In Nederland moet iedereen vanaf uiterlijk 2009 twee vingerafdrukken inleveren wanneer er een nieuw paspoort wordt aangevraagd. Persoonlijk ben ik daar niet zo blij mee en ik denk dat vele anderen er ook niet om staan te springen om hun vingerafdruk in te leveren die vervolgens in een database komt.quote:Duitsers kunnen straks kiezen of ze hun vingerafdruk willen toevoegen aan het nieuwe paspoort of niet. Alleen de foto zal verplicht gedigitaliseerd aan het document worden toegevoegd, de rest is optioneel.
Dat hebben de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schäuble van het CDU en Brigitte Zypries van het SPD en van het ministerie van Justitie besloten. Binnen de SPD was er veel kritiek over de maatregel. De beslissing zal volgens de bewindslieden geen invloed hebben op de invoering, die gepland staat voor eind 2009.
Niet alleen de vingerafdruk, maar ook de elektronische identificatie-functionaliteit, waarmee burgers zich bij internetloketten van de overheid kunnen identificeren, wordt facultatief, schrijft Heise. De verplichte vingerafdruk-toevoeging leidde niet alleen tot kritiek binnen SPD-gelederen: ook organisaties die zich sterk maken voor burgerrechten protesteren al tijden tegen de maatregel. Zo publiceerde de Chaos Computer Club in maart als protest de vingerafdruk van Schäuble en gaf de club tips over het verzamelen en vervalsen van afdrukken. Vingerafdrukscanners zouden eenvoudig om de tuin te leiden zijn.
bron, bron
Het monster genaamd overheid zal je er wel toe dwingen. De keuze zal dus worden: zonder afgegeven vingerafdruk in het gevang of met onder de 'veilige' hoede van de staat.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 15:28 schreef alors het volgende:
Ik snij m'n vingers er liever af dan dat ik een vingerafdruk afgeef, idem met dna, vergeet het maar dat ik dat vrijwillig af ga geven
Jij laat je dwingenquote:Op dinsdag 17 juni 2008 15:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Het monster genaamd overheid zal je er wel toe dwingen. De keuze zal dus worden: zonder afgegeven vingerafdruk in het gevang of met onder de 'veilige' hoede van de staat.![]()
![]()
Wellicht wel. Ik ben gelukkig nog niet in de positie gebracht. Als ik moet kiezen dus het laten ontnemen van m'n volledige vrijheid of slechts deels zal ik zeer waarschijnlijk voor het tweede kiezen.quote:
Wie zegt dat dat niet gaat gebeuren?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 16:12 schreef Karammel het volgende:
Pas als de overheid mijn DNA zou gaan checken op bepaalde ziektes of afwijkingen om die gegevens vervolgens door te spelen naar de verzekeringsmaatschappijen zou ik er bezwaar tegen hebben.
Maar waarom wil je dat niet dan? Je hebt toch niets te verbergen? En als men dit weet, tsja.. wat kunnen ze ermee? Waarom niet?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 16:12 schreef Karammel het volgende:
"als je niets hebt te verbergen, dan maakt het niets uit en heb je niets te vrezen"
Zelf zit ik er absoluut niet mee om mijn vingerafdrukken en DNA af te geven. Graag zelfs !
Als er op die manier een grotere pakkans is zal ik daar graag aan meewerken. Stel mijn vriendin zou verkracht en vermoord worden om maar eens een overdreven voorbeeld te geven. Als de dader dan niet gepakt word ondanks dat er DNA en vingerafdrukken gevonden zijn dan zou ik het schandalig vinden. Daar komt nog eens bij dat ik geen bezwaren zie dat de overheid mijn vingerafdrukken en DNA gegevens heeft. Pas als de overheid mijn DNA zou gaan checken op bepaalde ziektes of afwijkingen om die gegevens vervolgens door te spelen naar de verzekeringsmaatschappijen zou ik er bezwaar tegen hebben.
Ik wil niet dat mijn gegevens voor iedereen openbaar zijn en daarom vul ik die vragenlijst uit de OP ook niet in. Hetzelfde geldt voor als ik naar de dokter, pchygoloog, psychiater ga of als ik de resultaten van mijn SOA-test terugkrijg. Dat zijn dingen die ik niet openbaar wil maken, maar daarom bestaat er voor dat soort dingen ook een zwijgplicht. Persoonlijke gegevens zouden dan ook nooit door de overheid openbaar gemaakt mogen worden. Dat er bepaalde mensen zijn die bepaalde persoonlijke dingen wél van me weten kan me niets schelen. Ik weet dat ze het niet tegen me zullen gebruiken, behalve als ik een misdaad begaan heb, en verder zal niemand die gegevens te zien krijgen. Vandaar dat ik een voorstander ben van het inleveren van DNA en vingerafdrukken.
Waarom denk je dat DNA heilig is? Er zijn op een wereld met 7 miljard mensen nogal wat mensen met hetzelfde DNA. In een land als Nederland ook al. En bij misdaden wordt vaak maar deel van het DNA gevonden, waarmee wel duizenden matches kunnen zijn. Door iedereen in zo'n databank te gooien maak je het dus zeker niet per definitie makkelijker te vinden.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 16:12 schreef Karammel het volgende:
"als je niets hebt te verbergen, dan maakt het niets uit en heb je niets te vrezen"
Zelf zit ik er absoluut niet mee om mijn vingerafdrukken en DNA af te geven. Graag zelfs !
Als er op die manier een grotere pakkans is zal ik daar graag aan meewerken. Stel mijn vriendin zou verkracht en vermoord worden om maar eens een overdreven voorbeeld te geven. Als de dader dan niet gepakt word ondanks dat er DNA en vingerafdrukken gevonden zijn dan zou ik het schandalig vinden. Daar komt nog eens bij dat ik geen bezwaren zie dat de overheid mijn vingerafdrukken en DNA gegevens heeft. Pas als de overheid mijn DNA zou gaan checken op bepaalde ziektes of afwijkingen om die gegevens vervolgens door te spelen naar de verzekeringsmaatschappijen zou ik er bezwaar tegen hebben.
Ik wil niet dat mijn gegevens voor iedereen openbaar zijn en daarom vul ik die vragenlijst uit de OP ook niet in. Hetzelfde geldt voor als ik naar de dokter, pchygoloog, psychiater ga of als ik de resultaten van mijn SOA-test terugkrijg. Dat zijn dingen die ik niet openbaar wil maken, maar daarom bestaat er voor dat soort dingen ook een zwijgplicht. Persoonlijke gegevens zouden dan ook nooit door de overheid openbaar gemaakt mogen worden. Dat er bepaalde mensen zijn die bepaalde persoonlijke dingen wél van me weten kan me niets schelen. Ik weet dat ze het niet tegen me zullen gebruiken, behalve als ik een misdaad begaan heb, en verder zal niemand die gegevens te zien krijgen. Vandaar dat ik een voorstander ben van het inleveren van DNA en vingerafdrukken.
Daar kan ik me in vinden. Maar het is niet iedereen die je vriendin verkracht, het is de dader die dit doet. Als iedereen zijn DNA ed af moet geven draait men het principe van de rechtstaat om: dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 16:12 schreef Karammel het volgende:
Als er op die manier een grotere pakkans is zal ik daar graag aan meewerken. Stel mijn vriendin zou verkracht en vermoord worden om maar eens een overdreven voorbeeld te geven. Als de dader dan niet gepakt word ondanks dat er DNA en vingerafdrukken gevonden zijn dan zou ik het schandalig vinden.
quote:Daar komt nog eens bij dat ik geen bezwaren zie dat de overheid mijn vingerafdrukken en DNA gegevens heeft. Pas als de overheid mijn DNA zou gaan checken op bepaalde ziektes of afwijkingen om die gegevens vervolgens door te spelen naar de verzekeringsmaatschappijen zou ik er bezwaar tegen hebben.
Wat nu als er in de toekomst een overheid aan de macht komt die het begrip misdaad oprekt tot iets, waar jij of je kinderen ineens schuld aan hebben, en waar je het niet mee eens bent dat het een misdaad is.?quote:Ik wil niet dat mijn gegevens voor iedereen openbaar zijn en daarom vul ik die vragenlijst uit de OP ook niet in. Hetzelfde geldt voor als ik naar de dokter, pchygoloog, psychiater ga of als ik de resultaten van mijn SOA-test terugkrijg. Dat zijn dingen die ik niet openbaar wil maken, maar daarom bestaat er voor dat soort dingen ook een zwijgplicht. Persoonlijke gegevens zouden dan ook nooit door de overheid openbaar gemaakt mogen worden. Dat er bepaalde mensen zijn die bepaalde persoonlijke dingen wél van me weten kan me niets schelen. Ik weet dat ze het niet tegen me zullen gebruiken, behalve als ik een misdaad begaan heb, en verder zal niemand die gegevens te zien krijgen. Vandaar dat ik een voorstander ben van het inleveren van DNA en vingerafdrukken.
Dat 'monster' heet de medeburger die het allemaal wel best vind.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 15:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Het monster genaamd overheid zal je er wel toe dwingen. De keuze zal dus worden: zonder afgegeven vingerafdruk in het gevang of met onder de 'veilige' hoede van de staat.![]()
![]()
Inwisselbaar natuurlijk ja, ignorante burgers en een groeiende politiestaat.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 18:14 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat 'monster' heet de medeburger die het allemaal wel best vind.
Dat vertrouwen heb ik vooralsnog in de overheid. Privacy is een belangrijk iets waar ik me heel erg bewust van ben. De overheid zal echt niet onze gegevens zomaar doorspelen aan andere instellingen. Daar zal teveel bezwaar voor zijn en dat acht ik onmogelijk.quote:
Het zal ook niet nu meteen direct verkeerd gaan, maar we staan al op een hellend vlak. Ieder jaar weer een maatregel die de vrijheid en privacy verder beperkt en omdat ze allemaal individueel niet zo erg lijken wordt het allemaal maar toegelaten.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:43 schreef Karammel het volgende:
[..]
Dat vertrouwen heb ik vooralsnog in de overheid. Privacy is een belangrijk iets waar ik me heel erg bewust van ben. De overheid zal echt niet onze gegevens zomaar doorspelen aan andere instellingen. Daar zal teveel bezwaar voor zijn en dat acht ik onmogelijk.
Toch heb ik niet het idee dat het veel kwaad kan. Als er een aantal haren van mij op een vreemde plek gevonden word en ik heb geen waterdicht alibi dan ben ik ervan overtuigd dat er wel andere dingen zijn die mij uitsluiten. Een paar haren zullen dan ook echt niet voldoende bewijs zijn als er verder niets te vinden is. Men zal zich er dan ook wel bewust van zijn dat DNA-materiaal zomaar neer te leggen is. Een kwakje in een vermoorde vrouw bijvoorbeeld lijkt me genoeg bewijs dat er seks geweest is. Daar kan je moeilijk iets anders van maken.
Noem me naief. Daar ben ik me van bewust. Toch denk ik niet dat men zomaar onterecht veroordeeld zal worden hier in Nederland. Als dit wel het geval zou zijn zou dit hele plan verkeerd zijn. Elk slachtoffer van dit systeem zal teveel zijn.
Zojuist zie ik op het nieuws een nieuw systeem in een bepaalde AH in Nederland. Men kan daar betalen aan de hand van een vingerafdruk. Al je persoonsgegevens worden genoteerd en daar word je handtekening mee verbonden. Met een simpele vingerscan kan je dan betalen. Daar waren veel mensen entausiast over. In Duitsland zijn er al 120 winkels die het zo schijnen te doen met groot succes. Daar zou ik veel meer bezwaar bij hebben, omdat ik de kans op fraude daar groot bij acht. Ook heb ik het idee dat ik de overheid meer kan vertrouwen dan de overheid.
En dit is het gevaar van grootschalige databanken met persoonsgegevens: het vertrouwen erop gaat te groot zijn. Vingerafdrukken zijn te kopiëren van kroegglazen, DNA-sporen zoals haren laat iedereen overal achter – en zijn daarom ook expres te verspreiden op een plaas van misdaad. Jij weet niet hoe jouw gegevens opgeslagen zijn, en waar. Je weet niet wie ze kan inzien, hoe accuraat ze zijn, of wie ze bekijkt. Ook al heb je net als Peter Tabbers niets te verbergen, als je in een kafkaësk systeem terechtkomt van databanken, aanvragen, resultaten en een machinerie ter grootte van Europa, dan kan een vergissing heel nadelig zijn, zeker als je, zoals hij, voor je werk vaak het land uit moet. Eén stap buiten Nederland en hij zou gearresteerd zijn, en dat een jaar lang.quote:Peter Tabbers is gevangene in eigen land. Sinds januari vorig jaar loopt er een Europees Aanhoudingsbevel (EAB) tegen hem, hoewel de rechtbank van Amsterdam in april oordeelde dat hij niets te maken heeft met de fraude waarvan de Griekse justitie hem beticht – het was een vergissing. Toch kan hij Nederland niet uit.
De oorzaak van zijn probleem ligt bij een e-mail die een Griek in 2003 ontving met de boodschap dat hij een internetloterij gewonnen had. Hij stortte zoals opgedragen 9.000 euro om zijn prijs te ontvangen, maar kreeg helemaal niets. Onderzoek in Griekenland leidde naar mobiele nummers in Nederland. De Nederlandse politie gaf namen door die correspondeerden met de nummers, waaronder die van Tabbers. Op het moment van de feiten was dit nummer echter niet van hem, zo bleek later. De Griekse justitie had toen het EAB al uitgevaardigd.
En jij bent dus van mening dat jij nu GARANTIES hebt, datquote:Op dinsdag 17 juni 2008 16:12 schreef Karammel het volgende:
1. Nee. Niemand is voor 100% onfeilbaar en betrouwbaar. Het zal vast wel eens voorkomen dat iemand weer een USB-stick, laptop, harde schijf of iets anders laat slingeren met onder andere mijn gegevens erop. Wat kan een leek met mijn gegevens? Niet veel. Stel het valt echt in slechte handen... wat kan men dan met mijn gegevens ? Nog steeds niet veel.quote:Op woensdag 18 juni 2008 09:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
En jij bent dus van mening dat jij nu GARANTIES hebt, dat
1) de overheid 100% onfeilbaar en betrouwbaar is
2) de overheid prima in staat is die informatie voor de volle 100% te beveiligen
3) toekomstige overheden ook te vertrouwen zullen zijn
Werkelijk ongelovelijk, de naiviteit van sommigen.
Het gaat er niet om wat er NU mee gebeurt (althans, dat is niet het ergste).. Het gaat er om dat je met al die data die tussen nu en 10 jaar in een grote databank wordt weggeschreven hele nare dingen kunt doen. En zoals iedereen met oren en/of ogen nu zou moeten weten, is die info nergens veilig, laat staan bij onze overheden.
En dan val je dus op een gegeven moment in een gat.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 15:28 schreef alors het volgende:
Ik snij m'n vingers er liever af dan dat ik een vingerafdruk afgeef, idem met dna, vergeet het maar dat ik dat vrijwillig af ga geven
De kans dat het in de toekomst wél gebeurd is vele malen groter dan dat het niet gebeurd dunkt me.quote:eerder verteld is het ergst wat ik me kan indenken dat ze mijn DNA doorspelen naar verzekeringsmaatschappijen. Op die manier kunnen ze aangeboren ziektes constateren en me daardoor niet verzekeren. Dat zou een schandaal zijn.
Ik ben er van overtuigd dat verreweg het meerendeel van de bevolking net zo naïve is als jou en dat we het slikken als zoete koekquote:Ik ben ervan overtuigd dat wij dat als volk niet zullen laten gebeuren.
Zou je dan nu even dat lijstje uit de OP willen beantwoorden dan?quote:Op woensdag 18 juni 2008 16:44 schreef Karammel het volgende:
[..]
1. Nee. Niemand is voor 100% onfeilbaar en betrouwbaar. Het zal vast wel eens voorkomen dat iemand weer een USB-stick, laptop, harde schijf of iets anders laat slingeren met onder andere mijn gegevens erop. Wat kan een leek met mijn gegevens? Niet veel. Stel het valt echt in slechte handen... wat kan men dan met mijn gegevens ? Nog steeds niet veel.
Men kan héél véél met jouw DNA en vingerafdrukken.quote:2. De beveiliging zal de meeste mensen ervan weerhouden of stoppen mijn gegevens te kunnen inzien. Toch weet ik zeker dat elk denkbaar beveiligingssysteem te kraken is. Dus natuurlijk kan het zijn dat mijn gegevens door een hacker of whatever in verkeerde handen vallen. Ook hier blijf ik er weer bij. Men kan niets met mijn DNA of vingerafdrukken. Als iemand mijn DNA en vingerafdrukken echt zo graag wil kan men ook even langskomen en vingerafdrukken komen zoeken. Haren zullen ook niet zo moeilijk te bemachtigen zijn.
Zoals al werd gezegd: de meerderheid denkt zoals jij in deze, overlopen van vertrouwen.quote:3. Ja, ik heb in deze veel vertrouwen in de overheid. Ik ben er van overtuigd dat deze overheid of toekomstige overheden die ik nog mee zal maken verkeerde dingen met mijn gegevens zullen doen.
Ik ben ervan overtuigd dat wij dat als volk niet zullen laten gebeuren.
Natuurlijk wil hij dat niet, want daar hebben wij niks mee te maken!quote:Zou je dan nu even dat lijstje uit de OP willen beantwoorden dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |