Is het nodig om hier hard genoeg bewijs voor te hebben in het NL rechtsysteem?quote:Op maandag 18 februari 2008 00:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Het lijkt me erg lastig te bewijzen.
Tenzij je het zou filmen o.i.d.
Kortzichtige mensen.quote:
Nee, zeker weten niet. Als we met die mentaliteit de wereld in zouden moeten gaan.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
Live with it.
Toch heeft zoiets over het algemeen helemaal NIETS met discriminatie te maken. Je vat het allemaal veel te persoonlijk op. Het is echter niet persoonlijk. Het heeft te maken met een kosten/baten analyse. Als in een zaak veel problemen ontstaan door een relatief kleine groep, ofwel door een groep die zorgt voor een relatief klein deel van de omzet is de makkelijkste manier om die problemen op te lossen het weigeren van die groep. Door je te weigeren zegt de uitsmijter niet dat jij een probleemgeval bent, maar alleen maar dat de kans relatief gezien (te) groot is dat je dat bent. Als er meerdere malen problemen met allochtonen in die zaak geweest zijn, dan is dat relatief gezien ook zo. Dat het met ras te maken heeft is bij zoiets alleen toeval en verder totaal niet relevant.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:11 schreef AryaMehr het volgende:
Ik ben van plan om aangifte te doen van discriminatie tegen een uitsmijter die mij weigert een kroeg binnen te laten. Normaal ben ik niet de moeilijkste, maar het gevoel van onmacht en de woede die het met zich mee brengt hebben me uiteindelijk aangezet om toch stappen te ondernemen. Zelf heb ik niks verkeerds gedaan. Maar toch ziet hij een reden om mij niet binnen te laten. Hij heeft zelf herhaaldelijk aangegeven dat hij geen allochtonen binnen wil hebben omdat de klanten dat niet willen, en om nog tal andere redenen die op discriminatie wijzen.
Ze zullen TS vast niet op zijn mooie blauwe bruine ogen geloven.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:26 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Is het nodig om hier hard genoeg bewijs voor te hebben in het NL rechtsysteem?
haha, rightquote:Op maandag 18 februari 2008 00:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
Nou, dan maar zo: Andere allochtonen hebben het voor jou verpest.
Live with it. Er zijn kroegen genoeg. Misschien heeft de uitsmijter je zelfs wel een dienst bewezen. Weet jij veel wie er allemaal in die kroeg zitten? For all you know was er toevallig een bijeenkomst van de Ku Klux Klan bezig...
meestal zijn de eigenaars de schuldige en die het in de instructies aan geven aan uitsmijters.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:33 schreef anboni het volgende:
Ik heb geen kennis of ervaring op dit gebied, maar misschien heb je wat aan de info die hier te vinden is. Ik denk dat ze op die site ook wel info hebben over waar en hoe je melding kunt maken.
Ik wil je wel een ding meegeven: aangifte lijkt mij een heel zwaar middel wat misschien wel meer kwaad dan goed kan doen. Heb je al geprobeerd je klacht bij de eigenaar van die kroeg aan te kaarten, bijvoorbeeld door 'n brief te sturen? Misschien is hij het wel helemaal niet eens met de houding van die uitsmijter, dus dan kan een simpele briefwisseling dit probleem op een voor iedereen prettiger manier oplossen. Als de eigenaar het ook wel best vind, kun je dan altijd nog aangifte doen (maar dan meteen tegen de kroeg als bedrijf, ipv alleen de uitsmijter)
Alsof notabene ík een racist benquote:Op maandag 18 februari 2008 00:26 schreef AryaMehr het volgende:
Kortzichtige mensen.![]()
Nee, niet alle allochtonen zijn hetzelfde. Hoe moeilijk dat ook voor sommige mensen te begrijpen is.
Het heeft helemaal niets met discriminatie te maken? Ik begrijp dat het als Nederlander moeilijk is om je voor te stellen hoe het is als je gediscrimineerd wordt op basis van je uiterlijke punten als je al je hele leven beoordeeld wordt op je persoonlijke kwaliteiten. Het is alsof je je telkens jezelf moet bewijzen dat je anders bent dan de andere.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:27 schreef 700MB het volgende:
[..]
Toch heeft zoiets over het algemeen helemaal NIETS met discriminatie te maken. Je vat het allemaal veel te persoonlijk op. Het is echter niet persoonlijk. Het heeft te maken met een kosten/baten analyse. Als in een zaak veel problemen ontstaan door een relatief kleine groep, ofwel door een groep die zorgt voor een relatief klein deel van de omzet is de makkelijkste manier om die problemen op te lossen het weigeren van die groep. Door je te weigeren zegt de uitsmijter niet dat jij een probleemgeval bent, maar alleen maar dat de kans relatief gezien (te) groot is dat je dat bent. Als er meerdere malen problemen met allochtonen in die zaak geweest zijn, dan is dat relatief gezien ook zo. Dat het met ras te maken heeft is bij zoiets alleen toeval en verder totaal niet relevant.
quote:Op maandag 18 februari 2008 00:38 schreef kastanova het volgende:
[..]
Alsof notabene ík een racist ben.
Serieus, ik ben járenlang heel goed bevriend geweest met een neger.
Totdat ik krap bij kas zat en hem moest verkopen...
quote:Op maandag 18 februari 2008 00:38 schreef kastanova het volgende:
[..]
Alsof notabene ík een racist ben.
Serieus, ik ben járenlang heel goed bevriend geweest met een neger.
Totdat ik krap bij kas zat en hem moest verkopen...
Voor de tent in kwestie gaat het om allochtonen. Er zijn ook zaken waar het gaat om mensen in een bepaalde soort kleding (of dat nu lonsdate, karl kani of simpelweg sportschoenen zijn), mannen alleen (want die zullen wel de aanwezige vrouwen lastig vallen), iedereen die kaal is of teveel tattoo's heeft (want die zijn natuurlijk veel te agressief). Sommige groepen zijn relatief makkelijk identificeerbaar, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die als onderdeel van de groep wordt geidentificeerd er ook onderdeel van uitmaakt, en het wil ook niet zeggen dat als je niet als onderdeel van die groep wordt gezien je er ook echt geen deel van uitmaakt.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:39 schreef AryaMehr het volgende:
Het heeft helemaal niets met discriminatie te maken? Ik begrijp dat het als Nederlander moeilijk is om je voor te stellen hoe het is als je gediscrimineerd wordt op basis van je uiterlijke punten als je al je hele leven beoordeeld wordt op je persoonlijke kwaliteiten. Het is alsof je je telkens jezelf moet bewijzen dat je anders bent dan de andere.
Wat zijn we weer suggestief en kortzichtig vandaag. Nee, ik draag geen bontkraag en dergelijke. Al zou ik dit wel dragen, dan heeft nog niemand het recht om mij te weigeren.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:55 schreef MouzurX het volgende:
Je ziet er waarschijnlijk uit als een doorsnee allochtoon-crimineel want als je er gewoon normaal uitziet, normale kleren (geen bontkraag etc) is de kans dat je wordt geweigerd echt zeer klein.
Het is wel degelijk persoonlijk. Normaal als ik uitga doe ik dit met vrienden die meestal van Nederlandse afkomst zijn. Het rare is dat zij wel vaak mogen doorlopen en ik vaak geweigerd word.quote:Op maandag 18 februari 2008 00:59 schreef 700MB het volgende:
[..]
Voor de tent in kwestie gaat het om allochtonen. Er zijn ook zaken waar het gaat om mensen in een bepaalde soort kleding (of dat nu lonsdate, karl kani of simpelweg sportschoenen zijn), mannen alleen (want die zullen wel de aanwezige vrouwen lastig vallen), iedereen die kaal is of teveel tattoo's heeft (want die zijn natuurlijk veel te agressief). Sommige groepen zijn relatief makkelijk identificeerbaar, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die als onderdeel van de groep wordt geidentificeerd er ook onderdeel van uitmaakt, en het wil ook niet zeggen dat als je niet als onderdeel van die groep wordt gezien je er ook echt geen deel van uitmaakt.
In de meeste uitgaansgelegenheden komen problemen (ruzie, vrouwen lastigvallen, etc) voor. Soms zijn dat volledig willekeurige incidenten, maar vaak is er een groep aan te wijzen die voor relatief meer problemen zorgt. En soms is er wel een bepaalde groep de oorzaak maar is die niet makkelijk identificeerbaar. Als uitbater moet je er gewoon voor zorgen dat dat soort dingen niet uit de hand lopen, al was het maar om te voorkomen dat je club 'zo'n naam' krijgt. Dus dan weiger je een groep. De nadruk ligt daar op groep, dus het is NIET persoonlijk, op geen enkele manier. Het is een hele simpele kansberekening. Meer niet. En daar is helemaal niets mis mee.
Ik ben niet kortzichtig alleen mensen die er zo uitzien zorgen meestal voor problemen. Als jij er gewoon normaal uitziet/normale kleding.. en je wordt geweigerd; waarom zou je dan nog steeds daar naartoe willen?quote:Op maandag 18 februari 2008 01:01 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat zijn we weer suggestief en kortzichtig vandaag. Nee, ik draag geen bontkraag en dergelijke. Al zou ik dit wel dragen, dan heeft nog niemand het recht om mij te weigeren.
Nee, het is niet persoonlijk. Jij vat het persoonlijk op, dat is iets anders. Jij hebt nou eenmaal overeenkomsten met de problemen veroorzakende groep. De rest schijnbaar niet. Dat kan. Je wordt niet geweigerd om wie jij bent, maar om wie je zou kunnen zijn. Sterker nog: jij bent niet degene die wordt geweigerd, de groep wordt geweigerd. Ze weten echter niet of je een probleemveroorzaker bent, maar wel dat statistisch gezien de kans dat je er een bent vele malen groter is als bij de anderen. Die kans is in sommige zaken nu eenmaal zo.quote:Op maandag 18 februari 2008 01:05 schreef AryaMehr het volgende:
Het is wel degelijk persoonlijk. Normaal als ik uitga doe ik dit met vrienden die meestal van Nederlandse afkomst zijn. Het rare is dat zij wel vaak mogen doorlopen en ik vaak geweigerd word.
Dat is zo'n beetje precies de definitie van discriminatiequote:Op maandag 18 februari 2008 01:13 schreef 700MB het volgende:
[..]
Nee, het is niet persoonlijk. Jij vat het persoonlijk op, dat is iets anders. Jij hebt nou eenmaal overeenkomsten met de problemen veroorzakende groep. De rest schijnbaar niet. Dat kan. Je wordt niet geweigerd om wie jij bent, maar om wie je zou kunnen zijn. Sterker nog: jij bent niet degene die wordt geweigerd, de groep wordt geweigerd. Ze weten echter niet of je een probleemveroorzaker bent, maar wel dat statistisch gezien de kans dat je er een bent vele malen groter is als bij de anderen. Die kans is in sommige zaken nu eenmaal zo.
En dat is precies wat ik bedoelde met: dat je jezelf telkens moet bewijzen dat je anders bent dan de andere. En daar begin ik echt moe van te worden.quote:Op maandag 18 februari 2008 01:13 schreef 700MB het volgende:
[..]
Nee, het is niet persoonlijk. Jij vat het persoonlijk op, dat is iets anders. Jij hebt nou eenmaal overeenkomsten met de problemen veroorzakende groep. De rest schijnbaar niet. Dat kan. Je wordt niet geweigerd om wie jij bent, maar om wie je zou kunnen zijn. Sterker nog: jij bent niet degene die wordt geweigerd, de groep wordt geweigerd. Ze weten echter niet of je een probleemveroorzaker bent, maar wel dat statistisch gezien de kans dat je er een bent vele malen groter is als bij de anderen. Die kans is in sommige zaken nu eenmaal zo.
Op zich niet, maar als je het graag zo wilt definieren: in dat geval is het in sommige gevallen logisch, gewenst en niet meer dan een zakelijk besluit.quote:Op maandag 18 februari 2008 01:17 schreef Xennia het volgende:
Dat is zo'n beetje precies de definitie van discriminatie
Jammer dan. Iedereen moet zich wel eens bewijzen en de een meer dan de ander. Wen er maar aan. Tenzij ze dreigend met een wapen op je af kopen lopen is het aan mensen niet te zien of ze wel of geen problemen zullen gaan veroorzaken. Dus ga je op een gegeven moment mensen bij twijfel weigeren. Vergeet niet dat de uitbater van de zaak zijn zaak niet heeft geopend om jou een leuke avond te bezorgen maar om geld te verdienen en zoveel mogelijk winst te maken.quote:Op maandag 18 februari 2008 01:19 schreef AryaMehr het volgende:
En dat is precies wat ik bedoelde met: dat je jezelf telkens moet bewijzen dat je anders bent dan de andere. En dat is nou iets waar ik echt moe van begin te worden.
100% eens met al je reactiesquote:Op maandag 18 februari 2008 01:25 schreef 700MB het volgende:
[..]
Jammer dan. Iedereen moet zich wel eens bewijzen en de een meer dan de ander. Wen er maar aan. Tenzij ze dreigend met een wapen op je af kopen lopen is het aan mensen niet te zien of ze wel of geen problemen zullen gaan veroorzaken. Dus ga je op een gegeven moment mensen bij twijfel weigeren. Vergeet niet dat de uitbater van de zaak zijn zaak niet heeft geopend om jou een leuke avond te bezorgen maar om geld te verdienen en zoveel mogelijk winst te maken.
juist. Je zult er dus gewoon mee moeten leven dat je niet alles gemakkelijk voor elkaar krijgt. Een Paris Hilton daarentegen krijgt alles heel gemakkelijk voor elkaar en een Wrandees hongerlijertje krijgt geen reet voor elkaar. that's life..quote:Op maandag 18 februari 2008 01:19 schreef 700MB het volgende:
[..]
Op zich niet, maar als je het graag zo wilt definieren: in dat geval is het in sommige gevallen logisch, gewenst en niet meer dan een zakelijk besluit.
Je kan het altijd proberen, mensen weigeren op een huidskleurtje is gewoon domweg discriminatie. Na het lezen van je topic schrijf je naar mijn mening beter Nederlands dan de gemiddelde "Nederlander". En waarschijnlijk heel wat beter dan die uitsmijter van die club.quote:Op maandag 18 februari 2008 01:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
En dat is precies wat ik bedoelde met: dat je jezelf telkens moet bewijzen dat je anders bent dan de andere. En daar begin ik echt moe van te worden.
Maar niks doen en het accepteren is sowieso geen optie voor mij. Dus we zien wel waar het schip gaat stranden.
dan snap ik je vrienden niet als die doorlopen....quote:Op maandag 18 februari 2008 01:05 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het is wel degelijk persoonlijk. Normaal als ik uitga doe ik dit met vrienden die meestal van Nederlandse afkomst zijn. Het rare is dat zij wel vaak mogen doorlopen en ik vaak geweigerd word.
ik vind je best een knappe man hoor, dus daarom zouden ze je niet weigeren. Maar ik denk zeker dat je hier in ieder geval ergens melding van moet maken, als we het allemaal maar laten gebeuren dan veranderd er nooit wat. Iemand weigeren op basis van uiterlijke kenmerken is bij mij gewoon discriminatie en niets anders.quote:Op maandag 18 februari 2008 01:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
En dat is precies wat ik bedoelde met: dat je jezelf telkens moet bewijzen dat je anders bent dan de andere. En daar begin ik echt moe van te worden.
Maar niks doen en het accepteren is sowieso geen optie voor mij. Dus we zien wel waar het schip gaat stranden.
Politie móét aangifte doen als jíj er omvraagt, doen ze dat niet, zitten ze fout. Al moet ik zeggen dat ze het gewoon vaak niet doen ookal vraag je erom.quote:Op maandag 18 februari 2008 08:08 schreef ralph_lisse het volgende:
Heb je getuigen die kunnen bevestigen dat de uitsmijter dat gezegt heeft of niet? Zowel sta je redelijk sterk al vraag ik me af of de politie je aangifte gaat opnemen en er vervolgens wat mee doen.
Omdat hij het gezeur gewoon zat is, dat heeft hij nu al een paar keer gezegt, hij wil er niet meer in, dat is duidelijk, maar hij wil ze nog wel op hun plaat zetten.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:33 schreef l3laster het volgende:
waarom wil je uberhaupt een kroeg in waar ze blijkbaar niet dol op allochtonen zijn?
Tsja maar dat gaat een hoop geld kosten dan. Tevens is het niet te bewijzen. De uitsmijter zal het gooien op je haarstijl, voorkomen kleding of dreiging die eventueel van een groepje uitgaat. Een uitsmijter heeft het recht om mensen te weigeren. Dat is nu eenmaal zijn werk.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:03 schreef Wynter het volgende:
[..]
Politie móét aangifte doen als jíj er omvraagt, doen ze dat niet, zitten ze fout. Al moet ik zeggen dat ze het gewoon vaak niet doen ookal vraag je erom.
[..]
Omdat hij het gezeur gewoon zat is, dat heeft hij nu al een paar keer gezegt, hij wil er niet meer in, dat is duidelijk, maar hij wil ze nog wel op hun plaat zetten.
Dus zo'n persoon mag jou er op basis van zijn eigen subjectieve mening uitgooien of weigeren zonder dat iemand daar iets aan kan doen? Dus als je kleding, haarstijl of desnoods schoenen hem niet aan staan dan ben je de lul?quote:Op maandag 18 februari 2008 12:55 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Tsja maar dat gaat een hoop geld kosten dan. Tevens is het niet te bewijzen. De uitsmijter zal het gooien op je haarstijl, voorkomen kleding of dreiging die eventueel van een groepje uitgaat. Een uitsmijter heeft het recht om mensen te weigeren. Dat is nu eenmaal zijn werk.
als het goed is _moeten_ ze je aangifte wel aannemen, de politie is daartoe verplicht. Jij als burger hebt in dit geval een recht (wanneer het om een ernstig misdrijf gaat ben je zelf verplicht dit te doen)quote:Op maandag 18 februari 2008 00:11 schreef AryaMehr het volgende:
Kan iemand me vertellen wat er allemaal precies gaat gebeuren wanneer ik aangifte heb gedaan? Nemen ze überhaupt wel mijn aangifte aan?
Het word er dan ook niet gezelliger op tegenwoordig.quote:Op maandag 18 februari 2008 17:59 schreef Karina het volgende:
Hebben kroegen tegenwoordig ook al portiers trouwens? Kan wel merken dat ik niet zo vaak uitga.
Blijkbaar niet nee. Maar een kroeg waar een portier staat, daar WIL ik niet eens naar binnen. Ik vond het vroeger al irritant als je bij een discotheek eerst gekeurd werd door een of andere bodybuilder, maar bij een kroeg? Doei, ik ga wel ergens anders wat drinken.quote:Op maandag 18 februari 2008 21:39 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Het word er dan ook niet gezelliger op tegenwoordig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |