je kunt mij gewoon in Singapore dollars betalenquote:Op donderdag 28 februari 2008 08:00 schreef freud het volgende:
[..]
Helaas zijn veel eBay stores in het verre oosten geswitched naar ponden in de 2e helft van 2007 [afbeelding]. Shoppen in de states is in ieder geval [afbeelding] geworden.
want nigeria, iran en venezuela zijn zulke stabiele leuke landen? en de vs zit niet al jaren decennia te kloten daar?quote:Op woensdag 27 februari 2008 18:51 schreef NightH4wk het volgende:
Blijf wel relatieveren aub. BHFH opende in die tijd heel veel vage topics en dat de supply onder druk zou komen te staan door gekloot in oa Nigeria, Iran, Venezuela, kan je ook niet perfect voorspellen. Er is voldoende olie beschikbaar maar er staat veel productie idle.
Een tien jaar terug was er een zware glut en toen zat de vs ook te "kloten." En daarnaast, dankzij dat ongelovelijke mismanagement in Venezuela (voedseltekorten, etc.) kunnen ze daar wel wat meer productie gebruiken om eten van te kopen ipv de revolutie in omringende landen te pushen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 08:34 schreef simmu het volgende:
[..]
want nigeria, iran en venezuela zijn zulke stabiele leuke landen? en de vs zit niet al jaren decennia te kloten daar?
Nee wij kunnen wel wat meer productie gebruiken om de olieprijs te drukken. Dat is heel wat anders.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:02 schreef NightH4wk het volgende:
Een tien jaar terug was er een zware glut en toen zat de vs ook te "kloten." En daarnaast, dankzij dat ongelovelijke mismanagement in Venezuela (voedseltekorten, etc.) kunnen ze daar wel wat meer productie gebruiken om eten van te kopen ipv de revolutie in omringende landen te pushen.
Die hele opec geeft of niet veel meer om de prijsstabiliteit, of heeft ons altijd voorgelogen over de productiecapaciteit die nog beschikbaar zou zijn.quote:Olieprijs stijgt tot boven $ 102 per vat
Ook loopt de olieprijs op door indicaties dat het oliekartel OPEC volgende week niet tot een productieverhoging overgaat en mogelijk zelfs de productie verlaagt.
Dus we gaan er beiden op vooruit, dat is het basisprincipe van handel en daar rust de hele economie op.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee wij kunnen wel wat meer productie gebruiken om de olieprijs te drukken. Dat is heel wat anders.![]()
Maar niet genoeg gezien de problemen.quote:Zolang die olieprijs maar door blijft stijgen wordt ondanks dat men niet de maximale output haalt toch genoeg geld gemaakt.
Het blijft een cartel idd en ze gaan pas ingrijpen zodra de demand mogelijk in gevaar komt, ze zullen minder direct op de prijs reageren.quote:Wat dan mijns inziens nog vreemder is het volgende bericht:
[..]
Die hele opec geeft of niet veel meer om de prijsstabiliteit, of heeft ons altijd voorgelogen over de productiecapaciteit die nog beschikbaar zou zijn.
Sterker nog, er zijn sterke aanwijzingen dat de voorraden op papier en de werkelijke olievoorraad niet bepaald overeenkomen. Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: Scientists challenge major review of global reservesquote:Op donderdag 28 februari 2008 10:24 schreef Basp1 het volgende:
Die hele opec geeft of niet veel meer om de prijsstabiliteit, of heeft ons altijd voorgelogen over de productiecapaciteit die nog beschikbaar zou zijn.
quote:The blue line shows the official Saudi reserves as reported by BP whilst the red line shows how Saudi reserves would have declined since 1980 as a result of the 77 billion barrels of oil that have been produced since then. The red line is then back calculated to 1936, the year Saudi production began and accounts for the 120 billion barrels produced since that time. The red line does not account for new discoveries and revisions and there is therefore scope for the 91 billion barrels indicated reserves in 2006 to be increased or reduced. It is noteworthy that Saudi Arabia has not made any super giant discoveries since 1980 and that new discoveries since 1980 are unlikely to have a huge impact upon the current reserves figure.
There are two main issues with the blue official line. The first is that reserves were substantially revised upwards from 170 to 260 billion barrels between 1987 and 1989. That’s a 53% revision that does not correspond with new discoveries being made. The Saudis must therefore argue that this one off escalation in reserves was due to previous under-reporting or upwards revision based on new technologies such as horizontal drilling and 3D seismic that allows more accurate targeting of oil wells.
The second and more serious issue is that since 1988, there has been no annual adjustment to reserves for production. That flat blue line should at least decline parallel to the red line.
Combined, these two issues suggest that official Saudi reserves are grossly over-estimated. We can say with certainty that the flat line annual return is false accounting, which leaves us in a position of not knowing what the actual Saudi reserves are. I’d suggest that the true figure likely lies closer to 91 billion barrels than the official figure of 264 billion barrels as newly reported by BP.
Is dat zo, als de olieprijzen sterker blijven stijgen als de inflatie is het voor hun op langere termijn alleen maar voordelig om dat zwarte goud langer in de grond te laten zitten.quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:50 schreef NightH4wk het volgende:
Dus we gaan er beiden op vooruit, dat is het basisprincipe van handel en daar rust de hele economie op. [ afbeelding ]
De vraag naar olie zal de komende jaren nog echt niet verminderen, behalve als er een technologische doorbraak plaatsvind in de duurzame energie ontwikkeling. Als we naar de groei plaatjes van de bric landen kijken, dan durf ik wel te stellen dat groei ongever gelijk zal lopen met de vraag naar energie en dus ook olie. In de westerse maatschappijen zijn we wel ongeveer op een verzadigingspunt gekomen waarbij niet subtianteel meer olie nodig is.quote:Het blijft een cartel idd en ze gaan pas ingrijpen zodra de demand mogelijk in gevaar komt, ze zullen minder direct op de prijs reageren.
Technologische doorbraak zal pas komen als de olie op is lijkt mequote:Op donderdag 28 februari 2008 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is dat zo, als de olieprijzen sterker blijven stijgen als de inflatie is het voor hun op langere termijn alleen maar voordelig om dat zwarte goud langer in de grond te laten zitten.
[..]
De vraag naar olie zal de komende jaren nog echt niet verminderen, behalve als er een technologische doorbraak plaatsvind in de duurzame energie ontwikkeling. Als we naar de groei plaatjes van de bric landen kijken, dan durf ik wel te stellen dat groei ongever gelijk zal lopen met de vraag naar energie en dus ook olie. In de westerse maatschappijen zijn we wel ongeveer op een verzadigingspunt gekomen waarbij niet subtianteel meer olie nodig is.
Je bedoelt: de technologische doorbraak zal pas bekend gemaakt worden als de olie op is? In dat geval ga ik met je meequote:Op donderdag 28 februari 2008 12:59 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Technologische doorbraak zal pas komen als de olie op is lijkt me [afbeelding]
Tja kernfusie is de key maar dat duurt nog tientallen jaren. Ze hebben wel een onderzoekscentrum van de EU geopend in Frankrijk en er een aantal miljard in gepompd.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:03 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Je bedoelt: de technologische doorbraak zal pas bekend gemaakt worden als de olie op is? In dat geval ga ik met je mee
Waterstof is niets meer of minder dan een energiedrager. Deze H2 atomen zul je op de een of ander manier toch moeten produceren, hiervoor is energie nodig. Dat de olieindustrie aan het remmen is, is volgens mij compleet uit je duim gezogen, als ik zie dat shell bijvoorbeeld al proeven met waterstof draait in ijsland.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:30 schreef jpjedi het volgende:
Tja kernfusie is de key maar dat duurt nog tientallen jaren. Ze hebben wel een onderzoekscentrum van de EU geopend in Frankrijk en er een aantal miljard in gepompd.
[q]Volgens mij is iter een wereldwijd samenwerkingsverband, en heeft men zolang er over gedaan om te beslissen waar het komt omdat er zoveel belangen spelen
[q]Waterstof als autobrandstof lijkt dichterbij maar wellicht is hier de olieindustrie wat aan het remmen.
Ow vertel ons eens meer, waarom volgens jou windenergie nog een lange weg te gaan heeft?quote:Windpower heeft nog een lange weg te gaan.
De makkelijkste oplossing op het moment, daar heb je gelijk in, waarbij de grote vraag gaat worden hoe makkelijk wordt de uranium winning.quote:Kernenergie lijkt me de oplossing op het moment.
Mwoah, zijn ook nog genoeg systemen die minder bekend zijn, en netto meer energie leveren dan dat je in dat systeem stopt. Ik denk dat daar veel meer potentie in zit. Voor een goeie vervanger uit perspectief van de huidige leveranciers, moeten de volgende criteria er zijn:quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waterstof is niets meer of minder dan een energiedrager. Deze H2 atomen zul je op de een of ander manier toch moeten produceren, hiervoor is energie nodig. Dat de olieindustrie aan het remmen is, is volgens mij compleet uit je duim gezogen, als ik zie dat shell bijvoorbeeld al proeven met waterstof draait in ijsland.
[..]
Ow vertel ons eens meer, waarom volgens jou windenergie nog een lange weg te gaan heeft?
[..]
De makkelijkste oplossing op het moment, daar heb je gelijk in, waarbij de grote vraag gaat worden hoe makkelijk wordt de uranium winning.
Dat jaquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:03 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Je bedoelt: de technologische doorbraak zal pas bekend gemaakt worden als de olie op is? In dat geval ga ik met je mee
Los van het feit dat dat soort 'gratis-energie'-oplossingen simpelweg niet bestaan..quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:59 schreef freud het volgende:
Het zal dus geen 'zero point energy' achtige oplossing zijn die je 1x koopt, en dan voor eeuwig kan gebruiken als bron, want daar verdienen ze niets aan. Het moet iets zijn wat de huidige economische machtsstructuur in stand houdt.
leuk plaatje.quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:20 schreef Perrin het volgende:
Er is helaas geen andere energiebron die we op dit moment kennen en kunnen benutten waar de energie zo makkelijk te winnen, op te slaan en te transporteren is als aardolie en aardgas. Kolen en kernenergie redden we 't nog een tijdje mee kwa electriciteit, maar daar rijdt je auto nog niet op.
[ afbeelding ]
Yep, in Zuid Afrika wordt zelfs 30% van de vloeibare brandstoffen op die manier uit kolen gewonnen, en in China wordt rond deze tijd ook een CTL-fabriek geopend. Nadeel van deze methode is wel dat er veel water voor nodig is en veel CO2 vrijkomt bij het omzetten van kolen naar vloeibare brandstof.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
leuk plaatje.
Vergeet niet dat we ook nog de Coal to Liquid technologie hebben, hiermee kolen kunen omzetten naar een soort diesel.
Het omzetten zal zeker energie kosten, dus ook co2 uitstoten, in mijn optiek is het ook niets anders dan een dom uitstel naar een duurzame oplossing voor ons energie vraagstuk.quote:Op donderdag 28 februari 2008 16:24 schreef Perrin het volgende:
Yep, in Zuid Afrika wordt zelfs 30% van de vloeibare brandstoffen op die manier uit kolen gewonnen, en in China wordt rond deze tijd ook een CTL-fabriek geopend. Nadeel van deze methode is wel dat er veel water voor nodig is en veel CO2 vrijkomt bij het omzetten van kolen naar vloeibare brandstof.
Maak daar maar 3 dagen van als het met dit tempo doorgaatquote:Op woensdag 27 februari 2008 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
1.55 wordt verwacht binnen 3 maanden dus de olieprijs zal ook wel weer meestijgen
Waar wil je die overtollige olie dan gaan opslaan?quote:Op donderdag 28 februari 2008 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee wij kunnen wel wat meer productie gebruiken om de olieprijs te drukken. Dat is heel wat anders.![]()
Jij roeleert trouwens door 6 maanden geleden tegen me te zeggen dat ik die paar duizend dollar moest inwisselen omdat 'als je niet weet wat de toekomst je gaat brengen, je eigenlijk aan het gokken bent'.quote:Op donderdag 28 februari 2008 18:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waar wil je die overtollige olie dan gaan opslaan?
Wat heeft het voor zin om het NU op te pompen en dan boven de grond te bewaren?
Toch nog iemand die mij lief vindtquote:Op donderdag 28 februari 2008 18:44 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Jij roeleert trouwens door 6 maanden geleden tegen me te zeggen dat ik die paar duizend dollar moest inwisselen omdat 'als je niet weet wat de toekomst je gaat brengen, je eigenlijk aan het gokken bent'.![]()
Had ook de andere kant op kunnen gaan, maar toch.![]()
BTW, de engelse pond lijkt iets terug te komen tov de dollar.quote:Op donderdag 28 februari 2008 19:20 schreef SeLang het volgende:
$1,5230
Die Bernanke weet wel hoe hij de $ naar beneden moet praten
Maar nieuwe dieptes tov de ¤quote:Op donderdag 28 februari 2008 19:23 schreef gronk het volgende:
[..]
BTW, de engelse pond lijkt iets terug te komen tov de dollar.
Ik kreeg van CNN (ooit eens geregistreerd) een mailtje 'How to protect yourself during the economic downturn'. Dat zet de sfeer wel.quote:Op donderdag 28 februari 2008 19:28 schreef Drugshond het volgende:
Gaat hard nu. De recessie in Amerika lijkt stevige voet aan bodem te hebben gezet.
al wapens gekochtquote:Op donderdag 28 februari 2008 19:34 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik kreeg van CNN (ooit eens geregistreerd) een mailtje 'How to protect yourself during the economic downturn'. Dat zet de sfeer wel.
Tsja, 't blijft europa, dus ik kom niet verder dan blikken bonen en goud.quote:
Hier £1.049quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:19 schreef DemonRage het volgende:
Literprijs Euro95 bij Shell (zag ik vandaag langs de snelweg): ¤ 1.507
mensen gaan boven de 2 euro per liter pas reagerenquote:Op donderdag 28 februari 2008 20:19 schreef DemonRage het volgende:
$ 1.5215 / ¤
Olie: $ 102.33
Literprijs Euro95 bij Shell (zag ik vandaag langs de snelweg): ¤ 1.507
Ben er van op de hoogte, testen in rotterdam zelfs, Shell in IJsland vanwege dat daar de auto`s geïsoleerd zijn, BMW executives in Berlijn etc. Waterstof heeft inderdaad vele valkuilen maar toch is het een goede stap voorwaarts aangezien de energiedrager een stukje thermisch efficiënter is en beter beschikbaar. Als je toevallig het Shell bedrijfsmagazine ontvangt kun je regelmatig informatie over de voortgang lezen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Basp1 het volgende:
Waterstof is niets meer of minder dan een energiedrager. Deze H2 atomen zul je op de een of ander manier toch moeten produceren, hiervoor is energie nodig. Dat de olieindustrie aan het remmen is, is volgens mij compleet uit je duim gezogen, als ik zie dat shell bijvoorbeeld al proeven met waterstof draait in ijsland.
Even voor de verduidelijking.. Windpower is mijn werk dus misschien dat ik dan wel met enige achtergrond kennis recht van spreken heb. Kleine uitleg, Men produceert nu in grote getale turbines van pak `m beet 750 kW tot 2,5mW mainstream. Groter is beschikbaar maar nog geen gemeengoed. Er liggen bij Hansen transmissions (produceert voor Vestas maar onderdeel van Suzlon) in België tekeningen op tafel tot 9mW maar daar zitten veel onopgeloste vraagstukken in. tot 5mW kan men nu wel realiseren maar de omvang van de molen en de betrouwbaarheid zijn de struikelblokken.quote:Ow vertel ons eens meer, waarom volgens jou windenergie nog een lange weg te gaan heeft?
ja het meest grijpbaar inderdaad maar met kanttekeningen. Ik ben niet op de hoogte van de uraniumvoorraad moet ik bekennen.quote:De makkelijkste oplossing op het moment, daar heb je gelijk in, waarbij de grote vraag gaat worden hoe makkelijk wordt de uranium winning.
Ja ooit stage gelopen dus dan krijg je ook automatisch shell venster en toch maar steeds een adreswijziging ingestuurd om het maar te blijven ontvangen. Staat veel intresants in. Voor de geintreseerden iedreen kan er een gratis abbonement op nemen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 05:01 schreef jpjedi het volgende:
Als je toevallig het Shell bedrijfsmagazine ontvangt kun je regelmatig informatie over de voortgang lezen.
Dank je voor de uitgebeide uitleg hiervan.quote:lang verhaal over winddenergie;
Hoe? :pquote:Op vrijdag 29 februari 2008 09:30 schreef Basp1 het volgende:
Voor de geintreseerden iedreen kan er een gratis abbonement op nemen.
http://www.google.nl/search?hl=nl&newwindow=1&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=shell+venster+abonnement&spell=1quote:
Nou zeg dat was toch moeilijk om even uit te zoeken.quote:Gratis abonnementen
Shell Venster (Venster 01)
Shell Venster is een tweemaandelijkse uitgave van Shell Nederland. Shell Venster is te bestellen via een e-mail aan:
shellvenster@shell.com
Friet generatiequote:Op vrijdag 29 februari 2008 16:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?hl=nl&newwindow=1&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=shell+venster+abonnement&spell=1
De eerst link lijkt me maar die heb ik nog niet aangeklikt.
http://shell-nl.hosting.nob.nl/bestelmateriaal/index.cfm
Nou toch maar even aageklikt
[..]
Nou zeg dat was toch moeilijk om even uit te zoeken.
Heb je daar een grafiekje van?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:40 schreef ItaloDancer het volgende:
Neuh...
Maandag is wel heel belangrijk met de inkoopmanagersindex... die zal wel veel duidelijkheid geven en daar zal een hevige reactie op volgendie viel over december hard tegen, zijn we toen ook op geduikeld, over januari viel ie vreemd genoeg heel erg mee, in tegenstelling tot zowat alle andere cijfers, en is mede de oorzaak dat we toen even behoorlijk konden herstellen. Inkoopmanagersindex is een heel belangrijk cijfer aangezien het een recessie kan aankondigen...
Enig indicatie van de cijfers van februari? Dan weet ik of ik vanaf 9.00 al short kan gaan.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:40 schreef ItaloDancer het volgende:
Neuh...
Maandag is wel heel belangrijk met de inkoopmanagersindex... die zal wel veel duidelijkheid geven en daar zal een hevige reactie op volgendie viel over december hard tegen, zijn we toen ook op geduikeld, over januari viel ie vreemd genoeg heel erg mee, in tegenstelling tot zowat alle andere cijfers, en is mede de oorzaak dat we toen even behoorlijk konden herstellen. Inkoopmanagersindex is een heel belangrijk cijfer aangezien het een recessie kan aankondigen...
Hrm, die reeks is te kort om d'r echt mooie recessiebalkjes overheen te plakken (zie http://www.nber.org/cycles.html ) . D'r zit trouwens inderdaad wel stevig wat ruis op. Bandbreedte is ook niet super.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:44 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Consensus voor die van februari: 49,0
quote:I should mention that people who expect to earn 10% annually from equities during this century – envisioning that 2% of that will come from dividends and 8% from price appreciation – are implicitly forecasting a level of about 24,000,000 on the Dow by 2100. If your adviser talks to you about doubledigit returns from equities, explain this math to him – not that it will faze him. Many helpers are apparently direct descendants of the queen in Alice in Wonderland, who said: “Why, sometimes I’ve believed as many as six impossible things before breakfast.” Beware the glib helper who fills your head with fantasies while he fills his pockets with fees.
Inderdaad... en kunnen we de enorme economische en technologische vooruitgang in de twintigste eeuw met dezelfde snelheid doorzetten in de eenentwintigste eeuw? Ik betwijfel het, de mens heeft ook zijn limiet... of nog belangrijker misschien, de natuur heeft zijn limiet vwb grondstoffen e.d... en de mate waarin die efficient kunnen worden gebruikt.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 23:17 schreef gronk het volgende:
Leuke quote van Warren Buffet:
[..]
Ik geloof d'r eerlijk gezegd geen hol van. Al was het alleen maar omdat we in 2100 met minder mensen op aarde rondlopen dan nu, schat ik zo in.
12.000 / 50 = 240quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:45 schreef gronk het volgende:
Overigens, de DYI stond in 1900 op 50. Dat dan weer wel.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:03 schreef Evil_Jur het volgende:
Misschien toch maar een extra reisje naar huisje in de VS deze zomer!
Als je er aandelen in hebt... dan is het wel belangrijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:37 schreef Burghardt het volgende:
Begin volgende week de jaarcijfers van Ordina en BinckBank.
Stel dat de beurzen altijd ook al op zaterdag open waren?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:14 schreef De_Ananas het volgende:
Waarom zijn de beurzen trouwens op zaterdag dicht?
Je weet het antwoord zelf ook wel: precies even hoogquote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:44 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Stel dat de beurzen altijd ook al op zaterdag open waren?
Zou de Dow dan nu op 50.000 hebben gestaan? Of juist lager
Kom op zeg, ik weet dat het spannend klinkt maar dit soort onzin geloof je toch niet werkelijk he?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:59 schreef henkway het volgende:
Ik denk dat we de US als worlds biggest consumer kunnen vergeten, ze moeten allemaal gaan sparen om de schulden af te betalen.
Kan de wereld zonder de US om verder te gaan ?? Dat zal de vraag zijn.
Kan de EU en Rusland en China dit verlies aan koopkracht opvangen??
Lijkt me dat ze zaterdag gewoon zouden moeten kunnen werkenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:44 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Stel dat de beurzen altijd ook al op zaterdag open waren?
Zou de Dow dan nu op 50.000 hebben gestaan? Of juist lager, omdat er minder weekend (even niks) is?
-> BNW![]()
Zijn beurzen altijd al vijf dagen in de week open geweest? De openingstijden zijn in de loop der tijd in ieder geval verruimd (zeker in Europa). In Azië doen ze aan een siësta. Helpt dat?
Amerikanen moeten stoppen met consumeren, en beginnen concurrerend te produceren.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:59 schreef henkway het volgende:
Ik denk dat we de US als worlds biggest consumer kunnen vergeten, ze moeten allemaal gaan sparen om de schulden af te betalen.
Kan de wereld zonder de US om verder te gaan ?? Dat zal de vraag zijn.
Kan de EU en Rusland en China dit verlies aan koopkracht opvangen??
Op lange termijn (en 100 jaar is redelijk lange termijn) is de total return (koersstijging + dividend) precies gelijk aan de som van de winsten van de bedrijven die in de index zitten. Of je nu 7 dagen per week kunt handelen of één keer per maand, dat maakt helemaal niks uit.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:52 schreef ItaloDancer het volgende:
Nou niet precies even hoog, ik denk wel dat het iets van een verschil maakt. En een klein beetje verschil tot de macht 100 (100 jaar)Het gaat natuurlijk nergens over dit maar ik had even zin om serieus op die post in te gaan
Het is misschien wel zo dat handelaren op maandag anders reageren op nieuws van vrijdag dan als ze zaterdag moeten kopen/verkopen aangezien ze dan minder lang bedenktijd hebben gehad.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op lange termijn (en 100 jaar is redelijk lange termijn) is de total return (koersstijging + dividend) precies gelijk aan de som van de winsten van de bedrijven die in de index zitten. Of je nu 7 dagen per week kunt handelen of één keer per maand, dat maakt helemaal niks uit.
Leg eens uit waarom jij denkt dat het wel verschil maakt
De 275.000 Amerikanen hebben de laatste tien jaar hun eigen huis opgegeten en meer dan dat, dat zal niet meer kunnen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Amerikanen moeten stoppen met consumeren, en beginnen concurrerend te produceren.
De huidige inbalansen kunnen alleen maar een welvaartsdaling in de VS betekenen en een welvaartsgroei in China en de rest van Azië. We hebben Amerika helemaal niet nodig. Waarom consumeert Azië haar eigen producten niet gewoon?
Er is niet voldoende middenklasse in azie. Europa/de VS heeft 'hard cash'. De hoop is dat daarmee een voldoende grote groep kapitaalkrachtigen in azie kan worden opgezet, die op hun beurt weer vraag creeren. Soort van economisch vliegwieleffect.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:54 schreef pberends het volgende:
Waarom consumeert Azië haar eigen producten niet gewoon?
De aziaten hebben voor een spijkerbroek maar 10% stof nodig van een spijkerbroek die naar de USA gaatquote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:54 schreef pberends het volgende:
[..] Waarom consumeert Azië haar eigen producten niet gewoon?
Is niet offtopic, dit topic gaat niet alleen over de dollarquote:Op zaterdag 1 maart 2008 22:01 schreef Hertog_Martin het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje offtopic maar de Pond is echt hevig aan het dalen zeg laatste maanden.
0.765 nu oid, de pond heeft tijden stabiel rond de 0.65 gestaan!
Nou, wat een hard cash heeft de VSquote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:30 schreef gronk het volgende:
[..]
Er is niet voldoende middenklasse in azie. Europa/de VS heeft 'hard cash'. De hoop is dat daarmee een voldoende grote groep kapitaalkrachtigen in azie kan worden opgezet, die op hun beurt weer vraag creeren. Soort van economisch vliegwieleffect.
In Azië is er nog genoeg markt voor bijna alles.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:42 schreef henkway het volgende:
[..]
De aziaten hebben voor een spijkerbroek maar 10% stof nodig van een spijkerbroek die naar de USA gaat![]()
![]()
Die allemaal poep verdienen vergeleken met de gemiddelde Amerikaan.... Er gaan nog wel een paar decennnia overheen voordat dat verandert.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:21 schreef henkway het volgende:
[..]
De 275.000 Amerikanen hebben de laatste tien jaar hun eigen huis opgegeten en meer dan dat, dat zal niet meer kunnen.
De zo populaire refinance is niet meer mogelijk, tenminste niet omhoog
Het lijkt wel erg op de great depression toen er veel geld uitgeleend werd met als onderpand effecten want die gingen toch altijd omhoog.
Wel denk ik dat China net als India in staat is zelf een groot deel te gaan consumeren.
dat zijn toch 2,5 miljard mensen
quote:Al bestaat Monopoly al sinds 1934, aankomende winter gaat een lang gedroomde primeur beleven. Nu de Amerikaanse economie steeds verder in het slop raakt en de dollar de zloty van de eenentwintigste eeuw dreigt te worden, wordt er voor het eerst een monopolyspel met échte dollars op de markt gebracht.
Wat men vroeger alleen in Qatar deed kan de komende maanden in elke Hollandse huiskamer. De persvoorlichter van speelgoedfabrikant Hasbro is zichtbaar trots op de nieuwe editie van de ‘grand old lady van de gezelschapsspellen’, die men binnenkort op de markt probeert te brengen. “Hier kunnen we kort over zijn, dit is de natte droom van elke spelletjesgigant. Spelen met écht geld! We hebben het wel eens overwogen met roepies, maar die hebben toch niet die ouderwetse charme van de dollar. Nu de waarde van de dollar blijft dalen moeten we het binnen enkele weken kunnen realiseren.”
De gezelschapsspellenfabrikant denkt dat de verkoop gestimuleerd zal worden omdat de dollar, volgens de consument, altijd wel iets waard blijft. Hasbro: “Wil je niet meer spelen, dan kun je je geld altijd omwisselen bij het GWK en een grote chocoladeletter kopen. Krijgt de dollar ooit weer haar oude waarde terug, dan kun je er misschien wel een platte televisie voor kopen.”
wordt toch nog een duur grapje van zo`n $1000 (¤650)quote:
quote:en de dollar de zloty van de eenentwintigste eeuw dreigt te worden,
De exacte reden weet ik niet meer, maar:quote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:27 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Het is misschien wel zo dat handelaren op maandag anders reageren op nieuws van vrijdag dan als ze zaterdag moeten kopen/verkopen aangezien ze dan minder lang bedenktijd hebben gehad.
Jawel maar als ze al 10% van die koopkracht hebben per persoon, dan is de wereldeconomie gered, anders zal de huidige terugval in bestedingen er fors inhakken voor iedereen ook de EU en Aziequote:Op zondag 2 maart 2008 02:34 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Die allemaal poep verdienen vergeleken met de gemiddelde Amerikaan.... Er gaan nog wel een paar decennnia overheen voordat dat verandert.
quote:Yearning to Learn writes:
Since 2002, there has been a significant rise in the incomes of many professionals in America (i.e., doctors, IT professionals, etc); after the dot-com bust, they were looking for a place to invest their extra income, and real estate seemed like a good place to park their money. My argument, of course, only applies to the homes that are of high-value today (over 500,000), but I'm wondering how much of the bubble was created or supported by one portion of the population that saw a significant increase in their wages?
This is possible. I will tell you of my theory that blends with yours, but is slightly different. I agree that incomes rose in certain demographics POST 2002, however I feel the seed of the bubble was well in effect before then. (the mania in San Diego started in earnest I'd say in 2002)
In my worldview (not scientifically derived, but from my own life) this is what happened
1. start of this was mid 90s with the ability to take 250k/500k capital gains on housing tax free. (it set up the idea of "house as investment" and even "short term investment" since you only need to be there for 2 years... why not make it 15 years?)
2. then we had first part of CREDIT BUBBLE which showed up in stocks. made a lot of people rich on paper.
3. then 2001 two things happened:
-people lost a LOT of paper wealth
-people were shocked into fear by 9/11
(this is where I differ from your theory... a lot of Tech/IT people were really hurting, as were doctors... I know because I'm a doc and wifey's a tech person, doctor and tech incomes fell substantially from 2000-2003 or so... we maintained overall income by seeing more patients)
4. people were 'afraid' of stocks so they funneled their remaining wealth into RE. also, RE offered "security" from the evil outside world, so people wanted their home to be their "sanctuary" (thus, I feel the first impetus into RE wasn't due to increased wealth, rather an attempt at wealth preservation. this started IMO in 2001, BEFORE incomes rose)
5. fed cut interest rates AND allowed loose lending. interest rates were so low that traditional savers wer FORCED out of their savings. they weren't going to go to stocks ("risky") so they went to RE ("safe"). this not only allowed RE values to go up but it encouraged it. (this IMO is the reason the Fed should go to hell... it forced grandma out of her savings accounts and Treasuries and into RE, either that or see her life savings eroded by sub-inflation returns)
6. this helped us emerge from recession. NOW incomes started rising.
7. people had improved balance sheets due to emerging from recession AND improved housing wealth, so they felt more wealthy (this re-merges with your theory of people having more income)
8. people took this new found wealth and plowed more and more into RE, shunning stocks. (this seems clear to me if you look at the participation % of people in RE from 2000-current, and compare that to the ratio of institutional vs retail investors since 2000... the retail investors never really returned to the equities markets)
now we have self-reinforcing cycle
increased RE valuations leads to increased RE "wealth" which leads to more disposible income (through the lax lending industry/MEWs) which is plowed into RE which leads back to increased RE valuations.
but it started from FEAR (of 911 and stocks) and flight to perceived safety (RE)... and also from being "forced" out of below-inflation yielding savings accounts.
anyway, hope that helps, I know it was rambling.
That said, I agree 100% with your ideas of credit bubble, lax lending, etc...
I just teaked your income theory a bit... but your theory may be more accurate... as I said my theory is simply my interpretation of how it all went down... (simplified)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |