Oja? Wie zegt dat overheidsmacht altijd netjes en rechtvaardig wordt gebruikt?quote:Op zaterdag 16 februari 2008 14:23 schreef Marble het volgende:
[..]
Als je niks te verbergen hebt hoef je ook geen schrik en vrees te hebben, dus het feit dat jij schrik en vrees hebt zegt al dat er iets niet helemaal zuivere koffie is.
Dat dus.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:05 schreef Tomatenboer het volgende:
Ach iedereen heeft wel iets te verbergen.
Iedereen heeft wel geheimen waarvan ze willen dat niemand dat te weten komt, of zijn er hier mensen op Fok! van wie we de volledige medische geschiedenis van hen op het internet mogen plaatsen, of wanneer hij voor het laatst seks had, of waarvan we een eventueel strafblad op internet mogen plaatsen? (ik noem maar wat).
Nu zijn dit wellicht relatief onschuldige dingen, maar geen dingen die je aan de grote klok hangt dus het is onzin om te zeggen dat je niets te verbergen hebt.
Bovendien als de overheid onbeperkte toegang heeft tot kennis over je persoonlijke leven en/of opvattingen loop je het risico dat de overheid verdachten gaan zoeken bij een bepaald risicoprofiel en dat je op basis daarvan bij voorbaat al verdacht bent.
Naar mijn mening moeten we dit ten alle tijden voorkomen, en dus moet elke mogelijkheid voor het invoeren van een wet waarbij de privacy in het geding zou komen op een manier die, ook per ongeluk in alle goede bedoelingen van de overheid, misbruikt of verkeerd gebruikt zouden kunnen worden, meteen ten stelligste afwijzen om genoemde redenen.
Moet eigenlijk slapen, maar kan het toch niet laten om te reageren want ik kan me juist helemaal niet vinden in je veronderstelling.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 03:41 schreef OldJeller het volgende:
Ik heb het idee dat het grootste deel van de mensen die überhaupt doorheeft dat de privacy stukje bij beetje wordt afgebroken, elke keer na het lezen van berichten die daar betrekking op hebben eventjes erover nadenken en vervolgens hun schouders ophalen.
"Ach, de overheid is voor dit soort maatregelen, dus het zal we nodig zijn."
Dan hoor jij bij het andere deel dat het grotere geheel ziet en niet slechts telkens onafhankelijke berichtjes met wederom een privacybeperking, maar stelselmatige privacyafbrokkeling.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 04:17 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Moet eigenlijk slapen, maar kan het toch niet laten om te reageren want ik kan me juist helemaal niet vinden in je veronderstelling.
Zelf kijk ik nu een aantal jaren met argusogen naar Den Haag/ Globale politieke ontwikkelingen.
Dit heeft er echter alleen maar toe geleid dat er bij mij dus regelmatig alarmlichtjes gaan branden bij kleine berichtjes over bijv. ID of DNA-registratie.
Maar idd, na het lezen van zo'n bericht denk ik eventjes na en haal dan ook mijn schouders op maar ik denk dan niet "Ach, de overheid is voor dit soort maatregelen, dus het zal we nodig zijn";
maar meer van
"Zie je wel, langzaam maar zeker wordt onze bewegingsvrijheid/anonimiteit ingeperkt maar WTF kan ik daar nu aan/tegen doen?!"
Een goed leven, ach... Sommige mensen zijn snel tevreden gesteld wat dat betreft.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 10:09 schreef floris.exe het volgende:
Het baart mij ook zorgen, deze ontwikkelingen, maar ik denk dat er weinig tegen te doen valt. Ja, als we massaal zouden opstaan om verzet te tonen, maar dat gebeurt niet. De meeste mensen interesseert het geen bal, omdat ze een goed leven hebben. Geef het volk brood en spelen en je kunt doen en laten wat je wilt.
De bekende stellingname, maar oh zo kortzichtig. Het zegt vooral iets over mensen zoals jij dat je zonder enige weerstand en zo eenvoudig je eigen leven blootgeeft aan een partij die je niet persoonlijk kent en waarvan je niet weet wat hun daadwerkelijke motieven zijn. En ook al zijn die motieven op dit moment goed, wat gebeurt er met al die informatie over bijvoorbeeld 20 jaar?quote:Op zaterdag 16 februari 2008 14:23 schreef Marble het volgende:
[..]
Als je niks te verbergen hebt hoef je ook geen schrik en vrees te hebben, dus het feit dat jij schrik en vrees hebt zegt al dat er iets niet helemaal zuivere koffie is.
Ben ik met je eens, maar feit is dat de meeste mensen daartoe niet de behoefte voelen. Totdat ze uiteindelijk zelf met de gevolgen van de keerzijde wordt geconfronteerd. Tenminste, dat verwacht ik.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 10:14 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Een goed leven, ach... Sommige mensen zijn snel tevreden gesteld wat dat betreft.
Wat mij betreft mag het wel wat meeslepender allemaal hoor. Hup, de barricades op.
Afwachten dan nog maar evenquote:Op dinsdag 17 juni 2008 10:19 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar feit is dat de meeste mensen daartoe niet de behoefte voelen. Totdat ze uiteindelijk zelf met de gevolgen van de keerzijde wordt geconfronteerd. Tenminste, dat verwacht ik.
Ze hadden er volgens mij ook 1 in april gepland maar die ging niet door. Nu zeggen ze dat er definitief een manifestatie komt op 11 oktober in Den Haag op het Plein.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 08:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
Fokkerts, wat let ons een tijd en plek af te spreken om op de barricade te gaan, zoals men dat zo mooi zegt.
http://www.volksopstand2008.nl/quote:De grote Volksopstand2008 demonstratie tegen de privacy verloedering gaat plaatsvinden op 11 Oktober 2008
Voor dit evenement hebben we besloten om uit te wijken naar Den Haag, naar Het Plein vlak bij het binnenhof. Dit plein leent zich uitstekend voor demonstraties en is goed per openbaar vervoer te bereiken.
De bedoeling van de Volksopstand2008 demonstratie is allereerst demonstreren tegen de voorgenomen 'vingerafdruk' plannen van de overheid door middel van ludieke acties om het publieke bewustzijn te vergroten, maar volksopstand2008 mag best iets meer zijn. En wil aandacht vragen voor het privacy vraagstuk in het algemeen, en als het kan uit zo veel mogelijk hoeken belichten.
Zo zullen diverse politieke en maatschappelijke organisaties hun steun verlenen aan de demonstratie, en hebben nu al ruim 1700 mensen zich aangemeld.
Verder krijgt iedereen die in Nederland aktief is op privacy gebied, en een boodschap uit wil dragen de kans daartoe, en kan er spreektijd aangevraagd worden. Daarnaast bieden we info stands aan op een heuse privacymarkt waar informatie over privacy schendende, en privacy beschermende maatregelen te verkrijgen is, of waar pro-privacy organisaties zich anderszins in de kijker kunnen zetten. We nodigen alle organisaties die deel willen nemen aan volksopstand2008 en een eigen info stand ter beschikking willen hebben, uit om contact op te nemen via dit contactformulier.
Daarnaast kunnen we ook nog vrijwilligers gebruiken, en mensen die willen helpen om deze dag in goede banen te leiden worden verzocht zich aan te melden in het speciaal daarvoor bedoelde forumtopic.
Een exact programma is er nog niet, maar daar hebben we dan ook nog ruim 4 maanden de tijd voor en we willen dit zo veel mogelijk in samenspraak met onze leden en deelnemende organisaties samenstellen.
Privacy beschermers van Nederland.... als er ooit een kans was om gezamenlijk een lijn te trekken en in actie te komen, dan is het deze demonstratie wel. Zorg daarom dat deze demonstratie een groot succes wordt.
DOE MEE!
STEUN DE VOLKSOPSTAND2008!
Hirsh Balinquote:Op dinsdag 17 juni 2008 12:47 schreef Lod het volgende:
Is het niet mogelijk om ergens zo'n setje James Bond opplak vingerafdrukken te krijgen voor bij de registratie? Liefst met de afdrukken van Balkenende.
Bronquote:Privacy: niet nog meer registratie!
Er wordt, allemaal voor onze eigen veiligheid, een situatie geschapen waarin niemand meer een stap kan zetten zonder dat de overheid het weet. Het moet maar eens afgelopen zijn met de steeds verdergaande registratiebevoegdheden
De wereld is vol misdaad en gevaar. Dus kregen politie en justitie de laatste jaren steeds meer bevoegdheden om de gangen van de burger na te gaan. Van iedere burger, verdacht of niet, want je weet maar nooit. De wet Melding Ongebruikelijke Transacties om zijn omgang met geld beter in de gaten te houden. De regeling om gegevens over ieders internetverkeer geruime tijd te bewaren. De bevoegdheid om telefoonverkeer te volgen. Je zou denken dat de opsporingsautoriteiten intussen knap tevreden zijn met wat zij allemaal al mogen.
Voorproefje
Maar nee, iedere bevoegdheid smaakt naar meer. Dus experimenteert de politie nu met het registreren van alle auto’s die langs Zwolle rijden, ongetwijfeld als voorproefje voor een landelijk systeem. En wil justitie het gat dichten in haar greep op het telefoonverkeer, het gebruik van prepaidkaarten in mobieltjes. Daarom zou bij het kopen van ieder prepaidkaartje identificatie moeten worden getoond – en dus geregistreerd, want alleen als de verkoper een kopersregister bijhoudt werkt zo’n systeem.
Intussen wordt zo, allemaal voor onze eigen veiligheid, een situatie geschapen waarin niemand meer een stap kan zetten zonder dat de overheid het weet en het kan opvragen. En wordt het bedrijfsleven opgezadeld met steeds verdergaande bewaar—, registratie- en informatieverplichtingen. Nog even, en ook de supermarkt moet bijhouden wat de klant met zijn pinpas koopt – en als hij contant betaalt om identificatie vragen.
Te ver
Het moet maar eens afgelopen zijn. De permanente kentekenregistratie van iedereen die bepaalde routes volgt, het idee van identificatieplicht voor iedere koper van prepaidkaarten zijn stappen te ver. Het terwille zijn van opsporingsinstanties is niet het enige dat telt.
Dit moet wel haast cynisch of minstens ironisch bedoeld zijn.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 14:23 schreef Marble het volgende:
[..]
En het is erdoorquote:Op woensdag 18 juni 2008 17:48 schreef OldJeller het volgende:
En nu ook in Zweden: Surveillance protesters gather outside Riksdag
[ afbeelding ]
Ze protesteren tegen de invoering van een voorgestelde wet waar vandaag over gestemd zou worden. Het betreft een wet waarbij bij invoering alle inkomende en uitgaande communicatie dat de Zweedse grens kruist gescand wordt.
nu.nlquote:Zweden gaat meer afluisteren
Uitgegeven: 18 juni 2008 23:36
Laatst gewijzigd: 18 juni 2008 23:37
STOCKHOLM - Het Zweedse parlement is woensdagavond akkoord gegaan met staatscontrole van het complete internet-, telefoon-, sms- en faxverkeer met het buitenland.
Inertia Stock
Van de afgevaardigden stemden 143 voor en 138 tegen het uiterst omstreden voorstel van premier Fredrik Reinfeldt.
Gevaren
De conservatieve regeringsleider wil met de uitgebreide afluister- en aftapmogelijkheden "gevaren" uit het buitenland sneller ontdekken. Reinfeldt zag zich op het laatste moment gedwongen zijn plannen aan te passen omdat coalitiepartners meer controle op de afluisterorganen eisten.
Mensenrechtenbewegingen bestempelen de wet als "extreem verregaand" en als "internationaal bijna unieke schending" van de privésfeer.
Tsja, mensen met beperkt denkvermogen kunnen niet zien dat ook zij wat te verbergen hebben. Al is het alleen maar het geen camera op je wc willen. "Nee maar dat is iets anders", zeggen ze dan. Helemaal niet dus, hoe weet ik nou of je niks illegaals op je wc doet als er geen camera hangt? "Euh tsja.quote:Op donderdag 19 juni 2008 20:20 schreef Yildiz het volgende:
Ik vind het jammer dat 'iets te verbergen' direct geassocieerd wordt met 'iets verkeerds doen'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |