http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experimentquote:Gruwelijke foto's Abu Ghraib opgedoken
Gepost door Rob (R@b) - Bron: Wired.com
Gepubliceerd: donderdag 28 februari 2008 @ 11:44
Er waren al een aantal foto's bekend van de wreedheden die Amerikaanse soldaten toepasten op Iraakse gevangenen in de Abu Ghraib-gevangenis. Nu zijn er weer een aantal uit die periode opgedoken, die nog weerzinwekkender zijn dan de eerder vrijgegeven beelden.
De foto's zijn al sinds 2006 bekend, maar worden nu in het openbaar getoond door de Amerikaanse psycholoog Philip Zimbardo die vandaag een rede houdt hoe het komt dat 'goede' mensen ineens wrede hufters kunnen worden. Zimbaro is bekend van onder meer het Stanford prison experiment.
De nu opgedoken foto's tonen onder meer een naakte gevangene overgoten met stront, een bloedende man die mishandeld wordt, een lachende soldate bij een rottend lijk, en meer van dergelijke taferelen. De foto's staan hier, maar kunnen als bijzonder schokkend worden ervaren.
Dat is werkelijk al tientallen jaren bekend. Dat volk heeft geen problemen met het afslachten van onschuldige mensen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:54 schreef wolferl het volgende:
Afschuwelijk.
Maar dit gebeurd ook elders in de wereld, op verschillende plekken in verschillende geschiedenis tijdperken.
Dit is dus niets nieuws, maar het blijft gruwelijk. Blijkt dus dat de Amerikanen ook barbaren zijn, maar dat wisten we al toen ze honderden jaren geleden alle indianen stammen afslachte.
ik geloof dat een senaats-commissie al de foto's en video's gezien had.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:13 schreef EdvandeBerg het volgende:
Zou er een verborgen agenda zijn achter het gefaseerd vrijgeven van deze foto's?
Ik bedoel; we weten van de schandalige dingen die daar hebben plaatsgevonden, maar op deze manier kan je de focus hier op steeds opnieuw vestigen en is de beoogde schade veel groter dan alles in een keer vrijgeven.
En inderdaad, die 2e foto! Lijkt wel op zo'n mandarijntje wat na de grote vakantie opeens weer uit je schooltas te voorschijn kwam.
Andere volken doen dat niet wou je zeggenquote:Op donderdag 28 februari 2008 13:16 schreef thedude0 het volgende:
[..]
Dat is werkelijk al tientallen jaren bekend. Dat volk heeft geen problemen met het afslachten van onschuldige mensen.
quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:11 schreef Triptamine het volgende:
ach, hun doen het ook. Sorry, maar ik kan er niet mee zitten
Klopt. In de Tweede Wereldoorlog gebeurde dat ook. En daarna zijn er Duitsers en Japanners voor veroordeeld.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:21 schreef KhaZ het volgende:
Ik vind ze niet echt schokkend, dit gebeurt toch in elke oorlog?
Andere landen in het westen niet in ieder geval. Blijkbaar valt amerika dus te vergelijken met negerstammen uit afrika en primitieve moslims in het midden-oosten. Dat hebben ze goed voor elkaar zegquote:Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Andere volken doen dat niet wou je zeggen
Oemfufu stammen in Afrika wel. Geflipte moslims ook.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Andere volken doen dat niet wou je zeggen
Ik kan me een 'discussie' in een hostel op vakantie herinneren waarin een Engelse toerist tegen een Amerikaan zei: 'America has a history of violence and oppression!'quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:23 schreef thedude0 het volgende:
[..]
Andere landen in het westen niet in ieder geval. Blijkbaar valt amerika dus te vergelijken met negerstammen uit afrika en primitieve moslims in het midden-oosten. Dat hebben ze goed voor elkaar zeg
Ja sorry, dit soort shit gebeurde al meteen na ww2 weer onder andere in Korea. De VS heeft helemaal niks geleerd van de 60 miljoen dode in ww2quote:
Dat hebben ze ook, toch? Dat de Engelsen dat zelf ook hebben doet daar verder vrij weinig aan af.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:27 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ik kan me een 'discussie' in een hostel op vakantie herinneren waarin een Engelse toerist tegen een Amerikaan zei: 'America has a history of violence and oppression!'![]()
wat een überdomme reactie .quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:11 schreef Triptamine het volgende:
Nazi-Duitsland anyone? Gezien Europa's geschiedenis van bloedvergieten is het niet echt geloofwaardig als wij andere landen moreel de les gaan lezen. Kwestie van bescheidenheid, ook al hebben we het (mede door Amerika) de afgelopen 60 jaar relatief droog gehouden.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:25 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Oemfufu stammen in Afrika wel. Geflipte moslims ook.
Maar ik zie dit in het Westen niet snel gebeuren. Ze zijn zo fout als de regimes die ze proberen te bestrijden.
Kom op zeg, met alle respect. Dat was meer dan 60 jaar geleden.quote:
Afgezien van dat ze daar per definitie niets te zoeken hebben, pretenderen ze dat ze er zitten om de rust in het land te waarborgen. Als dan dit soort dingen uitlekken, is dat m.i. vrij moeilijk goed te praten.quote:Gezien Europa's geschiedenis van bloedvergieten is het niet echt geloofwaardig als wij andere landen moreel de les gaan lezen. Kwestie van bescheidenheid, ook al hebben we het (mede door Amerika) de afgelopen 60 jaar relatief droog gehouden.
In Griekenland ook, maar niet zo extreem als dit. Zelfs daar hadden ze nog respect voor een lijk.... Dit is anno 2008 gewoon fucking sick. Als ik dit soort dingen zie, dan juich ik 9/11 aanslagen alleen maar toe. Laat die honden ook maar een keer voelen hoe het is om te lijden.quote:Oh en tot diep in de jaren '70 gebeurden dit soort dingen ook nog in Spanje en Portugal. Alleen werden daar geen foto's van gemaakt, laat staan gepubliceerd in binnenlandse kranten (zoals in Amerika).
Nee dat doet daar niks aan af. Maar het is wel een onvoorstelbaar staaltje hypocrisie, kortzichtigheid en morele zelfgenoegzaamheid.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:30 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Dat hebben ze ook, toch? Dat de Engelsen dat zelf ook hebben doet daar verder vrij weinig aan af.
Amerika kwam er toch zogenaamd om "beschaving" en Westerse normen te brengen? Zijn ze goed bezig als ze dat op deze manier willen doen..quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:11 schreef Triptamine het volgende:
er gebeurde wel meer daar een hoop eerder. lynch-parties van zwarten en vrij schieten op indianen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:29 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Ja sorry, dit soort shit gebeurde al meteen na ww2 weer onder andere in Korea. De VS heeft helemaal niks geleerd van de 60 miljoen dode in ww2
quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:34 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Kom op zeg, met alle respect. Dat was meer dan 60 jaar geleden..
Wie doet dat dan? Het gaat om die moralistische zelfgenoegzaamheid langs de zijlijn. Over wie heb je het trouwens als je het over 'ze' hebt? Over Bush of over de Amerikaans pers die deze schanddaden zelf naar buiten heeft gebracht?quote:[..]
Afgezien van dat ze daar per definitie niets te zoeken hebben, pretenderen ze dat ze er zitten om de rust in het land te waarborgen. Als dan dit soort dingen uitlekken, is dat m.i. vrij moeilijk goed te praten..
Sorry, ik wist niet dat jij er bij was, daar in die ondergrondse gevangenissen van Griekenlandquote:[..]
In Griekenland ook, maar niet zo extreem als dit. Zelfs daar hadden ze nog respect voor een lijk.... Dit is anno 2008 gewoon fucking sick. Als ik dit soort dingen zie, dan juich ik 9/11 aanslagen alleen maar toe. Laat die honden ook maar een keer voelen hoe het is om te lijden.
Ik niet.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:35 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Nee dat doet daar niks aan af. Maar het is wel een onvoorstelbaar staaltje hypocrisie, kortzichtigheid en morele zelfgenoegzaamheid.
Ik vind dit soort dingen vreselijk, maar dat gemoraliseer.... nee, daarvoor hebben ook wij teveel boter op ons hoofd.
Je steekt een lijk in de fik en je krijgt resultaat ala foto 2 en alle andere foto's zijn het resultaat van een illigale oorlog, mogelijk gemaakt door Bush.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:45 schreef ShaoliN het volgende:
Hoe de fuck is dit mogelijk. God wat zijn ze "vrij" in Irak. Zelfs Saddam had dit schokkend gevonden w.s.
Heb het ook niet over die mensen zelf, die verdienen niks beters dan zo'n zelfde soort behandeling.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik niet.
Slacht elkaar af, prima. Ik kan prima leven met geweld. Ik ben verre van een moraalridder, maar er zijn grenzen.
Mensen die in een celletje op zo'n laffe wijze aan de gang gaan met een ander mens... Tsja. Ik zou er m'n hand niet voor omdraaien die eigenhandig te wurgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt...
Europa houdt zich de laatste jaren anders koest, dat kan je van Amerika niet zeggen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:35 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Nee dat doet daar niks aan af. Maar het is wel een onvoorstelbaar staaltje hypocrisie, kortzichtigheid en morele zelfgenoegzaamheid.
Ik vind dit soort dingen vreselijk, maar dat gemoraliseer.... nee, daarvoor hebben ook wij teveel boter op ons hoofd.
Ik niet, vader wel. Of denk je dat ie voor z'n lol naar Nederland kwam? Shut the fuck up als je niet weet waar je over praat.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:41 schreef Soul79 het volgende:
Sorry, ik wist niet dat jij er bij was, daar in die ondergrondse gevangenissen van GriekenlandWat een f*kking bullshit.
WTC staat er niet meer, non? Dus waarom in NY. Doe het dan in Texas ofzo.quote:En 'die honden'Ben je zelf iets beter als je juicht voor de dood van onschuldige slachtoffers? En dan nota bene nog New Yorkers, die altijd fel anti Bush zijn geweest. Hoezo kortzichtigheid
Hoe moet ik weten waarom jouw vader naar Nederland kwam?quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:54 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik niet, vader wel. Of denk je dat ie voor z'n lol naar Nederland kwam? Shut the fuck up als je niet weet waar je over praat..
Behalve dat, wat je lijkt te vergeten is dat Spanje en Griekenland toen een dictatuur waren.. Amerika pretenteert een democratie te zijn.. Klein nuanceverschil, van dictatoriale regimes is over het algemeen bekend dat die wat harder zijn.. Dus is feite is Amerika nog veel verderfelijker, aangezien ze altijd zo ageren tegen de praktijken van dictators.
De fout die jij maakt is dat je de retoriek van de Amerikaanse regering serieus neemt en er dan verontwaardigd over gaat doen. Dat is behoorlijk naïef.quote:[..]
WTC staat er niet meer, non? Dus waarom in NY. Doe het dan in Texas ofzo.
Met ze bedoel ik de Amerikaanse politiek. Het volk zelf walgt van deze oorlog, en terecht.. Onschuldige slachtoffers maakt Amerika met tientallen tegelijk, dus dat vind ik niet echt een criterium in deze. Actie-reactie enzo. Of zijn terroristen opeens boefjes omdat ze burgerslachtoffers maken. Ik kan je garanderen dat die ook vallen als er een stad wordt belegerd. Of is het dan opeens "for the greater cause"?
Houdt Europa zich koest omdat ze opeens beschaafd zijn geworden, of omdat ze hun rol als baas in de wereld kwijt zijn geraakt in de afgelopen 60 jaar?quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:52 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Europa houdt zich de laatste jaren anders koest, dat kan je van Amerika niet zeggen.
Doe dan niet alsof het toen in Griekenland net zo erg was.... Dat was het niet. Tuurlijk zaten mensen onterecht vast, maar bont en blauw geslagen en ingesmeerd met poep, rottende lijken waar het lijkvocht uit de oogkassen loopt etc. gaat imo wel een stap verder. Het gaat vooral om de manier waarop. Dat is idd een brug of 6 te ver.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:07 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Hoe moet ik weten waarom jouw vader naar Nederland kwam?Hoe dan ook, gemarteld werd en wordt er overal, dus dat Abu Ghraib opeens een brug te ver zou zijn, slaat gewoon nergens op. Zeker zo'n opmerking dat de Griekse moordenaars 'tenminste respect hadden voor een lijk'... tja
![]()
Iemand martelen is wat anders dat het bovenstaande.quote:En wat is dat voor onzin dat we van dictaturen nu eenmaal weten dat die wat harder zijn? Marteling is daar onderdeel van het systeem, terwijl het in Abu Ghraib excessen waren. Hoe dat om die reden verderfelijker kan zijn snap ik niet.
Ja, ik ben naief. Jij daarentegen hebt je ogen wijd open, toch?quote:De fout die jij maakt is dat je de retoriek van de Amerikaanse regering serieus neemt en er dan verontwaardigd over gaat doen. Dat is behoorlijk naïef.
Misschien omdat Europa nou niet echt één entiteit is met een eigen leger, etcetera. Europa houdt zich ook niet bepaald koest aangezien sommige Europese landen de Amerikanen gewoon militair ondersteunen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:10 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Houdt Europa zich koest omdat ze opeens beschaafd zijn geworden, of omdat ze hun rol als baas in de wereld kwijt zijn geraakt in de afgelopen 60 jaar?
Griekenland was - zoals elke dictatuur - een systeem, een complete overheid die was gericht op de repressie van een heel volk, jaren achter elkaar. Dat gaan vergelijken met een paar losgeslagen bewakers die zich - terwijl de leiding de andere kant op kijkt - een paar maanden uitleven op een handvol weerloze gevangenen, is appels met peren vergelijken. Het één als moreel minder verwerpelijk beschouwen dan het andere, is al helemaal bespottelijk.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:14 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Doe dan niet alsof het toen in Griekenland net zo erg was.... Dat was het niet. Tuurlijk zaten mensen onterecht vast, maar bont en blauw geslagen en ingesmeerd met poep, rottende lijken waar het lijkvocht uit de oogkassen loopt etc. gaat imo wel een stap verder. Het gaat vooral om de manier waarop. Dat is idd een brug of 6 te ver.
Het lijkt er bijna op dat je martelen minder erg vindtquote:[..]
Iemand martelen is wat anders dat het bovenstaande.
In ieder geval wijd genoeg om door de Amerikaanse oorlogsretoriek heen te prikken en niet quasi-verontwaardigd te doen als de Amerikanen geen Heilige Vredestichters blijken te zijn.quote:[..]
Ja, ik ben naief. Jij daarentegen hebt je ogen wijd open, toch?.
Niet zozeer daardoor, maar andere factoren beslisten dat wel. De EU is dan ook onder andere een vehikel om die rust te continueren.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:10 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Houdt Europa zich koest omdat ze opeens beschaafd zijn geworden, of omdat ze hun rol als baas in de wereld kwijt zijn geraakt in de afgelopen 60 jaar?
idd, nou alleen nog even vast stellen wat de eerste actie was waarop gereageerd werd ..quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:45 schreef zoalshetis het volgende:
actie reactie.
Die hele foto is wel het meest weird.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:44 schreef Adfundum het volgende:
[ afbeelding ]
Leuke foto..... totdat je de rest ziet.
Geldt dat dan ook voor die Turken die die Koerden zo bruut vermoorden en mishandelen?quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:08 schreef Devrim_ het volgende:
Klootzakken..gewoon hoogste militaire straf geven..Doodstraf
Ik heb nog een (ongelezen) boek van Hirsch in de last staan. Ik geloof wel dat Hirsch erachter kwam dat er geïnstrueerd zou zijn dat men bij ondervraging niet al te zachtzinnig hoefde te zijn.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:03 schreef Terecht het volgende:
Ik vind het vreemd dat zoveel mensen zo verontwaardigd reageren, het is niks nieuws dat de VS helemaal niet het braafste jongetje van de klas is.
Bovendien weten we (ik iig) niet of dit een aantal incidenten zijn of dat het structureel en misschien zelfs wel in opdracht is gebeurd en nog steeds gaande is. Daar wil ik eerst wel eens duidelijkheid over hebben, voordat ik mijn gal ga spuwen.
Jij kent het verschil niet tussen terroristen en mensen die worden vastgehouden zonder enige rechten?quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:12 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Geldt dat dan ook voor die Turken die die Koerden zo bruut vermoorden en mishandelen?
Of vind jij dat minder erg, als Grijze wolf aanhanger?
Dan is de vraag natuurlijk wat is niet al te zachtzinnig? Is dat waterboarding, een paar tikken uitdelen, gevangen vrouwenlingerie laten dragen...quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb nog een (ongelezen) boek van Hirsch in de last staan. Ik geloof wel dat Hirsch erachter kwam dat er geïnstrueerd zou zijn dat men bij ondervraging niet al te zachtzinnig hoefde te zijn.
Er is een onderzoek geweest door de senaat en uiteraard werd deze vraag opgeworpen. Ben niet zeker hoe het afgelopen is, maar de meeste betrokkenen werden aangeklaagd door een militaire aanklager en werden door de krijgsraad veroordeeld tot behoorlijk hoge straffen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:27 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dan is de vraag natuurlijk wat is niet al te zachtzinnig? Is dat waterboarding, een paar tikken uitdelen, gevangen vrouwenlingerie laten dragen...
Volgens mij is het niet bewezen dat deze gevangenen onschuldig waren. Dus dikke onzin wat je zegt. Maar imo verdient niemand zo'n behandeling.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:24 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Jij kent het verschil niet tussen terroristen en mensen die worden vastgehouden zonder enige rechten?
Ze kunnen ook niet bewijzen dat ze onschuldig zijn omdat ze geen advocaat krijgen maar wel een onterecht proces!quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:38 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Volgens mij is het niet bewezen dat deze gevangenen onschuldig waren. Dus dikke onzin wat je zegt. Maar imo verdient niemand zo'n behandeling.
muizenval met muis erinquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:45 schreef -skippybal- het volgende:
Wat hebben ze trouwens vast op die laatste foto?
Geen losstaand incident aldus Hersh (Hersh is het niet Hirsch), maar een door het Pentagon ontwikkeld programma onder de codenaam Copper Green.quote:quote:
Onderminister van defensie Paul Wolfowitz en plaatsvervangend stafchef generaal Pace omschreven op 14 mei voor de Senaatscommissie die het schandaal onderzoekt, de behandeling als in strijd met de Conventie van Genève.
De Amerikaanse president, George W. Bush, noemde de beelden "afschuwelijk" en zei dat de daders worden gestraft. Bush stelde dat deze daden op geen enkele wijze maatgevend zijn voor de normale of aanvaardbare gang van zaken in het Amerikaanse leger. Zeventien soldaten in Irak, waaronder brigadegeneraal Janis Karpinski, zijn meteen van dienst ontheven na de aanklacht van het mishandelen van gevangenen. Zes soldaten komen voor het legertribunaal en kunnen mogelijk gevangenisstraffen verwachten als gevolg van de rol die zij speelden in de gebeurtenissen.
Brigadegeneraal Mark Kimmitt, onderdirecteur van de coalitie-operaties in Irak zei: "Ik zou hier graag willen zitten en zeggen dat dit de enige gevallen van misbruik van gevangenen waar we van op de hoogte zijn, maar we weten dat er nog meer gevallen zijn sinds we hier in Irak zijn."
Zowel president Bush als minister van Defensie Donald Rumsfeld hebben excuses aangeboden.
Op 11 mei maakte het Amerikaanse Congres haar onderzoek naar de misstanden bekend. Hieruit bleek dat de bovengenoemde foto's geen losstaand incident waren, maar dat meer misdragingen plaatsgevonden hebben. Veel foto's en informatie worden niet naar buiten gebracht omdat ze té schokkend voor het publiek zouden zijn.
Gedurende mei 2004 kwamen meer foto's in de media in omloop. Ook werd door Amerikaanse soldaten verklaard dat ook door hoger geplaatste officieren werd deelgenomen aan de mishandelingen.
De Amerikaanse onderzoeksjournalist Seymour Hersh berichtte op 24 mei dat een speciaal programma was ontwikkeld door het Pentagon, Copper Green genaamd, dat de speciale vernederende ondervragingsmethodes propageerde. Het Pentagon heeft het bestaan van een dergelijk programma ontkend.
Bizar.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
Van wikipedia:
[..]
Geen losstaand incident aldus Hersh (Hersh is het niet Hirsch), maar een door het Pentagon ontwikkeld programma onder de codenaam Copper Green.
Oh jawel, alleen weten die het beter te verbergen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:23 schreef thedude0 het volgende:
[..]
Andere landen in het westen niet in ieder geval.
Laat ik je even uit een droom helpen, niet elke Koerd die in Turkije wordt opgepakt is een terrortist.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:24 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Jij kent het verschil niet tussen terroristen en mensen die worden vastgehouden zonder enige rechten?
Als ik shockdoctrine van naomi klein moet geloven is het niet alleen het pentagon maar ook de cia en de fbi die omstrden ondervragins technieken geleerd krijgen die men eigenlijk niet zou mogen gebruiken.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
Van wikipedia:
Geen losstaand incident aldus Hersh (Hersh is het niet Hirsch), maar een door het Pentagon ontwikkeld programma onder de codenaam Copper Green.
Lynndie England (van die hondenriem o.a.) zag er zelf nog een klein beetje wazig uit.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:44 schreef Adfundum het volgende:
[ afbeelding ]
na altijd ontwijkend te antwoorden heeft CIA directeur Michael Hayden naar ik meen twee weken geleden toegegeven dat er drie mensen ge-waterboard waren geweest.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:27 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dan is de vraag natuurlijk wat is niet al te zachtzinnig? Is dat waterboarding, een paar tikken uitdelen, gevangen vrouwenlingerie laten dragen...
Het kan niet anders dat er zo'n programma bestaat, anders zouden deze soldaten die gedrag nooit vertoond hebben. Ik heb het dan ook altijd al vreemd gevonden dat men niet veel meer vraagtekens zetten toen de soldaten op deze beelden voor Krijgsraad werden gesleept waarbij het voorgedaan werd dat deze mensen dit gedrag zelf hadden ontwikkeld.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
Van wikipedia:
Ja inderdaad, die kantoorwerkers in de Twin Towers deden hier allemaal vrolijk aan mee. Volledig terecht dus.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:34 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Kom op zeg, met alle respect. Dat was meer dan 60 jaar geleden..
[..]
Afgezien van dat ze daar per definitie niets te zoeken hebben, pretenderen ze dat ze er zitten om de rust in het land te waarborgen. Als dan dit soort dingen uitlekken, is dat m.i. vrij moeilijk goed te praten..
[..]
In Griekenland ook, maar niet zo extreem als dit. Zelfs daar hadden ze nog respect voor een lijk.... Dit is anno 2008 gewoon fucking sick. Als ik dit soort dingen zie, dan juich ik 9/11 aanslagen alleen maar toe. Laat die honden ook maar een keer voelen hoe het is om te lijden.
Vergeet niet de lucratieve interviews!quote:Op donderdag 28 februari 2008 18:21 schreef Yildiz het volgende:
En de daders lopen dus gewoon vrij rond. Wat een heerlijke bescherming tegen 'het lastige recht' hebben die Amerikaanse soldaten toch. Oneervol ontslagje, even roepen dat de orders eigenlijk van Rumsfeld vandaan kwamen en iedereen wast zijn handen in onschuld. Hooguit een klein strafje voor de massa, om de show in de lucht te houden.
Het zijn inderdaad zoals gezegd mensen zoals jij en ik. Alleen zouden jij en ik ervoor veroordeeld worden. Lidmaatschap van de Taliban (zonder ook maar iets gedaan te hebben) betekent in de VS al 20 jaar gevangenisstraf. En dit? Noppes. Belachelijk.
quote:Autopsies revealed severe trauma to both prisoners' legs, describing the trauma as comparable to being run over by a bus. Seven soldiers were charged.
[..]
Involved but uncharged
Some interrogators involved in this incident were sent to Iraq and were assigned to the now infamous Abu Ghraib prison. PFC Corsetti was fined and demoted for not having premission to conduct an interrogation at Abu Ghraib.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bagram_torture_and_prisoner_abuse
quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:44 schreef Adfundum het volgende:
Is ook al niks nieuws. Kapitein Westerling (de slachter van Zuid-Celebes) is in Nederland nooit vervolgd en heeft rustig zn pensioentje kunnen uitzitten.quote:Op donderdag 28 februari 2008 18:21 schreef Yildiz het volgende:
En de daders lopen dus gewoon vrij rond. Wat een heerlijke bescherming tegen 'het lastige recht' hebben die Amerikaanse soldaten toch. Oneervol ontslagje, even roepen dat de orders eigenlijk van Rumsfeld vandaan kwamen en iedereen wast zijn handen in onschuld. Hooguit een klein strafje voor de massa, om de show in de lucht te houden.
Het zijn inderdaad zoals gezegd mensen zoals jij en ik. Alleen zouden jij en ik ervoor veroordeeld worden.
Abu Ghraib =/= Guantanomo Bayquote:Op donderdag 28 februari 2008 16:43 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Ze kunnen ook niet bewijzen dat ze onschuldig zijn omdat ze geen advocaat krijgen maar wel een onterecht proces!
Zodra de regels het toelaten of zelfs aanmoedigen, ja, dan zeker...quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:01 schreef Modus het volgende:
Iedereen is daartoe in staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment
Abu Ghraib was nog een slag erger inderdaad. De 'verdachten' kwamen daar als volgt binnen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 19:56 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Abu Ghraib =/= Guantanomo Bay
en van welke bron heb je dit nieuws? al jazeera? palestina crymedia? iran muslim org?quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:36 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Abu Ghraib was nog een slag erger inderdaad. De 'verdachten' kwamen daar als volgt binnen.
Amerikaanse soldaten kamden een wijk leeg, en iedereen die er fysiek uit zag alsof hij een wapen zou kunnen bedienen, werd gevangen genomen. Niet zomaar een paar, vele tientallen. Straat voor straat, wijk voor wijk. Dat betekent dus niet mannen die eruit zagen alsof ze een wapen droegen, verdacht ofzo, nee, mensen die in staat zouden kunnen zijn om een wapen te dragen.
Fighting age males, een bekend begrip in het Amerikaanse leger. Zo werden alle F.A.M.'s van Abu Graib opgepakt en "ergens" heengebracht. Blatante schending van de mensenrechten en de conventies van Geneve natuurlijk, maar daar trekken de VS zich niet veel van aan en zal je Balkie al helemaal niet over horen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en van welke bron heb je dit nieuws? al jazeera? palestina crymedia? iran muslim org?
Godverdomme, jij bent een grotere cultuurrelativist dan Marcel van Dam.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:04 schreef Caesu het volgende:
doen ze vast niet moeilijk over daar in het m-oosten.
begrijpen vast wel dat je dit in de juiste context moet zien.
dan begreep je mijn cynisme niet.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:49 schreef Floripas het volgende:
[..]
Godverdomme, jij bent een grotere cultuurrelativist dan Marcel van Dam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |