Ok thanks a lot!quote:Op dinsdag 26 februari 2008 23:12 schreef ManAtWork het volgende:
Er is wel een aparte plek voor. Gebruik de rekenhulp algemene uitgaven en daar zie je het staan.
Hoi,quote:Op dinsdag 26 februari 2008 13:46 schreef ManAtWork het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Deze ben je verschuldigd over je freelance inkomsten als je loon uit dienstbetrekking niet boven de grens (iets meer dan ¤ 30.000) uit komt.
Het percentage ZVW is 4,4%. Het % voor de inkomstenbelasting stel ik op 40% (ligt even aan je totale inkomen) plus dat er (waarschijnlijk) nog een stukje IB over je loon uit dienstbetrekking afgerekend moet worden. (Waren de werkgevers na elkaar of tegelijkertijd).
Alles bij elkaar kom ik in ieder geval niet aan 75%. Of er iets niet juist is ingevuld is moeilijk te zeggen maar vul het eens in met alleen je inkomen uit dienstbetrekking. Kun je zien of er hier al iets niet helemaal goed is gegaan.
Ik stuur het je vanavond toe (als t aanbod nog geldt)quote:Op woensdag 27 februari 2008 11:07 schreef ManAtWork het volgende:
(Je mag me de gegevens van de JOG e.d. anders ook in een PM gooien. Wil ik vanavond wel even een globale controle doen.)
Hmm, even alles op een rijtje zetten:quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:03 schreef teigan het volgende:
Ik heb ook een vraag.
Aan de hand van de link naar de aftrek van studiekosten dacht ik dat ik nergens recht op had. Nu word ik door anderen toch aan het twijfelen gebracht.
Ik heb in 2007 van januari tot oktober gestudeerd, en had alleen een lening. Als ik met die normbedragen aan de gang ga komen mijn studiekosten daar absoluut niet boven uit, maar in het invulprogramma zie ik die normbedragen nergens terug..
Hoe zit het nu?
ik zou van die normbedragen uitgaan, alleen vind ik die dus niet terug om in te vullen in de belastingaangifte, en ik kom nooit boven 2 keer die normbedragen uit..quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hmm, even alles op een rijtje zetten:
-je moet de normbedragen gebruiken volgens de folder van de belastingdienst;
-je moet de normbedragen gebruiken volgens de wet (art. 6.27 IB en 40a uitvoeringsregeling IB);
-je moet volgens een beroepsfiscalist de normbedragen gebruiken.
Daar tegenover staat:
-dat je "iets" gehoord hebt van anderen waardoor je gaat twijfelen en
-dat je het niet in de aangiftesoftware ziet staan.
Wat lijkt je meer aannemelijk?
Dat je dat nog moet vragen!quote:
quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:15 schreef teigan het volgende:
...klopt dat?
Nee, dit gaat over een voorlopige aanslag inkomstenbelasting, dit heeft niks te maken met je loonheffing.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:28 schreef nelisb het volgende:
kan iemand mij helpen
wat vul ik bij de rode cirkel in?
vul ik daar hetzelfde bedrag in als bij loonheffing bij het kopje loon?
op onze loonstroken staat namelijk ingehouden loonbelasting / premie volksverzekeringen.
[ afbeelding ]
ok thanks! heb hem tevens maar gelijk weggehaald.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, dit gaat over een voorlopige aanslag inkomstenbelasting, dit heeft niks te maken met je loonheffing.
Pssst, je hebt je naam niet weggepaint![]()
Ja, bij "Ziektekosten: Algemene uitgaven"quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:34 schreef nelisb het volgende:
[..]
ok thanks! heb hem tevens maar gelijk weggehaald.
vul ik nog ergens ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet in?
Wat voor kapitaalverzekering is het?quote:heb een kapitaalverzekering dies nog maar 466 euro, geef ik die wel of niet op?
ok, dan vul ik die in.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, bij "Ziektekosten: Algemene uitgaven"
[..]
Wat voor kapitaalverzekering is het?
als ik kapitaalverzekering invul moet ik 250 euro betalen,laat ik hem weg kom ik op 0 euro.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:43 schreef nelisb het volgende:
[..]
ok, dan vul ik die in.
Ik krijg geen no-claim terug ivm medicijnkosten en ziekenhuis bezoek,vul ik dat nog ergens in?
kapitaalverzekering is gekoppeld aan mijn huis. is van de rvs, verder geen idee eigenlijk
Wat is het voor kapitaalverzekering dan? Is deze gekoppeld aan je eigen woning? Of gebruik je het als een soort spaarpot voor het een of ander? Waar heb je hem ingevuld?quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:52 schreef nelisb het volgende:
[..]
als ik kapitaalverzekering invul moet ik 250 euro betalen,laat ik hem weg kom ik op 0 euro.
Ik ben bang van wel, ja.quote:grens bij ziektekosten is 6800 euro bij ons geeft het programma aan, wij komen op 4200 euro. dan kan ik dit ook wel weglaten toch?
Kapitaalverzekering Eigen Woning dus. Valt in box 1 en hoef je dus niet op te geven in box 3.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:43 schreef nelisb het volgende:
[..]
ok, dan vul ik die in.
Ik krijg geen no-claim terug ivm medicijnkosten en ziekenhuis bezoek,vul ik dat nog ergens in?
kapitaalverzekering is gekoppeld aan mijn huis. is van de rvs, verder geen idee eigenlijk
ok. dan vul ik hem niet in.quote:Op donderdag 28 februari 2008 21:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kapitaalverzekering Eigen Woning dus. Valt in box 1 en hoef je dus niet op te geven in box 3.
ok dan laat ik dat weg.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat is het voor kapitaalverzekering dan? Is deze gekoppeld aan je eigen woning? Of gebruik je het als een soort spaarpot voor het een of ander? Waar heb je hem ingevuld?
[..]
Ik ben bang van wel, ja.
Een VT wordt op sofinummer opgelegd. Er kan dus ook maar één VT per jaar per persoon worden opgelegd. Als je nu twee bedragen krijgt is dat waarschijnlijk die van je vriend (voor het bedrag van jullie beide) en die van jou (op basis van vorig jaar).quote:Op vrijdag 29 februari 2008 10:14 schreef Greys het volgende:
Even een vraagje
Vorig jaar woonden mijn vriend en ik al samen in ons koophuis.
Echter alleen ik heb toen VT aangevraagd (alleen mijn deel, dus 50% van de WOZ ingevuld enzo). Hij had daar even geen tijd voor () en dus hebben we dat deel van mij keurig gehad elke maand vorig jaar. Dat werd dus automatisch doorgezet voor 2008.
Echter, we hebben begin dit jaar een aanvraag VT ingevuld voor ons samen. Nu krijgen we ook keurig dat bedrag gestort elke maand, echter óók nog het bedrag dat ik alleen al kreegTerwijl er op ons gezamenlijke formulier ook netjes mijn naam en sofinr enzo staat, naast dat van hem.
Heb al paar keer gebeld. De ene zegt dat ik gewoon even die van mij digitaal stop moet zetten. Maar toen ik vroeg of ze dan ook niet die van ons samen per ongeluk stopzetten 'Ehm... ja... dat zou kunnen'. De volgende zei dat we dan nogmaals maar even onze gezamenlijke aanvraag moesten invullen, dan zou het wel goedkomen. Maar waarom is het dan de vorige keer niet goedgekomen?
Ja, je mag de kosten aftreken bij het onderdeel ziektekosten. En wel de werkelijke kosten.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 11:25 schreef -_Tommy_- het volgende:
ik heb even een vraagje en heb het even zo snel niet kunnen vinden
ik heb in 2007 9 weken lang 2x per week naar Rotterdam moeten rijden voor behandelingen in een revalidatie centrum, ook ben ik er 4x op controle geweest, vanuit CZ ontving ik er geen vergoeding voor kan ik dan deze kosten declareren? en zo ja hoe verwerk ik die dan?
alvast bedankt!
(het gaat om de route Tilburg - Rotterdam 79km enkele reis)
Dankjewel!quote:Op vrijdag 29 februari 2008 11:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Een VT wordt op sofinummer opgelegd. Er kan dus ook maar één VT per jaar per persoon worden opgelegd. Als je nu twee bedragen krijgt is dat waarschijnlijk die van je vriend (voor het bedrag van jullie beide) en die van jou (op basis van vorig jaar).
Je kunt dus die van jou stop zetten. Die van je vriend zal dan door blijven gaan.
Aan het eind van het jaar, verdeel je de aftrekbare posten zoals het het beste uitkomt en verreken je de VT van je vriend in de aangifte.
owkee dus als je een dikke V12 rijdt is dat "rendabeler" dan een zuinige hybridequote:Op vrijdag 29 februari 2008 11:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, je mag de kosten aftreken bij het onderdeel ziektekosten. En wel de werkelijke kosten.
En ja, wat zijn de werkelijke kosten,... Bij eigen vervoer: brandstof, afschrijving, verzekering enz.
Bij een taxi: de taxikosten (uiteraard).
(Zorgverzekeraars rekenen (soms) met 25 ct/km. Dus ik ben van mening dat je dat best wel kunt opvoeren. Als jij kunt onderbouwen waarom het in jouw geval meer zou moeten zijn, is dat natuurlijk ook akkoord.)
Inderdaad zou ik gewoon 'smokkelen' en alleen je eigen gegevens invullen. Dit voorkomt dat je fiscale partner op welke wijze dan ook aan gegevens gekoppeld gaan worden die je in jouw verzoek invult.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 11:53 schreef Greys het volgende:
[..]
Dankjewel!
En nog even voor de zekerheid: er staat bij mijn vriend dus keurig 'uw fiscaal partner is ... met sofinummer ...'. Dat klopt dus. Ik kreeg echter, door te schuiven, nul terug en hij alles. Was voor ons het beste.
Als ik digitaal stop zet moet ik 'stopzetten' aanvinken en dan of ik een fiscaal partner heb of niet. Op het moment dat mijn eigen VT is aangemaakt nog niet, maar nu inmiddels dus wel. Als ik dan 'ja' aanvink, moet ik zijn gegevens ook invullen, met zijn sofinummer. Vandaar dat we dan nogal huiverig waren dat ze op die beide sofinummers de VT stopzetten en niet alleen die van mij. Of kan ik 'smokkelen' en aanvinken dat ik alleen ben, om puur die van mij te kunnen stopzetten?
Sorry hoor, ik ben een beetje onzeker met dit soort dingen, valt het op?
Het maakt wel uit omdat je de kosten op je inkomen in aftrek brengt en er dus maar een deel van terug krijgt.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 12:02 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
owkee dus als je een dikke V12 rijdt is dat "rendabeler" dan een zuinige hybride!
maar dan ook de parkeer kosten? want het was daar voor de deur betaald parkeren en was iedere keer een uurtje of 4 á 1,60 per uur!
Mijn dank is groot!quote:Op vrijdag 29 februari 2008 13:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inderdaad zou ik gewoon 'smokkelen' en alleen je eigen gegevens invullen. Dit voorkomt dat je fiscale partner op welke wijze dan ook aan gegevens gekoppeld gaan worden die je in jouw verzoek invult.
Je voldoet niet aan voorwaarde 2 dus heb je geen recht op aftrek wegens chronische ziekte.quote:Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 808 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- U was op 31 december 2006 jonger dan 65 jaar.
- U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid.
- U gaf in 2007 voor uzelf meer dan 320 uit aan zogenoemde specifieke uitgaven.
ManAtWork zei eerder dat dit klopte. Volgens mij is dit niet zo, want:quote:Op donderdag 28 februari 2008 15:15 schreef teigan het volgende:
[..]
ik zou van die normbedragen uitgaan, alleen vind ik die dus niet terug om in te vullen in de belastingaangifte, en ik kom nooit boven 2 keer die normbedragen uit..
En volgens mij heb ik het dan over 2006 ook fout gedaan, alleen heeft de belastingdienst daar niets mee gedaan.
Maar het normbedrag is in mijn geval 1803 euro. Mijn collegegeld was iets van 1500 euro. Ik kom dan niet boven het normbedrag, en mag niets aftrekken, klopt dat?
Als je partner meer dan ¤ 320 aan specifieke uitgaven heeft gehad mag die natuurlijk wel gebruik maken van de vaste aftrek voor chronische ziekte.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 23:05 schreef vaalserlady het volgende:
Oke tot zover duidelijk maar is het dan zo dat als mijn fiscaal partner dan bij specifieke uitgaven meer dan 320 heeft mag daarvoor dan wel die vaste aftrek voor chronische ziekte worden opgevoerd?
En/of mag ik daarvoor ook de vaste aftrek arbeidsongeschiktheid opvoeren omdat ze daarvoor stellen "u was in 2006 OF 2007" we hebben dat vorig jaar namelijk ook gedaan ivm arbeidsongeschiktheid partner?
Aangevallen? Nee, hoor. Altijd goed als er meerdere ogen meekijken. Ook ik lees wel eens te snel.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:46 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
ManAtWork zei eerder dat dit klopte. Volgens mij is dit niet zo, want:
je mag de normbedragen gebruiken. Voor jou is dit in totaal 1803 euro. Je ontvangt alleen lening en geen beurs en je werkelijke kosten zijn lager dan dit. Omdat je geen beurs ontvangt hoef je niets van het normbedrag af te trekken en mag je gewoon 1803 euro opvoeren als aftrekpost.
Maar ManAtWork ik weet dit niet zeker. Zo is het iig zoals ik het interpreteer uit die folder. Dus voel je niet aangevallen
van hieruit ook bedankt! Ik heb het aangepast, en het leverde toch nog een flinke teruggaaf op!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Aangevallen? Nee, hoor. Altijd goed als er meerdere ogen meekijken. Ook ik lees wel eens te snel.
En alles even terug lezend, snap ik waarom ik 'ja' heb geknikt.
Het klopt dat je uit moet gaan van de normbedragen en deze kunt/mag opvoeren als aftrekpost. Hier hoef je inderdaad niets van af te trekken. (Daar las ik verkeerd.)
Dus, Dipstaart, bedankt voor het meelezen.
Voor zover 2006 nog niet definitief is vastgesteld kun je nog wijzigingen doorvoeren/bezwaar maken tegen de aanslag. Maar waarom al die moeite doen en de correctie niet in 2007 verwerken?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:25 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb een klein bedrijfje waarvoor ik m'n belastingaangifte moet doen, maar ik heb vorig jaar een foutje gemaakt met de debiteuren waardoor deze niet zijn meegenomen met de aangifte over 2006. In principe heeft het weinig invloed op mijn kosten aangezien ik onder de kleine ondernemersregeling val. Kan ik een wijziging over 2006 ergens doorgeven en daarna de juiste gegevens voor 2007 invoeren?
Uit ervaring: nee, mag (formeel) niet.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:27 schreef bartje1112 het volgende:
Ik heb ook nog een vraag over de studiekosten, maar ik vrees dat hij in het zeg maar "grijze" gedeelte valt.
Dit is de casus:
Ik werk fulltime en moet van mijn baas een studie volgen op vrijdag.
Voor de uren die in op deze vrijdag besteedt geldt een 50% regel.
Dit betekent dat ik per week 8 uur als werk schrijf maar 4 uur uitbetaald wordt.
Dit zie ik ook op mijn salarisstrook als 4 uur ingehouden loon wgens studie.
Nu is de vraag of ik die 4 uur ingehouden loon op kan voeren als studiekosten?
Ik weet dar er collega's zijn die dit doen maar ik heb nergens exact kunnen vinden (vandaar het "grijze gebied") (ze maken overigens de bruto inhouding wel eerst netto voordat ze hem opvoeren)
Iemand een mening over deze casus?
Duidelijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uit ervaring: nee, mag (formeel) niet.
(Verder zeg ik maar niks,...)
Tnx MaW, maar als een goed student betaamd had ik dit al gedaan. toch vond k het feit of je je sufi (en zoja, hoeveel) er nog vanaf moest halen er niet zo duidelijk instaan.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:19 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zeg: klik op de link in de OP die verwijst naar het opstel van onze goeroe DonJames.
Daar staat alles in geuren en kleuren toegelicht.
* ManAtWork zet nog even een turf-streepje bij de studiekosten.
Goeroe?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:19 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zeg: klik op de link in de OP die verwijst naar het opstel van onze goeroe DonJames.
Daar staat alles in geuren en kleuren toegelicht.
* ManAtWork zet nog even een turf-streepje bij de studiekosten.
Quote van mijn uitleg:quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:54 schreef tomic het volgende:
[..]
Tnx MaW, maar als een goed student betaamd had ik dit al gedaan. toch vond k het feit of je je sufi (en zoja, hoeveel) er nog vanaf moest halen er niet zo duidelijk instaan.
Tomic, hoe zou jij bovenstaande zinnen duidelijker maken? Opbouwende kritiek en verbeteringen hoor ik graag!quote:...
1. Als je werkelijk gemaakte studiekosten 2 keer zo hoog zijn als het normbedrag, dan wordt de aftrekpost (gemaakte kosten-normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
2. Als de normbedragen hoger zijn dan de ontvangen prestatiebeurs (dus niet de aanvullende lening!), dan wordt de aftrekpost: (normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
...
You're right.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:55 schreef timP2 het volgende:
ter confirmatie: met een studieschuld mag niets gedaan worden qua belastingaangifte am I right?
Ja, dat mag en dat zou ik zeker doen.quote:Mag ik de delen van ziekenhuisrekeningen die niet vergoed zijn (eigen bijdrage) gebruiken?
Je aangifte kan je gewoon weer indienen. Problemen hebben ze echter nog genoeg bij de belastingdienstquote:Op zaterdag 1 maart 2008 17:49 schreef allsystemshalt het volgende:
Zijn de probelemen bij de belastingdienst al opgelost?
Beetje zonde van mijn tijd als ik twee keer de boel moet invullen.
Inderdaad het was eigenlijk helemaal niet ingewikkeld om die jaarruimte uit te rekenen voor aftrekbare lijfrente! Ik vind het alleen vreemd dat ze de gegevens van 2006 moeten hebben, terwijl de premie in 2007 is betaald. Maar ach het zal me verder een worst zijn. Ik heb alles netjes kunnen invullen zoals het hoort! Dat denk ik tenminstequote:Op zondag 24 februari 2008 22:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat je werkgever het niet regelt, maakt het niet automatisch pensioenpremie.(integendeel zelfs)
Lijfrentes hoeven niet ingewikkeld te zijn, maar de regels die hiervoor zijn gemaakt, zijn verzonnen om misbruik te voorkomen.
Op de site van de Belastingdienst (zoekwoord: jaarruimte) kun je uitrekenen of je de volledig betaalde premie kunt aftrekken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |