Dat is een gaten definitie. Zolang je niet weet hoe het universum is ontstaan kan je het stickertje God erop plakken.quote:Op zondag 17 februari 2008 13:23 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb gezegd dat je God zou kunnen zien als de schepper van het universum met zijn natuurwetten. Jij wilt daar graag bewijs voor zien, maar ik denk dat dat niet kan. Mijn vraag is dus hoe je deze God zou willen bewijzen?
Ja, dat is inderdaad een stelling die niet bewezen kan worden door de wetenschap. Dat is wat ik je duidelijk probeer te maken. Maar je blijft maar vragen om 'bewijs'. Dat is er niet. Je zult het met aanwijzingen moeten doen, met vermoedens.quote:Op zondag 17 februari 2008 13:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is een gaten definitie. Zolang je niet weet hoe het universum is ontstaan kan je het stickertje God erop plakken.
Ik zoek een zelfstandige definitie van God. Een beschrijving die niet word aangepast zodra de wetenschap weer iets heeft bedacht of bewezen rond het ontstaan van het universum.
Een eigenschap van Hem is dan toch dat Hij in staat is te scheppen?quote:Op zondag 17 februari 2008 13:35 schreef speknek het volgende:
Niet. Dat hij het universum geschapen heeft is geen eigenschap van hem, en aan de hand daarvan kun je dus geen voorspellingen van zijn wezen maken.
Maar een religie en (de bijbehorende) God kunnen los van elkaar bestaan. Dus zelfs als ik het christendom zou kunnen ontkrachten zegt dat niets over het wel of niet bestaan van God.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:09 schreef Dwerfion het volgende:
Het christelijk geloof zou je wel kunnen ontkrachten door bijvoorbeeld videobeelden te achterhalen van de omgeving van Jeruzalem zo rond het jaar 30. Als je kunt laten zien dat het getuigenis van allerlei mensen, omtrent de opstanding van Jezus, vals is, dan heb je wel bewijs tegen het christendom.
Klopt. Het heeft dus ook niet veel zin om om 'bewijs' te gaan roepen voor God.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar een religie en (de bijbehorende) God kunnen los van elkaar bestaan. Dus zelfs als ik het christendom zou kunnen ontkrachten zegt dat niets over het wel of niet bestaan van God.
Ik kom erg veel naturalistische verklaringen tegen voor het ontstaan van zaken. Vroegah, had God alles geschapen, mensen, bergen... Tegenwoordig is hij hoogstens verantwoordelijk voor de Big Bang. Dus dat scheppingsverhaal is een gaten-theorie geworden.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:11 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Een eigenschap van Hem is dan toch dat Hij in staat is te scheppen?
Ah ja in z'n meest basale vorm kun je zeggen dat er een vorm van causaliteit vat op hem heeft. Het kan natuurlijk ook altijd nog zijn dat het universum een toevallig ongelukje was.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:11 schreef Dwerfion het volgende:
Een eigenschap van Hem is dan toch dat Hij in staat is te scheppen?
Maar goed, causaliteit is een presupposition (weet de Nederlandse term niet) dat je ooit iets zou kunnen afleiden, dus met de kennis dat er ooit iets causaals is gebeurd omtrent god, kom je nog nergens.quote:In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move. Many races believe it was created by some sort of God, but the Jatravartid people of Viltvodle VI firmly believed that the entire universe was, in fact, sneezed out of the nose of a being called the Great Green Arkleseizure. The Jatravartids, who lived in perpetual fear of the time they called "The Coming of the Great White Handkerchief" were small, blue creatures with more than fifty arms each. They were unique in being the only race in history to have invented the aerosol deodorant before the wheel.
Toch is het typisch iemand als Anselmus daar anders over dacht, evenals Descartes, Alvin Plantinga, Richard Swinburne en Kurt Gödel daar anders over dachten. Sterker nog, we hebben het argument van de eerste onbewogen beweger, het Teleologisch godsbewijs, het Ontologisch Godsbewijs, het Antropisch principe, de stelling dat er zonder God geen moraal is, en nog een Transcendentaal bewijs.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Klopt. Het heeft dus ook niet veel zin om om 'bewijs' te gaan roepen voor God.
Maar ondertussen wel extra rechten eisen, respect eisen, zich beledigt voelen, de vrijheid van meningsuiting willen inperken en andersdenkenden hun religieuze regels willen opleggen.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:35 schreef Iblis het volgende:
Het heeft blijkbaar op eens niet zo veel zin nu het niet blijkt te lukken. Een laatste stuiptrekking, naar mijn mening. 'Oh de bewijzen waren toch niet zo stevig, weet je wat, we verklaren gewoon dat het niet veel zin heeft'.
Daar dan maar verderquote:Op zondag 17 februari 2008 14:47 schreef Triggershot het volgende:
Mag ik u herinneren aan het feit dat sommigen onder u offtopic aan het reageren is, niets met het topic te maken heeft en het niet gewenst is.
Hoe kan je nu een gevoel van wrok hebben tegen iets wat niet bestaat ?quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:20 schreef kazakx het volgende:
Ik zie bij heel veel mensen die ongelovig (of atheist) zijn een enorme wrokgevoel tegen God
Wat hij zegt.quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:57 schreef OhZoGoed het volgende:
[..]
Antwoord is al gegeven. Deze topic kan dicht.
ik vraag het me ook oprecht af. wat is me dat voor ongelovige die niet gelooft in god, maar wel wrok tegenover hem/haar koestertquote:Op woensdag 13 februari 2008 12:20 schreef kazakx het volgende:
Ik zie bij heel veel mensen die ongelovig (of atheist) zijn een enorme wrokgevoel tegen God of een verlengde hiervan tegen gelovigen.
En ik vraag me echt oprecht af waar dit vandaan komt.
En hoe kun je boos zijn op iets (God) waar je niet in gelooft?
Haten is een groot woord denk ik hiervoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:05 schreef Isegrim het volgende:
In analogie van wat christenen zeggen over homo's: "Ik haat niet de mens, wel zijn levensstijl".
Slecht voorbeeld. Homo-zijn is geen daad of keuze. Het is een aangeboren sexuele voorkeur.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:42 schreef kazakx het volgende:
[..]
Haten is een groot woord denk ik hiervoor.
Isegrim even een reality check. Ik hoop dat je een eerlijk en oprechte antwoord hierop geeft door jezelf ook in die situatie te zetten.
Wat zou je ervan vinden als je vader morgen zegt dat hij erachter is gekomen dat hij homo is?
Zou je dan nog steeds van je vader houden? Lijkt me wel. Je zou nog steeds van hem houden.
En waarom zou je dan toch een wrok aan overhouden, is dit niet omdat je zijn daad eigenlijk afkeurt?
Volgens welk psychologisch paradigma? Ik moet nog bewijs zien van homoseksualiteit als aangeboren voorkeur. Nature of nurture? dat is de vraagquote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld. Homo-zijn is geen daad of keuze. Het is een aangeboren sexuele voorkeur.
Probeer het eens met moord. Je komt er achter dat je vader een massa-moordenaar of oorlogsmisdadiger is.
Voor zover ik weet word homoseksualiteit over het algemeen niet aangemoedigd, dus dat nurture-verhaal lijkt me niet erg waarschijnlijk. Daarnaast zijn er verschillen in de hersenen aangetoond tussen hetro- en homo-seksuele mannen en zien we homoseksualiteit ook bij andere dieren dan de mens.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 14:38 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Volgens welk psychologisch paradigma? Ik moet nog bewijs zien van homoseksualiteit als aangeboren voorkeur. Nature of nurture? dat is de vraag
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:42 schreef kazakx het volgende:
[..]
Haten is een groot woord denk ik hiervoor.
Isegrim even een reality check. Ik hoop dat je een eerlijk en oprechte antwoord hierop geeft door jezelf ook in die situatie te zetten.
Wat zou je ervan vinden als je vader morgen zegt dat hij erachter is gekomen dat hij homo is?
Zou je dan nog steeds van je vader houden? Lijkt me wel. Je zou nog steeds van hem houden.
En waarom zou je dan toch een wrok aan overhouden, is dit niet omdat je zijn daad eigenlijk afkeurt?
Nature en nurture spelen ongetwijfeld beide een rol. Maar homoseksueel zijn is in elk geval geen keus. Daarom zeggen we ook dat iemand erachter komt dat hij homo is en niet dat hij plotseling homo wordt of ervoor kiest om homo te zijn. Het is geen politieke voorkeur ofzo.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 14:38 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Volgens welk psychologisch paradigma? Ik moet nog bewijs zien van homoseksualiteit als aangeboren voorkeur. Nature of nurture? dat is de vraag
Gast.. homoheid wordt niet aangemoedigd... doe es je tv aan.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 14:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor zover ik weet word homoseksualiteit over het algemeen niet aangemoedigd, dus dat nurture-verhaal lijkt me niet erg waarschijnlijk. Daarnaast zijn er verschillen in de hersenen aangetoond tussen hetro- en homo-seksuele mannen en zien we homoseksualiteit ook bij andere dieren dan de mens.
Ook deze maatschappij gaat nog steeds uit van het standaard-model 'mannetje-zoekt-vrouwtje-en-sticht-gezin', hoor. Ik ken geen mensen die hun kinderen aanmoedigen om toch vooral homoseksueel te worden. Waarom denk je dat homoseksuelen tijdens hun puberteit doorgaans worstelen met hun gevoelens en er jaren mee wachten voor ze uit de kast komen? Het is niet dat ze verwachten dat hun ouders, vrienden, en de maatschappij in het algemeen hun 'keuze' nou direct zullen toejuichen.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 19:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Gast.. homoheid wordt niet aangemoedigd... doe es je tv aan.
Dat is het hem juist. Mensen moeten het afwijzen. Er voor waarschuwen. DAT gebeurt niet. Ruim 50% is homo op tv. Wat voor medium wil je nog meer om duidelijk te maken dat homoheid zeker niet tegen wordt gehouden in Nederland. Ik weet het niet hoor.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ook deze maatschappij gaat nog steeds uit van het standaard-model 'mannetje-zoekt-vrouwtje-en-sticht-gezin', hoor. Ik ken geen mensen die hun kinderen aanmoedigen om toch vooral homoseksueel te worden. Waarom denk je dat homoseksuelen tijdens hun puberteit doorgaans worstelen met hun gevoelens en er jaren mee wachten voor ze uit de kast komen? Het is niet dat ze verwachten dat hun ouders, vrienden, en de maatschappij in het algemeen hun 'keuze' nou direct zullen toejuichen.
Gelukkig wordt het in elk geval geaccepteerd.
Boer zoekt vrouw? Temptation eiland? Of heb jij er persoonlijk bezwaar tegen dat intelligente en ontwikkelde individuen homo's gewoon als mens kunnen zien?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 19:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Gast.. homoheid wordt niet aangemoedigd... doe es je tv aan.
Ik ben juist over mijn Westerse puberteit heen gegroeid.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:51 schreef speknek het volgende:
Burakius zit in z'n religieuze puberteit. Westers gedachtegoed is niet Islamitisch en leidt dus per definitie af van de waarheid of een vroom Islamitisch leven. Misschien groeit hij er ooit overheen. In ieder geval is het een aardig case in point voor de TS.
Is dat wat je wilt horen dat ik zeg als moslim?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Boer zoekt vrouw? Temptation eiland? Of heb jij er persoonlijk bezwaar tegen dat intelligente en ontwikkelde individuen homo's gewoon als mens kunnen zien?
Maar als ik het goed begrijp krijg jij de neiging je als een nicht te gedragen als je tv kijkt. Tof!
Jij bent zeker een gelovige? Door dit soort uitspraken gaan mensen gelovigen haten. De walgelijke stinkende intolerantie die je hier tentoon spreidt.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat is het hem juist. Mensen moeten het afwijzen. Er voor waarschuwen. DAT gebeurt niet. Ruim 50% is homo op tv. Wat voor medium wil je nog meer om duidelijk te maken dat homoheid zeker niet tegen wordt gehouden in Nederland. Ik weet het niet hoor.
Jij bent zeker een atheist. Iets over mij zeggen wat ik helemaal niet beweerd heb. Puur eruit halen wat jij wil horen. Is ook te halen uit je eerdere posts trouwens. Je heb me nooit gevraagd wat ik van homo's vind. Of hoe het in de Islam zit. Nee je bent echt een bekrompen persoon en door mensen zoals jij gaat de wereld naar de klote(om maar even op dezelfde lijn te blijven als jij).quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent zeker een gelovige? Door dit soort uitspraken gaan mensen gelovigen haten. De walgelijke stinkende intolerantie die je hier tentoon spreidt.
quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:06 schreef Burakius het volgende:
[..]
Jij bent zeker een atheist. Iets over mij zeggen wat ik helemaal niet beweerd heb.
Deze post zegt me genoeg.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat is het hem juist. Mensen moeten het afwijzen. Er voor waarschuwen. DAT gebeurt niet. Ruim 50% is homo op tv. Wat voor medium wil je nog meer om duidelijk te maken dat homoheid zeker niet tegen wordt gehouden in Nederland. Ik weet het niet hoor.
Meeste mensen gaan na hun puberteit erop vooruitquote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:02 schreef Burakius het volgende:
Ik ben juist over mijn Westerse puberteit heen gegroeid.
Wat is daar fout aan? Puur mensen vertellen dat het fout is. Ik heb nergens zoiets gezegd als: dood ze .. of zoiets gek. Het is dus het vertellen aan die persoon waarom het fout is. Voor de rest moet diegene zelf weten wat hij/zij er mee doet.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
![]()
[..]
Deze post zegt me genoeg.
Idd. Vandaar dat de meerderheid in de wereld gelovig is I guess...quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:12 schreef speknek het volgende:
[..]
Meeste mensen gaan na hun puberteit erop vooruit.
Pas maar op, homo's zijn heul gevaarlijk.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
![]()
[..]
Deze post zegt me genoeg.
Dat zegt niets. Hele volksstammen geloven de grootste onzin.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Idd. Vandaar dat de meerderheid in de wereld gelovig is I guess...
Er is niets fout aan homoseksualiteit. Dat is alleen maar jou fundamentalistische extremistisch intolerante mening. Een verwerpelijke mening en precies de reden dat gelovigen gehaat worden.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wat is daar fout aan? Puur mensen vertellen dat het fout is. Ik heb nergens zoiets gezegd als: dood ze .. of zoiets gek. Het is dus het vertellen aan die persoon waarom het fout is. Voor de rest moet diegene zelf weten wat hij/zij er mee doet.
Oeps.. ben ik nu niet extreem genoeg ??
Ik denk dat een klein aantal gelovigen dat meent dat hun levenswijze voor iedereen moet gelden en zich intolerant en asociaal opstelt t.a.v. mensen die niet aan hun geloofsideaal voldoen hier een belangrijke rol in speelt.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:20 schreef kazakx het volgende:
Ok jongens. Ik weet niet of dit topic al eerder aan de orde is gekomen. Maar ik waag een gok hierbij.
Ik zie bij heel veel mensen die ongelovig (of atheist) zijn een enorme wrokgevoel tegen God of een verlengde hiervan tegen gelovigen. En ik vraag me echt oprecht af waar dit vandaan komt.
En hoe kun je boos zijn op iets (God) waar je niet in gelooft? Ik heb wel eens borrel gesprekken gehad waar iemand helemaal rood werd van ergernis als hij al uberhaupt over God begon.
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
Ik zelf heb er geen mening over maar misschien vormt hij wel na de reacties
de televisie is net zo min maatgevend voor de samenleving als de koranquote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
We hadden het over of de maatschappij homoheid tegenhoud en daarbij lieten we de media als voorbeeld zien. Niets met maatgevendheid van een beeld over het volk te maken. Al is het zo dat er vanuit de maatschappij geen stemmen komen om het af te schaffen.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:00 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de televisie is net zo min maatgevend voor de samenleving als de koran
'Afschaffen'?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
We hadden het over of de maatschappij homoheid tegenhoud en daarbij lieten we de media als voorbeeld zien. Niets met maatgevendheid van een beeld over het volk te maken. Al is het zo dat er vanuit de maatschappij geen stemmen komen om het af te schaffen.
Ik ben het wel met je eens, eigenlijk. In de aankondiging van Idols zouden ze ook expliciet moeten zeggen dat Gordon een homo is. En dat mensen ook zouden moeten sms-en of ze zijn homosexualiteit willen afschaffen of niet. "SMS homo-off of homo-on naar 4949" ofzoquote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
We hadden het over of de maatschappij homoheid tegenhoud en daarbij lieten we de media als voorbeeld zien. Niets met maatgevendheid van een beeld over het volk te maken. Al is het zo dat er vanuit de maatschappij geen stemmen komen om het af te schaffen.
Maar wat nou als ik vind dat Gordon wel homo mag zijn, maar dan slechts 2 dagen in de week?quote:Op woensdag 27 februari 2008 00:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben het wel met je eens, eigenlijk. In de aankondiging van Idols zouden ze ook expliciet moeten zeggen dat Gordon een homo is. En dat mensen ook zouden moeten sms-en of ze zijn homosexualiteit willen afschaffen of niet. "SMS homo-off of homo-on naar 4949" ofzo
Ja ik snap er ook niks van. Maar ik zal wel gewoon te onnozel zijn ofzoquote:Op woensdag 27 februari 2008 07:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar om even on-topic te gaan : Waar meent een gelovige (omdat dit topic nu net over gelovigen gaat) het recht vandaan te halen om te bepalen of iemand anders hetero of homo mag of moet zijn? Zelfs als je God dat verbiedt, dan blijft het toch een zaak tussen je God en die ander?
En toen wist ik even niet meer of ik jou nou heel hard uit moet gaan lachen of toch een beetje grienen uit medelijden.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Eén ding dat je schrijft klopt imho. Homoseksualiteit an sich heeft weinig (niets dus) met geloof te maken.quote:Op woensdag 27 februari 2008 11:21 schreef Han-Pekel het volgende:
homo of niet, iedereen moet het zelf weten.. heeft verder ook weinig met geloof te maken als je het mij vraagt.. behalve bij de Islam, daar zal het wel verboden zijn, maar dat boeit me verder niet. Het enige wat wel zo is, is dat sommige mannen zichzelf homo noemen, uit pure decadentie..Dat slaat natuurlijk nergens op, en jah vaak zijn dat diegene die met hun kop op de TV komen.
Ik denk dat al die mooie dingen er ook wel waren geweest als er geen geloof was geweest. Maar vertel...quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef Qebbel het volgende:
En ik vind dat elk geloof ook absoluut heel veel mooie kanten heeft!!
Bepaalde perioden in het jaar vasten. Vind ik supermooi dat mensen dat kunnen opbrengen, zeker in deze tijden, waar wij er eigenlijk nooit bij stilstaan dat het zo gewoon is om alles maar te kunnen eten. Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor (lekker hypocriet...quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:20 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik denk dat al die mooie dingen er ook wel waren geweest als er geen geloof was geweest. Maar vertel...
Tot zover de " voordelen"' van geloofquote:vasten
denken
geschiedenis
samenkomst
feesten
Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:49 schreef Qebbel het volgende:
Wat ik ook mooi vind is het feit dat je als gelovige wel min of meer gedwongen wordt over bepaalde belangrijke zaken na te denken en dat men samenkomt om bepaalde opvattingen te delen.
Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.quote:Ook vind ik het wel goed dat mensen door hun geloof leren over de geschiedenis en dergelijke. Ik zelf wist echt geen zak van bijbelse verhalen, mythen of sprookjes, totdat ik voor mijn studie wel het een en ander diende te weten.
Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.quote:Ik bedoel, de hele geschiedenis is gebaseerd op het geloof, overal in de kunst is dit terug te vinden. Zeer interessant, maar je moet wel de verhalen erachter kennen.
Ja, heb je helemaal gelijk in! Maar het blijft een feit dat de groep 'intellectuelen' die wel rationeel over deze zaken kunnen en willen oordelen/nadenken, toch een kleine groep is (en naar mijn mening zelfs uitstervend is tegenwoordig..quote:Op woensdag 27 februari 2008 15:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.
quote:Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.
Nee, ben ik het niet mee eens. Ik bedoel dat wanneer je wilt kunnen begrijpen waar we vandaag de dag staan en bepaalde verbanden wilt kunnen zien in de geschiedenis, op alle gebieden, zul je toch enig besef moeten hebben van wat voor stempel het geloof op mensen heeft gedrukt in het verleden. En wat vertelt of betekent dit geloof voor deze mens tijdens bepaalde perioden, waardoor mensen tot bepaalde opvattingen kwamen, of waardoor bepaalde stromingen ontstonden.quote:Verder is kennis van de godsdienstgeschiedenis qua waarde ondergeschikt aan kennis van de filosofie en literatuur.
Tuurlijk! Ben ik het ook 100% mee eens!quote:Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.
Ik weet niet wat jij gelooft, maar minstens 80% van de wereldbevolking gelooft behoorlijk wat anders dan jij...quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Idd. Vandaar dat de meerderheid in de wereld gelovig is I guess...
Waar is Godquote:Op woensdag 27 februari 2008 15:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
vasten
denken
geschiedenis
samenkomst
feesten
Tot zover de " voordelen"' van geloof
Ik heb de post van Qebbel nog eens nagekeken maar ik zie daar geen God staan. En terecht naar mijn mening.quote:
Waarom God noemen? Geloof = God, toch? Of ligt dat nou aan mij? En buiten dat, iedereen heeft andere opvattingen over "Gods wil" en eigenlijk ben ik het daar zelden mee eens!quote:
Best wel apart omdat het over godsdienstbeoefening gaat uiteindelijk.quote:Op woensdag 27 februari 2008 17:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb de post van Qebbel nog eens nagekeken maar ik zie daar geen God staan. En terecht naar mijn mening.
In het oude testament (jodendom) en het nieuwe testament (christendom) is het ook streng verboden. Daarmee vergeleken is de islam nog tolerant!quote:Op woensdag 27 februari 2008 11:21 schreef Han-Pekel het volgende:
homo of niet, iedereen moet het zelf weten.. heeft verder ook weinig met geloof te maken als je het mij vraagt.. behalve bij de Islam, daar zal het wel verboden zijn, maar dat boeit me verder niet. Het enige wat wel zo is, is dat sommige mannen zichzelf homo noemen, uit pure decadentie..Dat slaat natuurlijk nergens op, en jah vaak zijn dat diegene die met hun kop op de TV komen.
1) Dat denk ik ook. Vandaar dat de heilige boeken op simpele manieren uitgelegd worden voor de gewone gelovigen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 15:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
1) Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.
[..]
2) Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.
Verder is kennis van de godsdienstgeschiedenis qua waarde ondergeschikt aan kennis van de filosofie en literatuur.
[..]
3) Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.
Inderdaad, en zowat alle kinderen geloven in kabouters, en sinterklaas. Dat maakt het ook geen waarheid. Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan geloven en waarheidquote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zegt niets. Hele volksstammen geloven de grootste onzin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |