Idd en als je dan vaak een bepaald stuk rijdt neem je een kastje in je auto en kun je zo door rijden en krijg je achteraf de rekening.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 11:16 schreef Mutant01 het volgende:
Nogmaals, waarom geen Frans systeem...
Volgens mij was het doel om de in de spits populairste trajecten minder aantrekkelijk te maken. Om zo de filedruk iets te verminderen.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 17:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom zou je niet op de kortste manier van A naar B moeten kunnen?
Als heel veel mensen gebruik maken van een bepaalde weg, dan was het idee om daar een weg neer te leggen toch juist goed? Dan moet misschien nog eventueel die weg verbreed worden, meer capaciteit erbij en dat soort dingen... of zeg ik nu iets heel vreemds?
Zodat zoals recent is gebleken de filedruk overdag enorm toeneemt en in de spits ook gewoon nog.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:35 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij was het doel om de in de spits populairste trajecten minder aantrekkelijk te maken. Om zo de filedruk iets te verminderen.
Waar is een kilometerheffing op deze maneir dan al toegepast?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:40 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zodat zoals recent is gebleken de filedruk overdag enorm toeneemt en in de spits ook gewoon nog.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij was het doel om de in de spits populairste trajecten minder aantrekkelijk te maken. Om zo de filedruk iets te verminderen.
Geen idee.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:53 schreef du_ke het volgende:
Waar is een kilometerheffing op deze maneir dan al toegepast?
Oh maar toch is daar recent uit gebleken dat daardoor zowel in als buiten de spits de filedruk toeneemt? Apartquote:
Definieer jij eerst spits maar even. Als ik hier op de A13 kom is dat tussen 6:00 en 19:00.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh maar toch is daar recent uit gebleken dat daardoor zowel in als buiten de spits de filedruk toeneemt? Apart.
Files overdag fors toegenomenquote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:25 schreef du_ke het volgende:
Oh maar toch is daar recent uit gebleken dat daardoor zowel in als buiten de spits de filedruk toeneemt? Apart.
Ah ok maar nu is er ook nog geen sprake van kilometerheffing. En ook met KM heffing zullen de files toenemen en een van de doelen is ook het verkeer meer te spreiden over de dag. Maar met wat geluk is die groei lager dan zonder.quote:
Er is anders geen enkele aanleiding om aan te nemen dat de files zich zullen spreiden, nouja, maar dan ze nu dus al doen. De mensen zullen nog steeds gebruik moeten maken van de ringen en routes bij grote steden die, voor zover ik weet, extra zullen kosten met dergelijke km-heffingen. Het vracht- en leaseverkeer wordt toch door de baas betaald en de mensen die forenzen blijven dat ook wel doen. Misschien zal iemand op zaterdagmiddag de trein naar A'dam nemen ipv. met de auto naar de bijenkorf te gaan, maargoed dat is nou juist net niet het probleem.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:47 schreef du_ke het volgende:
Ah ok maar nu is er ook nog geen sprake van kilometerheffing. En ook met KM heffing zullen de files toenemen en een van de doelen is ook het verkeer meer te spreiden over de dag. Maar met wat geluk is die groei lager dan zonder.
Het grote probleem is dat het kabinet nog steeds niet heeft gedefinieerd: Wat is bereikbaarheid?... Want zelfs als de file afneemt, doordat mensen op andere tijden gaan rijden, is de bereikbaarheid dan groter (geen file) of kleiner (mensen blijven thuis terwijl ze ergens anders hadden willen zijn maar het niet meer kunnen betalen)?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 12:31 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat ik hier zeg is gewoon waar hoor. Het is ten eerste een belastingverhoging en ten tweede een beperking van de vervoersvrijheid. Binnen tien jaar hebben we weer een vervoersvergunning.
Nog belangrijker vind ik de vraag wie dan bereikbaarheid moet inleveren. Dat is een vraag die de politiek niet durft te beantwoorden.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 23:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het grote probleem is dat het kabinet nog steeds niet heeft gedefinieerd: Wat is bereikbaarheid?... Want zelfs als de file afneemt, doordat mensen op andere tijden gaan rijden, is de bereikbaarheid dan groter (geen file) of kleiner (mensen blijven thuis terwijl ze ergens anders hadden willen zijn maar het niet meer kunnen betalen)?
Die wil ik best beantwoorden: niemand!quote:Op dinsdag 19 februari 2008 23:14 schreef Fastmatti het volgende:
Nog belangrijker vind ik de vraag wie dan bereikbaarheid moet inleveren. Dat is een vraag die de politiek niet durft te beantwoorden.
In London en Singapore werkt het omdat daar een onzettend efficient, maar vooral dure OV is die heel de stad bereikt. In London zie je dan ook alleen maar taxi's en dure auto's in de binnenstad rondrijden omdat je een onzettend dure vergunning (soort van KM-heffing) nodig hebt om rond te mogen rijden.quote:Op woensdag 20 februari 2008 09:13 schreef en_door_slecht het volgende:
Voor alle tegenstanders van de KH: KH werkt. In Londen, Stockholm en Singapore. Het is gewoon een extra kostenpost, waardoor sommigen de rit te duur gaan vinden. Met name die mensen waarvoor tijd niet zo belangrijk is (en voor veel kantoorklerken is dat het geval) zullen ritten niet maken of op een andere tijd maken. Echter, er moet wel een alternatief zijn. Een van de alternatieven zou het OV kunnen zijn. Leuk bedacht, maar Camieltje doet exact he-le-maal niets om het OV tot een alternatief te maken: het spoornet barst uit z'n voegen, maar uitbreiden, zelfs door private partijen, mag niet.
Het andere alternatief, op een ander tijd van de dag gaan rijden, is steeds minder realistisch aan het worden, doordat de filekosten inmiddels zo hoog zijn opgelopen, dat er al lang mensen zijn die niet meer om 7:30 van huis gaan, maar al om 6:00 en nog steeds in een file terechtkomen.
KH als systeem werkt prachtig en staat dichter bij een libertaire Boze_Appelwereld dan hij zelf denkt, maar dan moet er wel een alternatief zijn.
Ah en voortaan zelf in elk buitenalnd een of ander ingewikkeld vignet meoten kopen om te mogen rijden lijkt je wel een goed en praktisch plan?quote:Op woensdag 20 februari 2008 00:41 schreef Skya het volgende:
ten tweede, buitenlanders betalen geen cent. Dus voor ons worden transportkosten hoger. En alle buitenlanders betalen dit NIET.
En op dit moment betalen buitenlanders ook niet voor hun km's / vervoer in Nederland, dus ik zie niet zo in waarom dit een valide argument zou moeten zijn om de km-heffing af te schieten.quote:Op woensdag 20 februari 2008 09:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah en voortaan zelf in elk buitenalnd een of ander ingewikkeld vignet meoten kopen om te mogen rijden lijkt je wel een goed en praktisch plan?
Niet voor niets was er veel verzet in NL tegen die Belgische plannen voor zoiets.
Is het ook niet. Er zijn veel betere argumenten tegen te bedenken dan je hier druk om makenquote:Op woensdag 20 februari 2008 09:57 schreef DivineJester het volgende:
[..]
En op dit moment betalen buitenlanders ook niet voor hun km's / vervoer in Nederland, dus ik zie niet zo in waarom dit een valide argument zou moeten zijn om de km-heffing af te schieten.
EU-regelgeving!quote:Op woensdag 20 februari 2008 09:57 schreef DivineJester het volgende:
[..]
En op dit moment betalen buitenlanders ook niet voor hun km's / vervoer in Nederland, dus ik zie niet zo in waarom dit een valide argument zou moeten zijn om de km-heffing af te schieten.
Dat plan is een gedrocht. Het is betaald in de file staan. En afschaffen bpm? Ze trekken hun keutel nu al in.quote:Op woensdag 20 februari 2008 10:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is het ook niet. Er zijn veel betere argumenten tegen te bedenken dan je hier druk om maken.
Ach een groot deel van de filerijders wordt daar nu ook al voor betaald.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat plan is een gedrocht. Het is betaald in de file staan.
Een klein gedeelte gaat naar de wegenquote:Op woensdag 20 februari 2008 11:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach een groot deel van de filerijders wordt daar nu ook al voor betaald.
Klopt het meeste is voor de filerijders in de vorm van een km vergoeding, betaalde reistijd of een auto van de zaak.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een klein gedeelte gaat naar de wegen
Onzin. Woon-werkverkeer valt niet onder werken.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach een groot deel van de filerijders wordt daar nu ook al voor betaald.
Met een vriendelijke werkgever vallen daar afspraken over te maken. o.a. over vergoeding in natura zoals het vrije gebruik van een auto voor eigen gebruik of een riante KkM vergoeding.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:39 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Onzin. Woon-werkverkeer valt niet onder werken.
Als ze daadwerkelijk kilometerheffing invoeren zonder de bpm significant te verlagen, dan worden de kosten voor de automobilist dus verhoogd. Als dat een van de doelen is, dan doet de regering dat toch wel. Met of zonder kilometerheffing. Dan verzinnen ze wel iets anders.quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat plan is een gedrocht. Het is betaald in de file staan. En afschaffen bpm? Ze trekken hun keutel nu al in.
Ik vestig mijn hoop maar op Trots op Nederlandquote:Op woensdag 20 februari 2008 14:55 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Als ze daadwerkelijk kilometerheffing invoeren zonder de bpm significant te verlagen, dan worden de kosten voor de automobilist dus verhoogd. Als dat een van de doelen is, dan doet de regering dat toch wel. Met of zonder kilometerheffing. Dan verzinnen ze wel iets anders.
Wat is daar nu eigenlijk mis mee?quote:Op woensdag 20 februari 2008 14:55 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Als ze daadwerkelijk kilometerheffing invoeren zonder de bpm significant te verlagen, dan worden de kosten voor de automobilist dus verhoogd. Als dat een van de doelen is, dan doet de regering dat toch wel. Met of zonder kilometerheffing. Dan verzinnen ze wel iets anders.
Nee, die regelgeving (gelijkheid en zo...) is er al lang! Alleen typisch genoeg komt het de overheid niet uit, dus negeren ze het!quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:27 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Wat "EU-regelgeving!"? Ga jij nu ineens pleiten voor regels vanuit Brussel?
Waarom doe je alsof deze kostenpost een voordeeltje is?quote:Op woensdag 20 februari 2008 11:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt het meeste is voor de filerijders in de vorm van een km vergoeding, betaalde reistijd of een auto van de zaak.
Deze private eigenaar zou door Nelie Smit Kroes hard op de vingers getikt worden vanwege monopoly-misbruik!quote:Op woensdag 20 februari 2008 17:09 schreef Pool het volgende:
[..]
Stel dat niet de overheid eigenaar van de wegen was, maar een private eigenaar. Wat zou een private eigenaar doen, als hij ziet dat de mensen op zijn weg in de file staan? Een vraagoverschot dus. Precies: de prijs omhoog gooien.
Ook goed, meerdere private eigenaars dan. Bijvoorbeeld bedrijf A de A1, bedrijf B de A2, bedrijf C de A3 en bedrijf D beheert de binnenstad van Amsterdam, bedrijf E beheert de binnenstad van Rotterdam behalve de Coolsingel, want die wordt beheerd door bedrijf F.quote:Op woensdag 20 februari 2008 19:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Deze private eigenaar zou door Nelie Smit Kroes hard op de vingers getikt worden vanwege monopoly-misbruik!
Of er zouden andere aanbieders komen van goedkopere, minder drukke wegen, waarna de eerste aanbieder z'n prijzen weer laat zakken.
Net als op de huizenmarkt is er ook op de wegen sprake van "kunstmatige schaarste". Iets waar de overheid bewust niks aan wil doen, maar wel het geld er voor opstrijkt.
Oftewel de rijken mogen autorijden, de rest niet?quote:Op woensdag 20 februari 2008 20:40 schreef Pool het volgende:
Mijn punt is dus: bij overgebruik van een schaars goed, ligt prijsverhoging voor de hand.
En dat is precies wat de overheid zal doen met het rekeningrijden.
In totaal zullen de belastingopbrengsten omhooggaan, waardoor er weer meer geld is voor projecten voor armen, of voor projecten in het openbaar vervoer. Voor de middenklasse kan de inkomstenbelasting eventueel omlaag. Dat zijn zomaar een paar mogelijkheden.quote:Op woensdag 20 februari 2008 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Oftewel de rijken mogen autorijden, de rest niet?
Wat is er marktconform aan, als de overheid nauwelijks wegen uitbreidt, terwijl het aantal werkenden (!) en het aantal auto's enorm zijn gestegen de laatste decennia? Dichter bij het werk wonen kost simpelweg veel geld als je een eigen huis hebt, en als je een andere baan wil, kan je dan weer verhuizen...quote:Op woensdag 20 februari 2008 21:01 schreef Pool het volgende:
[..]
Aan autorijden wordt dan in elk geval het marktconforme prijskaartje gehangen. Het is aan de bedrijven om daar creatief mee om te gaan. Ze kunnen de reiskosten van hun werknemer vergoeden, maar ze kunnen ook stimuleren dat de werknemer dicht bij het werk komt wonen of ze kunnen investeren in thuiswerk.
Wat the hell heeft belachelijk hoge accijnzen en allerlei andere belastinginningen met marktconform te maken?quote:Op woensdag 20 februari 2008 21:01 schreef Pool het volgende:
Aan autorijden wordt dan in elk geval het marktconforme prijskaartje gehangen. Het is aan de bedrijven om daar creatief mee om te gaan. Ze kunnen de reiskosten van hun werknemer vergoeden, maar ze kunnen ook stimuleren dat de werknemer dicht bij het werk komt wonen of ze kunnen investeren in thuiswerk.
Ja, nu moet je wel op het hele voorbeeld reageren. Daarin ga ik inderdaad niet in op belastingen die alleen al bij het bezit horen. Dus ik heb het nu alleen over de heffing per kilometer.quote:Op woensdag 20 februari 2008 21:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wat the hell heeft belachelijk hoge accijnzen en allerlei andere belastinginningen met marktconform te maken?
Hallo bedrijf, je moet 80% belasting betalen, ga er nou maar lekker creatief mee om.
Met een beetje baas levert in de file staan je geld of het (bijna) vrije gebruik van een auto opquote:Op woensdag 20 februari 2008 19:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom doe je alsof deze kostenpost een voordeeltje is?
En zonder file zou dat geld niet ergens zinniger gebruikt kunnen worden? Of dat die auto niet van je salaris af gaat?quote:Op woensdag 20 februari 2008 22:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met een beetje baas levert in de file staan je geld of het (bijna) vrije gebruik van een auto op.
Met veel minder reistijd en kosten is mijn werkgever inderdaad minder scheutig met leaseauto's enzoquote:Op woensdag 20 februari 2008 22:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En zonder file zou dat geld niet ergens zinniger gebruikt kunnen worden? Of dat die auto niet van je salaris af gaat?
40 uur per week is voor mij wel over het algemeen wel voldoendequote:Op woensdag 20 februari 2008 22:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Oftewel dan zou je meer uur kunnen werken, waardoor je meer productie oplevert, en dus alsnog meer salaris krijgt i.p.v. samen met de rest te staan wachten omdat de overheid wel veel mensen wil (vooral die Christenen in het kabinet!) maar niet wil dat die mensen iets mogen...
Het is een hele andere kwestie. Kilometerheffing is een andere manier van bepalen welke automobilist hoeveel geld aan de overheid moet betalen. Het hoeft niet per definitie méér geld van de automobilisten op te brengen. (Ervanuitgaande dat het systeem niet heel veel duurder is dan alle kosten die de overheid nu maakt om autobelastingen/accijns/bpm etc. te innen).quote:Op woensdag 20 februari 2008 17:09 schreef Pool het volgende:
Wat is daar nu eigenlijk mis mee?
Bij een bepaalde hoge prijs worden mensen uiteindelijk de auto uitgejaagd. (En sommige mensen eerder dan anderen, dus dan is er minder of geen file meer). Maar die drempel blijkt toch wel hoog te liggen, want de huidige hoge olieprijs heeft volgens mij weinig mensen uit de auto doen stappen. Autorijden is al duurder geworden, maar mensen blijven het toch doen.quote:Stel dat niet de overheid eigenaar van de wegen was, maar een private eigenaar. Wat zou een private eigenaar doen, als hij ziet dat de mensen op zijn weg in de file staan? Een vraagoverschot dus. Precies: de prijs omhoog gooien.
En natuurlijk heeft dat wel degelijk effect op het totaal aantal auto's en het totaal aantal gemaakte kilometers. Zodra autorijden duurder wordt, gaan meer mensen dichter bij hun werk wonen en gaan meer mensen voor alternatieve vervoersmiddelen kiezen. En wordt het ook aantrekkelijker om nieuwe alternatieve vervoersmiddelen te ontwikkelen.
Bronquote:SP komt met eigen systeem voor rekeningrijden
De SP wil een systeem van rekeningrijden met behulp van de kilometerstand. SP-leider Jan Marijnissen zei dat vrijdag in het radioprogramma De Ochtenden. De partij komt binnenkort met zijn voorstel naar buiten.
Het systeem komt erop neer dat automobilisten het aantal gereden kilometers moeten opgeven en op basis daarvan een heffing betalen. Net als in de plannen van verkeersminister Camiel Eurlings betaalt de automobilist dan voor het gebruik van de auto en niet voor het bezit, aldus Marijnissen.
De SP ziet niets in het voorstel van Eurlings om de files terug te dringen, omdat het te ingewikkeld en te duur zou zijn. Eurlings wil het verkeer via satellieten identificeren en registreren en zo een heffing in rekening brengen.
Prima systeem. Ik geef gewoon op: 0,00km. Zie maar eens te bewijzen dat ik meer heb gereden, mijn werk is op fietsafstand en ik tank nooit meer omdat benzine veel te duur is.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Zou dit systeem wel voor buitenlanders werken?
[..]
Bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |