game master wil zijn. Good luck.

[ Bericht 1% gewijzigd door Artanis1 op 06-03-2008 00:15:55 ]
pi_57163035
hier verder
als ik er lekkere ruk aangeeft. Dan spuit ik zo een volwassen vent van zijn scooter.
-geen browserverneukende links in je sig graag-
pi_57163048
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:27 schreef Silver_Shark het volgende:
hier verder
Hey, man met de dreigende avatar.

Edit: Oja, ik was pleiten.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_57163113
oh ja, ich auch.
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
pi_57163248
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:28 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Hey, man met de dreigende avatar.

Edit: Oja, ik was pleiten.
yo mede maffia lid!! wie gaan we morgen lychen ik denk -SG- want dan is er chaos in de groep
als ik er lekkere ruk aangeeft. Dan spuit ik zo een volwassen vent van zijn scooter.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 23:39:04 #6
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57163376
tvp
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 23:44:29 #7
197394 tha_one
podjandikkie
pi_57163503
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:34 schreef Silver_Shark het volgende:

[..]

yo mede maffia lid!! wie gaan we morgen lychen ik denk -SG- want dan is er chaos in de groep
Als je mij maar laat leven Silver_shark, ik heb tijdens de verkiezing nog wel op je gestemd.
pi_57164397
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 23:34 schreef Silver_Shark het volgende:

[..]

We hadden toch al tha_one doorgegeven?

Edit: Shit, weer hier lopen kijken. Nu ga ik echt weg.
  woensdag 5 maart 2008 @ 01:24:54 #9
197394 tha_one
podjandikkie
pi_57164898
harregarre
nu verraad je ons hele plot.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 5 maart 2008 @ 01:46:27 #10
39237 crew  H_T
2733
pi_57165162
Is er nog iets gebeurd? Can't be arsed to read the last 100 posts
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_57166159
Goedemorgen.
  woensdag 5 maart 2008 @ 07:34:24 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_57166224
mogguh..

ik ben er van tussen, ik ben vanavond pas weer terug.. rond 18.30/19.00 dus
Huilen dan.
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:34:55 #13
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57166622
Hoi.
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:52:26 #14
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_57166797
Ook hoi.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_57167127
Goeiemoggel. Zie dat er nog niks gebeurd is, dus ik lees het vanavond wel weer.
pi_57167921

Het lynchen van een dorpspersoon was niet goed voor 't moraal van de stad. Supersheep en Greenday (Dorpspersoon) besloten nog even naar een cafe te gaan. Al gauw merkten ze dat er wat te gebeuren stond. Supersheep (Dorpspersoon) pakte snel zijn geweer om zich te verdedigen, maar het bleek ongegrond, want er was niemand te zien. Toen doken opeens twee mannen op; een in 't wit, de ander in 't zwart. beide slachtoffers stierven vrijwel meteen aan hun wonden.

Dit zouden niet de enige kills van de avond zijn. Toen s'nachts Harajuku. nog even een drankje wilde halen, zag ze opeens iemand buiten 't raam staan. "Stop!", werd er geschreeuwd. Verstijfd van de angst bleef Harajuku. (Bodyguard) stilstaan, niet veel later lag ze dood op de grond.

[GeenAanwijzingenZone]
Het wordt weer tijd om iemand te lynchen. Zet je stemmen maar in 't topic!
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:28:28 #18
197394 tha_one
podjandikkie
pi_57168396
#vote superharregarre
de een in het wit de ander in het zwart, denk daar maar eens over na.
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:28:52 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57168401
Verstijfd van de angst
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:37:51 #20
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_57168543
Even tvp
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_57168751
#vote superharregarre
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:57:06 #22
163094 Ladidadida
pi_57168937
Begrijp ik het trouwens goed als ik zeg dat er nu 4 dorpsmensen dood zijn?
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:57:24 #23
163094 Ladidadida
pi_57168946
Oh en ik ##vote Silver_Shark
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:57:55 #24
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57168961
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:57 schreef Ladidadida het volgende:
Begrijp ik het trouwens goed als ik zeg dat er nu 4 dorpsmensen dood zijn?
Ja.
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:58:29 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_57168977
Wie zijn er nu dood? Ik snap het niet meer
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:00:00 #26
163094 Ladidadida
pi_57169011
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:57 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ja.
Dus als er nu nog één dorpspersoon doodgaat, dan heeft de Maffia gewonnen?
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:00:06 #27
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57169015
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:58 schreef Tinkepink het volgende:
Wie zijn er nu dood? Ik snap het niet meer [afbeelding]
De vetgedrukten denk ik toch. Mafia heeft dus 2 kills gemaakt en de nachtwaker één denk ik?
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:00:25 #28
163094 Ladidadida
pi_57169024
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:58 schreef Tinkepink het volgende:
Wie zijn er nu dood? Ik snap het niet meer
Wouser, Greenday, Supersheep en Harajuku. Volgens mij
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:02:19 #29
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57169081
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:00 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Dus als er nu nog één dorpspersoon doodgaat, dan heeft de Maffia gewonnen?
Err, ik zie niet in waarom dat zo zou moeten zijn
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:03:12 #30
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57169102
En twee rondes word ik niet vertrouwd en twee rondes ben ik dorp eh Stommerds.
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:04:45 #31
163094 Ladidadida
pi_57169143
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:02 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Err, ik zie niet in waarom dat zo zou moeten zijn
quote:
Als de mafia de overhand krijgt (het dorp heeft niet genoeg stemkracht meer om mafia te lynchen waardoor de mafia gewoon de stad kan uitmoorden), verliest de stad.
Er waren toch 8 dorpsmensen en 4 mafia? Als er 4 dorpsbewoners dood zijn, zijn er dus nog 4 en als er vandaag weer één weggaat, dan is de verhouding 3 dorps - 4 mafia.

Of snap ik het nu helemaal verkeerd
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:17:23 #32
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57169486
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:04 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

[..]

Er waren toch 8 dorpsmensen en 4 mafia? Als er 4 dorpsbewoners dood zijn, zijn er dus nog 4 en als er vandaag weer één weggaat, dan is de verhouding 3 dorps - 4 mafia.

Of snap ik het nu helemaal verkeerd [afbeelding]
Indeling:
quote:
8 gewone dorpelingen, 4 maffia, 2 bodyguards, 1 velddoctor, 1 rechercheur, en 1 nachtwaker
8+5 to 4 mafia dus.
  woensdag 5 maart 2008 @ 13:26:22 #33
197394 tha_one
podjandikkie
pi_57172474
Dank je wel harajuku, jij doet toch iets verkeerd. Iedere keer word je vermoord en iedere keer ben je dorpsbewoner.
  woensdag 5 maart 2008 @ 13:47:03 #34
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_57172968
ík doe niets verkeerd
  woensdag 5 maart 2008 @ 15:30:21 #35
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_57175369
Ik ben er weer
A little knowledge is a dangerous thing.
pi_57176424
Zozo! Wat een kutcolleges ook vandaag weer. En wat een kills ook weer.

Ik blijf bij de hint die ik eerder al had gevonden:

## Silver_Shark

@tha_one: Wit en zwart kan ook terugslaan op de avatar van princepolly. En aangezien ik van mezelf weet dat ik geen mafia ben, is de lijst van mafia op dit moment als volgt:

1. Silver_Shark (hint dag 1)
2. PrincePolly (hint dag 2)
3. tha_one (hint dag 2)
4. ?

Waarom is tha_one ook mafia, vragen jullie je natuurlijk af. Zie het volgende:
quote:
maar het bleek ongegrond, want er was niemand te zien.
Juist, ja. En wie is de enige persoon zonder avatar? Juist: tha_one.

Deze ligt wel erg voor de hand. Mits er animo is ben ik bereid om ook op tha_one te stemmen aangezien die er nog dikker opligt dan de hint naar Silver_Shark.

Daarbij is het frappant dat tha_one en Silver_Shark elkaar indekken en op mij stemmen, wat getuigt van een nodige portie voorkennis en samenzwering. Bovendien heb ik hier al flink meegeholpen aan het opsporen van de mafia. Iets wat je van hen niet kunt zeggen. Tot nu toe is geen enkele van MIJN beoogde targets doodgemaakt en derhalve is er ook nog geen enkele mafia afgemaakt.
  woensdag 5 maart 2008 @ 16:29:26 #37
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_57176542
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 16:22 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zozo! Wat een kutcolleges ook vandaag weer. En wat een kills ook weer.

Ik blijf bij de hint die ik eerder al had gevonden:

## Silver_Shark

@tha_one: Wit en zwart kan ook terugslaan op de avatar van princepolly. En aangezien ik van mezelf weet dat ik geen mafia ben, is de lijst van mafia op dit moment als volgt:

1. Silver_Shark (hint dag 1)
2. PrincePolly (hint dag 2)
3. tha_one (hint dag 2)
4. ?

Waarom is tha_one ook mafia, vragen jullie je natuurlijk af. Zie het volgende:
[..]

Juist, ja. En wie is de enige persoon zonder avatar? Juist: tha_one.

Deze ligt wel erg voor de hand. Mits er animo is ben ik bereid om ook op tha_one te stemmen aangezien die er nog dikker opligt dan de hint naar Silver_Shark.

Daarbij is het frappant dat tha_one en Silver_Shark elkaar indekken en op mij stemmen, wat getuigt van een nodige portie voorkennis en samenzwering. Bovendien heb ik hier al flink meegeholpen aan het opsporen van de mafia. Iets wat je van hen niet kunt zeggen. Tot nu toe is geen enkele van MIJN beoogde targets doodgemaakt en derhalve is er ook nog geen enkele mafia afgemaakt.
Goed gezien van tha_one .
Toch stem ik ook nog even op shark.
Dus
### Silver_Shark
  woensdag 5 maart 2008 @ 16:37:08 #38
163094 Ladidadida
pi_57176678
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 16:22 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik stel voor om alemaal op Silver_Shark te stemmen, zowel door de hints uit dag 1 en uit dag 2. Zekerheid
  woensdag 5 maart 2008 @ 16:39:34 #39
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_57176732
Tot hoelaat waren zijn de stemmingen? Of gewoon tot iedereen gestemt heeft?
pi_57176775
We kunnen beter een tijd afspreken. Neem aan dat dat de meesten vandaag nog wel een kijkje nemen dus misschien is 20:00 of 21:00 wel een mooie eindtijd.
  woensdag 5 maart 2008 @ 16:48:25 #41
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_57176889
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 16:41 schreef SuperHarregarre het volgende:
We kunnen beter een tijd afspreken. Neem aan dat dat de meesten vandaag nog wel een kijkje nemen dus misschien is 20:00 of 21:00 wel een mooie eindtijd.
20:30
  woensdag 5 maart 2008 @ 17:15:19 #42
197394 tha_one
podjandikkie
pi_57177365
quote:
[b]Op woensdag 5 maart 2008 16:22
.....
Heel verhaal van superharregarre...
....
Als je zo veel tekst nodig hebt om iemand anders aan te wijzen, zul je wel maffia zijn. Ja princepolly kan het ook zijn waar die clue op slaat. Echter er zijn 6 maffia still in the game dus grote kans dat
quote:
Een zwart en de ander wit
op jullie beiden slaat.
Ik zal eens bestuderen of ik silver shark er ook uit kan halen. Betwijfel het je zult ons wel op een dwaalspoor zetten.
pi_57177499
6 mafia? Echt weer te toevallig dat jij net doet alsof je niet weet hoeveel mafia er in dit spel zitten. Het geeft niet hoor tha_one. De clue lag er inderdaad wel erg dik bovenop. Op zich wel sneu natuurlijk, want je kunt al bijna inpakken.
  woensdag 5 maart 2008 @ 17:49:06 #44
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_57178047
Ik ga maar mee met de vote op Silver_Shark. Dus
#Vote Silver_Shark
pi_57178339
Aangezien Silver_Shark een zekerheidje is:

#Vote Silver_Shark
pi_57178409
Tussenstand:

SuperHarregarre (2) : Silver_Shark, tha_one
Silver_Shark (5): SuperHarregarre, Ladidadida, Tinkepink, Thieske, -SG-

woensdag 5 maart 2008 @ 18:22:57 #47
197394 tha_one
podjandikkie
pi_57178644
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 18:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
Tussenstand:

Silver_Shark (5): SuperHarregarre, Ladidadida, Tinkepink, Thieske, -SG-

idd er zijn maar 4 maffia, Ik zie echt niet waarom jullie allemaal op silver_shark stemmen. Mis ik dan zo een grote clue. Heb alle dag-posts nog eens doorgelezen en de clue die ik doorgegeven heb is de enige die duidelijk is in mijn ogen.
In de eerste dagpost stond ook nog iets over trappenhuizen, dus superharregarre zou je die ook even willen verdraaien zodat hij op een onschuldige burger slaat.
pi_57178753
Voor zover ik weet heeft Artanis1 in het eerste spel ook trappenhuizen gebruikt in het begin. Vanwege het stadhuis natuurlijk. Dus wat dat betreft slaat het niet specifiek terug op iemand, denk ik. Verder mag je jezelf ook de moeite besparen tha_one. Probeer eerst maar eens uit te leggen waarom de link tussen "niemand zien" en jouw ontbrekende avatar niet opgaat.
pi_57179257
## vote silver_shark
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_57179483
Tussenstand:

Silver_Shark (6): SuperHarregarre, Ladidadida, Tinkepink, Thieske, -SG-, Wackyduck
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')