Het grootste gevaar komt juist vanuit het buitenland. Dat geeft dus aan dat de 1 miljoen moslims in Nederland met democratie en vrijheid kunnen omgaanquote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:35 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Hij heeft die beveiliging enkel nodig doordat er idioten rondlopen die niet met democratie en vrijheid kunnen omgaan.
Het gaat niet om het schelden en beledigen, maar om de mogelijkheid dat dat mag. Ga je dat verbieden dan is het hek van de dam en kan je erop wachten dat allerlei boeken, kunstwerken, muziek etc verboden worden, want ze kunnen beledigend zijn voor anderen. Wil je Wilders' film verbieden dan kan je erop wachten dat op basis van dezelfde redenering de bijbel en koran verboden moeten worden omdat ze ongelovigen beledigen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom hecht je zo aan schelden en beledigen?
Je moet je mening kunnen uiten. Dat anderen daar aanstoot aan nemen: nou en. Als zij die mening als scheldend en beledigend ervaren, dan zij het maar zo. Een mening kan gewoon beledigend zijn voor sommigen. Maar daardoor moet je je absoluut niet laten tegenhouden.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:44 schreef SCH het volgende:
Waarom hecht je zo aan schelden en beledigen?
De woorden "Ik ga je vermoorden" zijn net zomin ongewenst. Of een doorgeladen pistool, ondanks dat er fysiek niets aan het handje is. Dit soort intimidatie is ongewenst en strafbaar. Belediging is een milde vorm van dergelijke intimidatie, dus qua impact kan het dan ook daadwerkelijk schade hebben. Natuurlijk, sommige zijn erg snel beledigd of onterecht beledigd, maar dat kan je net zo goed stellen bij intimidatie: sommige mensen worden al bang wanneer 5 grote sterke Marokkanse jongeren op een pleintje staan. Het gaat dus om de intentie.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:31 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Goed, vertel me eens. Met welke woorden dood je iemand? Welke zin laat een ambassade in de fik vliegen?
In Nederland gaat het ongetwijfeld om een klein groepje dat er niet mee om kan gaan. Ik heb dan ook niks gezegd over de moslims als algemeen in Nederland. Dat er vanuit daar dan ook geen grootschalige bedreigingen komen is mooi.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het grootste gevaar komt juist vanuit het buitenland. Dat geeft dus aan dat de 1 miljoen moslims in Nederland met democratie en vrijheid kunnen omgaan
Als ik hier in de buurt zijn taal verkondig dan krijg ik klappen. En dat kan dan dan uit allerlei hoeken komen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Je bedoelt feitelijk vrijheid van schelden en beledigen en kwetsen?
Natuurlijk, ook woorden kunnen hard aankomen. Maar dat vergelijken met fysiek geweld slaat gewoon nergens op. Met woorden krenk je hooguit iemand. Met geweld kun je iemand dodenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:49 schreef Montov het volgende:
De woorden "Ik ga je vermoorden" zijn net zomin ongewenst. Of een doorgeladen pistool, ondanks dat er fysiek niets aan het handje is. Dit soort intimidatie is ongewenst en strafbaar. Belediging is een milde vorm van dergelijke intimidatie, dus qua impact kan het dan ook daadwerkelijk schade hebben. Natuurlijk, sommige zijn erg snel beledigd of onterecht beledigd, maar dat kan je net zo goed stellen bij intimidatie: sommige mensen worden al bang wanneer 5 grote sterke Marokkanse jongeren op een pleintje staan. Het gaat dus om de intentie.
De pen kan sterker zijn dan het zwaard, en dan moet je ook de consequenties onder ogen zien.
De cultuur in moslimlanden is anders, doodsbedreigingen moet je daar met grote korrel zout nemen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:01 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Natuurlijk, ook woorden kunnen hard aankomen. Maar dat vergelijken met fysiek geweld slaat gewoon nergens op. Met woorden krenk je hooguit iemand. Met geweld kun je iemand doden
Je kan het vergelijken ondanks dat fysiek geweld erger is. Diefstal vergelijken met moord is ook mogelijk omdat je tot de conclusie wil komen dat het beide ongewenste zaken zijn die beide moeten worden aangepakt.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:01 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Natuurlijk, ook woorden kunnen hard aankomen. Maar dat vergelijken met fysiek geweld slaat gewoon nergens op. Met woorden krenk je hooguit iemand. Met geweld kun je iemand doden
Misschien, maar sommige mensen voelen zich heel snel opgejut of gekwetst. Dat zij niet tegen kritiek kunnen is hun probleem. Je bent imo net zo'n domme lul als je anderen wil laten vervolgen, omdat zij kritiek hebben op religie. Richard Dawkins of Maarten 't Hart ga je ook niet vervolgen, wanneer bepaalde christelijke groeperingen zich zo beledigd voelen door hun boeken dat ze gaan dreigen met geweld.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:52 schreef Seneca het volgende:
Je bent imho gewoon een domme lul als je een stelletje barbaren gaat lopen opjutten.
Wat gekrenkte gevoelens tegenover geweld, dat kun je gewoon niet als vergelijkbaar zien.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:10 schreef Montov het volgende:
Je kan het vergelijken ondanks dat fysiek geweld erger is. Diefstal vergelijken met moord is ook mogelijk omdat je tot de conclusie wil komen dat het beide ongewenste zaken zijn die beide moeten worden aangepakt.
Tsja de katholieke kerk vond het stelen van een brood in hoge nood geen misdaad.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:10 schreef Montov het volgende:
[..]
Je kan het vergelijken ondanks dat fysiek geweld erger is. Diefstal vergelijken met moord is ook mogelijk omdat je tot de conclusie wil komen dat het beide ongewenste zaken zijn die beide moeten worden aangepakt.
Dat klopt, maar dat sluit niet uit dat belediging te veroordelen valt, in morele zin.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:14 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat gekrenkte gevoelens tegenover geweld, dat kun je gewoon niet als vergelijkbaar zien.
Woorden rechtvaardigen geweld niet, wat de omstandigheden ook zijn.
Welke vrijheid geven we dan helemaal op als we de Koran niet door het toilet kunnen spoelen?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:12 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Misschien, maar sommige mensen voelen zich heel snel opgejut of gekwetst. Dat zij niet tegen kritiek kunnen is hun probleem. Je bent imo net zo'n domme lul als je anderen wil laten vervolgen, omdat zij kritiek hebben op religie. Richard Dawkins of Maarten 't Hart ga je ook niet vervolgen, wanneer bepaalde christelijke groeperingen zich zo beledigd voelen door hun boeken dat ze gaan dreigen met geweld.
Deze keer zijn het de tegenstanders van Wilders die roepen om censuur en het opgeven van vrijheden.
Maar vrijheid van meningsuiting rechtvaardigt ook niet alle vormen van belediging en kwetsen e.d. Het lijkt wel alsof jij het gezonde verstand wil uitsluiten van de democratie.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:14 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat gekrenkte gevoelens tegenover geweld, dat kun je gewoon niet als vergelijkbaar zien.
Woorden rechtvaardigen geweld niet, wat de omstandigheden ook zijn.
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar vrijheid van meningsuiting rechtvaardigt ook niet alle vormen van belediging en kwetsen e.d. Het lijkt wel alsof jij het gezonde verstand wil uitsluiten van de democratie.
Dat is natuurlijk ook maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Ik kan me zeker voorstellen dat mensen zich erg beledigd gaan voelen door de film. Dat mogen ze vinden en er eventueel zelfs met een rustig verlopende demonstratie ongenoegen over uiten. Zo'n reactie zou dan ook gewoon neerkomen op het uiten van hun vrije mening.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:16 schreef Montov het volgende:
Dat klopt, maar dat sluit niet uit dat belediging te veroordelen valt, in morele zin.
Volgens mij is niemand in ons land tegen vrijheid van meningsuiting.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:20 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Ik ben voor vrijheid van meningsuiting maar dan ook de bescherming voor iedereen gelijk.
Ik vind dat de vrijheid van meningsuiting heel ver mag gaan, anders zou het geen daadwerkelijke vrijheid zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:18 schreef SCH het volgende:
Maar vrijheid van meningsuiting rechtvaardigt ook niet alle vormen van belediging en kwetsen e.d. Het lijkt wel alsof jij het gezonde verstand wil uitsluiten van de democratie.
Ik denk dat je daar een punt hebt maar dat is slechts mijn bescheiden mening.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens mij is niemand in ons land tegen vrijheid van meningsuiting.
Het begrip is alleen niet meer wat het is geweest. Vroeger betekende het dat je argumenten aandroeg en onderbouwde wat je zei en dat je dingen zei om anderen te overtuigen. Nu is de vrijheid van meningsuiting een soort vehikel geworden om zo hard en sterk mogelijk te kunnen roepen dat ander gek en fout is - dat is in ieder geval niet mijn opvatting van de vrijheid van meningsuiting. We moesten het maar eens herdefinieren.
1. Hoe achterhaal je intentie?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:49 schreef Montov het volgende:
[..]
De woorden "Ik ga je vermoorden" zijn net zomin ongewenst. Of een doorgeladen pistool, ondanks dat er fysiek niets aan het handje is. Dit soort intimidatie is ongewenst en strafbaar. Belediging is een milde vorm van dergelijke intimidatie, dus qua impact kan het dan ook daadwerkelijk schade hebben. Natuurlijk, sommige zijn erg snel beledigd of onterecht beledigd, maar dat kan je net zo goed stellen bij intimidatie: sommige mensen worden al bang wanneer 5 grote sterke Marokkanse jongeren op een pleintje staan. Het gaat dus om de intentie.
Wie dreigt er nou in deze situatie? Wilders niet, maar bepaalde islamitische (terroristische) organisaties. Wie moet dan de consequenties van zijn handelen onder ogen zien? De persoon die heeft aangegeven kritiek op religie te willen uiten of de persoon die heeft aangegeven mensen te gaan doden?quote:De pen kan sterker zijn dan het zwaard, en dan moet je ook de consequenties onder ogen zien.
De vrijheid om kritiek te uiten op de Koran, bedoel je? Of op de islam?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Welke vrijheid geven we dan helemaal op als we de Koran niet door het toilet kunnen spoelen?
Ik heb dat nou nog nooit als 1 van mijn grootste verworven vrijheden gezien toevallig.
Ja en op de zwarte kousen gereformeerden en alle religieuze achterhaalden.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:32 schreef lightbearer het volgende:
[..]
De vrijheid om kritiek te uiten op de Koran, bedoel je? Of op de islam?
Daar zijn verschillende manieren voor. Er zijn wel vaker rechtszaken geweest over smaad, laster of belediging, dus dat is verder juridisch gedoe. Elke strafzaak moet worden bewezen, ondanks dat het soms lastig is.quote:
Volgens mij beoordeel je het nu weer op bais van impact en niet op basis van intentie, zoals het hoort.quote:2. Als beledigend kan ook kritiek ervaren worden, of humor, of esthetische zaken, kunst, een manier van kleden, enz. enz. Een belediging is geen intimidatie omdat het met name om de intenties van de beledigde persoon gaat. Kritiek hebben op religieuze gebruiken en voorschriften is in de ogen van veel mensen beledigend, maar kritiek op fascistische gebruiken en leerstellingen niet. In die zin kan het verbieden van beledigen dus leiden tot het verbieden van tegenspraak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |