Wij hebben geen kennis van 'design'. Wij hebben redelijke kennis van bijvoorbeeld menselijk design. Het is aan ID om met een definitie van design te komen. Daar hebben ze tot nu toe niet bepaald in geslaagd om het eufemistisch te zeggen.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:24 schreef kazakx het volgende:
[..]
Voor jou begrip:
Bij Intelligent design (ID) weet je al hoe een design eruitziet. De vraag is dan of dit design overeenkomt met onze kennis van design?
Je hebt er weinig van begrepen. In eerste instantie was Behe's irreducible complexity gedefinieerd als een systeem bestaande uit bijvoorbeeld onderdeeltjes A,B en C waarvan geen enkel subsysteem zou functioneren. Toen hij erop gewezen werd dat Muller dat 80 jaar eerder al had bedacht en bovendien had voorspeld en waargenomen dat dergelijke systemen een veel voorkomend product van evolutie zijn en Behe bovendien niet echt had nagedacht over co-option ging die definitie de prullenbak in. Daarna heeft hij nog wat proberen te goochelen met kansberekeningetjes van bepaalde systemen, maar dat werd ook vakkundig de grond in geboord. In de Dover rechtzaak veegde werd bovendien helemaal de vloer aangeveegd met ID als 'wetenschappelijk'.quote:Dit is dus een wezenlijk verschil dan iets is ingewikkeld dus moet het ID zijn.
En de analogie voorbeeld die je geeft...
In mijn woordenboek heeft het ook met esthetiek te maken.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:02 schreef kazakx het volgende:
[..]
Design is een rationele, logische, sequentiele proces met als intentie problemen op te lossen.
Ze zeggen 0,0 over God.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:03 schreef Ps2K het volgende:
Ik snap nog steeds niet waarom er mensen zijn die deze pseudo wetenschap serieus nemen. De big bang theorie en de evolutie theorie sluiten een god niet uit.
Dat is zeker zo, en voor velen kunnen ze ook beide probleemloos naast elkaar bestaan. Echter, sommige zien bljkbaar een bedreiging doordat God een monopoliepositie verliest op bepaalde gebieden. Eerst was de schepping en haar veelvoud Gods glorieuze werk, en de mens zijn kroon op deze schepping. En dan komt er een ‘theorietje‘ dat zegt dat de mens op een dag uit de boom viel en z'n haren verloor en gewoon het resultaat is van een gemuteerde vis die door toeval aan land kwam! (Of soortgelijke ietwat vervormde weergaven.)quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:03 schreef Ps2K het volgende:
Ik snap nog steeds niet waarom er mensen zijn die deze pseudo wetenschap serieus nemen. De big bang theorie en de evolutie theorie sluiten een god niet uit.
Heb je een patent op wetenschap dat alleen jij conclusies kan trekken? Ik zie je namelijk vaker van dit soort onzin uitkramen.quote:
Kom eens met argumenten ipv je discussie partners te dissen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 00:45 schreef kazakx het volgende:
[..]
Heb je een patent op wetenschap dat alleen jij conclusies kan trekken? Ik zie je namelijk vaker van dit soort onzin uitkramen.
Dquote:Op woensdag 27 februari 2008 00:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kom eens met argumenten ipv je discussie partners te dissen.
Voor mensen die enig verstand hebben van wetenschap is dit gesneden koek.quote:Op woensdag 27 februari 2008 01:00 schreef kazakx het volgende:
[..]
D
Dat was mijn punt ook een beetje. Iets roepen zonder enig argumentatie.
Het is natuurlijk maar hoe je God definieer m'n beste Iblis.quote:Op woensdag 27 februari 2008 00:29 schreef Iblis het volgende:
Dat is zeker zo, en voor velen kunnen ze ook beide probleemloos naast elkaar bestaan. Echter, sommige zien bljkbaar een bedreiging doordat God een monopoliepositie verliest op bepaalde gebieden. Eerst was de schepping en haar veelvoud Gods glorieuze werk, en de mens zijn kroon op deze schepping. En dan komt er een ‘theorietje‘ dat zegt dat de mens op een dag uit de boom viel en z'n haren verloor en gewoon het resultaat is van een gemuteerde vis die door toeval aan land kwam! (Of soortgelijke ietwat vervormde weergaven.)
Natuurlijk mag iemand dan best vragen waar dat op gebaseerd is (mits iets vriendelijker, zou ik dan wel denkenquote:Op woensdag 27 februari 2008 01:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor mensen die enig verstand hebben van wetenschap is dit gesneden koek.
Wat ís dan precies het verschil tussen 'o het is ingewikkeld dus het is ID' en 'o wat is de wereld mooi, het is dús door god gemaakt'? Ik zie namelijk werkelijk geen verschil. Maar verlicht mij!quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:57 schreef kazakx het volgende:
[..]
Als je dat als hetzelfde ziet dan kan je nog lang die hamer gebruiken op je kop.
Probeer eerst het verschil te begrijpen en kom dan nog een keer terug.
Het gaat iets verder. Creationisme creëert gaten in bestaande theorieën (met name evolutie) om mensen die niet wetenschappelijk geschoold zijn het idee te geven dat er hele grote gaten zijn waar God wel in moet zitten. Veel creationisten willen helemaal niet met wetenschappers debatteren (of alleen onder strenge voorwaarden). Het verhaal is alleen bedoelt voor een gelovige achterban.quote:Op woensdag 27 februari 2008 08:13 schreef DustPuppy het volgende:
Creatonisme is eigenlijk toch niet meer dan een toegepaste versie van het God of the gaps principe?
En daar ligt het hele probleem. Een god is niet te definieren of te meten. Daarom kun je nooit bewijzen dat een god wel of niet bestaat.quote:Op woensdag 27 februari 2008 01:17 schreef Klit het volgende:
[..]
Het is natuurlijk maar hoe je God definieer m'n beste Iblis.
Maar als iemand een vaste definitie van een god hanteert kun je daar natuurlijk wel gaten in schieten (in die definitie dan).quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:14 schreef Ps2K het volgende:
En daar ligt het hele probleem. Een god is niet te definieren of te meten. Daarom kun je nooit bewijzen dat een god wel of niet bestaat.
Kan je beargumenteren wat dat gesneden koek inhoud, want iets wat gesneden koek is zou makkelijk te behappen zijn neem ik aan letterlijk een figuurlijk.quote:Op woensdag 27 februari 2008 01:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor mensen die enig verstand hebben van wetenschap is dit gesneden koek.
Je hebt helemaal gelijk Alicaey. Het kon inderdaad wat vriendelijker. Alleen heb ik soms wat uitschieters als sommige mensen arrogantie vertonen omdat ze toevallig natuurkunde (of iets in die trand) hebben gestudeeerd. Niemand mag dan uitspraken doen over hun vakgebied. Pure arrogantie en soms kan ik daar niet tegen. Ipv argumentatie word er dan een uitspraak gedaan van 0,0 om het op dezelfde lijn te houden zeg maar.quote:Op woensdag 27 februari 2008 07:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Natuurlijk mag iemand dan best vragen waar dat op gebaseerd is (mits iets vriendelijker, zou ik dan wel denken). Het is iig niet de bedoeling dat mensen met een minder wetenschappelijke achtergrond worden uitgesloten van discussie.
Ik denk dat de big bang veel zegt over God. Ik moet het alleen nog een keer zien te formuleren hier. Ik zal mijn best doen een dezer dagen.quote:kazakx, voor zover ik kan beredeneren zegt de Big Bang theorie niets over God. Dito voor de evolutietheorie. Kun jij beredeneren dat een van die theorieen of beiden wel iets zeggen over God? Het is altijd makkelijker om met iets op de proppen te komen dan met niets, vandaar dat ik het jou vraag.
Dus je hoort liever meningen van mensen die dingen roepen die in je straatje passen maar wellicht minder vakkennis hebben ipv meningen van mensen met vakkennis die het gewoon niet met je eens zijn?quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:44 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk Alicaey. Het kon inderdaad wat vriendelijker. Alleen heb ik soms wat uitschieters als sommige mensen arrogantie vertonen omdat ze toevallig natuurkunde (of iets in die trand) hebben gestudeeerd. Niemand mag dan uitspraken doen over hun vakgebied. Pure arrogantie en soms kan ik daar niet tegen. Ipv argumentatie word er dan een uitspraak gedaan van 0,0 om het op dezelfde lijn te houden zeg maar.
Ik ben benieuwd. Je bent wel een beetje bekend met de huidige stand van zaken in de theoretische natuurkunde waarin er een behoorlijk aantal verschillende theorieën over de big bang naast elkaar bestaan?quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:44 schreef kazakx het volgende:
Ik denk dat de big bang veel zegt over God. Ik moet het alleen nog een keer zien te formuleren hier. Ik zal mijn best doen een dezer dagen.
quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 11:50 schreef wijsneus het volgende:
Stel je nou eens voor dat het lukt om evolutie te ontkrachten, dan zegt dat nog steeds niets over de validiteit van creationisme. Dus, ik ben vooralsnog nog steeds op zoek naar;
- De hypothese van het creationisme
- De voorspellingen die aan de hand van deze hypothese kunnen worden gedaan
- De mogelijke falsificaties van deze hypothese.
Het is zo wonderlijk omdat je er afhankelijk bent, logica he.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 17:05 schreef Terpstra het volgende:
[..]
Als ik bijvoorbeeld in de zomer naar bloemen kijk hoe mooi en vol kleur dat is dan ben ik echt onder de indruk. Ook de zon die ons overdag licht geeft en de maan en sterren in de nacht, dat is toch wonderlijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |