quote:Op woensdag 27 februari 2008 13:26 schreef xFriendx het volgende:
Dolle pret, 730.000 aangiftes, dat worden aardige stapels ter verwerking.
Maar ze komen nu in 1x binnen in plaats van gespreid over 1,5 tot 2 maanden zo ongeveer, toch?quote:Op woensdag 27 februari 2008 13:29 schreef gronk het volgende:
[..]
730.000 aangiftes is nog geen 5 tot 10% van het totaal.
Volgens mij komt de bulk sowieso binnen rond het weekend van 1 april.quote:Op woensdag 27 februari 2008 13:44 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Maar ze komen nu in 1x binnen in plaats van gespreid over 1,5 tot 2 maanden zo ongeveer, toch?
PVDA aan de macht dus nog meer kansloze besluiten: checkquote:Op woensdag 27 februari 2008 11:27 schreef Perrin het volgende:
Belastingdienst een chaos: check
Onderwijs kapot gereorganiseerd: check
Politie onderbezet, ontevreden en stakend: check
Leger op kansloze missie gestuurd: check
Zorg steeds duurder en slechter: check
Kans op verbetering vanuit het ambtenarenapparaat zelf: 0
Waarschijnlijk omdat de politiek elk jaar veranderingen op de Belasting doorvoert.quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:45 schreef ShaoliN het volgende:
Hoe is het in godesnaam mogelijk dat een organisatie waar zo godstering veel geld in gepompt wordt niet normaal kan functioneren. Tijd dat hier echt eens iets aan gedaan wordt.
De hele belastingdienst moet gereorganiseerd worden. Dat is idd veel belangrijker dan nieuwe aftrek & subsidieregelingen of BTW verhogingen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 16:12 schreef Captain_Fabulous het volgende:
het is vooral tijd om nu eens een paar jaar NIETS aan de belastingdienst te doen qua ICT behalve onderhoud en noodgevallen, en dingen eerst af te maken voor de politiek weer nieuwe zaken wil invoeren.
Onzin, dan moet de Belastingdienst maar aangeven dat het onmogelijk binnen de gestelde tijd gedaan kan worden. Dat je zelf een prutssysteem bouwt kun je niet verwijten aan degene die de specificaties heeft aangeleverd.quote:Op woensdag 27 februari 2008 08:50 schreef Q. het volgende:
Het is voor een groot deel veroorzaakt door Den Haag die veel te laat allerlei halfbakken ondoordachte idiote regels bedenkt die onmogelijk binnen de door DH gestelde termijn kunnen worden geimplementeerd in de systemen. Tijd dat DH de hand in eigen boezem steekt: ze zijn zelf schuldig aan de chaos die bij de belastingdienst is ontstaan maar ik denk dat ze dat nooit zullen toegeven.
Errr, nou werk ik wel niet bij de BD, maar wel 'in de IT' en opdrachten teruggeven omdat de termijn onhaalbaar is klinkt in theorie leuker dan het in de praktijk is. Er zal van 'bovenaf' simpelweg gezegd worden 'het moet toch!' en klaar ben je.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Onzin, dan moet de Belastingdienst maar aangeven dat het onmogelijk binnen de gestelde tijd gedaan kan worden. Dat je zelf een prutssysteem bouwt kun je niet verwijten aan degene die de specificaties heeft aangeleverd.
Dan moeten er wel specs zijn. Ik kan me zo vagelijk herinneren dat de Belastingdienst eind 2005 nog zat te wachten op wetgeving die per 1/1/2006 zou ingaan. En 'vooruit bouwen' is niet echt een optie; de ervaring leert dat wat er last-minute uit de tweede kamer komt nog wel eens totaal anders is dan wat je had kunnen verwachten.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Onzin, dan moet de Belastingdienst maar aangeven dat het onmogelijk binnen de gestelde tijd gedaan kan worden. Dat je zelf een prutssysteem bouwt kun je niet verwijten aan degene die de specificaties heeft aangeleverd.
Idd. Ik heb dezelfde ervaring met software die in de zorg gebruikt wordt.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Dan moeten er wel specs zijn. Ik kan me zo vagelijk herinneren dat de Belastingdienst eind 2005 nog zat te wachten op wetgeving die per 1/1/2006 zou ingaan. En 'vooruit bouwen' is niet echt een optie; de ervaring leert dat wat er last-minute uit de tweede kamer komt nog wel eens totaal anders is dan wat je had kunnen verwachten.
In de verzekeringswereld werkt het met regels vanuit Den Haag niet anders, daar zit je driekwart jaar te wachten op dingen waarvan je weet dat ze er aan komen en dan is het in december nonstop overwerken. De nieuwe zorgverzekeringswet was daar een mooi voorbeeld van.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Dan moeten er wel specs zijn. Ik kan me zo vagelijk herinneren dat de Belastingdienst eind 2005 nog zat te wachten op wetgeving die per 1/1/2006 zou ingaan. En 'vooruit bouwen' is niet echt een optie; de ervaring leert dat wat er last-minute uit de tweede kamer komt nog wel eens totaal anders is dan wat je had kunnen verwachten.
De BD heeft geen enkele machtsmiddel om dat soort eisen te stellen, ze MOETEN doen wat DH zegt. Hoe achterlijk en onmogelijk dat ook is. Dat is het grootste probleem. Den Haag.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een paar seconden nog wel. Hoelang heb je in de wacht gestaan bij orange, planet of UPC als ze je internetaansluiting weer eens verneukt hebben? Hoeveel tijd heb je besteed aan het doorploegen van paypal's keuzemenu of hun website (waarbij het godsonmogelijk is om meteen uit te komen bij de klantenservice)? Etcetera.quote:Op woensdag 27 februari 2008 21:03 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Prutsers. Ik heb nu een paar seconden van mijn leven verspild aan het opnieuw versturen van mijn aangifte.
Ja, omdat 'bovenaf' zelf niet deskundig is en denkt dat het allemaal wel te doen is. Daar ligt ook een deel van het probleem.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:53 schreef Jarno het volgende:
Errr, nou werk ik wel niet bij de BD, maar wel 'in de IT' en opdrachten teruggeven omdat de termijn onhaalbaar is klinkt in theorie leuker dan het in de praktijk is. Er zal van 'bovenaf' simpelweg gezegd worden 'het moet toch!' en klaar ben je.
quote:Op woensdag 27 februari 2008 21:02 schreef Q. het volgende:
De BD heeft geen enkele machtsmiddel om dat soort eisen te stellen, ze MOETEN doen wat DH zegt. Hoe achterlijk en onmogelijk dat ook is. Dat is het grootste probleem. Den Haag.
Daar moet de Tweede Kamer zichzelf dan maar eens vragen over stellen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:58 schreef gronk het volgende:
Dat sowieso.quote:Op woensdag 27 februari 2008 21:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Daar moet de Tweede Kamer zichzelf dan maar eens vragen over stellen.
Gezien de hoeveelheid ijdeltuiterij in de tweede kamer (maar bovenal, het ontzettend korte geheugen) verwacht ik daar niet heel veel van.quote:
Op dit moment is een project van 3 miljoen euro helemaal aan het mis gaan bij een 'keten' van verpleeghuizen en zorginstelling in het Groene Hartquote:Op woensdag 27 februari 2008 20:59 schreef Jarno het volgende:
[..]
Idd. Ik heb dezelfde ervaring met software die in de zorg gebruikt wordt.
Als je de boel echt in het honderd wil laten lopen moet je nu gaan reorganiseren, jij snapt er echt weinig van...maar dat is geen verwijt aan je persoonlijk, je moet er gewerkt hebben om de omvang van het geheel te kunnen vatten. Tuurlijk, er wordt een boel geld verspilt zoals in elke grote organisatie, maar de meeste mensen doen echt hun baan naar eer en geweten bij de B/CICT of hoe het tegenwoordig mag heten. Als jij een systeem dat voor heel Nederland moet werken moet ontwerpen, bouwen, testen en implementeren binnen het halve jaar dat politici de belastingdienst meestal geeft...het kan gewoon niet.quote:Op woensdag 27 februari 2008 16:17 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
De hele belastingdienst moet gereorganiseerd worden. Dat is idd veel belangrijker dan nieuwe aftrek & subsidieregelingen of BTW verhogingen.
730.000 aangiften kwijt raken en dan roepen dat ze het best goed doen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 21:49 schreef Whatashockr het volgende:
Lekker dom commentaar hier, uitzonderingen daargelaten.
Tis makkelijk om erop te zeiken, maar ik denk gezien de enorme hoeveelheden data en wisselingen in regels dat de Belastingdienst het heel goed doet. Verder blijft het mensenwerk en zal er af en toe iets mis gaan.
Niemand hier zal het beter kunnen.
Even een vraagje van een automatiserings nono. Als ik mijn aangifte verstuur...is dus een filetje met mijn gegevens. Wordt het dan niet opgeslagen als apart filetje ? Zeg maar aangifteLangeTabbetje2007 ? Of wordt van die 703.000 alles meteen op een grote hoop gegooid ?quote:Op woensdag 27 februari 2008 11:17 schreef gronk het volgende:
[..]
Jawel. Peuter maar eens 'de juiste aangiftes' uit 500 tot 1000 Gb aan XML-data. Waar ook zut tussen zit die niet 8-bit clean is (verbazend hoeveel software daar nog op crashed), XML die sowieso niet 'well-formed' is, waarbij niet duidelijk is of het om een correctie gaat of een volledig nieuwe aangifte, etc.
Het zijn geen bestanden, het wordt waarschijnlijk via een interface (die dus niet goed werkte) direct in een database gepompt. En de eerste keer dat het daar opgeslagen wordt is er dus al iets niet goed aan.quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:33 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Even een vraagje van een automatiserings nono. Als ik mijn aangifte verstuur...is dus een filetje met mijn gegevens. Wordt het dan niet opgeslagen als apart filetje ? Zeg maar aangifteLangeTabbetje2007 ? Of wordt van die 703.000 alles meteen op een grote hoop gegooid ?
Als je dan 703.000 filetjes hebt, is het toch zo terug te vinden ?
Of is dit iets te simplistisch ?
Ah duidelijk. Nou ja, het staat bij de mensen natuurlijk nog wel op de pc. Dus kleine moeite om het nog een keer in te zenden.quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Het zijn geen bestanden, het wordt waarschijnlijk via een interface (die dus niet goed werkte) direct in een database gepompt. En de eerste keer dat het daar opgeslagen wordt is er dus al iets niet goed aan.
Behalve als je je PC niet meer hebt, of je harde schijf hebt opgeschoont, of windows opnieuw hebt geinstalleerd.quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ah duidelijk. Nou ja, het staat bij de mensen natuurlijk nog wel op de pc. Dus kleine moeite om het nog een keer in te zenden.
Nou, als de belastingadviseur geen copietje bewaard is ie zijn geld niet waard. Bovendien doen die niet zo vroeg aangifte.quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:58 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Behalve als je je PC niet meer hebt, of je harde schijf hebt opgeschoont, of windows opnieuw hebt geinstalleerd.
Daarnaast levert dit grote problemen op voor belastingadviseurs die voor vele klanten de belasting hebben gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |