ik snap Gia's punt helemaalquote:Op zondag 2 maart 2008 11:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja leuk, maar wat heeft dit te maken dat waar een bepaald persoon vind waar grens ligt en praktische mogelijkheid van een eindeloze vrijheid van meningsuiting wat in definitie al onmogelijk is?
Je schijnt mijn punt te missen.
Er is een groot verschil tussen iets wat jij beledigend kunt opvatten en iets wat doelbewust bedoeld is om jou mee te beledigen. Als je achter elke muur een schaduw ziet heeft het weinig met een maatschappelijke uitvoering te maken in praktijk, maar hoe jij er - subjectief - mee omgaat, wellicht onzeker van jezelf en je geloof.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:19 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
tja... dan kijk je naar de praktische uitvoerbaarheid
als ik mee zou gaan in de veronderstelling dat de grens ligt bij haat en beledigen
dan zou de koran, bijbel en elke uitting die maar als een belediging kan worden opgevat.. verboden moeten worden
dat is dus niet haalbaar en wenselijk
de grens tussen haat en oproepen tot geweld kan dun zijn
dat lijkt me wel
Recht en taalkundigheid gaat niet vaak samen.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:27 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
de grens tussen oproepen tot geweld en haat verspreiden kan dun zijn .. dat ben ik wel met je eens
maar oproepen tot geweldstoepassing.. is taalkundig gezien .. redelijk makkelijk objectief vast te stellen
Volgens jou mag beledigen niet wanneer dit leidt tot geweld van de zijde van de beledigde.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja leuk, maar wat heeft dit te maken dat waar een bepaald persoon vind waar grens ligt en praktische mogelijkheid van een eindeloze vrijheid van meningsuiting wat in definitie al onmogelijk is?
Je schijnt mijn punt te missen.
Dat mag je, het diskwalificeert haar punt ook niet, het was alleen geen reactie op mijn stelling, zo is een bedreiging ook niet absoluut.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:29 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
ik snap Gia's punt helemaal
in de afweging welke uitting wel of niet valt binnen de grenzen van meningsuitting.
is de factor beledigend zijn, niet relevant, niet praktisch toepasbaar
Moslims worden ook dagelijks beledigd door Christenen, zie je nu spontaan kerken in de fik vliegen?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens jou mag beledigen niet wanneer dit leidt tot geweld van de zijde van de beledigde.
Omdat Christenen zich beheersen, hoewel ze dagelijks door moslims beledigd worden, mogen die beledigingen wel?
Het mag OF allebei, OF geen van beide.
nou weet je, het punt is.. dat jij niet voor een ander kunt bepalen of het gerechtigt is dat hij/zij iets beledigend vindtquote:Op zondag 2 maart 2008 11:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen iets wat jij beledigend kunt opvatten en iets wat doelbewust bedoeld is om jou mee te beledigen. Als je achter elke muur een schaduw ziet heeft het weinig met een maatschappelijke uitvoering te maken in praktijk, maar hoe jij er - subjectief - mee omgaat, wellicht onzeker van jezelf en je geloof.
Leg je nu woorden in mijn mond? Ik heb nergens groen of rood licht gegeven voor wat volgens mij 'ok' is je te uiten.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens jou mag beledigen niet wanneer dit leidt tot geweld van de zijde van de beledigde.
Omdat Christenen zich beheersen, hoewel ze dagelijks door moslims beledigd worden, mogen die beledigingen wel?
Joh? What else is new?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:32 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou weet je, het punt is.. dat jij niet voor een ander kunt bepalen of het gerechtigt is dat hij/zij iets beledigend vindt
en dat jij aan hem/haar wilt uitleggen in welke context hij/zij een bepaalde uitspraak moet zien
daar ga jij niet over
op het moment dat grote mensen massa's naar de nederlandse ambasade gaan in bv syrie.. en ze stenen en brandbomen gooien op de ambassadequote:Op zondag 2 maart 2008 11:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat mag je, het diskwalificeert haar punt ook niet, het was alleen geen reactie op mijn stelling, zo is een bedreiging ook niet absoluut.
Wie twist dan over bedreigingsgehalte van een groep die een ambassade bestormt met wapens?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:35 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
op het moment dat grote mensen massa's naar de nederlandse ambasade gaan in bv syrie.. en ze stenen en brandbomen gooien op de ambassade
nou dan heb ik geen moeite om objectief vast te stellen dat het gaat om bedreiging
nou ik reageerde op jou stelling:quote:
jij kunt voor mij niet bepalen hoe ik de bijbel of koran moet opvatten en uitleggenquote:Er is een groot verschil tussen iets wat jij beledigend kunt opvatten en iets wat doelbewust bedoeld is om jou mee te beledigen
Wellicht noemen zij het daar verdediging. Of is jouw obectieve vaststelling de enige universele waarheid.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:35 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
op het moment dat grote mensen massa's naar de nederlandse ambasade gaan in bv syrie.. en ze stenen en brandbomen gooien op de ambassade
nou dan heb ik geen moeite om objectief vast te stellen dat het gaat om bedreiging
Dan hebben discussies dus nooit nut, dialoog dus ook niet.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:37 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou ik reageerde op jou stelling:
[..]
jij kunt voor mij niet bepalen hoe ik de bijbel of koran moet opvatten en uitleggen
net zo min als ik voor jou kan bepalen hoe jij submission van hirsi moet zien
ik kan het zien als een bewuste provocatie.. terwijl jij denkt.. nee joh.. hoe kom je er bij
ok zijn we het daar over eens.. pff gelukkig..quote:Op zondag 2 maart 2008 11:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wie twist dan over bedreigingsgehalte van een groep die een ambassade bestormt met wapens?
Gast wie heeft het over jou? Ik heb het over Ayaan en Wilders die beiden herhaaldelijk hebben gestreden voor vrijheid om te beledigen, dat jij je er door aangesproken voelt en vervolgens daarop reageert laat je nog steeds mijn punt missen.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:37 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou ik reageerde op jou stelling:
[..]
jij kunt voor mij niet bepalen hoe ik de bijbel of koran moet opvatten en uitleggen
net zo min als ik voor jou kan bepalen hoe jij submission van hirsi moet zien
ik kan het zien als een bewuste provocatie.. terwijl jij denkt.. nee joh.. hoe kom je er bij
huh, waar worden christenen dagelijks beledigt door moslims dan ?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
ik snap hun punt wel, over recht op beledigenquote:Op zondag 2 maart 2008 11:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gast wie heeft het over jou? Ik heb het over Ayaan en Wilders die beiden herhaaldelijk hebben gestreden voor vrijheid om te beledigen, dat jij je er door aangesproken voelt en vervolgens daarop reageert laat je nog steeds mijn punt missen.
Nog met ff op nadrukdat Wilders puur op het beledigen uit is, ik heb het niet over mensen die een mening geven en daardoor als bijwerking - onbewust - mensen beledigen, je weet. Kan je dat begrijpen?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:45 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
ik snap hun punt wel, over recht op beledigen
juist omdat, beledigen, subjectief is..
dat is juist hun en ook mijn punt..
als je het beledigd voelen/ervaren als factor mee gaat tellen.. is vrijheid van meningsuiting niet meer mogelijk
zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
laten we eens pure logica en wiskunde gebruiken
Als Mening A beledigend is voor groep B, mag je mening A niet uitten
Als B = moslims gaat de stelling op
Als B = homo;s gaat de stelling niet op
een ieder begrijp toch dat een dergelijke rechtsongelijkheid, pure disciminatie zou zijn
Eens. Moslims mogen wel zeggen dat alle homo's dood moeten, maar o wee als iemand iets zegt over moslims...quote:Op zondag 2 maart 2008 11:45 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Als Mening A beledigend is voor groep B, mag je mening A niet uitten
Als B = moslims gaat de stelling op
Als B = homo;s gaat de stelling niet op
ik kan begrijpen dat er mensen zijn die iets zeggen , puur om te provoceren en te beledigenquote:Op zondag 2 maart 2008 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nog met ff op nadrukdat Wilders puur op het beledigen uit is, ik heb het niet over mensen die een mening geven en daardoor als bijwerking - onbewust - mensen beledigen, je weet. Kan je dat begrijpen?
Houd jij zijn werkuren bij?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Politiek doel - politicus - krijgt geld om te werken
Jij wil graag bepalen wat hij met zijn eigen tijd doet, riekt naar leven volgens bepaalde regeltjes.quote:niet om propaganda filmpjes te maken in lijn van zijn gedachtegoed.
Nogmaals, houd jij van politici hun urenstaat bij?quote:Als elke politicus een film zou gaan maken over zijn gedachtegoed, dan zouden we niet meer aan regeren toekomen.
en in vele gevallen ook juist daarom doen.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:51 schreef Mutant01 het volgende:
Jojo, waar Trigger op doelt is dat er een verschil is tussen onbewuste belediging en bewuste belediging, dus waarbij je weet dat hetgeen wat je gaat doen beledigend zal zijn.
Wanneer voetbalfans elkaar op TV beledigen kan dat ook leiden tot veldslagen waarbij gemoord wordt ...quote:Op zondag 2 maart 2008 11:29 schreef Gia het volgende:
[..]
maar wie bepaald dan of iets een bewuste belediging is, of dat de belediging een , onbedoelt, bijproduct is van een mening?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:51 schreef Mutant01 het volgende:
Jojo, waar Trigger op doelt is dat er een verschil is tussen onbewuste belediging en bewuste belediging, dus waarbij je weet dat hetgeen wat je gaat doen beledigend zal zijn.
Dat dusquote:Op zondag 2 maart 2008 11:52 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
ik kan begrijpen dat er mensen zijn die iets zeggen , puur om te provoceren en te beledigen
maar we hebben het hier over een film, die nog niemand gezien heeft
ik kan alleen maar refereren aan een film die ik wel gezien heb en dat is die van hirsi ali, submision
die vond ik kunstzinnig, inhoudelijk sterk, en mooi uitgevoert
en bijdragen aan een inhoudelijke discussie over de positie van vrouwen in de islaam
maar hoe dan ook, het blijft gevaarlijk om te denken dat jij weet waarom een ander iets zegt en doet
ik kan me heel goed voorstellen dat wilders zich oprecht zorgen maakt over het in gevaar komen van de vrijheid van meningsuiting door moslims extremisten
tot nu toe bewijzen de reacties van moslims extremisten zijn gelijk
Whehe, hoe had je verwacht dat extremistische moslims zullen reageren, op theevisite met een kopje koffie en een koekje erbij?quote:Op zondag 2 maart 2008 11:52 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
ik kan begrijpen dat er mensen zijn die iets zeggen , puur om te provoceren en te beledigen
maar we hebben het hier over een film, die nog niemand gezien heeft
ik kan alleen maar refereren aan een film die ik wel gezien heb en dat is die van hirsi ali, submision
die vond ik kunstzinnig, inhoudelijk sterk, en mooi uitgevoert
en bijdragen aan een inhoudelijke discussie over de positie van vrouwen in de islaam
maar hoe dan ook, het blijft gevaarlijk om te denken dat jij weet waarom een ander iets zegt en doet
ik kan me heel goed voorstellen dat wilders zich oprecht zorgen maakt over het in gevaar komen van de vrijheid van meningsuiting door moslims extremisten
tot nu toe bewijzen de reacties van moslims extremisten zijn gelijk
Tot dusver is het geweld dat Christelijk Amerika gepleegd heeft in moslim landen vooralsnog wel wat groter ...quote:Op zondag 2 maart 2008 11:35 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Jezus Gozer, Ayaan heeft gezegd dat ze zelf wil beledigen met haar uitspraken om mensen te stimuleren kritisch te zijn.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:55 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
maar wie bepaald dan of iets een bewuste belediging is, of dat de belediging een , onbedoelt, bijproduct is van een mening?
ik denk als je bv hirsi ali zou vragen of haar film submision een bewuste belediging is, zou ze nee zeggen ( ik ook trouwens)
maar als je het een moslims extremist zou vragen,zou die zeggen dat het een bewuste provocatie is
tja, wie moet je dan gelijk geven?
Er zijn niet alleen moslims die dat roepen, maar ook christenen, en in beide gevallen wordt dat in NL moreel veroordeeld.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:52 schreef supersayan het volgende:
[..]
Eens. Moslims mogen wel zeggen dat alle homo's dood moeten, maar o wee als iemand iets zegt over moslims...
nou ja ,ik denk dat balkenende, wilders en bijna iedereen weet hoe de reactie van moslimextremosten zal zijnquote:Op zondag 2 maart 2008 11:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Whehe, hoe had je verwacht dat extremistische moslims zullen reageren, op theevisite met een kopje koffie en een koekje erbij?
Voor zover ik het weet heb ik nog geen woord over inhoud van het film gezegd btw, wel weet ik zeker dat weer de gematigde moslim er op wordt aangekeken en aangesproken. Waar ik dit x absoluut geen begrip voor zal tonen.
Uhm, ze zeggen het zelf. Ze zeggen zelf dat het beledigend zal zijn, dat het deel uitmaakt van hun recht op het beledigen van mensen. Ga nou niet doen alsof ze niet bewust waren van het feit dat ze mensen aan het beledigen waren.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:55 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
maar wie bepaald dan of iets een bewuste belediging is, of dat de belediging een , onbedoelt, bijproduct is van een mening?
ik denk als je bv hirsi ali zou vragen of haar film submision een bewuste belediging is, zou ze nee zeggen ( ik ook trouwens)
maar als je het een moslims extremist zou vragen,zou die zeggen dat het een bewuste provocatie is
tja, wie moet je dan gelijk geven?
Dat extremisten wanneer beledigd iets extreem gaan uithalen kan ik je ook wel vertellen zonder film van 15 minuten hoor.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou ja ,ik denk dat balkenende, wilders en bijna iedereen weet hoe de reactie van moslimextremosten zal zijn
dat is juist , vermoed ik, het punt dat wilders wil maken![]()
die extremisten, vind hij een beproefing
dat er domme mensen zijn die niet begrijpen dat een doorsnee moslim, niets met extremisme te maken heeft.. tja.. dat is iets van alle tijden
disciminatie noemen we dan, mensen over 1 kam scheren
En daar gaan nu ENORME problemen mee ontstaan en dat overdrijf ik niet, want je kan je voorstellen dat gematigde moslims dat gezeik met deze domme mensen meer dan zat zijn.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
dat er domme mensen zijn die niet begrijpen dat een doorsnee moslim, niets met extremisme te maken heeft.. tja.. dat is iets van alle tijden
disciminatie noemen we dan, mensen over 1 kam scheren
Inderdaad, best sneu. "Ik, Wilders, ga bewijzen dat extremisten extremistisch reageren!" Dan heb ik altijd gelijk! En lopen er weer hordes mongolen achter mijn reet aan!quote:Op zondag 2 maart 2008 12:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat extremisten wanneer beledigd iets extreem gaan uithalen kan ik je ook wel vertellen zonder film van 15 minuten hoor.
Net zoals het feit dat die domme mensen de extremisten zat zijn? Ik heb een idee; laten we de extremisten aanpakken, in plaats van elkaar!quote:Op zondag 2 maart 2008 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En daar gaan nu ENORME problemen mee ontstaan en dat overdrijf ik niet, want je kan je voorstellen dat gematigde moslims dat gezeik met deze domme mensen meer dan zat zijn.
quote:Op zondag 2 maart 2008 12:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, best sneu. "Ik, Wilders, ga bewijzen dat extremisten extremistisch reageren!" Dan heb ik altijd gelijk! En lopen er weer hordes mongolen achter mijn reet aan!
Ik denk dat het daarvoor te laat is. De extremisten aan beide kanten domineren het debat, vanaf nu zal het alleen maar bergafwaards gaan.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Net zoals het feit dat die domme mensen de extremisten zat zijn? Ik heb een idee; laten we de extremisten aanpakken, in plaats van elkaar!
nou dat bewijst meer weer eens datgene wat ik al eerder zeiquote:Op zondag 2 maart 2008 11:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jezus Gozer, Ayaan heeft gezegd dat ze zelf wil beledigen met haar uitspraken om mensen te stimuleren kritisch te zijn.
laten we het daar dan over hebben: het probleem van moslims extremisten, die met geweldsdreiging willen bepalen wat een ander wel en niet kan zeggenquote:Op zondag 2 maart 2008 12:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat extremisten wanneer beledigd iets extreem gaan uithalen kan ik je ook wel vertellen zonder film van 15 minuten hoor.
nou als iemand zegt, te verwachten dat zijn mening als beledigend zal worden opgevat door een bepaalde groepquote:Op zondag 2 maart 2008 12:10 schreef Mutant01 het volgende:
Nou, als iemand zegt iemand anders te gaan beledigen, kan ik wel vaststellen dat het gaat om bewuste belediging.
Dat zegt iemand die claimt net dat Ayaan niet uit was op het beledigen?quote:Op zondag 2 maart 2008 12:08 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou dat bewijst meer weer eens datgene wat ik al eerder zei
Het ging met Submission dan ook helemaal niet om het beledigen, je snapt er echt niets van hé, Theo Maassen en Hans Teeuwen beledigen Mohammed ook dikwijls waar er zelden van iets is gekomen dan wel op - extreem - gereageerd is.quote:hoe gevaarlijk het is te veronderstelllen te weten met welke bedoeling een ander iets zegt of doet
en dat het beter is alleen voor je zelf te spreken
en in dat geval, weet ik alleen dat ik die film submission geen belediging vond.. dat ik wel begrijp dat andere mensen, die het niet gewoon vinden om kritiek te hebben op de islaam, dat wel zouden vinden
maar dat ik dat geen reden vondt om die film submision niet te publiseren
net zo min als dat ik ook niet van mening ben dat de koran niet gepubliseert kan worden omdat ik bepaalde inhoud ervan beledigend vindt
kern voor mij blijft, dat mijn ervaring van iets beledigend vinden geen maatstaf kan zijn
en het onderscheid tussen bedoelde en onbedoelde belediging.. tja. blijf ik moeilijk vinden
immers wie bepaald of iets een bewuste of onbewuste belediging is
Punt is dat dat ene mannetje met dat filmpje wel de hersens schijnt te hebben dingen in goede banen te leiden, en die extremisten niet. Heeft het zin om over die extremisten te praten, wat dan? Kunnen we daar wat mee, valt daarmee in discussie te gaan? Nee. Wilders zou echter wel van die film af kunnen zien, dus dat is tenminste iets.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:12 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
laten we het daar dan over hebben: het probleem van moslims extremisten, die met geweldsdreiging willen bepalen wat een ander wel en niet kan zeggen
en niet over het filmpje van 1 mannetje..
Das alsnog bewuste belediging.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:14 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nou als iemand zegt, te verwachten dat zijn mening als beledigend zal worden opgevat door een bepaalde groep
is een nuance .. en een heel groot verschil
Volgens mij als jij op een station loopt waar een - moslim - extremist een bom heeft geplaatst als represaille jegens Wilders zijn film ben ik volgens mij net zo kwetsbaar als jij.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:12 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
laten we het daar dan over hebben: het probleem van moslims extremisten, die met geweldsdreiging willen bepalen wat een ander wel en niet kan zeggen
en niet over het filmpje van 1 mannetje..
quote:Op zondag 2 maart 2008 12:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat zegt iemand die claimt net dat Ayaan niet uit was op het beledigen?
[..]
Het ging met Submission dan ook helemaal niet om het beledigen, je snapt er echt niets van hé, Theo Maassen en Hans Teeuwen beledigen Mohammed ook dikwijls waar er zelden van iets is gekomen dan wel op - extreem - gereageerd is.
Het ging de mensen er om hoe ze met de Koran omgingen in Submission op een blote vrouwenlichaam, dat ziet een moslim niet als simpele kritiek of beledigen, dat is veel meer dan dat, maar daarvoor heb je weer een theologische aanleg voor nodig om je in de moslim te kunnen verplaatsen.
Ik heb geen problemen met onbedoelde beledigingen ik kan het ook verkeerd begrepen hebben en zijn dat ik me simplistisch gekwetst voel, maar als iemand zegt dat ze doelbewust beledigen heb ik er geen goed woord meer voor, is het ook niet moeilijk om vast te stellen dat ze aan het beledigen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |