Ja, nu moet je wel op het hele voorbeeld reageren. Daarin ga ik inderdaad niet in op belastingen die alleen al bij het bezit horen. Dus ik heb het nu alleen over de heffing per kilometer.quote:Op woensdag 20 februari 2008 21:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat the hell heeft belachelijk hoge accijnzen en allerlei andere belastinginningen met marktconform te maken?
Hallo bedrijf, je moet 80% belasting betalen, ga er nou maar lekker creatief mee om.
Met een beetje baas levert in de file staan je geld of het (bijna) vrije gebruik van een auto opquote:Op woensdag 20 februari 2008 19:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom doe je alsof deze kostenpost een voordeeltje is?
En zonder file zou dat geld niet ergens zinniger gebruikt kunnen worden? Of dat die auto niet van je salaris af gaat?quote:Op woensdag 20 februari 2008 22:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met een beetje baas levert in de file staan je geld of het (bijna) vrije gebruik van een auto op.
Met veel minder reistijd en kosten is mijn werkgever inderdaad minder scheutig met leaseauto's enzoquote:Op woensdag 20 februari 2008 22:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En zonder file zou dat geld niet ergens zinniger gebruikt kunnen worden? Of dat die auto niet van je salaris af gaat?
40 uur per week is voor mij wel over het algemeen wel voldoendequote:Op woensdag 20 februari 2008 22:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Oftewel dan zou je meer uur kunnen werken, waardoor je meer productie oplevert, en dus alsnog meer salaris krijgt i.p.v. samen met de rest te staan wachten omdat de overheid wel veel mensen wil (vooral die Christenen in het kabinet!) maar niet wil dat die mensen iets mogen...
Het is een hele andere kwestie. Kilometerheffing is een andere manier van bepalen welke automobilist hoeveel geld aan de overheid moet betalen. Het hoeft niet per definitie méér geld van de automobilisten op te brengen. (Ervanuitgaande dat het systeem niet heel veel duurder is dan alle kosten die de overheid nu maakt om autobelastingen/accijns/bpm etc. te innen).quote:Op woensdag 20 februari 2008 17:09 schreef Pool het volgende:
Wat is daar nu eigenlijk mis mee?
Bij een bepaalde hoge prijs worden mensen uiteindelijk de auto uitgejaagd. (En sommige mensen eerder dan anderen, dus dan is er minder of geen file meer). Maar die drempel blijkt toch wel hoog te liggen, want de huidige hoge olieprijs heeft volgens mij weinig mensen uit de auto doen stappen. Autorijden is al duurder geworden, maar mensen blijven het toch doen.quote:Stel dat niet de overheid eigenaar van de wegen was, maar een private eigenaar. Wat zou een private eigenaar doen, als hij ziet dat de mensen op zijn weg in de file staan? Een vraagoverschot dus. Precies: de prijs omhoog gooien.
En natuurlijk heeft dat wel degelijk effect op het totaal aantal auto's en het totaal aantal gemaakte kilometers. Zodra autorijden duurder wordt, gaan meer mensen dichter bij hun werk wonen en gaan meer mensen voor alternatieve vervoersmiddelen kiezen. En wordt het ook aantrekkelijker om nieuwe alternatieve vervoersmiddelen te ontwikkelen.
Bronquote:SP komt met eigen systeem voor rekeningrijden
De SP wil een systeem van rekeningrijden met behulp van de kilometerstand. SP-leider Jan Marijnissen zei dat vrijdag in het radioprogramma De Ochtenden. De partij komt binnenkort met zijn voorstel naar buiten.
Het systeem komt erop neer dat automobilisten het aantal gereden kilometers moeten opgeven en op basis daarvan een heffing betalen. Net als in de plannen van verkeersminister Camiel Eurlings betaalt de automobilist dan voor het gebruik van de auto en niet voor het bezit, aldus Marijnissen.
De SP ziet niets in het voorstel van Eurlings om de files terug te dringen, omdat het te ingewikkeld en te duur zou zijn. Eurlings wil het verkeer via satellieten identificeren en registreren en zo een heffing in rekening brengen.
Prima systeem. Ik geef gewoon op: 0,00km. Zie maar eens te bewijzen dat ik meer heb gereden, mijn werk is op fietsafstand en ik tank nooit meer omdat benzine veel te duur is.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Zou dit systeem wel voor buitenlanders werken?
[..]
Bron
Transport is net als eten: je hebt het gewoon nodig! Zonder transport geen werk, geen bezoekjes, geen plezier, geen vakantie, niks!quote:Op woensdag 20 februari 2008 22:48 schreef ijsbrekertje het volgende:
Bij een bepaalde hoge prijs worden mensen uiteindelijk de auto uitgejaagd. (En sommige mensen eerder dan anderen, dus dan is er minder of geen file meer). Maar die drempel blijkt toch wel hoog te liggen, want de huidige hoge olieprijs heeft volgens mij weinig mensen uit de auto doen stappen. Autorijden is al duurder geworden, maar mensen blijven het toch doen.
Natuurlijk is transport nodig, maar er wordt nu wel heel veel gereisd omdat het kan. Je brengt het nu als iets onvermijdbaars, maar als we willen kan de hoeveelheid transport die we gebruiken best omlaag. Ik zeg niet dat dat zou moeten, maar het KAN wel.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 16:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Transport is net als eten: je hebt het gewoon nodig! Zonder transport geen werk, geen bezoekjes, geen plezier, geen vakantie, niks!
Inderdaad betaal je al per kilometer, maar in wegenbelasting en bpm betaal je ook veel vaste kosten. Leaserijders met tankpas merken zelfs helemaal niets van de accijns, die hebben alleen maar vaste kosten. Door de balans tussen vaste kosten en variabele kosten (per kilometer dus) te veranderen, kun je het aantrekkelijker maken om per reis de afweging te maken tussen de auto of alternatief vervoer.quote:Het hele "betalen per kilometer" slaat natuurlijk nergens op, want elke kilometer kost alleen al aan accijns bijna 10 cent in de gemiddelde auto. Oftewel je betaalt allang per kilometer! Het enige wat de overheid wil, is dat je meer gaat betalen per kilometer! En of het nu voor het milieu of tegen files is, het zal er op neer komen dat de prijs telkens verder omhoog gaat...
EU regels worden alleen nageleefd als het de heren in Den Haag goed uitkomt (lees, geld oplevert) Als het geld gaat kosten of het is gunstig voor de burgerij dan wordt er heel vlot een andere kant opgekeken.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Ehh voor zover ik weet is dit in strijd met EU-regelgeving! Ook buitenlanders moeten betalen namelijk, iedereen moet gelijk behandeld worden. Kan dit niet, dan mag het simpelweg niet! Maar ja, Nederland negeert wel veel meer EU-regelgeving (en gek genoeg wil de politiek zo graag meedoen met de EU, maar zich toch niet aan de regels houden)...
Al dat gelul over alternatieven...quote:Op zondag 9 maart 2008 20:44 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Natuurlijk is transport nodig, maar er wordt nu wel heel veel gereisd omdat het kan. Je brengt het nu als iets onvermijdbaars, maar als we willen kan de hoeveelheid transport die we gebruiken best omlaag. Ik zeg niet dat dat zou moeten, maar het KAN wel.
In analogie met eten: Je hebt eten nodig, maar dat betekent niet dat je elke dag een halve kilo biefstuk nodig hebt. Van mij mag je overigens, maar beweer niet dat je niet zonder kunt.
[..]
Inderdaad betaal je al per kilometer, maar in wegenbelasting en bpm betaal je ook veel vaste kosten. Leaserijders met tankpas merken zelfs helemaal niets van de accijns, die hebben alleen maar vaste kosten. Door de balans tussen vaste kosten en variabele kosten (per kilometer dus) te veranderen, kun je het aantrekkelijker maken om per reis de afweging te maken tussen de auto of alternatief vervoer.
(Iemand met een leaseauto en tankpas zal niet snel met de trein naar het centrum van een grote stad reizen, want voor de auto heeft hij immers al betaald, terwijl een treinkaartje extra geld kost.) Zou diezelfde persoon wel geld moeten betalen voor zijn autoreis, dan zou hij misschien wel met de trein gaan om files/parkeergeld en de zoektocht naar een parkeerplaats te voorkomen.
Bronquote:SP in actie tegen kilometerheffing
DEN HAAG - De SP mobiliseert via de website geenfilebelasting.nl het publiek tegen de plannen van minister Camiel Eurlings (Verkeer) voor een kilometerheffing. Dat maakte de partij zondag bekend.
De SP wil net als het kabinet dat de kosten van de auto worden verschoven van bezit naar gebruik, maar wijst de plannen toch af omdat er nog geen alternatieven zijn in de vorm van beter openbaar vervoer, gespreide werktijden en verplaatsing van werk in plaats van verplaatsing van mensen.
Zoals de plannen nu zijn, wordt de kilometerheffing volgens de SP een belasting om in de file te staan.
Ik ben het met de VVD eens. Hebben het zelfde standpunt (op dit gebied).quote:Op maandag 28 april 2008 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ben het met de SP eens op dit punt. Goede actie trouwens
Geen boetesquote:Op vrijdag 2 mei 2008 22:20 schreef Herr_Gunter het volgende:
Pools kenteken is toch sowieso een goede aanschaf?
Geen boetes, en nu ook geen tol/rekeningrijden..
Kenteken gewoon op een adres ergens diep in het Poolse achterland laten zetten. Voor het CJIB daar geld weet te innen zijn we een stuk verderquote:
quote:Rekeningrijden funest voor economie
De welvaart van Nederland neemt drastisch af als de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto's plaats maakt voor de kilometerheffing. Dit stellen het Centraal Planbureau, het Milieu en Natuur Planbureau en het Ruimtelijk Planbureau in een rapport.
'Voor de economie belangrijke ritten zullen dan minder vaak worden gereden, met alle gevolgen van dien', schrijft de Volkskrant die over de vertrouwelijke stukken beschikt.
Baas moet kilometerheffing betalen
Vakbond De Unie heeft aangekondigd dat werknemers de kilometerheffing door hun baas vergoed moeten gaan krijgen. Volgens voorzitter Jacques Teuwen heben veel werknemers niet de mogelijkheid te kiezen voor openbaar vervoer en zullen zij dus flink moeten bloeden. 'Een verloskundige moet gebruik maken van de auto. Als zij op de bus moet wachten, is het kind al geboren', citeert Trouw de baas van de Unie.
Vakbonden zijn voor
De vakbonden CNV en FNV zijn voorstander van rekeningrijden. 'We moeten iets doen aan het grote probleem van de mobiliteit'. 'De kilometerheffing is geen boeman die op ons afkomt', zegt een woordvoerder.
PvdA, CDA en Christenunie willen het rekeningrijden in 2012 invoeren.
Als jij hier op een Pools kenteken gaat rijden en veel boetes op je naam krijgt wordt je tijdens een controle er echt wel uitgepikt. Mag je alleen verderrijden wanneer je de boetes betaald hebt.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 12:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kenteken gewoon op een adres ergens diep in het Poolse achterland laten zetten. Voor het CJIB daar geld weet te innen zijn we een stuk verder.
Dan koop je een paar setjesquote:Op woensdag 14 mei 2008 18:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als jij hier op een Pools kenteken gaat rijden en veel boetes op je naam krijgt wordt je tijdens een controle er echt wel uitgepikt. Mag je alleen verderrijden wanneer je de boetes betaald hebt.
Je hebt een punt maar voor elk land een apart vignet moeten kopen spreekt me ook niet echt aan.quote:Maar het is natuurlijk oneerlijke concurrentie dat Polen hier mogen rondrijden en gebruik maken van onze snelwegen zonder de wegenbelasting te betalen. Ze betalen deels natuurlijk genoeg doordat ze tanken aan de pomp, maar ik ben bijv. 199 euro per kwartaal aan wegenbelasting kwijt (gas) die een hier werkachtige en feitelijk woonachtige Pool niet hoeft te betalen. Scheelt toch 800 euro per jaar. Eveneens het niet betalen van zorgpremies. Dat hoeft een Pool natuurlijk niet. En hij wordt écht wel geholpen wanneer hij iets heeft. Et cetera, et cetera. Hoe moet een Nederlandse arbeider, die wél overal vol voor moet betalen hier nu mee concurreren?
Frankrijk is 50x groter dan Nederland, heeft 500 keer minder op en afritten dan Nederland en heeft alternatieve B wegen die gratis zijn en waar je 90 mag naast het feit dat je daar geen wegenbelasting betaald.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 11:16 schreef Mutant01 het volgende:
Nogmaals, waarom geen Frans systeem...
Ja mensen wonen en werken ineens massaal anders als de km heffing ingevoerd wordt....quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah ok maar nu is er ook nog geen sprake van kilometerheffing. En ook met KM heffing zullen de files toenemen en een van de doelen is ook het verkeer meer te spreiden over de dag. Maar met wat geluk is die groei lager dan zonder.
Die willen autorijden helemaal alleen maar voor de elite maken dus daar zou ik maar niet op stemmen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 17:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vestig mijn hoop maar op Trots op Nederland
Frankrijk heeft eveneens gratis B wegen, sterker nog... de meeste landen met een tolsysteem hebben eveneens gratis B wegen. En het feit dat je geen wegenbelasting betaald, is juist omdat je tol betaald. Imo een veel eerlijker systeem. Als je hier een B weg neemt krijg je straf omdat je een sluiproute neemt.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:57 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Frankrijk is 50x groter dan Nederland, heeft 500 keer minder op en afritten dan Nederland en heeft alternatieve B wegen die gratis zijn en waar je 90 mag naast het feit dat je daar geen wegenbelasting betaald.
Daarom werkt dat niet in NL.
Ik bedoelde ook Frankrijk, typefoutje van mequote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Frankrijk heeft eveneens gratis B wegen, sterker nog... de meeste landen met een tolsysteem hebben eveneens gratis B wegen. En het feit dat je geen wegenbelasting betaald, is juist omdat je tol betaald. Imo een veel eerlijker systeem. Als je hier een B weg neemt krijg je straf omdat je een sluiproute neemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |