abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 februari 2008 @ 23:12:34 #154
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57000284
Er is wel een aparte plek voor. Gebruik de rekenhulp algemene uitgaven en daar zie je het staan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 23:17:21 #155
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_57000407
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 23:12 schreef ManAtWork het volgende:
Er is wel een aparte plek voor. Gebruik de rekenhulp algemene uitgaven en daar zie je het staan.
Ok thanks a lot!
Wie dit leest is gek
pi_57004993
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:46 schreef ManAtWork het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Deze ben je verschuldigd over je freelance inkomsten als je loon uit dienstbetrekking niet boven de grens (iets meer dan ¤ 30.000) uit komt.

Het percentage ZVW is 4,4%. Het % voor de inkomstenbelasting stel ik op 40% (ligt even aan je totale inkomen) plus dat er (waarschijnlijk) nog een stukje IB over je loon uit dienstbetrekking afgerekend moet worden. (Waren de werkgevers na elkaar of tegelijkertijd).

Alles bij elkaar kom ik in ieder geval niet aan 75%. Of er iets niet juist is ingevuld is moeilijk te zeggen maar vul het eens in met alleen je inkomen uit dienstbetrekking. Kun je zien of er hier al iets niet helemaal goed is gegaan.
Hoi,

Ik kom met mn salaris niet boven de ¤ 30.000,- uit en de werkgevers waren na elkaar...

Als ik alles invul zonder mijn freelance-inkomsten moet ik ¤ 81,- betalen. Als ik freelance erbij doe is het bijna het 7-voudige...

Kan het kloppen dat de ZVW ongeveer ¤ 21.000,- is bij mij? Of heb ik het dat dan gewoon verkeerd ingevuld?
  woensdag 27 februari 2008 @ 11:07:12 #157
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57006641
Hoeveel was je inkomen uit dienstbetrekking? Trek dit van de ¤ 30.000 af. Over het restant moet je nog 4,4% betalen.
Of je het verkeerd invult, kan ik van een afstand natuurlijk niet beoordelen.
(Je mag me de gegevens van de JOG e.d. anders ook in een PM gooien. Wil ik vanavond wel even een globale controle doen.)
pi_57031627
Ik heb ook een vraag.

Aan de hand van de link naar de aftrek van studiekosten dacht ik dat ik nergens recht op had. Nu word ik door anderen toch aan het twijfelen gebracht.

Ik heb in 2007 van januari tot oktober gestudeerd, en had alleen een lening. Als ik met die normbedragen aan de gang ga komen mijn studiekosten daar absoluut niet boven uit, maar in het invulprogramma zie ik die normbedragen nergens terug..

Hoe zit het nu?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57032228
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:07 schreef ManAtWork het volgende:
(Je mag me de gegevens van de JOG e.d. anders ook in een PM gooien. Wil ik vanavond wel even een globale controle doen.)
Ik stuur het je vanavond toe (als t aanbod nog geldt)

Dank voor je hulp iig
pi_57036120
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 12:03 schreef teigan het volgende:
Ik heb ook een vraag.

Aan de hand van de link naar de aftrek van studiekosten dacht ik dat ik nergens recht op had. Nu word ik door anderen toch aan het twijfelen gebracht.

Ik heb in 2007 van januari tot oktober gestudeerd, en had alleen een lening. Als ik met die normbedragen aan de gang ga komen mijn studiekosten daar absoluut niet boven uit, maar in het invulprogramma zie ik die normbedragen nergens terug..

Hoe zit het nu?
Hmm, even alles op een rijtje zetten:
-je moet de normbedragen gebruiken volgens de folder van de belastingdienst;
-je moet de normbedragen gebruiken volgens de wet (art. 6.27 IB en 40a uitvoeringsregeling IB);
-je moet volgens een beroepsfiscalist de normbedragen gebruiken.

Daar tegenover staat:
-dat je "iets" gehoord hebt van anderen waardoor je gaat twijfelen en
-dat je het niet in de aangiftesoftware ziet staan.

Wat lijkt je meer aannemelijk?
pi_57036470
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hmm, even alles op een rijtje zetten:
-je moet de normbedragen gebruiken volgens de folder van de belastingdienst;
-je moet de normbedragen gebruiken volgens de wet (art. 6.27 IB en 40a uitvoeringsregeling IB);
-je moet volgens een beroepsfiscalist de normbedragen gebruiken.

Daar tegenover staat:
-dat je "iets" gehoord hebt van anderen waardoor je gaat twijfelen en
-dat je het niet in de aangiftesoftware ziet staan.

ik zou van die normbedragen uitgaan, alleen vind ik die dus niet terug om in te vullen in de belastingaangifte, en ik kom nooit boven 2 keer die normbedragen uit..
En volgens mij heb ik het dan over 2006 ook fout gedaan, alleen heeft de belastingdienst daar niets mee gedaan.

Maar het normbedrag is in mijn geval 1803 euro. Mijn collegegeld was iets van 1500 euro. Ik kom dan niet boven het normbedrag, en mag niets aftrekken, klopt dat?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 28 februari 2008 @ 17:19:07 #162
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57039407
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:00 schreef DonJames het volgende:
Dat je dat nog moet vragen!

donderdag 28 februari 2008 @ 17:19:39 #163
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57039424
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:15 schreef teigan het volgende:
...klopt dat?
pi_57043905
kan iemand mij helpen

wat vul ik bij de rode cirkel in?
vul ik daar hetzelfde bedrag in als bij loonheffing bij het kopje loon?
op onze loonstroken staat namelijk ingehouden loonbelasting / premie volksverzekeringen.

[ Bericht 13% gewijzigd door nelisb op 28-02-2008 20:33:19 ]
pi_57043982
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:28 schreef nelisb het volgende:
kan iemand mij helpen

wat vul ik bij de rode cirkel in?
vul ik daar hetzelfde bedrag in als bij loonheffing bij het kopje loon?
op onze loonstroken staat namelijk ingehouden loonbelasting / premie volksverzekeringen.

[ afbeelding ]
Nee, dit gaat over een voorlopige aanslag inkomstenbelasting, dit heeft niks te maken met je loonheffing.

Pssst, je hebt je naam niet weggepaint
pi_57044078
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, dit gaat over een voorlopige aanslag inkomstenbelasting, dit heeft niks te maken met je loonheffing.

Pssst, je hebt je naam niet weggepaint
ok thanks! heb hem tevens maar gelijk weggehaald.

vul ik nog ergens ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet in?
heb een kapitaalverzekering dies nog maar 466 euro, geef ik die wel of niet op?
pi_57044269
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:34 schreef nelisb het volgende:

[..]

ok thanks! heb hem tevens maar gelijk weggehaald.

vul ik nog ergens ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet in?
Ja, bij "Ziektekosten: Algemene uitgaven"
quote:
heb een kapitaalverzekering dies nog maar 466 euro, geef ik die wel of niet op?
Wat voor kapitaalverzekering is het?
pi_57044360
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja, bij "Ziektekosten: Algemene uitgaven"
[..]

Wat voor kapitaalverzekering is het?
ok, dan vul ik die in.
Ik krijg geen no-claim terug ivm medicijnkosten en ziekenhuis bezoek,vul ik dat nog ergens in?

kapitaalverzekering is gekoppeld aan mijn huis. is van de rvs, verder geen idee eigenlijk
pi_57044542
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:43 schreef nelisb het volgende:

[..]

ok, dan vul ik die in.
Ik krijg geen no-claim terug ivm medicijnkosten en ziekenhuis bezoek,vul ik dat nog ergens in?

kapitaalverzekering is gekoppeld aan mijn huis. is van de rvs, verder geen idee eigenlijk
als ik kapitaalverzekering invul moet ik 250 euro betalen,laat ik hem weg kom ik op 0 euro.

grens bij ziektekosten is 6800 euro bij ons geeft het programma aan, wij komen op 4200 euro. dan kan ik dit ook wel weglaten toch?
pi_57044626
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:52 schreef nelisb het volgende:

[..]

als ik kapitaalverzekering invul moet ik 250 euro betalen,laat ik hem weg kom ik op 0 euro.
Wat is het voor kapitaalverzekering dan? Is deze gekoppeld aan je eigen woning? Of gebruik je het als een soort spaarpot voor het een of ander? Waar heb je hem ingevuld?
quote:
grens bij ziektekosten is 6800 euro bij ons geeft het programma aan, wij komen op 4200 euro. dan kan ik dit ook wel weglaten toch?
Ik ben bang van wel, ja.
  donderdag 28 februari 2008 @ 21:03:25 #171
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57044766
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:43 schreef nelisb het volgende:

[..]

ok, dan vul ik die in.

Kapitaalverzekering Eigen Woning dus. Valt in box 1 en hoef je dus niet op te geven in box 3.
pi_57044925
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 21:03 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Kapitaalverzekering Eigen Woning dus. Valt in box 1 en hoef je dus niet op te geven in box 3.
ok. dan vul ik hem niet in.
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat is het voor kapitaalverzekering dan? Is deze gekoppeld aan je eigen woning? Of gebruik je het als een soort spaarpot voor het een of ander? Waar heb je hem ingevuld?
[..]

Ik ben bang van wel, ja.
ok dan laat ik dat weg.

dan krijgen wij het mooie bedrag terug van 0 euro en dan hoeven we ook 0 euro te betalen dit jaar. Beter als vorig jaar toen we 500 euro moesten betalen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 29 februari 2008 @ 10:14:42 #173
163650 Greys
pi_57055182
Even een vraagje

Vorig jaar woonden mijn vriend en ik al samen in ons koophuis.
Echter alleen ik heb toen VT aangevraagd (alleen mijn deel, dus 50% van de WOZ ingevuld enzo). Hij had daar even geen tijd voor ( ) en dus hebben we dat deel van mij keurig gehad elke maand vorig jaar. Dat werd dus automatisch doorgezet voor 2008.
Echter, we hebben begin dit jaar een aanvraag VT ingevuld voor ons samen. Nu krijgen we ook keurig dat bedrag gestort elke maand, echter óók nog het bedrag dat ik alleen al kreeg Terwijl er op ons gezamenlijke formulier ook netjes mijn naam en sofinr enzo staat, naast dat van hem.
Heb al paar keer gebeld. De ene zegt dat ik gewoon even die van mij digitaal stop moet zetten. Maar toen ik vroeg of ze dan ook niet die van ons samen per ongeluk stopzetten 'Ehm... ja... dat zou kunnen'. De volgende zei dat we dan nogmaals maar even onze gezamenlijke aanvraag moesten invullen, dan zou het wel goedkomen. Maar waarom is het dan de vorige keer niet goedgekomen?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_57056724
ik heb even een vraagje en heb het even zo snel niet kunnen vinden

ik heb in 2007 9 weken lang 2x per week naar Rotterdam moeten rijden voor behandelingen in een revalidatie centrum, ook ben ik er 4x op controle geweest, vanuit CZ ontving ik er geen vergoeding voor kan ik dan deze kosten declareren? en zo ja hoe verwerk ik die dan?

alvast bedankt!

(het gaat om de route Tilburg - Rotterdam 79km enkele reis)
  vrijdag 29 februari 2008 @ 11:47:53 #175
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57057217
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 10:14 schreef Greys het volgende:
Even een vraagje

Vorig jaar woonden mijn vriend en ik al samen in ons koophuis.
Echter alleen ik heb toen VT aangevraagd (alleen mijn deel, dus 50% van de WOZ ingevuld enzo). Hij had daar even geen tijd voor ( ) en dus hebben we dat deel van mij keurig gehad elke maand vorig jaar. Dat werd dus automatisch doorgezet voor 2008.
Echter, we hebben begin dit jaar een aanvraag VT ingevuld voor ons samen. Nu krijgen we ook keurig dat bedrag gestort elke maand, echter óók nog het bedrag dat ik alleen al kreeg Terwijl er op ons gezamenlijke formulier ook netjes mijn naam en sofinr enzo staat, naast dat van hem.
Heb al paar keer gebeld. De ene zegt dat ik gewoon even die van mij digitaal stop moet zetten. Maar toen ik vroeg of ze dan ook niet die van ons samen per ongeluk stopzetten 'Ehm... ja... dat zou kunnen'. De volgende zei dat we dan nogmaals maar even onze gezamenlijke aanvraag moesten invullen, dan zou het wel goedkomen. Maar waarom is het dan de vorige keer niet goedgekomen?
Een VT wordt op sofinummer opgelegd. Er kan dus ook maar één VT per jaar per persoon worden opgelegd. Als je nu twee bedragen krijgt is dat waarschijnlijk die van je vriend (voor het bedrag van jullie beide) en die van jou (op basis van vorig jaar).
Je kunt dus die van jou stop zetten. Die van je vriend zal dan door blijven gaan.
Aan het eind van het jaar, verdeel je de aftrekbare posten zoals het het beste uitkomt en verreken je de VT van je vriend in de aangifte.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 11:51:20 #176
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57057315
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 11:25 schreef -_Tommy_- het volgende:
ik heb even een vraagje en heb het even zo snel niet kunnen vinden

ik heb in 2007 9 weken lang 2x per week naar Rotterdam moeten rijden voor behandelingen in een revalidatie centrum, ook ben ik er 4x op controle geweest, vanuit CZ ontving ik er geen vergoeding voor kan ik dan deze kosten declareren? en zo ja hoe verwerk ik die dan?

alvast bedankt!

(het gaat om de route Tilburg - Rotterdam 79km enkele reis)
Ja, je mag de kosten aftreken bij het onderdeel ziektekosten. En wel de werkelijke kosten.
En ja, wat zijn de werkelijke kosten,... Bij eigen vervoer: brandstof, afschrijving, verzekering enz.
Bij een taxi: de taxikosten (uiteraard).

(Zorgverzekeraars rekenen (soms) met 25 ct/km. Dus ik ben van mening dat je dat best wel kunt opvoeren. Als jij kunt onderbouwen waarom het in jouw geval meer zou moeten zijn, is dat natuurlijk ook akkoord.)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 29 februari 2008 @ 11:53:31 #177
163650 Greys
pi_57057376
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 11:47 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een VT wordt op sofinummer opgelegd. Er kan dus ook maar één VT per jaar per persoon worden opgelegd. Als je nu twee bedragen krijgt is dat waarschijnlijk die van je vriend (voor het bedrag van jullie beide) en die van jou (op basis van vorig jaar).
Je kunt dus die van jou stop zetten. Die van je vriend zal dan door blijven gaan.
Aan het eind van het jaar, verdeel je de aftrekbare posten zoals het het beste uitkomt en verreken je de VT van je vriend in de aangifte.
Dankjewel!
En nog even voor de zekerheid: er staat bij mijn vriend dus keurig 'uw fiscaal partner is ... met sofinummer ...'. Dat klopt dus. Ik kreeg echter, door te schuiven, nul terug en hij alles. Was voor ons het beste.
Als ik digitaal stop zet moet ik 'stopzetten' aanvinken en dan of ik een fiscaal partner heb of niet. Op het moment dat mijn eigen VT is aangemaakt nog niet, maar nu inmiddels dus wel. Als ik dan 'ja' aanvink, moet ik zijn gegevens ook invullen, met zijn sofinummer. Vandaar dat we dan nogal huiverig waren dat ze op die beide sofinummers de VT stopzetten en niet alleen die van mij. Of kan ik 'smokkelen' en aanvinken dat ik alleen ben, om puur die van mij te kunnen stopzetten?

Sorry hoor, ik ben een beetje onzeker met dit soort dingen, valt het op?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_57057627
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 11:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, je mag de kosten aftreken bij het onderdeel ziektekosten. En wel de werkelijke kosten.
En ja, wat zijn de werkelijke kosten,... Bij eigen vervoer: brandstof, afschrijving, verzekering enz.
Bij een taxi: de taxikosten (uiteraard).

(Zorgverzekeraars rekenen (soms) met 25 ct/km. Dus ik ben van mening dat je dat best wel kunt opvoeren. Als jij kunt onderbouwen waarom het in jouw geval meer zou moeten zijn, is dat natuurlijk ook akkoord.)
owkee dus als je een dikke V12 rijdt is dat "rendabeler" dan een zuinige hybride !

maar dan ook de parkeer kosten? want het was daar voor de deur betaald parkeren en was iedere keer een uurtje of 4 á 1,60 per uur!
  vrijdag 29 februari 2008 @ 13:41:01 #179
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57060037
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 11:53 schreef Greys het volgende:

[..]

Dankjewel!
En nog even voor de zekerheid: er staat bij mijn vriend dus keurig 'uw fiscaal partner is ... met sofinummer ...'. Dat klopt dus. Ik kreeg echter, door te schuiven, nul terug en hij alles. Was voor ons het beste.
Als ik digitaal stop zet moet ik 'stopzetten' aanvinken en dan of ik een fiscaal partner heb of niet. Op het moment dat mijn eigen VT is aangemaakt nog niet, maar nu inmiddels dus wel. Als ik dan 'ja' aanvink, moet ik zijn gegevens ook invullen, met zijn sofinummer. Vandaar dat we dan nogal huiverig waren dat ze op die beide sofinummers de VT stopzetten en niet alleen die van mij. Of kan ik 'smokkelen' en aanvinken dat ik alleen ben, om puur die van mij te kunnen stopzetten?

Sorry hoor, ik ben een beetje onzeker met dit soort dingen, valt het op?
Inderdaad zou ik gewoon 'smokkelen' en alleen je eigen gegevens invullen. Dit voorkomt dat je fiscale partner op welke wijze dan ook aan gegevens gekoppeld gaan worden die je in jouw verzoek invult.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 13:44:24 #180
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57060146
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 12:02 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

owkee dus als je een dikke V12 rijdt is dat "rendabeler" dan een zuinige hybride !

maar dan ook de parkeer kosten? want het was daar voor de deur betaald parkeren en was iedere keer een uurtje of 4 á 1,60 per uur!
Het maakt wel uit omdat je de kosten op je inkomen in aftrek brengt en er dus maar een deel van terug krijgt.

En de parkeerkosten worden geacht te zijn begrepen in de autokosten. Vandaar ook mijn opmerking: als je aan kunt tonen dat je kosten hoger zijn dan algemeen aangenomen, zou je die kunnen opvoeren.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 29 februari 2008 @ 22:31:49 #181
163650 Greys
pi_57072167
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 13:41 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Inderdaad zou ik gewoon 'smokkelen' en alleen je eigen gegevens invullen. Dit voorkomt dat je fiscale partner op welke wijze dan ook aan gegevens gekoppeld gaan worden die je in jouw verzoek invult.
Mijn dank is groot!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_57072371
Hoi,

Even een vraag...

Ik ben bezig met de aangifte, heb een fiscaal partner en bij het ziektekosten gedeelte geeft het prgramma steeds aan dat ik mogelijk recht heb op vaste aftrek voor chronische ziekte.
Ik heb de vaste aftrek voor arbeidsongechiktheid al ingevult daar ik zelf afgekeurd ben en een wia uitkering heb.
Maar mag ik die vaste aftrek voor chronische ziekte nu wel of niet invullen? aangezien alle uitgaven daar van mijn partner en mijzelf bij elkaar staan?

Thanks
I
  vrijdag 29 februari 2008 @ 23:00:36 #183
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57072852
Je hebt recht op aftrek voor chronische ziekte onder de volgende voorwaarden.
quote:
Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 808 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- U was op 31 december 2006 jonger dan 65 jaar.
- U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid.
- U gaf in 2007 voor uzelf meer dan 320 uit aan zogenoemde specifieke uitgaven.
Je voldoet niet aan voorwaarde 2 dus heb je geen recht op aftrek wegens chronische ziekte.
Heeft (in dit geval) dus niets met de uitgaven van je partner te maken.
pi_57072975
Oke tot zover duidelijk maar is het dan zo dat als mijn fiscaal partner dan bij specifieke uitgaven meer dan 320 heeft mag daarvoor dan wel die vaste aftrek voor chronische ziekte worden opgevoerd?
En/of mag ik daarvoor ook de vaste aftrek arbeidsongeschiktheid opvoeren omdat ze daarvoor stellen "u was in 2006 OF 2007" we hebben dat vorig jaar namelijk ook gedaan ivm arbeidsongeschiktheid partner?

[ Bericht 34% gewijzigd door vaalserlady op 29-02-2008 23:13:25 ]
pi_57075357
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:15 schreef teigan het volgende:

[..]

ik zou van die normbedragen uitgaan, alleen vind ik die dus niet terug om in te vullen in de belastingaangifte, en ik kom nooit boven 2 keer die normbedragen uit..
En volgens mij heb ik het dan over 2006 ook fout gedaan, alleen heeft de belastingdienst daar niets mee gedaan.

Maar het normbedrag is in mijn geval 1803 euro. Mijn collegegeld was iets van 1500 euro. Ik kom dan niet boven het normbedrag, en mag niets aftrekken, klopt dat?
ManAtWork zei eerder dat dit klopte. Volgens mij is dit niet zo, want:

je mag de normbedragen gebruiken. Voor jou is dit in totaal 1803 euro. Je ontvangt alleen lening en geen beurs en je werkelijke kosten zijn lager dan dit. Omdat je geen beurs ontvangt hoef je niets van het normbedrag af te trekken en mag je gewoon 1803 euro opvoeren als aftrekpost.

Maar ManAtWork ik weet dit niet zeker. Zo is het iig zoals ik het interpreteer uit die folder. Dus voel je niet aangevallen
  zaterdag 1 maart 2008 @ 09:36:47 #186
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57076498
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 23:05 schreef vaalserlady het volgende:
Oke tot zover duidelijk maar is het dan zo dat als mijn fiscaal partner dan bij specifieke uitgaven meer dan 320 heeft mag daarvoor dan wel die vaste aftrek voor chronische ziekte worden opgevoerd?
En/of mag ik daarvoor ook de vaste aftrek arbeidsongeschiktheid opvoeren omdat ze daarvoor stellen "u was in 2006 OF 2007" we hebben dat vorig jaar namelijk ook gedaan ivm arbeidsongeschiktheid partner?
Als je partner meer dan ¤ 320 aan specifieke uitgaven heeft gehad mag die natuurlijk wel gebruik maken van de vaste aftrek voor chronische ziekte.
Dit mag weer niet als je ook voor hem de vaste aftrek voor AO gebruikt. Dan voldoet ook hij immers niet aan voorwaarde 2. Als je partner aan de voorwaarde van 2006 of 2007 en 55% AO voldoet en de grens van ¤ 320 specifieke kosten overschrijdt, kun je dus kiezen wat je bij hem opvoert. Beide kan in ieder geval niet.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 09:44:29 #187
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57076544
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 02:46 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

ManAtWork zei eerder dat dit klopte. Volgens mij is dit niet zo, want:

je mag de normbedragen gebruiken. Voor jou is dit in totaal 1803 euro. Je ontvangt alleen lening en geen beurs en je werkelijke kosten zijn lager dan dit. Omdat je geen beurs ontvangt hoef je niets van het normbedrag af te trekken en mag je gewoon 1803 euro opvoeren als aftrekpost.

Maar ManAtWork ik weet dit niet zeker. Zo is het iig zoals ik het interpreteer uit die folder. Dus voel je niet aangevallen
Aangevallen? Nee, hoor. Altijd goed als er meerdere ogen meekijken. Ook ik lees wel eens te snel.
En alles even terug lezend, snap ik waarom ik 'ja' heb geknikt.

Het klopt dat je uit moet gaan van de normbedragen en deze kunt/mag opvoeren als aftrekpost. Hier hoef je inderdaad niets van af te trekken. (Daar las ik verkeerd. )

Dus, Dipstaart, bedankt voor het meelezen.
pi_57076569
Partner komt niet aan die 320 euro dus die valt al af.
Het eerste gedeelte van 2007 was partner AO en had vrijstelling van werk (werkt nu part-time) en in 2006 ook arbeidsongeschikt dus hebben we vorig jaar ook die vaste aftrek arbeidongeschiktheid ingevult.
Mag ik hem dan nu wel of niet invullen? Aangezien 2006 in ieder geval wel aan de voorwaarde voldeed?
  zaterdag 1 maart 2008 @ 10:11:05 #189
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57076811
Je zegt het zelf: hij voldoet aan de voorwaarde (in 2006). Dus mag je de aftrek voor AO opvoeren.
(Voor de volledigheid: ik ga er dus vanuit dat hij, voor 2006 althans, aan de 55% eis voldoet.)
pi_57076872
Toch goed dat ik dit topic even doorlees. Ik wist helegaar niet dat je de premie voor zorgverzekeringen / ZVW ook kon aftrekken. Scheelt me toch ff 300 euro. Ik had 'm al verstuurd, nu nog maar eens gedaan.

Ik ben altijd nogal laks met het invullen, wil er zo snel mogelijk vanaf zijn.
pi_57076930
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 09:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Aangevallen? Nee, hoor. Altijd goed als er meerdere ogen meekijken. Ook ik lees wel eens te snel.
En alles even terug lezend, snap ik waarom ik 'ja' heb geknikt.

Het klopt dat je uit moet gaan van de normbedragen en deze kunt/mag opvoeren als aftrekpost. Hier hoef je inderdaad niets van af te trekken. (Daar las ik verkeerd. )

Dus, Dipstaart, bedankt voor het meelezen.
van hieruit ook bedankt! Ik heb het aangepast, en het leverde toch nog een flinke teruggaaf op!
pi_57077008
Oke thanks!
Voor 2006 voldeed hij aan die voorwaarde!
  zaterdag 1 maart 2008 @ 11:25:41 #193
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_57077811
Ik heb een klein bedrijfje waarvoor ik m'n belastingaangifte moet doen, maar ik heb vorig jaar een foutje gemaakt met de debiteuren waardoor deze niet zijn meegenomen met de aangifte over 2006. In principe heeft het weinig invloed op mijn kosten aangezien ik onder de kleine ondernemersregeling val. Kan ik een wijziging over 2006 ergens doorgeven en daarna de juiste gegevens voor 2007 invoeren?
I don't shine if you don't shine
pi_57077849
Ik heb ook nog een vraag over de studiekosten, maar ik vrees dat hij in het zeg maar "grijze" gedeelte valt.
Dit is de casus:

Ik werk fulltime en moet van mijn baas een studie volgen op vrijdag.
Voor de uren die in op deze vrijdag besteedt geldt een 50% regel.
Dit betekent dat ik per week 8 uur als werk schrijf maar 4 uur uitbetaald wordt.
Dit zie ik ook op mijn salarisstrook als 4 uur ingehouden loon wgens studie.

Nu is de vraag of ik die 4 uur ingehouden loon op kan voeren als studiekosten?
Ik weet dar er collega's zijn die dit doen maar ik heb nergens exact kunnen vinden (vandaar het "grijze gebied" ) (ze maken overigens de bruto inhouding wel eerst netto voordat ze hem opvoeren)

Iemand een mening over deze casus?

[ Bericht 5% gewijzigd door bartje1112 op 01-03-2008 11:33:45 ]
  zaterdag 1 maart 2008 @ 11:33:28 #195
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57077945
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 11:25 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb een klein bedrijfje waarvoor ik m'n belastingaangifte moet doen, maar ik heb vorig jaar een foutje gemaakt met de debiteuren waardoor deze niet zijn meegenomen met de aangifte over 2006. In principe heeft het weinig invloed op mijn kosten aangezien ik onder de kleine ondernemersregeling val. Kan ik een wijziging over 2006 ergens doorgeven en daarna de juiste gegevens voor 2007 invoeren?
Voor zover 2006 nog niet definitief is vastgesteld kun je nog wijzigingen doorvoeren/bezwaar maken tegen de aanslag. Maar waarom al die moeite doen en de correctie niet in 2007 verwerken?
(Tenzij dit in 2007 erg negatief uitpakt natuurlijk.)
En op welke wijze zouden de debiteuren invloed moeten hebben op je kosten? Ook al val je onder de KOR (welke betrekking heeft op de BTW, niet de IB).
  zaterdag 1 maart 2008 @ 11:35:41 #196
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57077995
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 11:27 schreef bartje1112 het volgende:
Ik heb ook nog een vraag over de studiekosten, maar ik vrees dat hij in het zeg maar "grijze" gedeelte valt.
Dit is de casus:

Ik werk fulltime en moet van mijn baas een studie volgen op vrijdag.
Voor de uren die in op deze vrijdag besteedt geldt een 50% regel.
Dit betekent dat ik per week 8 uur als werk schrijf maar 4 uur uitbetaald wordt.
Dit zie ik ook op mijn salarisstrook als 4 uur ingehouden loon wgens studie.

Nu is de vraag of ik die 4 uur ingehouden loon op kan voeren als studiekosten?
Ik weet dar er collega's zijn die dit doen maar ik heb nergens exact kunnen vinden (vandaar het "grijze gebied" ) (ze maken overigens de bruto inhouding wel eerst netto voordat ze hem opvoeren)

Iemand een mening over deze casus?
Uit ervaring: nee, mag (formeel) niet.
(Verder zeg ik maar niks,... )
pi_57078030
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 11:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Uit ervaring: nee, mag (formeel) niet.
(Verder zeg ik maar niks,... )
Duidelijk.
(thanks )
  zaterdag 1 maart 2008 @ 14:44:59 #198
13987 tomic
Tomic 4 life!
pi_57081464
Nog even over de studiekosten: *sught* Situatie is alsvolgt:\

2068 euro kosten voor studie (collegegeld, computer 1/3e, papier etc)
3800 euro basisbeurs + aanvullende beurs van de IBG (van 01-01 t/m 31-08)
500 drempel belastingdienst

krijg dus 0 terug?? tenzij mijn fiscale parter ongeveer 1500 euro heeft uitgegeven aan studiekosten in 2007? (om te huilen zeg)

[ Bericht 98% gewijzigd door tomic op 01-03-2008 14:59:24 ]
Het leven is wat je ervan maakt!
  zaterdag 1 maart 2008 @ 15:19:01 #199
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57082096
Ik zeg: klik op de link in de OP die verwijst naar het opstel van onze goeroe DonJames.
Daar staat alles in geuren en kleuren toegelicht.

* ManAtWork zet nog even een turf-streepje bij de studiekosten.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 16:54:35 #200
13987 tomic
Tomic 4 life!
pi_57084040
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 15:19 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zeg: klik op de link in de OP die verwijst naar het opstel van onze goeroe DonJames.

Tnx MaW, maar als een goed student betaamd had ik dit al gedaan. toch vond k het feit of je je sufi (en zoja, hoeveel) er nog vanaf moest halen er niet zo duidelijk instaan.
Het leven is wat je ervan maakt!
pi_57084051
ter confirmatie: met een studieschuld mag niets gedaan worden qua belastingaangifte am I right?
Mag ik de delen van ziekenhuisrekeningen die niet vergoed zijn (eigen bijdrage) gebruiken?
pi_57085142
Zijn de probelemen bij de belastingdienst al opgelost?

Beetje zonde van mijn tijd als ik twee keer de boel moet invullen.

pi_57088061
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 15:19 schreef ManAtWork het volgende:

Goeroe?
deze "goeroe" heeft het de laaste tijd een beetje druk met z'n thesis en is dus wat weinig aanwezig voor zo'n titel
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:54 schreef tomic het volgende:

[..]

Tnx MaW, maar als een goed student betaamd had ik dit al gedaan. toch vond k het feit of je je sufi (en zoja, hoeveel) er nog vanaf moest halen er niet zo duidelijk instaan.
Quote van mijn uitleg:
quote:
...
1. Als je werkelijk gemaakte studiekosten 2 keer zo hoog zijn als het normbedrag, dan wordt de aftrekpost (gemaakte kosten-normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
2. Als de normbedragen hoger zijn dan de ontvangen prestatiebeurs (dus niet de aanvullende lening!), dan wordt de aftrekpost: (normbedrag-ontvangen prestatiebeurs).
...
Tomic, hoe zou jij bovenstaande zinnen duidelijker maken? Opbouwende kritiek en verbeteringen hoor ik graag!
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:55 schreef timP2 het volgende:
ter confirmatie: met een studieschuld mag niets gedaan worden qua belastingaangifte am I right?
You're right.
quote:
Mag ik de delen van ziekenhuisrekeningen die niet vergoed zijn (eigen bijdrage) gebruiken?
Ja, dat mag en dat zou ik zeker doen.
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 17:49 schreef allsystemshalt het volgende:
Zijn de probelemen bij de belastingdienst al opgelost?

Beetje zonde van mijn tijd als ik twee keer de boel moet invullen.

Je aangifte kan je gewoon weer indienen. Problemen hebben ze echter nog genoeg bij de belastingdienst
pi_57088598
quote:
Op zondag 24 februari 2008 22:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat je werkgever het niet regelt, maakt het niet automatisch pensioenpremie. (integendeel zelfs)

Lijfrentes hoeven niet ingewikkeld te zijn, maar de regels die hiervoor zijn gemaakt, zijn verzonnen om misbruik te voorkomen.

Op de site van de Belastingdienst (zoekwoord: jaarruimte) kun je uitrekenen of je de volledig betaalde premie kunt aftrekken.
Inderdaad het was eigenlijk helemaal niet ingewikkeld om die jaarruimte uit te rekenen voor aftrekbare lijfrente! Ik vind het alleen vreemd dat ze de gegevens van 2006 moeten hebben, terwijl de premie in 2007 is betaald. Maar ach het zal me verder een worst zijn. Ik heb alles netjes kunnen invullen zoals het hoort! Dat denk ik tenminste .

Trouwens, ik weet niet of het hier al is verteld, maar ik heb een tip: Maak gebruik van de 'standaard' aftrekbare apotheekkosten van ¤ 23,- per persoon... als je toch al (bijna) boven de ziektekosten grens uitkomt. Levert toch weer iets extra op.
* fake it until you make it *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')